🔰 مساله #حجاب و خلاء نگاه #اجتماعی و #هویتی
💢 خیلی #ساده_انگارانه است که مساله #حجاب را به مساله ای فردی و صرفا به عنوان مانعی برای محرک های #جنسی در جامعه تقلیل دهیم.
وجه #هویتی و #نشانه_شناسانه حجاب در اغلب تحلیل هایی که نسبت به این موضوع وجود دارد ؛ نایده گرفته می شود.
💢 امروز اگر شما بخواهید تصویری را نمایش دهید که مفهوم #مسلمانی را به بیننده خود منتقل کند، هیچ تصویری آشکارگی یک زن محجبه را برای انتقال این مفهوم به بیننده ندارد.
یعنی #حجاب جنبه #نمادین و #نشانه_شناسانه پیدا می کند. به خاطر همین اهمیت هویتی است که حجاب در طول تاریخ استعمار کشورهای اسلامی یکی از خطوط مقدم #جنگ_فرهنگی استعمارگران ؛ و کشف حجاب به عنوان نشانه ای از #انکار_خویشتن و بی دفاعی در برابر سیستم مهاجم بوده است.
💢 #فرانتز_فانون در کتاب #جامعه_شناسی_یک_انقلاب ؛که تحلیل انقلاب الجزایر است،در مورد سیاست استعمارگران فرانسوی تعبیر «رویای رام کردن جامعه الجزایری توسط زنان #بی_حجاب» را به کار می برد و به شکل مفصل توضیح می دهد که چطور فرانسوی ها از طریق #سیستم_آموزشی و روش های دیگر سعی در از بین بردن این ویژگی در زنان الجزایری داشتند و بالعکس زنان الجزایری از حجاب به عنوان نیرویی برای مقابله با #استعمارگر استفاده می کردند.
💢 فانون در کتابش می گوید «پس از دیدن هر زن کشفِ حجاب کرده امیدهای حمله ور شدن اشغالگران ده برابر می گردید . هر زن کشف حجاب کرده نشانه یک #سیستم_دفاعی_سست و متلاشی در جامعه الجزایر بود .
هر چادری که برداشته می شد به این معنا بود که الجزایر آغاز به انکار وجود خویشتن کرده است و خود را به مکتب ارباب تسلیم نموده است.
یعنی مساله حجاب در تاریخ انقلاب #الجزایر کاملا جنبه #هویتی و #نشانه_شناسی دارد.
💢 متاسفانه مشاهده می کنیم در میان طیفی از افراد مذهبی و انقلابی و بعضا #روحانی ؛ نیز نوعی از #سکولاریزم_فرهنگی شکل گرفته است که با تقلیل حجاب به مساله ای خرد و فردی ذیل ساختن دوگانه هایی بین #مشکلات یا #مفاسد_اقتصادی با آن، به دنبال پاک کردن صورت مساله هستند.
💢البته تا آن جایی که مساله این عزیزان فقط در روش برخورد باشد ما نیز در برخی موارد با آن ها همراه هستیم ولی غالبا به همین جا ختم نمی شود و از اساس منکر اهمیت مساله #حجاب و حیا و عفت و جنبه های #هویتی و #اجتماعی آن می شوند.
💢آن روحانی ای که فرموده اند در طول تاریخ ؛ بی حجابی و #بی_حیایی هیچ وقت به اسلام ضربه نزده است، اگر تاریخ را مطالعه می کردند متوجه می شدند که در #اندلس و #الجزایر اتفاقا حجاب و حیا و عفت خط مقدم مبارزه با #جامعه_اسلامی بوده است یا حداقل در این مساله تأمل می کردند که چرا در سه کشور #ایران، #افغانستان و #ترکیه پس از حاکم شدن عناصر استعمار نو یعنی رضاخان، اتاتورک و امان الله خان اولین پروژه مشترک #هویت_زدایی از جامعه از طریق #کشف_حجاب بوده است.
💢نگاه این طیف اغلب ناشی از نادیده انگاشتن جنبه های #هویتی و #اجتماعی حجاب و تقلیل سطحی نگرانه آن به عنوان مساله ای فردی و ابزاری برای جلوگیری از #تحریک_جنسی در جامعه است.
💢 طیفی هم وجود دارد که نگاهشان ناشی از سیاست زدگی و تعریف امر فرهنگی ذیل سیاست است و چون فکر می کنند، شکست هایشان در عرصه سیاسی ناشی از مسائلی مانند الزامی بودن رعایت حجاب و به طور کلی عدم پذیرش ولنگاری در حوزه فرهنگ است، به عقب نشینی از امر حیا و عفت به عنوان ابزار کسب قدرت می نگرند.
این ها متوجه نیستند که برای استعمار، #حجاب و روسری صرفا به عنوان سنگر اول و یک نماد در جنگ فرهنگی مطرح است که فتح سایر #سنگرها را تسهیل می کند.
💢 اگر در فرانسه #دختر_مسلمان را از حضور در مدارس منع می کنند یا برای مساله ای خرد مثل ممنوعیت استفاده از لباس شنای اسلامی در سواحل در پارلمان قانونگذاری می کنند، این مساله ناشی از این است که فرانسوی ها بر خلاف #روشنفکری_عامیانه ی حاکم بر این طیف از مذهبی ها به اهمیت #نشانه_شناسانه و #هویتی حجاب و این که می تواند هویت #سکولار جامعه فرانسه را به چالش بکشد، پی برده اند.
@sh_enayatnejad
🔰علت کندی پیشرفت اسلام...
✍ استاد #علی_صفایی_حائری
💠حکومت اسلامى مىخواهد انسان با انتخاب خودش راه بیفتد و بر پا بایستد.
اگر مىخواست آدمها را به پا بدارد خیلى کارش آسان بود.
💠تمام عقب ماندن و کندى پیشرفت اسلام، از همین آزادیى است که مىدهد و از همین زمینهاى است که براى انتخاب انسان مىسازد. اسلام اگر مىخواست خلق را بغلطاند خیلى زودتر به مقصد مىرسید.
💠على مىتوانست با یکصدم پولى که معاویه مىداد، معاویه را با ریش و سبیلش خفه کند و از میدان به در برد.
اینها نمىخواهند حکومت کنند؛ مىخواهند خلق با انتخاب خویش آنها را برگزینند. و این است که عقب مىمانند، در حالى که دیگران جلودار شدهاند.
📕 کتاب بررسی، ص۵۸
🆔 @ashora_karbala
#مقام_معظم_رهبری
🔰خوب خواندن کتاب، و کتاب خوب خواندن
💠 #کتاب_خوانی چیزی است که برای یک ملت، #فریضه و لازم است.
معارفی که درکتابها هست، مردم ما از آنهابی نیاز نیستند؛ باید این کتابها را بخوانند.
💠 من اگر هر روز یک ساعت باید حرف بزنم و نتیجه اش این باشد که مردم #کتاب_خوان بشوند، حاضرم روزی یک ساعت و نیم حرف بزنم!
اگرطوری بشود قضیه را حل کرد، حرفی نیست.
💠بله، ما باید عرضمان رابه مردم بکنیم و بنده هم عرض می کنم؛ منتها چیزهایی هست که باگفتن تنها تمام نمی شود.
💠معلومات خاصیتش این است که یک بار که چیزی را گفتیم، طرف می فهمد؛ دیگر لازم نیست آن را دوباره، سه باره، ده باره بگوییم، می شود تکرار ممل لیکن اخلاقیات وخلقیات و عادات و رفتارها این طوری نیستند.
💠 وقتی کسی عادت ناپسندی دارد، کافی نیست که بگوییم آقا! این عادت ناپسند است، یا این کار را انجام نده، یا این کار را انجام بده. یک بارتذکر بدهیم و بگوییم ما گفتیم، دیگر تکلیفمان تمام شد؛ نه، این طوری نیست. این گفتن و باز گفتن و باز گفتن و به زبانهای گوناگون گفتن و از همه طرف گفتن و او را با فکر محاصره کردن می خواهد، تا یک عادت از میان برود، یا به وجود بیاید.
💠انس با کتاب، چیزبسیار با ارزشی است و من خواهش می کنم که همه و همه با کتاب انس پیدا کنند.
@sh_enayatnejad
4_5825747224306386020.pdf
5.51M
📚پیشنهاد #دانلود_کتاب
✍ امپراطوری وحشت
🔹 جلد 46 از کتابهای نیمه پنهان
🔸 دفتر پژوهشهای مؤسسه کیهان
📝 توضیحات: این کتاب تلاشی است در جهت روشنگری تاریخی، پیرامون عملکرد جنایتکارانی که امروز با وقاحت مدعی میشوند: «چیزی به نام شکنجه در ساواک وجود نداشته و آنچه بوده مربوط به خودزنی زندانیان سیاسی بوده است»!! در این کتاب خواننده با نحوه شکلگیری ساواک آشنا میشود، سپس در جریان کارنامه سیاه رؤسای ساواک قرار میگیرد و ضمن بررسی موضوعاتی همچون ساواک و بهائیت، ساواک و گروههای مارکسیستی و التقاطی به سرانجام عناصر دژخیم و همکاران ساواک میپردازد.
@sh_enayatnejad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 #سبک_زندگی_اسلامی
💢 محدود کردن اسلام به توصیههای اخلاقی و معنویت، به معنای #ذبح_اسلام است.
💢 #شهید_مطهری: اسلامی که در همه شئون زندگی حضور نداشته باشد، دیگر اسلام نیست.
@sh_enayatnejad
💠امام صادق عليهالسلام:
🔹إذا رَأَيتُمُ العالِمَ مُحِبّا لِدُنياهُ فَاتَّهِموهُ عَلى دينِكُم؛ فَإِنَّ كُلَّ مُحِبٍّ لِشَيءٍ يَحوطُ ما أحَبَّ. وقالَ (ص): أوحَى اللّهُ إلى داودَ عليهالسلام: لاتَجعَل بَيني وبَينَكَ عالِما مَفتونا بِالدُّنيا؛ فَيَصُدَّكَ عَن طَريقِ مَحَبَّتي؛ فَإِنَّ اُولئِكَ قُطّاعُ طَريقِ عِبادِيَ المُريدينَ. إنَّ أدنى ما أنَا صانِعٌ بِهِم أن أنزَعَ حَلاوَةَ مُناجاتي عَن قُلوبِهِم.
🔸هرگاه عالمى را دوستدار دنيايش ديديد، در دين خود، به او اعتماد مكنيد؛ زيرا هر كه دوستدار چيزى باشد، فقط آنچه را كه دوست دارد، را حفظ مىكند.
نيز [حضرت] فرمود:
خداوند به داوود عليهالسلام وحى كرد كه ميان من و خودت، عالِمى دلباخته دنيا قرار مده، كه تو را از طريق محبّتم باز مىدارد. در حقيقت، اينانْ راهزنان راه بندگانِ خواستارم هستند. كمترين كيفرى كه به آنان میدهم، آن است كه شيرينىِ مناجات با خودم را از دلهايشان برمىدارم.
📚 الكافی، ج۱، ص۴۶
@sh_enayatnejad
🍃🌺عجب سروی،
عجب ماهی،
عجب یاقوت و مرجانی
🍃🌺 عجب جسمی،
عجب عقلی،
عجب عشقی،
عجب جانی
🍃🌺 عجب لطف بهاری تو،
عجب میر شکاری تو
🍃🌺 در آن غمزه چه داری تو؟
به زیر لب چه میخوانی؟
عجب حلوای قندی تو،
امیر بیگزندی تو
🍃🌺 عجب ماه بلندی تو،
که گردون را بگردانی
🍃🌺 عجبتر از عجایبها،
خبیر از جمله غایبها
امان اندر نواییها،
به تدبیر و دوا دانی
🍃🌺 ز حد بیرون به شیرینی،
چو عقل کل بهره بینی
ز بیخشمی و بیکینی،
به غفران خدا مانی
@sh_enayatnejad