eitaa logo
کلُّ یَومٍ عاشُورا وَ کلُّ اَرضٍ کَربَلا
611 دنبال‌کننده
766 عکس
95 ویدیو
160 فایل
_ هدف، ارائه طریق و الگوست _ با شبکه های اجتماعی کسی متفکر نمی شود _ باید کتاب خواند... { کارگروه فرهنگی شهید عنایت نژاد} 📬برای انتقاد و پیشنهاد به آیدی های زیر مراجعه نمائید ⬅انتقاد و پیشنهاد @sad_ein@habib133
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#تفسیر_قرآن_کریم 🍃بَلَىٰ ۚ إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَٰذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُسَوِّمِينَ (۱٢۵ _ آل عمران) 🍃آری، اگر شکیبایی ورزید و پرهیزکاری کنید و دشمنان در همین لحظه، جوشان و خروشان بر شما بتازند، پروردگارتان شما را با پنج هزار فرشته نشان دار یاری می دهد 💠صبر یعنی چه؟ صبر یعنی در میدان باقی ماندن، بیرون نرفتن. بعضی از میدان میگریزند؛ بعضی نمیگریزند امّا بتدریج از میدان کناره میگیرند؛ این خلاف صبر است. صبر یعنی پایداری کردن، در میدان ماندن، استقامت کردن. صبر یعنی چشم به هدفهای دور و به افقهای دور دوختن خداوند می‌فرماید: اگر صبور باشید به وسیله ملائک برای تو تسهیلات و موفقيت خاص ايجاد می‌كنم؛ جزع و فزع نداشته باشید ناله و شکایت نکنید این سنت الهی است که باید بشود و به شرط صبر و تقوا میشود(من فورهم) فوری هم میشود 💠شرط دوم تقواست تقوا با معنای گسترده‌ی خود در این آیه‌ی شریفه مورد توجّه قرار گرفته است؛ هم به معنای عامّ تقوا است ؛ یعنی مراقبت از خود برای عدم انحراف از جادّه‌ی مستقیم شریعت اسلامی؛هم به معنای پرهیز و مراقبت از خود در مقابل دشمن 💠مراقب باشیدچون در مقابل دشمنید انسان در میدان جنگ یک ‌جور زندگی میکند؛در هنگامی که جنگ نیست، جور دیگری زندگی میکند؛در اتاقِ راحتِ داخلِ خانه‌ی خود یک‌ جور زندگی میکند. تقوا به این معنا است؛ مراقبت از خود در مقابله‌ی با دشمن، پرهیز از اعتماد به دشمن ؛ پرهیز از کار خلاف قاعده و خلاف عقلانیّت و پرهیز از سستی و سهل‌انگاری؛تقوا به این است. 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#شرح_نهج_البلاغه (ادامه شرح حکمت ٣۱) 💠پایه دومِ ایمان: یقین امام علیه السلام در این فراز از شاخه هاى یقین سخن مىگوید و مىفرماید: 🍃وَالْیَقِینُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلى تَبْصِرَهِ الْفِطْنَهِ، وَتَأَوُّلِ الْحِکْمَهِ، وَمَوْعِظَهِ الْعِبْرَهِ، وَسُنَّهِ الْأَوَّلِین 🍃یقین بر چهار شاخه استوار است: بر بینش هوشمندانه و عمیق و پى بردن به دقایق حکمت و پند گرفتن از عبرتها و اقتدا به روش پیشینیان صالح 💠ممکن است این چهار شاخه اشاره به چهار رشته از علوم انسانى باشد: نخست علوم تجربى است که از «تبصره الفطنه» سرچشمه مىگیرد دوم علوم نظرى است که از «تأویل الحکمه» به دست مىآید سوم علومى است که از تاریخ نصیب انسان مىشود و مایه عبرت اوست و چهارم علوم نقلى است که از سنن پیشنیان به دست مىآید. هنگامى که انسان این چهار رشته علمى را پیگیرى کند و از آنها بهره کافى ببرد به مقام یقین مىرسد. 💠مثلًا درباره خداشناسى نخست چشم باز کند و به خوبى آثار پروردگار را در جهان هستى ببیند سپس با اندیشه عمیق رابطه آن را با مبدأ آفرینش قادر و حکیم درک کند آنگاه از حوادث تاریخى عبرت بگیرد و خدا را از لابه لاى آن بشناسد و پس از آن بر آنچه از پیشنیان صالح و عالم به دست آمده مرور کند و علوم آنها را به علم خود بیفزاید تا یک خداشناس کامل گردد. همچنین در مورد خودسازى و عوامل تقرب به پروردگار. 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#شرح_صحیفه_سجادیه  (دعای ۵۴-در زدودن غم و اندوه) #جلسه_اول 🍃يَا فَارِجَ الْهَمِّ، وَ كَاشِفَ الْغَمِّ، يَا رَحْمَانَ الدُّنْيَا وَ الاْخِرَةِ وَ رَحِيمَهُمَا، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْرُجْ هَمِّى، وَ اكْشِفْ غَمِّى 🍃اى زداینده اندوه و برطرف کننده غم،اى رحمن دنیا و آخرت ورحمت آورنده در دو دنیا،بر محمد و آلش درود فرست،و اندوه مرا برطرف ساز،و غم دلم را بزداى 💠می خواهیم ببینیم در جغرافیای فرهنگ قرآنی و اسلامی و روایی، به مسئله‌ی غم و اندوه چگونه نگاه می‌شود. پس از آن؛ زاویه‌ی دید خود را با مبانی دینی هماهنگ سازیم. 💠ما در فارسی نیز دو واژه‌ی همّ و غم را استفاده می‌کنیم. از روایات و کتب لغت استفاده می‌شود که این دو عنوان، معانی کاملاً منطبقی با یکدیگر دارند. هر دو به معنای اندوه است و البته تفاوت‌هایی دیده شده. 💠به هر ترتیب در مورد تعریف همّ گفته‌اند: (إنَّ الهمّ هو الفکر فی إزاله المکروه و اجتلاب المحبوب) همّ یعنی انسان چطور چیزی را که دوست ندارد، از خود دور کند و چیزی را که دوست دارد و مفید می‌داند، برای خود به دست آورد. 💠غم چیست؟! غم عبارت از وقتی است که انسان یک محبوب را از دست می‌دهد و فرصت ازدواج یا تحصیل یا ... از دست می‌رود. تلاش کرده، اما به آن نرسیده است یا چیزی که نمی‌پسندد، نظیر مصیبت از دست دادن یک عزیز برای او اتفاق افتاده است. 💠اینها حالتی در شخص به وجود می‌آورد که غم نامیده می‌شود و حالت انقباض روانی است. مراتب این انقباض و گرفتگی با هم فرق می‌کند و هر مرتبه، آثار فکری و روانی و رفتاری، نظیر تمایل به انزوا دارد. 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_6050894194556272646.pdf
3.44M
📕 پیشنهاد دانلود و « یادگار عصمت » شرح تاریخ زندگانی و هجرت (سلام الله علیها) ✍ نویسنده : صفر فلاحی 📕این کتاب در ۶ بخش به مسائل مربوط به زندگانی حضرت معصومه(س) میپردازد 🔹بخش اول: نگاهی به زندگی حضرت معصومه(س) 🔹بخش دوم: برخی فضایل و کرامات حضرت معصومه(س) 🔹بخش سوم: پیشینه سرزمین قم 🔹بخش چهارم: علل مهاجرت حضرت معصومه(س) و علویان به قم کیفیت قم قبل از ورود حضرت معصومه(س) و بعد از ورود ایشان 🔹بخش پنجم نگاهی به سیر هجرت حضرت معصومه(س) 🔹بخش ششم: نگاهی به هجرت در اسلام 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 چرا عده‌ای می‌کنند و از پیاده می‌شوند؟ ✍ استاد سیدمحمدمهدی : 💢انقلاب اسلامی حرکتی دربرابر است که می‌بایست چند مرحله را پشت سر بگذارد: 1⃣ ، که در آن، تمایلات عمومی متناسب با ایده‌‌های انقلاب اسلامی بسط و شرح می‌یابد. 2⃣ ، که در آن عقلانیت اجتماعی به تولید می‌رسد و سازوکارهایی برای رسیدن به آرمان‌ها و ارزش‌ها پی‌ریزی می‌شود. 3⃣ در صنعت و محصولات است که درمجموع، تمدن نوینی شکل می‌گیرد. 💢 انقلاب ما اکنون در مرحله دوم است؛ مرحله کنونی، مرحله عبور از و ورود به است. اگر انقلاب اسلامی بخواهد آرمان های خود را در مقیاس ملی، منطقه‌ای و جهانی بسط دهد و به یک راه جدید در مقابل راه برآمده از رنسانس تبدیل شود، باید عقلانیت جدید اسلامی تولید و از عقلانیت سکولار که سدی در مقابل سیر تکاملی انقلاب اسلامی است، گذر کند. 💢 به‌طور طبیعی، انقلاب اسلامی در این مرحله و در مراحل قبل و بعد، با ریزش‌هایی روبه‌روست؛ زیرا در هر دوره، کسانی که نمیتوانند با آرمان‌ها و برنامه‌های انقلاب اسلامی هم‌گام شوند، به‌تدریج ریزش می‌کنند. ⬅️به عنوان نمونه، آن‌ها که نمی‌خواهند از عقلانیت مدرن عبور کنند، با تکیه بر این عقلانیت به نفی اصل انقلاب می‌پردازند. آن‌ها راه و را همین عقلانیت مدرن می‌دانند و می‌پندارند که انقلاب اسلامی به بی‌راهه می‌رود! در‌واقع، آن‌ها آرمان‌‌های انقلاب و مقولاتی چون عدالت، امنیت و رفاه بشر را بر‌اساس همین عقلانیت مدرن، درک و تحلیل میکنند و عبور از آن را به‌معنای عبور از آرمان‌‌های انقلاب و ناکارآمد و متحجرانه میپندارند؛ از این رو، در‌مقابل این مرحله از حرکت متعالی انقلاب اسلامی مقاومت می‌کنند و درنهایت، صف خود را از جدا می‌سازند. ⬅️بر این اساس ریزش‌ها، به عدم همراهی عده‌ای با مرحله‌ای از مراحل تکاملی انقلاب اسلامی تحلیل می‌شود. 💢از سوی دیگر، در هر مرحله، هم پدیدار می‌شود؛ زیرا هنگامی که عقلانیت دینیِ کاربردی و سازوکار حرکت اجتماعی الهی در دنیای جدید، طراحی می‌شود، قشر وسیعی از نخبگان و روشن‌فکران و یا مستضعفان و مظلومان در دنیای اسلام و در مقیاس جامعه جهانی، مجذوب انقلاب اسلامی می‌شوند و به این سو می‌آیند. این ، در همه مراحل تاریخی انقلاب اسلامی وجود داشته و خواهد داشت. 💢انقلاب اسلامی؛ در قدم اول به مبارزه با قدرت‌ها پرداخت و به مبارزه با نظام سلطنتی به‌عنوان یک ساختار عدالت گریز و دین‌ستیز مبدل شد و درنهایت، به یک ایده اثباتی به نام «حکومت اسلامی» رسید. 💢 در هریک از این مراحل، با دقیق‌تر شدن و تبیین بیشتر آرمان‌های اسلامی، عده‌ای که برخی از ایده‌‌های نظری و عملی خود را حذف شده می‌دیدند، از انقلاب جدا شدند! به‌عنوان مثال در آن‌جا که امام انقلاب بر «جمهوری اسلامی» تأکید کرد؛ برخی که به‌دنبال تحقق و یا جمهوری با قیدهای دیگر بودند، این جهتگیری را متناسب با آرمان‌های خود ندیدند و ریزش کردند. مبارزات مارکسیستی بر علیه انقلاب اسلامی عمدتاً از همین مرحله شروع شد. هواداران حکومت و دین حداقلی وقتی مشاهده کردند که اسلام و ولایت فقیه به یک نظام حقوقی کلان در جامعه تبدیل میشود از انقلاب فاصله گرفتند. 💢 از مرحله‌ای که انقلاب اسلامی وارد مبارزه جهانی شد نیز طیفی که به یک رفرم یا انقلاب در مقیاس ملی می‌اندیشیدند، فریاد برآوردند که ضرورتی ندارد ما هزینه یک انقلاب جهانی را بپردازیم؛ باید در حد حل‌وفصل مسائل ملی و عمران و آبادانی کشور خود تلاش کنیم. بنابراین، حاضر نشدند در و و مبارزه با حاکمِ بر جهان همکاری کنند. ⬅️به عبارت دیگر، وقتی انقلاب اسلامی برای دفاع از ، تا مرز درگیری نظامی با ایستاد، حتی عده ای از طرفداران انقلاب اسلامی، به دلیل این حرکت، راه خود را جدا کردند؛ بدون آن‌که به دستاوردهای این حرکت توجه داشته باشند. 💢در کنار همه ریزش‌هایی که در مراحل تکاملی انقلاب اسلامی روی می‌دهد، رویش‌هایی بسیار گسترده‌ای نیز به وقوع پیوسته است که از آن جمله می‌توان به افتخارآمیز شیعیان در جهان و رشد تشیع در جهان اسلام و سایر کشورها، توجه و گرایش به اسلام انقلابی و حتی تمایل بسیاری از کشورهای انقلابی به اسلام، و... اشاره کرد. 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍استاد : 💠به شهادت آيه‌ى آخر سوره‌ى كهف، 🍃فمنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا ميان رجاءِ لقاءِ خدا و عمل صالح و عمل خالص؛ ارتباطى هست كه بايد آن را به دست آورد و بهره گرفت، مادام كه دل در دنيا باشد و از تنگى دنيا به ستوه نيامده باشد و شور و شوقى ديگر در او خيمه نزده باشد، تمامى كارهاى خدايى و آخرتى و تمامى نماز و جهاد و شهادت انسان دنيايى است و از اين محدوده بيرون نمى‌رود و آن‌دم كه گرايش به غيب و اشتياق به روز ديگر و انتظار لقاء خدا در دل شعله كشيد، ناچار تمامى كارهاى دنيايى و خوراك و پوشاك و عيش و نوش انسان، انگيزه‌اى ديگر دارد و صبغه‌اى ديگر و هوايى ديگر، كه تمامى كارهاى پراكنده، آن هنگام كه در طرح جامع و برنامه‌ى گسترده‌ى تو شكل مى‌گيرد، هماهنگ و يگانه مى‌شود و علم و حالت به ثبات و سرمديّت مى‌رسد 📚 وارثان عاشورا، صفحه 16 🌐 @ashora_karbala