#شرح_نهج_البلاغه
(ادامه شرح حکمت ٣۱)
💠پایه دومِ ایمان: یقین
امیرالمؤمنین(علیه السلام) از شاخه هاى یقین سخن مىگویند و مىفرمایند:
🍃وَالْیَقِینُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلى تَبْصِرَهِ الْفِطْنَهِ، وَتَأَوُّلِ الْحِکْمَهِ، وَمَوْعِظَهِ الْعِبْرَهِ، وَسُنَّهِ الْأَوَّلِینَ
🍃یقین بر چهار شاخه استوار است:
بر بینش هوشمندانه و عمیق و پى بردن به دقایق حکمت و پند گرفتن از عبرتها و اقتدا به روش پیشینیان صالح
💠آنگاه امام (علیه السلام) میوه هاى هر یک از این شاخه هاى چهارگانه را بیان مىکند و مىفرماید:
🍃فَمَنْ تَبَصَّرَ فِی الْفِطْنَهِ تَبَیَّنَتْ لَهُ الْحِکْمَهُ؛ وَمَنْ تَبَیَّنَتْ لَهُ الْحِکْمَهُ عَرَفَ الْعِبْرَهَ؛ وَمَنْ عَرَفَ الْعِبْرَهَ فَکَأَنَّمَا کَانَ فِی الْأَوَّلِینَ
🍃کسى که بینایى هوشمندانه داشته باشد حکمت و دقایق امور براى او روشن مىشود و کسى که دقایق امور براى او روشن شود عبرت فرا مىگیرد و کسى که درس عبرت گیرد چنان است که گویا همیشه با گذشتگان بوده است.
💠از آنچه گفته شد روشن مىشود که یک پایه مهم ایمان، بر یقینِ حاصل از علم استوار است؛ علومى که از مبدأهاى متعدد سرچشمه مىگیرد و روح را سیراب مىکند و اعتقادِ انسان را به مبدأ و معاد محکم مىسازد و آثارش در اخلاق و عمل ظاهر مىگردد.
🌐 @ashora_karbala
#شرح_صحیفه_سجادیه
(ادامه شرح دعای ۵۴)
🍃يَا فَارِجَ الْهَمِّ، وَ كَاشِفَ الْغَمِّ
💠همّ و غم که حضرت از آن به خدای متعال پناهنده میشود، جزء مسائلی است که به ریشهشناسی و تجهیز انسان به منطق مدیریتی برای این هیجان عاطفی نیاز دارد.
در روانشناسی جدید، اینها معمولاً در محور هیجانها مورد بحث قرار میگیرد و از هیجان شادی و هیجان غم سخن میگویند.
💠از نظر توحیدی قاعده این است که مؤمن باید مالک هیجانهای خود باشد و بر هیجانهای نفسانی و روانی و عواطف خویش تسلط داشته باشد.
بدترین وضعیت این است که مؤمن مملوک هیجانها شود و آنها بر او مسلط شوند.
💠البته خیال نکنیم مالک شدن بر هیجانات امر آسانی است؛ چهاینکه در دعایی خطاب به خداوند عرضه میداریم:
🍃(أعوذُ بِکَ مِن سُلطان الهَمّ)
پروردگار من به تو پناه میبرم از اینکه همّ بر من مسلط شود و روی من بیفتد و نفس مرا بگیرد؛ همچنانکه انسان باید از تسلط غریزه به خدای متعال پناه ببرد.
همهی اینها باید مملوک مؤمن باشند و مالک آنها باشد.
💠 اگر انسان توانست مالک هیجانهای خود شود، به مقام شریف مالکیت بر خویشتن شرفیاب شده است که امیرالمومنین (ع) آن را به عنوان یک فرمان بر سالکان کوی حق تصریح کرد و فرمود:
🍃«املِکوا أنفُسَکُم»
مالک نفس خود و مسلط بر آن باشید و افسار نفستان به دست شما باشد.
💠 البته حضرت راهش را هم بیان کرده و فرمودهاند:
🍃بِدَوامِ جهادها
اگر بخواهید به این نقطه برسید، باید وارد جهاد دائمی با خودتان شوید که ذیل فهرست جهاد اکبر تعریف میشود.
🌐 @ashora_karbala
🔰شبهه تشکیل حکومت در زمان غیبت
🔹پاسخ #امام_خمینی (ره)
💢 یک دسته ای بودند که می گفتند «هرحکومتی اگر در #زمان_غیبت محقق بشود، باطل است و بر خلاف اسلام!» آنها خیال کرده بودند که «هرحکومتی باشد» در صورتی که آن روایات می گوید اگر کسی «با عنوان #مهدویت» عَلَمی بلند کند، باطل است.
💢 اینها نمی فهمند و نمی دانند دارند چه می گویند؛ به اینان تزریق کرده اند که این حرفها را بزنند، این اشخاص غافل را بازی داده اند! نبودنِ حکومت، یعنی اینکه همه مردم به جان هم بریزند، بکُشند هم را، بزنند هم را، از بین ببرند! بر «خلاف آیات الهی» ست!
💢 اگر یک سال، حکومت و نظام در یک مملکتی نباشد، آنقدر فساد می شود که آن طرفش پیدا نیست!
⁉️حضرت بیاید چه کند؟
«هرحکومتی در زمان غیبت، باطل است» یعنی هرج و مرج! یعنی عالم به هم بخورد تا حضرت بیاید درستش کند!! ما باید درستش کنیم تا حضرت بیاید.
💢الان دیگر تکلیفی نداریم؟ دیگر بشر تکلیفی ندارد؟ یا تکلیفش این است که مردم را دعوت کند به فساد؟! پس باید بنشینیم دعا کنیم به امریکا و اَذنابشان! [بندگانشان..] این که کسی بگوید
«آنها ما را به بازی بگیرند، هیچ کاری به کارشان نداشته باشیم؛ هرکاری خواستند انجام دهند» این باید خیلی آدم نفهمی باشد!
💢 بله، ما نمی توانیم دنیا را از عدالت پر کنیم، چون نمی توانیم او باید بیاید، اما ما باید زمینه را فراهم کنیم. این موافق قرآن است
📚 صحیفه امام خمینی، ج۲۱، ص۱۳
🔹توضیح: هر پرچمی به اسم مهدویت در #دوران_غیبت یعنی قبل از ندای آسمانی بلند شود باطل است!
🌐 @ashora_karbala
#لزوم_برنامه_ریزی
🔰 #مقام_معظم_رهبری
💠 نگوئیم ما که معلوم نیست پنجاه سال دیگر زنده باشیم، چرا برنامهریزی کنیم.
نخیر، جوری برنامهریزی کن که گوئی بناست تا آخر دنیا زنده باشی؛ همچنان که اگر برای خودت و به نفع خودت بخواهی برنامهریزی کنی، با چه جدیت و دقتی برنامه ریزی میکنی، برای نسلهای آینده هم که تو در آن وقت نیستی، همان جور برنامهریزی کن؛
🍃«اعمل لدنیاک کأنّک تعیش ابدا».
💠 نقطهی مقابل هم
🍃 و اعمل لأخرتک کأنّک تموت غدا
(من لا یحضر/ج۳/ص۱۵۶)
برای آخرتت هم جوری عمل کن، مثل اینکه فردا بناست از این دنیا بروی.
یعنی هم برای دنیا سنگ تمام بگذار، هم برای آخرت سنگ تمام بگذار.
۱۳۹۱/۰۷/۱۹
🌐 @ashora_karbala
💠در حدیثى از امیرمومنان على (علیه السلام) مى خوانیم که فرمود:
🍃«ما اَحَقَّ لِلاْنسانِ اَنْ تَکُونَ لَهُ ساعَهٌ لایَشْغَلُهُ شاغِلٌ یُحاسِبُ فِیْها نَفْسَهُ، فَیَنْظُرَ فیمَا اکْتَسَبَ لَها وَ عَلَیْها فى لَیْلِها وَ نَهارِها»
🍃چقدر شایسته است که انسان ساعتى براى خود داشته باشد، که هیچ چیز او را به خود مشغول نسازد و در این ساعت، محاسبه خویش کند و بنگرد ؛ در آن شب و در آن روز چه کارى به سود خود انجام داده و چه کارى به زیان خود.
📚مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، موسسه آل البیت ،چاپ اول،ج12،ص154
🌐 @ashora_karbala
💠 غزل زیبایی از #علامه_طباطبایی (ره):
🍃مِهرخــوبان دِل و دیــن از هَمه بی پَـــروا برد
رُخ شَــطرنج نبُرد آنـــــچه رخ زیبـــا بــــرد
🍃تو مَپـندار که مَجـنون سَـر خـود مجنـون گـشـت
از سـَمـَک تـا به سـُهایـش کشـش لـیلی بـُرد
🍃مـن بـه سَـرچشـمه خـورشـید نَه خـود بـُردم راه
ذرٌه یــــی بـودم و مِهــــر تـــو مــرا بالا بـرد
🍃مـَن خـَس بـی سـَر و پایـم کـه بـه سـیل افـتـادم
او که مـی رَفـت مـرا هــَـم بـه دل دریـا بــرد
🍃جـامِ صـَهبا زکـجا بـود مَـگر دسـت که بـود
کـه بـه یـک جِـلـوه دِل و دیـن زِهـمـه یکـجا بـرد
🍃خَـم اَبـروی تـو بـود و کـف مینـوی تـو بـود
کـه دَریـن بَـزم بِگـردیـد و دل شِـیدا بـرد
🍃خـودَت آمـوخـتی اَم مِـهـر و خـودت سـوختـی ام
بـا بـرافـروخـته رویـی کـه قـرار از مـا بـرد
🍃همـِه یــاران بـه سَـر راه تـو بـودیـم وَلـی
غـمِ روی تـو مـرا دیـد و زِ مــن یَـغـما برد
🍃هَـمه دِلـباخـته بـودیـم و هَـراسـان کـه غَــمـت
هـمـه را پـُشـت سـر انـداخـت مَـرا تنـها بــرد
🌐 @ashora_karbala