13940205000797.mp3
5.76M
🎧 دین حدّاقلی و اکتفای به حدّاقل ها؛از نظر اسلام قابل قبول نیست. ما دین حداقلی نداریم.
🎙 #مقام_معظم_رهبری
🔹 آنچه ما از مجموع معارف قرآنی استفاده می کنیم و درمییابیم، این است که مطالبهی اسلام از مسلمین، ایجاد نظام اسلامی بهنحو کامل است؛ مطالبهی اسلام، تحقّق کامل دین اسلام است. این آن چیزی است که انسان در مجموع آن را احساس می کند.
🔹 #دین_حدّاقلّی و اکتفای به حدّاقلها، از نظر اسلام قابل قبول نیست؛ ما در معارف خودمان چیزی بهعنوان دین حدّاقلّی نداریم، بلکه در قرآن کریم در موارد متعدّدی اکتفای به بعضی از تعالیم دینی دونِ بعضی، مذمّت شده است "اَلَّذینَ جَعَلُوا القُرءانَ عِضین" یا آیهی شریفهی "وَ یَقولونَ نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَ نَکفُرُ بِبَعض" که مربوط به منافقین است، اشارهی به همین است.
🔹 حتّی برخی از بخشهای دین که خیلی برجسته است ؛ مثل #اقامهی_قسط هم کافی نیست که انسان دل خود را خوش کند که ما حالا دنبال اقامهی قسطیم و اقامهی قسط خواهیم کرد، پس اسلام تحقّق پیدا کرد؛ نه، این نیست. البته مسلّماً اقامهی قسط در جامعه، یک قلم مهم است. لکن این بدین معنا نیست که شارع مقدّس از ما قبول می کند که ما مثلاً اکتفا کنیم به اقامهی قسط و همهی همّت خودمان را بگذاریم برای اینکه اقامهی قسط بشود، ولو برخی از احکام دیگر اسلام؛ مورد بیتوجّهی قرار بگیرد؛ نه، اصلاً خدای متعال پیغمبران را فرستاد برای توحید، برای اجتناب از طاغوت، برای عبودیّت خداوند؛ اساس کار این است.
🔵 دیدار با اعضای مجلس خبرگان ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
🆔 @ashora_karbala
🔰از دماسنج به جای متر استفاده نکنیم!
🔻 ما باید هنر را هم زبان ارزش هایمان بکنیم. هر چیزی که نام هنر به خودش میگیرد باید دقیقا بر همان اساس تکنیکهایش کشف شود. ما زبان خاصی برای ارائه این مفاهیم لازم داریم و این زبان را نمیتوانیم از شرق و غرب بگیریم چون داریم یک مفاهیمی را ارائه میکنیم که قابل ادراک برای آن ها نیست و آنها نمیتوانند تصویر و تصوری از آن داشته باشند تا اینکه بتوانند تکنیک مناسبی برای این مفاهیم ارائه کنند. این کارِ ماست و اگر این کار را نکنیم در معادلات فرهنگی جهان ضربه پذیر میشویم.
🔻 در هجوم فرهنگیای که غرب و شرق برای ما ترسیم کرده، ما میخواهیم با ابزار فرهنگی دشمن کار بکنیم و ابزار فرهنگی دشمن را استفاده کردن به معنی این است که دشمن دارد ما را دور میزند. ابزار فرهنگی مثل ابزار نظامی نیست که مثلا بگوییم ما یک تانک از آنها گرفتیم و دقیقا یک ساعت قبل این در دست دشمن بوده و الان که دست ماست از آن علیه دشمن استفاده میکنیم. ابزار فرهنگی پیام خاص خود را هم دنبال خودش میآورد.
🔻 ما هنوز نتوانسته ایم مساله استفاده ابزاری از زن در فیلم را که برای بالا بردن جذابیت است، حل کنیم؟ و از آن طرف هم نتوانسته ایم کارهای گیرا و جذابی را بدون اینکه ابزارهای آنها را به کار ببریم، ارائه کنیم و اگر هم شده بسیار کم رنگ است چون ما با ملاک ها و معیارهای آنها می خواهیم هنر اسلامی خلق کنیم. اصلا آن معیارها برای اینجا ساخته نشده است. مثل اینکه ما دماسنج را برداریم و بخواهیم طول را با آن اندازه بگیریم!
♻️ سخرانی شهید محمد تقی شرعی در زمستان سال ۶۵
🆔 @ashora_karbala
14_TBF_13910728_(www.rasekhoon.net).mp3
12.64M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙استاد #حسن_رحیم_پور_ازغدی
🔰موضوع: "خانواده موفق"
نکات مهم در زندگی مشترک
⏰ مدت: ۵٢:٣۱ دقیقه
📶 حجم: ۱۰ مگابایت
🗓 تاریخ: ٢۰ مرداد ٩٣
🆔 @ashora_karbala
🔰 چرا اسلام برای ازدواج که یک امر شهوانی است، جنبه اخلاقی قائل است؟
✍ استاد متفکر #شهید_مطهری
💠 تا وقتى كه رابطه زوجين با يكديگر رابطه شهوانى يعنى رابطه جنسى است، قهراً اينها به هم؛ به چشم يك ابزار نگاه مىكنند. رابطه جنسى يك امر حيوانى و طبيعى است. براى اطفاى غريزه جنسى، زن براى مرد يك ابزار بيشتر نيست و مرد هم براى زن يك ابزار است.
💠 ولى مسئله زوجين و كانون خانوادگى و فلسفه خانوادگى و روح خانوادگى؛ عبارت است از روح ما فوق غريزه جنسى؛ كه ميان دو نفر پيدا مىشود؛ يعنى شخصيت يكديگر را دوست دارند و تا سنين پيرى كه ديگر مسئله غريزه جنسى بكلّى ضعيف يا نابود مىشود، عُلقه خانوادگى و محبت ميانشان هست و روز به روز هم شديدتر مىشود ...
💠 اين اولين مرحلهاى است كه انسان از لاك خود فردى خارج مىشود. و به همين دليل ازدواج در اسلام جنبه اخلاقى دارد با اينكه يك امر شهوانى است، و اين تنها امرى است كه با وجود اينكه پايه طبيعى و شهوانى دارد جنبه اخلاقى نيز دارد. مثلًا هيچ وقت خوردن جنبه اخلاقى پيدا نمىكند ولى ازدواج خودش جنبه اخلاقى دارد. و در ميان غرايز شهوانى انسان هر غريزهاى كه اشباع شود، اشباع آن تأثيرى در معنويت انسان ندارد جز غريزه جنسى. لهذا ازدواج از نظر اسلام سنت و مستحب تعبير شده.
📚 تعلیم و تربیت در اسلام، ص ۱۶۵ و ۱۶۶
🆔 @ashora_karbala
۹ ربیع جهالت ها و خسارتها.pdf
2.01M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
" نهم ربیع؛ جهالتها و خسارتها"
✍مؤلف: مهدی مسائلی
📘 امام خامنه ای: بعضیها به نام شادکردن دل فاطمهزهرا(س)، این روزها و در این دوران ما کاری میکنند که انقلاب را که محصول مجاهدت فاطمه زهراست، در دنیا لنگ کنند! میفهمید چه میگویم؟ بهترین وسیلهای که دشمنان بزرگ انقلاب پیدا کردند برای اینکه نگذارند انقلاب به کشورهای اسلامی برود، میدانید چه بود؟ گفتند این انقلاب، اسلامی نیست! گفتند اینها دشمن شما- چند صد میلیون مسلمان- هستند! امام بزرگوارمان ایستاد و گفت این انقلاب، اسلامی است؛ شیعه و سنی در کنار همند؛ پهلوی همند. اگر امروز کسی کاری کند که آن دشمن انقلاب، آن مأمور سیای آمریکا، آن مأمور استخبارات کشورهای مزدور آمریکا، وسیلهای پیدا کند، دلیل پیدا کند. نواری پیدا کند، ببرد اینجا و آنجا بگذارد، بگوید کشوری که شما میخواهید انقلابش را قبول کنید، این است، میدانید چه فاجعهای اتفاق میافتد؟ بعضیها دارند به نام فاطمه زهرا(س) این کار را میکنند. در حالیکه فاطمهزهرا، راضی نیست. آن مرد الهی، آن وارث واقعی فاطمهزهرا (س)در زمان ما، آن همه زحمت کشید. این جوانهای پاک ما اینجور رفتند خونهایشان را ریختند تا انقلاب را بتوانند عالمگیر کنند. آن وقت یک نفری که معلوم نیست تحت تأثیر کدام محرکی واقع شده، به نام شادکردن دل فاطمه زهرا، کاری بکند که دشمنان حضرت فاطمهزهرا را شاد کند.
📘 محور اصلی این اثر، آسیب شناسی وحدت و انسجام اسلامی می باشد و نهم ربیع آفات و آسیب های آن به اتحاد اسلامی مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.
🆔 @ashora_karbala
◾️ امام حسن عسکری(علیه السلام) :
«لَا تَطْلُبِ الصَّفَا مِمَّنْ کَدَرْتَ عَلَیْهِ وَ لَا الْوَفَاءَ لِمَنْ غَدَرْتَ وَ لَا النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إِلَیْهِ»
☑️ از سه کس، سه چیز را توقع نداشته باش :
❶ از کسى که با او بدرفتارى کرده اى، توقع صفا و پاکدلى نداشته باش،
❷ و از کسى که به او خیانت کردهاى توقع وفا نداشته باش،
❸ و از کسى که به او بدگمان شدهاى، توقع خیرخواهى نداشته باش.
📚« نزهة الناظر و تنبیه الخاطر: ۱۴٢»
#حدیث
#امام_حسن_عسکری (ع)
#شهادت_امام_حسن_عسکری (ع)
🆔 @ashora_karbala
🔰 چرا با اینکه ما ائمه مان را با بهترین القابشان می شناسیم اما حضرت امام حسن عسکری(ع) را با لقب عسکری(در میان سپاه) می نامیم؟
💢 حضرت #امام_حسن_عسکری(ع) در همان سنین خردسالی که برخی گفتند که سه ساله یا چهار ساله بودند همراه با پدر بزرگوار خود به شهر سامرا احضار شدند و در این شهر مستقر گشتند. در حقیقت امام عسکری (علیهالسلام) در شهر سامرا نَشر و نِما یافتند و به سبب آن که دستگاه جبار خلافت عباسی و به ویژه خلیفه وقت متوکل (لعنه الله) بر وجود مقدس امام هادی (علیه السلام) پدر آن حضرت سخت گرفته بود و میخواستند که آن حضرت را از داشتن ارتباط با بدنه جامعه و وُکلا و نائبان خود در عالم اسلام محروم کنند و ارتباط آنها را قطع کنند، امام هادی (علیهالسلام) را به پایتخت خود سامرا آورد که امام عسکری (علیهالسلام) هم در چنینی سنی همراه با پدر به سامرا آمد و همه عمر شریف خود را از این به بعد در این شهر گذراند.
💢 آن وجود مقدس در سن ۲۲ سالگی در سال ۲۵۴ و در پی #شهادت پدر عظیم الشأنش امام هادی (علیه السلام) به امامت رسید و دوران امامت آن حضرت کوتاهترین دوره در بین تمام امامان ما هست، یعنی شش سال بیشتر طول نکشید و عمر شریف حضرت هم ۲۸ سال بود. اینکه چرا آن حضرت را عسکری نامیدهاند ظاهر امر به این نکته برمیگردد که آن حضرت همراه با پدربزرگوارشان در منطقهای نظامی تحت نظر شدید بودند و، چون عرب، لشکر و نظامی را عسکر میخواند به این دلیل عسکری نامیده شدهاند.
💢 اما جای سوال است که ما امامانمان را به بهترین القابشون میشناسیم مثلاً میگویم علی مرتضی؛ حسن مجتبی؛ یا محمد باقر؛ که باقرالعلوم است، جعفر صادق، موسی کاظم؛ یا امام علی بن موسی را رضا مینامیم به معنای پسندیده؛ اما چرا به این وجود مقدس که میرسیم آن حضرت را عسکری مینامیم. عسکری بودن یعنی در یک منطقه نظامی بودن که فضیلتی نیست، حال آنکه القاب دیگری هم آن وجود مقدس داشته است.
💢 عسکری که بر سایر القاب آن وجود مقدس غلبه پیدا کرده، نشان دهنده عمق مظلومیت این امام هست که آن حضرت چنان در فشار و مظلومیت بوده است که بارها به زندان افتاده و حتی تلاش بر این بوده است که از ازدواج آن حضرت جلوگیری شود و از پیدایش آخرین حجت خدا ممانعت به عمل آید و همچنین فشار زیاد بر آن وجود مقدس باعث گردید که تنها امامی باشد که در طول عمر کوتاه خود حتی یک حج و یا یک عمره هم به جا نیاوردند، لذا عسکری بودن نه به عنوان یک فضیلت بلکه به عنوان بیان عمق مظلومیت و فشارها بر ساحت مقدس آن حضرت است.
💢 الآن شما که کنار قبر آن حضرت در سامرّاء می روید، آنجا خانه خود آن حضرت بوده است، یعنی حضرت امام علی النّقی و حضرت امام حسن عسکری و حضرت سیّد حسین - برادر حضرت امام حسن عسکری - و حضرت حکیمه خاتون و حضرت نرجس خاتون، همه را در خانه خودشان دفن کردند و بعدها آن خانه تبدیل به رواق و ضریح و صحن و اینها شد. خیلی قبرِ نورانی و فضای نورانی که اصلًا محسوس است که یک فضای باز و متّسعی است و اینها همه از آثار و جلوه های خود حضرت امام حسن عسکری (علیه السّلام) است.
🆔 @ashora_karbala