🔰غدیر؛ وصل شدن به خداوند...
✍ آیت الله حائری شیرازی
💠وصل شدن به خدا چگونه است؟ مثالی میزنم. شبکۀ تولید برق، هفتاد هزار ولت است. توان چراغهای معمولی ٢٢۰ ولت است که باید از چندین ترانس بگذرد تا به شبکۀ هفتاد هزار ولتی برسد. وقتی این برق تنزل کرد تا به ٢٢۰ ولت رسید، آن موقع میتوانی لامپ روشن کنی و میگویی این چراغ، وصل است.
💠چون وصل است نور میدهد. این اتصال اگر از یک جایی قطع شد، چراغ هست اما روشن نمیشود و نور نمیدهد!
«ولایت» مثل برق است. «نماز»، مثل چراغ است. خدا از ما نور میخواهد. شبکۀ ولایت در نماز که چراغ است، ایجاد نور میکند. شبکه ولایت در روزه که مثلا یخچال است، ایجاد خنکی میکند. شبکه ولایت در حج، ایجاد حرکت میکند. شبکه ولایت در زکات، ایجاد اقتصاد میکند. اما میگویی شبکه ولایت است که کار میکند. نماز، روزه، حج، جهاد و... ابزارند مثل ابزارهای الکتریکی! اما آن چیزی که ابزارهای الکتریکی را فایده دار میکند، شبکه برق است.
💠در غدیر آمدند ترانس جدیدی نصب کردند و گفتند تاکنون از ترانس پیغمبر (صلی الله علیه و آله) مستقیماً برق میگرفتید؛ ماموریت ایشان پایان یافت. از این پس از طریق ترانس علی (علیه السلام) به ولایت الله وصل شوید.این کار را کردند که نماز، روح و معنا داشته باشد، حیات داشته باشد و محبت آفرین باشد.
💠در سقیفه آمدند اصل نماز را قبول کردند، حج، روزه، جهاد و زکات را قبول کردند اما ولایت و شبکه اتصال را حذف کردند! نتیجه این قطع اتصال، عدم پذیرش و عدم کارایی حج و جهاد و نمازشان شد که مصیبتهای فراوانی برای اسلام درست کرد و درست میکند!
از روزی که شبکۀ ولایت قطع شد مصیبت وارد اسلام شد. نگاه کن عالم را؟
💠از روز هجده ذیحجه تا بیست وهشت صفر مجموعاً هفتاد روز میشود! در این هفتاد روز چه اتفاقی افتاد. ولایت قطع شد. بعد از رحلت و قطع ولایت تا به حال که هزار و اندی سال میگذرد چه اتفاقی افتاد؟ هفتاد روز سقوط، با هزار سال جبران نمیشود! شما تا حالا برای احیای ولایت سیصد هزار شهید داده اید. بیش از دو برابر آن جانباز داده اید. اینهمه شکنجه و مجاهدتهای فراوان، اینهمه کشته های شب و روز در عراق و سوریه و لبنان و پاکستان و افغانستان! اینهمه مجاهدت هم نتوانسته است آن هفتاد روز را جبران کند!
📚 آئینه تمام نما(فصل ۱،ص ٢٧)
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
( ادامه تفسیر آیه ۶٧ سوره مائده)
💠اين آيه لحن خاصى بخود گرفته كه آنرا از آيات قبل و بعد، مشخص مي سازد، در اين آيه روى سخن ، فقط به پيامبر است ، و تنها وظيفه او را بيان ميكند، با خطاب اى پيامبر {يا ايها الرسول} شروع شده و با صراحت و تأكيد دستور ميدهد ، كه آنچه را از طرف پروردگار بر او نازل شده است به مردم برساند{بلغ ما انزل اليك من ربك}
💠سپس براى تأكيد بيشتر به او اخطار مى كند كه اگر از اين كار خوددارى كنى؛ رسالت خدا را تبليغ نكرده اى{و ان لم تفعل فما بلغت رسالته} سپس به پيامبر (ص) كه گويا از واقعه خاصى اضطراب و نگرانى داشته ، دلدارى و تامين مى دهد و به او مى گويد: از مردم در اداى اين رسالت وحشتى نداشته باش ، زيرا خداوند تو را از خطرات آنها نگاه خواهد داشت{و الله يعصمك من الناس}
💠و در پايان آيه به عنوان يك تهديد و مجازات، به آنهائى كه اين رسالت مخصوص را انكار كنند و در برابر آن از روى لجاجت كفر بورزند، ميگويد: خداوند كافران لجوج را هدايت نميكند
{ان الله لا يهدى القوم الكافرين}
💠جمله بندى آيه و لحن خاص و تاكيدهاى پى در پى آن و نیز شروع شدن با خطاب و تهديد پيامبر (ص) به عدم تبليغ رسالت در صورت كوتاهى كردن كه منحصرا در اين آيه از قرآن آمده است، نشان ميدهد كه سخن از حادثه مهمى در ميان بوده است كه عدم تبليغ آن مساوى بوده است با عدم تبليغ رسالت
💠 و در كتابهاى مختلفى كه دانشمندان اهل تسنن، اعم از تفسير و حديث و تاريخ نوشته اند، روايات زيادى وجود دارد كه با صراحت مى گويد: آيه فوق درباره امیرالمؤمنین (ع) و جانشینی او نازل شده است
🌐 @ashora_karbala
🔰إنَّ أَمْرَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَب
✍استاد سید محمدمهدی #میر_باقری
💠باطن دین چیزی جز ولایت الله نیست. دینی که حقیقت ولایت است، در غدیر به کمال رسید و کامل نازل شد که فرمود: « الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ». نه تنها اسلام، بلکه تمام شرایع مناسک و نازله ولایت هستند و خودِ این حقیقت به نحو کامل نازل شد که فرمود: «أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي»
💠منظور از نعمت در قرآن ولایت امام است؛ که امام رضا(ع) فرمودند: نعیم حقیقی جز ولایت ما نیست. این نعمت به اتمام رسید که تمام نعمت های دیگر فرع بر این نعمت و نازله ای از آن هستند و این دین نیز دین مرضی شد.. اما پس از إکمال و إتمام دین، عده ای زیر بار نرفتند و خداوند نیز بنا ندارد ولایت را به کسی اجبار کند.
💠زیرا ولایت حقیقتی است که به فرموده حضرت امیر(ع) «إنَّ أَمْرَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ» یعنی ولایت ما سخت و دشوار است و به عبارتی با امتحان گرفتن، آن را؛ ذره ذره به انسان می دهند که باید آن را تحمل کند تا خداوند به میزان امتحان، از این امر به او عطاء کند. این امر صعب مستصعب در غدیر عرضه شد.
💠در مقابل این امر، واکنش هایی نشان داده شد. هنگام بر پا شدن غدیر إبلیس وعده داد که تمام مردم را گمراه می کند «وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَيهِم إِبْلِيسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِيقًا مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ» یعنی به يقين، ابليس گمان خود را درباره آنها محقّق يافت كه همگى جز گروه اندكى از مؤمنان از او پيروى كردند. در این حال بود که ابلیس نسبت به همین عده قلیل نیز قسم خورد که تمام آنان را نیز جهنمی می کند
💠 پیامبر اکرم نیز این آیه را تلاوت کردند: «إِنَّ عِبادي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطان» این پاسخ پیامبر(ص) در پاسخ ابلیس بود که مؤمنان واقعی به حقیقت ولایت ایمان می آورند و در نتیجه جزو عباد الله می شوند و از سلطه ابلیس خارج هستند
🌐 @ashora_karbala
11.safaee_harekat_F-11.mp3_101142.mp3
4.71M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع : "ضرورت حرکت الی الله"
✔️حرکت، شناخت و نقد مکاتب؛ فکرهای انسان شناخت و ذکرها یادآوری می خواهند. واژه های ذکر در قرآن به چه چیزهایی تعلق می گیرد!؟
⏯[جلسه یازدهم]
⏱ مدت: ۱٩:٣۶
📶حجم: ۴ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠صراط عشق
🎬مدح امیرالمؤمنین توسط (بِلرام شُکلا) شاعر فارسی زبانِ هندو مذهب؛ در محضر رهبر انقلاب
🍃
علی امیر خرابات عشق و توحید است
تمام خلق به مستی کشند جام علی
🍃
چو نزد حضرت حق سجده کرده است و قیام
بود قیام همه سجده و قیام علی
🍃
خوشا که شعر من این بوی بوتراب دهد
صباح و شام معطر شد از مشام علی
🍃
خدا کند که بخوانم چو مردم آزاد
علی امام من است و منم غلام علی
🍃
🌐 @ashora_karbala
🔰مگر ممكن است ما از خر شيطان پايين بياييم؟!
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
💢امام صادق (عليه السلام) فرمود: [كونوا لَنا زَيْناً وَ لاتَكونوا عَلَيْنا شَيْناً] شما شيعيان اسباب افتخار ما ائمه باشيد... فرمود: طورى باشيد كه وقتى مردم شما را مىبينند بگويند [رَحِمَ اللَّهُ جَعْفَرا]ً خدا بيامرزد امام جعفر صادق (عليه السلام) را،چه شيعيان خوبى درست كرده. [وَ لاتَكونوا عَلَيْنا شَيْنا]ً مايه ننگ و عار ما نباشيد. شما وقتى كه اخلاقتان، بازارتان، روحيه و كردارتان برخلاف اسلام است، اسباب خجلت و شرمندگى وسرافكندگى ما خواهيد بود. ...
💢ولى مگر ممكن است ما از خر شيطان پايين بياييم؟! مىگوييم فقط ما مورد عنايت خدا هستيم و براى ما همان انتساب نام ائمه كافى است، چيز ديگر نمىخواهيم. خدا هم بهشت را آماده كرده براى ما #چهارتا_قالتاق! بعد مىگوييم پس چرا ما مسلمانها اين قدر بدبخت و بيچاره ايم؟
💢 جوابش را قرآن داده؛ ملتى كه افسرش برود در اسرائيل تربيت ببيند و بعد برود در اوگاندا كودتا راه بيندازد، آيا انتظار داريد روى سعادت ببيند؟! ذلِكَ بِانَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً انْعَمَها عَلى قَوْمٍ. ...
💢عليهذا افرادى كه تحت تأثير وساوس شيطانى قرار گرفته و به اين دل خوش كرده اند كه ناممان در ميان نامهاى دوستان علىّ بن ابى طالب (ع) است، هر چه هست از رعاياى او بشمار مىرويم، يا وصيت مىكنيم از پولهايى كه ناحق به چنگ آورده ايم و يا از پولهايى كه در زندگى مىبايست در راه خير مصرف كنيم و نكرده ايم؛ مبلغ گزافى را به متوليّان مشاهد مشرّفه بدهند تا ما را نزديك قبر اولياء خدا دفن كنند كه فرشتگان جرأت نكنند براى عذاب ما بيايند.
💢 بايد بدانند كه خيلى كور خوانده اند و پرده غفلت جلوى چشمشان را گرفته است، روزى چشم باز خواهند كرد كه خود را غرق در عذاب جان فرساى الهى ببينند و دچار چنان حسرتى گردند كه اگر امكان مرگ بود هزارها بار مىمردند. پس امروز از خواب غفلت بيدار گردند و توبه نمايند و مافات را جبران كنند
📚مجموعه آثار( ج۱ص ٣٣٨ و ج ٢۶ص ٢٨٨)
#شرح_نهج_البلاغه
(ادامه شرح حکمت ۵۴ )
💠آنچه حضرت امیر (ع) درباره مشورت در اينجا بيان فرموده: [وَلاَ ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ ] و آن را بهترين پشتيبان شمرده است با تعبيرات ديگر در ساير سخنان امام(ع) نیز وارد شده است
💠حقيقت اين است كه اسلام دين استبداد به راى نيست. اسلام مى گويد خداوند تمام علم و دانش و عقل را به يك يا چند نفر نداده بلكه در ميان بندگان خدا تقسيم كرده است؛ اگر كسى مى خواهد به كمالِ علم و دانش و عقل برسد بايد از افكار ديگران استفاده كند
💠چه بسا يك مشورت، جلوى خطاهاى بسيارى را مى گيرد به خصوص اين كه كسى كه قصد كارى را دارد آنچه را مطابق ميل اوست بر غير آن ترجيح مى دهد و نمى تواند به قضاوت بى طرفانه بنشيند و به همين دليل ممكن است گرفتار اشتباهات وسيعى شود؛ اما افرادى كه از محدوده كار او خارجند بهتر و روشن تر مى توانند درباره آن قضاوت و داورى كنند.
💠درست است كه غير معصومين ممكن است گرفتار خطا شوند؛ ولى ضريب خطا در يك نفر هر قدر باشد در دو نفر نصف مى شود و در ده نفر به يك دهم مى رسد و احتمال آن بسيار كمتر مى شود. و هر چقدر طرف مشورت عاقل تر و خداترس و راستگو و راز نگه دار و خيرخواه تر باشد احتمال خطا به حداقل میرسد.
💠 نقل است كه مرد عربى مى گفت: من هرگز مغبون نمى شوم مگر اين كه تمام قبيله من مغبون شوند. به او گفتند: چگونه؟ گفت: براى اينكه من بدون مشورت آنها كارى انجام نمى دهم. اگر همه اشتباه كنند آن گاه من هم اشتباه مى كنم
💠شاعر میگوید
مشورت ادراك و هشيارى دهد
عقل ها مر عقل را يارى دهد
گفت پيغمبر بكن اى راى زن
مشورت المُسْتَشارُ مُؤتَمَن
🌐 @ashora_karbala
foroge.velayat.pdf
3.73M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(فروغ ولایت)
✍مؤلف: آیت الله جعفر سبحانی
📕کتاب “فروغ ولایت” به قلم حضرت آیت الله جعفر سبحانی تبریزی، از جمله آثاری است که به بررسی تاریخ زندگی پر ماجرا و پر فراز و نشیب امام علی (علیه السلام) می پردازد. نویسنده، عمر شریف حضرت را به پنج بخش از ولادت تا بعثت حضرت رسول، از بعثت تا هجرت، از هجرت تا رحلت پیامبر خدا، از رحلت پیامبر تا خلافت و از خلافت تا شهادت، تقسیم بندی نموده است. البته سهم همه قسمت ها در کتاب یکسان نیست و هرچه به بخش پایانی عمر حضرت نزدیک تر می شویم جریانات تاریخی با شرح و بسط بیشتری توضیح داده شده اند. با این وجود می توان ادعا کرد که به ندرت می توان حادثه مهم و اساسی از زندگی ایشان که جنبه تاریخی داشته باشد؛ پیدا کرد که در کتاب به آن پرداخته نشده باشد. نویسنده محترم، با تسلط به تاریخ و بهره گیری از منابع دست اول شیعه و سنی، وجوه محتلف وقایع تاریخی دوران حیات امام علیه السلام را به طور دقیق مورد بررسی قرار داده است.
📕تلاش مولف بر این بود که از هر نوع مبالغه و حدس های بی اساس دوری نماید و مصادر و مآخذ را تا جائی که برای نوع خوانندگان فارسی زبان ملال آور نباشد بیان کند.
🌐 @ashora_karbala
🔰محبت علی ؛ بدون معرفت ارزش ندارد
✍ دکتر #علی_شریعتی
قبل از هر شعر ، هر ستایش و هر تجلیل از علی و حتی قبل از محبت علی ، معرفت علی است که نیاز زمان ما و جامعه ماست. محبت بی معرفت ارزش ندارد بت پرستی است . گرفتاری ای که ما داریم ، این است که ما در مرحله محبت به علی مانده ایم و حتی به مرحله شناخت علی هم نرسیده ایم ، در صورتی که شیعه علی بودن از (مثل علی عمل کردن ) شروع می شود و این مرحله ای است پس از شناخت و پس از عشق.
📚 علی ، (ص ۱۱۵ )
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(تفسیر آیه ۶ سوره هود)
💠مفهوم رزق تنها در نيازهاى مادى خلاصه نمى شود بلكه هر گونه عطاى مادى و معنوى را شامل مى گردد، لذا مى گوئيم (اللهم ارزقنى علما تاما) خداوندا علم كامل به من روزى كن و يا مى گوئيم : (اللهم ارزقنى توفیق الشهادة فى سبيلك) خداوندا شهادت در راهت را نصيب من بگردان . البته در آيه مورد بحث ممكن است نظر بيشتر روى ارزاق مادى بوده باشد ، هر چند اراده مفهوم عام نيز چندان بعيد نيست.
💠 مستودع یعنی ناپایدار چیزی که باید رها شود وبه صاحب اصلیش بازگردانده شود. در حقيقت آيه فوق مى گويد : تصور نشود كه خداوند تنها به جنبندگانى كه در جايگاه اصلى قرار دارند روزى مى بخشد و به اصطلاح سهميه آنها را در خانه هايشان مى آورند ، بلكه هر كجا باشند و در هر وضع و شرائطى قرار گيرند ، سهم آنها را از روزى به آنان مى بخشد چرا كه هم جايگاه اصلى آنان را مى داند و هم از تمام نقاطى كه به آن نقل و مكان مى كنند ، باخبر است
💠از حيوانات غول پيكر دريائى گرفته تا جنبندگان بسيار كوچكى كه به زحمت به چشم ديده مى شوند هر يك مناسب حالشان آنچه را لازم دارند مقرر كرده است .اين روزى به اندازه اى حساب شده و مناسب حال موجودات است كه از نظر كميت و كيفيت كاملا منطبق بر خواسته ها و نيازهاى آنها است.
💠ممكن است تعبير کتاب مبین اشاره به اين باشد كه هيچكس نبايد براى به دست آوردن روزى خود كمترين نگرانى به خويش راه دهد ، و تصور كند ممكن است در گرفتن سهم خويش ، به اصطلاح ، از قلم بيفتد.
🌐 @ashora_karbala
🔰 یاد از یاد حکایت می کند.....
[الذکر خبر الذکر]
✍استاد حسین الهی قمشه ای
💠هرگاه بنده پروردگارش را یاد کند،
نشان آن است که پروردگارش او را یاد کرده است.
در مثنوی حکایت زاهدی را می خوانیم که
همه شب الله گفتی و لب به ذکر دوست شیرین کردی، تا شبی:
گفت شیطانش که ای الله گو
این همه الله را لبیک کو
چند اَلله می زنی با روی سخت
می نیاید یک جواب از پیش تخت
زاهد از ذکر باز می ماند و به خواب می رود.
💠در عالم رویا حضرت خضر را می بیند که با وی می گوید چرا از ذکر فرو مانده ای؛ می گوید: لبیکم را هیچ پاسخی نمی آید. و خضر از زبان خداوند با او می گوید:
نی تو را در ذکر، من آورده ام
نی که من مشغول ذکرت کرده ام
💠و سخن بابا طاهر نیز همین است که
وقتی آدمی به یاد پروردگار می افتد
نشان آن است که پروردگار او را یاد کرده و به خود فرا خوانده است. و البته ذکر خدا از بندگان و ذکر بندگان از خدا در ادای کلماتی خلاصه نمی شود، بلکه ذکر کار دل است که از آنجا به زبان نیز می رسد.
💠ذکر زبان، بردن نام معشوق است
و ذکر دست و پای و اعضای دیگر صرف آن اعضا در مسیر زیبابی و دانایی و نیکویی است؛که باز از نام های معشوق است:. سعدی میگوید:
خالی از ذکر تو عضوی؛ چه حکایت باشد
سر مویی به غلط، در همه اندامم نیست
📚 " ترانه های بابا طاهر عریان "
تصحیح و پیشگفتار: حسین الهی قمشه
🌐 @ashora_karbala
14.safaee_harekat_F-14.mp3_101139.mp3
3.5M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع : "حرکت الی الله"
✔️مشکلات حرکت بدون طرح:
حرکت، شناخت و نقد مکاتب؛ طرح کلی از راه، هدف و برنامه باید مشخص باشد، چون حرکت بدون طرح، گمراهی را در بر دارد
⏯[جلسه دوازدهم]
⏱ مدت: ۱۴:٣۴
📶حجم: ٣ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala
🔰تا چه در این دل بریزیم...
✍حضرت آیت الله #جوادی_آملی.
💠اين روح ما آنقدر قدرت دارد كه اين آسمان و زمين را در گوشه ذهن خود جا ميدهد. يك بيان نوراني از حضرت امير(سلام الله عليه) است، فرمود: ظرفها را شما در دنيا ديديد.
روح، ظرفيت يك سلسله مطالب دارد؛ اما اين ظرف با ظرفهاي دنيا فرق ميكند. ظرفهاي مادّي ظرفيّتش مشخص است.
💠 اگر ظرفي ظرفيّت پنج ليتر آب دارد، وقتي دو ليتر آب رفت، اين ديگر ظرفيت پنج ليتر را ندارد، فقط آماده پذيرش سه ليتر است. هر مظروفي ظرف خودش را اشغال ميكند؛ اما قلب ما و روح ما و جان ما كه ظرف معارف است، خاصيّت آن اين است كه هر اندازه مظروف بيايد، اين مهمانها را پذيرايي ميكند، خودش وسيعتر ميشود، اين مظروف، اين ظرف را وسيعتر ميكند؛ «كُلُّ وِعَاءٍ يَضِيقُ بِمَا جُعِلَ فِيهِ إِلاَّ وِعَاءَ الْعِلْمِ فَإِنَّهُ يَتَّسِعُ»
💠اخلاق هم همين طور است، معارف هم همين طور است. چرا ما به آنجا نرسيم. اين ظرفيت كه براي ما هست، مرتب هم به ما گفتند ياد بگير و مرتب هم گفتند، دو لحظه آن در يک حدّ نباشد. جامعه را عقل و عدل اداره ميكند، اگر ـ خداي ناكرده ـ انسان بيراهه برود، آن بيماريهاي بدخيم هم همين را توسعه ميدهد. اين دل ظرفيت دو جانبه را دارد؛ كفر اگر بيايد وسيعترش ميكند, شرارت بيايد وسيعترش ميكند, شقاوت بيايد وسيعترش ميكند، تا چه در اين دل بريزيم. اين دل ظرفيت فراواني دارد
🔷جلسه درس اخلاق (۱۳۹۷/۰۲/۱۳)
🌐 @ashora_karbala
🔰دین میخواهد تو را هدفمند رشد دهد...
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
💠مصیبت بزرگ انسان در عصر ما بالخصوص همین است. در عصرهای قدیم به دلیل اینکه دایره به اصطلاح آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت این قدر گسترش نداشته انسان ها به طور خودرو بار می آمدند، مثل این درخت های جنگلی و کوهستانی بودند که خودش همین جور رشدِ طبیعی خودش را می کرد.
💠حالا اگر دست یک باغبان مهربانی نمی رسید به اینکه او را بهترش بکند لااقل استعدادهای انسانی او به همان حالت طبیعی رشد می کرد، ولی انسان های حالا مثل درخت هایی در باغستان هایی هستند که باغبان ها مأمور هستند که این درخت ها را آن جوری در بیاورند که به او دستور دادند، نه اینکه درخت را رشد بدهند، بلکه مطابق دستور و طبق فرمول عمل کنند و آن اینکه مثلاً درخت قدش از این مقدار معین درازتر نشود، حتماً باید قامتش این جور باشد.
💠اینجاست که انسان ارزش فطرت را درک می کند. اصلاً باید دید که آیا انسان موجودی است مثل این چوب؟ انسان یک حقیقت زنده است و دین تمام همّش بر این است که انسان را رشد بدهد، فطرت انسان را پرورش بدهد نه انسان را مطابق میل و رأی خودش هرجوری که دلش خواست بسازد.
📚تربیت و رشد اسلامی(ص۵٩- ۶۰)
🌐 @ashora_karbala