8527-fa-az mobahele ta ashora.pdf
3.82M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
«از مباهله تا عاشورا»
✍مؤلف: محمد امینی گلستانی
🔰 وی در مقدمه این اثر میگوید: «در یکی از شبهای طولانی زمستان، تاریخ زندگانی رسول خدا (ص) را از کتاب پربرکت بحارالانوار علامه مجلسی مطالعه میکردم. به واقعه تاریخی بحث و گفتوگوهای پنجروزه دانشمندان نصارای نجران و آمدن آنان به مدینه منوره و ملاقاتشان با رسول خدا (ص) و قرارداد و پیشنهاد "مباهله" و کیفیت حضور و در نهایت انصراف آنها در روز موعود رسیدم. ناگهان واقعه جانگداز کربلا و میدان خونین و تنها ایستادن حضرت سیدالشهداء در نظرم مجسم شد. به فکر فرو رفتم که چقدر فاصله میان انسانها یا انساننماهای این دو واقعه، در عین حال عظمت و بزرگواری قهرمانانه آنها (پنج تن آل عبا) وجود دارد.»
📕نویسنده در هفت بخش، کتاب را تنظیم کرده است.
۱-مباهله مدينه
٢_رسول خدا محمد (صلى الله عليه و آله)
٣-مولود كعبه على (عليه السلام)
۴-دختر وحى فاطمه زهرا(سلام الله علیها)
۵-فرزند ياسين؛ حسن (عليه السلام)
۶-فرزند طه؛ حسين (عليه السلام)
٧- بخش آخر مقايسة
وی ابتدا ماجرای مباهله را به تصویر میکشد و سپس سرگذشت پنج تن آل عبا را مرور میکند. در ادامه به مقایسه میان جریان مباهله و رفتار مسلمانها با هر یک از این شخصیتها میپردازد.
🌐 @ashora_karbala
🔰مباهله غریب ترین ایام....
✍آیت الله #جوادی_آملی :
💠از غريب ترين ايام زندگي ما ايام #مباهله است. خيلي از ما عالمانه حرف ميزنيم و عوامانه فكر ميكنيم در نتیجه آن اركان ولايت را تقريباً از دست ميدهيم در حالی که آن اجزاي غير ركني را خيلي محترم ميشمريم مانند اول ذيحجه که سالروز ازدواج وجود مبارك حضرت امير با فاطمه زهرا (سلام الله عليهما) است اينها جزء واجبات غيرركني است.
💠غدير جزء واجبات ركني امامت است، مباهله جزء واجبات ركني ولایت است ، با سالروز ازدواج فرق ميكند. در حالی که نه رسانهها از او نام ميبرند و نه حوزهها خبري هست! آن وقت آن مسائل واجبات غير ركني را خيلي دامن ميزنيم، آنها هم واجب هست اما مثل اجزاي نماز است لکن حمد و سوره كجا، ركوع و سجود كجا؟! حمد و سوره واجب غير ركني است اما ركوع و سجود واجب ركني است.
💠وقتي مأمون(علیه من الرحمن ما یستحق) ، به وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) عرض ميكند به چه دليل علي بن ابيطالب (سلام الله عليه) افضل است؟ ایشان ديگر نفرمود غدير، فرمود با آیه انفسنا...
خدا وقتي وجود مبارك حضرت امير (علیه السلام) را جان پيغمبر ميداند از اين بالاتر فضيلت فرض ميشود؟!
💠«من كنت مولاه فهذا علي مولاه» كه گفته ی خود پيغمبر است هر چند آن هم از طرف خداست، کجا؛ و اینکه ذات اقدس اله خود فرموده علي جان پيغمبر است، کجا؟! و وجود مبارك امام رضا (علیه السلام) به اين استدلال كرد.
🔷جلسه تفسیر ۱٣٩۵/٧/۵ مصادف با ۲۴ ذی الحجه
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(تفسیر آیه ۱٢ سوره هود)
💠از این آیات چنین بر مى آید که، گاهى پیامبر(ص) به خاطر شدت مخالفت و لجاجت دشمنان، ابلاغ بعضى از آیات را به آخرین فرصت موکول مى کرده است، لذا خداوند روحیه پیامبرش را با این بیان، تقویت کرده و میفرماید گویا ابلاغ بعضى از آیاتى که بر تو وحى مى شود، ترک مى کنى و سینه تو از آن نظر تنگ و ناراحت مى شود،که مبادا آنها معجزات اقتراحى از تو بخواهند و بگویند: چرا گنجى بر او نازل نشده؟ و یا چرا فرشته اى همراه او نیامده ؟ از ایمان و کفر آنها پروا مکن! وظیفه تو فقط ابلاغ است
⬅️ معجزات اقتراحی یعنی کسانی که در جستجوى حقیقت نبودند؛ معجزاتى مطالبه مى کردند، یعنی هر کس به میل و هوس خود، پیشنهاد معجزه اى بکند و با هیچ معجزه دیگرى هم قانع نشود. مسلماً چنین افرادى بهانه جو هستند، نه حقیقت خواه. میفرماید: درخواست هاى آنها در زمینه معجزات اقتراحى، نه به خاطر حقیقت طلبى است، بلکه به خاطر آن است که آنها اصولاً منکر نبوت اند، و اینها همه بهانه است
💠 اما سؤالى در اینجا پیش مى آید که: چگونه ممکن است پیامبر(ص) ابلاغ آیات الهى را تأخیر اندازد؟ و یا اصولاً از ابلاغ آنها خوددارى کند؟ میگوئیم: هر گاه پیامبر(ص) مأمور به ابلاغ فورى حکمى باشد، مسلماً بدون واهمه آن را ابلاغ خواهد کرد، ولى گاه مى شود وقت ابلاغ وسیع است، و پیامبر روى ملاحظاتى آن هم نه ملاحظاتى که به شخص خودش باز گردد، بلکه ملاحظاتى که جنبه عمومى و دفاع از مکتب دارد، ابلاغ آن را به عقب مى اندازد، و این مسلماً گناه نیست
🌐 @ashora_karbala
🔰 همطرازی حضرت فاطمه(س) و رسول اکرم با توجه به آیه #مباهله
✍ #امام_خمینی (ره)
💠حقیقت انسان، روح مجرد او است و بدن در تمام مراحل، تابع روح است و روح به دلیل مجرد بودن، از وصف تذکیر و تأنیث (مرد و زن بودن) منزّه می باشد؛ به همین جهت هیچ کمالی از کمالات وجودی انسان مشروط به مذکر بودن نیست پس کمال حقیقی که عبارت است از مقام شامخ ولایت، برای مرد و زن قابل دستیابی است
💠لذا تمام فضایلی که خداوند بالاصاله به ساحت قدسی مقام ختمی مرتبت افاضه کرده، بالتبع؛ نصیب فاطمه زهرا و سایر معصومین شده است. در واقع نسبت پیامبر با اهل بیتش؛ به خصوص فاطمه زهرا؛ همانند نور و شعاع آن، یا مانند اصل و فرع است
⬅️در ارتباط با آیه (مباهله) به دو نکته باید اشاره شود:
1⃣در جریان مباهله، تنها پیامبر و علی و فاطمه و حسن و حسین (ع)حضور داشته اند
2⃣آیۀ مباهله می فرماید: «ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ الله عَلَی الْکٰاذِبِینَ» و از این به دست می آید که در جریان مباهله، حضرت فاطمه با همسر و فرزندش ، هم در اصل مدعا (این که حق با آنان است) و هم در دعوت به حق، با پیامبر اسلام شریک بوده اند؛ زیرا کلمۀ «الکاذبین» به صورت جمع آمده است و اگر طرف دعوا و دعوت تنها شخص پیامبر می بود، چنین تعبیری آورده نمی شد.
💠بنابر این؛ولایت؛ که یکی از شئون آن، دعوت به حقایق الهی است؛ در اهل بیت آن حضرت از جمله فاطمه زهرا (س) نیز وجود دارد. به همین جهت فاطمه(س) در جریان مباهله، شریک پیامبر محسوب می شود و این مسأله بهترین نمونۀ همطرازی فاطمه با سایر معصومین (ع) است
📚 سیمای اهل بیت (ع) در عرفان امام خمینی (ره)
🌐 @ashora_karbala
20.safaee_harekat_F-20.mp3_101131.mp3
4.82M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع : "حرکت الی الله"
✔️ جایگاه تسبیح و ذکر
سالهایی که انسان از علائق و هوس ها برای خود، بت هایی ساخته است، زمان مرگ لاجرم باید از آنها جدا شود، اینجاست که وجود انسان سرشار از نفرت از خدا می شود؛ اینجاست که جایگاه تسبیح و ذکر تجلی پیدا می کند
⏯[جلسه هفدهم]
⏱ مدت: ٢۰:٣
📶حجم: ۴ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🔰نشانه های تقوا(بخش اول)
1⃣ انفاق
باتقوایان چه کسانی هستند؟
[الَّذِینَ ینْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ] ۱- آن کسانی که انفاق میکنند در خوشی و ناخوشی. یک شرط باتقوا بودن، انفاق کردن است. انفاق را هم باز چند بار تا حالا معنا کردم. عیبی ندارد اینها را تکرار کنیم. چون اینها حرفهایی است که غالباً تازه تازه به گوش شما می رسد، هر چه تکرار بشود، بیشتر در دل می ماند و چه بهتر.
💢انفاق با خرج کردن فرق دارد. خرج کردن یعنی اینکه انسان یک پولی را خرج کند. انفاق خرج کردن است، اما نه هر خرج کردنی. انفاق آن خرج کردنی را میگویند که با آن، یک خلائی پر بشود، یک نیاز راستینی برآورده بشود. کجایند آن کسانی که میلیونها خرج میکنند، به ظاهر هم برای کارهای نیک خرج میکنند؛ تا از زبان قرآن به آنها بگوییم که بدبخت ترین مردماند، زیرا کارشان انفاق نیست. [قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالاً * الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ یحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یحْسِنُونَ صُنْعاً] ٢- این پول
هایی که خرج می شود، این زر و زیورهایی که بر پیکر گرسنه یک عده مردم آویخته میشود، این پیرایه های زیادی و دروغین؛ اینها انفاق نیست، چرا؟ چون خلائی را پر نمیکند.
⬅️آقا اگر این پنج زار را شما دادید به کسی که صد تا پنج زاری و یک تومانی در جیبش هست؛ صدتای دیگر هم می تواند فراهم کند. این انفاق نیست؛ اگر دادی به أن آدمی که منتظر یک پنج زاری است تا یک نان سنگگ بخرد و شکم خودش را پر کند؛ این انفاق است. البته نخواستم این جمله را بگویم؛ آقایان بروند هی پنج زاری بدهند به گرسنه ها و گداها که شکمشان را پر کنند؛ نه.
💢گاهی پر کردن شکم گرسنه هم انفاق نیست، در یک شرایطی اینجوری است. در آن شرایطی که فقر و گرسنگی مانند گیاه هرزه ای، بی حساب دارد بر روی زمین ها می روید، آنجا پر کردن شکم یک گرسنه؛ مثل قیچی کردن پیکره بالای یک دانه علف هرزه است. در صحرا علف هرزه چقدر قیمت دارد؟ بالاخره از جلوی چشم، یک گیاه هرزه کم می شود، اما چقدر این کار اساسی است؟ چقدر جالب است این کار؟ خیلی کم و ناچیز.
💢بنابراین انفاق آن چیزی است که یک خلائی را پر میکند. یک نیازی را برآورده می کند. آن ملتی که امروز به یک چیزی احتیاج دارد؛ مانند آب و هوا؛ اگر در غیر آن چیز؛ به آن ملت کمک کردی؛ اینجا انفاق نکردی. پول حرام کردن را انجام دادی. پس انفاق کار هر کس نیست؛ انفاق کار مردمان باهوش است. آنهایی که خلأها و نیازها را می فهمند و حاضر میشوند به جا آن خلأها و نیازها را پر کنند. انفاق خیلی مهم است.[الذین یتفقون فی السراء و الضراء] یکی از نشانه های باتقواها این است. انفاق میکنند در خوشی و ناخوشی.
____________________
۱-سوره مبارکه آل عمران آیات ۱٣۴ تا ۱٣۶
٢-سوره مبارکه کهف آیات ۱۰٣ و ۱۰۴
[بگو آیا شما را از زیانکارترینِ مردم آگاه گردانیم؟ آنان کسانی هستند که کوشش ایشان در زندگی دنیا به هدر رفته و خود میپندارند کار خوب انجام می دهند]
____________________
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🌐 @ashora_karbala