#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🔰خصوصیات مؤمنین
🔻۵_انفاق
🍃و مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُون
َ 🔹نشانه دیگر مؤمنان چیست؟ این است که ازآنچه به آنان روزی کرده ایم،
انفاق میکنند. انفاق یعنی چه؟ انفاق یعنی پر کردن خلأها و نیازها. آن خرج کردنی که خلائی را پر کند، نیازی را برآورده کند، این را میگویند انفاق.
🔹"و مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ"، یعنی چه؟ یعنی مؤمنین آن کسانی هستند که ازآنچه ما به آنها روزی کرده ایم، اسم مال در آن نیست؛ از پولهایی که به آنها داده ایم؟ نه؛ فرق نمی کند، از پولی که
دادیم، از عمری که دادیم، از فرزندی که دادیم، از آبرویی که دادیم، از توان جسمی که دادیم، از زبانی که دادیم، از فکر و مغزی که دادیم، از همه امکاناتی که دادیم، فرمود "مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ" از هر
آنچه ما به آنها روزی داده ایم، چه میکنند؟ ینْفِقُون
🔹بعدازاین اگر خواستید وقت صرف کنید، اگر خواستید آبرو مایه بگذارید، اگر خواستید پول خرج بکنید، خوب فکر کنید، ببینید آیا با این مایه گذاشتن، دارید انفاق میکنید یا خرج بیهوده می
کنید؟
🔹" أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقّاً " اینان اند مؤمنان راستین، "لَهُمْ دَرَجَات عِنْدَ رَبِّهِمْ " برای آنان است رتبه هایی درجات، رتبه ها، مرتبه ها "عِنْدَ رَبِّهِمْ " در نزد پروردگار شان، "وَ مَغْفِرَة " غفران هم از آن این هاست. "و مَغْفِرَة وَ رِزْق کَرِیم " و روزی شرافتمندانه و روزی کریمانه بی ذلت؛ بی عسرت؛ بی سرافکندگی؛ اینچنین روزی خدا به اینها می دهد.
🔹هر جا جامعه مؤمنی پیدا کردید، یک فرد را نمیگویم؛ یک جامعه آن وقتی لقمه نانش پاکیزه، توأم با سربلندی و کرامت است، آنوقتی عزیز و شرافتمندانه روزی می گیرد که مؤمن باشد و دارای این صفات.
🔹 اگر اینجوری بود همه آن شعارهایی که امروز احزاب سیاسی دنیا دارند در گوشه و کنار پشت بلندگوها به راست یا به دروغ مطرح میکنند و در میان ملتهای عالم، همه آن شعارها در جامعه ایمانی محقق خواهد شد.
➖پایان مبحث دوم
---------------------------------------------------
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🌐 @ashora_karbala
آیا امام حسین(ع) می توانست بی تفاوت باشد!؟
✍ #شهید_بهشتی
🔘من تعجب می کنم از دسته ای که یک بامشان دو هوا دارد، چون بام های ما عموماً دو هوا و چند هوا دارد! زمانی در برابر آینه تمام نمای حقیقت قرار می گیرم، تعجب می کنم. وقتی کسانی را که علی علی و حسین حسین می گویند و دهان آن ها کف می کند و بی حال می شوند را می بینم از آن ها انتقاد می کنند و می گویند: آقا اگر تو راستی علی دوست هستی، چرا چنین و چرا چنان می کنی؟!
🔘برادر و خواهر باصفا، زمینه این کار، «آگاهی» است، کمی هوشیاری است، مبادا حسین حسین گفتنت در راه ضد حسین مورد استثمار و بهره کشی قرار گیرد. ببینیم حسینی که به عشقش می گرییم و به راستی می گرییم، به عشقش ضجه می کنیم و به راستی ضجه می کنیم، به عشقش پول خرج می کنیم و به راستی خرج می کنیم؛ بگو این حسین چرا کربلا آمد؟ و چرا کشته شد؟
🔘از گذشته به زمان حال بیا، آینده را هم نگاه کن، سرگذشت زنده مولای مان حسین(ع) را به دقت مطالعه کن، ببین چه شد که حسین(ع) مدینه را پشت سر گذاشت و به مکه آمد و سمت کربلا حرکت کرد ؟
🔘آیا امام(ع) می توانست در شرایطی که مؤمنان خالص؛ که ایمان و اسلام برایشان مکتب است؛ به صورت کسانی که گرایش های ضد اسلام دارند، معرفی می شدند و با چنین مرزبندی، انحراف افکار عمومی مسلمانان از حقیقت تابناک ایمانی صورت می گرفت و در مقابل، یک مشت تجلیات توخالی و درون تُهی به نام مذهب مورد تجلیل قرار می گرفت، در چنین شرایطی امام حسین (ع)می توانست بی تفاوت بماند؟
♦️ تشریح فلسفه قیام اباعبدالله الحسین(ع) جلسه هفتگی تفسیر قرآن ۱٣۵۵
🆔 @ashora_karbala
aftabkamel.pdf
7.9M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(آفتاب در مصاف)
✍مجوعه بیانات و گفتارها و مطالب #مقام_معظم_رهبری
🔰 رهبر انقلاب
ما چند سال به حادثهی عاشورا نگاه کردیم ، گفتیم : یا لیتنی کنت معکم فافوز فوزا عظیما. چقدر ما از دور ، حسین بن علی را تماشا کردیم ؛ چقدر از دور دستی بر آتش گرفتیم ؛ چقدر آرزو کردیم در خط اسلام میبودیم، همت میکردیم، کمک میکردیم و فداکاری میکردیم. آیا وقت آن نرسیده است که ما همهی آن آرمان ها و آرزوها را در خود تجربه کنیم، ایمان خود را بیازماییم، موضع درست خود را در این طبقه بندی و گروه بندی پیدا کنیم؟
📕کتاب «آفتاب در مصاف» علل و ابعاد حادثهی عاشورا بر گرفته از بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی است و شامل مجموعه تمام گفتارها و مطالب مقام معظّم رهبری درباره وجود مقدّس امام حسین(ع)، و تحلیل وقایع قبل و بعد از عاشورای سال ۶۱ هجری قمری میباشد.
📕اين اثر در قالب کتاب مرجع، به گونههاي سامان يافته كه بتواند مبناي پژوهش محقّقان اين حوزه قرار گيرد، تا با مراجعه به آن، بتوانند با توجّه به ديدگاههاي رهبري در اين موضوع، تحقيقات خود را گسترش دهند. با بررسيهاي صورت گرفته، به نظر رسيد بهترين روش براي تدوين اين مجموعه، «تدوين تمام مطالب بر اساس سيرِ زماني بيانات» است.
🆔 @ashora_karbala
🔰 تداوم فریاد نصرتطلبی حسین (علیهالسلام) در گذر دوران
✍استاد شهید #سید_محمد_باقر_صدر
🔲 فریاد نصرتطلبی حسین (ع) در روز عاشورا پایان نیافت. کمکخواهی حسین (ع) از آنجا که کمکخواهی رسالت است و کمکخواهی شیخ یک عشیره یا قبیله نیست، پس تا زمانی که خطرها این رسالت را در میان گرفتهاند، پایان نمیپذیرد . آن امام شهید فرموده است: هر کس نصرتطلبی ما را شنید و ما را یاری نکرد، خداوند در روز قیامت او را به رو، به دوزخ میافکند.
🔲باید بدانیم که ما نیز امروز این فریاد را پیش رو داریم؛ همچنانکه عبیدالله بن حر جعفی پیش رو داشت . گرچه آن را از دهان مبارک حسین (ع) پیش رو نداریم، اما آن را از خون حسین (ع) و تاریخ حسین (ع) و قهرمانی حسین (ع) در روز عاشورا و همه موضعگیریهایش پیش رو داریم.
🔲 ما این فریاد را از همه خطرهایی که رسالت و اسلام را و امت اسلامی را از هر سو در میان گرفتهاند پیش رو داریم . همه این تباهیها در ارزشها و اخلاق و اصول و الگوها، همه این بیهویت شدنها، همه اینها فریاد کمکخواهی اسلام هستند . ما این فریاد را در هر مکان و هر زمان و از هر سویی پیش رو داریم.
📚 امامان اهل بیت(علیهمالسلام) مرزبانان حریم اسلام، ص ۴۶۳
🆔 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(تفسیر آیه ۱٢۰ سوره هود)
⁉️چرا خداوند سرگذشت انبیاء وامتهای پیشین را نقل می کند؟
💠ابتدای آیه مىفرماید:ما سرگذشت پیامبران را براى تو بیان کردیم، تا قلبت را محکم کنیم و اراده ات را قوى و ثابت (وَ کُلاًّ نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْباءِ الرُّسُلِ ما نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَکَ)
🔹براى این که هرگز کمترین گرد و غبار نومیدى و یأس بر قلب پاک او ننشیند، و اراده آهنینش از این مخالفت ها و کارشکنى ها به ضعف نگراید، خداوند داستان هاى انبیاء، مشکلات کار آنها، و مقاومت هایشان را در برابر اقوام لجوج، و پیروزى آنها را یکى پس از دیگرى شرح مى دهد، تا روح و دل پیامبر(ص)، و همچنین مؤمنانى که دوشادوش او در این پیکار بزرگ شرکت دارند، هر روز قوى تر از روز قبل باشد.
💠 دومین نتیجه این است که: در این اخبارِ پیامبران؛ حقایق و واقعیت هاى مربوط به زندگى و حیات، پیروزى و شکست، عوامل موفقیت و تیره روزى، همگى براى شما آمده است و تمام سنتهای خداوند که لایتغیر و لایتبدل هستند را برایتان بیان کرده است (وَ جائَکَ فی هذِهِ الْحَقُّ)
💠سومین و چهارمین اثر هم اینکه براى مؤمنان موعظه، اندرز و تذکر و یادآورى است (وَ مَوْعِظَةٌ وَ ذِکْرى لِلْمُؤْمِنینَ)
💠به هر حال، این آیه، بار دیگر تأکید مى کند که تواریخ قرآن را نباید سرسرى شمرد، و یا به عنوان یک سرگرمى از آن براى شنوندگان استفاده کرد؛ چرا که مجموعه اى است از بهترین درس هاى زندگى در تمام زمینه ها و راهگشائى است براى همه انسان هاى امروز و فردا.
🆔 @ashora_karbala
🔰دعای امام صادق(ع) برای تعجیل فرج منتقم آل الله...
💠اللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَ آلِ مُحَمّد، وَاجْعَل صَلواتک عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمْ، وَاسْتَنقذهُمْ مِنْ أَيْدي المُنافِقينَ المُضلّينَ، وَالْکَفَرَة الجاحِدين، وَافْتَح لَهُمْ فَتْحاً يَسيراً، وَأتح لَهُمْ روحاً وَفَرَجاً قَريباً، وَاجْعَلْ لَهُمْ مِنْ لَدُنْکَ عَلي عَدوِّکَ وَعَدُوِّهِمْ سُلطاناً نَصيراً
💠اللهُمَّ إِنَّ سُنَّتَکَ ضائِعة، وَأَحْکامَکَ مُعَطّلَة، وَعِتْرة نَبِيّکَ في الأَرْض هائِمَة
💠اللهمّ فَأَعِن الحَقّ وَأَهله، وَاقمَع الباطِل وَأَهْلَه، وَمُنَّ عَلَيْنا بِالنَجاةِ، وَاهْدِنا إلَي الإيمانِ، وَعَجِّلْ فَرَجَنا، وَانْظِمْهُ بِفَرَجِ أَوْلِيائکَ، وَاجْعَلهُمْ لَنا وُدّاً، وَاجْعَلنا لَهُمْ وَفْداً
💠خدايا در فرج آل محمّد (ع) تعجيل فرما، و درود خودت را بر او و بر اهل البيت قرار ده، و آنان را از دست منافقان گمراه و کفّار عنود نجات ده، و براي آنان پيروزي آساني نصيب کن، و بر آنان آسايش و فرج نزديک عنايت کن، و از ناحيه خودت براي آنها بر دشمنان خود و دشمنان آنها سلطنت قرار ده
💠خداوندا به راستي که سنّت و روش تو پايمال گرديد، احکام تو تعطيل شده و خاندان پيامبرت در روي زمين سرگشته و حيران هستند
💠خداوندا حقّ و اهلش را ياري کن، و باطل و اهلش را نابود نما، و منّت گذار و ما را نجات ده و ما را به سوي ايمان هدايت فرما، و در فرج ما تعجيل فرما، فرج و گشايش ما را با فرج و گشايش اولياي خودت مقرّر فرما، و آنان را براي ما مهربان وما را براي آنها پذيرا قرار بده
📚بحار الانوار ج ۱۰۱ ص٣۰٣
📚 صحيفه مهديه ص ٢۴۱
🆔 @ashora_karbala
30.safaee_gheyameashoraTSB-6.mp3_98394.mp3
5.55M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع : قیام عاشورا (۶)
✔️ پاسخ استاد به اشکالاتی که بر تحلیلهایی که در جلسات قبلشان با عنوانِ اصول حاکم بر حرکت اباعبدالله(ع) بیان شد
6⃣[ جلسه ششم ]
⏰ مدت: ٢٣:۰۵
📶حجم: ۵ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🔰رهبران الهی و غیر الهی چه تفاوتی دارند؟
ایمان آگاهانه چه ویژگیهایی دارد و چگونه حاصل میشود؟
🔹ایمان ازجمله خصوصیاتی است که در پیامبران خدا هست و اینجا ایمان یعنی باور، قبول و پذیرش با تمام وجود، باور به آنچه میگوید. نشانه باور داشتن هم همین است که خود، پیشاپیش دیگران در آن راه گام بردارد و حرکت میکند.
🔻لذا آیه قران به ما اینجور می آموزد، میفرماید : "آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیهِ مِنْ رَبِّهِ" ایمان آورده است پیامبر به آنچه نازل شده است به سوی او از پروردگارش "وَ الْمُؤْمِنُونَ" مؤمنان و آن افراد برجسته ای که پیرامون او را گرفتند و بلندگوهای دعوت او شدند نیز چنین اند، "کُلّ آمَنَ بِاللَّهِ" همگی یا هر یک، ایمان آوردند به خدا، خدا را قبول کردند، باورشان آمد، "وَ مَلاَئِکَتِهِ" و فرشتگان خدا "وَ کُتُبِهِ" و کتابهای آسمانی از آغاز تا انجام یک سره، "وَ رُسُلِهِ" و همه پیامبران او را
🔹ایمان پیغمبر و یارانش به همگان است، چون راه یک راه
است، در این راه انبیا چون ساربانند دلیل و راهنمای کاروانند. همه ساربان یک قافله، قافله سالار یک راه، رهبران به سوی یک هدف، با مردم همه جا، همه همراه بوده اند و به سوی یک مقصد پیش می تازیده اند. "لاَ نُفَرِّقُ بَینَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ" این از زبان مؤمنین است
🔻ما تفاوت نمی گذاریم میان هیچ یک از پیغمبرانش. برای ما عیسی محترم است، همچنان که موسی، همچنان که ابراهیم، همچنان که ادریس، همچنان که یعقوب، همچنان که جرجیس، همچنان که نوح، همچنان که تمام پیامبران از آغاز تا انجام؛ همه مأموران خداوند بودند، مأموران یک هدف؛ مبشران یک سعادت و یک بهشت، همه بر روی یک خط.
🔹"وَ قَالُوا" دقت کنید به این دو سه جمله که برای مطلبی که بعداً میگویم، محل شاهدی است. پس ایمان را پیغمبران دارند، پیغمبر ما هم دارد، مؤمنان و گرویدگان و پیوستگان به او هم، همه ایمان دارند، "وَ قَالُوا" و گویند، "سَمِعْنَا وَ أَطَعْنَا" شنیدیم، فهمیدیم، نیوشیدیم، "سَمِعْنَا"؛ نه اینکه به گوشمان خورد.
🔻سمع یعنی شنوایی؛ حالت شنوایی، غیر از گوش است، گوش به معنای این عضو جارحه خاص، با لفظ اُذُن در عربی تعبیر میشود. سمع یعنی شنوایی. شما در فارسی هم میبینید، فلان کس رامیگویند حرف گوش کن است، فلان کس حرف را می شنود. شنیدی چه گفتم یا نه؟ به مخاطبتان می گویید، شنیدی چه گفتم؟ خب معلوم است، بین شما نیم متر بیشتر فاصله نبود، صدایت تا ده متری هم می آید، معلوم است که شنیده.
🔻می خواهی بگویی: فهمیدی چه گفتم؟ به مغزت فرورفت؟ به خورد ذهنت رفت یا نرفت؟ اینها میگویند "سَمِعْنَا"، ما با تمام وجود فهمیدیم آنچه را که خداوند برای ما معین کرده و فرستاده بود.
🔹"وَ أَطَعْنَا" و اطاعت کردیم؛ یعنی چه؟ یعنی اطاعت ما کورکورانه نبود، اطاعت ما از روی آگاهی و روشنی و سمع بود. "غُفْرَانَکَ رَبَّنَا" آمرزشت، مغفرتت پروردگار ما. پاداشی که از تو می خواهیم خدایا، مغفرت توست نه چیز دیگری، "وَ إِلَیکَ الْمَصِیرُ" بازگشت ما به سوی توست.
🔹تا اینجا چه فهمیدیم از این آیات؟ این نکته را که ایمان و باور، خاصیت وابستگان به دعوت اسلام است. آدمهایی که ایمانی ندارند، باوری ندارند، فقط چون دیگران رفتند، اینها هم احتیاطاً دارند میروند، اینها در حوزه قلمروی فکر اسلامی داخل نیستند، رودربایستی هم ندارند، ایمان لازم است.
🔻ایمان یعنی باور، به وضوح مطلب را پذیرفتن و قبول کردن، یعنی دنبال یک جاذبه حرکت کردن. اگر این جاذبه در مکتب دین و قرآن نباشد و دل تو را تسخیر نکرده باشد؛ یعنی اگر ایمان در این دل نباشد، این دلمرده است، زنده به نور اسلام نیست، نمیشود به آن گفت مُسلِم. پس ایمان لازم است.
این مطلب اول...
---------------------------------------------------
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🌐 @ashora_karbala
🔰تکلیف مسلمان حسینی چیست؟
✍ استاد #محمد_رضا_حکیمی
🔲 هنگامی که می نگریم در «خطبه عاشورا»، سخن از عدل می رود و از این که عدالت از میان رفته است، می فهمیم که ما نیز باید با دفاع از «عدالت»، فلسفه عاشورا را زنده نگاه بداریم و با قیام برای اجرای عدالت، از عاشورا دم بزنیم و خود را وارث عاشورا بدانیم.
🔲 هنگامی که می بینیم «حبیب بن مظاهر اسدی» و «سلیمان بن صرد خزاعی»، در نامه خود به امام حسین (علیه السلام) از آن امام بزرگ می خواهند تا بیاید و با ظلم های اقتصادی نیز مبارزه کند و برای غلبه سرمایه داران بر جامعه اسلامی و سرنوشت جامعه، چاره ای بیندیشد، خوب درک می کنیم که تکلیف مسلمانان حسینی و مؤمنان عاشورایی چیست و وظیفه مردمی که خود را ادامه وجود و استمرار تعهد حبیب بن مظاهرها و سلیمان بن صردها می دانند و باید هم چنین باشد و ذکر و وردشان «یا لیتنا کنّا معکم» است، یعنی ای عاشوراییان! کاش ما هم با شما بودیم و در راه یاری حسین شهید می شدیم، کدام است.
🔲 آری، مردمی که اهمیت حیاتی و دینی و انسانی عدالت را درک نکنند، جاهلند و مردمی که عدالت خواه نباشند، مرده اند و مردمی که ظلم را منحصر در ظلم سیاسی بدانند و از ظلم اقتصادی و معیشتی و فاجعه بزرگ آن - چنان که باید - آگاه نباشند، فریب خورده اند و جامعه عاشورایی، هرگز این چنین نیست و نباید باشد؛ زیرا که جامعه خورشید، جامعه روز است (آگاهی و بیداری)، نه جامعه شب (جهل و فریب خوردگی).
📚 قیام جاودانه (ص ۴۴)
🆔 @ashora_karbala
🔰تربیت زنان قهرمان...
✍ #امام_موسی_صدر
🔲 چه عاملی از زینب(س)، این موجود اسطورهای و قهرمان را ساخت و سبب شد او بتواند این مصیبتها و سختیها را تحمل کند؟ چه عاملی سبب شد زینب(س) چنین قهرمانیهایی بیافریند؟ غیر از ایمان به خدا چه عاملی وجود دارد؟ چه عامل عقلانی و منطقی میتوان پیدا کرد؟ آیا زینب(س) از کمک قبیله خود برخوردار بود؟ آیا لشکر داشت؟ آیا ثروت داشت؟ او جز ایمان به خدا چه چیزی داشت که به او کمک کند و چنین برخوردهای قهرمانانهای از خود نشان دهد؟
🔲 وقتی به ایمان زینب(س) مینگریم، درمییابیم ایـن انسـانی کـه در برابر یزید ایستاد و گفت: «اگرچه پیشامدهای ناگوار مرا به سخن گفتن با تو کشانده، من تو را کوچک و بیارزش میشمارم.» چنین انسانی شاخهای از شاخههای درخت ایمان است. او با خدایی در ارتباط است که «وَ مَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَ الْأَرْضُ جَمِیعاً قَبْضَتُهُ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ السَّمَاوَاتُ مَطْوِیاتٌ بِیمِینِهِ.» درست است که زینب(س) نه قبیله دارد، نه ثروت و نه لشکر، ولی با خدایی که بزرگتر از آن است که وصف شود، با خدایی که بزرگتر از یزید و قبیله یزید و ثروت یزید و لشکر یزید است، در ارتباط است.
🔳 زینب(س) چنین احساسی داشت و، از این رو، خود را بالاتر از یزید و بالاتر از آنکه با یزید همسخن شود میدید. اگر ما بتوانیم در زنانمان این نوع ایمان و این نوع قدرت روحی را پدید آوریم، میتوانیم از آنان قهرمان بسازیم.
💢سخنراني امام موسي صدر در جمع اعضاي ارشد جنبش امل
🆔 @ashora_karbala
228-fa-sognameye-karbala.pdf
2.41M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب «اللهوف علی قتلی الطفوف» (آههاى سوزان بر کشتگان بیابان)
✍ اثر سید بن طاووس
📕این کتاب پیرامون شرح قیام امام حسین(ع) از حرکت ایشان از مدینه، حوادث روز عاشورا تا بازگشت اسرا به وطن میباشدو از مشخصه هایش آن است که به صورت یک داستان پیاپی تنظیم شده است و این ویژگی، لهوف را به جهت ترتیب و شکل ساختاری، از کتابهای دیگر روایی جدا میکند. سید بن طاووس، شاعر، ادیب و نقاد هم بوده است لذا ردپای ذوق ادبی او در لهوف قابل مشاهده است. و شیخ جعفر شوشتری مقتل ایشان را مشهورترین مقتل می دانسته است
📖این کتاب دارای بخشهای ذیل است:
۱-مقدمه؛ شامل مطالبی در عظمت واقعه عاشورا، مقام امام حسین(ع) و ارزش گریه و عزاداری بر آنحضرت،گ
٢- مسلک اول: این بخش پیرامون تولد و زندگی امام حسین(ع) تا قبل از واقعه عاشوراست
٣- مسلک دوم: این بخش، اصلیترین قسمت کتاب است که شامل وقایع روز عاشورا تا زمان شهادت امام حسین(ع) میشود.
۴- مسلک سوم: وقایع بعد از شهادت امام از عصر عاشورا و فرستادن اسیران و سرِ شهدا و به کوفه آغاز شده و ماجرای اسارت اهل بیت تا برگشت آنان به مدینه را بیان میکند
📕 لهوف کتابی، تأثیرگذار، روان و رویکرد آن اشک انگیزی و تأثر انگیزی است، در پی طرح درس ها، عبرت ها و مسائل عرفانی نیست. گرچه گاه برخی درس ها و ظرائف کربلا غیرمستقیم در آن مطرح می شود و به جهت مقتل خوانی، مناسب ترین مقتل است و هیچ کتابی از این جهت بر آن ارجح نیست. لذا توصیه می شود از این کتاب جهت خواندن مراثی استفاده نمایند
🆔 @ashora_karbala
🔰تداوم فریاد نصرتطلبی حسین (ع) در گذر دوران ۲
✍استادشهید #سید_محمد_باقر_صدر
🔳وقتی امام حسین (ع) قیام کرد و بر آن شد تا خون خود را در راه اسلام نثار کند، سرآغاز خطی از کژروی را پیش رو داشت. ما اکنون در اوج این خط بهسر میبریم. ما در بحران این خط و بیشترین حد ممکن از اوجگیری سویههای این خط بهسر میبریم. بنابراین فریاد نصرت خواهی اسلام امروز گستردهتر و بزرگتر است
🔳امروز هر یک از ما و هر یک از مسلمانان همچنان فراخوانده میشود؛ تا از منافع خود، از وجود خود، از هستی خود، از هوسهای خود و از خواستههای شخصی خود برای همدستی در نجات اسلام چشم بپوشیم؛ در راه نجات مسلمانان، در راه بازگرداندن اسلام به زندگی
🔳 هر مسلمانی میتواند در این روند، همدست شود؛ در حدود امکانات و تواناییهایش. مشارکت فقط به اینگونه نیست که شمشیر برگرفته شود. برگرفتن شمشیر ممکن نیست جز پس از همدستی های درازمدت؛ پس گونهای همکاری پیش از برگرفتن شمشیر در کار است. اگر هر یک از ما بگوید که من نمیتوانم شمشیر برگیرم، پس هیچ تکلیف و مسئولیتی بر من نیست، این بِدان معناست که او هیچ روزی نخواهد توانست شمشیر برگیرد. برگرفتن شمشیر یک گونه از گونههای همدستی است
🔳باید هر مرد و زن مسلمان به اندازه امکان و شرایط فکری و عملی و اجتماعی؛برای اجابت این کمکخواهی همدست شود. برای پاسخ دادن به این فریاد، برای نجات این مجروحی که هر روز زخم میخورد و هر روز به ریشخند گرفته میشود و هر روز احکامش به چالش کشیده میشود و هر روز تشریعاتش به دیوار کوبیده میشود
📚 اهل بیت (ع) مرزبانان حریم اسلام، ص ۴۶۴
🆔 @ashora_karbala