eitaa logo
کلُّ یَومٍ عاشُورا وَ کلُّ اَرضٍ کَربَلا
618 دنبال‌کننده
766 عکس
95 ویدیو
160 فایل
_ هدف، ارائه طریق و الگوست _ با شبکه های اجتماعی کسی متفکر نمی شود _ باید کتاب خواند... { کارگروه فرهنگی شهید عنایت نژاد} 📬برای انتقاد و پیشنهاد به آیدی های زیر مراجعه نمائید ⬅انتقاد و پیشنهاد @sad_ein@habib133
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#تفسیر_قرآن_کریم (تفسیر آیه ۱٢۰ سوره هود) ⁉️چرا خداوند سرگذشت انبیاء وامتهای پیشین را نقل می کند؟ 💠ابتدای آیه مىفرماید:ما سرگذشت پیامبران را براى تو بیان کردیم، تا قلبت را محکم کنیم و اراده ات را قوى و ثابت (وَ کُلاًّ نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْباءِ الرُّسُلِ ما نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَکَ) 🔹براى این که هرگز کمترین گرد و غبار نومیدى و یأس بر قلب پاک او ننشیند، و اراده آهنینش از این مخالفت ها و کارشکنى ها به ضعف نگراید، خداوند داستان هاى انبیاء، مشکلات کار آنها، و مقاومت هایشان را در برابر اقوام لجوج، و پیروزى آنها را یکى پس از دیگرى شرح مى دهد، تا روح و دل پیامبر(ص)، و همچنین مؤمنانى که دوشادوش او در این پیکار بزرگ شرکت دارند، هر روز قوى تر از روز قبل باشد. 💠 دومین نتیجه این است که: در این اخبارِ پیامبران؛ حقایق و واقعیت هاى مربوط به زندگى و حیات، پیروزى و شکست، عوامل موفقیت و تیره روزى، همگى براى شما آمده است و تمام سنتهای خداوند که لایتغیر و لایتبدل هستند را برایتان بیان کرده است (وَ جائَکَ فی هذِهِ الْحَقُّ) 💠سومین و چهارمین اثر هم اینکه براى مؤمنان موعظه، اندرز و تذکر و یادآورى است (وَ مَوْعِظَةٌ وَ ذِکْرى لِلْمُؤْمِنینَ) 💠به هر حال، این آیه، بار دیگر تأکید مى کند که تواریخ قرآن را نباید سرسرى شمرد، و یا به عنوان یک سرگرمى از آن براى شنوندگان استفاده کرد؛ چرا که مجموعه اى است از بهترین درس هاى زندگى در تمام زمینه ها و راهگشائى است براى همه انسان هاى امروز و فردا. 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰دعای امام صادق(ع) برای تعجیل فرج منتقم آل الله... 💠اللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَ آلِ مُحَمّد، وَاجْعَل صَلواتک عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمْ، وَاسْتَنقذهُمْ مِنْ أَيْدي المُنافِقينَ المُضلّينَ، وَالْکَفَرَة الجاحِدين، وَافْتَح لَهُمْ فَتْحاً يَسيراً، وَأتح لَهُمْ روحاً وَفَرَجاً قَريباً، وَاجْعَلْ لَهُمْ مِنْ لَدُنْکَ عَلي عَدوِّکَ وَعَدُوِّهِمْ سُلطاناً نَصيراً 💠اللهُمَّ إِنَّ سُنَّتَکَ ضائِعة، وَأَحْکامَکَ مُعَطّلَة، وَعِتْرة نَبِيّکَ في الأَرْض هائِمَة 💠اللهمّ فَأَعِن الحَقّ وَأَهله، وَاقمَع الباطِل وَأَهْلَه، وَمُنَّ عَلَيْنا بِالنَجاةِ، وَاهْدِنا إلَي الإيمانِ، وَعَجِّلْ فَرَجَنا، وَانْظِمْهُ بِفَرَجِ أَوْلِيائکَ، وَاجْعَلهُمْ لَنا وُدّاً، وَاجْعَلنا لَهُمْ وَفْداً 💠خدايا در فرج آل محمّد (ع) تعجيل فرما، و درود خودت را بر او و بر اهل البيت قرار ده، و آنان را از دست منافقان گمراه و کفّار عنود نجات ده، و براي آنان پيروزي آساني نصيب کن، و بر آنان آسايش و فرج نزديک عنايت کن، و از ناحيه خودت براي آنها بر دشمنان خود و دشمنان آنها سلطنت قرار ده 💠خداوندا به راستي که سنّت و روش تو پايمال گرديد، احکام تو تعطيل شده و خاندان پيامبرت در روي زمين سرگشته و حيران هستند 💠خداوندا حقّ و اهلش را ياري کن، و باطل و اهلش را نابود نما، و منّت گذار و ما را نجات ده و ما را به سوي ايمان هدايت فرما، و در فرج ما تعجيل فرما، فرج و گشايش ما را با فرج و گشايش اولياي خودت مقرّر فرما، و آنان را براي ما مهربان وما را براي آنها پذيرا قرار بده 📚بحار الانوار ج ۱۰۱ ص٣۰٣ 📚 صحيفه مهديه ص ٢۴۱ 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
30.safaee_gheyameashoraTSB-6.mp3_98394.mp3
5.55M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری 🔰موضوع : قیام عاشورا (۶) ✔️ پاسخ استاد به اشکالاتی که بر تحلیلهایی که در جلسات قبلشان با عنوانِ اصول حاکم بر حرکت اباعبدالله(ع) بیان شد 6⃣[ جلسه ششم ] ⏰ مدت: ٢٣:۰۵ 📶حجم: ۵ مگابایت 🔍با دقت بشنوید.... 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰رهبران الهی و غیر الهی چه تفاوتی دارند؟ ایمان آگاهانه چه ویژگیهایی دارد و چگونه حاصل میشود؟ 🔹ایمان ازجمله خصوصیاتی است که در پیامبران خدا هست و اینجا ایمان یعنی باور، قبول و پذیرش با تمام وجود، باور به آنچه میگوید. نشانه باور داشتن هم همین است که خود، پیشاپیش دیگران در آن راه گام بردارد و حرکت میکند. 🔻لذا آیه قران به ما اینجور می آموزد، میفرماید : "آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیهِ مِنْ رَبِّهِ" ایمان آورده است پیامبر به آنچه نازل شده است به سوی او از پروردگارش "وَ الْمُؤْمِنُونَ" مؤمنان و آن افراد برجسته ای که پیرامون او را گرفتند و بلندگوهای دعوت او شدند نیز چنین اند، "کُلّ آمَنَ بِاللَّهِ" همگی یا هر یک، ایمان آوردند به خدا، خدا را قبول کردند، باورشان آمد، "وَ مَلاَئِکَتِهِ" و فرشتگان خدا "وَ کُتُبِهِ" و کتابهای آسمانی از آغاز تا انجام یک سره، "وَ رُسُلِهِ" و همه پیامبران او را 🔹ایمان پیغمبر و یارانش به همگان است، چون راه یک راه است، در این راه انبیا چون ساربانند دلیل و راهنمای کاروانند. همه ساربان یک قافله، قافله سالار یک راه، رهبران به سوی یک هدف، با مردم همه جا، همه همراه بوده اند و به سوی یک مقصد پیش می تازیده اند. "لاَ نُفَرِّقُ بَینَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ" این از زبان مؤمنین است 🔻ما تفاوت نمی گذاریم میان هیچ یک از پیغمبرانش. برای ما عیسی محترم است، همچنان که موسی، همچنان که ابراهیم، همچنان که ادریس، همچنان که یعقوب، همچنان که جرجیس، همچنان که نوح، همچنان که تمام پیامبران از آغاز تا انجام؛ همه مأموران خداوند بودند، مأموران یک هدف؛ مبشران یک سعادت و یک بهشت، همه بر روی یک خط. 🔹"وَ قَالُوا" دقت کنید به این دو سه جمله که برای مطلبی که بعداً میگویم، محل شاهدی است. پس ایمان را پیغمبران دارند، پیغمبر ما هم دارد، مؤمنان و گرویدگان و پیوستگان به او هم، همه ایمان دارند، "وَ قَالُوا" و گویند، "سَمِعْنَا وَ أَطَعْنَا" شنیدیم، فهمیدیم، نیوشیدیم، "سَمِعْنَا"؛ نه اینکه به گوشمان خورد. 🔻سمع یعنی شنوایی؛ حالت شنوایی، غیر از گوش است، گوش به معنای این عضو جارحه خاص، با لفظ اُذُن در عربی تعبیر میشود. سمع یعنی شنوایی. شما در فارسی هم میبینید، فلان کس رامیگویند حرف گوش کن است، فلان کس حرف را می شنود. شنیدی چه گفتم یا نه؟ به مخاطبتان می گویید، شنیدی چه گفتم؟ خب معلوم است، بین شما نیم متر بیشتر فاصله نبود، صدایت تا ده متری هم می آید، معلوم است که شنیده. 🔻می خواهی بگویی: فهمیدی چه گفتم؟ به مغزت فرورفت؟ به خورد ذهنت رفت یا نرفت؟ اینها میگویند "سَمِعْنَا"، ما با تمام وجود فهمیدیم آنچه را که خداوند برای ما معین کرده و فرستاده بود. 🔹"وَ أَطَعْنَا" و اطاعت کردیم؛ یعنی چه؟ یعنی اطاعت ما کورکورانه نبود، اطاعت ما از روی آگاهی و روشنی و سمع بود. "غُفْرَانَکَ رَبَّنَا" آمرزشت، مغفرتت پروردگار ما. پاداشی که از تو می خواهیم خدایا، مغفرت توست نه چیز دیگری، "وَ إِلَیکَ الْمَصِیرُ" بازگشت ما به سوی توست. 🔹تا اینجا چه فهمیدیم از این آیات؟ این نکته را که ایمان و باور، خاصیت وابستگان به دعوت اسلام است. آدمهایی که ایمانی ندارند، باوری ندارند، فقط چون دیگران رفتند، اینها هم احتیاطاً دارند میروند، اینها در حوزه قلمروی فکر اسلامی داخل نیستند، رودربایستی هم ندارند، ایمان لازم است. 🔻ایمان یعنی باور، به وضوح مطلب را پذیرفتن و قبول کردن، یعنی دنبال یک جاذبه حرکت کردن. اگر این جاذبه در مکتب دین و قرآن نباشد و دل تو را تسخیر نکرده باشد؛ یعنی اگر ایمان در این دل نباشد، این دلمرده است، زنده به نور اسلام نیست، نمیشود به آن گفت مُسلِم. پس ایمان لازم است. این مطلب اول... --------------------------------------------------- ✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر (حفظه الله تعالی) 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰تکلیف مسلمان حسینی چیست؟ ✍ استاد #محمد_رضا_حکیمی 🔲 هنگامی که می نگریم در «خطبه عاشورا»، سخن از عدل می رود و از این که عدالت از میان رفته است، می فهمیم که ما نیز باید با دفاع از «عدالت»، فلسفه عاشورا را زنده نگاه بداریم و با قیام برای اجرای عدالت، از عاشورا دم بزنیم و خود را وارث عاشورا بدانیم. 🔲 هنگامی که می بینیم «حبیب بن مظاهر اسدی» و «سلیمان بن صرد خزاعی»، در نامه خود به امام حسین (علیه السلام) از آن امام بزرگ می خواهند تا بیاید و با ظلم های اقتصادی نیز مبارزه کند و برای غلبه سرمایه داران بر جامعه اسلامی و سرنوشت جامعه، چاره ای بیندیشد، خوب درک می کنیم که تکلیف مسلمانان حسینی و مؤمنان عاشورایی چیست و وظیفه مردمی که خود را ادامه وجود و استمرار تعهد حبیب بن مظاهرها و سلیمان بن صردها می دانند و باید هم چنین باشد و ذکر و وردشان «یا لیتنا کنّا معکم» است، یعنی ای عاشوراییان! کاش ما هم با شما بودیم و در راه یاری حسین شهید می شدیم، کدام است. 🔲 آری، مردمی که اهمیت حیاتی و دینی و انسانی عدالت را درک نکنند، جاهلند و مردمی که عدالت خواه نباشند، مرده اند و مردمی که ظلم را منحصر در ظلم سیاسی بدانند و از ظلم اقتصادی و معیشتی و فاجعه بزرگ آن - چنان که باید - آگاه نباشند، فریب خورده اند و جامعه عاشورایی، هرگز این چنین نیست و نباید باشد؛ زیرا که جامعه خورشید، جامعه روز است (آگاهی و بیداری)، نه جامعه شب (جهل و فریب خوردگی). 📚 قیام جاودانه (ص ۴۴) 🆔 @ashora_karbala
🔰تربیت زنان قهرمان... ✍ #امام_موسی_صدر 🔲 چه عاملی از زینب(س)، این موجود اسطوره‌‌ای و قهرمان را ساخت و سبب شد او بتواند این مصیبت‌‌ها و سختی‌‌ها را تحمل کند؟ چه عاملی سبب شد زینب(س) چنین قهرمانی‌‌هایی بیافریند؟ غیر از ایمان به خدا چه عاملی وجود دارد؟ چه عامل عقلانی و منطقی می‌‌توان پیدا کرد؟ آیا زینب(س) از کمک قبیله خود برخوردار بود؟ آیا لشکر داشت؟ آیا ثروت داشت؟ او جز ایمان به خدا چه چیزی داشت که به او کمک کند و چنین برخوردهای قهرمانانه‌‌ای از خود نشان دهد؟ 🔲 وقتی به ایمان زینب(س) می‌‌نگریم، درمی‌‌یابیم ایـن انسـانی کـه در برابر یزید ایستاد و گفت: «اگر‌چه پیشامدهای ناگوار مرا به سخن گفتن با تو کشانده، من تو را کوچک و بی‌‌ارزش می‌‌شمارم.» چنین انسانی شاخه‌‌ای از شاخه‌‌های درخت ایمان است. او با خدایی در ارتباط است که «وَ مَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَ الْأَرْضُ جَمِیعاً قَبْضَتُهُ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ السَّمَاوَاتُ مَطْوِیاتٌ بِیمِینِهِ.» درست است که زینب(س) نه قبیله دارد، نه ثروت و نه لشکر، ولی با خدایی که بزرگ‌تر از آن است که وصف شود، با خدایی که بزرگ‌تر از یزید و قبیله یزید و ثروت یزید و لشکر یزید است، در ارتباط است. 🔳 زینب(س) چنین احساسی داشت و، از این رو، خود را بالاتر از یزید و بالاتر از آنکه با یزید هم‌‌سخن شود می‌‌دید. اگر ما بتوانیم در زنانمان این نوع ایمان و این نوع قدرت روحی را پدید آوریم، می‌توانیم از آنان قهرمان بسازیم. 💢سخنراني امام موسي صدر در جمع اعضاي ارشد جنبش امل 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
228-fa-sognameye-karbala.pdf
2.41M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب «اللهوف علی قتلی الطفوف» (آه‌هاى سوزان بر کشتگان بیابان) ✍ اثر سید بن طاووس 📕این کتاب پیرامون شرح قیام امام حسین(ع) از حرکت ایشان از مدینه، حوادث روز عاشورا تا بازگشت اسرا به وطن می‌باشدو از مشخصه ‌هایش آن است که به صورت یک داستان پیاپی تنظیم شده است و این ویژگی، لهوف را به جهت ترتیب و شکل ساختاری، از کتاب‌های دیگر روایی جدا می‌کند. سید بن طاووس، شاعر، ادیب و نقاد هم بوده است لذا ردپای ذوق ادبی او در لهوف قابل مشاهده است. و شیخ جعفر شوشتری مقتل ایشان را مشهورترین مقتل می دانسته است 📖این کتاب دارای بخش‌های ذیل است: ۱-مقدمه؛ شامل مطالبی در عظمت واقعه عاشورا، مقام امام حسین(ع) و ارزش گریه و عزاداری بر آن‌حضرت،گ ٢- مسلک اول: این بخش پیرامون تولد و زندگی امام حسین(ع) تا قبل از واقعه عاشوراست ٣- مسلک دوم: این بخش، اصلی‌ترین قسمت کتاب است که شامل وقایع روز عاشورا تا زمان شهادت امام حسین(ع) می‌شود. ۴- مسلک سوم: وقایع بعد از شهادت امام از عصر عاشورا و فرستادن اسیران و سرِ شهدا و به کوفه آغاز شده و ماجرای اسارت اهل بیت تا برگشت آنان به مدینه را بیان می‌کند 📕 لهوف کتابی، تأثیرگذار، روان و رویکرد آن اشک انگیزی و تأثر انگیزی است، در پی طرح درس ها، عبرت ها و مسائل عرفانی نیست. گرچه گاه برخی درس ها و ظرائف کربلا غیرمستقیم در آن مطرح می شود و به جهت مقتل خوانی، مناسب ترین مقتل است و هیچ کتابی از این جهت بر آن ارجح نیست. لذا توصیه می شود از این کتاب جهت خواندن مراثی استفاده نمایند 🆔 @ashora_karbala
🔰تداوم فریاد نصرت‌طلبی حسین (ع) در گذر دوران ۲ ✍استادشهید #سید_محمد_باقر_صدر 🔳وقتی امام حسین (ع) قیام کرد و بر آن شد تا خون خود را در راه اسلام نثار کند، سرآغاز خطی از کژروی را پیش رو داشت. ما اکنون در اوج این خط به‌سر می‌بریم. ما در بحران این خط و بیشترین حد ممکن از اوج‌گیری سویه‌های این خط به‌سر می‌بریم. بنابراین فریاد نصرت‌ خواهی اسلام امروز گسترده‌تر و بزرگ‌تر است 🔳امروز هر یک از ما و هر یک از مسلمانان هم‌چنان فراخوانده می‌شود؛ تا از منافع خود، از وجود خود، از هستی خود، از هوس‌های خود و از خواسته‌های شخصی خود برای هم‌دستی در نجات اسلام چشم بپوشیم؛ در راه نجات مسلمانان، در راه بازگرداندن اسلام به زندگی 🔳 هر مسلمانی می‌تواند در این روند، هم‌دست شود؛ در حدود امکانات و توانایی‌هایش. مشارکت فقط به این‌گونه نیست که شمشیر برگرفته شود. برگرفتن شمشیر ممکن نیست جز پس از هم‌دستی ‌های درازمدت؛ پس گونه‌ای همکاری پیش از برگرفتن شمشیر در کار است. اگر هر یک از ما بگوید که من نمی‌توانم شمشیر برگیرم، پس هیچ تکلیف و مسئولیتی بر من نیست، این بِدان معناست که او هیچ روزی نخواهد توانست شمشیر برگیرد. برگرفتن شمشیر یک گونه از گونه‌های هم‌دستی است 🔳باید هر مرد و زن مسلمان به اندازه امکان و شرایط فکری و عملی و اجتماعی؛برای اجابت این کمک‌خواهی هم‌دست شود. برای پاسخ دادن به این فریاد، برای نجات این مجروحی که هر روز زخم می‌خورد و هر روز به ریشخند گرفته می‌شود و هر روز احکامش به چالش کشیده می‌شود و هر روز تشریعاتش به دیوار کوبیده می‌شود 📚 اهل بیت (ع) مرزبانان حریم اسلام، ص ۴۶۴ 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#تفسیر_قرآن_کریم (تفسیر آیه ۱٣۵ آل عمران) 🍃وَ الَّذينَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللَّهُ وَ لَمْ يُصِرُّوا عَلي ما فَعَلُوا وَ هُمْ يَعْلَمُونَ 🍃وکسانی که زمانی که کار ناشایست انجام دهند یا ظلمی به نفس خویش کنند،خدارا به یاد می آورند و برای گناهان خود طلب آمرزش می کنند،و چه کسی جز خداگناهان را می آمرزد؟ و آنها اصرار بر اعمال قبیح خود ندارند،چون به زشتی عمل معصیت آگاه هستند. 💠در آیه فوق به یکى از صفات مهم پرهیزکاران اشاره شده ؛ که اگر مرتکب گناهى شوند به زودى به یاد خدا مى افتند و توبه مى کنند. 💠از تعبیرى که وارد شده چنین استفاده مى شود که انسان تا به یاد خدا است مرتکب گناه نمى شود آنگاه مرتکب گناه مى شود که به کلى خدا را فراموش کند و غفلت تمام وجود او را فرا گیرد، اما این فراموشکارى و غفلت در افراد پرهیزگار دیرى نمى پاید، به زودى به یاد خدا مى افتند و گذشته را جبران مى کنند، آنها احساس مى کنند که هیچ پناهگاهى جز خدا ندارند و تنها باید آمرزش گناهان خویش را از او بخواهند کیست جز خدا که گناهان را ببخشد 💠در ذیل این آیه از امام باقر علیه السلام نقل شده که فرمود: اصرار بر گناه این است که انسان گناهى کند و دنبال آن استغفار ننماید و در فکر توبه نباشد این است اصرار بر گناه. 💠از امام صادق(ع) روایت است که هنگام نزول این آیه ناله وفغان شیطان بلند شد زیرا با استغفار و توبه انسان تمام تلاشهای ابلیس پایمال ونابود میشود. 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰خداوند صِدق را دوست دارد مرحوم 💠یکی از اهالی لرستان تعریف میکرد یکی از هم‌ولایتیهای ما را که هیکل درشتی داشت سابق زندانی کرده بودند و روزی ده شاهی به عنوان خرج خوراکش به او میدادند. او که میدید با این پول نمیتواند آن‌قدر غذا بخرد که شکمش را پر کند، ده شاهی را ذرّت بو داده میگرفت که هم حجیم بود و هم چون شور بود، آب میطلبید و در نتیجه شکم او را پر میکرد. او که فرد صاف و ساده ای بود، روزی رو به آسمان کرد و گفت: خدایا من را که میشناسی، من فلانی پسر فلانی‌ام. خدایا مرا زندانی کرده ای و رزقم را هم کرده ای روزی ده شاهی چُس فیل؟ آن‌وقت لاف بنده داری هم میزنی؟ اگر رزّاق بودن اینه، خوبه همه بکنند. 💠خدا صدق را دوست دارد. با خدا صادقانه حرف بزن، هر چه میخواهی بگو. دیدی وقتی در بنی اسرائیل خشک‌سالی شد و هر چه موسی (علیه السّلام) و قومش دعا کردند و باران طلبیدند، باران نیامد. بالأخره به حضرت موسی (علیه السّلام) وحی شد که اگر بَرخ دعا کند، باران نازل میکنیم. حضرت موسی (علیه السّلام) مترصّد شد و رفت بَرخ را پیدا کند و از او بخواهد دعا کند. بالأخره به بَرخ که یک مرد سیاه بیابانی بود برخورد و از او خواست از خدا باران بطلبد. بَرخ هم سرش را به سوی آسمان کرد و گفت: خدایا چرا باران نمیفرستی؟ نکند ابرهایت خشک شده اند، یا ابرها دیگر فرمان تو را نمیبرند. اگر هم میخواهی این قوم را عذاب کنی، عمر شما که زیاد و وقت بسیار است؛ دیر نمیشود. چند جمله از این قبیل که بَرخ به زبان آورد، ابرها ظاهر شدند و باران شدیدی آغاز شد. 💠حضرت موسی (علیه السّلام) با اینکه خودش هم گاهی اوقات با خدا تند صحبت میکرد، کما اینکه در داستان گوساله پرست شدن قومش به خدا عرض کرد: إن هِیَ اِلاّ فِتنَتُکَ: خدایا همه ی این کارها زیر سر خودت است، و در مورد فرعون به خدا عرض کرد: رَبَّنا اِنَّک اتَیتَ فِرعَونَ وَ مَلأهُ زینَةً وَ اَموالاً فِی الحَیوةِ الدُّنیا رَبَّنا لِیُضِلُّوا عَن سَبیلِکَ: خدایا تو خودت به فرعون و بزرگان قومش در این دنیا زینت و داراییهایی دادی تا دیگران را از راه تو گمراه کنند؛ با وجود این، جملات بَرخ بر موسی سنگین آمد و خواست او را به خاطر جسارتی که نسبت به خدا روا داشته بود، توبیخ کند که به او وحی شد بَرخ را به حال خود رها کن. 📚مصباح الهدی _ استاد مهدی طیب 🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
13-safaye_del_55485.mp3
3.59M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری 🔰 موضوع سخنرانی: ویژگی یاران امام حسین (ع) ⏰ مدت: ٢٩:۵٧ 📶حجم: ٣ مگابایت 🔍با دقت بشنوید.... 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰جامعیت اسلام در کربلا... ✍استاد متفکر #شهید_مطهری 🖋_ انسان وقتی تاریخ حادثه عاشورا را می خواند، استعدادی برای شبیه سازی در آن می بیند. من نمی دانم و شاید شخص اباعبدالله در این مورد نظر داشته است. متن تاریخ این حادثه، گویی اساسا برای یک نمایشنامه نوشته شده است. گویی دستور داده اند که آن را برای صحنه بودن بسازند 🖋_ می بینیم امام حسین (ع) کلیات اسلام را در کربلا به مرحله عمل آورده، مجسم کرده است ولی تجسم زنده و جاندار حقیقی و واقعی، نه تجسم بی روح. انسان وقتی در حادثه کربلا تامل می کند، اموری را می بیند که دچار حیرت می شود و می گوید اینها نمی تواند تصادفی باشد. و سِرّ اینکه ائمه اطهار این همه به زنده نگه داشتن و احیای این خاطره توصیه و تاکید کرده و نگذاشته اند حادثه کربلا فراموش شود، این است که این حادثه یک اسلام مجسم است 🖋_ این که من تاکید می کنم که حادثه کربلا و عاشورا باید بیشتر از این جنبه مورد استناد ما قرار بگیرد، به خاطر همین درسهای بزرگی است که این قیام می تواند به ما بیاموزد. من مخالف رثاء و مرثیه نیستم، ولی می گویم این رثاء و مرثیه باید به شکلی باشد که در عین حال آن حس قهرمانی حسینی را در وجود ما تحریک و احیا کند. حسین بن علی در آن زمان یک سوژه بزرگ بود، هر کسی که می خواست در مقابل ظلم قیام کند، شعارش «یا لثارات الحسین »بود. امروز هم حسین بن علی یک سوژه بزرگ است، سوژه ای برای امر به معروف و نهی از منکر، برای اقامه نماز، برای زنده کردن اسلام، برای این که احساسات و عواطف عالیه اسلامی در وجود ما احیا بشود 📚مجموعه آثار ج ۱٧ ،ص ٣۶٨ 🆔 @ashora_karbala
🔰زندگان جاوید... ✍دکتر 🖊_آنها که تن به هر ذلتی می دهند تا زنده بمانند، مرده های خاموش و پلید تاریخند؛ و ببینید آیا کسانی که؛ سخاوتمندانه با حسین به قتلگاه خویش آمده اند و مرگ خویش را انتخاب کرده اند؛ در حالی که صدها گریزگاه آبرومندانه برای ماندنشان بود و صدها توجیه شرعی و دینی برای زنده ماندن شان بود؛ توجیه و تاویل نکرده اند اینها مرده اند؟ 🖊_ آیا آنها که برای ماندن شان تن به ذلت و پستی، رها کردن حسین و تحمل کردن یزید دادند، کدام هنوز زنده اند؟ هرکس زنده بودن را فقط در یک لَشِ متحرک نمی بیند، زنده بودن و شاهد بودن حسین را؛ با همه وجودش می بیند، حس می کند. و مرگ کسانی را که به ذلت ها تن داده اند تا زنده بمانند، می بیند. 🖊_شهدا زنده اند و سیدالشهداء زنده ترین شهید تاریخ است. نام او، یاد او، خاطره او و داستان شگرف کربلای او، همه و همه در طول تاریخ برای همه نسلها؛ نیروبخش، حیات آفرین، امیدزا و انقلاب گستر است. به راستی کدامین ملت را می توان سراغ گرفت که با روح و خون حسین همگرایی کنند و به افتخار یکی از دو پیروزی نرسند؟ خون حسین، مایه ی حیات بخشی است؛ که در گذر زمان بر کالبد ملت ها دمیده می شود و آنها را به زندگی فرا می خواند و حسین (علیه السلام) زنده جاویدی است که هر سال، دوباره شهید می شود و همگان را به یاری جبهه ی حقِ زمانِ خود، دعوت می کند 📚حسین وارث آدم، مجموعه آثار ۱٩ (ص ٢۰٣ و ٢۰۴) 🆔 @ashora_karbala