🔰زندگان جاوید...
✍دکتر #علـی_شریـعـتی
🖊_آنها که تن به هر ذلتی می دهند تا زنده بمانند، مرده های خاموش و پلید تاریخند؛ و ببینید آیا کسانی که؛ سخاوتمندانه با حسین به قتلگاه خویش آمده اند و مرگ خویش را انتخاب کرده اند؛ در حالی که صدها گریزگاه آبرومندانه برای ماندنشان بود و صدها توجیه شرعی و دینی برای زنده ماندن شان بود؛ توجیه و تاویل نکرده اند اینها مرده اند؟
🖊_ آیا آنها که برای ماندن شان تن به ذلت و پستی، رها کردن حسین و تحمل کردن یزید دادند، کدام هنوز زنده اند؟ هرکس زنده بودن را فقط در یک لَشِ متحرک نمی بیند، زنده بودن و شاهد بودن حسین را؛ با همه وجودش می بیند، حس می کند. و مرگ کسانی را که به ذلت ها تن داده اند تا زنده بمانند، می بیند.
🖊_شهدا زنده اند و سیدالشهداء زنده ترین شهید تاریخ است. نام او، یاد او، خاطره او و داستان شگرف کربلای او، همه و همه در طول تاریخ برای همه نسلها؛ نیروبخش، حیات آفرین، امیدزا و انقلاب گستر است. به راستی کدامین ملت را می توان سراغ گرفت که با روح و خون حسین همگرایی کنند و به افتخار یکی از دو پیروزی نرسند؟ خون حسین، مایه ی حیات بخشی است؛ که در گذر زمان بر کالبد ملت ها دمیده می شود و آنها را به زندگی فرا می خواند و حسین (علیه السلام) زنده جاویدی است که هر سال، دوباره شهید می شود و همگان را به یاری جبهه ی حقِ زمانِ خود، دعوت می کند
📚حسین وارث آدم، مجموعه آثار ۱٩
(ص ٢۰٣ و ٢۰۴)
🆔 @ashora_karbala
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🔰ایمان آگاهانه
(بخش اول)
🔹ایمان دو جور است. یک جور ایمان مقلدانه، متعصبانه؛ چون پدران و بزرگتران باور کرده بودند، ما هم باور کردیم؛ چون در کتاب ما، در حوزه دین ما، اینجور میگویند، ما هم اینجور میگوییم ولو تو دلیلی بیاوری، بیخود آوردی، حرف تو را قبول نمیکنیم.
🔻این هم یک نوع ایمان است، اما ایمانی است یا از روی تقلید یا از روی تعصب، یا از
روی تقلید، مثل عامه مردم؛ از نوع مردم اگر بپرسی آقا، از کجا گفتی که پیغمبر اسلام حق است؟ هیچ نمیدانند ! چون پدرها گفتند، چون معلم توی مدرسه گفته، چون مردم در کوچه و بازار معمولاً میگویند پیغمبر حق است، این هم میگوید پیغمبر حق است ایمان هم دارد
🔻یعنی واقعاً باورش آمده که پیغمبر حق است، اما این باور از زبان این و آن و از روی تقلید و چشم بسته به دست آمده است. یک ایمانی دارد، اما این ایمان متکی به دلیل نیست، فقط از روی تعصب است؛ و تعصب میدانید یعنی جانبداری بدون دلیل، جانبداری از روی احساس، نه از روی منطق، این را میگویند تعصب. این ایمان مقلّدانه و متعصبانه است.
🔹آن ایمانی که در اسلام ارزش دارد، ایمان مقلّدانه و متعصبانه نیست؛ یعنی ایمان مقلّدانه و متعصبانه قیمتی ندارد. دلیل میخواهید؟ از ده دلیل یکی را بگویم و آن یک دلیل این است که ایمان وقتی از روی تقلید و تعصب بود، زائل شدنش هم به آسانی کسب خود ایمان تقلیدی، آسان است.
🔻همانطور که بچه، بدون هیچ زحمتی و شاگرد، بدون هیچگونه تلاشی، از پدر و مادر یا اولیای مدرسه اش یک ایمانی را مفت گرفت، به همین صورت هم دزدان ایمان، این ایمان را از او مفت می گیرند و ناگهان وقتی نگاه میکنی، یک نسل بی ایمان، ایمانها همه غارت زده، از بین رفته، ایمانها همه پوچ شده؛ در مقابل شعله مادیت، ایمانها مثل برفی در چله تابستان آب شده و به زمین فرورفته.
⁉️چه کسی را دارم میگویم؟ خیلی عادی و معمولی است که بگویم نسل جوان؛ لکن باید عرض کنم که من نمیگویم آن نسل بی ایمان، نسل جوان است؛ برای خاطر اینکه باز اگر شکوفه های ایمان را ما داریم از گوشه و کنار، به صورت جلوها مشاهده میکنیم، در نسل جوان داریم مشاهده میکنیم؛ باز مرحبا به نسل جوان که دنبال ایمان غیر تقلیدی و غیر متعصبانه و از روی آگاهی هستند. نخیر....
🔹بنده نسل قبل از جوان را میخواهم بگویم، این نسل قبل از جوانِ اجتماع ما، اینهایی که به یک چیزهایی، به صورت یک ایمان های کوری عقیده دارند؛ آنهایی که از آگاهی ها و روشن بینی های خاصّ نسل جوان امروز مسلمان محروم ماندند، از آن ایمان عمیق راسخ مصون مانده از آسیب زمان دو نسل قبل هم، متأسفانه محروم ماندند.
🔻 نه آن درک و شعور و آگاهی هست که بتواند در سایه آن درک، یک ایمان مستقری در خود به وجود بیاورد و قید پول و مقام و شهرت و محبوبیت و رفاه و آسودگی را بزند و نه یک صندوقچه محکم و حصار قوی مستحکمی، مثل دو قرن پیش و یک قرن پیش در اطرافش هست که ایمانش را در صندوقخانه اقلاً حفظ کند، ولو همان ایمان مقلّدانه را.....
🔹خوشا به حال آن کسانی که ایمان خود را از روی آگاهی، از روی درک، از روی شعور، از روی فهم انتخاب میکنند. سیل میآید درختهای تناور را میبرد، اما آن گیاهی که اگرچه باریک و نازک و لطیف است، اما دو برابر خود، ریشه اش زیرزمین است، او همچنان سالم میماند، او میماند. آنچه از بنیان است، زائل شدنی نیست با این حرفها.
---------------------------------------------------
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🌐 @ashora_karbala
1_99992363.mp3
6.07M
🎙 مداحیِ هنرمندانه و خوشمعنای سیّدرضا نریمانی با شعری که محتوای آن با اقتباس از نامِ کتابهای #رهبر_انقلاب سروده شده است...🔰
▫️آفتاب در مصاف
▫️همرزمان حسین (علیهالسلام)
▫️انسان ۲۵۰ ساله
▫️از ژرفای نماز
▫️واجب فراموششده
▫️جاودانه تاریخ
▫️پیشوای صادق
▫️طرح کلی اندیشه اسلامی
▫️بانوی تراز
▫️محفل خردمندان
▫️بهار در بهار
▫️اقدام و عمل
▫️اندیشه مقاومت
▫️چهار گفتار
🆔 @ashora_karbala
Pas_az_panjah_sal.pdf
2.78M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(پس از پنجاه سال) که قیام تاریخساز کربلا را؛ از منظر جامعهشناختی مورد بحث و بررسی قرار میدهد.
✍مؤلف: سید جعفر شهیدی
📘کتاب پس از پنجاه سال، پژوهش تازه پیرامون قیام امام حسین (ع) از جمله کتابهای مطرح درتحلیل واقعه عاشورا است که به رخدادی که در سال ۶۱ هجری و درست پنجاه سال پس از وفات پیامبر در سال ۱۱ هجری اتفاق افتاد، میپردازد.
📘در این کتاب بیش از آنکه در جستوجوی چگونگی آن رخداد عظیم باشد، به دنبال چرایی حادثه عاشورا بوده است؛ «مقصود من از نوشتن این یادداشتها مقتلنویسی، تبلیغ مذهبی و حتی نوشتن تاریخ نیست. من کوشیدهام تا خود بدانم آنچه رخ داد، چرا رخ داد؟
📘کتاب سی فصل دارد. سیزده فصل نخست آن برای ورود به جزئیات حوادث سالهای ۶۰ و ۶۱ ه.ق و بیان وقایع نهضت سیدالشهدا (ع)، حکم مقدمهای را دارد که هر چند مقدمه است، اما جان کلام و کلید تحلیل حادثه را در خود جای داده است. سیزده فصل نخست، عهدهدار بیان حقایق پشت پرده حادثه عاشورا است، یعنی روشن ساختن تحولاتی که یکی پس از دیگری بر جامعه ساخته و پرداخته رسول خدا وارد آمد و آن را آنگونه دگرگون ساخت که پس از پنجاه سال، یزید بر جایگاه پیامبر (ص) تکیه زد و بر قتل حسین (ع) فرزند همان پیامبر فرمان راند.
✍نویسنده در این اثر سؤالاتی را طرح میسازد که ذهن هر انسان کنجکاوی را درگیر خود میکند که از جمله: «چه شد اجتماع مسلمان آن روز در مقابل این حادثه تا آن حد خونسردی و بیاعتنایی نشان داد؟ حسین و یاران او چه جرمی مرتکب شده بودند که فقه مسلمانی کیفر آن را قتل میدانست؟
🆔 @ashora_karbala
🔰تحریف باطن دین (الوهیت و ولایت) به مظاهر دین (شریعت) 👈حتما مطالعه کنید!
✍استاد سیدمحمدمهدی #میر_باقری
💢 #تعلق به دنيا اساس این #انحراف است. نفس پرستي انسان را از اولياء خدا جدا مي كند و بلكه آدمی را در مقابل اولياء خدا قرار مي دهد تا آنجا که حتی ممكن است انسان براي کسب مطامع دنيا، خيمه هاي سيدالشهداء(ع) را به آتش بكشد و اهل بيت ایشان را هم به اسارت ببرد. مگر اينها همان كساني نبودند كه خون خود را در ركاب رسول الله(ص) نثار می کردند؟ پس چگونه دنياپرستي در آنها رسوخ كرد؟ چه شد که امت رسول الله(ص) به دنيا چنان تعلقی پيدا كرد كه حاضر شد براي آن، اين ننگ را به جان بخرد و اين رسوايي را به بار آورد؟
💢 پاسخ اين سؤال در يك كلمه؛ اين است كه دستگاه #سقيفه دين را به شکلی تحريف كرد که مي شد هم دين داشت و مسلمان بود و هم خون سيدالشهداء (ع) را ریخت. اين مهم ترين تحول وانحرافی بود كه در امت رسول الله (ص) پيش آمد.
💢سِرّ دين #الوهيت است اما اين الوهيت چگونه در جامعه و ارواح جاري مي شود؟ طريق جريان الوهيت؛ خلافت الهي و ولايت اولياء معصوم (ع) است. تنها از این طريق است كه جريان توحيد در عالم جاري مي شود. اگر گفته می شود امام #صراط است به همين معناست؛ معناي «بنا عُرف الله، بنا عُبدالله» همين است؛ اگر گفته می شود امام وجه الله و جنب الله و باب الله و باب توحيد است، مقصود همين است. كتب روايي شیعه مالامال از اين معارف است
💢امام(ع) طريق تحقق توحيد در عالم است. اگر امام(ع) نبود، هرگز توحيد در عالم محقق نمي شد. نماز، روزه، حج، جهاد و عمل به واجبات و ترك محرمات مناسك دين داري هستند.اين مناسک شُعبي هستند كه انسان را به حقيقت توحيد و ولايت مي رسانند؛ رشته هاي اتصال به امامت هستند. فرموده اند: «نَحْنُ أصْلُ كُلِّ خَيْرٍ وَ مِنْ فُرُوعِنَا كُلُّ بِرٍّ»؛ سپس فرمودند: «صلاه، حج، جهاد»؛ همه اينها از فروع معصوم(ع) هستند. نقطه آغاز انحراف آنجایی است که جایگاه فروع با اصول عوض شود.
💢تحريفی كه در سقيفه اتفاق افتاد اين بود كه حلقه اتصال توحید و شریعت با توجیه پرستش خدا از طریق شریعت حذف شد؛ گفتند: [حسبنا كتاب الله] به اين ترتیب حلقه اتصال شريعت به توحيد برداشته شد و شريعت به دست #اولياء_طاغوت مصادره شد؛ نماز دكّان نفاق شد؛ وقتی اين حلقه اتصال برداشته شود، شريعت به يك پوسته تبدیل می شود. پوسته ای که می توان آن را در جريان نفاق قرار داد.
💢اگر دين به شريعت محدود شود انحراف حتمی است. حذف ولايت موجب تغییر معناي توحيد مي شود و هر كسي راهي مخصوص به خود برای رسیدن به خدا تصویر می کند. «الطرق الی الله بعدد انفاس الخلائق» و این اول انحراف است که بگوئیم؛ به تعدا خلایق راه است برای رسیدن به خداوند؛ همان كه امروز از آن به كثرت گرايي و پلوراليسم تعبير مي شود. وقتي ولايت حقه برداشته شود، صراط هاي مستقيم پدید می آید. اما با وجود ولايت تنها یک صراط به سوی خدا خواهد بود؛ «عَلِيٌّ هُوَ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِيمُ»
🗓تاسوعای حسینی ۱٣٩۰ دفتر مقام معظم رهبری در قم.
🆔 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(تفسیر آیه ٩۶ سوره اعراف)
💠برکات جمع برکت است و به موهبت هاى ثابت و پایدار گفته مىشود. البته در معناى برکت، کثرت، خیر و افزایش وجود دارد و شامل برکتهاى مادّى و معنوى مىشود، مثل برکت در عمر، دارایى، علم و امثال آن
⁉️سؤال: اگر ایمان و تقوا سبب نزول برکات است، پس چرا کشورهاى کافر، وضع بهترى دارند و کشورهاى اسلامى با مشکلات فراوانى روبرو هستند؟
✅پاسخ:
🔹اولاً اغلب کشورهاى اسلامى تنها نام اسلام را با خود دارند و قوانین و رهنمودهاى دین اسلام در آنجا حاکم نمىباشد
🔹ثانیاً ؛گاهى رفاه مادّى، نوعى قهر الهى است ؛ «فلمّا نسوا ما ذکّروا به فتحنا علیهم أبواب کلّ شىء» چون تذکّرات الهى را فراموش کردند، درهاى همه چیز را به رویشان گشودیم تا سرمست شوند.
💠در قرآن، دو نوع گشایش براى دو گروه مطرح است:
1⃣رفاه و گشایش براى خوبان که همراه برکات است، «فَتَحنا علیهم برکات».
2⃣رفاه و گشایش براى کفّار و نااهلان که دیگر همراه برکت نیست «فَتَحنا علیهم ابواب کلّ شىء» زیرا چه بسا نعمتها، ناپایدار و سبب غفلت و غرور و طغیان باشد. خداوند، این رفاه و گشایش کفّار را وسیله ى مهلت و پُر شدن پیمانه ى آنان قرار داده است.
💠بنا به تعابیر بعضی تفاسیر؛ از مصادیق بارز این آیه، دوران ظهور حضرت مهدى (عجّل اللّه تعالىفرجه) است که به گفته ى روایات، در آن زمان برکات از آسمان و زمین سرازیر مىشود.
🆔 @ashora_karbala
سعی کن گریه کنی …
✍ آیتالله العظمی #بهجت
▪️آیتالله بهجت (قدسسره) شیر آب حیاط را بهاندازۀ یک شیر سماور باز کرده بودند و داشتند وضو میگرفتند. گفتم: آقا، محرم دارد میآید و من یک ماه برای تبلیغ میروم. سفارشی کنید که آویزه گوشم کنم. همانجور که وضو میگرفت، تکیه داد به دیوار و آهسته گفت: «آسید محمد! سعی کن هر شبانهروزی یکمرتبه برای امام حسین علیهالسلام گریه کنی...»
📚برگرفته از کتاب ردپای سپید، ص۵٧
(براساس خاطره یکی از شاگردان)
🆔 @ashora_karbala