#تفسیر_قرآن_کریم
(تفسیر آیه ۱٣۵ آل عمران)
🍃وَ الَّذينَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللَّهُ وَ لَمْ يُصِرُّوا عَلي ما فَعَلُوا وَ هُمْ يَعْلَمُونَ
🍃وکسانی که زمانی که کار ناشایست انجام دهند یا ظلمی به نفس خویش کنند،خدارا به یاد می آورند و برای گناهان خود طلب آمرزش می کنند،و چه کسی جز خداگناهان را می آمرزد؟ و آنها اصرار بر اعمال قبیح خود ندارند،چون به زشتی عمل معصیت آگاه هستند.
💠در آیه فوق به یکى از صفات مهم پرهیزکاران اشاره شده ؛ که اگر مرتکب گناهى شوند به زودى به یاد خدا مى افتند و توبه مى کنند.
💠از تعبیرى که وارد شده چنین استفاده مى شود که انسان تا به یاد خدا است مرتکب گناه نمى شود آنگاه مرتکب گناه مى شود که به کلى خدا را فراموش کند و غفلت تمام وجود او را فرا گیرد، اما این فراموشکارى و غفلت در افراد پرهیزگار دیرى نمى پاید، به زودى به یاد خدا مى افتند و گذشته را جبران مى کنند، آنها احساس مى کنند که هیچ پناهگاهى جز خدا ندارند و تنها باید آمرزش گناهان خویش را از او بخواهند کیست جز خدا که گناهان را ببخشد
💠در ذیل این آیه از امام باقر علیه السلام نقل شده که فرمود: اصرار بر گناه این است که انسان گناهى کند و دنبال آن استغفار ننماید و در فکر توبه نباشد این است اصرار بر گناه.
💠از امام صادق(ع) روایت است که هنگام نزول این آیه ناله وفغان شیطان بلند شد زیرا با استغفار و توبه انسان تمام تلاشهای ابلیس پایمال ونابود میشود.
🆔 @ashora_karbala
🔰خداوند صِدق را دوست دارد
مرحوم #حاج_اسماعیل_دولابی
💠یکی از اهالی لرستان تعریف میکرد یکی از همولایتیهای ما را که هیکل درشتی داشت سابق زندانی کرده بودند و روزی ده شاهی به عنوان خرج خوراکش به او میدادند. او که میدید با این پول نمیتواند آنقدر غذا بخرد که شکمش را پر کند، ده شاهی را ذرّت بو داده میگرفت که هم حجیم بود و هم چون شور بود، آب میطلبید و در نتیجه شکم او را پر میکرد. او که فرد صاف و ساده ای بود، روزی رو به آسمان کرد و گفت: خدایا من را که میشناسی، من فلانی پسر فلانیام. خدایا مرا زندانی کرده ای و رزقم را هم کرده ای روزی ده شاهی چُس فیل؟ آنوقت لاف بنده داری هم میزنی؟ اگر رزّاق بودن اینه، خوبه همه بکنند.
💠خدا صدق را دوست دارد. با خدا صادقانه حرف بزن، هر چه میخواهی بگو. دیدی وقتی در بنی اسرائیل خشکسالی شد و هر چه موسی (علیه السّلام) و قومش دعا کردند و باران طلبیدند، باران نیامد. بالأخره به حضرت موسی (علیه السّلام) وحی شد که اگر بَرخ دعا کند، باران نازل میکنیم. حضرت موسی (علیه السّلام) مترصّد شد و رفت بَرخ را پیدا کند و از او بخواهد دعا کند. بالأخره به بَرخ که یک مرد سیاه بیابانی بود برخورد و از او خواست از خدا باران بطلبد. بَرخ هم سرش را به سوی آسمان کرد و گفت: خدایا چرا باران نمیفرستی؟ نکند ابرهایت خشک شده اند، یا ابرها دیگر فرمان تو را نمیبرند. اگر هم میخواهی این قوم را عذاب کنی، عمر شما که زیاد و وقت بسیار است؛ دیر نمیشود. چند جمله از این قبیل که بَرخ به زبان آورد، ابرها ظاهر شدند و باران شدیدی آغاز شد.
💠حضرت موسی (علیه السّلام) با اینکه خودش هم گاهی اوقات با خدا تند صحبت میکرد، کما اینکه در داستان گوساله پرست شدن قومش به خدا عرض کرد: إن هِیَ اِلاّ فِتنَتُکَ: خدایا همه ی این کارها زیر سر خودت است، و در مورد فرعون به خدا عرض کرد: رَبَّنا اِنَّک اتَیتَ فِرعَونَ وَ مَلأهُ زینَةً وَ اَموالاً فِی الحَیوةِ الدُّنیا رَبَّنا لِیُضِلُّوا عَن سَبیلِکَ: خدایا تو خودت به فرعون و بزرگان قومش در این دنیا زینت و داراییهایی دادی تا دیگران را از راه تو گمراه کنند؛ با وجود این، جملات بَرخ بر موسی سنگین آمد و خواست او را به خاطر جسارتی که نسبت به خدا روا داشته بود، توبیخ کند که به او وحی شد بَرخ را به حال خود رها کن.
📚مصباح الهدی _ استاد مهدی طیب
🆔 @ashora_karbala
13-safaye_del_55485.mp3
3.59M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰 موضوع سخنرانی:
ویژگی یاران امام حسین (ع)
⏰ مدت: ٢٩:۵٧
📶حجم: ٣ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala
🔰جامعیت اسلام در کربلا...
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
🖋_ انسان وقتی تاریخ حادثه عاشورا را می خواند، استعدادی برای شبیه سازی در آن می بیند. من نمی دانم و شاید شخص اباعبدالله در این مورد نظر داشته است. متن تاریخ این حادثه، گویی اساسا برای یک نمایشنامه نوشته شده است. گویی دستور داده اند که آن را برای صحنه بودن بسازند
🖋_ می بینیم امام حسین (ع) کلیات اسلام را در کربلا به مرحله عمل آورده، مجسم کرده است ولی تجسم زنده و جاندار حقیقی و واقعی، نه تجسم بی روح. انسان وقتی در حادثه کربلا تامل می کند، اموری را می بیند که دچار حیرت می شود و می گوید اینها نمی تواند تصادفی باشد. و سِرّ اینکه ائمه اطهار این همه به زنده نگه داشتن و احیای این خاطره توصیه و تاکید کرده و نگذاشته اند حادثه کربلا فراموش شود، این است که این حادثه یک اسلام مجسم است
🖋_ این که من تاکید می کنم که حادثه کربلا و عاشورا باید بیشتر از این جنبه مورد استناد ما قرار بگیرد، به خاطر همین درسهای بزرگی است که این قیام می تواند به ما بیاموزد. من مخالف رثاء و مرثیه نیستم، ولی می گویم این رثاء و مرثیه باید به شکلی باشد که در عین حال آن حس قهرمانی حسینی را در وجود ما تحریک و احیا کند. حسین بن علی در آن زمان یک سوژه بزرگ بود، هر کسی که می خواست در مقابل ظلم قیام کند، شعارش «یا لثارات الحسین »بود. امروز هم حسین بن علی یک سوژه بزرگ است، سوژه ای برای امر به معروف و نهی از منکر، برای اقامه نماز، برای زنده کردن اسلام، برای این که احساسات و عواطف عالیه اسلامی در وجود ما احیا بشود
📚مجموعه آثار ج ۱٧ ،ص ٣۶٨
🆔 @ashora_karbala
🔰زندگان جاوید...
✍دکتر #علـی_شریـعـتی
🖊_آنها که تن به هر ذلتی می دهند تا زنده بمانند، مرده های خاموش و پلید تاریخند؛ و ببینید آیا کسانی که؛ سخاوتمندانه با حسین به قتلگاه خویش آمده اند و مرگ خویش را انتخاب کرده اند؛ در حالی که صدها گریزگاه آبرومندانه برای ماندنشان بود و صدها توجیه شرعی و دینی برای زنده ماندن شان بود؛ توجیه و تاویل نکرده اند اینها مرده اند؟
🖊_ آیا آنها که برای ماندن شان تن به ذلت و پستی، رها کردن حسین و تحمل کردن یزید دادند، کدام هنوز زنده اند؟ هرکس زنده بودن را فقط در یک لَشِ متحرک نمی بیند، زنده بودن و شاهد بودن حسین را؛ با همه وجودش می بیند، حس می کند. و مرگ کسانی را که به ذلت ها تن داده اند تا زنده بمانند، می بیند.
🖊_شهدا زنده اند و سیدالشهداء زنده ترین شهید تاریخ است. نام او، یاد او، خاطره او و داستان شگرف کربلای او، همه و همه در طول تاریخ برای همه نسلها؛ نیروبخش، حیات آفرین، امیدزا و انقلاب گستر است. به راستی کدامین ملت را می توان سراغ گرفت که با روح و خون حسین همگرایی کنند و به افتخار یکی از دو پیروزی نرسند؟ خون حسین، مایه ی حیات بخشی است؛ که در گذر زمان بر کالبد ملت ها دمیده می شود و آنها را به زندگی فرا می خواند و حسین (علیه السلام) زنده جاویدی است که هر سال، دوباره شهید می شود و همگان را به یاری جبهه ی حقِ زمانِ خود، دعوت می کند
📚حسین وارث آدم، مجموعه آثار ۱٩
(ص ٢۰٣ و ٢۰۴)
🆔 @ashora_karbala
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🔰ایمان آگاهانه
(بخش اول)
🔹ایمان دو جور است. یک جور ایمان مقلدانه، متعصبانه؛ چون پدران و بزرگتران باور کرده بودند، ما هم باور کردیم؛ چون در کتاب ما، در حوزه دین ما، اینجور میگویند، ما هم اینجور میگوییم ولو تو دلیلی بیاوری، بیخود آوردی، حرف تو را قبول نمیکنیم.
🔻این هم یک نوع ایمان است، اما ایمانی است یا از روی تقلید یا از روی تعصب، یا از
روی تقلید، مثل عامه مردم؛ از نوع مردم اگر بپرسی آقا، از کجا گفتی که پیغمبر اسلام حق است؟ هیچ نمیدانند ! چون پدرها گفتند، چون معلم توی مدرسه گفته، چون مردم در کوچه و بازار معمولاً میگویند پیغمبر حق است، این هم میگوید پیغمبر حق است ایمان هم دارد
🔻یعنی واقعاً باورش آمده که پیغمبر حق است، اما این باور از زبان این و آن و از روی تقلید و چشم بسته به دست آمده است. یک ایمانی دارد، اما این ایمان متکی به دلیل نیست، فقط از روی تعصب است؛ و تعصب میدانید یعنی جانبداری بدون دلیل، جانبداری از روی احساس، نه از روی منطق، این را میگویند تعصب. این ایمان مقلّدانه و متعصبانه است.
🔹آن ایمانی که در اسلام ارزش دارد، ایمان مقلّدانه و متعصبانه نیست؛ یعنی ایمان مقلّدانه و متعصبانه قیمتی ندارد. دلیل میخواهید؟ از ده دلیل یکی را بگویم و آن یک دلیل این است که ایمان وقتی از روی تقلید و تعصب بود، زائل شدنش هم به آسانی کسب خود ایمان تقلیدی، آسان است.
🔻همانطور که بچه، بدون هیچ زحمتی و شاگرد، بدون هیچگونه تلاشی، از پدر و مادر یا اولیای مدرسه اش یک ایمانی را مفت گرفت، به همین صورت هم دزدان ایمان، این ایمان را از او مفت می گیرند و ناگهان وقتی نگاه میکنی، یک نسل بی ایمان، ایمانها همه غارت زده، از بین رفته، ایمانها همه پوچ شده؛ در مقابل شعله مادیت، ایمانها مثل برفی در چله تابستان آب شده و به زمین فرورفته.
⁉️چه کسی را دارم میگویم؟ خیلی عادی و معمولی است که بگویم نسل جوان؛ لکن باید عرض کنم که من نمیگویم آن نسل بی ایمان، نسل جوان است؛ برای خاطر اینکه باز اگر شکوفه های ایمان را ما داریم از گوشه و کنار، به صورت جلوها مشاهده میکنیم، در نسل جوان داریم مشاهده میکنیم؛ باز مرحبا به نسل جوان که دنبال ایمان غیر تقلیدی و غیر متعصبانه و از روی آگاهی هستند. نخیر....
🔹بنده نسل قبل از جوان را میخواهم بگویم، این نسل قبل از جوانِ اجتماع ما، اینهایی که به یک چیزهایی، به صورت یک ایمان های کوری عقیده دارند؛ آنهایی که از آگاهی ها و روشن بینی های خاصّ نسل جوان امروز مسلمان محروم ماندند، از آن ایمان عمیق راسخ مصون مانده از آسیب زمان دو نسل قبل هم، متأسفانه محروم ماندند.
🔻 نه آن درک و شعور و آگاهی هست که بتواند در سایه آن درک، یک ایمان مستقری در خود به وجود بیاورد و قید پول و مقام و شهرت و محبوبیت و رفاه و آسودگی را بزند و نه یک صندوقچه محکم و حصار قوی مستحکمی، مثل دو قرن پیش و یک قرن پیش در اطرافش هست که ایمانش را در صندوقخانه اقلاً حفظ کند، ولو همان ایمان مقلّدانه را.....
🔹خوشا به حال آن کسانی که ایمان خود را از روی آگاهی، از روی درک، از روی شعور، از روی فهم انتخاب میکنند. سیل میآید درختهای تناور را میبرد، اما آن گیاهی که اگرچه باریک و نازک و لطیف است، اما دو برابر خود، ریشه اش زیرزمین است، او همچنان سالم میماند، او میماند. آنچه از بنیان است، زائل شدنی نیست با این حرفها.
---------------------------------------------------
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🌐 @ashora_karbala
1_99992363.mp3
6.07M
🎙 مداحیِ هنرمندانه و خوشمعنای سیّدرضا نریمانی با شعری که محتوای آن با اقتباس از نامِ کتابهای #رهبر_انقلاب سروده شده است...🔰
▫️آفتاب در مصاف
▫️همرزمان حسین (علیهالسلام)
▫️انسان ۲۵۰ ساله
▫️از ژرفای نماز
▫️واجب فراموششده
▫️جاودانه تاریخ
▫️پیشوای صادق
▫️طرح کلی اندیشه اسلامی
▫️بانوی تراز
▫️محفل خردمندان
▫️بهار در بهار
▫️اقدام و عمل
▫️اندیشه مقاومت
▫️چهار گفتار
🆔 @ashora_karbala
Pas_az_panjah_sal.pdf
2.78M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(پس از پنجاه سال) که قیام تاریخساز کربلا را؛ از منظر جامعهشناختی مورد بحث و بررسی قرار میدهد.
✍مؤلف: سید جعفر شهیدی
📘کتاب پس از پنجاه سال، پژوهش تازه پیرامون قیام امام حسین (ع) از جمله کتابهای مطرح درتحلیل واقعه عاشورا است که به رخدادی که در سال ۶۱ هجری و درست پنجاه سال پس از وفات پیامبر در سال ۱۱ هجری اتفاق افتاد، میپردازد.
📘در این کتاب بیش از آنکه در جستوجوی چگونگی آن رخداد عظیم باشد، به دنبال چرایی حادثه عاشورا بوده است؛ «مقصود من از نوشتن این یادداشتها مقتلنویسی، تبلیغ مذهبی و حتی نوشتن تاریخ نیست. من کوشیدهام تا خود بدانم آنچه رخ داد، چرا رخ داد؟
📘کتاب سی فصل دارد. سیزده فصل نخست آن برای ورود به جزئیات حوادث سالهای ۶۰ و ۶۱ ه.ق و بیان وقایع نهضت سیدالشهدا (ع)، حکم مقدمهای را دارد که هر چند مقدمه است، اما جان کلام و کلید تحلیل حادثه را در خود جای داده است. سیزده فصل نخست، عهدهدار بیان حقایق پشت پرده حادثه عاشورا است، یعنی روشن ساختن تحولاتی که یکی پس از دیگری بر جامعه ساخته و پرداخته رسول خدا وارد آمد و آن را آنگونه دگرگون ساخت که پس از پنجاه سال، یزید بر جایگاه پیامبر (ص) تکیه زد و بر قتل حسین (ع) فرزند همان پیامبر فرمان راند.
✍نویسنده در این اثر سؤالاتی را طرح میسازد که ذهن هر انسان کنجکاوی را درگیر خود میکند که از جمله: «چه شد اجتماع مسلمان آن روز در مقابل این حادثه تا آن حد خونسردی و بیاعتنایی نشان داد؟ حسین و یاران او چه جرمی مرتکب شده بودند که فقه مسلمانی کیفر آن را قتل میدانست؟
🆔 @ashora_karbala
🔰تحریف باطن دین (الوهیت و ولایت) به مظاهر دین (شریعت) 👈حتما مطالعه کنید!
✍استاد سیدمحمدمهدی #میر_باقری
💢 #تعلق به دنيا اساس این #انحراف است. نفس پرستي انسان را از اولياء خدا جدا مي كند و بلكه آدمی را در مقابل اولياء خدا قرار مي دهد تا آنجا که حتی ممكن است انسان براي کسب مطامع دنيا، خيمه هاي سيدالشهداء(ع) را به آتش بكشد و اهل بيت ایشان را هم به اسارت ببرد. مگر اينها همان كساني نبودند كه خون خود را در ركاب رسول الله(ص) نثار می کردند؟ پس چگونه دنياپرستي در آنها رسوخ كرد؟ چه شد که امت رسول الله(ص) به دنيا چنان تعلقی پيدا كرد كه حاضر شد براي آن، اين ننگ را به جان بخرد و اين رسوايي را به بار آورد؟
💢 پاسخ اين سؤال در يك كلمه؛ اين است كه دستگاه #سقيفه دين را به شکلی تحريف كرد که مي شد هم دين داشت و مسلمان بود و هم خون سيدالشهداء (ع) را ریخت. اين مهم ترين تحول وانحرافی بود كه در امت رسول الله (ص) پيش آمد.
💢سِرّ دين #الوهيت است اما اين الوهيت چگونه در جامعه و ارواح جاري مي شود؟ طريق جريان الوهيت؛ خلافت الهي و ولايت اولياء معصوم (ع) است. تنها از این طريق است كه جريان توحيد در عالم جاري مي شود. اگر گفته می شود امام #صراط است به همين معناست؛ معناي «بنا عُرف الله، بنا عُبدالله» همين است؛ اگر گفته می شود امام وجه الله و جنب الله و باب الله و باب توحيد است، مقصود همين است. كتب روايي شیعه مالامال از اين معارف است
💢امام(ع) طريق تحقق توحيد در عالم است. اگر امام(ع) نبود، هرگز توحيد در عالم محقق نمي شد. نماز، روزه، حج، جهاد و عمل به واجبات و ترك محرمات مناسك دين داري هستند.اين مناسک شُعبي هستند كه انسان را به حقيقت توحيد و ولايت مي رسانند؛ رشته هاي اتصال به امامت هستند. فرموده اند: «نَحْنُ أصْلُ كُلِّ خَيْرٍ وَ مِنْ فُرُوعِنَا كُلُّ بِرٍّ»؛ سپس فرمودند: «صلاه، حج، جهاد»؛ همه اينها از فروع معصوم(ع) هستند. نقطه آغاز انحراف آنجایی است که جایگاه فروع با اصول عوض شود.
💢تحريفی كه در سقيفه اتفاق افتاد اين بود كه حلقه اتصال توحید و شریعت با توجیه پرستش خدا از طریق شریعت حذف شد؛ گفتند: [حسبنا كتاب الله] به اين ترتیب حلقه اتصال شريعت به توحيد برداشته شد و شريعت به دست #اولياء_طاغوت مصادره شد؛ نماز دكّان نفاق شد؛ وقتی اين حلقه اتصال برداشته شود، شريعت به يك پوسته تبدیل می شود. پوسته ای که می توان آن را در جريان نفاق قرار داد.
💢اگر دين به شريعت محدود شود انحراف حتمی است. حذف ولايت موجب تغییر معناي توحيد مي شود و هر كسي راهي مخصوص به خود برای رسیدن به خدا تصویر می کند. «الطرق الی الله بعدد انفاس الخلائق» و این اول انحراف است که بگوئیم؛ به تعدا خلایق راه است برای رسیدن به خداوند؛ همان كه امروز از آن به كثرت گرايي و پلوراليسم تعبير مي شود. وقتي ولايت حقه برداشته شود، صراط هاي مستقيم پدید می آید. اما با وجود ولايت تنها یک صراط به سوی خدا خواهد بود؛ «عَلِيٌّ هُوَ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِيمُ»
🗓تاسوعای حسینی ۱٣٩۰ دفتر مقام معظم رهبری در قم.
🆔 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(تفسیر آیه ٩۶ سوره اعراف)
💠برکات جمع برکت است و به موهبت هاى ثابت و پایدار گفته مىشود. البته در معناى برکت، کثرت، خیر و افزایش وجود دارد و شامل برکتهاى مادّى و معنوى مىشود، مثل برکت در عمر، دارایى، علم و امثال آن
⁉️سؤال: اگر ایمان و تقوا سبب نزول برکات است، پس چرا کشورهاى کافر، وضع بهترى دارند و کشورهاى اسلامى با مشکلات فراوانى روبرو هستند؟
✅پاسخ:
🔹اولاً اغلب کشورهاى اسلامى تنها نام اسلام را با خود دارند و قوانین و رهنمودهاى دین اسلام در آنجا حاکم نمىباشد
🔹ثانیاً ؛گاهى رفاه مادّى، نوعى قهر الهى است ؛ «فلمّا نسوا ما ذکّروا به فتحنا علیهم أبواب کلّ شىء» چون تذکّرات الهى را فراموش کردند، درهاى همه چیز را به رویشان گشودیم تا سرمست شوند.
💠در قرآن، دو نوع گشایش براى دو گروه مطرح است:
1⃣رفاه و گشایش براى خوبان که همراه برکات است، «فَتَحنا علیهم برکات».
2⃣رفاه و گشایش براى کفّار و نااهلان که دیگر همراه برکت نیست «فَتَحنا علیهم ابواب کلّ شىء» زیرا چه بسا نعمتها، ناپایدار و سبب غفلت و غرور و طغیان باشد. خداوند، این رفاه و گشایش کفّار را وسیله ى مهلت و پُر شدن پیمانه ى آنان قرار داده است.
💠بنا به تعابیر بعضی تفاسیر؛ از مصادیق بارز این آیه، دوران ظهور حضرت مهدى (عجّل اللّه تعالىفرجه) است که به گفته ى روایات، در آن زمان برکات از آسمان و زمین سرازیر مىشود.
🆔 @ashora_karbala
سعی کن گریه کنی …
✍ آیتالله العظمی #بهجت
▪️آیتالله بهجت (قدسسره) شیر آب حیاط را بهاندازۀ یک شیر سماور باز کرده بودند و داشتند وضو میگرفتند. گفتم: آقا، محرم دارد میآید و من یک ماه برای تبلیغ میروم. سفارشی کنید که آویزه گوشم کنم. همانجور که وضو میگرفت، تکیه داد به دیوار و آهسته گفت: «آسید محمد! سعی کن هر شبانهروزی یکمرتبه برای امام حسین علیهالسلام گریه کنی...»
📚برگرفته از کتاب ردپای سپید، ص۵٧
(براساس خاطره یکی از شاگردان)
🆔 @ashora_karbala
16-safaye_de_55488.mp3
3.63M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
موضوع: چگونگی همراهی با امام حسین(ع)
✔️حسین(ع) خواستنی است. حسین(ع) دوست داشتنی است.
باور کنید من عاشق پیشه نبودم من احساس عشق تو زندگیم نکردم ولی گاهی حسرت این رو می خورم که اون دستی که رو سر جون و حُر کشیده شد و اون حرارت ، اون گرمی و طراوت رو احساس کنم.
⏰ مدت: ٣۰:۱۵
📶حجم: ۴ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🔰ایمان آگاهانه
(بخش دوم)
🔹 این یک حقیقت و یک نکته مسلّم است در اسلام؛ برادران! ایمان ارزشمند، ایمان آگاهانه است، ایمان تؤام با درک و شعور است، ایمانی است که از روی بصیرت، با چشم باز، بدون ترس از اشکال، به وجود آمده باشد.
🔻 آن ایمانی که فلان مرد مسلمان دارد، که برای نگهداشتنش باید بگوییم روزنامه نخوانند، فلان کتاب را نخوانند، در کوچه بازار؛ راه نروند، با فلان کس حرف نزند، سرما و گرما نخورد، آفتاب و مهتاب نبینند تا بماند؛ این ایمان متأسفانه نخواهد ماند.
🔹 ایمانی لازم است که آن چنان آگاهانه انتخاب شده باشد که در سختترین شرایط هم آن ایمان از او گرفته نشود. "اِلَامَن اُکرِهَ وَ قَلبُهُ مُطمِئن بِالایمانِ"
🔻درباره عمّار یاسر، آیه قرآن میگوید: اگر در زیر شکنجه، برای خاطر آنکه دشمن را از خود لحظه ای منصرف کنی، یک جمله گفتی، بگو، ایمان تو ایمانی نیست که با شکنجه از قلبت زائل بشود. آن ایمانی که خَبّاب بن اَرَت دارد، آهن را داغ میکنند به گردنش می چسبانند، شوخی نیست، آهن گداخته را به بدنش نزدیک میکردند و به پوست بدنش می چسبانیدند، این به خاطر آن ایمان آگاهانه عمیقش، دست برنمیداشت، ایمان این است.
🔹ایمان از روی روشنی، از روی درک، از روی فکر، با محاسبه های صحیح وقتی که انجام گرفت، آنوقت لازم نیست ما این ایمان را در پارچه و در کهنه و در صندوقچه و در صندوقخانه بگذاریم که مبادا گرما و سرما و گردوخاک و غبار به آن آسیب برساند؛ آسیبی به آن نمیرسد. این ایمانهای ناشعورانه است که آدم مدام دلدل دارد، مبادا، مبادا، مبادا.
🔹اگر بخواهیم ایمانها استوار باشد،
اگر بخواهیم ایمانها زائل نشود، اگر بخواهیم ایمان، ایمان آگاهانه باشد، باید دائماً آگاهی بدهیم به آن کسانی که میخواهیم مؤمن باشند. از آگاه شدن اینها واهمه نکنیم، از چشم و گوش بسته ماندن اینها لذت نبریم.
🔻راهش این است تا خوب مایه آگاهی در مغزها و دلها و فکرها به وجود بیاید و با آن آگاهی، یک ایمان صحیح، مستحکم، یک بتن آرمه در دل او بنا بشود، آنوقت با توپ شرپنل هم به قول جوانهای قدیمی، زائل شدنی نیست.
🔻اسلام میگوید ایمان، آگاهانه باید باشد. این آیاتی که در آخر سوره آل عمران است، ایمان آگاهانه را به ما معرفی می کند.
---------------------------------------------------
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🆔 @ashora_karbala
🔰واقعه عاشورا دو صفحه دارد...
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
🔲حادثه ی عاشورا و تاریخچه ی كربلا دو صفحه دارد: یك صفحه ی سفید و نورانی، و یك صفحه ی تاریك، سیاه و ظلمانی كه هر دو صفحه اش یا بی نظیر است و یا كم نظیر
◾️صفحه ی سیاه و تاریكش؛ یك جنایت و یك تراژدی است، یك مصیبت است، یك رثاء است. این صفحه را كه نگاه می كنیم، در آن كشتن بی گناه می بینیم، كشتن جوان می بینیم، كشتن شیرخوار می بینیم، اسب بر بدن مرده تاختن می بینیم، آب ندادن به یك انسان می بینیم، زن و بچه را شلاّق زدن می بینیم، اسیر را بر شتر بی جهاز سوار كردن می بینیم. از این نظر قهرمان حادثه كیست؟ واضح است، وقتی كه حادثه را از جنبه ی جنایی نگاه كنیم، آن كه می خورد؛ آن که مظلوم است؛ آن که اسیر است.
◽️اما آیا تاریخچه ی عاشورا فقط همین یك صفحه است؟ آیا فقط رثاء است؟ فقط مصیبت است و چیز دیگری نیست؟ اشتباه ما همین است. این تاریخچه یك صفحه ی دیگر هم دارد كه قهرمان آن صفحه، دیگر پسر معاویه نیست، پسر زیاد نیست، پسر سعد نیست، شمر نیست. در آنجا قهرمان حسین است. در آن صفحه؛ حماسه است، افتخار و نورانیت است، تجلی حقیقت و انسانیت است، تجلی حق پرستی است. آن صفحه را كه نگاه كنیم، می گوییم بشریت حق دارد به خودش ببالد
🔳چرا ما صفحه ی نورانی این داستان را كمتر مطالعه می كنیم، درحالی كه جنبه ی حماسی این داستان صد برابر بر جنبه ی جنایی آن می چربد؟ و نورانیت این حادثه بر تاریكی آن خیلی میچربد.
📚مجموعه آثار شهید مطهری ج۱٧،ص ٣٢
🆔 @ashora_karbala