🌀 #دوستی با #منشی و #ویزیت_خارج از #نوبت
♻️ سؤال: آیا ویزیت خارج از نوبت به واسطه #آشنایی با منشی، اشکال دارد؟
✅ پاسخ: 👇👇
💠 امام خامنه ای: جایز نیست. [1]
💠 آیت الله مکارم: باید در غیر موارد ضرورت از این کار پرهیز شود. [2]
💠 آیت الله شبیری زنجانی: اگر خلاف تعهد دکتر به بیمار باشد یا عرفا تضییع حق دیگری شمرده شود و یا خلاف قانون باشد، اشکال دارد. [4]
💠 آیت الله فاضل: در صورتی که بیماران دیگر نوبت گرفته اند و منتظر رسیدن نوبت شان هستند، رفتن بدون نوبت، حق الناس است. [5]
—------------—
🔷 پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 641368.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501170094.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 465816.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 28600.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500137.
_____________________
✅ رسانه تخصصى فقه واحكام
💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 شرکت در ختم و فراموشی دعا یا شماره جزء قرآن
🔷 #شرکت_در_ختم
🔷 #فراموشی_دعا #جزء_قرآن_شماره
_______________
❓ سؤال: کسی که در ختم قرآن یا دعا شرکت کرده اگر خواندن دعا یا شماره جزء قرآن را فراموش کند آیا #حق_الناسی بر گردن دارد؟
🍃🌷 پاسخ: 👇
🍃🌷 امام خامنه ای: اگر #اجیر برای مقدار انتخاب شده نباشید بطور کلی وظیفه ای نسبت به آن ندارید و موجب حق الناس نمی شود. [1]
🍃🌷 آیت الله مکارم: عمل به تعهد ختم قرآن واجب نیست ولی یک جزء بخوانید انشاءالله قبول است. در صورتیکه #تعهدی نسبت به ختم نداشته باشد مکلف به انجام آن نخواهد بود. [2]
🍃🌷 آیت الله شبیری زنجانی: خیر حق الناس نیست اما اگر شخص عمل به وعده را به عهده خود گذاشته باشد تخلف از آن بنابر احتیاط جایز نیست اما اگر به عهده خود نگذاشته #تخلف مکروه است. [3]
—------------—
🔷 پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 613297.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9410050056.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 25297.
________________
✅ رسانه تخصصی فثه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷
🔷 #عبور از #پشت_بام_مسجد
🔷 #جنب_حائص
➖➖➖➖➖➖
🔷 عبور از پشت بام مسجد برای جنب و حائض 🔷
❓ در #مناطقی از #کشور #سقف #خانه ها محل #رفت_و_آمد ساکنین دیگر می باشد، آیا عبور جنب و حائض از سقف مساجد جایز است؟
🔷🔹 پاسخ: 👇👇
✅ امام خامنه ای: رفت و آمد افراد مذکور اشکال ندارد. [1]
✅ آیت الله مکارم: توقّف در بام مساجد برای جنب و حائض حرام است ولى عبور مانعی ندارد. [2]
✅ آیت الله سیستانی: اگر عبوری و #بدون_توقف باشد اشکال ندارد. [3]
✅ آیت الله شبیری زنجانی: مجرد عبور افراد مذکور از بام مسجد مانعی ندارد اما باید از مکث بر بام مسجد و نیز تنجیس آن اجتناب شود. [4]
✅ آیت الله وحید: عبور کردن از آنجا بدون توقف و بدون #برداشتن_چیزی و بدون گذاشتن چیزی در آنجا اشکالی ندارد. [5]
✅ آیت الله فاضل: پشت بام مسجد حکم مسجد را دارد، اگرافراد جنب و حائض روی بام مسجد توقف نکنند و سریع از روی آن رد شوند یعنی از #یک_طرف وارد و از طرف دیگر خارج شوند اشکال ندارد اما توقف کردن روی بام مسجد نیز برای جنب و حائض به احتیاط واجب جایز نیست. [6]
—------------—
🔷 پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: b2f1f337ec6a475511d68129d3af906a.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9503310007.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 498686.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30818.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 20706.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500994.
________________
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔘 #نيت_روزه
🔘 #قضاى_سالهای_گذشته
➖➖➖➖➖➖➖
⚫️ نیت روزه های قضای سال های گذشته ⚫️
⚪️ سؤال: آیا نیت کلی روزه قضا برای روزه های سال های گذشته صحیح است یا باید آن را مشخص کنم؟
✅ پاسخ: ⬇️⬇️
⚪️ امام خامنه ای: اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضای هر کدام را که اول بگيرد مانع ندارد، ولی اگر وقت قضای آخرين ماه #رمضان تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان باقی مانده باشد در اين صورت احتياط آن است که قضای رمضان آخر را بگيرد. [1]
⚪️ آیت الله مکارم: چنانچه نیت کنید روزه های قضایی که بر عهده شما است را بجا می آورید، کفایت می کند. اما توجه داشته باشید، اگر از چند ماه رمضان روزه قضا بر #ذمّه دارد قضاى هر كدام را اوّل بگيرد مانعى ندارد، ولى اگر وقت براى قضاى رمضان آخر تنگ شده باشد بايد بنابر احتياط واجب اوّل قضاى رمضان آخر را بگيرد. [2]
⚪️ آیت الله سیستانی: اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضای هرکدام را که اوّل بگیرد مانعی ندارد، ولی اگر وقت قضای رمضان آخر تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد، و پنج روز هم به رمضان مانده باشد، بهتر آن است که اوّل قضای رمضان آخر را بگیرد. اگر قضای روزه چند ماه رمضان بر او واجب باشد و در نیت معین نکند روزه ای را که میگیرد قضای کدام ماه رمضان است، قضای آخرین سال حساب نمیشود که کفاره تأخیر از او ساقط شود. [3]
⚪️ آیت الله وحید: اگر در ماه رمضان به واسطه عذرى روزه نگيرد و بعد از ماه رمضان عذر او بر طرف شود واجب است بنابر احتیاط تا ماه رمضانِ سالِ بعد قضاء روزه آن روزه ها را بگیرد و اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضاى هر كدام را كه اوّل بگيرد مانعى ندارد ولى اگر وقت قضاى ماه رمضانِ آخر، تنگ باشد، مثلا پنج روز از ماه رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان مانده باشد، بنابر احتياط واجب اوّل قضاى ماه رمضان آخر را بگيرد. [4]
⚪️ آیت الله فاضل: اگر از چند سال روزه قضا داشته باشید و وقت روزه قضای سال آخر زیاد باشد قضاى هر كدام را كه اوّل بگيرید مانعى ندارد، اگر در نيّت معيّن نكنید که روزه کدام سال باشد، روزه اى را كه مى گيرید، قضاى سال اوّل حساب مى شود و اگر تنها از سال قبل روزه قضا دارید همین مقدار که نیّت روزه قضا کنید و روزه بگیرید روزه قضای سال قبل حساب میشود. [5]
➖➖➖➖➖➖➖
✔️ پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 645441.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501290188.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 470129.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 18311.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500275.
➖➖➖➖➖➖
☑️ رسانه تخصصى فقه واحكام
🆔https://eitaa.com/ask_ahkam
🔶🔸🔶🔸🔶
✴️ #خمس_زمین_فروخته_شده برای ازدواج فرزند
✴️ #ازدواج_فرزند
➖➖➖👇👇👇
❓ سؤال: زمینی را که از #تعاونی_مسکن به صورت #اقساطی #خریده بودم جهت ازدواج #پسرم فروخته و خانه ای خریدم، آیا باید #خمس_پرداخت می کردم و در صورت ناتوانی از پرداخت تکلیف چیست؟
🔶🔸 پاسخ: 👇
✴️ امام خامنه ای: اگر آن #منزل را ازدرآمد بين سال، از تعاونى به قصد سکونت خريده و در آن ساکن شده باشيد و سپس آن بفروشيد خمس ندارد. [1]
✴️ آیت الله مکارم: در صورتی که قبل از گذشت سال خمسی بر خانه، آن را به #فرزندتان نبخشیده و تحویل نداده باشید خمس دارد. اگر در پرداخت خمس در زحمت هستید آن را به #ذمه گرفته و به تدریج بپردازید. [2]
✴️ آیت الله سیستانی: اگر زمین #موات نباشد، در سال اول فقط به مقدار #قسطهای مانده از موجودی سال کسر کنید و خمس بقیه را بدهید ولی اگر پرداخت خمس به نحو نقد موجب شود که در سختی زیاد قرار بگیرید می توانید مبلغ و مدت بازپرداخت آن را معین كنید تا با #دست_گردان یا #مصالحه از راه همین ایمیل آن را به ذمه گرفته و سپس به تدریج و بدون سهل انگاری پرداخت نمائید [3]
✴️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر تهیه مخارج مورد نیاز و در شانتان متوقف بر پس انداز یا سرمایه گذاری باشد و تهیه آن از راه دیگر (مثل قرض کردن بدون هتک حیثیت) در موعد خود ممکن نبوده، خمس ندارد. [4]
✴️ آیت الله فاضل: اگر زمین را به عنوان #پس_انداز برای امر ازدواج پسر تان یا برای خرید خانه مسکونی مورد نیاز، به صورت اقساط خریداری کرده اید و برای خرید خانه یا ازدواج پسرتان ناچار به پس انداز تدریجی بوده اید و زمین را فروخته و خانه مسکونی مورد نیازتان را خریداری کرده اید به پول زمینی که فروخته اید خمس تعلق نمیگیرد. [5]
—------------—
✔️ پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 641368.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501170094.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 465816.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 28600.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500136.
➖➖➖➖➖➖
✴️ رسانه تخصصی فقه واحکام
✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔶🔸🔶🔸🔶
🔶 #قصدده_روزه
🔶 #سفرخروج_ازشهر
➖➖➖➖➖➖
✴️ قصد ده روز در سفر و خروج از شهر
🔶 سؤال: کسی که قصد داشته ده روز در جایی بماند و می دانست که در طی این ده روز از شهر بیرون می رود ولی نمی دانست که به اندازه #مسافرت_شرعی می باشد و اکنون فهمیده که به اندازه مسافت شرعی بوده است، تکلیف نماز او در این ده روز چیست؟
🔶🔸 پاسخ: 👇
✴️ امام خامنه ای: در فرض سؤال قصد ده روز منعقد نشده و نماز ها باید قصر ( دو رکعتی) بخواند. [1]
✴️ آیت الله مکارم: قصد اقامت ده روز، در دو محل:
1- فاصله دو محل، 3 الي 4 کيلومتر باشد: نماز و روزه در هر دو محل، تمام است.
2- فاصله دومحل، بين 4 تا کمتر از 21.5 کيلومتر است:
الف) اگر روزي يکي دو ساعت برود و برگردد نماز و روزه تمام است، حتي اگر از ابتدا، اين گونه قصد کند.
ب) اگر بيشتر از يکي دو ساعت برود: چنانچه از ابتدا چنين تصميمي داشته، نماز شکسته است و روزه نيز نمي تواند بگيرد ولي اگر از ابتدا چنين تصميمي نداشت و بعد از گذشتن ده روز يا بعد از خواندن يک نماز چهار رکعتي قصد کرد به اين فاصله برود و به محل اقامه خود بازگردد، نماز و روزه تمام است.
3- فاصله بيشتر از 21.5 کيلومتر است: قصد ده روز به هم مي خورد. ضمنا توجه داشته باشید: در اين موارد، اگر مسافر نماز را تمام بخواند نمازش باطل است:
1- عمدا و با دانستن حکم نماز مسافر.
2- فراموش کند نماز مسافر شکسته است.
3- حکم نماز مسافر را بداند ولي از ابتدا توجه ندارد که در حال سفر است. در دو صورت نمازش بصورت تمام، صحيح است:
1- اصلا نداند و نشنيده که نماز مسافر، شکسته است.
2- در ادامه مسافرت فراموش کند مسافر است. البته اگر در وقت، يادش بيايد بايد شکسته بخواند. [2]
✴️ آیت الله سیستانی: شکسته است. [3]
✴️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر پس از بازگشت، قصد اقامت ده روز در آنجا را ندارد باید نمازهای بعدی را شکسته بخواند اما نمازهای قبلی که پس از وقت متوجه شده برخلاف وظیفه خوانده، قضا ندارد. [4]
✴️ آیت الله وحید: شکسته است. [5]
✴️ آیت الله فاضل: اگر مسافر از اول قصد داشته باشد که در بین ده روز، از محل اقامتش جایی برود اما نمی دانسته که به اندازه مسافت شرعی بوده و مسافرت رفته و نمازهایش را هم تمام خوانده باشد و الآن فهمیده که مسافرت از محل اقامت به مقدار مسافت شرعی بوده، نمازهایی را که در این مدت تمام خوانده باید به صورت شکسته قضا نماید. مسافرى كه مى داند بايد نماز را شكسته بخواند اگر به گمان اينكه سفر او كمتر از هشت فرسخ است تمام بخواند وقتى بفهمد سفرش هشت فرسخ بوده نمازى را كه تمام خوانده بايد دوباره شكسته بخواند و اگر وقت هم گذشته قضاى آن را به صورت شكسته بخواند. [6]
➖➖➖➖➖➖
✔️ پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: e8f0b0b074d8b22a7aab892a512e89e8.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9506160118.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 531516.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 33493.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 23297.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501893.
➖➖➖➖➖➖
✴️ رسانه تخصصی فقه واحکام
✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
◾️🌷 #اجناس_تاریخ_گذشته
➖_➖_➖_➖
◾️ دادن اجناس تاریخ گذشته سالم به نیازمندان ◾️
▪️ سؤال: بنده #بازرس مواد غذایی هستم، گاهی بعضی اجناس تاریخ مصرف گذشته #قانونا باید #جمع آوری و #معدوم شود ولی مطمئنیم که #سالم هستند، آیا می توان آن ها را به #نیازمندان داد یا برای خودمان برداریم؟
⚫️ پاسخ: 👇👇
✅ امام خامنه ای: ملاک در این گونه موارد، قوانین و مقررات مربوطه است. [1]
✅ آیت الله مکارم: در صورتی که استفاده از آنها موجب ضرر و زیان مشتری باشد فروش آنها جایز نیست و باید مطابق قوانین و مقررات مربوطه عمل کرد اما لازم به ذکر است چنانچه شخصی که مسئول نگهداری و به مصرف رساندن آن #اقلام بوده اما در انجام وظایفش کوتاهی نموده، باید مطابق قوانین و مقررات #خسارت وارده را به #قیمت روز #جبران نماید. [2]
✅ آیت الله شبیری زنجانی: این کار جایز نیست. [4]
✅ آیت الله فاضل: در این مورد لازم است طبق #مقررات عمل کنید مگر اینکه مسوولینی که در این زمینه اختیار تام دارند به شما #اجازه بدهند آنها را به شکلی که برای کسی #مضر نباشد مصرف کنید. [4]
➖_➖_➖_➖
◾️ پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 1d6473a60839ed4ff9a5e5eb8d5d0aef.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9505040026.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 32005.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501445.
➖_➖_➖_➖_➖
◾️🌷 رسانه تخصصى فقه واحكام
◾️ https://eitaa.com/ask_ahkam
◾️🌷 رسانه تخصصی فقه واحکام
❓آیا وام بانکی خمس دارد؟
◾️🌷 @ask_ahkam
◾️🌷◾️🌷◾️🌷
◾️🌷 پرداخت سهم سادات خمس زن به شوهر سیدش
◾️ #همسر_سید
◾️ #سهم_سادات
__________________
❓ آیا زن در صورت داشتن #اجازه می تواند نصف سهم سادات خمسش را به #شوهر_سید خود بدهد؟
◾️🌷 پاسخ 👇
🌷 امام خامنه ای: در صورتی که شوهرش #فقیر باشد اشکالی ندارد. [1]
🌷 آیت الله مکارم: چنانچه شوهر، #نیازمند باشد، با کسب اجازه از مجتهد مانعی ندارد. [2]
🌷 آیت الله سیستانی: اگر فقیر باشد اشکال ندارد. [3]
🌷 آیت الله شبیری زنجانی: اگر عرفاً شوهرش نانخور او محسوب می شود نمی تواند. [4]
🌷 آیت الله وحید: اگر شوهرش سیدِ فقیرِ #متدین است اشکالی ندارد. [5]
🌷 آیت الله فاضل: اگر خانم غیر سیده اجازه داشته باشد که نصف سهم سادات خود را به سید فقیر بدهد، در صورتی که شوهرش سید و فقیر باشد می تواند #نصف_سهم سادات خود را طبق اجازه ای که دارد به شوهر فقیرش بدهد. [6]
_________________
◾️ پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 0f3ac5563a6d87535abcdc7af6fa909a.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9506250128.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 482569.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30194.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 19560.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500605.
_______________________
◾️🌷 رسانه تخصصی فقه واحکام
◾️🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam
◾️ #تیمم_صحت
◾️ #ضرر_داشتن_آب
==========
✳️ صحت تیمم در صورت ضرر داشتن آب برای محل مسح
❓ سؤال: اگر آب برای محل #مسح ضرر داشته باشد آیا باید #وضو #جبیره ای انجام داد یا تیمم نمود؟
✳️ پاسخ: 👇👇
✅ امام خامنه ای: در صورتی که آب ضرر داشته باشد باید تیمم کند. [1]
✅ آیت الله مکارم: هرگاه آب برای محلّ مسح ضرر داشته باشد چنانچه نتواند آن را مسح كند بايد #پارچه پاكى روى آن بگذارد و روى پارچه را با #رطوبت آب وضو مسح كند و بنابر احتياط واجب، تيمّم هم بنمايد و اگر گذاشتن پارچه ممكن نباشد بايد وضوى بدون مسح بگيرد و بنابر احتياط واجب تيمّم هم بكند. [2]
✅ آیت الله سیستانی: اگر در جای وضو زخم و جراحت و شکستگی نیست، ولی به جهت دیگری آب برای آن ضرر دارد، باید تیمم کند [3]
✅ آیت الله فاضل: اگر آب روی جایی که مسح باید کشیده شود ضرر داشته باشد مانند آنکه #زخم يا #دمل يا #شكستگى در جلوى #سر يا #روى #پاها است اگر روی آن بسته است روی همان باند و چیزی که بسته شده مسح بکشد و اگر روى آن باز است، چنانچه نتواند آن را مسح كند بايد پارچه پاكى روى آن بگذارد و روى پارچه را با ترى آب وضو كه در دست مانده مسح كند، و اگر گذاشتن پارچه ممكن نباشد، مسح لازم نيست ولى بايد بعد از وضو تيمم هم بكند. [4]
—------------—
✅ پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 5f3c77e84502405bc592f95e5fa287b2.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9504070164.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 504186.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501126.
===========
◾️🌷 رسانه تخصصی فقه واحکام
✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
✅ حکم پرداخت سهم سادات خمس به پسر سید
💠 #پسر_سید
💠 #سهم_سادات #خمس
〰〰〰〰〰〰〰
➖ سؤال: آیا #پدر در صورت داشتن #اجازه می تواند #نصف سهم سادات خمسش را به پسر سید خود بدهد؟
✔️ پاسخ: ⬇️
✅ امام خامنه ای: جایز نیست. [1]
✅ آیت الله مکارم: پدر، مادر، فرزندان ( در صورت نياز و عدم توانائي بر تهيه نفقه) و زوجه، واجب النفقه انسان هستند، و خمس را نمي توان به #واجب_النفقه داد. ولي در صورتي که واقعا نيازمند باشند که در صورت اجازه از مجتهد اشکالی ندارد. [2]
✅ آیت الله سیستانی: جایز نیست مگر اینکه #مصارف لازمی داشته باشد که بر پدر واجب نیست. [3]
✅ آیت الله شبیری زنجانی: در رفع نیازهایی که تامین آن بر پدر لازم نیست جایز است و در غیر آن لازم نیست. [4]
✅ آیت الله وحید: خیر. [5]
✅ آیت الله فاضل: پسر واجب النفقه است و پدر نمیتواند سهم سادات خود را به پسرش هرچند سید و فقیر باشد، بدهد. [6]
〰〰〰〰〰〰〰
✔️ پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 0f3ac5563a6d87535abcdc7af6fa909a.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9506250128.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 482569.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30194.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 19560.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500604.
〰〰〰〰〰〰〰
🌐 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
◀️ انجام نماز و روزه قضای وصیت شده پدر و دریافت اجرت
❓ آیا می توانیم پس از #فوت_پدر، نماز و روزه های قضای وصیت شده او را با اخذ اجرت به جا آوریم؟
✅ پاسخ: 👇👇
◾️🌷 امام خامنه ای: اشکال ندارد. [1]
◾️🌷 آیت الله مکارم: در فرض سوال این کار در مورد نمازهایی که به انجام آن وصیت کرده است، اشکالی ندارد اما توجه داشته باشید که بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هايي که #والدين بر اثر عذر شرعي ترک کرده و توانايي بر قضا داشته ولي موفق بر قضاي آن نشده اند را بجا آورد و نسبت به غير آن وظيفه ندارد. [2]
◾️🌷 آیت الله سیستانی: اشکال ندارد. [3]
◾️🌷 آیت الله شبیری زنجانی: اگر قرائتتان صحیح باشد، مانعی ندارد مگر اینکه قرینه ای بر اراده غیر شما در میان باشد. [4]
◾️🌷 آیت الله وحید: وَصیِّ میّت باید شخصی را که موردِ إطمینان است و تمامِ أحکامِ نماز و تمامِ أحکامِ عباداتِ استیجاری را درست بَلَد است و بدان به صورتِ صحیح عمل می کند برایِ موردِ وصیّتِ میّت أجیر نماید و فرقی نمی کند آن شخص، دخترِ میّت باشد یا دیگری. [5]
◾️🌷 آیت الله فاضل: روزه های پدر را میتوانید بگیرید، لیکن قضای نماز پدر مرحوم را در صورتی میتوانید بخوانید که #قرائت نماز شما صحیح باشد و بتوانید مخارج حروف کلمات را رعایت کنید و شرایط صحت نماز را بدانید و رعایت کنید، در غیر این صورت نمی توانید قضای نماز میت را بخوانید. [6]
#نماز #روزه #قضا
—------------—
✅ پی نوشت: 🔻
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: JYr3Srbz0Os.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508100073.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 548438.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34913.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25127.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502390.
➖🔻➖🔻➖🔻➖
◾️🌷 رسانه تخصصی فقه واحکام
✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ شک در گفتن صیغه نذر برای یکی از دو نذر و ادای آنها
💢 #شک_گفتن_صیغه_نذر
💢 #دونذر_ادای_نذر
➖🔻➖🔻➖🔻➖
❓ سؤال: چند سال قبل، دو مورد نذر داشتم که برای یکی از آن ها صیغه نذر خوانده بودم، اگر ندانم برای کدامیک صیغه نذر جاری کرده بودم، تکلیف ادای نذرها چیست؟
✅ پاسخ: 🔻🔻
♦️ امام خامنه ای: باید هر دو را عمل کنید، مگر این که آن دو عمل اقل و اکثر باشند، که در این صورت انجام اقل کافی است. [1]
♦️ آیت الله مکارم: چنانچه فراموش کرده برای کدامیک از نذرها صیغه نذر خوانده و مي تواند احتياط کند، به هر دو نذر عمل نمايد؛ اما اگر احتیاط ممکن نیست و نمي تواند به هر دو مورد عمل نمايد، #قرعه مي زند و طبق آن عمل مي نمايد. [2]
♦️ آیت الله سیستانی: بايد هر دو را انجام بدهيد. [3]
♦️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر مورد نذر مردّد بين اقل و اكثر باشد، انجام حداقل کافی است در غیر این صورت باید هر دو را انجام دهید مگر مقداری که منجر به حرج گردد. [4]
♦️ آیت الله وحید: باید به هر دو عمل نمایید. [5]
♦️ آیت الله فاضل: اگر مورد #نذر را می دانید و نمی دانید برای کدام یکی از دو تا نذر خود #صیغه_شرعی نذر را گفته اید، احتیاط آن است که به هر دو نذر خود عمل کنید. [6]
➖🔺➖🔺➖🔺➖
◀️ پی نوشت: 🔻🔻
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 9GnSWpAIhP0.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9507150087.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 540119.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34237.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 24171.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502142
➖🔻➖🔻➖🔻➖
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
❌ افطار روزه قضا زودتر از اذان مغرب به دلیل اشتباه نرم افزار تلفن
⛔️ #افطار_روزه_قضا_زودترازاذان_مغرب
⛔️ #اشتباه_نرم_افزارتلفن
❌❌❌❌❌
❓ سؤال: کسی که روزه قضای #ماه_رمضان گرفته ولی به خاطر #اشتباه نرم افزار گوشی یک ربع زودتر از #اذان_مغرب افطار کرده است، چه #وظیفه ای دارد؟
✅ پاسخ: 👇👇
♦️ امام خامنه ای: روزه #باطل است و باید مجددا آن را بگیرید ولی چون افطار #عمدی نبوده است کفاره ندارد. [1]
♦️ آیت الله مکارم: اگر بعد از #غروب_آفتاب روزه را افطار کرده اید، روزه صحیح است. [2]
♦️ آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب قضا کنید. [3]
♦️ آیت الله شبیری زنجانی: باطل است. [4]
♦️ آیت الله وحید: روزه باطل است. [5]
♦️ آیت الله فاضل: اگر به خاطر اشتباه زودتر از اذان مغرب روزه را افطار کرده اید باطل است باید یک روز دیگر بجای آن روز، روزه قضا ماه رمضان را بگیرید. [6]
🔺➖🔺➖🔺➖🔺
♦️ پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 7RnCN5OaXQ.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9610240079.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 695146.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 49355.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613282.
🔺➖🔺➖🔺➖🔺
🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔶 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔶 «نمازهای خوانده شده با چادر نازک» 🔶
🔻 #چادر_نازک
🔺 #نمازهای_خوانده_شده
🔶🔻🔶🔻🔶🔻🔶
❓سؤال: من در جایی که #نامحرم #حضور نداشت با چادر نازک در حالی که #لباس #آستین_کوتاه از زیر آن نمایان بود، نماز خوانده ام و الان فهمیده ام که نباید این کار را انجام می دادم؛ تکلیف نمازهای #سابقم چیست؟
➖➖➖➖➖
🔶🔻 پاسخ: 🔻🔻
🔶 امام خامنه ای: اگر با اعتقاد به #صحت_نمازتان بوده است نمازهای گذشته تان #صحیح هستند. [1]
🔶 آیت الله مکارم: چنانچه حجاب زير چادر، کامل باشد (پوشيده بودن بدن به جز گردي صورت و دست ها تا مچ) و لباس #تنگ و #چسبان نباشد نماز با چادر نازک صحيح است وگرنه اشکال دارد و بنابر احتیاط باید آنها رااعاده نماید. [2]
🔶 آیت الله سیستانی: نمازهای سابق نیازی به تکرار ندارد. [3]
🔶 آیت الله شبیری زنجانی: اگر #پوشاندن ۰_بدن در نماز با آن چادر محقق نشده، باید نمازهایی که به این صورت #خوانده اید را #قضا کنید. [4]
🔶 آیت الله وحید: اگر در یادگیری مسأله کوتاهی کرده اید نمازی که به این کیفیّت خوانده اید #باطل است و باید قضاء نمایید. [5]
🔶 آیت الله فاضل: اگر چادر نازک و #بدن نما باشد و زیر چادر لباس آستین کوتاه بپوشید و #حجم_دست از زیر چادر پیدا باشد نماز باطل است، لیکن اگر مسئله را نمی دانستید، نمازهایی که تاحالا به این صورت خوانده اید صحیح است، از حالا به بعد با پوشش کامل نماز بخوانید. [6]
—------------—
🔶 پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: JYr3Srbz0Os.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508100073.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 548438.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34913.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25127.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502388.
🔶🔻🔶🔻🔶🔻
🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔶 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔵 انجام غسل حیض بعد از اذان صبح و اطمینان از پاکی و تکلیف روزه
🔷 #غسل_حیض
🔷 #بعدلزاذان_صبح
🔻🔻🔻🔻🔻
❓ سؤال: #قبل از اذان صبح از #حیض #پاک شدم ولی #ساعت 10:30 #اطمینان حاصل کرده و غسل کردم و روزه را هم باطل نکردم آیا روزه ام صحیح بوده است؟
🔷🔻 پاسخ: 🔻🔻
🔴 امام خامنه ای: اگر قبل از اذان صبح يقين به پاک شدن نداشتيد و بعد از اذان صبح پاک شديد، روزه آن روز صحيح نيست. [1]
🔴 آیت الله مکارم: چنانچه قبل از اذان پاک بوده اید باید غسل نموده یا اگر وقت نباشد #تیمم نمایید و اگر آن را انجام نداده باشید روزه صحیح نیست. [2]
🔴 آیت الله سیستانی: اگر قطع داشته باشید به عدم وجوب تیمم در تنگی وقت، روزه صحیح است. [3]
🔴 آیت الله شبیری زنجانی: اگر شک دارد موقع اذان از خون حیض پاک بوده یا خیر، تکلیفی ندارید ولی اگر آن موقع شک داشته ولی بعدا مطمئن شده که پاک شده روزه اش صحیح است. [4]
🔴 آیت الله وحید: #قضاء و #کفاره دارد. [5]
🔴 آیت الله فاضل: اگر قبل از اذان #ظهر کاملا اطمینان به پاک شدن خود پیدا کرده و تا آن زمان کاری که روزه را باطل می کند انجام نداشته باشد، باید #نیت روزه کند و #روزه آن روز صحیح است. [6]
🔺🔺🔺🔺🔺
🔷 پی نوشت: 🔻🔻
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 551044.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد استفتاء: 9403290384.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 344956.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 16650.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، کد استفتاء: 7264.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل، کد استفتاء: 9401084 .
🔷🔺🔷🔺🔷🔺🔷
🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
◽️ #عدم_اطمینان از #مقصر_بودن در #مرگ_کسی
⁉️ خانمی به دلیل #بیماری شدید #مادرشوهر، یکبار #داروی ایشان را به خاطر تأثیر بهتر، کمی بیشتر از میزان معمول می دهد که بعدا احتمالا به خاطر تاثیر دارو، ایشان افتاده و لگنشان می شکند و در بیمارستان قبل از انجام عمل جراحی بخاطر ترس از #عمل_جراحی #فوت می نمایند؛ آیا این خانم در مرگ مادرشوهر مقصر بوده و باید دیه بپردزاد؟
⬇️〰〰〰〰〰 پاسخ 〰〰〰〰⬇️
🔴 امام خامنه ای: در فرض سؤال #مسئولیتی در قبال فوت ایشان ندارد. [1]
🔴 آیت الله مکارم: چنانچه اطمینان ندارند که در #صدمه دیدن ایشان مقصر بوده اند به #شک خود اعتنا نکنند و چیزی بر عهده ایشان نخواهد بود. [2]
🔴 آیت الله شبیری زنجانی: #قتل به وی منتسب نیست. [3]
🔴 آیت الله فاضل: اگر مادر شوهر بعد از رفتن از خانه این خانم به منزل پسر دیگرش به زمین میخورد و پایش می شکند و سپس به تشخیص دکتر ها به دلیل ترس از جراحی پاهایش؛ #سکته می کند و می میرد، دینی به گردن خانم ندارد و #دیه ندارد و هیچ عمل عبادی خاصی بر خانم واجب نیست. البته اگر بتواند خوب است برای آن مرحومه #دعا کند و برایش #قرآن بخواند و ثوابش را برای او هدیه کند، به خودش نیز #ثواب داده میشود. [4]
〰〰〰〰〰〰 ⬇️ پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: hi26gMapXC8.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9511130176.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 38172.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503310.
~~~~~~~~~~~
💠 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam