هدایت شده از پاتوق پیشرفت و نوآوری
شعارهای سال در #دهه_هفتاد
روزهای ابتدای قرن جدید فرصتی است که یکبار به مشت سرمان نگاه کنیم و ببینیم که برای رسیدن به این نقطه، چه کارهایی کردیم و چه کارهایی نکردیم و چه کارهایی باید انجام میدادیم و ندادیم و چه کارهایی باید انجام نمی دادیم و دادیم.
دهه هفتاد که کشور در مسیر #توسعه قرار گرفت و در پی جبران ویرانی های ناشی از #جنگ بود رهبر انقلاب با شعارهای سال سعی میکنند نسبت #امام_امت را به خوبی رعایت کنند و در روزهایی که سبقت تجملگرایی آغاز میشود #عدالت_اجتماعی را تاکید میکنند و جامعه را به #وجدان_کاری #انضباط_اجتماعی و #انضباط_اقتصادی هدایت میکنند و تلاش میکنند #صرفه_جویی و #پرهیز_از_اسراف #قناعت و پایداری بر مواضع اسلامی و اخلاقی را برای جامعه تجویز میکنند.
تاکید ایشان در تمام این سال ها بر موضوع اقتصاد، اتفاقی است که ناشی از بی توجهی ها در طول تمام این سالیان است. روزهایی که با قیمت های سر به فلک کشیده مواجه نبودیم و داشتیم ریل حرکت کشور را میگذاشتیم اما غلبه مسائل فرعی بر موضوعات اصلی، جامعه را منحرف کرد و به جای مطالبه این موضوعات بحث هایی انحرافی بر افکار عمومی غلبه کرد و نتیجه آن را در انتخابات #دو_خرداد دیدیم که چگونه مطالبه سیاسی را جایگزین مطالبه رفاه و اقتصاد جامعه کردند...
ادامه دارد
#محسن_دوباشی
یازدهم فروردین هزار و چهارصد و یک
یادداشت راز سرزمین آفتاب از آثار کمتر دیده شده سید مرتضی آوینی است.
پرسشی که چه عواملی باعث می شود اقلیم ژاپن با آغوش باز توسعه پذیر بشود و ایرانی ها همیشه در برابر این تحول از خود مقاومت نشان دهند.
این نگاه آوینی اگر امروز مجددا جامعه شرق را بررسی کند دو قله مرتفع دیگر نیز کنار ژاپن شناسایی میکند ؛ چین و کره
حال سوال اینجاست که ملت چرا حتی فقر خود را به یک توسعه رایگان ترجیح می دهند.
برای مطالعه یادداشت کامل به سایت عصر پیشرفت مراجعه نمایید!
asr-e-pishraft.ir
#ایران_قوی
#ایران
#توسعه
#پیشرفت
#عصر_پیشرفت
#جهاد_تبیین
#جهادتبیین
#ژاپن
یکی از فعالیت های اندیشکده عصر پیشرفت، رصد ماهانه فعالیت برخی اندیشکده های مشهور در کشورهای مختلف است. این گزارش ماهانه می تواند برای افراد مختلف در رشته ها و عرصه های متنوع مفید بوده و آنها را به برخی از آخرین نتایج بررسی ها و پژوهشهای اندیشکده ها راهنمایی کند.
در این لیست بیش از ۴۰ گزارش در شاخه های مختلف از جمله سیاست، اقتصاد، سلامت، انرژی، محیط زیست، حکمرانی، خاورمیانه، ایران و... معرفی شده اند
میتوانید از طریق سایت عصر پیشرفت به آدرس زیر به متن کامل گزارش دسترسی پیدا کنید
www.asr-e-pishraft.ir
#رصد_اندیشکده
#اندیشکده
#اندیشکده_های_جهان
#عصر_پیشرفت
#ایران_آینده
#حکمرانی
#عصرپیشرفت
وارثان مرتضی
شرف المکان بالمکین
شرافت مکان ها برآمده از اعتبار انسان هایی ست که بدان تکیه میکنند.
این روز، به اعتبار وجود مردی معتبر است که امام راحل(ره) در رثای شهادتش فرمود؛ من فرزند بسیار عزیزی از دست داده ام و در سوگ اونشسته ام.
شلیکگلولهی نفاق،به اندیشهی این معلم متفکر، تنها جسمش را در خون غلتاند، ذرات وجود مطهرش اما در جان شاگردانش باقیست.
مثل همه موضوعات دیگر تعلیم نیز در دوگانه توسعه و پیشرفت صاحب روایتی متفاوت است. و انسان سازی می تواند مرز جداکننده این دو جبهه باشد.
#معلم
#روز_معلم
#روز_معلم_مبارک
#عصر_پیشرفت
#ایران_آینده
پس از دهه 1960 میلادی به دلیل تحول در مفهوم توسعه ، " تعلیم و تربیت " در توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جایگاهی ویژه پیدا کرد و نقش نیروی انسانی آموزش دیده و تأمین آن برای توسعه جوامع در اولویت قرار گرفت. به عبارتی می توان گفت توسعه مفهومی انسانی پیدا کرد.
به همین دلیل در کشور هایی مثل ژاپن که گفتمان توسعه در آن حاکم است، تربیت معلم از حساس ترین مولفه های نظام تعلیم و تربیت است و شایستگی نظام آموزشی را در شایستگی معلمان خود می دانند. افزایش کیفیت نظام های آموزشی در دهه های اخر قرن بیستم مورد توجه گفتمان توسعه قرار گرفت و از این رو بود که توصیه نامه اجلاس بین المللی تعلیم و تربیت ، در سال 1996 ، آموزش و پرورش را به عنوان بهترین انتخاب و کلید طلایی برای رویارویی با چالش های موجود اجتماعی معرفی کرد.
در این اجلاس،بر تقویت نقش معلم ، افزایش حرفه مندی های وی بر اساس تغییر بنیادی در شیوه های آموزش دادن به او ، ایجاد علاقه به یادگیری در طول عمر ، پیوند " مهارت در دانش " با " مهارت در شیوه های یاددهی - یادگیری " ، تسلط بر راهبردهای آموزشی در شرایط متفاوت یادگیری های دانش آموزان و ... تأکید شد. در کتاب " تفکر درباره تحولات آینده آموزش و پرورش " نیز که محصول گردهمایی های سال های 1980 و 1981 " یونسکو " است ،این چنین آمده است که : تحول در نقش معلم ، موجب شد در برنامه های تربیت معلم تغییراتی پدید آید.
از جمله این تغییرات این بود که اغلب کشورهای پیشرفته دوره های تربیت معلم را طولانی ساختند و برای معلمان کارآموزی ها و باز آموزیهایی پیش بینی کردند. مساله ای که در این گفتمان قابل توجه است،نقش معلم در آماده سازی نیروی انسانی است. لفظ مشترک معلم در گفتمان توسعه و گفتمان پیشرفت،نباید ما را از حقیقتِ تفاوت معنایی این دو باز بدارد.
در گفتمان پیشرفت، معلم نه صرفا تعلیم دهنده ی آموزه ها و مهارت هاست،که در پرورش و رشد محصلین، به مثابه ی یک انسان ، نقش دارد. مخاطب گفتمانتوسعه، انسان بریده از عالم معنایی ست که نقش اقتصادی اش، بر دیگر ابعاد وجودش سیطره دارد و هر آموزشی که بدو می آموزند، تراش دادن تکه آهنی را می ماند که قرار است در آینده ای نه چنداندور، وارد چرخ دنده های بازار اقتصادی شود. غفلت از ابعاد غیر مادی وجود انسان در این کشورها، به آمار بالای خودکشی و افسردگی در دانش آموزان در کشوری مثل ژاپن بی ارتباط نیست.
در گفتمان پیشرفت طبق اسنادی چون سند تحول بنیادین آموزش پرورش، خروجی نظام تعلیم و تربیت، انسان مومن و خردمندی ست که در نقش آفرینی اقتصادی خلاصه نمی شود و همه ی آموزش ها و کنشگری های اجتماعی و اقتصادی اش، برای نیل به هدف والاتری صرف می شود. در این مساله که گفتمان پیشرفت به صورت کامل تحقق نیافته است، شکی نیست.
مساله اساسی و قابل توجه اما، یافتنمسیر چگونگی تحقق این مهم است که علاوه بر بازخوانی مفاهیمی چون پیشرفت و توسعه و تفاوت این دو، نیازمند بازخوانی نقش معلمین و اساتید و فرهنگ سازی معانی برخواسته از گفتمان پیشرفت است.
چرا که الگوی آموزش و پرورش هر کشوری، تابع الگوی توسعه آن کشور است.حال که ما تمنای الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را در سر داریم، می بایست الگویی متناسب با این نگاه را در آموزش و پرورش دنبال نمائیم.
در این الگو است که معلمان به عنوان افسران پیشرفت، نقش حساسی در تربیت انسان های امیدوار و تمدن ساز ایفا میکنند و با آگاهی این قشر به نقش خود است که این آرمان محقق می شود.
فردا روز جهانی ماما است. جایگاه ماما تقریبا در تمام دنیا شناخته شده و با اهمیت است. ماهیت تعیین روز جهانی به نام یک حرفه یا شاید بیشتر یک جایگاه اجتماعی خود نشانه از همین مسئله است. مسئله دیگر نوع نگاه جوامع به این جایگاه است. نگاهی که گاها در قیاس حرفه ای چون متخصصین زنان و زایمان شکل میگیرد یا از جامعه تخصصی غالبا ناراضی خود. در این یادداشت پس از بررسی شاخص های نقش آفرینی این حرفه به ارزیابی عملکرد فنی حرفه یا صنعت مامایی در کشورهای مختلف با تفکیک قید توسعه یافته یا درحال توسعه پرداخته شده است.
#مامایی
#روز_جهانی_ماما
#روزماما
#عصر_پیشرفت
#ایران_آینده
آمریکا اولین بار در 1924 هشتم می را به عنوان روز جهانی مادر به کشورهای بسیاری تلقین کرد. در این راستا حجم بالایی از تولیدات و آثار بین المللی را شاهدیم. یعنی هویت سازی برای یک روز. اما ناگهان نگاه متفاوتی بر جو حاکم میشود. تا حدی که سازمان ملل بارها کشورهای مختلف را به خاطر داشتن روزی به نام مادر محکوم کرده و این حرکت را غیر قانونی می خواند. علاوه بر دولت ها که حتی کلمه مادر را نیز دیگر حذف کرده و عبارت فرد باردار را جایگزین آن می کنند، سیاست های اجرایی ابرکمپانی های بزرگ دنیا نیز به همین طریق کشده می شود. گوگل در اقدامی اعلام می کند کسی از واژه خانواده استفاده نکند. ادعا می کند این واژه توهین به همجنس بازان و زنانی است که شغلشان را بر فرزندشان ترجیح داده اند.
جهان توسعه، جهان تناقص هاست.
#عصر_پیشرفت
#ایران_آینده
#روزمادر
#روزمادرمبارک
#مادر
#پیشرفت
آمریکا در سال 1924 میلادی با نام گذاری دومین یکشنبه ی ماه می به عنوان روز جهانی مادر کشورهای بسیاری را در ثبت چنین روزی با خود همراه کرد. علت این نامگذاری هم به پاس فعالیت های انسان دوستانه و صلح محور انجمنی از زنان به رهبری آنا جارویس بود که با هدف ایجاد صلح و آشتی ملی، و بعدها بهبود بهداشت زنان در جهت نجات کودکان از مرگ و میر ادامه پیدا کرد.
در حال حاضر در اکثر کشورهای جهان روزی به این نام برای تجلیل از مقام مادر وجود دارد، اما باید دید با تغییرات ساختاری نهاد خانواده و تاثیراتی که جنبش های فمنیسم و لیبرالیسم بر آزادی روابط جنسی، قانونی شدن سقط جنین، عرفی سازی فرهنگ زندگی مشترک خارج از چارچوب ازدواج و تعهدات اخلاقی، تقبیح خانه داری و الزام به اشتغال، حمایت از همجنسگرایی و دگرباشی و تشویق تک والدی گذاشته است، تا چه میزان زنانِ عصرکنونی، حاضر به تجربه ی نقش مادری و برعهده گرفتن مسئولیت های آن هستند و تا چه میزان تعاریف گذشته از مادری در حقایق مدرن جوامع می گنجد.
از زمانی که «سیمون دوبوار» غریزه مادری را نفی و آن را حاصل تربیت یک نظام مردسالارانه دانست، جنبش های آزادی زنان برای رفع تناقض میان مادری و فمنیسم تلاش کرده اند. آنها در ابتدا با تکیه بر رهایی زنان از موانع رشد فردی که شامل وظایف مادری و همسری می شد و پس از آن با اذعان به ضرورت بقای نسل و تعریف پارادایم های نزدیک تر به خانواده به دنبال راه های جایگزین از جمله رحم اجاره ای، مادران مجرد، تشکیل پانسیون ها و خدمات مختلف نگهداری از فرزندان و... بوده اند. در حالی که فمنیست پستمدرن تعریف متفاوتی از خانواده در مقابل فمنیست رادیکال ارائه می دهد، باز هم معنای حقیقی حاصل نشده و نتیجه کلیت فمنیسم تغییر در ساختار نهاد خانواده و شکل مادری بوده است.
بر همین اساس فرانسه از پیشتازان حمایت از ازدواج همجنس گرایان بوده و در سال 2013 آن را به تصویب رسانده است. همچنین پارلمان فرانسه به خاطر حفاظت از حقوق همجنسگرایان کلمه مادر و پدر را از مدارس این کشور حذف کرده و پس از آن دانش آموزان والدین شماره 1 و 2 دارند. ازدواج و ارتباط جنسی با محارم نیز در سال 2021 در این کشور وجهه ی قانونی پیدا کرد.
قوانین حمایت از سقط جنین که امروزه یکی از محورهای اصلی توسعه جهانی و شاخص های رفع تبیض علیه زنان در اسناد بین المللی شناخته می شود، در جهت آزادی جنسی زنان، به قبح زدایی آن می پردازد و به هر روی در تلاش است تا با تاکید بر حق مالکیت زن بر بدن خویش از سقط جنین به عنوان عامل توانمندسازی زنان و تسلط بر زندگی جنسی و زادآوری خود یاد کند.
اگرچه که باید دید با وجود آمار بالای سقط جنین در سنین زیر 18 سال، بارداری حاصل از روابط نامشروع و ناخواسته، این فرایند قانونی سازی بیشتر به نفع چه کسانی است؟ به نقل از گاردنر امروزه در 22 کشور سرمايه داري غربي سالانه بیش از حدود 6 ميليون و در سراسر جهان حدود 70 ميليون سقط جنين صورت مي گيرد.
همچنین با گسترش فردگرایی و تجرد در کشورهای توسعه یافته از جمله ژاپن و انگلیس با نرخ پایین باروری، افزایش جمعیت سالمند و افزایش آمار خودکشی به خصوص در بین نوجوانان، زنان و دختران جوان وزارت تنهایی و پیشگیری از خودکشی تاسیس شده است که تلاش می کند از انزوا و تنهایی افراد جلوگیری کند. این در حالیست که توسعه ی صنعتی بی توجه به تاثیر خانواده و نقش مادر در شکل گیری شخصیت، مانند اقدام یکی از شرکت های ژاپنی در طراحی پستانک های مخزن دار دارای حرارت و دمای مشابه با سینه مادران، به دنبال جایگزین کردن ربات های مادر با انسان است.
در شرایطی که توسعه یافتگی در جهان و روند افزایشی نرخ توسعه در کشورهای غربی هم زمان با انزوای گسترده ی اجتماعی افراد و تشکیل کمپین های جایگزین مادران و محبت اجاره ای پیش می رود، هنوز در ایران و فرهنگ اسلامی، نقش وراثتی و تربیتی ساختار مادر و خانواده حائز اهمیت و فاقد جایگزین شناخته می شود. در گفتمان اسلامی ایرانی پیشرفت، مادری نه تنها عامل سرکوب نیازهای فردی و اجتماعی زنان نیست بلکه در جایگاه پرورش استعدادهای ذاتی و تکامل روحی آنها، در حفظ ستون کلی جامعه نیازمند حمایت همه جانبه است.
با همه این توصیفات ایران نیز در عمل در قبال نقش مادر نه تنها ضعف های بسیاری از خـود نشان داده، بلکه تناقض هایی دوچندان به نسبت گفتمان های شعاری خود خلق کرده است. شاید یکی از واضح ترین مبانی این تناقض عدم پیشبینی اصول اولیه نقش مادر در قانون و سیاست گذاری تشکیلات اجرایی کشور باشد. مواردی چون اجبار پنهان زنان شاغل به عدم فرزندآوری یا اقدام بافاصله زمانی بسیار نمونه های واضحی در این زمینه اند.
جریان توسعه در ایران سالهاست به روایتهای متنوعی از علل و عوامل عقبماندگی ایران پرداخته و بهدنبال راهیابی و کشف استراتژی مناسب جهت نیل به «توسعه غربی» میباشد. در این بین دکتر مجتبی لشکربلوکی به روایتی راهبردی و برگزیده از ده اندیشمند جریان توسعه پرداخته و نظرات ایشان را در قالب چهار جلد کتاب منعکس نموده است. او همچنین در جلد پنجم سعی کرده مدلی برای لایهبندی عوامل توسعهنیافتگی ایران ارایه نماید و نهایتاً در جلد ششم، استراتژی توسعه ایران از نظرگاه خویش را عرضه کرده است.
شما میتوانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصر پیشرفت مطالعه نمایید
www.asr-e-pishraft.ir
#عصرپیشرفت
#عصر_پیشرفت
#ایران_آینده
#توسعه_ایران
#مجتبی_لشکربلوکی