eitaa logo
عصرانه علمی
1.5هزار دنبال‌کننده
462 عکس
7 ویدیو
61 فایل
انتقادات و پیشنهادات: https://eitaayar.ir/anonymous/QD4h.b17GlM ارتباط با ما: @hj_mostafa
مشاهده در ایتا
دانلود
240124_005.mp3
29.11M
🎙گزارش صوتی کرسی علمی_ترویجی عصرانه علمی: 🔶 ضرورت تبیین مبانی امام خمینی (ره) برای شکل گیری فقه کارآمد 🔶 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد تاکی زیدعزه @asranehelmi @asranehelmi @asranehelmi
کرسی علمی_ترویجی عصرانه علمی: 🔶 جایگاه مردم در انتخاب کارگزاران حکومت اسلامی 🔶 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین ذبیح الله نعیمیان زیدعزه 📅زمان: دوشنبه، 30 بهمن ماه 1402 ، ساعت ۱۳ 📍مکان: قم، میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام، اتاق 314 @asranehelmi @asranehelmi @asranehelmi
🔵حکم شرعی انتخابات؟ 🔻برای درک حکم شرعی انتخابات، سه راه وجود دارد: --مراجعه به مرجع تقلید و اخذ فتوا از او --مراجعه به فقیه حاکم و اخذ حکم از او --تشخیص موضوع توسط خود شهروندان 🔻مراجعه به مرجع تقلید: موضوع انتخابات در قلمرو تقلید قرار ندارد چون تقلید در اموری است که شرع برای آن حکمی کلی مقرر فرموده و مجتهد با مراجعه به کتاب و سنت آن را استنباط می‌کند، در حالی که انتخابات فاقد یک حکم کلی و دائمی در منابع اسلامی است و برحسب شرایط مختلف و انطباق عناوین متفاوت می‌تواند واجب یا حرام و یا دارای احکام دیگری باشد و فقیه مرجع هر چند در ارتباط احکام اعلم باشد ولی الزاما در تشخیص شرایط و موقعیت انتخابات صاحب نظر نیست و حتی اگر صاحب نظر باشد، مقلد که خود در مسائل عینی جامعه اهل فهم و درک است، حق ندارد شعور خود را تعطیل نموده و به تقلید روی آورد. اساسا اگر فرض شود که شرع هم - به جهت حفظ نظام و مانند آن - حکم به وجوب شرکت در انتخابات کرده باشد، تشخیص مصداق این حکم کلی، با خود مکلف است. مثلا فقیه فتوا به وجوب نهی از منکر می‌دهد ولی مقلد خود باید تشخیص دهد که آیا منکری اتفاق افتاده یا نه؟ اگر منکری هست، با چه شیوه ای می‌توان آن را رفع کرد؟ فقیه در تشخیص مصادیق، مرجع نیست و تشخیص مصادیق خارج از قلمرو تقلید از فقیهان است. 🔻مراجعه به حاکم اگر فقیه حاکم، حکم به وجوب شرکت در انتخابات کند، اطاعت از وی واجب می‌گردد. البته حکم فقیه جامع الشرایط در انتخابات می‌تواند وجوب شرعی پدید آورد ولی این حکم برای کسی الزام آور است که چند مقدمه را پذیرفته باشد: الف) از نظر فقهی(ولو بر حسب تقلید) حکم حاکم را واجب الاطاعه بداند. چون اصل حجیت حکم فقیه در امور عامه مورد اختلاف نظر بین مراجع تقلید می‌باشد، از این‌رو کسانی که مقلد مراجع معظم حضرات آیات سیستانی، شبیری زنجانی و وحید خراسانی هستند، حکم حاکم برایشان فاقد اعتبار و حجیت است. ب) موضوع انتخابات را در قلمرو حکم بداند، از این رو کسی که اعتقاد دارد انتخابات در حوزه حقوق غیر قابل اجبار است، قهرا حکم برای او مسئولیت آور نیست. ج) حجیت حکم حاکم در صورتی است که علم به خطای حاکم نباشد، از این رو کسی که وجدانا چنین حکمی را ناشی از خطا و اشتباه حاکم در تشخیص امور، بدلیل عدم احاطه به مصالح واقعی و یا تعارض منافع می‌داند نمی‌تواند به آن عمل کند. تعبیر "فقیه مأمون" در کلمات فقها فراوان تکرار شده است یعنی فقیهی که با فتوا بدنبال توجیه در جهت منافع خویش نیست. 🔻تشخیص شهروندان انتخابات در قلمرو حقوق مردم است و نسبت به آن ذاتا تکلیفی وجود ندارد ولی با توجه به شرایط خاص جامعه ممکن است تکلیف سلبی یا ایجابی به آن تعلق بگیرد. بحکم عقل و خرد ما نمی‌توانیم نسبت به سرنوشت خودمان بی تفاوت باشیم و باید برای جلوگيري از ظلم و فساد و تبعیض مبارزه کرده و برای اصلاح امور و استقرار عدالت تلاش کنیم و البته شرع هم همین را از ما می‌خواهد ولی فهم شیوه و روش مطلوب را شرع بر عهده خود ما قرار داده و اینجا، جای تقلید از فقیهان نیست. مردم، خود باید تشخیص دهند که حضور یا عدم حضور در انتخابات چه تاثیری بر سرنوشت شان دارد؟ این کار به اصلاح امور کمک می‌کند و یا به عکس فساد را افزایش می‌دهد؟ البته رأی دادن یا رأی ندادن مانند هر فعل یا ترک دیگری با توجه به پیامدهای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی آن مسئولیت آور است و اگر در روند اداره کشور تاثیر مثبت یا منفی جدی داشته باشد، باید هر کسی در کمال آگاهی و تقوی بر معیار حق تصمیم بگیرد و خداوند متعال را بر آن حاضر و ناظر ببیند. و بهر حال چون تشخیص به افراد محول شده، احدی نمی‌تواند دیگری را به ارتکاب معصیت و فسق متهم نماید. 🔵 تقدم حق مردم بر حق امام 🔻 اهل بیت (ع) حق خود را مقدمه ای برای احقاق حق مردم می دانند / حق مردم هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است 🔻در مسئله «حق مردم» چون مبانی آن برخلاف حق امام که در کلام و فقه تثبیت شده است، در گذشته در کلام و فقه ما تثبیت نشده است، هنوز هم با مشکلات مواجه هستیم. فضای سیاسی و اجتماعی امروز ما بنظر می رسد، بازتابی از همین مبناست و این مسئله (حق مردم) هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است. 🔻 ابتدا باید ببینیم غصب به چه معناست؟ دوم اینکه ملاک غاصب بودن یک دولت چیست؟ سوم اینکه مفهوم سیاسی غصب شامل چه عناصری می شود؟ چهارم، اگر تزاحمی وجود داشته باشد و برخی جنبه های غصب اتفاق بیفتد و ما ناچار باشیم رژیم و دولتی را براساس حداقل معیارهای غصب بپذیریم، غصب اخفّ کدام غصب است و غصب شدیدتر و سنگینتر کدام غصب است؟
عصرانه علمی
🔵حکم شرعی انتخابات؟ 🔻برای درک حکم شرعی انتخابات، سه راه وجود دارد: --مراجعه به مرجع تقلید و اخذ فت
گروه عصرانه علمی نظر به بیانات اخیر بعضی از حوزویان مبنی بر
 
تقدم حق مردم بر امام و عدم مرجعیت فقیه و حاکم در تشخیص وجوب شرکت در انتخابات نشستی با موضوع « جایگاه مردم در تعیین کارگزاران حکومت اسلامی» برگزار می کند جهت این مهم از استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین ذبیح الله نعیمیان دعوت بعمل آمد
❇️بنیاد شیخ انصاری برگزار میکند: «سلسله نشست های» «منزلت فقه و اخلاق در دستگاه استنباطی امام خمینی (ره)» 🔸۱. جایگاه یابی علم فقه و اخلاق در عوالم سه گانه؛ عقل، مثال و ماده چگونه است ؟ 🔸۲. آیا علم اخلاق در پویایی اجتهاد فقهی راهی دارد؟ 🔸۳. نسبت عقل و شرع در علم اخلاق و فقه چگونه است؟ 🔸۴. آیا می توان فقه را در سایه اخلاق معنا کرد؟ 🔹اساتید دوره: آیت الله تحریری آیت الله مبلغی حجت‌الاسلام و المسلمین ضیائی فر حجت‌الاسلام‌ و المسلمین گرجیان حجت‌الاسلام و المسلمین امینی نژاد دکتر محسن جوادی ✅مزایا: اعطای مدرک پایان دوره تقدیر از تقریرات برتر 🔹برای ثبت نام به آدرس زیر مراجعه فرمایید: 📡http://B2n.ir/p37444 •┈┈••✾••┈┈• @asranehelmi
عصرانه علمی: با توجه به گسترش روزافزون ورود طلاب محترم به عرصه فقه های تخصصی و نظر به ترسیم آینده ای روشن در تحصیل و تحقیق در این عرصه نوین دغدغه ها و سوالاتی پیش روی دانش آموختگان قرار می گیرد: ۱. چه پیش نیازهای علمی_مهارتی برای ورود به عرصه فقه های تخصصی وجود دارد؟ ۲. وضعیت موجود در هر کدام از دانش‌های تخصصی چیست ؟ ۳. کارهای انجام شده دارای چه نقاط قوت و ضعفی هستند؟ ۴. اجراء فقه در ساحات اجرایی رسمی چه لوازم و مقدماتی می طلبد ؟ و.... جهت پاسخ به این سوالات و روشن شدن مسیر دانش آموختگان گرامی گروه عصرانه علمی سلسله نشست‌هایی با موضوعات پیش نیازها، وضعیت شناسی و آسیب شناسی ورود به عرصه فقه مضاف برگزار می کند. حضور در جلسات برای عموم طلاب آزاد است @asranehelmi
کرسی علمی_ترویجی عصرانه علمی: 🔶 پیش نیازهای فقه مضاف: فقه اقتصاد 🔶 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین کمیل قنبرزاده زیدعزه 📅زمان: دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه 1403 ، ساعت 12:45 📍مکان: قم، میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام، اتاق 310 @asranehelmi @asranehelmi @asranehelmi
کرسی علمی_ترویجی عصرانه علمی: 🔶 پیش نیازهای فقه مضاف: فقه اخلاق 🔶 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین امیر غنوی دام عزه 📅زمان: دوشنبه 24 اردیبهشت ماه 1403، ساعت 12:45 📍مکان: قم، میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام، اتاق 310 @asranehelmi @asranehelmi @asranehelmi
سوالات مطروحه در جلسه 1. تعریف فقه الاخلاق و رابطه آن با فقه (10 دقیقه) 2. میزان ضرورت پرداختن به فقه الاخلاق(10 دقیقه) 3. ضرورت، میزان و نحوه تحصیل در فقه واصول برای کار در فقه الاخلاق 4.میزان نیاز به دانشهایی چون فلسفه و عرفان در فقه الاخلاق 5. میزان نیاز به فلسفه اخلاق خصوصا در قسمت فرا اخلاق و اخلاق هنجاری برای کار در فقه الاخلاق (فلسفه اخلاق اسلامی و غربی ) 6. میزان نیاز به علوم قرآنی و حدیثی فراتر از برنامه مرسوم حوزه برای کار در فقه الاخلاق 7. میزان نیاز به دانشهایی چون کلام ، تاریخ ، لغت ، تفسیر و دیگر علوم اسلامی برای کار در فقه الاخلاق 8.میزان نیاز به آشنایی با کلمات دانشمندان بزرگ اسلامی (شیعه و سنی)در زمینه اخلاق(بهمراه معرفی منابع) 9.میزان نیاز به آشنایی با کلمات دانشمندان بزرگ غرب در اخلاق (از یونان باستان تا اخلاق کاربردی نوین) بهمراه معرفی منابع
عصرانه علمی
صوت جلسه
کرسی علمی_ترویجی عصرانه علمی: 🔶 پیش نیازهای فقه مضاف: فقه تربیت🔶 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین رضا حبیبی دام عزه 📅زمان: دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403، ساعت 12:45 📍مکان: قم، میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام، اتاق 310 @asranehelmi @asranehelmi @asranehelmi
کرسی علمی_ترویجی عصرانه علمی: 🔶 پیش نیازهای فقه مضاف: فقه تربیت🔶 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین رضا حبیبی دام عزه 📅زمان: دوشنبه ۷ خرداد ماه 1403، ساعت 12:45 📍مکان: قم، میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام، اتاق 310 @asranehelmi @asranehelmi @asranehelmi
🔹 هشتاد و دومین جلسه 🔷با موضوع ◽️حلقات بخوانیم یا رسائل؟! 🔹با حضور: ▫️حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا اسکندری ▫️حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی معتمدی 🗓 یکشنبه ۲۹ مهر ⏰ ساعت ۱۳:۰۰ 🏢 قم، میدان معلم، حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام، ساختمان امام جواد علیه السلام، طبقه سوم، سالن سلمان فارسی 📍 موقعیت جلسه در نشان حضور فضلای مدارس دیگر موجب افتخار ما می باشد 🆔 عصرانه علمی | @asranehelmi
عصرانه علمی
🔹 هشتاد و دومین جلسه #عصرانه_علمی 🔷با موضوع ◽️حلقات بخوانیم یا رسائل؟! 🔹با حضور: ▫️حجت‌الاسلام‌وال
🔷 اهمّ مباحث ◻️ محاسن و معایب هر یک از دو کتاب شریف رسائل و حلقه ثالثه به عنوان کتابی آموزشی در فرآیند تحصیل چیست؟ ◽️ با توجه به ضرورت بهینه سازی عمر تحصیلی طلاب، آیا یکی از این دو کتاب مجزی از دیگری است یا خیر(خواندن هر دو قبل از مقطع خارج ضروری است)؟ در صورت عدم اجزاء، تحصیل هر یک در چه زمانی مناسب است(بعد از کفایه، همزمان با آن یا.‌..)؟ ▫️ سؤالات حضار در جلسه شما می توانید سوالات خودرا تا پایان جلسه به لینک زیر ارسال بفرمایید: https://eitaayar.ir/anonymous/zE46.b17GlM 🆔 عصرانه علمی | @asranehelmi
🔷 برای پرسش سوال های خود در جلسه از لینک زیر اقدام بفرمایید https://eitaayar.ir/anonymous/zE46.b17GlM 🔹 برای پیشنهاد موضوع جلسه بعد از لینک زیر اقدام کنید https://eitaayar.ir/anonymous/WE79.b17GlM 🔷 انتقادات و پیشنهادات خود به عصرانه علمی را به لینک زیر ارسال نمایید https://eitaayar.ir/anonymous/QD4h.b17GlM 🆔 عصرانه علمی | @asranehelmi
📷 (۱) 🔹رسائل بخوانیم یا حلقات؟ ▫️حجت الاسلام و المسلمین معتمدی ▫️ حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری 🗓 یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ 🏢 قم، موسسه فقهی امام کاظم علیه السلام 🆔 عصرانه علمی | @asranehelmi