هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
عاشورا، مارپیچ سکوت اُموی و پلورالیزم مدل های حمایتی
قال الامام الحسین (ع):
«الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»
«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان میچرخد و تا وقتی زندگیهاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک میشوند.»
چرا امام زمان عاشورا و زمین کربلا تنها ماند؟ اینکه جامعه سال۶۱ دچار انحطاط گفتمانی و شیب تند فساد شده بود، برای تحلیل #غربت_اندیشه_امام کفایت نمی کند. مردم چگونه پذیرای تفکر اموی سلطه طلب، فسادمحور، دیکتاتور و میمون باز شده بودند؟
پروپاگاندای معاویه و سه اتفاق مهم
یزید وارثِ فاسِد سلطه اُمَوی معاویه بود و پروپاگاندای ۲۰ساله معاویه توانسته بود سه اتفاق مهم را برای ساخت و مهندسی واقعیت های اجتماعی رقم بزند.
#اول اینکه انگاره های اعتقادی_سیاسی مردم را دچار تشکیک و تغییر کرده بود و امامت از سیاست و خلافت جدا شده بود. #دوم اینکه سطح ایمانی_اخلاقی مردم را بشدت تنزل داده بود و ذائقه عمومی به فساد و سکوت عادت کرده بود. در مرحله #سوم نیز کنشگری منفعلانه، راحت طلبانه و مدل حمایت دیپلماتیک را تبدیل به یک امر بین الاذهانی کرده بود.
مدل های شش گانه حمایت
اگر بخواهیم فرهنگ عمومی را که ذیل #مارپیچ_سکوت حاصل از نظام سلطه اموی رنگ و بوی انفعال و #ارتجاع گرفته بود، تحلیل نماییم، سوژه مطالعاتی و درک فرهنگی مان را به مدل های متکثر حمایت در صحنه عاشورا و حرکت انقلابی امام حسین(ع) متمرکز می کنیم.
حمایت منفعلانه: حمایتی کم خاصیت که صرفا به دعا و راز و نیاز خلاصه شده بود و اثری از شجاعت و دیانت مقتدارنه در آن دیده نمی شد.
#عبادت_در_صحنه را به نفع #عبادت_در_صومعه ترک کرده و با نام زهد و عبادت، معنویت فانتزی در پیش گرفته بودند. این طیف بزرگترین افتخارشان دعا برای جان امام حسین بود و حتی گفتمان امام را نیز چه بسا قبول نداشتند.
حمایت گزینشی: همان بندگان دلسوز و بزدلی که فقط اسب و شمشیرشان را برای امام پیش کشیدند و در دل نیز با امام بودند، اما جانشان و عملکردشان بتمامه در گرو دستگاه فکری و عقیدتی امام تعریف نشده بود.
حمایت مشروط: افرادی بودند که در طول زندگی برای تک تک رفتار مثبت خود، #حسابگرانه چرتکه می انداختند و خیلی دیپلماتیک و برد_برد، دین و زندگی را مصرف می کردند. همین طیف و قشر دیپلمات تا آخرین روزها نیز با امام بودند ولی با بلند شدن بوی مرگ و شهادت، #استراتژی_فرار را در پیش گرفتند.
حمایت مستشارانه: صاحبان این فکر با امام بودند و ضدسلطه نیز فعالیت هایی داشتند ولی در #منطق_مبارزه با امام دچار اختلاف بودند. پیشنهاد یمن و جنگ های چریکی و پارتیزانی هم دادند و اما فراموش کرده یا دچار #اشتباه_محاسباتی شده بودند و فلسفه جهاد که ذیل منطق امامت باعث قرب الهی می شد را از یاد برده بودند.
حمایت متاخرانه: تیپولوژی این دسته نیز مثل قبلی ها و حتی بیشتر از مستشاران از جهاتی به یاران امام نزدیک بود. این ها دل در گرو امام داشتند و ایمان و عملکردشان نیز کم و بیش معدل خوبی داشت، اما در #شناخت_اولویت_ها و حرکت در معیت ولایت را هنوز نتوانسته بودند به عنوان یک ضرورت اولیه و همیشه همراه، درک نمایند. روزی عبادت، روزی خانواده و روزی مباحث و احکام دیگر را بر ولایت ترجیح دادند و در نهایت نیز کمی دیر یا خیلی دیر به معرکه نصرت شتافتند.
حمایت کنشگرانه مومنانه: این طیف که ایمان و معرفت و عمل را بر محور ولایت گره زده بودند و به یک وحدت بینشی_کنشی_گرایشی با مکتب امام رسیده بودند و با تمام وجود و در سراسر زندگی، ذیل گفتمان امام و انقلاب حرکت کرده بودند و در آخرین کنشگری مومنانه نیز با غلبه بر مارپیچ سکوت حاکم و پاشنه آشیل های انفسی و آفاقی چون تردید و تاخیر و حسابگری و...به #نصرت امام زمان خویش نائل شدند.
#تحلیل۴ واقعه عاشورا
علیرضامحمدلو
@andisheengelabi
2.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️تلنگر #شهیدمطهری به کسانی که هرچه را میشنوند بدون تحقیق بازگو میکنند؛ یا هرچه بدستشان میرسد #فوروارد میزنند!
#رسانههای_خبری
#سوادرسانه
#اهل_فکر
🆔@andisheengelabi
هدایت شده از حمیدرضاابراهیمی|گامینو
🔥ایستادگی رهبری مقابل طرح «شرطی سازی سلامت ملی»
🔻«شرطی سازی اقتصاد ایران» نسبت به تصمیمات غرب از ضربههای مهم آمریکا و غربگرایان به کشور بود که موجب فشار بر معیشت مردم و سردرگمی فعالان اقتصادی گردید.
🔻با روی کار آمدن بایدن، طرح «شرطی سازی حوزه سلامت ایران» در دستور کار غربیها قرار گرفت؛ آنهم «تقریبا با هیچ» و صرفا با ابزار تبلیغات!
🔻هدف طرح این بود که تعداد محدودی واکسن ساخت آمریکا به ایران هدیه شود اما ارسال محمولههای بعدی به مسئله مذاکرات هستهای و موشکی گره بخورد و از این طریق، تقابل خشن اجتماعی بین مردم و نظام شکل بگیرد.
🔻اما واقعیت این بود که آمریکا و انگلیس، گذشته از اینکه بدسابقه و غیرقابلاعتماد بودند، تقریبا واکسنی به خارج صادر نمیکردند! بلکه با پروپاگاندای رسانهای، میخواستند سلامت ایرانیان را به اهداف خطرناک خود گره بزنند.
🔻بر همین مبنا آیتالله خامنهای در ۱۹ دی ۹۹ ضمن تاکید بر #وارداتواکسنمطمئن، وارد کردن واکسن از آمریکا و انگلیس را ممنوع اعلام کردند و با این اقدام، توطئه شرطی سازی سلامت را نقش بر آب نمودند.
🔻جالب اینکه چهارماه بعد از ممنوعیت مذکور، فایننشنالتایمز گزارش داد تا ۲۵ اوریل
۲۰۲۱(۵ اردیبهشت
۱۴۰۰)، درحالیکه چین ۲۰۰ میلیون واکسن صادر کرده بود؛ تازه آمریکا و انگلیس، مجموعا ۴ میلیون دز واکسن به کل دنیا فروخته بودند!! 🔻بنابراین رهبری هرگز با واردات واکسن کرونا مخالف نبودند و فقط شجاعانه و فداکارانه در مقابل ترفندی خطرناک بر علیه سلامت ملی ایستادند. ✍حمیدرضا ابراهیمی ✅ گامی نو:اورژانس تحلیل های فرهنگی، سیاسی👇 @Gaami_no
533.4K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 ای اهل حرم میر و علمدار نیامد
✍️ناگهان یاد تو افتاد دلم باز گریست...
#اَینَ_عباس؟
#اَینَ_قاسم؟
🆔@andisheengelabi
🔎چرایی واقعه عاشورا در یک بازخوانی رسانه ای
🔻اگرچه مطالعات سوادرسانه یک موضوع نوین است و در ادامه ظهور تکنولوژی، جایگاهی در مباحث علمی پیدا کرده است، اما تاریخ، مملو از موقعیت هایی است که اگر سوادرسانه ای وجود داشت، مسیر بشر بطور کلی تغییر میکرد. واقعه عاشورا را در چندگام رسانه ای هم میتوان نگاه کرد و تحلیل نمود. جامعه ای که تسلیم شایعه شد و #دروازه_بانی خبر انجام نداد.
🔹مردمانی که تبلیغات را بر واقعیات ترجیح دادند و حوصله مکث و تامل و بررسی پیام را نداشتند. اجتماعی که بدون اطمینان از صحت و سقم پیام، #فوروارد کرد و اطلاعات فیک و جعلی را ویروس وار در بدنه جامعه رسوخ داد و مریض شد.
1⃣گام اول آنجایی بود که گفتند؛ حسین ابنعلی سر جنگ دارد و قدرتطلب است. خارجی است و مخالف آرامش و ثبات اجتماعی است. مردم نیز بدلیل زمینه ذهنی ضعیف و مسمومی که داشتند و عافیتطلبی در جانشان رسوب یافته بود و مهمتر از همه، بدون تحقیق درباره اهداف قیام و گفتوگو با امام و اصحابش، اتهام ساختگی را پذیرفتند.(#تکنیک_برچسب_زنی و انگاره سازی منفی جهت انحراف افکارعمومی)
2⃣گام دوم آنجایی بود که مسلم ابن عقیل را در عرض یک وعده ظهر تا شام و با تبلیغات ابن زیاد مبنی بر در راه بودن لشگر شام و تولید شایعه توام با ترس، تنها گذاشتند و خلف وعده کردند.
این درحالی بود که اگر محاصره قصر ابن زیاد را ادامه میدانند، کار تمام بود و مسیر تاریخ عوض میشد. ولی زنان و مادران باور کردند و همسران و فرزندان را ترساندند و شد آنچه که نباید میشد.(#تکنیک_شایعه، تولید ترس و دروغ بزرگ که باعث اختلال در مسیراصلی جامعه میشود)
3⃣گام سوم هم زمانی بود که قبیله هانی ابن عروه که شجاع و جنگجو بودند، سخن #شریح_قاضی که یکی از خواص فریب خورده و تطمیع شده زمان بود را در رابطه با سلامتی هانی، پذیرفتند و از اطراف قصر ابنزیاد متواری شدند. موقعیتی بود که شجاعت و غضب قبیلهای، با بصیرت و سوادرسانهای گره نخورده بود و بدون بررسی و #سرچ_دقیقتر، فریب خوردند و صحنه حساسی را برای شکست ابنزیاد از دست دادند.(#تکنیک_خلق_اعتبار و استفاده از شخصیتهای مرجع برای فریب و دور زدن فرایند تحقیق و استدلال)
🔸هرکدام از این موقعیتها اگر با سوادرسانه ای همراه میبود و #مقاومت_ذهنی_مردم در برابر شایعات و فیک نیوزها و تبلیغات شکننده نبود، قطعا مسیر تاریخ طور دیگری رقم میخورد و امام جامعه، اسیر اجتماع خبرزده، راهی قتلگاه نمیشد.
🔸سوای بصیرت سیاسی و معرفت امام که عناصر مهمی در زمانشناسی و درک موقعیت هستند، توانایی در برابر اخبارگمراهکننده و جعلی ضلع سومی است که جامعه را از خطاهای فاحش و غیرقابل جبران تاریخی نجات میدهد.
✍علیرضامحمدلو،کارشناس و پژوهشگر رسانه
🆔@andisheengelabi
پویانفر،هلالی4_5800741705665743421.mp3
زمان:
حجم:
8.39M
کارمشترک رضا هلالی و محمدحسین پویانفر
ته رویای من کربلا....
https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
می دانی عبره و دمع چه فرقی دارد؟ آبی که از قلب میجوشد را میگویم. همانی که گدازههای آدم ساز است.
خسرو را سر بریدند. سروی را خم کردند. #خسرو، همچون #سرو، با #رو افتاد بر زمین.
💡🕯
سی هزار تلمبه فوت کردند تا خورشید را خاموش کنند. هیهات که تازه از امشب طوفان توئیتری زینب شروع شده. به هر اپلیکیشن که میرسد هشتگ داغ میکند و رفتارهای پوپولیستی عبیدالله و یزید را باد هوا میکند. به امپراطوری رسانهای زینب خوش آمدید. عالمه غیر معلمه...
فرمانروایی ملک رسانه زینب است. بی شک. برای اولین بار در تاریخ، حرف حق شیعه به درون منهتن رسید. به درون وی-اُ-اِی رسید. برای اولین بار فاکس نیوز خطبه حضرت زینب را کامل پخش کرد. فکر میکردند با پخش زنده از چند زن و کودک آبروی علی را میبرند. وقتی زینب شروع کرد... انگار علی، فرمانروای ملک سخن، بر فراز منبر کوفه خطبه میخواند. به گمانم ملائکه هم تکبیر گفته باشند. مسئولین فاکس نیوز تا بیایند کات بدهند پته همهشان بر باد رفت...
چقدر سوز دارد برای یک امپراطوری که سی هزار سَبُع و ذئب را برای کشتار صد نفر شیعه علی بفرستی و زن و بچه شان را به اسارت بگیری و هنگام برداشت رسانهای، یک شیرزن همه سرمایه گذاری بیگپروداکشن را به نفع بنی هاشم مصادره کند....الف الف الف دینار آبروی اموی با یک خطبه زینب بر باد رفت. آهای دختر جوان که گوشی هوشمند دستت است! #بلدی رسانه بشوی؟ #مثلا مثل بیبی زینب.
عِمران واقفی
https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
3.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ یا اباعبدالله! ما دیر رسیدیم، ما را تحویل بگیر ...
#استادپناهیان
https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
افغانستان در محاصره روایتهای لندنی و آمریکایی
🔻چند تصویر بالایی را که از رسانه های بیگانه در رابطه با وضعیت افغانستان، طالبان و آمریکاست را مشاهده بفرمایید.
🔹وقتی صحبت از جنگ روایتها میشود، یکی از اهدافش، انگاره سازی است. یعنی تولید تصویری متفاوت از یک شخصیت، کشور یا حتی تاریخ. بعد از ۲۰سال تحمیل ویرانی و بدبختی برای یک ملت، ببینید چه تصویری از ارتش آمریکا در اذهان عمومی ایجاد میکنند.
1⃣سرباز آمریکایی که درحال سیراب کردن کودکان افغانی است شبیه همان تصویری که بالای دیوار ایستاده و #نوزاد_افغانی را بغل میگیرد و به اندازه یک کتاب تاریخ، اثر میگذارد و در ذهنیت ها حک میشود.
2⃣تصویر دیگر از جنس همین بشردوستی، تولد نوزاد افغان در هواپیمای آمریکایی است. با این روایت که خلبان با دستور فرمانده آمریکایی جهت مراقبت از جان زن افغانی، ارتفاع هواپیما را کاهش میدهد و به تولد سالم نوزاد افغانی کمک میکند.
3⃣در یک سکانس دیگر، از اوضاع وخیم افغانستان و کابل روایت سوزناکی انجام میدهد که انگار تابحال همه چیز گل و بلبل بود و تازه با خروجآمریکا وضعیت بهم ریخته است. چقدر #تاریخ_سازی تمیز و شیکی صورت میگیرد.
4⃣روایت نهایی هم آنجایی است که تیتر میزند: "طالبان در حال پیروی از مدل جمهوری اسلامی است". بهمین راحتی تاریخ ساخته میشود و وضعیت ذهنی مردم، مهندسی میشود. آمریکا سفید و منجی، طالبان هم بیرحم و عاری از عقل و بدیهیات مدرن و ایران هم مدل مطلوب طالبان معرفی میشود.
جنگ روایتها یعنی همین.#حافظه_تاریخی یک ملت را آنطور که میخواهند رقم میزنند.
✍علیرضامحمدلو
🆔@andisheengelabi
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
✍️ حوزه علمیه ثابت کند نرم افزار انقلاب است!
🛎باید اذعان کرد که #کرونا می تواند فرصتی برای ابراز بالندگی و به روز بودن #حوزه_علمیه تلقی شود. همانگونه که در عرصه عملیاتی و اجتماعی، حضور میدانی و جهادی طلاب در بیمارستان ها باعث تغییر نگاه بخش زیادی از مردم نسبت به #روحانیت شد، در بخش علمی نیز، حوزه باید فعال و پیشران عمل کند.
🔹دین و حوزه علمیه اگر بخواهد تمام عیار در عرصه حکمرانی حضور داشته باشد، باید در سه سطح راهبری، نرم افزاری و میدانی(اجتماعی)، نقش لازم و مورد انتظارش را ایفا نماید.
🔹ابعاد ماجرای کرونا کاملا بین المللی و جهانی شد و یک #اپیدمی واقعی شکل گرفت. حال در چنین وضعیتی با چنان ابعادی، روا نیست که ما سطح مساله را پایین آورده و با دوقطبی ساختگی سنتی_مدرن، از ویژگی و مزایای هردو غافل شویم.
🔹حوزه علمیه نباید اجازه دهد که این مساله بجای مطرح شدن در دروس خارج و کرسی های آزاداندیشی، به یک دعوای کف خیابانی در #فضای_مجازی تبدیل شود. #علمدار این قصه و راه حل مساله به عملکرد و مدیریت حوزه علمیه بازمیگردد.
🖊حجت الاسلام علیرضا محمدلو،سردبیر #صدای_حوزه
متن کامل یادداشت:
v-o-h.ir/?p=23449
🆔 @sedayehowzeh
4.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✋
اونا به مغز شما شلیک میکنن!
🔺مدگرایی افراطی از آسیبهای اجتماعی فضای مجازیه. تبلیغات اغواگرانه در شبکههای اجتماعی باعث میشه که چشم و فکر مخاطب مورد هجوم اینجور تبلیغات قرار بگیره و بدون فکر به عواقبش، از اونا پیروی کنه. بهتره در مواجهه با اینجور تبلیغات، مراقب گرداب مدگرایی افراطی شبکههای اجتماعی باشیم.
#انسان_پرسه_زن
🆔@andisheengelabi