🔴 ترکیب دروغ و واقعیت، بسیار خطرناکتر از دروغ محض است...
#سوادرسانه
🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به جمهوری اسلامی ایران گفته ایم "آری"
به هرچه غیر جمهوری اسلامی ایران: "نه"
🔹دیانت بر سیاست چیره شد، آری جهان فهمید
#رضاجان است شاه مردم ایران، رضاخان نه!
🔸#کلاه_پهلوی هم کم کم افتاد از سر مردم
نرفت اما سر آن ها کلاه زورگویان، نه!
🔹گذشت آن روزها، امروز اما بر همان عهدیم
نخواهد شد ولی اینبار جمع ما پریشان، نه!
🔸به جمهوری اسلامی ایران گفته ایم "آری"
به هرچه غیر #جمهوری_اسلامی_ایران: "نه"
🔹کجا دیدی که یک مظلوم تا این حد قوی باشد
اگرچه قدرت ما می شود تحریم، کتمان نه
🔸دفاع از حرم یعنی قرار جنگ اگر باشد
زمین کارزار ما تلاویو است، #تهران نه!
🆔@andisheengelabi
#یادداشت_رسانه
🔎فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن
💡برای اینکه از حضور روزانه ۴ تا ۶ ساعته نوجوانان و جوانان در فضای رسانه ای اعم از دیدن فیلم و سریال تا بازی های رایانه ای و چت کردن و حضور در شبکه های اجتماعی، ارزیابی دقیقی داشته باشیم و روش حل مساله و خط مشی گذاری درستی در سطح ۱.فرد و ۲.خانواده و ۳.جامعه، اتخاذ نمایبم، ده مورد از #ردپاهای_ذهنی_شناختی_رسانه در افراد را باهم مرور می کنیم.
۱.پایین آمدن سطح تمرکز و توجه ذهنی در اثر مصرف زیاد و متنوع رسانه و بنوعی #بیش_فعالی_ذهنی در برابر حوادث و رویدادها و مسائل زندگی است که بقولی کثرت دریافت اطلاعات رسانه ای، فقرتوجه و تمرکز بدنبال خواهد داشت.
۲.رو به افول نهادن قدرت تفکر و تحلیل و پردازش مسائل بدلیل انباشت بی رویه و بدون دروازبانی اطلاعات که همان عادت به #خام_خوری_اطلاعات می باشد که حاصلش نتیجه گیری های غلط با مقدمات هرجایی و همه جایی رسانه ای بدون دقت در منبع و فرهنگ و موقعیت خاص آن اطلاعات دریافتی است.
۳.خستگی و #فرسودگی_ذهنی و پایین آمدن تاب آوری مغز در برابر حوادث و رویدادهای روزمره که بنوعی ذهن عصبی و افسرده و عجول را منجر می شود که رفتارهای تکانشی خاصی هم بدنبال خواهد آورد.
۴.ساده سازی ذهن و پایین آمدن #ضریب_هوشی بدلیل مواجهه با رسانه بدون رژیم مصرف خاص که ندیدن ابعاد متعدد ماجرا در روش حل مساله یکی از نشانه های آن می باشد.
۵.شرطی شدن ذهن و عادت کردن به سرگرمی رسانه ای _اطلاعاتی و درنتیجه #ایستایی_رشد_و_بلوغ فکری و نداشتن ایده های کلان برای اتفاقات بزرگ زندگی همچون مساله انتخاب رشته و شریک زندگی و شغل و ...
۶.تنبلی ذهنی و #فقدان_خلاقیت و اعتیاد افراطی به محرک بیرونی جهت فعالیت و برنامه ریزی روزانه یا بلندمدت بدلیل عدم مدیریت مصرف رسانه ای
۷.تنزل ذوق معرفتی و درنتیجه افت شدید علمی_شناختی بدلیل خاصیت هیجان زای رسانه ای و فاصله گرفتن از کتاب و درس و #مطالعات_مکتوب
۸.آسیب دیدن هوش بصری بدلیل #انگاره_سازی_های_اجاره_ای و بدون مکث و تحلیل و همچنین انعکاس مستقیم تصاویر از طریق مانیتورها و سبقت گرفتن تخیلاتِ رسانه_ساخته بر تاملات_خودساخته در ذهن
۹.لاغرشدن #تفکرانتقادی و بنوعی ضعیف شدن ذهن انسان در برابر جهان هستی بدلیل عادی شدن مصرف بدون فیلتر رسانه ای و در نتیجه پیدایش اخلاق محافظه کار در زندگی
۱۰. #چالش_خودآگاهی و نداشتن فرصت یا حوصله یا دغدغه برای خلوت فکری و مراقبه و محاسبه شخصیتی بدلیل مصرف حجم بالای رسانه ای که استقلال ذهنی و شخصیتی انسان را نیز زیر سوال برده و به یک موجود وابسته و هراسان از تنهایی و معتاد به تایید و حضور دیگران تبدیل می کند.
🖌علیرضامحمدلو پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی
🆔 @andisheengelabi
🔻 قابل توجه کسانی که #عادت_به_خواندن_همه_اخبار دارند
💢چه چیزی به ما «مربوط» است؟
🌀در میان مشتاقان اخبار بد هیچکس به این سوال اهمیت نمیدهد که سود واقعی گرایش به #مصرف_اخبار_بد چیست؟ اگر از یکی از آنها بپرسید که از میان مثلاً ده هزار خبری که طی سالهای اخیر شنیدهاند، تنها به یک خبر اشاره کنند که باعثِ ایجاد #تغییر_مثبت_در_زندگی یا اتخاذ یک تصمیم درست شده باشد، احتمالاً یک نفر هم نمیتواند.
✅در حقیقت، همانطور که «آلن باتن» در مقاله «#دشواریهای_مصرف_اخبار» که سال ۲۰۱۴ در هافینگتنپست منتشر شد، میگوید، «ما اولین نسل بشر هستیم که دنبال #اخبارِ_بیربط به خودمان میگردیم. برای بسیاری، فهمیدن اینکه کدام خبر به آنها ربط دارد، کاری دشوار است، اما بهسادگی میفهمند چه چیزی جدید است چه چیزی جدید نیست.» و رسانه دقیقاً از همین طریق شما را تحریک میکند؛ با دادنِ چیزی که اگرچه بهشما بیربط است، اما جدید و دسته اول بهنظر میرسد.
✅جنگِ میان «#مرتبط_بودن» و «#جدیدبودن» نزاع بنیادین عصر جدید است. این نبردی است که رسانه علیه بشریت آغاز کرد.
✅سازمانهای رسانهای با ایجاد این حس که اطلاعاتی جدید در اختیار شما میگذارند، میکوشند این تکههای خبری را بهعنوان #مزیت_رقابتی_زندگی مخاطب جا بزنند. آنها سعی میکنند به مخاطب بقبولانند که ناآگاهی از این اخبار، آنها را از جریان زندگی عقب میاندازد، زیرا هرچه «#بیخبرتر» باشند، با اوضاع و احوال جامعه «#بیربطترند». این اخبار اگرچه جدیدند، اما هیچ ارتباط واقعی با زندگی مخاطب ندارند. بنابراین، بسیاری از افراد زمانیکه از اخبار دور میمانند، دچار #اضطراب میشوند، زیرا این وضعیت در ذهن آنها بهمعنی #عقبماندگی است.
🆔 @andisheengelabi
🔎واکنشهای ششگانه به حادثه ترور و شهادت طلاب در حرم رضوی
🔸بعد از اتفاق ناگواری که در رابطه با شهادت و جراحت سه تن از طلاب معزز در صحن حرم مطهر رضوی رخ داد، چرخی در #شبکههای_اجتماعی و پیج های موافق و معاند انقلاب زده و به مجموعه ای از رویکردهای متفاوت در تحلیل حادثه دست یافتم که هر کدام البته بخشی از واقعه را بازنمایی و تبیین مینمود.
1⃣رویکرد روانشناختی: این نوع نگاه با محور قراردادن #امنیت_روانی_خانوادههای_طلاب و نزدیکانشان، توصیه به عدم انعکاس تصاویر قتل و خونریزی و خشونت حادثه می کردند و بهداشت روانی در فضای مجازی را مدنظر قرار داده بودند.
2⃣رویکرد رسانه ای: اهالی این نگاه نیز همچون رویکرد قبلی، پرهیز از بازنشر تصاویر و فیلمهای خبر و البته مراقبت از منابع خبر و فیکنیوزها را مدنظر داشتند و از طرفی، #تحریکات_رسانهای ناشی از تحلیلهای هیجانی بدون فکت و دلیل را به نقد میکشیدند.
3⃣رویکرد جامعه شناختی: این نوع نگاه نیز چون فاقد فکت و دادههای جدی بود، صرفا گمانه هایی همچون تسویه حساب و نفرت یا حداقل فاصله گرفتن مردم از #روحانیت و #شکاف اجتماعی و فقر و اقتصاد را مطرح میکردند که ضعف تحلیلی این رویکردها در تبیین این واقع خاص با توجه با اخبار پسینی درباره هویت ضارب و مدل برخورد حمایتی مردم سر صحنه، مشهود بود.
4⃣رویکرد سیاسی: اختلاف افکنی میان شیعه و سنی نقطه بارز این نوع دیدگاه بود که سرویس های جاسوسی انگلیس را بازیگر اصلی این ماجرا تلقی میکردند. اینکه چند روز گذشته دو تن از طلاب گنبد کاووسی با ضرب گلوله فوت شدند و حال سه تن از طلاب شیعی مورد تعرض واقع میشوند، نشان از یک پشت صحنه سیاسی با چاشنی #اختلاف_مذهبی داشت.
5⃣رویکرد ژئوپلیتیک؛ با توجه به تحرکات جدید ناتو در فضای بینالملل و قضایای اکراین، اختلاف ایرانی و افغانی و تسویه حساب آمریکایی ها با کشورمان از کانال برجسته کردن #هویت_افغانی_ضارب، نقطه ثقل این نوع رویکردها بود. اینکه آمریکایی ها پس از خروج شکستگونه از افغانستان، مترصد ایجاد تنش میان افغانستان و ایران بودند و هستند، دال مرکزی این تحلیل های ژئوپلیتیک بود که در عصرجدید، تولید #تنشهای_مرزی و سرزمینی برای تمرکززدایی از دولتها بسیار حائز اهمیت است.
6⃣رویکردهای ایدئولوژیک؛ این نوع از برداشت ها نیز به جنبه #وهابی و تکفیری بودن ضارب توجه ویژه داشتند و تسویه حساب این جریانات با مبلغان و کنشگران حوزه فرق و ادیان را مطمح نظر قرار دادند. اینکه شهید معزز حجت الاسلام اصلانی از فعالان این حوزه بود نیز در این رویکرد مورد توجه قرار گرفت. کنسولگری سعودی، متهم ردیف اول ماجرا در این رویکرد محسوب میشد.
⏯کلیدواژه های #امنیت، #روحانیت، شیعه و سنی، افغانستان، اقتصاد و فقر، حوادث ورزشگاه مشهد و اسامی برخی علما مثل حاجآقای علم الهدی در واکنشهای مجازی مردم و رسانه ها، پررنگ و متمایز مینمود.
✍علیرضامحمدلو، کارشناش و پژوهشگر رسانه
🆔 @andisheengelabi
8.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
افغانستان،ضلع سوم جنگهای نیابتی آمریکا علیه رقبای تمدنی
🔹اخیرا از انتقال ادوات نظامی سنگین ارتش چین به پشت مرزهای تایوان خبر میرسد. گفته شده مقامات چینی از مردم خواسته اند مواد غذایی و اقلام ضروری را ذخیره کنند!
🔸با توجه به این خبر و در یک نگاه #ژئوپلیتیک آنچه که به ذهن میرسد، جنگهای نیابتی و تنشهای مرزی است که برای سه رقیب اصلی تمدن غرب در حال رخ دادن است.
🔹آمریکا که خود را قطب اصلی مدرنیته و قلب تپنده تمدن آنگلوساکسونی میداند، در حال رقم زدن یک عملیات ایذایی علیه سه رقیب سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خود است.
🔸روسیه که رقیب سیاسی آمریکا محسوب میشود را با اوکراین درگیر میکند. چین که رقیب اقتصادی آمریکا به شمار می رود با تایوان باید مشغول شود و چه بسا یک جنگ فرسایشی را باید پیش روی خود داشته باشد.
🔹در ساحت سوم، ایران که بلحاظ ایدئولوژیک و فرهنگ، بنابه گفته هانتینگتون در نظریه برخورد تمدنها، رقیب اصلی تمدن غرب معرفی شده، باید با مساله افغانستان و اگر نشد پاکستان یا کردستان عراق و آذربایجان و ترکیه و بحرین درگیر شود.
🔸جنگ های فرسایشی و تضعیف کننده که بنوعی ضدتاکتیک و بازی بدون توپ هم از آنها یاد میشود که بدون حضور محسوس در دایره جنگ، برنده بازی میشود.
🔹شلوغ کاری های چندوقت اخیر در موضوع افغانستان،شایعه سازی، تحریک به اخراج افغانی از ایران، شهادت طلاب در حرم و جریحه دار شدن افکار عمومی را از این زاویه تمدنی اگر مطالعه کنیم چه بسا به معادلات دیگری در فرایند اقدامات سیاسی و دیپلماتیک با همسایگان و حتی در سطح بینالملل دست یابیم.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi
#سوادرسانه
نظرات ما از پرسه زدن در شبکه های اجتماعی سرچشمه می گیرند، نه مطالعه ی کتاب ها.
این تقلید ِ دانایی در واقع #الگوی_جدید_نادانی ست...
👤 کارل گرینفلد
🆔 @andisheengelabi
7.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️چگونه عکس و فیلم فیک و جعلی را تشخیص دهیم؟
🔸در عصری که بدلیل شبکه ای شدن معرفت و آبشاری عمل کردن #اطلاعات و #جایگزینی اطلاعات بجای معرفت، تشخیص واقعیت از #دروغ هم بشدت سخت شده است، ضروری است که در تمام ساحت ها مسلط بر قواعد شناسایی و دروازه بانی خبر باشیم.
🔹نسبت به مکتوبات و نوشته جات تقریبا تکلیف مشخص است و با #سرچ در #گوگل و تحقیق درباره منبع خبر و زمان خبر و...می توانیم راستی آزمایی کنیم. اما درباره شناخت #مدیا که چقدر با #واقعیت مطابقت دارد و اینکه فلان عکس یا فیلم چه سهمی از حقیقت را داراست، روش #سرچ_معکوس کارآمد و راهگشاست.
#فیک_نیوز
#خبر_جعلی
#جستجوی_معکوس
🆔 @andisheengelabi
🔎شش سکانس از ضد واکنشها به اثر فاخر "سلام فرمانده"
🔹سرودی که فارغ از قیل و قال های روزمره و حاشیههای سیاسی و در یک بستر کاملا #مردمی، راه خودش را در میان تشتت ذائقه ها و سلیقههای هنری و موسیقیایی امروزی پیدا کرد و به خط مقدم جهاد فرهنگی تبدیل شد که باید پایش ایستاد و هزینه داد و مراقبت کرد تا از جانب نااهلان و بیگانگان ترور نشود.
🔸اما صف موافقین اثر بسیار پررونق بود و قلبها و ذهن های آزاده، فارغ از جناح بندیهای سیاسی و لایف استایلهای متکثر، پیام اثر را دریافت کرده و علاوه بر همسویی و #درونیسازی، تکثیر و بازارسال کردند.
🔹اما مخالفین و منتقدین انقلابی اثر هم کما بیش وجود داشتند که البته در ادامه و بدلیل سونامی مثبت به راه افتاده از جانب این محصول، گوی انتقاد از آنها به کام اپوزیسیون و ضدانقلاب ربوده شد و جریان بیگانه، موج منفی پرشتابی را با تکنیک #برچسبزنی استارت زد که در ادامه به چند نمونه اشاره میکنیم.
1️⃣شست و شوی مغزی کودکان و استفاده ابزاری از آنها: بیبی فارسی آن را تبلیغاتی خوانده و کارزاری برای سوءاستفاده از کودکان معرفی میکند و با برجسته کردن بخشهای خاصی از سرود، آن را #محصولی_حکومتی و تبلیغاتی با بهره برداری ابزاری از بچه ها و شستوشوی مغزی آنها گزارش میکند.
2️⃣ میلیتاریسیتی و غیر دمکراتیک خواندن اثر: نشنال سعودی که همیشه رادیکال و افراطی گزارش میکند این سرود را میلیتاریستی(شبهنظامی و امنیتی) و غیردمکراتیک ترجمه میکند و شبیهسازی هیتلری از محتوا و فرم اثر به گزارش در میآورد. در ادامه نیز با شانتاژ و #پروپاگاندای_معروفش، این سرود فاخر را تلاش حکومت برای جبران ریزش محبوبیت خود مخابره میکند.
3️⃣ ترور کلیدواژه ها و ضدهشتگسازی: و من و توی ملکه، آن را تمسخر میکند و واژههای بدیلی را جهت از رونق و اعتبار انداختن کلیدواژه های کاشته شده در سرود، بازتولید میکند و به موازاتش با ساخت و پرداخت واکنشهای مردمی موهوم از طرف گزارشگر من و تو، صف مردم علیه مردم را به زعم خود برای خنثی سازی و تولید #شکاف_اجتماعی، دست و پا میکند.
4️⃣مبنازدایی و تولید تردید و تنش در جهت و مبانی اثر: رسانه ای بنام #جماران و منتسب به بیت امام در اقدامی تاسف بار و نقدهایی سخیف که تولید تردید و شبهه میکند، می نویسد: چرا اسمی از امام برده نشده و نام آیت الله بهجت که اتفاقا با موسیقی هم مخالف بود! در متن سرود استفاده شده است. چرا از شجریان و موسیقی پاپ در صداوسیما خبری نیست و این سرود بارها و بارها پخش میشود و اینکه این سرود ماهیتی نظامی امنیتی دارد، در حالیکه حضرت امام با تز گل در برابر گلوله انقلاب کرد؟!(جای تاسف است که برخی فقط از امام، نام و نسبتش را یدک میکشند و درک درستی از آرمان و اندیشه امام نداشته و سرودی که مملو از افق انقلابی امام است را خبط و خروج از تفکر امام تلقی میکند.)
5️⃣اعتبارزدایی و خلق شبهه حقوقی و قضایی: در برخی از کانال های خبری گیلان علیه حاج ابوذر روحی، پرونده موهوم قضایی ساخته میشود تا با #اعتبارزدایی از این شخصیت، به سطح جریانسازی این اثر خدشه وارد نمایند.
6️⃣نقدهای فاقد برج مراقبت و توجه به فرامتن: عده ای هم چه بسا دلسوزانه و فارغ از #فرامتن ماجرا و دقت در تاثیرات جریانی این سرود، انتقادات نه چندان جدی و جانداری مطرح میکنند. بعنوان مثال به وجه ادبیاتی ماجرا گیر میدهند که مثلا ساختار فلان فعل و فاعل با متن نمیسازد، یا مثلا سطح معنایی این شعر از فهم کودکان بالاتر است و یا فلان شخصیت مذکور در شعر، برای کودکان ناآشناست. پاسخ این انتقادات البته چندان سخت نیست و درک درست از تربیت کودک که آشنایی با الفاظ و مفاهیم و فضا را جهت ارتباط معنایی ضروری و کافی میداند، چالش را مرتفع میکند. این جنس واکنش بلحاظ ماهوی البته از سایرین جدا بوده و صرفا جهت و ضریب نقدهایش بایستی مدیریت شود تا نقض غرض صورت نگیرد.
💢یک سرود در ابتدای امر، یک اثر فرهنگی و رسانه ای است ولی وقتی بحق و شایسته به میدان عملیاتی و جریانسازی وارد شده و پیشانی کار فرهنگی و جریان رسانهای ما قرار میگیرد، بایستی از تمام ابعادش مراقبت نمود و با اقدامات سخیف ارگانی و نهادی، شبیهسازی ها و طنزپردازیهای مضحک و عوامانه و همچنین فیگورهای روشنفکرمآبانه، سطح تاثیرش را در داخل خنثی نکرد.
✍علیرضامحمدلو، کارشناس و پژوهشگر رسانه
🆔 @andisheengelabi
"اثر قالب بندی" در رسانه به چه معناست؟
🔻یک قاعده شناختی است که میگه قالب و نحوه ارائهی یک محتوا، روی تصمیم گیریهای ما اثر میگذاره.
🔸در این نوع #سوگیری_شناختی، ما تحت تاثیر گونه های متفاوت ارائهی یک محتوا یا پرسش یکسان قرار میگیریم. یعنی کافیه گزینه های موجود با #شیوه_های_متفاوت ارائه بشن تا جهت دهی صورت بگیره، بدون اینکه خودمون متوجه بشیم!
🆔 @andisheengelabi
عصرتبیین عصررسانه
📎مطلب تکمیلی
"اثر قالب بندی" 📝
⏪طی یک تحقیقاتی که در دانشگاه استنفورد انجام گرفت از یک سری دانشجو سوال کردند که برای درمان یک جمع هزار نفری که به یک نوع بیماری خاصی مبتلا شده بودند، دو نوع درمان در نظر گرفته شده است. اگر شما جای کادر پزشکی باشید کدام یک را انتخاب میکنید؟
1. درمان الف) احتمال نجات 800 نفر
2. درمان ب) احتمال مرگ 200 نفر
.
.
.
72درصد از دانشجویان گزینه الف را انتخاب کرده بودند.
💠اما اگر با دقت نگاه کرده باشیم، هیچ کدام از این گزینه ها تفاوتی با یکدیگر ندارند و فقط تفاوت آنها در بیان آنهاست که به آن اثر قالب بندی میگویند.
🔸اثر قالب بندی یکی از مهمترین و قویترین خطاهای شناختی است که نشان میدهد قالب و نحوهی ارایه یک محتوا، میتواند بر روی تصمیم گیریهای ما اثر داشته باشد.
🔹همانطور که میدانید انسان ها زیان گریز هستند. برای آنها ضرر، از سود معادل مهمتر است و یک سود حتمی بیشتر از یک سود احتمالی مورد علاقه است و مردم، یک ضرر احتمالی را نسبت به یک ضرر قطعی ترجیح میدهند.
📺کسب و کارها نیز با دانستن تاثیر قالب بندی و تغییر نحوه قیمت گذاری کالاها میتوانند میزان فروش خود را افزایش دهند. برای مثال دو گزینه زیر را در نظر بگیرید.
الف. کالای مورد نظر را به قیمت خرده فروشی، به مبلغ 200 هزار تومان خریداری کنید.
ب. کالای مورد نظر را با 50% تخفیف نسبت به قیمت خرده فروشی (400 هزار تومان) به مبلغ 200 هزار تومان خریداری کنید.
⚠️در هر دو حالت خریدار مبلغ یکسانی را می پردازد اما مشتریان گزینه دوم را ترجیح می دهند زیرا در سناریوی اول احساس از دست دادن میکنند (پرداخت 200 هزار تومان) و در سناریوی دوم احساس برد می کنند (تخفیف 200 هزار تومان). در واقع یک محصول مشخص میتواند در قالب برد و یا در قالب باخت به مشتریان ارائه گردد.
♻️وقتی پیشنهادی در چهارچوب «برد» ارائه می شود برای (سیستم یک) تداعی «داشتن» میکند در نتیجه به سمت گزینههای قطعی گرایش پیدا میکند اما زمانیکه پیشنهاد در چهارچوب «باخت» ارائه می شود افراد ریسک پذیر میشوند و گزینه شرط بندی یا احتمالی را انتخاب میکنند.
🌐تحقیقات عصب شناسان نیز نشان میدهد افراد با شنیدن کلماتی مانند «داشتن» یا «باختن» که بار احساسی دارد ناحیهای در مغزشان به نام آمیگدال فعال میشود که با تحریکات احساسی در ارتباط است که نشان دهنده درگیر شدن "سیستم یک" است.
⁉️شاید این سوال پیش بیاید که انسان منطقی میتواند چهارچوب های هم معنی را تشخیص دهد و آنها را به هم تبدیل کند، مسئله اینجاست که این کار نیاز به تلاش دارد و وظیفه (سیستم دو) است که در بیشتر موارد تنبل است.
🎭در کمپین های تبلیغاتی، از این ابزار استفاده میشود تا پیشنهادها در قالب سود برای مخاطبان ارائه گردد و منجر به فروش بیشتر شود.
♨️ مردم بصورت عمومی تمایل به انتخاب گزینه هایی دارند که حالت برد را برای آنها تداعی کند. یک لیوان با نیمه پر از یک لیوان با نیمه خالی بهتر است! حتی اگر هر دو گزینه نتیجه یکسان داشته باشند.
🌐عصر جدید، عصر رسانه
🆔 @andisheengelabi