eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.5هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔎چرا نظام، گارد امنیتی تمام عیار ندارد؟/آیا پشت صحنه امیدوارند که نظام یک جایی کنترلش را از دست بدهد و احساساتی شود؟ ✍مهدی محمدی 🔸اجازه بدهید یک مرور بکنیم. از منظر امنیتی در مرحله استمرار اجباری آشوب هستیم. طرف طراح، در حال سوزاندن دسترسی ها و سرمایه های بیست و گاهی ۳۰ ساله خود است، فقط برای اینکه بتواند آشوب را ولو یک روز بیشتر کش بدهد. 🔸در یک شبکه حداقل دو سه ساله خرج شد. در شبکه بیش از ده ساله خود را سوزاندند. عبدالحمید در سرمایه ۳۰ ساله است. شبکه نفوذی در خیلی قدیمی بود. ولی برایشان مهم نیست. دسترسی ها را می سوزانند و شبکه ها را قربانی می کنند چون کابوسی بدتر از خاموش شدن شعله آشوب برایشان قابل تصور نیست. 🔸قبلا نوشتم که در هفته های اول موقعیت جامعه ایران را انقلابی ارزیابی کرده بود. اکنون کمی ارزیابی را تصحیح کرده. می گویند ایران در 'آغاز' شکل گیری وضعیت انقلابی است. طراحی این است که مستقل از هزینه، خیابان فعال بماند. تنها راه تحقق این هدف برای طرف طراح، وارد کردن نظام به 'چرخه خشونت افزایشی' است. 🔸این بازی را جمهوری اسلامی از همان ساعت نخست خوانده بود. تا امروز جمهوری اسلامی در مقابل سنگین ترین فشارها برای برخورد شدیدتر مقاومت کرده است. 🔸فقط در همین دو روز ۷ نیروی نظامی و امنیتی به شهادت رسیده اند. استفاده از ظرفیت انتظامی در خیابان، صرفا در حد پراکندن تجمعات برای جلوگیری از رخ دادن فجایع امنیتی است. استعداد امنیتی اصلی کلافه است که تا کی باید صبر کند. 🔸از حیث تکنیکی و تاکتیکی شاید نقدهای جدی به مهارت های ضد اغتشاش وارد باشد اما از جهت راهبردی نظام عمدا به سمت سرکوب حرکت نکرده و نخواهد کرد. تصمیم گیران می دانند که باید شهید بدهند اما کسی نباید کشته شود. 🔸برای مردانی که کالجبل الراسخ چهل سال جنگیده اند خیلی سخت است. ولی خب این جنگ را هم باید بجنگند و این یکی قانون خودش را دارد. 🔸در این روزها من از نزدیک دیده ام ذهن سیستم بیش از آنکه درگیر سرکوب باشد، درگیر اصلاحاتی است که باید بکند. بحث های بسیار پر حرارتی در جریان است که بخشی از جامعه دیده نشده و باید بشود.بدون یک برنامه اجتماعی، تدبیر امنیتی عقیم می ماند. 🔸از حیث شناختی هم در واقع با یک مواجهیم. در واقع خبری نیست. آشوب درست و درمانی هم نیست چه رسد به انقلاب‌. صحنه هایی خلق می شود فقط برای اینکه ویدئوهایی از آن وایرال شود. 🔻طرف طراح امیدوار است نهایتا مردم تصمیم بگیرند بازیگر این تئاتر بشوند. منتها مردم فقط موبایل که نمی بینند. خیابان هم می روند و مشاهده شکاف عمیق میان نهاده شناختی و داده فیزیکی به آنها می گوید یک جای این کار می لنگد.حتی بسیار معترضان کمتر آشوب می کنند. 🔸شیوه فعلی طرف طراح را ناگزیر به سمت خواهد بود. چاره ای ندارد. انقلاب که نشده، ولی زخم باید زده شود. ضمن اینکه ویدئو لازم دارند و ماشین تحریک مردم بیکار بماند، می میرد. 👌همچنان امیدوارند سیستم یک جا کنترلش را از دست بدهد و احساساتی شود. اما نخواهد شد. پیام رهبر انقلاب برای شهدای شاه چراغ یا تصمیم شورای تامین سیستان درباره فرماندهی انتظامی زاهدان را ببینید. دل، گرم ولی ذهن سرد است. 🔸نهایتا طرف طراح می داند ایران ایستادن و تماشا کردن یا خوردن و پاسخ ندادن بلد نیست. یک جایی معادله منطقه ای و بلکه جهانی خواهد شد. در نقطه ای از مسیر قرار نداریم که بتوان به عقب برگشت. 🆔@asre_tabyin
🔎تکنیک های جریان معاند در جنگ ترکیبی 1⃣تولید نارضایتی در با بزرگنمایی ضعف‌ها و کوچکنمایی و تحقیر قوت ها با ترفند بایکوت و 2⃣ القای ناکارآمدی در و مدیریتی با ضریب دهی به اشتباهات جزء و تعمیم آن به کل و برچسب‌زنی تحت عنوان 3⃣ انگاره‌سازی مسموم و ذهنیت سازی وارونه، هیجانی و در ذیل محورهای مذهبی، قومیتی، جنسیتی و سبک زندگی 4⃣ با الگوریتم تولید گسل و شکاف اجتماعی در ماجرا و امتداد جریان به سمت الگوی تجزیه ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎پیامدشناسی "راهپیمایی" در جنگ های شناختی و ناآرامی‌های اجتماعی 🔸در چنین شرایطی که سه فاز ذهنیت، مجازی و میدان هرکدام سهمی از ناآرامی را یدک می‌کشند، چگونه می توان متغیری چون راهپیمایی سراسری را تحلیل و پیامدسنجی نمود؟ 🔸جهان مجازی اتفاقات حاکم بر دو ساحت دیگر را راهبری می‌کند. در واقع سطح عمومی و میدانی در امتداد هشتگ ها و پیج های مجازی آموزش دیده جریان اپوزیسیون، محل جولان اوباش و لمپن ها شده است. 🔸ذهنیت نخبگانی، متاثر از فضای مجازی و مارپیچ سکوت رخ داده در میدان، تحلیل های منفی و محافطه کار تولید و تدوین می‌کنند و مجموعا ذهنیت اجتماعی و به تعبیر بوردیو، هبیتاس جامعه در قبال میدان، تصویری آشوبناک به خود می‌گیرد. 🔸با این اوصاف، راهپیمایی و حضور میدانی مردم باعث خنثی سازی برخی مسمومیت‌های مجازی مثل اکثریت پنداری مجازی و مارپیچ سکوت میدانی می شود. روشن می کند که هر هشتگ مساوی یک انسان نیست و شمارش واقعی مردم در چنین میدانی قابل ارزیابی است نه صرفا مانورهای مجازی با ابزارمکانیکی و هشتگ‌بازی! 🔸توام با این آثار روانشناختی و جامعه شناختی در سطح عمومی و نخبگانی، دستگاه های تصمیم گیر امنیتی و قضایی را در برخورد با ناامنی و متخلفین معاند حمایت و محکم می گرداند...درود بر مردم بصیر و باشرف ایران اسلامی ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎امتداد ناواقعیت اغتشاشات با مصادره و جعل افکارعمومی 🔸فرسایشی شدن اغتشاشات و خشونت افزایی‌ آن باعث شده، پروژه بودن و مهندسی شدن آن به فکت غیرقابل انکاری تبدیل شود. اما ماجرا چیست؟ جعل یا جلب افکار عمومی، قلب تمام تکنیک هایی است که این روزها از جانب اغتشاشگران در فضای مجازی و میدانی به کار بسته می‌شود. 🔹دختری با حمایت دوربین های درکمین نشسته، مقابل نیروهای ضداغتشاش رجزخوانی می کند و سعی در تحریک و ایجاد درگیری دارد. در تلاش است که نتایج این برخورد به تثبیت روایت دروغ کشته شدن مهساامینی منجر شود. 🔸دختری دیگر در خیابان با وضعیتی رها سراغ سوژه های مردمی از خردسال و نوجوان تا پیرمرد و بازاری و دختر و پسر می رود. مشت صمیمی که حاوی شکلات و نوشته‌ای مبنی بر پیام آزادی با کلیدواژه مهسا امینی است را بعنوان نماد این مانور استفاده می‌کند. 🔹به بهانه چهلم دختری، سر مزارش معرکه می‌گیرند و سرودهای مخصوص جنگ و اتحاد اقلیمی سر می‌دهند و در تلاشند که تعداد اندک، هیجان زده و غافلگیر خود را با جوسازی جبران کنند. 🔸تمامی این ترفندها تکنیک‌هایی در راستای بوده که فرامتن آن، خالی شدن فرایند اغتشاشات از ظرفیت افکارعمومی است. چرا که بعنوان پیش درآمد براندازی مخملین، جلب یا جعل و است که با دوربین و تدوین و غافلگیری مردم با چاشنی سرودی تراژیک قابل تحقق است. 🔹 یک بوده که از مبدا همراهی(پخش‌شکلات) تا مقصد درگیری یا از مبدا درگیری(رجزخوانی) تا مقصد همراهی در رویای تحققش هستند. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
▫️این روزها تولید محتوا و ضرورت تبیین و روشنگری در زمین افکارعمومی بیش از پیش احساس می شود. امروز نقطه ثقل ، جدال بر سر اقناع یا فریب افکارعمومی و قشر خاکستری جامعه است. در باب قضایای اخیر، تحلیل وضعیت و نسخه عملیاتی و در قالب یادداشت و pdf و word در کانال کار شده که لینک های مرتبط تقدیم می‌شود؛ 1⃣تکنیک های کنش رسانه‌ای موثر در جنگ روایت ها 2⃣ده فاز عملیات تجزیه؛ از کشته سازی تا جریان سازی 3⃣مثلث جنگ شناختی در ماجرای مهسا امینی و فرایند کلان مدیریت بحران 4⃣جنگ روایت ها و مدل جریان‌سازی bbc فارسی در ماجرای فوت مهسا امینی 5⃣مدیریت فرهنگی و سه گانه تربیتیِ بومیان عصر دیجیتال 6⃣ده فاز جنگ روایت‌ها در مقام تحلیل و تبیین عملیاتی/ از انگاره سازی تا اغتشاش و براندازی 🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
📝تکنیکهای عملیات روانی/ بخش چهارم 🔸در شمارگان پیشین به تعریف عملیات روانی و انواع آن در #طرح‌ریزی_ج
📝تکنیک‌های جنگ روانی/ قسمت پنجم در این شماره دو مفهوم «تظاهر به بی طرفی» و «اهریمن سازی» که در پیوستگی محتوایی یکسان، امکان اثرگذاری بر جامعه مخاطب عملیات روانی را دارا هستند؛ مورد بررسی و واکاوی قرار خواهد گرفت. تظاهر به بی طرفی 🔸بسیاری از رسانه های خبری برای القای بی طرفی خود به مخاطبان و در نتیجه آنان، از روش «تظاهر به بی طرفی» استفاده می کنند. در این روش سخنان و دیدگاه های مخالفان به اشکال مختلف نظیر گزارش، مصاحبه، مقاله و یادداشت منعکس می شود. 🔹رسانه به دلیل اتخاذ یک موضع بی طرف، اعتبار بیشتری در میان مخاطبان خود کسب می کند. همچنین رسانه با حفظ پوشش بی طرفی، می تواند پیام های خود را به آسانی به مخاطب القا کند و اهداف موردنظر خود را تأمین سازد. 🔸در این اصل ضمن اظهار بی طرفی و حفظ احترام مخالفان، اقدام به پخش سخنان و نظرات مخالفان می کنند و به دنبال آن، مطالب خود را القا می کنند. در واقع با پوشش خبری به شکل بی طرفانه و حتی مؤدبانه سعی می شود حمایت های لازم یا تخریبهایی در راستای اهداف موردنظر اعمال شود؛ زیرا همیشه از جبهه گیری بیزار است و به سمت و سویی سوق پیدا می کند که نشانه های بیشتری از بیطرفی ببیند و احساس امنیت بیشتری می کند. 🔹اهمیت این تکنیک در عرصه رسانه به قدری بالاست که رسانه ها همواره در کاربست این تکنیک عملیات روانی با یکدیگر رقابت داشته و سعی دارند برتری خود را نسبت به دیگران در نمایش مواضع بی طرفانه‌تر به رخ بکشند. اهریمن سازی 🔸در روش اهریمن سازی، شخص مبلغ تلاش می کند تا تنفر و دشمنی جمعیت مخاطب را نسبت به عقیده گروه با کشورهای خاص برانگیزد، به نحوی که اگر (گروهی از دیدگاه رسانه) سیاست خارجی را پشتیبانی کند، صرف نظر از درست یا نادرست بودن آن، وجهه منفی گروه حامی این سیاست را می کند و از این طریق بر مواضع جمعیت مخاطب اثر می گذارد. 🔹بر اساس نظریات پراتکانیس یکی از زیان بارترین پیامدهای ، تسهیل نابودی افراد یک ملت به وسیله ملت دیگر بدون عذاب وجدان است. 🔸جنگ نابودی و آسیبهای فراوانی به بار می آورد. در چنین وضعیتی طراح عملیات روانی برای کاهش ناهماهنگی احتمالی در جبهه خودی، در به حداقل رساندن ماهیت انسانی قربانیان اعمال خود یا به حداکثر رساندن استحقاق آنان در آنچه نصیبشان شده است، خواهد داشت. 🔹در این زمینه تانکارد معتقد است یکی از مؤثرترین فنون در تحریک به خصومت علیه دشمن استفاده از داستانهایی در مورد قساوت و بی‌رحمی طرف مقابل است. . از این رو کارشناسان عملیات روانی، با ترسیم چهره دردمند و سختی کشیده قربانیان، خشم و غضب مردم خودی و احساس همدردی با قربانیان را برمی انگیزند. 🔸مصداق اهریمن سـازی را می توان اقدامات ایالات متحده آمریکا دانست. آمریکا در کاربست این تاکتیک نسبت به دشمنان خود همواره آنان را دشمن بشریت و خطری برای جامعه جهانی معرفی کرده است. در همین راستا آنان با واژه گزینی «» از این تکنیک در قبال کشورهای ایران، کره شمالی و لیبی پرداختند. 🔹کاربست این تاکتیک عملیات روانی در حمله ارتش آمریکا به افغانستان به بهانه و همچنین اشغال کشور عراق به بهانه وجود سلاح شیمیایی را شاهد هستیم. کاربست دیگر این تکنیک در رخدادهای داخلی را می توان به رفتار پهلوی دوم اشـاره کـرد. محمدرضا پهلوی برای جلوگیری از استمرار موج انقلاب در سال ۱۳۵۶ به سطح روستاهای کشـور ، معترضان انقلابی را با اهریمن سازی، معرفی می کرد که خواهان غصب زمینهای روستاییان هستند. 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
🔎 شِش سوال راهبردی برای رهایی از قفس فیک نیوزها 1⃣این پیام چیست و چه می گوید و معنای مطابقی‌اش چیست؟( سی ثانیه مکث بعد از مطالعه) 2⃣چه کسی یا منبعی مستقیم یا غیرمستقیم پشت این پیام، مضمر و پنهان است؟(دو دقیقه سرچ و پرس و جو بعد مطالعه) 3⃣مخاطب این پیام کیست و چه رده یا شاخص سنی و جنسی و دانشی می تواند و بایستی در ایستگاه مصرف این پیام قرار بگیرد؟(زیر سی ثانیه قابل فهم است) 4⃣هدف مستقیم و غیرمستقیم و زیرمتن این پیام چیست؟(یک دقیقه تفکر و تامل یا گفتگو بعد از سرچ و پرس و جو) 5⃣این پیام به نفع یا ضرر چه کسی است؟(یک دقیقه تحلیل و گمانه زنی و پرسش بعد از فهم اجمالی زیرمتن) 6⃣اساسا آیا این پیام صحیح است و با استدلال کافی بیان شده است؟(اگر مراحل قبلی درست طی شود این مرحله کمتر از یک دقیقه زمان میطلبد، امتحان کنید) 🔸این شش سوال با صرف کمتر ازپنج دقیقه می تواند فرد و جامعه را از ترور خبری فیک نیوزها واکسینه کند. این صبر و حوصله کوتاه و اهل گفتگو و پرس و جو بودن پیرامون اخبار و فکت های رسانه ای، همان آموزش فهم انتقادی رسانه است. 🔻پدافند غیرعامل و مقام مسئول آموزش و تربیت بایستی از صدر تا ذیل جامعه را مجهز به چنین دستگاه اندیشه ای نماید تا هزینه اضافی بلحاظ اتلاف انرژی و اسراف سرمایه اجتماعی در وضعیت های عادی و بحرانی متوجه سیستم و جامعه نگردد. ✍علیرضامحمدلو، مدرس و تحلیلگر رسانه 🆔@asre_tabyin
🔎سواد رسانه و دروازه بانی خبر با شش سوال راهبردی ▫️این روزها شاهد جولان فیک نیوزها هستیم که با رویکرد جنگ شناختی و تکنیک های عملیات روانی، ذهنیت و باورهای و کلان‌روایت های نظام را مورد هجمه قرار داده اند. نبض این حملات، افکار عمومی است که نیاز به بازسازی و تکنیک مواجهه دارد. که در این مواجهه می توانند افق گشا بوده و ایجاد کنند را در اسلایدها مشاهده و مطالعه بفرمایید. 🆔@asre_tabyin