eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.6هزار دنبال‌کننده
697 عکس
443 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عصرتبیین عصررسانه
📝تکنیک‌های جنگ روانی/ قسمت پنجم در این شماره دو مفهوم «تظاهر به بی طرفی» و «اهریمن سازی» که در پیوس
📝تکنیک های جنگ روانی/ قسمت ششم 🔹در شمارگان پیشین به تکنیک «تظاهر به بی طرفی» و «اهریمن سازی» در عملیات روانی با هدف آگاهی بخشی به اقدامات دشمنان انقلاب اسلامی و طراحی آنان با کاربست این تکنیک اشاره کردیم؛ در این شماره دو مفهوم «ایجاد تفرقه و تضاد» و «دروغ بزرگ» که در پیوستگی محتوایی یکسان، امکان اثرگذاری بر جامعه مخاطب عملیات روانی را دارا هستند؛ مورد بررسی و واکاوی قرار خواهد گرفت. ایجاد تفرقه و تضاد 🔸از مهم ترین اقدامات در فرآیند جنگ روانی، تضعیف دشمن از بعد روانی است؛ دشمن باید به شکست خوردن انس گیرد و آن را در وجود خود نهادینه بداند. آنچه در این زمینه می تواند مؤثر باشد، ایجاد یا تلقین تضادهای مختلف در جبهه دشمن است به طوری که تمرکز دشمن را از صحنه جنگ به خاکریزهای داخلی بکشاند و مشغولیتی پیچیده را برایش فراهم کند. 🔹رسانه می تواند با میان اقلیت ها، قومیتها، نخبگان و حاکمیت وحدت را بین نیروهای دشمن متزلزل سازد. از آنجایی که وحدت و یگانگی دو عامل اصلی در موفقیت هر ملت و هر نظام حکومتی است، تفرقه نیز عامل اصلی ذلت و بدبختی هر ملتی است و همواره در تاریخ هرجا پای تفرقه باز شده است شاهد ضربه جدی به پیکره حکومت بودیم تا جایی که منجر به سقوط آن شده است. 🔸به طور خلاصه می توان این گونه ابراز نمود که این روش تقریبا نتیجه تمام روشهایی است که دشمن در جنگ روانی به کار می برد و حقیقتا، دشمن در به راه انداختن جنگ روانی در پی ایجاد و حاکمان می باشد تا از این طریق بتواند به منافع خود دست یابد و توسط نیروهای داخلی ضربه اش را وارد سازد. 🔹برای مصداق کاربست ایجاد تفرقه و تضاد به دوران باید اشاره کنیم. حزب بعث عراق برای جذب عشایر عرب ساکن استان خوزستان از تشکیل استان الاحواز خبر دادند و نبرد با جمهوری اسلامی را جنگ میان عرب و عجم برساخت کردند تا از این طریق به اختلاف افکنی و تفرقه میان اعراب استان خوزستان با اقوام دیگر بپردازند؛ هرچند با هوشیاری و فداکاری عشایر عرب، این عملیات روانی به شکست منجر گشت. دروغ بزرگ 🔹تاکتیک قدیمی دروغ که هنوز در رسانه ها فراوان به کار می رود، عمدتا برای یا حتی برای مرعوب کردن استفاده میشود. در این روش دشمن سعی می کند تا مخاطب موردنظر را به سمت یک فضای ذهنی متفاوت با واقعیات سوق دهد و این عمل یعنی فریب یا دروغ بزرگ، باید به گونه ای ساخته و پرداخته شود که افراد، بدون هیچ مقاومتی وارد آن شوند و القائاتی را که می شود، بپذیرند؛ بنابراین دشمن سعی می کند با تلاش و کوشش، ذهن مخاطب را به نتیجه مورد انتظار خویش برساند. بدین معنی که پیامی را که به هیچ وجه واقعیت ندارد، بیان می کنند. 🔹دروغ تا زمانی که کشف نشود و متناسب با اوضاع و احوال مخاطبان طرح و پخش گردد، همانند اسلحه ای بسیار مؤثر عمل می نماید. معروف ترین استفاده این تاکتیک، در زمان هیتلر و توسط گوبلز بوده است؛ گوبلز می گوید: «دروغ را به حدی بزرگ بگویید که هیچ کس جرئت و فکر تکذیب آن را نکند» 🔸در راستای کاربست این تکنیک علیه جامعه ایرانی می توان به ریاست جمهوری ۱۳۸۸ اشاره نمود. در این انتخابات رسانه های خارجی با بهره گیری از اشتباهات نیروهای سیاسی داخل کشور و تکنیک دروغ بزرگ مسئله و سپس ابطال انتخابات را مطرح کنند و هدف اصلی آنان ایجاد درگیری در جامعه ایرانی و سپس اسلامی بود. 🔹برای مقابله با این رویکرد دشمن، نهادهای رسمی سازوکار انتخابات در کشور را به افکار عمومی توضیح دادند و مانع استمرار دروغ بزرگ شدند. ادامه دارد... کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@asre_tabyin
🔎بی‌بی‌سی فارسی و تغییر جهت جنگ شناختی بسمت روحانیت 🔻بی‌بی‌سی فارسی ۱۲ آبان ۱۴۰۱، در گزارشی با عنوان "اعتراضات در ایران؛ «عمامه‌پرانی» از چه زمانی آغاز شد؟" نوشت: در جریان اعتراضات اخیر، معترضان عمامه بعضی از روحانیون را از سرشان برداشتند!... ▫️اما اهداف احتمالی این فاز جنگ شناختی روانی چیست؟ 1⃣تاریخ سازی جهت و هویت بخشی به توهین علیه روحانیت 2⃣عادی سازی و برای پرتکرار شدن این قبیل رفتارهای زشت و مبتذل 3⃣فانتزی سازی تا علیه روحانیت بدلیل امکان برخورد و تنش از جانب طلاب مورد آسیب و آزار 4⃣ و احترام شکنی از لباس و هویت و منزلت روحانیت در سطح افکارعمومی با وایرال کردن بی‌احترامی‌ها 5⃣تهدید روحانیت در جهت برای واکنش های روشنگرانه، تحلیلی و میدانی و بنوعی فلج تبیینی با هراس افکنی از ارتباط مستقیم روحانیت با مردم 6⃣تحریک و قشر نخبگانی ساکت و نه چندان فعال و روشنگر برای 7⃣ به اغتشاشات از طریق تحریک و به میدان کشیدن پای روحانیت غیرهمسو با حاکمیت 8⃣ و حکومتی زدن به روحانیت مخالف اغتشاش و ناآرامی جهت خنثی سازی افکار و رفتار تبیینی طلاب و فضلای روشنفکر انقلابی 9⃣ترویج و و تفکیک دین از سیاست با طرح جداسازی روحانیت از حکومت و پیوستن به مردم!! 🔟 تکمیل در جنگ شناختی با تولید نفرت، ترویج سکولاریسم، برچسب آخوند درباری و چالش عمامه‌پرانی ✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🆔@asre_tabyin
▫️رهبری معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۰/۵/۱۲) می‌فرمایند: 🔸امروز بیشترین تحرّک دشمنان ما علیه ما بیش از تحرّکات امنیّتی و اقتصادی، تحرّکات تبلیغاتی و و تبلیغات رسانه‌ای است… 🔸کار تبلیغاتی کار مهمّی است؛ ما در این زمینه ضعف داریم. حالا بگذریم از آن آدمهای غافلی که از رسانه‌های داخلی هم به نفع دشمن استفاده میکنند -که حالا آن محلّ بحث ما نیست- لکن [درباره‌ی] آن کسانی هم که قصد خیر در این زمینه دارند، ما کم‌کاری داریم. 🔻در زمینه‌ی کار تبلیغاتی و حرکت تبلیغاتی درست و باید قوی‌تر و هوشمندانه‌تر عمل بکنیم. 🆔@asre_tabyin
🔎چرا ورزشکاران قهرمان ایرانی خوشحال نیستند؟ ▫️شادی نکردن و نخواندن سرود ملی توسط بازیکنان و کادر فنی فوتبال ساحلی و کشتی فرنگی که به ترتیب قهرمان جام بین قاره‌ای و جام جهانی شدند را با چگونه می توان تحلیل کرد؟ ▫️واقعا به مردم اهمیت نمی دهند و مقابل شادی ملت، گارد گرفته اند یا پای واقعیت دیگری در میان است؟ فارغ از اینکه فدراسیون و پروتکل های موجود باید پاسخگوی این در سطح ملی و بین المللی باشند، این مساله را از زوایه دیگری هم می‌شود فهمید. ▫️۴ مهرماه در همین رابطه، یادداشتی نگاشته شد که برای فهم این موقعیت و نوع واکنش رسانه ای ما موثر است.👇 🔎سلبریتی ها، حباب اطلاعاتی و تله پژواک! https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
🔎جامعه شناسی "چالشی با محوریت عمامه و مشت‌های شکلاتی" ▫️تقابل مشت های شکلاتی با متن‌ عفاف یا آزادی(خیالی) و ایده عمامه بوسی در قبال عمامه پرانی، هایی است که نیاز به تامل رسانه ای و واکاوی جامعه شناختی دارد. ▫️این تقابل ایده ها را چطور می توان روایت کرد؟ اگر این قبیل کنشگری ها را نمادین و سمبلیک در راستای عمومی و بنوعی‌ بدانیم، چه بسا نوع تحلیل و کنشگری متفاوتی را شاهد باشیم. ▫️جامعه شناسان بر این باورند که غالب رفتارهای انسان، صورت و شکل فضایی خاص خود را دارد. ، سه گونه فضا را از هم تفکیک کرده هرچند که این سه جزء را بطور دیالکتیکی باهم مرتبط می‌داند. 1⃣ فضای زیست شده(تجربه شده و اجتماعی) 2⃣ فضای انگاشت شده(درک شده و تاریخی) 3⃣ فضای برداشت شده(خیال شده، مصنوعی و نمادین) ▫️وضعیت حاکم بر امروز، پررنگ شدن (مصنوعی)،سمبلیک و پر از نشانه های متکثر در خدمت هویت بخشی، همراه سازی و مصادره یا معنابخشی به افکارعمومی با ارزانترین هزینه و میانبرترین مسیر منتهی به حکمرانی است. ▫️این تقابل پدافندی با چاشنی عملیات روانی که شاهد هستیم ولو اینکه (تجزیه طلبان با ابزار عناصر اجیر شده) علیه اکثریت(مردم) بوده ولی جهت‌گیری و مکانیزم ماجرا، و بازی نشانه‌ها در راستای مهندسی و مصادره افکارعمومی است که به یا منجر شود. ✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🔻با رسانه ما همراه باشید؛ عصرجدید، عصررسانه: https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980