#پلان_تفکر
▫️رهبری معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۰/۵/۱۲) میفرمایند:
🔸امروز بیشترین تحرّک دشمنان ما علیه ما بیش از تحرّکات امنیّتی و اقتصادی، تحرّکات تبلیغاتی و #جنگ_نرم و تبلیغات رسانهای است…
🔸کار تبلیغاتی کار مهمّی است؛ ما در این زمینه ضعف داریم.
حالا بگذریم از آن آدمهای غافلی که از رسانههای داخلی هم به نفع دشمن استفاده میکنند -که حالا آن محلّ بحث ما نیست- لکن [دربارهی] آن کسانی هم که قصد خیر در این زمینه دارند، ما کمکاری داریم.
🔻در زمینهی کار تبلیغاتی و حرکت تبلیغاتی درست و #تمهیدات_رسانهای باید قویتر و هوشمندانهتر عمل بکنیم.
🆔@asre_tabyin
🔎چرا ورزشکاران قهرمان ایرانی خوشحال نیستند؟
▫️شادی نکردن و نخواندن سرود ملی توسط بازیکنان و کادر فنی فوتبال ساحلی و کشتی فرنگی که به ترتیب قهرمان جام بین قارهای و جام جهانی شدند را با #رویکرد_رسانهای چگونه می توان تحلیل کرد؟
▫️واقعا به مردم اهمیت نمی دهند و مقابل شادی ملت، گارد گرفته اند یا پای واقعیت دیگری در میان است؟ فارغ از اینکه فدراسیون و پروتکل های موجود باید پاسخگوی این #پیام_منفی در سطح ملی و بین المللی باشند، این مساله را از زوایه دیگری هم میشود فهمید.
▫️۴ مهرماه در همین رابطه، یادداشتی نگاشته شد که برای فهم این موقعیت و نوع واکنش رسانه ای ما موثر است.👇
🔎سلبریتی ها، حباب اطلاعاتی و تله پژواک!
https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
🔎جامعه شناسی "چالشی با محوریت عمامه و مشتهای شکلاتی"
▫️تقابل مشت های شکلاتی با متن عفاف یا آزادی(خیالی) و ایده عمامه بوسی در قبال عمامه پرانی، #چالش هایی است که نیاز به تامل رسانه ای و واکاوی جامعه شناختی دارد.
▫️این تقابل ایده ها را چطور می توان روایت کرد؟ اگر این قبیل کنشگری ها را نمادین و سمبلیک در راستای #تسخیر_افکار عمومی و بنوعی #فضاسازی بدانیم، چه بسا نوع تحلیل و کنشگری متفاوتی را شاهد باشیم.
▫️جامعه شناسان بر این باورند که غالب رفتارهای انسان، صورت و شکل فضایی خاص خود را دارد.
#هانری_لوفور، سه گونه فضا را از هم تفکیک کرده هرچند که این سه جزء را بطور دیالکتیکی باهم مرتبط میداند.
1⃣ فضای زیست شده(تجربه شده و اجتماعی)
2⃣ فضای انگاشت شده(درک شده و تاریخی)
3⃣ فضای برداشت شده(خیال شده، مصنوعی و نمادین)
▫️وضعیت حاکم بر امروز، پررنگ شدن #فضای_برداشتشده(مصنوعی)،سمبلیک و پر از نشانه های متکثر در خدمت هویت بخشی، همراه سازی و مصادره یا معنابخشی به افکارعمومی با ارزانترین هزینه و میانبرترین مسیر منتهی به حکمرانی است.
▫️این تقابل پدافندی با چاشنی عملیات روانی که شاهد هستیم ولو اینکه #استبداد_اقلیت(تجزیه طلبان با ابزار عناصر اجیر شده) علیه اکثریت(مردم) بوده ولی جهتگیری و مکانیزم ماجرا، #فضاسازی_مصنوعی و بازی نشانهها در راستای مهندسی و مصادره افکارعمومی است که به #اکثریت_سازی یا #اکثریت_پنداری منجر شود.
✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
🔻با رسانه ما همراه باشید؛ عصرجدید، عصررسانه:
https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
🔎۶۰ ثانیه آمار اینترنت یا حکمرانی سایبری!؟
▫️با تامل و دقت به آمار داده کاوی درباره اینترنت نگاه کنید.
🔸وقتی در ۶۰ ثانیه چنین مصرف بالایی در جهان رقم میخورد، وقتی حجم سرسام آوری از #اطلاعات(کالا) مبادله میشود، وقتی تجارت و سرگرمی و #آموزش و حتی #سیاست_ورزی در این فضای به اصطلاح مصنوعی و مجازی شکل می گیرد، یاد الوین تافلر و کتاب #موج_سوم میافتم؛ کلبه الکترونیک.
🔸با تعریف رژیم مصرف مجازی، تجهیز #تفکر_انتقادی و ترمیم ارتباطات خانوادگی و ترتیب سرگرمیهای واقعی، از سلطه کلبه الکترونیک و #هک_شدن در هایپر رئالیتی(فراواقعیتها مجازی) رها شوید.
https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
🔎سواد رسانه و تکنیک دروغ بزرگ!
▫️مامور دروغ در موقعیت چهره به چهره و انفرادی جهت #اقناع طرف مقابل، از دروغ کوچک، حساب شده و ساندویچی(وسط دوتا خبر راست مثلا یه دروغ جا میده) استفاده میکند بطوریکه هنگام #پرسش_از_منبع، آچمز نشده و اعتبارش مخدوش نشود.
▫️اما مامور دروغ در موقعیت مجازی و مواجهه با #افکارعمومی، جهت اثر حداکثری و بُرد بیشتر دروغ، از #تکنیک_دروغ_بزرگ استفاده میکند. در چنین صورتی بدلیل حاکم شدن #مارپیچ_سکوت و نادر شدن پرسش از منبع و ماهیت پیام، اثر و گستره دروغ فراگیر میشود.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🎯 انتشار اخبار جعلی توییتر کار کیست؟ من و شما
— پژوهشی جدید نشان میدهد چرا حل مشکل اخبار جعلی توییتر اینچنین دشوار است
📍در خیابانهای توییتر حقیقت مثل یک ماشین قراضه است و اخبار جعلی شبیه ماشینی آخرین مدل. طبیعی است که ماشینهای آخرین مدل سریعتر از «ماشین قراضه» خیابانهای توییتر را بالا و پایین میکنند و توجه بیشتری جلب میکنند. طبق یافتههای علمی دروغ شش برابر سریعتر از حقیقت در توییتر بازنشر میشود. این شرایط تقصیر کیست و برایش چه میتوان کرد؟
🔖 ۱۸۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۱۱ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://tarjomaan.com/neveshtar/8998/
🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
🎯 انتشار اخبار جعلی توییتر کار کیست؟ من و شما — پژوهشی جدید نشان میدهد چرا حل مشکل اخبار جعلی توییت
توییتر؛ شبکه اجتماعی یا ماشین سیاسی؟
▫️این مقاله بلحاظ #سوادرسانهای محتوای خوبی است ولی از سوگیریهای سیاسی توییتر کم نمیکند. اینکه مقصر انتشار اخبار جعلی بنابر این نوشتار، من و شما باشیم بخشی از صورت مساله است نه تمام ماجرا. توییتر در #حذف_ترامپ از این شبکه اجتماعی و #ترند شدن مهسا امینی نشان داد که یک ماشین سیاسی است تا یک شبکه اجتماعی و بر اساس یک پروژه امنیتی ذیل سازمان سیا عمل می کند.
🆔@asre_tabyin