هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
🔺حوزه علمیه و سه رویکرد ممکن برای دیدار با رهبرانقلاب
▫️بدون شک حوزه علمیه و روحانیت، نرم افزار نظام اسلامی بوده و از علل محدثه و مبقیه انقلاب نیز بشمار میرود. ۲۱ تیرماه، رویداد مهمی برای این نهاد مقدس و رکین محسوب میشود. دیدار طلاب و روحانیت با مقام معظم رهبری در این تاریخ مقرر شده که در نوع خودش یک ملاقات راهبردی می تواند تلقی شود. بطور معمول یک آنالیز فشرده از وضعیت شناسی حوزه و روحانیت، مسیری که طی شده، نقاط ضعف و قوت و استراتژی های ممکن و مرجح برای مطلوب ترین آینده این نهاد در این دیدار چندساعته مطرح خواهد شد.
🔹اما چه رویکردهایی برای رقم زدن یک دیدار ویژه و الهامبخش را می توان تصور کرد؟ چگونه می توان از مدل دیدارهای تشریفاتی و کلاسیک و کم اثر فاصله گرفت و راهبردیترین تاثیر برای تحول حوزه و بهرهبرداری جامعه را از این ملاقات خاص با رهبری و آقای خاص امت اسلامی برنامهریزی و برداشت نمود؟
1️⃣رویکرد توصیفی و مدل گزارشی: در این سبک، محوریت برنامه حول فعالیت هایی است که پیرامون حوزه در نسبت با روحانیت، جامعه، نظام و فضای بین الملل اتفاق افتاده است. مرور پیشرفت ها و ارائه بازخورد از مسیرهایی که طی شده و برنامهریزی هایی که در ستاد و صف حوزه به وقوع پیوسته یا درحال تحقق است. ایجاد امیدواری و اطمینان و دلگرمی و جلب توجه و پشتیبانی، از آثار چنین رویکردی در دیدار مذکور می تواند باشد.
2️⃣رویکرد تحلیلی و مدل گفتمانی: در این سبک نیز بیشتر گفتگوها به گونه ای تنظیم میشوند که شامل دغدغه های کلان حوزه در نسبت با جامعه و نظام باشد. رویکردی نظری و چه بسا انتقادی و جذاب که با انتخاب شخصیتهای فرهیخته حوزوی برای ارائه در محضر رهبرانقلاب(زید عزه) اتخاذ می شود. نتیجه چنین رویکردی نیز باعث اتصال نظری و گفتمانی حوزه به ارکان تصمیم سازی نظام میشود و بیشتر، خیر و برکت علمی خواهد داشت.
3️⃣ رویکرد تجویزی و مدل حکمرانی: این سبک برای بازنمایی نوین از حوزه های علمیه ضروری است. خارج شدن از لاک سازمانی و تحلیل های بیرونی و گفتمانی به فاز حکمرانی و ارائه پیشنهادهایی که بُعد گرهگشایی در سطوح مختلف اجتماعی داشته باشد، میتواند حوزه را به سمت تعامل نزدیکتر و موثرتر با نظام اسلامی رهنمون کند. چابک سازی حوزه در تعاملات راهبردی با سران نظام می تواند چهره جدی تری از حوزه های علمیه در سطح مسئولین سیاسی، نخبگان اجتماعی و افکارعمومی دست و پا کند.
🔸اینکه بر حوزه و در حوزه چه گذشته و دستاوردهایش چه بوده و چندهزار مبلغ اعزام کرده یا کرسی های درسیاش چقدر افزایش یافته، ایستگاه خوبی برای روایت و بازنمایی است ولی بوی انفعال و آرشیو میدهد. طرح این مسائل که جامعه و نظام چرا در فلان مساله به نقطه منفی یا مثبت انجامیده هم خوب است ولی مزیت رقابتی چه بسا محسوب نشود و نهایتا پایگاه فکری حوزوی را در ردیف بقیه نهادها بازتولید میکند. در واقع بایستی در چنین دیدارهای ویژهای، حوزه علمیه را بخشی از راه حل در مسالههای نظام روایت کرد نه صورت مساله.
🔸اگر قرار بر این باشد که از دیدارهای آرشیو چاقکن و رمانتیک به ملاقاتهای جدی در ساحت تصمیمگیریهای کلان برسیم، بایستی دست پُری در حد چانهزنیهای راهبردی داشته باشیم و هویت حوزه را در سطح یک بازیگر اصلی، قابل اتکا و افقگشا برای نظام، بازنمایی کنیم. رویکرد عبور از چیستیهای سازمانی و چراییهای اجتماعی به سمت چگونگیهای سیستمی میتواند منتخبین ارائه در محضر رهبرانقلاب را هم تدبیر کند. امید که در کاربست و بیعت عملیاتی با فرامین امام حاضر انقلاب، مصداق "السابقون السابقون اولئک المقربون" باشیم.
✍️ حجت الاسلام علیرضامحمدلو
🎙جایی برای شنیدن صدای طلاب
🌐 V.O.H / Voice Of Howzeh
🆔 @sedayehowzeh
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
عاشورا، مارپیچ سکوت اُموی و پلورالیزم مدل های حمایتی
قال الامام الحسین (ع):
«الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»
«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان میچرخد و تا وقتی زندگیهاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک میشوند.»
چرا امام زمان عاشورا و زمین کربلا تنها ماند؟ اینکه جامعه سال۶۱ دچار انحطاط گفتمانی و شیب تند فساد شده بود، برای تحلیل #غربت_اندیشه_امام کفایت نمی کند. مردم چگونه پذیرای تفکر اموی سلطه طلب، فسادمحور، دیکتاتور و میمون باز شده بودند؟
پروپاگاندای معاویه و سه اتفاق مهم
یزید وارثِ فاسِد سلطه اُمَوی معاویه بود و پروپاگاندای ۲۰ساله معاویه توانسته بود سه اتفاق مهم را برای ساخت و مهندسی واقعیت های اجتماعی رقم بزند.
#اول اینکه انگاره های اعتقادی_سیاسی مردم را دچار تشکیک و تغییر کرده بود و امامت از سیاست و خلافت جدا شده بود. #دوم اینکه سطح ایمانی_اخلاقی مردم را بشدت تنزل داده بود و ذائقه عمومی به فساد و سکوت عادت کرده بود. در مرحله #سوم نیز کنشگری منفعلانه، راحت طلبانه و مدل حمایت دیپلماتیک را تبدیل به یک امر بین الاذهانی کرده بود.
مدل های شش گانه حمایت
اگر بخواهیم فرهنگ عمومی را که ذیل #مارپیچ_سکوت حاصل از نظام سلطه اموی رنگ و بوی انفعال و #ارتجاع گرفته بود، تحلیل نماییم، سوژه مطالعاتی و درک فرهنگی مان را به مدل های متکثر حمایت در صحنه عاشورا و حرکت انقلابی امام حسین(ع) متمرکز می کنیم.
حمایت منفعلانه: حمایتی کم خاصیت که صرفا به دعا و راز و نیاز خلاصه شده بود و اثری از شجاعت و دیانت مقتدارنه در آن دیده نمی شد.
#عبادت_در_صحنه را به نفع #عبادت_در_صومعه ترک کرده و با نام زهد و عبادت، معنویت فانتزی در پیش گرفته بودند. این طیف بزرگترین افتخارشان دعا برای جان امام حسین بود و حتی گفتمان امام را نیز چه بسا قبول نداشتند.
حمایت گزینشی: همان بندگان دلسوز و بزدلی که فقط اسب و شمشیرشان را برای امام پیش کشیدند و در دل نیز با امام بودند، اما جانشان و عملکردشان بتمامه در گرو دستگاه فکری و عقیدتی امام تعریف نشده بود.
حمایت مشروط: افرادی بودند که در طول زندگی برای تک تک رفتار مثبت خود، #حسابگرانه چرتکه می انداختند و خیلی دیپلماتیک و برد_برد، دین و زندگی را مصرف می کردند. همین طیف و قشر دیپلمات تا آخرین روزها نیز با امام بودند ولی با بلند شدن بوی مرگ و شهادت، #استراتژی_فرار را در پیش گرفتند.
حمایت مستشارانه: صاحبان این فکر با امام بودند و ضدسلطه نیز فعالیت هایی داشتند ولی در #منطق_مبارزه با امام دچار اختلاف بودند. پیشنهاد یمن و جنگ های چریکی و پارتیزانی هم دادند و اما فراموش کرده یا دچار #اشتباه_محاسباتی شده بودند و فلسفه جهاد که ذیل منطق امامت باعث قرب الهی می شد را از یاد برده بودند.
حمایت متاخرانه: تیپولوژی این دسته نیز مثل قبلی ها و حتی بیشتر از مستشاران از جهاتی به یاران امام نزدیک بود. این ها دل در گرو امام داشتند و ایمان و عملکردشان نیز کم و بیش معدل خوبی داشت، اما در #شناخت_اولویت_ها و حرکت در معیت ولایت را هنوز نتوانسته بودند به عنوان یک ضرورت اولیه و همیشه همراه، درک نمایند. روزی عبادت، روزی خانواده و روزی مباحث و احکام دیگر را بر ولایت ترجیح دادند و در نهایت نیز کمی دیر یا خیلی دیر به معرکه نصرت شتافتند.
حمایت کنشگرانه مومنانه: این طیف که ایمان و معرفت و عمل را بر محور ولایت گره زده بودند و به یک وحدت بینشی_کنشی_گرایشی با مکتب امام رسیده بودند و با تمام وجود و در سراسر زندگی، ذیل گفتمان امام و انقلاب حرکت کرده بودند و در آخرین کنشگری مومنانه نیز با غلبه بر مارپیچ سکوت حاکم و پاشنه آشیل های انفسی و آفاقی چون تردید و تاخیر و حسابگری و...به #نصرت امام زمان خویش نائل شدند.
#تحلیل۴ واقعه عاشورا
علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
چهار ویژگی راهبردی قیام عاشورا
قال الامام الحسین (ع):
«الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»
«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان میچرخد و تا وقتی زندگیهاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک میشوند.»
جهت درک تفاوت نگاه موقعیتی_اجتماعی با نگاه جریانی_گفتمانی، ضروری است که وجوه تمایز حرکت امام را بازخوانی نماییم و چگونگی فرصت سازی در دل بحران ها را در این قیام تاریخی، رصد و رهگیری نماییم.
اما آنچه که اطلاعات آشکار عاشورا بدون توسل به نگاه های عرفانی و فلسفی بازگو می نماید، #چهار_فاکتور اصلی قهرمان، ایدئولوژی، تشکیلات، رسانه در نافذ بودن و حرکت تاریخی امام حسین(ع) مشهود و قابل رویت است.
ابَرقهرمانی برای مکتب سازی
هرجنبشی برای داینامیک بودن و اثربخشی عمیق، نیاز به یک قهرمان و لیدر و آقای خاص دارد. شخصیتی که بینش و منش او شاخص کل جریان بوده و به تنهایی توان #مکتب_سازی و افق گشایی و ظرفیت الگوشدن را دارا باشد. در یک کلام به تعبیر شهیدمطهری(ره)، امام حسین (ع) یک قهرمان و بلکه ابرقهرمان بود و شاهد ماجرا اینکه یارانش بدون تردید و عاشقانه برای مسیر و مرامش، جان می دادند و دیگران نیز به پاس عظمتش، کلاه از سر برمی داشتند.
ایدئولوژی برای گفتمان سازی
هر جریانی برای پایایی و عمق بخشی و گفتمان سازی، نیازمند به عقبه فکری و تاریخی و #مغز_ایدئولوژیک می باشد. امام حسین(ع) و حرکت عاشورایی ایشان بشدت عمیق و اقناعی و استدلالی بود و خطبه منای ایشان برای توجیه هشتصدتن از نخبگان جامعه، گواه بر #عقبه_ایدئولوژیک قیام حسینی است.
تشکیلات برای شبکه سازی
قهرمان بدون ایدئولوژی پایدار نمی ماند و بدون کادرسازی، در لابه لای سیاست و سانسورهای رسانه ای، گفتمانش خفه خواهد شد. پس جهت جریان_سازی و سپس گفتمان_سازی، نیاز به یک شبکه_سازی قوی و حساب شده می باشد. امام حسین علیه السلام جهت اینکه حرکت انقلابی شان در گوش جامعه معاصرش طنین انداز شده و گفتمان ایشان در کربلا دفن نشود، #کادرسازی نمود. تربیت نیرو از خانواده خود تا افرادی که طی ده بیست سال مبارزه مخفی فرهنگی_سیاسی، سر از کوفه و بصره و بغداد درآوردند و برخی به عنوان سفیر و برخی نیز به عنوان منتقم قیام، دست به کنشگری در سطح کلان اجتماعی نمودند.
رسانه ای برای جریان سازی
در مرحله نهایی که برگ برنده تاریخی حرکت امام حسین(ع) شمرده میشود، آشنایی نخبگانی چون امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) و...با مخاطب شناسی و جریان رسانه ای بود. امتدادتاریخی عاشورا، نتیجه درک درست اصحاب امام با #رسانه، فرهنگ، سیاست و توان روایت سازی در کوران مصیبت و سختی و تنهایی با غلبه بر روایت و جریان ظلم حاکم بود. حلقه رسانه ای واقعه عاشورا، شهرهای استراتژیکی چون کوفه و شام و مدینه را طی یک مجاهدت رسانه ای هوشمندانه هرچندمظلومانه، تحت تاثیر #کلان_روایت_عاشورا و ظلم ستیزی امام و یارانش در نوردیدند.
#تحلیل۵ واقعه عاشورا
علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
7.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔎هیات ها را کنسرت نکنید، مداحها را خواننده نکنید!
▫️کار درست ولی ریسک بزرگی است وقتی برای تبلیغ دین، سراغ فناوری های جدید میرویم. اما نکته اینجاست که هدف وسیله را تحدید میکند نه توجیه. هر وسیله ای برای هر هدفی سازگار نیست و چه بسا با غلبه فرم بر محتوا مواجه شده و از هویت اصلی و هدف مرکزی به تدریج تهی گردد.
▫️دستگاه مداحی به تعبیر رهبر انقلاب از شعر و صدا و آهنگ تشکیل شده و دال مرکزی این مجموعه بلاشک شعر و محتواست. فناوری های جدید بایستی در چارچوب منطق، عاطفه و حماسه، خادم محتوا باشند و از شبیهسازی های بیجا با توجیه اینکه "ذائقه مخاطب اینچنین ایجاب میکند" فاصله بگیرند.
▫️مخاطب از مجلس عزاداری، توقع موسیقیهای ویژه یا تند ندارد. اگر قرار بر توجه به ذائقه مخاطب باشد، مسئولیت هیات، مهندسی و رشد ذائقه است نه انفعال و موجسواری در زمین ذائقههای غیرسنتی. نزاع سنت و مدرن در هیات جایی ندارد و موسیقی هیات به اندازه کافی غنی و رساست که نیازی به سبکهای شبیهسازی شده برای مخاطبسازی نیست.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔎 استراتژی آفندی جنگشناختی بر مدار هیات
▫️اینروزها اکسیر حسینی در سراسر کشور جاری و ساری شده و فضای متفاوت و رو به پیشرفتی را از جهت ایمان و امید در جامعه طنینانداز کرده است. اما مثل همیشه معاندین در صدد ایجاد رخنه در صفوف مومنین هستند تا انسجام اجتماعی را از کف سیستم بربایند و جمهوریت و اسلامیت را توامان علیه نظام بسیج کنند. اما چگونه؟
1⃣ تحریم هیات: با لیدری جریان رسانهای معاند، کمپین و هشتگ های تحریم هیات راه اندازی شد. در واقع هدف این بود که عزاداری برای امام حسین را به بهانه مخالفت با نظام از ملت سلب کنند و نه به هیات را نماد مبارزه مدنی قرار دهند که این پیام خنثی شد و تنور مجالس عزای حسینی مثل همیشه داغ داغ بود.
2⃣ هیات مقابل نظام: وقتی در فاز نخست، طرفی نبستند، سراغ گام دوم رفته و انگاره جدایی هیات از سیاست و نظام را برجسته کردند. اینکه هیات فارغ از سیاست یا هیات منهای انقلاب است و این دو در شرایط فعلی مقابل هم قرار دارند و می شود حسینی بود و انقلاب را دوست نداشت و حتی مقابل آن ایستاد!(در همین راستا دوقطبی هیات حکومتی و غیرحکومتی را هم تقویت کردند)
3⃣ هیات مقابل هیات: وقتی انگاره "هیات منهای انقلاب" را برجسته کردند و با زیرکی و تقطیع، فکت و شاهد از برنامه ها و گفتگوهای مختلف رسمی و غیررسمی برای این انگاره دست و پا کردند(گاهی به دست خودمان دست به دست شد!) فاز سوم آغاز می شود و هیاتی ها مقابل هم قرار خواهند گرفت و یک #گسل_مذهبی به نام کسی که تا به امروز رمز اتحاد بود(حبُّ الحسین یجمعنا) ایجاد خواهد شد.
▫️نقطه ثقل جنگ شناختی؟
🔸همین دیروز هم که یک شبکه تروریستی صهیونیستی توسط سربازان گمنام امام زمان دستگیر و خنثی شد تا نشان دهد که برای تولید خشونت علیه ایران در ماه محرم، برنامه مفصلی تدارک دیدهاند. در واقع بر اساس #مدل_آفندی در #جنگشناختی(برخلاف مدل پدافندی که بر نقطه ضعفها متمرکز میشود)، مبتنی بر ظرفیتها و نقاط قوت انقلاب علیه انقلاب برنامه ریزی شده است تا پتانسیل ماه محرم را در جهت معکوس بهرهبرداری کنند.
▫️تعمیر کشتی روی اقیانوس...
🔸اما #ماموریت_جبهه_فرهنگی_و_رسانهای انقلاب چه بسا بایستی چنین ترتیب داده شود که همچون "تعمیر کشتی روی اقیانوس" و با درایت و ظرافت و حفظ اتحاد و صمیمیت و به دور از برچسبزنی و اختلافافکنی، اشتراکات را محور قرار داده و ضعف ها را با کیاست تمام و تذکر و #نقد_مومنانه و مشفقانه گوشزد کنیم. (مثلا بعد از نقد جدی یک مداح فردا روزی در هیات او حاضر شویم تا معلوم شود که با کلیت کار مخالف نیستیم و برادری و اتحاد همچنان جاریست و عامل تضعیف همدیگر نمی شویم) نمیشود از اصول و اصلاح دست برداشت ولی همزمان و با دقت بایستی حافظ تمام جمهوریت و تمام اسلامیت باشیم.
▫️حفظ اتحاد در عین انتقاد...
🔸تقطیع و #برجسته_سازی_کاستیها یا اختلافات و نگارش متنهای انتقادی توام با واژههای ویژه نقد جریانهای مخالف و اپوزیسیون، از مهندسی اجتماعی و فرهنگی فاصله دارد و جز بر #شکاف_اجتماعی نخواهد افزود. تیغ انتقاد را بر مدار برشها و تقطیع ها تیز نکنیم و #اتحاد_در_عین_انتقاد را اصل و پایه قرارداده تا خدای ناکرده پازل دشمن تکمیل نشود.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔎تحلیلی کوتاه بر خط خبری رسانههای معاند در ایام محرم
▫️بر اساس نظریه چارچوب سازی در ارتباطات، "رسانه تعیین می کند که مخاطب چگونه فکر بکند" و مبتنی بر نظریه برجسته سازی، "رسانه تعیین می کند که مخاطب به چه چیزی فکر بکند". این نظریه با تکنیک های #تقطیع و گزینش و #پارهحقیقتگویی به نتیجه میرسد که شبکه های معاند نیز در خبرپراکنی بر همین اساس عمل میکنند.
▫️این رسانهها در نسبت با محرم و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) که #قدرت_نرم_شیعه و انقلاب اسلامی شمرده میشود نیز بر همین اساس، تقسیم وظایف کردهاند. گویا هرشبکه در نسبت با کلانروایت های جمهوریاسلامی، ماموریت بخصوصی پیرامون تولید پارازیت ذهنی و نویزهای سیاسی و اجتماعی داشته باشد.
1⃣ "بیبیسی فارسی" و پارازیت سیاسی: این شبکه معاند در صدد است که شکاف میان مردم و حاکمیت را برجسته سازی و روایت کند. از تیترهای حساسیت زا با عنوان "هیاتهای غیرحکومتی" استفاده میکند. لگد سیاسی و #ایجاد_شکاف توسط این شبکه به داخل کشور محدود نمی شود و جهت تحریک و اختلاف افکنی حداکثری، از برخورد طالبان با هیات های عزاداری هم گزارش خبری کار میکند.(محرم و حاکمیت)
2⃣ "من و تو" و پارازیت اجتماعی: این شبکه که گزارشات مردمی سمی و ساختگی تهیه میکند و با بوق و کرنا و تعمیم، تبدیل به ذهنیت مینماید، اینبار سراغ #ترافیک هایی میرود که دستههای عزاداری بطور طبیعی ایجاد میکنند. یک مورد جاماندن آمبولانس را هم در همین اثنا برجسته میکند و به زعم خویش در نسبت محرم با مردم تولید نویز ذهنی میکند.(محرم و مردم)
3⃣ ایراناینترنشنال و پارازیت معرفتی: این شبکه معروف به خبرسازی رادیکال و کنشگری انتحاری، سراغ #توهین به بنیادهای معرفتی و تاریخ عزاداری رفته و این مراسمات را دستساز حکومت و در یک تحریف آشکار تاریخی، محصول و مابعد صفویه معرفی میکند. تمسخر برخی سنت ها و #خرافه معرفی نمودن آیین عزاداری نیز خط خبری دیگر این شبکه معاند برای تولید پارازیت معرفتی است.(محرم و تاریخ و معرفت)
🔸اقلیت در واقعیت، اکثریت در روایت!
▫️تقطیع عامدانه، تعمیم عجولانه، تحلیل غافلانه. عدهای بطور مشکوک، مشغول تقطیع و برش های بودار و اختلافافکن و ذهنیت ساز از برخی مراسمات رسمی و غیررسمی عزاداری هستند و برخی رسانهها و اشخاص نیز در انعکاس و تعمیم آنها مبتلا به تعجیل شده و عدهای نیز بر همین ریل مهندسی شده، تحلیل جهت دار و شکافآفرین صورتبندی میکنند. بگونه ای این فرایند، #روایت می شود که از اقلیت محض در #واقعیت، به دست خودمان یک اکثریت غالب و متحد در #ذهنیت ساخته می شود.
🔸چه باید کرد؟
1⃣ گرفتار تعمیم ضعفهای موردی و تعجیل در تحلیل دیتاهای تقطیع شده و گزینشی نشویم.
2⃣ در مقابل از شکوه و اتحاد محرم و جلوههای زیبا و دلبری دسته های عزا، فیلم و تصویر و گزارش تهیه کنیم و سکوی نشر و روایت اختصاصی باشیم.
3⃣ نقد و نظر پیرامون برخی شخصیت ها یا تریبون های منتسب به محرم و امام حسین(ع) را با واژههای ملایم تر و معمولی تری نگارش و گزارش کنیم و خدای ناکرده مبتلا به برچسب زنی نشویم.
4⃣ آرایش رسانههای دشمن را شناسایی کرده و قلم و قدم رسانهای و فرهنگی خود را نه در تضعیف همدیگر که تقویت جبهه حق و حمله به بنیادهای معرفتی و استراتژی های جبهه باطل تنظیم کنیم.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔎گزارشی از یک دهه منبرتعاملی و گفتگوی رسانهای در ایام محرم
▫️در این ایامی که گذشت و شاهد حضور چشمگیر و میلیونی مردم در هیات های عزاداری بودیم که فارغ از پروپاگاندای رسانه های معاند، متوجه سرور و سالار شهیدان بودند، گفتگوهای منبر را به موضوع رسانه و تربیت در عصر جامعه شبکه ای اختصاص دادیم.
▫️موضوعات و مباحثمتعددی را در حدود ۲۰ جلسه ای که گذشت(چندجلسه سیال و غیرمتمرکز هم داشتیم) مرور کردیم که به چند محور از آن ها اشاره ای خواهم داشت تا یک جمع بندی کلی نیز صورت گرفته باشد.
1⃣ جامعه امروز بلحاظ ارتباطات، مدل افقی و دمکراتیک یا مدل عمودی و از بالا به پایین ندارد. آنچه که شاهد هستیم، مدل شبکه ای نیمه محدود یا نامحدود در سطح ملی و بیشتر جهانی است که عدم استیلا، استیلای پنهان، روابط زیگزاگی، نامنضبط، دومینویی و حدودا هم عرض را تجربه می کند.
2⃣ نسل نِت یا بومیان عصردیجیتال در فضای جامعه شبکه ای متولد شده و در حال رشد هستند که به دهه هشتادی و نودی معروف بوده و ظاهرا زبان و ذائقه متفاوتی در ارتباطگیری و طبعا در نوع شخصیت، دارا میباشند.
3⃣رسانه عنصر تعیین کننده و متغیر اصلی این عصر محسوب میشود و اطلاعات و ذائقه و کنش افراد را در غالب موقعیت ها و اوقات راهبری میکند یا تحت تاثیر جدی قرار میدهد. به تعبیری "رسانه تعیین میکند که به چه چیزی و چگونه فکر بکنیم" و در واقع هم #دستور_روز مشخص میکند و هم چارچوب فکری را مهندسی مینماید.
4⃣ این مساله در سراسر جهان وجود دارد که در مواجهه با رسانه و فناوری، یا جمهور تابع میشویم یا جمهور یاغی که بستگی به رویکرد ما دارد که تابحال، تکنوفیلی(شیفته تکنولوژی) بوده یا تکنوفوبیایی(هراسان از تکنولوژی). اما راه سوم متاثر از سوادرسانه و تفکرانتقادی و ارتقاء عقلانیت و دینداری این است که جمهور عامل باشیم. کنشگری رسانه ای توام با گیت کیپینگ(دروازهبانی اطلاعات).
5⃣ از #مارپیچ_سکوت و فیلترحبابی_اطلاعاتی در عصر جدید هم گفتگو کردیم و عبور از کلیشهها و برساختهای رسانه ای را که مبتنی بر شایعات و با فناوری بزرگنمابی و کوچک نمایی مدیریت شده و در راستای فراموشی گذشته، نارضایتی از حال و ناامیدی از آینده صورت میگیرد، مطرح کردیم. گریزی هم به اغتشاشات سال گذشته و تحلیل پشت صحنه جنگ شناختی و تاریخ مطالبات فیمینیستی در خلال بحث ها داشتیم و سعی بر ارتقا ایمان و امید و واقعنگری در شناخت رویدادها داشتیم.
6⃣ ده تا پانزده ویژگی از دنیای پست مدرن و پساحقیقت که نسل نو را درگیر کرده نیز به میز گفتگو آوردیم. از اطلاعات انبوه و معرفت نحیف و همچنین نظم سیال و اسراف توجه تا تمرکز پایین و #چالش_هویتهای_سرگردان و خودآگاهی فراموش شده و شخصیت چندمرجعیتی و کم حوصلگی و سرعت بالا و ریسک پذیری و حافظه محوری(به جای عاقله محوری)، دارا بودن هوش های متنوع از جمله هوش موسیقیایی و ادبی در قالب مثال ها و تجربه های زیسته متعدد گفتگو کردیم.
7⃣از اینکه مومن بودن، متقی بودن و در لایه سوم مصلح بودن در عصر مدرن می تواند مصونیت بخش و پیشران باشد نیز سخن گفتیم و معنی تقوا را به #خویشتنداری و توانایی تشخیص حقیقت از جعلیات با اتصال به عقلانیت و معنویت در مواجهه با فناوری های روز ترجمه نمودیم.
8⃣ شخصیت تشابکی و مصلح اجتماعی بودن را تراز کنشگری نرم طرح کردیم و سوالات پنجگانه(چه کسی، چه پیامی را، از چه طریقی، برای چه مخاطبی و با چه هدفی؟) را لازمه اصلاح فردی و جمعی و #سلوک_فرهنگی و رسانهای، سوژه گفتگو قرار دادیم.
9⃣ از اینکه ذهن و زبان و قلم، اساس و ابزار شناخت نسل نو و عصر نو به شمار میروند و مقداری جامعه شناسی و مختصری روانشناسی و کمی بیشتر مخاطب شناسی لازم است تا گارد بچه های امروز را پایین آوریم و منبرها را با مِمبِرها گره بزنیم. خوب حرف بزنیم و حرف خوب بزنیم و هم دکتر باشیم(نیازمحور) و در موقعیت لازم هم آشپز(ذائقه محور).
🔟 از محورهای مهم گفتگو در این ایام با مخاطبی که نوعا مادران و مربیان و تعداد قابل توجهی از دانشجویان و طلاب و جلساتی هم بطور اختصاصی دانش آموزان و نوجوانان بودند، موضوع #سرگرمی و آموزش بود. آمار و ارقامی از میزان مصرف رسانهای و زمان ارتباط کلامی میان خانواده و همچنین فرایند و تکنیک های تغییر ذائقه و مهندسی اطلاعات را ذیل این موضوع مطرح کردیم که استقبال جالبی هم صورت گرفت.
▶️ این تقریبا ده پاراگراف گزارش کلی از گفتگوهای یک طلبه با قشر مذهبی و عمومی و جوان و نوجوان جامعه که غالبا هم بانوان بودند، حکایت از این داشت که ارتباطات، اطلاعات، تولید آگاهی و گرههای تربیتی و موشکافی چالش شکاف نسلی و مواجهه درست با نسل نِت، #ایستگاه_پرمخاطب و منبر پرجاذبه و مطابق با مطالبه ای است که در قشر مذهبی و عمومی جامعه به چشم میخورد.
🔸حکایت همچنان باقیست و تبلیغ و تبیین همچنان اولویت اول ماست...
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
2.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔎جنگ شناختی با مغز یک ایرانی چه میکند؟
🔸مکالمه تصویری دو ایرانی، یکی در سوئد و دیگری در ایران، کوتاه ولی قابل تامل که چگونه یک مرفه، معترض می شود و احساس رفاه با خود رفاه چقدر فاصله دارد...
به عصر پساحقیقت و #برساخت_رسانهای خوش آمدید!
🆔@asre_tabyin
هدایت شده از تعلیقات
نسل جدید طلاب انقلابی
🔻 گاهی عادت داریم کاستیها و نارساییها را بیشتر ببینیم و بیشتر بگوییم. این عادت #ذائقه ما و بهتبع ذائقه محیط پیرامون ما را تغییر میدهد و توان دیدن دستاوردها و بشارت ها و امیدها را کم میکند. این اتفاق درباره تحلیل واقعیت امروز حوزه نیز زیاد میافتد.
🔻 #حوزه_امروز بیتردید کاستیهایی دارد، اما رویشهای فراوانی هم داشته که از آن غفلت میکنیم. امروز حوزه با نسل جدیدی از طلاب انقلابی روبرو است که در سطوح بالایی از #اندیشهورزی و انگیزه و قدرت اقدام قرار دارند. بهگونهای که هریک امکان محور واقع شدن برای تحولات بزرگ را دارند.
🔻 #نسل_جدید_طلاب_انقلابی اهل اندیشه است، انقلاب را میشناسد، دنیای مدرن را میشناسند، مقوله اندیشه و طراحی راهبردی را میشناسد و دارای قرائتی فاخر از اسلام است.
🔻 #نسل_جدید_طلاب_انقلابی اهل اقدام است، اهل کار جهادی است، اهل همافزایی و همفکری است، اهل تعامل و گفتگو و #آزاداندیشی است. اهل #طراحی_راهبردی است. نکته مهم اینکه #تراز_انقلابیگری را افزایش دادهاند و سطوح عادی و دمدستی آن عبور کردهاند. این نسل جدید سرمایه مهمی برای #آینده_انقلاب است. این نسل در بستر #مکتب_امام تربیت شده است.
🔻 وقتی به این جنس افراد فکر میکنم، فهرست بلندی از اسامی در ذهنم مرور میشود. احصای همه آنها و تحلیل کارکرد و ویژگی هریک از این افراد امری ضروری است. از باب نمونه کانال چندنفر از این عزیزان را معرفی میکنم...
➖➖➖➖➖➖
✅ معرفی کانال برخی طلاب فرهیخته جبهه انقلاب 🔻🔻
🔹 حجتالاسلام حیدری پور (قائم مقام پژوهشکده باقرالعلوم)
https://eitaa.com/abbas_heidaripour
🔹 حجتالاسلام حمید آقانوری (مدیر سابق حوزه دانشجویی دانشگاه شریف)
https://eitaa.com/sotoor_ra
🔹 حجتالاسلام حسین مهدیزاده (مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی)
https://eitaa.com/social_theory
🔹 حجتالاسلام علی محمدی (مدیر اندیشکده معنا)
https://eitaa.com/alimohammadi1389
🔹حجتالاسلام امین اسدپور (استاد سطوح عالی حوزه)
https://eitaa.com/amin_asadpour
🔹 حجتالاسلام علی مهدیان (عضو هيئت مؤسس خانه طلاب جوان)
https://eitaa.com/ali_mahdiyan
🔹 حجتالاسلام کاظم زاده(عضو هيئت مؤسس خانه طلاب جوان)
https://eitaa.com/tamardom
🔹 حجتالاسلام دکتر حسن شفیعی (مدیر دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی)
https://eitaa.com/h_shafiei
🔹 حجتالاسلام مهدی عبداللهی (مدیر اداره مطالعات و برنامهریزی معاونت تهذیب)
https://eitaa.com/abdollahimahdi
🔹 آقای مهدی افراز (عضو کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم)
https://eitaa.com/Iran_of_the_future
🔹 حجتالاسلام علیرضا قربانی (مدیر اندیشکده مسیر)
https://eitaa.com/dinrasaneh
🔹 حجتالاسلام دکتر علیرضا محمدلو (مدیر دفتر رصد مرکز مطالعات راهبردی حوزه)
https://eitaa.com/asre_tabyin
📌 و دهها طلبه فرهیخته و انقلابی دیگر.....
♻️ در نشر این پیام بکوشیم
#حوزه_انقلابی
#نسل_جدید
#اندیشهورزی
#آینده_حوزه
#جبهه_انقلاب
#نسل_جدید_طلاب_انقلابی
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
29.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️آسیبشناسی زندگی بدون تعهد(ازدواج سفید)
🔸دکتر جردن پیترسون، روانشناس کانادایی، می گوید: "تست زندگی قبل از زندگی" اساسا اشتباه است. تنوع طلبی با تعهدخواهی سازگار نیست و شرایط سخت و پیچیدگی های مسیر زندگی تعیین میکند که چرا به #تعهد نیاز داریم.
✍پ.ن: فقدان تعهد، حلقه گمشده جهان غرب بوده و البته نتیجه سبک زندگی مدرن است. از تبعات مدرنیته و آزادی های بی حد و حساب، کم حوصلگی انسان ها برای حفظ ارتباطات و خروج از جریان عادی روابط به بهانه دشواریهای طبیعی روزمره است.
🔹مصرف زدگی در دنیای امروز خصوصا جهان غرب، یک متغیر اساسی بوده که فرهنگ تغییر و تبدیل و نو به نو شدن سریع و بی حساب را رایج کرده است. ذائقه جامعه وقتی عادت به مصرف زدگی پیدا کرد، این عادت به سمت روابط هم تسری و تعمیم پیدا میکند. کالاشدن و شیء شدگی انسانها و در نتیجه طول کم روابط نیز نتیجه چنین ابتذالی در ذائقه میتواند باشد.
🆔@asre_tabyin
5.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔎تفاوت "غرب در غرب" با "غرب در شرق"/تاملی کوتاه درباره فیلترینگ خبری در کانادا
▫️خبرخوانی در شبکههای اجتماعی کانادا فیلتر شد. تصور ما این بود که آزادی های اجتماعی و مصرف رسانهای در این کشور حداکثری است. در واقع آنچه از رسانهها برای ما از همسایه شمالی آمریکا بازنمایی شده، چنین است. اما این خبر در باب فیلترینگ خبری شبکه های اجتماعی می تواند گمانه ها و ذهنیت های متفاوتی را درباره این کشور رقم بزند.
▫️فارغ از این ذهنیت نو درباره کانادا که مردمش در به در به دنبال #فیلترشکن میگردند، چه تاملات دیگری درباره این تصمیم می توان تصور نمود؟
۱. یک استراتژی برای ایجاد مرجعیت خبری
۲.بهبود و ارتقاء وضعیت اقتصادی مطبوعات رسمی
۳.کنترل آزادی ها و به اصطلاح دمکراسی کنترل شده
۴.مدیریت اخبار جعلی و امنیت ذهنی و روانی جامعه
۵.تامین امنیت سیستم در برابر آشوب های خبری
۶.حفظ انسجام جامعه و مراقبت از سرمایه اجتماعی
۷.تاکید بر اهمیت و اولویت حکمرانی سایبری
▫️به هرحال هم از این لحاظ میتوان بررسی نمود که فیلترینگ در تمام دنیا یک شیوه حکمرانی است و هم از این جهت می توان مساله را بازخوانی و مورد دقت قرار داد که چرا غرب در غرب، با غرب در شرق، یکسان نیست. پاسخ کوتاه اینکه میان #واقعیت(غرب در غرب)و #ذهنیت(غرب در شرق)، عنصر سوم #روایت(بازنمایی رسانهای) وجود دارد که عموما از آن غافلیم.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
▫️سه اصل #تربیت_فرزند در عصر رسانه:
1⃣ #توجه کودک را مدیریت کنید و سوژه های مناسب دیداری،شنیداری،مهارتی تدارک ببینید.
2⃣ #تخیل کودک را دریابید و شعر و داستان با محتوای حساب شده تهیه کنید.
3⃣ #تعقل کودک را با طراحی چالش های مناسب سن و حالش با رویکرد #توان_حل_مساله، رشد بدهید.
#تربیت/#کودک/#رسانه
https://virasty.com/alireza31314/1693201769242642448
🆔@asre_tabyin