eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.5هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔎شرایط بحران و پروتکل‌های رسانه‌ای در جهت مدیریت افکار عمومی 1⃣از افسران عملیاتی سپاه قدس در قلب تهران شده و به شهادت می‌رسد و حال افکار عمومی را از وضعیت امنیتی و دلایل این نفوذ نگران می‌کند. 2⃣ساختمان سقوط می کند و عده ای از مردم آبادان زیر آوار می‌مانند و فوتی و زخمی می‌دهیم و باز هم تولید نگرانی جدیدی رخ می‌دهد. 3⃣هواپیمای آموزشی اف۷ در اصفهان می کند و خلبان و کمک خلبان به شهادت می‌رسند و باعث تاثر و ناراحتی دیگری می‌شود. 4⃣هوای تهران بد است و در برخی از اخبار، این شهر به تبدیل شده و مدارس تعطیل و ادارات نیمه تعطیل اعلام می‌شوند. 5⃣اخبار آبله میمون در خبرگزاری ها دست به دست می‌‌شود و از علایم و نگرانی ها و روش های پیش‌گیری اش گفت و شنود می‌شود. ▶️این حجم از وقتی در رسانه ها تیتر یک شده و در صفحه نخست جراید، کار می‌شود، جای تامل و بازبینی در زمین رسانه ای را ایجاب می‌کند تا دچار نشویم. 🔸اساسا و افزایش استرس اجتماعی اگرچه مصرف خبر را افزایش می‌دهد و تولیدکنندگان خبر را به تحریک بیشتر و ادامه دادن این فضا مجاب می‌کند، نتیجه معکوسی در مهندسی اجتماعی را در بر خواهد داشت. 🔸نوع ضریب دادن به اخبار و فکت‌های خبری خاص و لاغری و فربهی رویدادها در رسانه ها، مهترین ابزار ارباب خبر و رسانه جهت نظم بخشی یا و هرج و مرج در سطح جامعه است. 🔻این مسئولیت پذیری در جرح و تعدیل اخبار و مدیریت صفحه نخست جراید، به معنای نگفتن واقعیت ها نیست و در ذهنیت مخاطبین، مدنظر نگارنده بوده تا مخاطب بتواند بدون تنش و حاشیه با واقعیت ارتباط گرفته و کنشگری اش را تنظیم و متناسب با سایز واقعیت نماید. 🔹رسانه‌ها در ساخت باور و تزریق‌ ذائقه و کاشت رفتار، نقش راهبردی داشته و در یا اضطراب در میدان افکار عمومی، بازیگر اصلی و به اصطلاح، نامبر وان محسوب می‌شوند. 🔹اما در شرایط خاص، رسانه مسئولیت پذیر و در خدمت مردم، محور کنشگری اش را و بالا بردن قدرت ذهنی و تحلیلی مردم قرار داده و کلیک خور بودن و سوءاستفاده از تیترها، تصاویر و محتواهای پرکلیک، آن ها را از هویت یک رسانه مسئولیت پذیر، فارغ نمی‌کند. ⬅️تفاوت با دو نوع رسانه چالش‌محور و منفعل؛ ۱. در تبیین بموقع و روایت درست ۲. در آرامش بخشی و راهکار محور بودن و ۳. در مطالبه چرایی‌هاست. دلیلش هم ساده است؛ خودش را بخشی از راه حل می‌داند نه صورت مسالهعلیرضامحمدلو، کارشناس و پژوهشگر رسانه 🆔 @andisheengelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬از هوش مصنوعی چه میدانید؟ 🔸آیا هوش مصنوعی بر انسان مسلط خواهد شد؟ 🔹الگوریتم ها چگونه خود را بهتر میکنند و هدفشان چیست؟ 🌐کانال عصر جدید،عصر رسانه 🆔 @andisheengelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا رسانه ها تنها یک ابزار هستند؟ ⏰چگونه ما به رسانه ها اعتیاد پیدا میکنیم؟ ⚠جواب را از زبان سازندگان این شبکه های اجتماعی بشنوید. 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
📌 اقتصاد توجه ✅در جوامع پساصنعتی، "توجه" به یک ارز بدل شده است که ارزش آن از ارزی که شما در بانک پس انداز میکنید بیشتر است... ▫️فهم و ، اکنون مهمترین متغیر تعیین کننده موفقیت است. 📖کتاب اقتصاد توجه؛ فهم ارز جدید کسب و کار نوشته دنپورت و بک 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️چرا ما در اینترنت تحت رصد هستیم؟ 👁‍🗨 هر حرکتی که شما در اینترنت انجام میدهید، دیده، ردگیری و آنالیز میشود. ⚠ آنها از تمام اوضاع و احوال ما خبر دارند. از ما میسازند. 🔹سه هدف اصلی در شرکت های فناوری: - جلب و درگیر کردن بیشتر مخاطب - رشد تصاعدی با دعوت کاربر از دوستانش - تبلیغات و افزایش درآمد 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
6.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥روایت سازی وارونه، گزینشی و سوگیرانه بی‌بی‌سی از ایران و غرب ♦️بزرگنمایی از یکی و کوچک‌نمایی دیگری در راستای تصویرسازی و تولید ذهنیت بوده تا به اجتماعی در بازه زمانی مشخصی بینجامد. ♦️اساسا رسانه تلاش در تعیین دستور روز برای مخاطب فراگیر دارد. اینکه ما به چه چیزی و چگونه فکر بکنیم، ماموریت ویژه رسانه است. 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
🔎رهبر انقلاب و پاسخ به یک شبهه راهبردی ناظر بر فراروایت انقلاب 🔻با توجه به اهمیت تحلیل بیانات راهبردی امام جامعه و در تبیین و حل مسائل انقلاب، ناظر بر یک مورد از مجموعه بیانات ایشان، نکاتی را حول چند محور با توجه به مضامین و عبارات خود ایشان، طرح می‌کنیم که البته ظرفیت پرداخت بیشتری را در مجالی دیگر می‌طلبد. 1⃣چیستی و بیان مساله امروز: ▫️آیا انقلاب اسلامی به رسیده و گرایش مردم به دین و انقلاب و روحانیت کاهش یافته است؟ سوالی بود که رهبرانقلاب با صراحت تمام مطرح کردند و ابعاد ماجرا را به روشنی تبیین نمودند. ▫️پر واضح است که نسبت مردم با انقلاب و دین، همان گره خوردن جمهوریت با اسلامیت است که از ابتکارات حضرت امام بود و بنوعی و گزاره بنیادین انقلاب اسلامی نیز محسوب می شود که تمرکز بیگانه نیز ناظر بر آن است. 2⃣ابزار مساله‌آفرینی و تولید چالش: ۱.جنگ روانی را دستور کار قرار می‌دهند و وارونه سازی و قلب واقعیت می‌کنند‌. بعنوان مثال، ضبط کشتی یونانی از جانب دلاوران سپاه پاسداران در قبال دزدی کشتی ایرانی توسط یونان به دستور آمریکا را قلمداد کرده و می زنند و ماجراجویی می‌خوانند. ۲.مردم را مقابل نظام قرار داده و با تلاش در جهت مردمی، خوانش تحریف آلود از جمهوریت را صورتبندی می‌کنند که البته ناشی از محاسبات غلطی است که در نسبت مردم با نظام و حاکمیت و وطن دارند. 3⃣ پیامدشناختی و اهداف مساله سازی برای انقلاب: ۱. و واژگون سازی حقیقت انقلاب ۲.نفوذ رگه های با سیاست غرب زده و سبک زندگی غربی ۳.کمرنگ جلوه دادن یاد امام (در افکار عمومی) و 4⃣مهندسی معکوس و خلاف فرض مساله: ۱.تشییع جنازه میلیونی که نشانه عمق دلبستگی مردم به آرمان‌های انقلاب، مکتب و مسیر این شهید بزرگوار بود. ۲.راهپیمایی‌های میلیونی ۲۲بهمن و روز قدس، همه ساله و در سراسر کشور که نماد بیعت با ایدئولوژی و مبانی انقلاب می توان تلقی نمود. ۳.اعتکاف‌های هرساله و شور و اشتیاق جوانان برای شرکت در این که هرساله تمدید و تقویت می شود. ۴.اشاره دقیق به و ابراز ارادت مردم به حضرت ولی‌عصر و تجمعات فرهنگی از این دست، باتوجه به میزان فراگیری و همراهی مردم در تمامی استان‌ها و شهرهای کشور که نمونه بارزی دیگر از میزان پیوند مردم با دین و معرفت دینی است که به تعبیر ایشان در اوایل انقلاب از این خبرها نبود. ۵.اشاره هوشمندانه به تشییع باشکوه پیکر مبارک و آیت الله صافی (رحمه الله علیهما) که دلالت جدی بر احترام و ارادت مردم به دیانت و داشت. 5⃣نسخه راهبردی جهت خنثی سازی مساله کاذب: ۱.دروغ و فریب و دشمن را باید افشا نمود.(جهاد تبیین و ماموریت ویژه افسران جنگ نرم در جنگ روایت‌ها) ۲.از سرمایه ایمان مردم برای تولید عمل صالح باید بهره گرفت.(ساختارهای فرهنگی کشور، حوزه علمیه و اهالی منبر و تبلیغ و برجسته کردن محور ) ۳.(خدوم) که در شرایط جنگ روانی حاکم بر فضای رسانه‌ای، وظیفه سنگینی محسوب می‌شود.(ماموریت سه طرفه کارگزاران برای استمرار خدمت رسانی و مردم برای قدرشناسی و رسانه برای تبیین درست و بموقع از واقعیات؛ چه خوب چه بد) الغرض که نسبت کلیدواژه جنگ روانی با ابَرنسبت جمهوریت و اسلامیت، نقطه کانونی فرمایشات مقام معظم رهبری بود که حائز سلسله توجهات استراتژیک است. ✍علیرضامحمدلو کارشناس رسانه و فرهنگ 🆔@andisheengelabi
🔎عنکبوت مقدس، پادوی لیبرالیسم در جنگ شناختی 🔻خاصیت فیلم و سریال های سکولار و پست مدرن امروزی خصوصا آنهایی که با رویکرد رئالیستی و در ژانر اجتماعی تولید می‌شوند، علاوه بر سرگرمی و چه بسا آموزش لایف استایل، به افراد، ساختارها یا باورهایی است که در جامعه مخاطب وجود دارد. 1⃣افول ابرروایت‌ها در نگاه سینمای سکولار 🔹در واقع با شعار افول ابرروایت ها(علم و اخلاق و دین و..) که ژان بودریار در تحلیل جامعه پسامدرن مطرح کرد، بر پیکر ، با کاور پلورالیستی، تازیانه‌ای دیکتاتورمآبانه می زند و طوری تنبیه می‌کند که با فطرت و ارتکاز و بدیهی و امثال ذلک، همچون خرافه‌های مولد خشونت برخورد می‌شود. 🔸حال این باورهای بنیادین را بنامیم و انباشته های دانشی و بینشی لقب نهیم یا عادت واره نامیده و به تعبیر بوردیو، از هبیتاس یا منش و ذهنیت درونی سازی شده گفتگو کنیم. 🔹یا اینکه به تعبیر رادیکال برخی روانشناسان، از و گزاره‌های عمیق و به یادگار مانده از دوران کودکی برای توصیف این باورهای بنیادین بهره ببریم. 🔸و یا از زبان سیاستمدار سکولار، شاید از بنیادگرایی و فاندامنتالیسم و عقاید افراطی در این رابطه سخن به میان آوریم و در مکتب کانت از اندیشه ها و بینش های سخن بگوییم. 🔹اگر هم دیندار باشیم و باورهای عقلانی و یا همان "باور صادق موجه" با رویکرد مبناگرا اتخاذ کرده باشیم که با برچسب ایدئولوژیک بودن(آگاهی کاذب) به جرگه بنیادگران هدایت خواهیم شد. 2⃣خشونت زاییده یقین در اندیشه لیبرالیسم 🔸اساسا، برخلاف روح لیبرالیسم که قرار بود به تمام اندیشه ها احترام گذاشته و پلورلیستیک مشی نماید، در برابر هرگونه بینش ته‌نشین شده و باور نهادینه گشته، زاویه دار عمل کرده و تیغ از نیام برخواهد کشید. 🔹از نظر لیبرال‌ها هر باوری که بوی نرمش و تسامح و (Tolerance) ندهد، یعنی خشن است و باید مورد ترور واقع شود. هر تفکری که بوی اندکی ثبات و مقداری فطرت و یقین بدهد، پشتوانه خشونت تلقی شده و بایستی حذف شود. 🔸چرا که از نظر لیبرالیسم، خشونت زاییده یقین است و اگر در اندیشه، اهل تساهل باشیم در عمل هم اهل مدارا خواهیم بود و اگر در نظریه اهل یقین باشیم، در عمل هم رادیکال عمل کرده و انتحاری و گونه رفتار خواهیم نمود. 🔹بگذریم که همین اندیشه تلورانسیک و پلورال، صدها جنگ را راهبری کرده و را به یادگار گذاشته است و این اندیشه و عمل را در ترور اندیشه ها و آزادی عمل دیگران در کشورهای به اصطلاح مهد آزادی شاهد هستیم. 3⃣عنکبوت مقدس و به چالش کشیدن باورها 🔸اما چرا عنکبوت مقدس به عقاید مرکزی شیعیان توهین کرده و جشنواره کَن هم تحت استیلای لیبرالیسم برایش رپرتاژ رفته و راه می‌اندازد در حالیکه نمره حداقلی به لحاظ فنی از نگاه مخاطب دریافت می‌کند؟ 🔹چرا سنبل جشنواره ای سینمای غرب، حیثیت خود را برای چنین فیلم ضعیف و سخیفی هزینه می‌کند که بخشی از پاسخ با توضیحاتی که گذشت روشن می‌شود. از نگاه غرب هر چقدر علیه بنیادگرایی از نگاه آنها که آنتی تز تفکرشان محسوب می‌شود، بنویسید و بسازید و بازی کنید امتیاز بیشتری دارید، چرا که در خدمت ترویج پلورالیسم بوده و به شمار می‌آیید. 🔸از نگاه جنگ ‌های شناختی نیز رخنه و نفوذ و گسست در باورهای اساسی دشمن یک اصل انکارناپذیر محسوب می‌شود. بطور کلی هر عملیاتی که بتواند یا ارتکازات بنیادین یا عادت واره‌، طرحواره و یا فطریات و بدیهیات جامعه‌ هدف را به چالش بکشد، یک گام به پیروزی محسوب شده و مورد تقدیر قرار خواهد گرفت. 4⃣عنکبوت مقدس، استیصال در پوشش انتحار و جنون 🔹عنکبوت مقدس با صراحت و وقاحت، بنیادهای فکری ایرانیان را در راستای جنگ شناختی به چالش کشید و در صدد بوده تا دلالت های این تولید تردید را در رفتار جامعه ایرانی درو کند. 🔸و توامان، ما را کمرنگ کرده و تلورانس را نهادینه نماید و با بازنمایی خشونت آلود از اندیشه شیعی، نموده و چارچوب های انسجام زا و معنویت ساز را از نرخ بیندازد. 🔹قدرت و یکدستی جامعه ایران در بینش‌ها و جوهر سبک‌‌زندگی با قبول تمامی تفاوت ها و تکثرات در منش و جزییات برای رقیب تمدنی مان قابل تحمل نیست و جنون حاکم بر عنکبوت مقدس، نشان از و انتحار موجود در جبهه شناختی و اتاق‌های فکر غرب دارد که اینچنین عریان با فطرت شیعی به مواجهه برمی‌خیزد. زهی خیال باطل! ✍علیرضامحمدلو، کارشناس و پژوهشگر رسانه 🆔@andisheengelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تعامل قدرت، سیاست و شبکه های اجتماعی 🔸 چگونه انتخابات را دستکاری میکند؟ ♦️سیاستمداران با استفاده از الگوریتم های مجازی، مهندسی داده و دستکاری شبکه‌ای را رقم میزنند که در این شرایط، مرز بین حقیقت و دروغ روشن نیست و اینگونه صداها و جریان ها کنترل شده و دیکتاتوری رسانه ای شکل میگیرد. 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیا یک تهدید وجودی است؟ 🔸آیا قانونی برای حفاظت از کاربران وجود دارد؟ 🔹آیا میتواند جلوی شرکتهای سودجوی پول پرست را بگیرد؟ ♦️تبعات این چه خواهد بود؟ و چقدر ضرورت دارد؟ سازندگان این شبکه ها و پلتفرمها پاسخ میدهند... 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
✍️ تاملی در پدیدارشناسی سلبریتی به بهانه پویش me too: بررسی تحلیلی_انتقادی مثلث سلبریتی، فرهنگ، رسانه 🔹اخیرا شاهد کلیپی بودم از لایو (اندکی قدیمی ظاهرا) یکی از هنرمندان طنزپرداز که این آقا در رابطه با سینما عبارات تامل برانگیزی را مطرح نمود که شاه بیت آن این بود: اساس سینما از فساد است. 🔸در ادامه نیز از و اخلاقی عجیبی سخن گفت که بنظر می‌رسد با توجه به جوی که برخی هنرمندان به اصطلاح در فضای مجازی پیرامون فساد در پشت صحنه سینما راه انداخته اند، جای بررسی و پیگیری هم دارد. 🔹بعنوان کسی که دغدغه فرهنگی در شناخت پدیده ها دارم این سوال را مطرح می کنم: ⁉️سلبریتی چیست و کیست و چطور می‌شود فراز و فرود این پدیده را تحلیل نمود؟ اساسا در نسبت با بدنه جامعه، سلبریتی باعث پیشرفت فرهنگی است یا آسیب زا بوده و باید تبیین و تحلیل جدی تری صورت بگیرد؟ ⁉️چرا این پدیده به شرایطی می رسد که انتحاری عمل کرده و دست به خودزنی می‌‌زند و پویش me too راه می‌اندازد و با کاور مبارزه با فساد و افشاگری در سینما، پرده دری می‌کند و قبح و تعرض را از بین می‌برد؟ ⁉️چرا مقوله ای که قرار بود سکوی ترویج و توسعه مفاهیم و معانی متعالی باشد، در چرخه تکرار و بازتولید، تبدیل به صنعت می‌شود و بالادست مفاهیم قرار گرفته و بر معانی سایه می‌اندازد؟ 🔹پیت وارد در کتاب خدایان بدکردار (ترجمه: دکتر احسان شاه قاسمی) از قول روجک، را به سه گونه تقسیم می کند: نسبت دار، بدست آمده و منتسب... 🖊علیرضا محمدلو، کارشناس رسانه و فرهنگ مشروح یادداشت: v-o-h.ir/?p=43782 🆔 @andisheengelabi
📝چرا تبلیغات این همه برای اقتصاد رسانه مهم است؟ 🔹تبلیغات موتور رشد است. باعث می شود کالاهای نو بتوانند وارد بازار شوند و ما از وجود آنها آگاه شویم. با موفقیت های بیشتر محصولات، شرکت های بیشتری تمایل به معرفی گستره بیشتری از محصولات خواهند شد. ♦️این شرکت ها به جیب پول می ریزند و آنها هم این پول ها را به رسانه ها می دهند. رسانه ها با رشد خود، اطلاعات و سرگرمی بیشتری به ما عرضه می کنند. شمار بیشتری از ما زمان بیشتری را با رسانه ها می گذرانیم و این، تقاضا برای پیام ها را بالا می برد. ما در معرض های بیشتری قرار می گیریم و بیشتر ممکن است کالاهای تبلیغ شده را بخریم. 🔸چرخه پول از ما آغاز می شود، برای محصولات تبلیغ شده هزینه می شود، به سازندگان آن محصولات می رسد، به جیب شرکت های آژانس های تبلیغاتی می رود و نهایتا از آنجا به رسانه ها می رسد. 🔹تبلیغات هر سال سرعت این چرخه را بیشتر و بیشتر می کند. اگر ما محصولات تبلیغ شده را نخریم، این چرخه کم کم کند می شود و می ایستد. برداشتی از کتاب اثر 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi