🔻چرا سلبریتی ها دم از مردم میزنند و مردم را نمیبینند؟
دلیل این تناقض آشکار چیست؟ چه رازی در #تاریکی_میدان_دید و فقدان بینایی این قشر از جامعه وجود دارد؟ در یادداشت ذیل از نگاهی رسانه ای به #رمزگشایی این مساله پرداخته ایم.👇👇👇
🌐کانال عصرجدید، عصررسانه
🆔@andisheengelabi
#سلبریتی_شناسی (۲)؛
🔎سلبریتی ها، حباب اطلاعاتی و تله پژواک!
🔸اینروزها شاهد هستیم که برخی سلبریتی های فوتبالیست و بازیگر و...، علی رغم مشاهده راهپیمایی میلیونی مردم علیه آشوبها همچنان بصورت سریالی بر طبل اغتشاش کوبیده و عبارتی را تکرار میکنند که "کنار مردم هستیم". اما چرا؟
🔹حباب اطلاعاتی اصطلاحی است مبتنی بر یک #الگوریتم در فضای مجازی که کاربران شبیه را به همدیگر نزدیک تر نشان داده و برای همدیگر پیشنهاد میدهد. در واقع بر اساس #هوش_مصنوعی حاکم بر پلتفرم ها، هیچ پلتفرم خنثی و بیطرف نداریم.
🔸پلتفرم های خارجی مثل اینستاگرام و توییتر و...کاربران را بر اساس نوع علاقمندی و ذائقه و سیر و سلوک مجازی شان در محاصره کاربران شبیه خود قرار داده و یک پژواک و #میدان_دیدن_کانالیزه_شدهای را رقم می زنند که باعث فریب کاربران شده و تمام محیط را شبیه خودشان تلقی میکنند.
🔹این #خطای_شناختی باعث می شود که افراد مبتنی بر ذائقه و گذشته و حال و آرزوهای خاصی که دارند، محیطی مجازی و گاها تخیلی را برای خود رقم زده و با افرادی در ارتباط باشند که «نظرات و حرفهای آنها» را تکرار یا تایید میکنند.
🔸خطای محاسباتی که افراد نزدیک خود را تمام محیط و #همه_مردم تشخیص میدهند و کنشگری های افراد را دچار اختلال جدی می کنند. خصوصا اگر میزان فالوورها بیشتر باشد، پژواک عمیق تری را بدلیل تایید و لایک های بیشتر شکل داده و میزان خطاپذیری افزایش می یابد.
🔹فارغ از سوگیرهای سیاسی عده ای از افراد و امنیتی شدن پُست ها و استوری هایشان، در خیلی از موارد بدلیل همین الگوریتم حاکم بر فضای مجازی شاهد هستیم که عبارتی بنام #در_کنار_مردم_هستیم تکرار شده و تبدیل به کلیشه و شعار می شود.
🔸اما اینکه کدام مردم را اراده میکنند و چرا قادر به دیدن مردم میدان انقلاب و حضور میلیونی شان در سراسر کشور علیه آشوب ها نیستند، چه بسا ناشی از واقعیتی بنام حباب اطلاعاتی و تله پژواک باشد!
✍️علیرضا محمدلو، تحلیلگر رسانه و علوم اجتماعی
لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/07/06/1-13/
🌐کانال عصرجدید، عصررسانه
🆔@andisheengelabi
7.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ضرورت تصویرسازی درست از نیروی انتظامی
پیشنهاد بیژن پیروز استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران به نیروی انتظامی: نیروی انتظامی در ایران باید روی این مسئله که #تصویری_عادلانهتر از خود بسازد کار رسانهای انجام دهد وگرنه بیگانگان تصویری متفاوت ارائه میکنند.
✍نبرد امروز، #جنگ_تصویرسازی است. تصویر مثبت ولو با اقلیت و دست خالی، برنده است و تصویر منفی ولو با اکثریت و دستی پُر،بازنده است.
🌐کانال عصرجدید، عصررسانه
🆔@andisheengelabi
#سلبریتی_شناسی (۳)؛
🔎استوریهای دومینووار سلبریتیک و ریل جدید جنگ شناختی!
🔸جنگ شناختی با لیدری برخی سلبریتی ها وارد فاز جدیدی از ساخت پایگاه مردمی شده است. دیگر حجاریان و مسیح علینژاد توان ذهنیت سازی و مردم سازی برای شورش ندارند و استراتژی براندازی یا تغییر رفتار حاکمیت را سمت گروههای مرجع، #شیفت_وضعیت داده اند.
🔸دومینوی استوری های آشوب طور با مضمون واحد و کلیدواژه "مردم" توسط چهره های سیما و سینما و فوتبال، محل تامل است و نگاه راهبردی تری در #جنگ_تصویرسازی میطلبد.
🔸اساسا وقتی کودتا امکان ندارد و براندازی ممکن نیست و اغتشاش ثمر نمیدهد، یعنی دشمن روی زمین، بازی را واگذار کرده ولی بازی را سمت زمین ذهنی و فضای مجازی سوق داده تا از حیث جمعیت سازی به #حدنصاب_اعتراض و اغتشاش بازگردد.
🔸وقتی خواننده ای معلوم الحال با تحریک و تهدید فوتبالیست ها سعی در #تعمیم_ماجرا به سطح تماس اجتماعی بیشتر و ساحت بین المللی دارد، یعنی فاز مجازی ماجرا جهت #شکست_مقاومت_ذهنی بشدت فعال شده است.
🔸با حضور مردمی، کار در میدان برای رفع فتنه تقریبا تمام شده ولی فضای ذهنی و میدان مجازی برای #پیادهسازی_نسخه_اکراینی در ایران همچنان مهیاست. اگر فشار ذهنی با اهرم مجازی و تصویرسازی منفی دومینووار افزایش یابد، چه بسا فاز بعدی ماجرا جهت مدیریت، پیچیده تر باشد.
🔸بازیگران و فوتبالیست ها و ورزشکاران سایر رشته ها که به #دومینوی_آشوب_زایی وارد نشده اند را با تدبیر و کیاست، حفظ کنیم و از دامن زدن به #نفرت_پراکنیهای_مهندسی_شده پرهیز داشته باشیم که این ماجرا، بوی پیام دومرحله ای برای اهداف مشکوک دارد.
✍️علیرضامحمدلو، تحلیگر رسانه
لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/07/06/1-14/
🆔@andisheengelabi
یادداشت های #سلبریتی_شناسی ۱ و ۲ و ۳ و ۴ را در لینک های ذیل مطالعه بفرمایید؛
۱.کیستی،چیستی و پدیدارشناسی سلبریتیها👇
1⃣صنعت فرهنگ، افول معرفت و مرگ معنا در حاد واقعیت
۲. سلبریتیها چگونه می اندیشند؟👇
2⃣سلبریتی ها، حباب اطلاعاتی و تله پژواک!
۳. سلبریتیها و پازل نفرت پراکنی دشمن در جنگ شناختی!👇
3⃣استوریهای دومینووار سلبریتیک و ریل جدید جنگ شناختی!
۴.سلبریتی ها چگونه سلبریتی می شوند؟(فرایند فرهنگ شهرت)
4⃣بررسی تحلیلی – انتقادی مثلث سلبریتی، فرهنگ و رسانه
✍علیرضامحمدلو، تحلیگر رسانه
🆔@andisheengelabi
🔎ماجرا و مصداق فوتبالی از جنگ روایت ها!
🔸بعد بازی ایران و اروگوئه که با پیروزی تیم ملی ما به پایان رسید، سری به رسانه ها و کانال های فوتبالی زدم تا بازخورد بازی را مطابق معمول مطالعه کنم. متاسفانه پوشش مناسبی حتی از جانب کانال هایی که سرفه های مربیان و فوتبالیست ها را هم ثبت و گزارش می کنند صورت نگرفته بود و باعث تاسف و تشکیک نسبت به ماجرا شد.
🔹اروگوئه تیم سوم آمریکای جنوبی که دوبار سابقه قهرمانی جهان را در اختیار دارد و از بازیکنان طرازی چون سوارز و کاوانی و والورده و...در بهترین تیم های باشگاهی اروپا بهره می برد. امروز که استوری یکی از بازیکنان تیم ملی را دیدم که گفته بود: "بعد پیروزی چون خوشحالی شما را دریافت نکردم حس کردم که غمگینید و...در کنار مردم هستم و..."به کم کاری رسانه های ایرانی اعتراف کردم.
🔸امروز هم شاهد بودیم که بازیکن تیم ملی بعد گلزنی خوشحالی نکرد و پالس منفی در رسانه ها را تکمیل کرد. این رفت و برگشت #پالس_های_ضعیف و منفی چه مهندسی شده چه ناخودآگاه و از سر ضعف، در مجموع باعث شکل گیری فضای مبهم و #وزن_گرفتن_روایت_منفی از اتفاقات کشور میشود. یعنی #فضاسازی، #روایت_سازی را رقم میزند.
🔹وقتی بازیکن، اردوی تیم ملی در اتریش را سپری میکند و بعد از شکست اروگوئه یکی از بهترین تیم های جهان وارد فضای مجازی می شود و بازخورد مثبت و تایید و تبریک آنچنانی از رسانه های داخلی و #شبکه_های_اجتماعی نمی بیند، چه حسی برایش دست میدهد؟
🔸کسی که نصف عمرش را در زمین فوتبال و نصف دیگرش را با هوادارانش در فضای مجازی میگذراند، طبیعی است که روایت او از واقعیت های جامعه، برگرفته از فضای مجازی و بازخوردهای مثبت و منفی اش باشد.
🔹بعد از اینکه در یک بازی عالی، تیم فوتبال ایران بر اروگوئه غلبه کرد، حتی کانال های فوتبالی هم بازتاب خوب و درخوری ارائه ندادند و این درحالی است که برای بازی های تیم های بیگانه، آیتم های متنوعی مثل تمام اتفاقات مهم بازی، خلاصه بازی، مصاحبه بازیکنان و #بازخوردهای_ژورنالیستی و گفتگوهای کوتاه تحلیلی و......را برای اطلاع رسانی تدارک میبینند.
🔸خب با چنین فضای ساکت و از نگاه یک فوتبالیست ملی، مرده ای، #روایت_های_منفی و حال بد مردم، بیشتر قانع کننده بوده و تاثیرگذار خواهد بود. ایکاش رسانه های جریان اصلی مثل فارس و تسنیم و ایرنا و ایسنا و برخی شخصیت های موثر با پوشش مناسب اخبار مسابقات ملی و ارسال تایید و تبریک و به تعبیر امروزی، انرژی مثبت به بازیکنان، در #روایت_سازی_مثبت_برای_لژیونرها و غیربومیان ایرانی در سراسر جهان سهم بسزایی ایفا کنند.
✍️علیرضامحمدلو
لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/07/06/1-15/
🆔@andisheengelabi
یادداشتی در باب سواد رسانه و مدیریت ذهن👇؛ کلیک کنید و مطالعه بفرمایید.
فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن
🆔@andisheengelabi
9.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔎اگر روایت نکنیم، روایت میشویم!
🎥 خانم دکتر منصوره اتحادیه مورخ سرشناس ۸۹ساله و فارغ التحصیل اسکاتلند، در جواب سوال «آیا #زنان_در_عصر_پهلوی مترقی تر بودند؟» میگوید:
خیر. زنان در انقلاب اسلامی پیشرفت کردند و آگاه شدند!
✍ #جنگ_شناختی در عصر ما یعنی 1⃣القای روایت غلط 2⃣تحمیل اطلاعات گمراه کننده 3⃣با چاشنی احساسات درباره زنان. اینکه پیشرفت و آزادی زنان را بعد انقلاب اسلامی نتوانسته ایم تبیین کنیم ناشی از ضعف ما در جنگ روایت هاست.
🔸فراموش نکنیم که در #عصر_اطلاعات و #جامعه_شبکهای و سرعت انتقال داده ها، مردم تاریخ نمیخوانند، روایت میخوانند. اگر درست روایت نکنیم، اشتباه روایت میشویم و نتیجه اش را باید از کف خیابان ها درو کنیم!
✍علیرضامحمدلو
🆔@andisheengelabi
قابلیت جدید ایتا و رهایی از بن بست محتوایی، مخاطبی و مصرفی/امکان مشاهده کانالهای عمومی ایتا بر بستر وب
#قابلیت_جدید_ایتا
🔹 ضمن عرض تبریک به مناسبت حلول ماه #ربیع_الاول و آرزوی قبولی عزاداریهای کاربران عزیز در ایام سوگواری آلالله و گرامیداشت هفته #دفاع_مقدس به اطلاع میرساند از این پس مطالب «کانالهای عمومی ایتا» بر بستر وب برای همه کاربران اینترنت در سطح دنیا قابل مشاهده خواهد بود
🔸 برای استفاده از این ویژگی، میتوانید آدرس هر کانال عمومی در ایتا را با الگویی مشابه لینک زیر در یکی از مرورگرهای اینترنت وارد کرده تا "بدون نیاز به ثبت نام یا ورود به حساب ایتا"، محتویات کانال را مشاهده فرمائید:
https://eitaa.com/andisheengelabi
✳️ از جمله مزایای این طرح میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
🌐 افزایش گستره مخاطبان
از این پس مخاطبان کانال عمومی شما محدود به کاربران پیامرسان ایتا یا حتی مرزهای جغرافیایی ایران عزیز نیست و هر کسی در هر نقطه از دنیا میتواند صرفا با دسترسی به وب، مطالب شما را دنبال کند. یعنی هر کانال عمومی میتواند به مثابه یک وبسایت یا وبلاگ بکار گرفته شود
🔍 مشاهده محتوا در موتورهای جستجو
ارائه محتوا بر بستر وب [با رعایت قوانین سئو] موجب میشود مطالب شما توسط موتورهای جستجو (مانند گوگل و...) قابل جستجو باشد.
این موضوع برای کانالهای مؤلف و تولیدکننده محتوا حائز اهمیت بالایی است
⛔️ رهایی از محدودیتهای نظام سلطه
یکی از دغدغههای تولیدکنندگان محتوای فاخر و انقلابی در شبکههای اجتماعی وابسته به نظام سلطه، حذف محتوا و اعمال محدودیت این شبکهها برای افراد آزاد اندیش و مستقل است.
با طرح جدید ایتا، فعالان فرهنگی میتوانند سخن خویش را با آزادی عمل بیشتری به گوش جهانیان برسانند
🔹 گفتنی است این قابلیت هماکنون «بصورت آزمایشی» ارائه شده و در صورت استقبال مخاطبان، به تدریج به امکانات آن افزوده خواهد شد.
🆔@andisheengelabi