🔎مینی روایتی از راند نخست مناظره ریاست جمهوری
1⃣ آقای #قاضیزاده سعی در شفاف سازی چهره اصلاحطلبانه و اعتدالی پزشکیان دارد و بیشتر کنش هایش سلبی است. سعی در دفاع از دولت شهید رییسی دارد ولی معطوف به عملیات روانی رو و روشن و بدون روتوش و تکنیک خاص پیش می رود. تن صدا و ظاهری کافی برای مناظره تن به تن را ندارد ولی تلاش وافری در چهره زدایی و شکستن تعارف مناظره انجام میدهد تا ناظر بر همدیگر صحبت شده و مناظره را از جهان های موازی خارج کند.
2⃣ آقای #قالیباف روی اعداد و ارقام تسلط بیشتری دارد و از قانون برنامه هفتم که مجلسش نوشته دفاع جدی می کند و در حاشیه هم سعی دارد که کلیدواژه های پزشکیان را مصادره و مال خود کند تا هشتگ انسجام ملی و ارتباط با خارج را از کف او برباید و قصد تنازع نداشته و از صحبت ها وام میگیرد و در طرف تنش نمی ایستد.
3⃣ آقای #پرشکیان در طرف انتقادی وضع موجود ایستاده و یک شبه احمدی نژاد از بابت نقد ۴۴ ساله و یک اصلاح طلب دوم خردادی در کلیدواژه جذب سرمایه گذاری با توسل به دیپلماسی و ارتباطات خارجی جلوه میکند. با برخی عبارت روایی و قرآنی هم بهره هایی در بالانس کردن چهره انتقادی و نه ساختارشکن سعی می کند که به انجام برساند. در انتها البته آرامش اولیه را از دست داد و کنایه های سنگینی هم به برخی نامزدهای منتقد وارد آورد.
4⃣ آقای #جلیلی بر محورهای برنامه بیشتر میپردازد و نقدهای لایت و کم فروغی بر گفتمان های رقیب هم وارد میکند ولی در ساخت دو دیدگاه رقیب، خیلی هم پررنگ عمل نمی کند که گویا سعی بر پررنگ سازی محتوایی و نگاه ایجابی و عقلانیت ناظر بر سوالات و ارائه تصویر کارشناسی از خودش دارد.
5⃣ آقای #زاکانی اما در طرف نقد پزشکیان و پورمحمدی ایستاده و بشدت در پی شفاف سازی خط رقیب اصلاح طلب و اعتدالی دارد و البته همچون قاضی زاده در دفاع از سیاست ها و نقاط قوت شهید رییسی و همچنین دفاع از عملکرد خود در شهرداری تهران در ضمن نقد کلیدواژه تحریم و خط برجامی عمل می کند.
6⃣آقای #پورمحمدی برآیندی نگاه می کند و از نتایج سخن می گوید تا فرایندها و با عبارت های قوی سعی در صلح کل بودن با خط شکستن تحریم ها و طعنه به به اصطلاح برخی تندروی ها(به زعم ایشان)، یک مینی هاشمی مرحوم بنظر برسد. در واقع خود را فراساختار می بیند و جای یک پدربزرگ سیاسی را در کشور با شعار وفاق ملی و عبور از به اصطلاح ناامیدی و یاس مردمی( با عبارت پردازی) خالی میبیند.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔎روایت پزشکیان؛ از پوپولیسم ظریف تا لمپنیسم فاضلی
🔻در نوشته قبلی به سه اصل توان عقلی، وزن اخلاقی و مهارت ارتباطی در موفقیت انتخاباتی نامزدها اشاره کرده بودیم و با توجه به میزگردهای کارشناسی و اتفاقات دو سه روز گذشته و خصوصا دیروز و امروز، اصل چهارمی را تحت عنوان آرایش تیمی و #حلقات_مشاورین بایستی به میزان موفقیت کاندیداها اضافه کنیم.
🔻آقای پزشکیان در مناظره و گفتگوهای کارشناسی نشان داد که سعه صدر قابل توجهی دارد ولی #ضعف_نظری در تولید گفتمان مشخص و پتانسیل گفتاری و رفتاری پایینش در جریان سازی نشان داد که گویا تصادفی و از بد حادثه، قرعه نامزدی به نامش خورده و در میدان انتخابات، میاندار جریانی خاص شده است.
🔻جریان پشتیبان ایشان که به گفته #محمدقوچانی، تقابل تندرو_میانهرو(به زعم اعتدالیون و اصلاحاتیون) را در انتخابات به انتظار نشسته بودند از ترکیب موجود احراز صلاحیتها شوکه شده و به فکر فعالسازی ظرفیت های آنطرف و گسل های طرف مقابل همت گماشتند.
🔻اما اشکال کار کجا بود؟ جریان اصلاحات با لوگوی اعتدال، از حیث پایگاه اجتماعی در پایین ترین سطح ممکن به سر میبرد و نیاز به #ریبرندینگ و اصلاح تصویر احساس میشد. از طرفی نیز جریان معاند خارج نشین، خط خبری و محورهای عملیات روانی اش را بر بایکوت انتخابات و کاهش مشارکت پیش میبُرد و میبَرد و خبری از شتابدهنده برون سیستمی و اپوزیسیونی هم نیست.
🔻آمار و ارقام هم صرفا از حیث تولید محتوا و جلب توجه در برخی پلتفرم ها به نفع این جریان بود ولی از حیث مشارکت و سبد رای، مجموعا کمتر از نصف جریان انقلابی را در سمت خود مشاهده میکرد. حربه تولید گسل و رقابت پردازی قالیباف_جلیلی هم لو رفته بود و سبد مسعود پزشکیان به شوک مثبت و شگفتانه نیاز داشت که ورود #پوپولیستی ظریف و بکار گرفتن عبارت های قرآنی بعنوان مشاور بین الملل آقای پزشکیان چه بسا در همین راستا تعریف میشد.
🔻#آذری_جهرمی هم بعنوان بازوی رسانه ای ماجرا با کلیپ مملو از پروپاگاندای لوس و رگبار واژه ها و تکنیک "انداختن توپ به زمین حریف" و "فرار رو به جلو" و "کیبود کیبود من نبودم معروف"، در حمایت از پزشکیان، فاز جدیدی با لوگوی تکراری اعتدالی(کلید) و شوآف "برای_ایران" به ماجرای انتخابات اضافه کرد.
🔻اما امروز/دیروز در بال فرهنگی_اجتماعی با حضور #محمدفاضلی و بهشتی، سهم و پازل اصلاحاتی پزشکیان هم رو شد و تقریبا گفتمان جعلی وفاق ملی و ارتباط با دنیا را تکمیل کرد. اما آنچه که رخ داد یک حادثه غیرمترقبه بود و چهره رادیکال این جریان را با پرتاب خشونت آمیز میکروفون #هاشف توسط فاضلی در واکنش به سوال/پاسخ کارشناس برنامه به رخ ده ها میلیون بیننده کشید.
🔻جسارتا این #لمپنیسم و توهین به صحنه و مخاطب و مجری و کارشناس حتی در استادیوم های ورزشی هم محکوم به جریمه بود و عجیب اینکه توسط حامیان این جریان مثل آب خوردن روایت وارونه گردید و مثل یک قهرمان توصیف شد(سبقت روایت از واقعیت). برخی نیز که اساسا اعتقادی به اخلاق نداشتند این رفتار زشت را به حرکت خشن زین الدین #زیدان در فینال جام جهانی ۲۰۰۶، شبیه سازی کردند و نماد و اسطوره جعلی در ژانر سیاسی/کمدی ساختند. گویا که عرصه جدی و عقلانی سیاست را با فضای هیجانی و احساسی فوتبال و تفریح اشتباه گرفتهاند و به جای #اخلاق_سیاسی، رفتار هیستریک خارج از قاعده(حتی در زمین فوتبال) تجویز میکنند.
🔻خلاصه این که در روزهای آتی شگفتانه ها و نوآوری های جدیدی از پشت صحنه جریان آقای پزشکیان شاهد خواهیم بود که به شناخت بیشتر این جریان در تاریخ سیاسی کشور خواهد انجامید. در #پارادوکسیکال بودنشان همین بس که در شرایط عادی و جهت جلب افکارعمومی و تن ندادن به میدان کارشناسی، به قرآن و قانون و رهبری و سیاست های کلان کشور تمسک می جویند ولی آن روی ماجرا به کل قوانین و برنامه های کشور معترض بوده و صحنه و اجرای زنده را هم با خشونت و بیادبی تمام به آتش میکشند.
🔻سوگمندانه باید گفت: شما که تاریخ را سه سال نشده با حربه صدای بلند و تمسک به پاره حقیقت گویی و تقدسمآبی تحریف می کنید، حداقل به اندیشه #گافمن(تئوری جامعه نمایشی/پشت صحنه و جلوی صحنه) تمسک کرده و #جلوی_صحنه را مدیریت کنید و جامعه را آبروداری کرده و به التهاب نکشید.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔎رفتارشناسی زیگزاگی پزشکیان در انتخابات
🔻اساسا مباحث شناختی را در #سه_دسته کلان می توان بررسی و جانمایی کرد.
۱. اطلاعات(Information): این دست از شناخت ها حاوی عدد و رقم و کدها و داده هاست که جهت آنالیز و ارزیابی یا معدل گیری از میزان بهره وری شخصی یا نهادی و بعضا جوسازی و #فضاسازی مورد استفاده قرار میگیرد./ #کارنامه و آمار چه میگوید؟
۲. ذهنیت ها(common sense): این نوع از شناخت، معلومات همه فهم و عامیانه بوده و ارتکازات و مشهورات و مقبولات فرهنگی و اعتقادی را شامل میشود که به طرق مختلف(استدلالی و آموزشی، تربیتی و فرهنگی یا تاریخی و جامعه شناختی) در ذهن افراد نشسته و مستقر شده است. این نوع از معلومات در راستای #فرهنگ_سازی و جریان سازی مورد استفاده قرار می گیرد./ #مردم چگونه/به چه می اندیشند؟
۳. معرفت ها(knowledge): این نوع از معلومات جنبه معرفت شناسانه و بنیادین دارند و برای #سیاستگذاری و فضای نخبگانی و گفتمان سازی دانشی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد./ #برنامه چه داریم؟
🔻حیرت گفتمانی و دست خالی از برنامه و کارنامه
🔸جریان اصلاحات با نمایندگی آقای پزشکیان برای اتخاذ فیگور انتخاباتی دچار یک سرگردانی و آنارشیسم گفتمانی بود(کنش در چارچوب نظام یا برعکس یا...). نه از حیث معلومات نوع اول یعنی اطلاعات و عدد و رقم یا به تعبیری #کارنامه، حرفی برای گفتن داشت و نه گفتمان اصلاحات و اعتدال، توان #برنامه ریزی را برای الان و آینده مردم ایران در چنته میدید. در شرایط فقدان کارنامه(اطلاعات) و برنامه(دانش و گفتمان) و با توجه به جامعه شناسی انتخاباتهای اخیر و عدم اقبال مردم به جریان اعتدال و اصلاحات، تصمیم بر این گرفت که نوع دوم مباحث شناختی را دست گرفته و فقط با مقبولات مردم و ارتکازات جامعه سخن بگوید./توجه به فرهنگ و ذائقه عمومی جامعه
🔻روکش پوپولیستی(عوام فریبی) بر آنارشیسم گفتمانی(فقدان برنامه)
🔸موضع انتقادی و دست گذاشتن روی زخم های برساخته در دو سه سال گذشته و تاکید و تکرار کلیدواژه #سفره مردم توام با القای حرکت در ریل قوانین و ارجاع به بدنه کارشناسی(صراحت و افتخار به نادانایی در مباحث) و احترام به رهبری معظم و همچنین #سپر_آیات و روایات در پاسخ به سوالات، یک بسته عوام فریبانه و پوپولیستی ساخت که بدون حتی یک خط برنامه مدون و یا کارنامه مشخص در حل مساله های جامعه بتواند چهار مناظره چهارساعته(و پنجمی هم در پیش) و چندین برنامه کارشناسی را با اتکا به رویکرد نوع دومی پیش ببرد.
🔸در واقع یک #مدل_رفتاری_زیگزاگی را در پیش گرفت و هم از اصولگرا بودنش و اعتقاد به حق و عدالت و ولایت گفت و هم چهره مذهبی اش را به رخ کشید و هم موضع انتقادی کلان و اصلاح طلبانه اش را در میتینگ ها و فضای میدانی دنبال کرد.
🔻بازی در زمین رای رقیب!
🔸وارد مشاجره و مناظره تن به تن نشد و رقبای اصلی اش را تحریک نکرد و از کنار رقبای فرعی هم با سکوت و بایکوت عبور کرد. در واقع با این سبک و سیاق هم سعی کرد که سبد رای اصلاحطلبانه اش را پر کند(توسل به میتینگ ها و جلسات کارشناسی) و هم با سبد رای طرف مقابلش بازی کرده(فیگور مذهبی_مردمی) و بخشی از آراء سرگردان و نه چندان محکم را جابجا کند.(علی رغم اینکه شخصیت کاریزما و جذاب آنچنانی با عبارات ویژه هم ندارد)
🔻استراتژی و چه باید کرد؟
🔸با این اوصاف بنظر می رسد که #نزدیک_شدن کاندیداهای انقلابی بهمدیگر در روی صحنه علاوه بر پشت صحنه(ضمن نقادی جدی و گفتمانی پزشکیان از حیث بی برنامگی و تیم ائتلافی اعتدالی رفوزه) ضروری بنظر می رسد تا از #تلقی_شکاف به وجود آمده، بهره برداری منفی صورت نگیرد.
🔸این آرایش موجود و نوع نظرسنجی ها از میزان رای های منفی کاندیداها حاکی است که کاندیدای دوم جبهه انقلاب در صورت انصراف یکی به نفع دیگری، استحکام و مغناطیس کافی در #جلب_حداکثری_آراء را نشان نمیدهد.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔎ضرورت رای استراتژیک و ائتلاف جریان انقلاب
🔻برخی اوقات که در بازی های ورزشی، تیم رقیب را دست کم گرفتیم و نتیجه را به شکل ناباورانه از کف دادیم، تعبیر کارشناسی این بوده که "با دست خودمان کار را سخت کردیم". اما چرا در جریان انتخابات و در حالی که عقبه ما شهادت آیت الله رییسی بود و عقبه رقیب، تیم و جریان ورشکسته جناب روحانی، در شرایطی اضطراب آور نسبت به نتیجه به سر می بریم و مساله #ائتلاف و وحدت بعنوان رمز پیروزی و #اعتماد_افکارعمومی انقدر سخت می شود؟
1⃣ توان تولید اجماع/اقناع: وقتی هنوز صحنه را نمی بینیم و #اسیر_نظرسنجیها هستیم و با فرمول های فضایی ریاضی شکاف ها را تشدید و تفسیر می کنیم یعنی توان تولید اجماع را از دست میدهیم و خیال رقیب را بخاطر خودزنی ها و تکثر آگاهانه ولی دچار اختلالمان راحت میکنیم.
2⃣ توان توزیع ماموریت/تیم: وقتی توان و انرژی تیم ما صرف #رقیب_تراشی از درون جبهه می شود و بدون توجه به صحنه متفاوت ملی، جریان اختلافات مجلس را تعمیم و تکرار می کنیم یعنی به بلوغ تقسیم ماموریت در جبهه انقلاب نرسیده ایم و همچنان عرصه قدرت را بدون یکدیگر تدبیر و تصویر میکنیم.
3⃣ توان جلب مشارکت/مردم: وقتی بدون توجه به ۳۰ درصد مرددین جامعه در اصل رای دادن و بیش از ۲۵ درصد #مرددین در انتخاب کاندیدای نهایی، معطوف به دوقطبی سازی رادیکال درون جبهه خودی قلم می زنیم و قدم برمیداریم یعنی توان جلب مشارکت هم نداریم.(وقتی بعد از #پنج_مناظره، درصد بالایی از مرددین و رای شناور را شاهد هستیم یعنی تبیین کافی و دقیق و نقطه زن صورت نگرفته و نوع تبلیغات کاندیداها تا به امروز ثمربخشی لازم را در پی نداشته است).
🔻#چه_باید_کرد؟
1⃣ژنرال های جبهه و #کاندیداها بدون توجه به #مشاورین_دوآتیشه، صحنه را بازبینی کنند و بازتاملی در توفیقات خلق اجماع و آسیب های تکثر داشته باشند و سردرگمی و تکثر گزینه ها را مدیریت کنند.
2⃣ستادها و #مشاورین محترم نیز در خلق فضای #وحدت_گفتمانی "این یا آن فرقی نمی کند" همت گمارند و دیگری خود را جریان اصلاحات و اعتدال به نمایندگی فرد مشخص/پزشکیان قرار دهند و علیه همدیگر عبارت پردازی و #ایسم_سرایی نکرده و میتینگ ها و کارناوال های میدانی شان را در راستای وحدت گفتمانی جهت بدهند.
3⃣ #رسانههای جریان انقلاب نیز تلاش خود را در #بازنمایی_وحدت جبهه قرار داده و به جای دوقطبی کاذب و شکست آفرین جلیلی_قالیباف، دوگانه ظفربخش یا نزدیک به پیروزی و صواب رییسی_روحانی را با فکت های روشن و ریکاوری خاطرات دهه نود بازنمایی کنند.
🔻هرچند که امید چندانی به عقلانیت و اتحاد مشاورین و نزدیکان هیجان زده و عصبانی دوطرف تا به امروز مشاهده نشده اما امیدواریم که بدنه اجتماعی و #حلقههای_میانی فعال و مومن جریان انقلاب بتواند این سردرگمی را به یک نقطه روشن و امیدآفرین در #نفی_دولت_سوم_روحانی و اپوزیسیونهای دهه هفتاد ختم نماید.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی |#پارت_اول
🔘 "بازخوانی پیام های عاشورا از قاب رسانه"
🔻بخش اول: "معیار رسانه مثبت و ضرورت القای امید"
❓آیا میشود عاشورا را در قاب رسانه دید؟
🎙حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو
🔗لینک با کیفت در آپارات
#امام_حسین_(ع)
#عاشورا
#رسانه
#سواد_رسانه
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔎پنج عامل و ده نکته درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳
🔻بنظرم، پنج ساحت تعیین کننده در #انتخابات اخیر وجود داشت که نتیجه متفاوتی را رقم زد؛ ۱. سیاست ورزی بدون راهبر و میاندار فصل الخطاب ۲. سیاست ورزی بریده از فرهنگ و جامعه پردازی ۳. سیاست ورزی فاقد شبکه موثر مردمی ۴. سیاست ورزی بدون رسانه روایت ساز ۵. سیاست ورزی در خلاء راهبرد انتخاباتی ترکیبی و مبتنی بر پیشبینی وضعیت های متکثر
🔻ذیل همین پنج ساحت، نکاتی تکمیلی را پیرامون نتیجه رخ داده تقدیم میکنم که بنوعی شرح و بسط محورهای مطرح شده هم می تواند تلقی شود؛
1⃣ وقتی سیاست ورزی تکنیکال و شب امتحانی از #جامعهپردازی تدریجی و استراتژیک سبقت میگیرد نتیجه این می شود که یک فرد غریبه از مقام اجرا با انتخاب مردم ولو با رای ضعیف و شکننده با حربه عملیات روانی و فعال سازی گسل های متنوع سیاسی_اجتماعی به کرسی مینشیند.
2⃣ در تفسیر و تکمیل بند اول اینکه وقتی بجای جامعه شناسی فرهنگ از جامعه شناسی سیاست جهت فهم بیتفاوتی یا کیفیت طعم دار و غافلگیرکننده بخشی از آراء انتخابات بهره میگیریم و تعصبات قومی با چاشنی حزبی را بدون در نظر گرفتن ذهن و #ذائقه_اجتماعی ترور شده(بیشتر در اخبار رسانه های معاند یا مخالف و گاها در برخی از سریال های #شبکه_خانگی و بعضا در فیلم و سریال های خارجی و داخلی در طول زمان)، علت العلل ماجرا معرفی میکنیم یعنی در شناخت صحنه و زمینه دچار اختلال محاسباتی هستیم.
3⃣ در تکمیل بند قبلی وقتی خط اتصال فراگیر به #لایههای_دور_جامعه و ارتباط چهره به چهره و از نزدیک با مردم را به نقطه مبهم سیاست و لحظه معلق انتخابات تقلیل میدهیم و به زبان ساده، مردم را دیر تحویل میگیریم، نتیجه عکس یا حداقلی هم درو میکنیم.
4⃣ وقتی حریف #گسلهای_سهگانه قومیتی، مذهبی و جنسیتی را جهت افزایش سبد رایش فعال می کند و ما نیز گسل درون گفتمانی را جهت کاهش آراء خود به او هدیه میدهیم، نتیجه ای جز پیچیده شدن ماجرا و در نهایت شکست در صحنه انتخابات منطقی نخواهد بود.
5⃣ وقتی در مقابل توان مالی و قدرت رسانه ای رقیب، آلترناتیو #حلقههای_میانی و شبکه مردم سازی را دیر و خیلی دیر و بسیار پراکنده و بدون محتوای قوی و موثر و نقطه زن، استارت میزنیم طبیعتا در جذب آراء خاموش و مردد و سرگردان جا میمانیم.
6⃣ وقتی آنها روی ضعیف ترین گزینه شان به سرعت اجماع میکنند و ما روی بهترین گزینه هایمان هم تحلیل و اجماع راهبردی تا آخرین لحظه نداریم، فرصت عملیات جهت جلب و جذب لایه های دور جامعه و #بدنهسازی_حداکثری را از دست میدهیم و براحتی و با اختلاف اندکی قافله را میبازیم.
7⃣ آنگاه که با #دوقطبی_توهمی و بازی در زمین "آشناها" مشغول تخریب همدیگر میشویم و با خیال راحت و غفلت از میدان، پاس گل های کلیدی ایسم دار و لج درآور و رادیکال علیه خودی همراه با فرصت تنفس و دورخیز به رقیب میدهیم، نتیجه ای جز تردید و دلسردی و رای منفی به کاندیداهای خودی و ایجاد محیط امن با سپر اخلاق به کاندیدای مقابل اتفاق نمیافتد.
8⃣ وقتی رقیب با نمادپردازی و مصادره تم دیانت از شما پا به رقابت میگذارد و دست در سبد آراء شما میکند، گفتمان سازی و اتخاذ رفتار و منش اخلاقی خنثی بدون ایجاد #اصطکاک_روشنگرانه و تاکتیک تبیین واقعیت رقیب و حواشی فکری و تیمی او یک روش ضعیف و کم بهره از جلب نظرات مردد و مخاطب سرگردان خواهد بود.
9⃣ مهمترین نکته اینکه #فطرت_اجتماعی ایرانی در طول این سه دهه ترور گردید و علیه جامعه بکار گرفته شد. سه مقوله بنیادی #استقلال، #آزادی و #عدالت که دربرگیری حداکثری در فهم و پذیرش عمومی داشتند و به تعبیر منطقی، قیاساتها معها بودند را در طول جنگ شناختی، ترور یا تفسیر وارونه نموده؛ از اولی به #قفس تعبیر کردند، دومی را به نام ابتذال و #ولنگاری از ما ستاندند و سومی را با تعبیر مچ گیری و #افشاگری و شخصیت ستیزی از اثر انداختند.
🔟 وقتی اتاق های فکر ما به جای تدبیر #شبکههای_استانی و منطقه ای جهت مردم سازی در طول سالها و تغییر ریختار سیاسی و بافتار اجتماعی استان ها به نفع جبهه انقلاب، در فکر محاسبات و احتمالات ریاضی پیچیده و مکانیکی شب انتخاباتی بودند که کدام کاندیدا به نفع دیگری و در کدام مرحله باید کنار برود، نتیجهای جز این عاید ما نخواهد شد.
🔻نتیجه اینکه در مانیفست جریان انقلاب که متکی به #عملیات_روانی برای تدبیر عرصه های قدرت تعریف نمیشود، بایستی امر اجتماعی بر امر سیاسی مقدم شده و ذهنیتهای رسوب یافته و شبهات ته نشین شده را در طول زمان مرتفع نمود تا اسیر قطبیدگی های فرهنگی_سیاسی و اجتماعی نشویم.
🔻۱.گفتمان سازی، ۲.شبکه سازی و ۳.شخصیت سازی برای جریان سازی و جامعه سازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای جبهه انقلاب می تواند توصیف شود تا از تکرار تشتت و شکست جلوگیری نماید.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی |#پارت_دوم
🔘 "بازخوانی پیام های عاشورا از قاب رسانه"
🔻بخش دوم: "رفع افسردگی جامعه به واسطه رسانه"
❓امام حسین (ع) چگونه افسردگی و غم حاکم بر واقعه عاشورا را کنترل میکرد؟
🎙حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو
🔗مشاهده فایل باکیفیت در آپارات
#امام_حسین_(ع)
#عاشورا
#رسانه
#سواد_رسانه
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی |#پارت_سوم
🔘 "بازخوانی پیام های عاشورا از قاب رسانه"
🔻بخش سوم: "برجسته سازی پیام در واقعه عاشورا"
❓"امام حسین(ع) چگونه در صحنه عاشورا ضریب پیام و اهمیت مسائل را مدیریت کرد؟"
🎙حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو
🔗نسخه باکیفت ویدئو در آپارات
#امام_حسین_(ع)
#عاشورا
#رسانه
#سواد_رسانه
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی |#پارت_چهارم
🔻 "بازخوانی پیام های عاشورا از قاب رسانه"
🔸بخش چهارم: "شیوه اعتباربخشی در رسانه با توجه به متن واقعه عاشورا"
▫️امام حسین (ع) اعتبار و سلامت نهضت را چگونه حفظ کرد؟
🔹حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو
🔗مشاهد نسخه باکیفیت
#امام_حسین_(ع)
#عاشورا
#رسانه
#سواد_رسانه
انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🆔@asre_tabyin
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی |#پارت_پنجم
💢 "بازخوانی پیام های عاشورا از قاب رسانه"
🔻بخش پنجم: "تولید قدرت نرم در رسانه عاشورا"
🎙حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو
🔗مشاهده نسخه با کیفیت
#امام_حسین_(ع)
#عاشورا
#رسانه
#سواد_رسانه
انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی |#پارت_ششم
💢 "بازخوانی پیام های عاشورا از قاب رسانه"
🔻بخش ششم: "انگاره سازی و مهندسی پیام در عاشورا"
🎙حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو
🔗مشاهده نسخه باکیفیت
#امام_حسین_(ع)
#عاشورا
#رسانه
#سواد_رسانه
انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی |#پارت_هفتم
💢 "بازخوانی پیام های عاشورا از قاب رسانه"
🔻بخش هفتم: " شرطی سازی جامعه جهت مدیریت افکارعمومی در واقعه کربلا "
🎙حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو
🔗مشاهده نسخه با کیفیت
#امام_حسین_(ع)
#عاشورا
#رسانه
#سواد_رسانه
انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🆔@asre_tabyin
هدایت شده از رحا مدیا
حکمرانی مردمپایه و ۴ شرط تحقق دولت اسلامی
بررسی مؤلفههای دولت اسلامی جهت مبتلانشدن به مسألههای مدرن یک امر ضروری است تا الگوی متفاوتی از شهریاری را به منصه ظهور رسانیم.
1️⃣ عدالت به شرط مردم
جذابترین گزینه در دولتسازی و جلب آراء فعال و نیمهفعال و خاموش و معترض در حکومت اسلامی، موضوع عدالت اجتماعی است.
2️⃣ معرفت بدون کدگذاری
آنچه دولتسازی در ادبیات دینی را ممکن مینماید، معرفتافزایی است که مردم را نسبت به کمکاری و پرکاری دولت هوشیار کرده تا در مدار مطالبه یا حمایت، بدون مداخله پروپاگاندا عمل کند.
3️⃣ مودّت و عبور از گسلها
4️⃣ معنویت در صحنه
✍️حجت الاسلام علیرضا محمدلو، پژوهشگر و مدرس رسانه
برای خواندن متن کامل یادداشت اینجا را کلیک کنید
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی |#پارت_هشتم
💢 "بازخوانی پیام های عاشورا از قاب رسانه"
🔻بخش هشتم: "نقش موثر شایعات، فیک نیوزها و القاء ترس در واقعه عاشورا"
🎙حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو
🔗نسخه باکیفیت در آپارات
#امام_حسین_(ع)
#عاشورا
#رسانه
#سواد_رسانه
انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی |#پارت_نهم
💢"بازخوانی پیام های عاشورا از قاب رسانه"
🔻بخش نهم: "عاشورا و مارپیچ سکوت رسانه ها"
🎙️حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو
🔗نسخه با کیفیت
#امام_حسین(ع)
#عاشورا
#رسانه
#سواد_رسانه
🆔@asre_tabyin
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی |#پارت_دهم
💢 "بازخوانی پیام های عاشورا از قاب رسانه"
🔻بخش دهم: "تولید ادبیات عاشورایی ورسالت رسانه"
🎙️حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو
🔗نسخه با کیفیت
#امام_حسین_(ع)
#عاشورا
#رسانه
#سواد_رسانه
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
چهار ویژگی راهبردی قیام عاشورا
قال الامام الحسین (ع):
«الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»
«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان میچرخد و تا وقتی زندگیهاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک میشوند.»
جهت درک تفاوت نگاه موقعیتی_اجتماعی با نگاه جریانی_گفتمانی، ضروری است که وجوه تمایز حرکت امام را بازخوانی نماییم و چگونگی فرصت سازی در دل بحران ها را در این قیام تاریخی، رصد و رهگیری نماییم.
اما آنچه که اطلاعات آشکار عاشورا بدون توسل به نگاه های عرفانی و فلسفی بازگو می نماید، #چهار_فاکتور اصلی قهرمان، ایدئولوژی، تشکیلات، رسانه در نافذ بودن و حرکت تاریخی امام حسین(ع) مشهود و قابل رویت است.
ابَرقهرمانی برای مکتب سازی
هرجنبشی برای داینامیک بودن و اثربخشی عمیق، نیاز به یک قهرمان و لیدر و آقای خاص دارد. شخصیتی که بینش و منش او شاخص کل جریان بوده و به تنهایی توان #مکتب_سازی و افق گشایی و ظرفیت الگوشدن را دارا باشد. در یک کلام به تعبیر شهیدمطهری(ره)، امام حسین (ع) یک قهرمان و بلکه ابرقهرمان بود و شاهد ماجرا اینکه یارانش بدون تردید و عاشقانه برای مسیر و مرامش، جان می دادند و دیگران نیز به پاس عظمتش، کلاه از سر برمی داشتند.
ایدئولوژی برای گفتمان سازی
هر جریانی برای پایایی و عمق بخشی و گفتمان سازی، نیازمند به عقبه فکری و تاریخی و #مغز_ایدئولوژیک می باشد. امام حسین(ع) و حرکت عاشورایی ایشان بشدت عمیق و اقناعی و استدلالی بود و خطبه منای ایشان برای توجیه هشتصدتن از نخبگان جامعه، گواه بر #عقبه_ایدئولوژیک قیام حسینی است.
تشکیلات برای شبکه سازی
قهرمان بدون ایدئولوژی پایدار نمی ماند و بدون کادرسازی، در لابه لای سیاست و سانسورهای رسانه ای، گفتمانش خفه خواهد شد. پس جهت جریان_سازی و سپس گفتمان_سازی، نیاز به یک شبکه_سازی قوی و حساب شده می باشد. امام حسین علیه السلام جهت اینکه حرکت انقلابی شان در گوش جامعه معاصرش طنین انداز شده و گفتمان ایشان در کربلا دفن نشود، #کادرسازی نمود. تربیت نیرو از خانواده خود تا افرادی که طی ده بیست سال مبارزه مخفی فرهنگی_سیاسی، سر از کوفه و بصره و بغداد درآوردند و برخی به عنوان سفیر و برخی نیز به عنوان منتقم قیام، دست به کنشگری در سطح کلان اجتماعی نمودند.
رسانه ای برای جریان سازی
در مرحله نهایی که برگ برنده تاریخی حرکت امام حسین(ع) شمرده میشود، آشنایی نخبگانی چون امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) و...با مخاطب شناسی و جریان رسانه ای بود. امتدادتاریخی عاشورا، نتیجه درک درست اصحاب امام با #رسانه، فرهنگ، سیاست و توان روایت سازی در کوران مصیبت و سختی و تنهایی با غلبه بر روایت و جریان ظلم حاکم بود. حلقه رسانه ای واقعه عاشورا، شهرهای استراتژیکی چون کوفه و شام و مدینه را طی یک مجاهدت رسانه ای هوشمندانه هرچندمظلومانه، تحت تاثیر #کلان_روایت_عاشورا و ظلم ستیزی امام و یارانش در نوردیدند.
#تحلیل۵ واقعه عاشورا
علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
🔎عاشورا، مارپیچ سکوت اُموی و پلورالیزم مدل های حمایتی
قال الامام الحسین (ع):
«الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»
«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان میچرخد و تا وقتی زندگیهاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک میشوند.»
🔸چرا امام زمان عاشورا و زمین کربلا تنها ماند؟ اینکه جامعه سال۶۱ دچار انحطاط گفتمانی و شیب تند فساد شده بود، برای تحلیل #غربت_اندیشه_امام کفایت نمی کند. مردم چگونه پذیرای تفکر اموی سلطه طلب، فسادمحور، دیکتاتور و میمون باز شده بودند؟
🔻پروپاگاندای معاویه و سه اتفاق مهم
یزید وارثِ فاسِد سلطه اُمَوی معاویه بود و پروپاگاندای ۲۰ساله معاویه توانسته بود سه اتفاق مهم را برای ساخت و مهندسی واقعیت های اجتماعی رقم بزند.
#اول اینکه انگاره های اعتقادی_سیاسی مردم را دچار تشکیک و تغییر کرده بود و امامت از سیاست و خلافت جدا شده بود. #دوم اینکه سطح ایمانی_اخلاقی مردم را بشدت تنزل داده بود و ذائقه عمومی به فساد و سکوت عادت کرده بود. در مرحله #سوم نیز کنشگری منفعلانه، راحت طلبانه و مدل حمایت دیپلماتیک را تبدیل به یک امر بین الاذهانی کرده بود.
🔻مدل های شش گانه حمایت
اگر بخواهیم فرهنگ عمومی را که ذیل #مارپیچ_سکوت حاصل از نظام سلطه اموی رنگ و بوی انفعال و #ارتجاع گرفته بود، تحلیل نماییم، سوژه مطالعاتی و درک فرهنگی مان را به مدل های متکثر حمایت در صحنه عاشورا و حرکت انقلابی امام حسین(ع) متمرکز می کنیم.
1⃣ حمایت منفعلانه: حمایتی کم خاصیت که صرفا به دعا و راز و نیاز خلاصه شده بود و اثری از شجاعت و دیانت مقتدارنه در آن دیده نمی شد.
#عبادت_در_صحنه را به نفع #عبادت_در_صومعه ترک کرده و با نام زهد و عبادت، معنویت فانتزی در پیش گرفته بودند. این طیف بزرگترین افتخارشان دعا برای جان امام حسین بود و حتی گفتمان امام را نیز چه بسا قبول نداشتند.
2⃣ حمایت گزینشی: همان بندگان دلسوز و بزدلی که فقط اسب و شمشیرشان را برای امام پیش کشیدند و در دل نیز با امام بودند، اما جانشان و عملکردشان بتمامه در گرو دستگاه فکری و عقیدتی امام تعریف نشده بود.
3⃣ حمایت مشروط: افرادی بودند که در طول زندگی برای تک تک رفتار مثبت خود، #حسابگرانه چرتکه می انداختند و خیلی دیپلماتیک و برد_برد، دین و زندگی را مصرف می کردند. همین طیف و قشر دیپلمات تا آخرین روزها نیز با امام بودند ولی با بلند شدن بوی مرگ و شهادت، #استراتژی_فرار را در پیش گرفتند.
4⃣ حمایت مستشارانه: صاحبان این فکر با امام بودند و ضدسلطه نیز فعالیت هایی داشتند ولی در #منطق_مبارزه با امام دچار اختلاف بودند. پیشنهاد یمن و جنگ های چریکی و پارتیزانی هم دادند و اما فراموش کرده یا دچار #اشتباه_محاسباتی شده بودند و فلسفه جهاد که ذیل منطق امامت باعث قرب الهی می شد را از یاد برده بودند.
5⃣ حمایت متاخرانه: تیپولوژی این دسته نیز مثل قبلی ها و حتی بیشتر از مستشاران از جهاتی به یاران امام نزدیک بود. این ها دل در گرو امام داشتند و ایمان و عملکردشان نیز کم و بیش معدل خوبی داشت، اما در #شناخت_اولویت_ها و حرکت در معیت ولایت را هنوز نتوانسته بودند به عنوان یک ضرورت اولیه و همیشه همراه، درک نمایند. روزی عبادت، روزی خانواده و روزی مباحث و احکام دیگر را بر ولایت ترجیح دادند و در نهایت نیز کمی دیر یا خیلی دیر به معرکه نصرت شتافتند.
6⃣ حمایت کنشگرانه مومنانه: این طیف که ایمان و معرفت و عمل را بر محور ولایت گره زده بودند و به یک وحدت بینشی_کنشی_گرایشی با مکتب امام رسیده بودند و با تمام وجود و در سراسر زندگی، ذیل گفتمان امام و انقلاب حرکت کرده بودند و در آخرین کنشگری مومنانه نیز با غلبه بر مارپیچ سکوت حاکم و پاشنه آشیل های انفسی و آفاقی چون تردید و تاخیر و حسابگری و...به #نصرت امام زمان خویش نائل شدند.
#تحلیل۴ واقعه عاشورا
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎 دهگفتار کوتاه با موضوع "بازخوانی پیام های عاشورا از قاب رسانه"
🔻بخش اول: "معیار رسانه مثبت و ضرورت القای امید"
🔻بخش دوم: "رسانه، تولید معنا یا ایجاد سرگرمی برای رفع افسردگی"
🔻بخش سوم: "برجسته سازی پیام در واقعه عاشورا"
🔻بخش چهارم: "شیوه اعتباربخشی در رسانه با توجه به متن واقعه عاشورا"
🔻بخش پنجم: "تولید قدرت نرم در رسانه عاشورا"
🔻بخش ششم: "انگاره سازی و مهندسی پیام در عاشورا"
🔻بخش هفتم: "شرطی سازی جامعه جهت مدیریت افکارعمومی در واقعه کربلا "
🔻بخش هشتم: "نقش موثر شایعات، فیک نیوزها و القاء ترس در واقعه عاشورا"
🔻بخش نهم: "عاشورا و مارپیچ سکوت رسانه ها"
🔻بخش دهم: "تولید ادبیات عاشورایی و رسالت رسانه"
#سوادرسانه
#رسانه_عاشورا
🎥حجت الاسلام علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
May 11
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
🔎چیستی و فرایند زیست خبری سالم و ایدهآل!
🔸در مواجهه با اخبار روزمره، با سه گروه از مردم مواجه هستیم که از تعداد گروه نخست باید کاست و کمیت گروه دوم و کیفیت گروه سوم را باید افزایش داد.
1⃣رسانهخوان ها: این گروه بیشتر به دنبال پرسهزنی و #سرگرمی_خبری هستند و فقط میخوانند و متعجب میشوند و فوروارد میکنند.
2⃣رسانهدان ها: این صنف هم میخوانند و هم تحلیل میکنند. دروازهبانی خبر از ویژگی های این صنف از اهالی رسانه است.
3⃣رسانهبان ها: این افراد هم میخوانند، هم تحلیل و دروازهبانی خبر انجام میدهند و هم در پی جریان سازی و #روشنگری هستند و به اصطلاح، رصد و محیط بانی هم میکنند.
🔹برای این هدف، در گام نخست، مکث و تامل و تفکر درباره چیستی و چرایی خبر هنگام مواجهه اولیه و در گام بعدی #راستی_آزمایی_خبر را با جستجوی ساده از منابع اصلی یا جستجوی معکوس در مواقع عکس و فیلم بایستی در دستور کار قرار دهیم.
🔸در همین رابطه گفتنی است اگرچه #لاسول بیش از 60 جلد کتاب نوشته ولی اغلب دانشجویان ارتباطات وی را با جمله معروف #پنج_آیتمی که در سال 1940 نگاشت ، می شناسند: چه کسی ، چه چیزی را ، از چه مجرایی ، و به چه کسی و با چه تاثیری می گوید.
🔹در مواجهه با هر متن یا پیام رسانهای در عصری که به #اینفودمی و اشباع اطلاعاتی مبتلاست و راست و دروغ مخلوط شده و اخبار جعلی(disinformation) قدرت مانور بالایی یافته اند، مکث، تحلیل و راستیآزمایی فرایند زیست سالم و مصرف مناسب به شمار میرود.
🔸این فرایند، صرفا سنگ محکی برای خبر درست از غلط نیست و حتی برای تشخیص خبر خوب از خبر بد نیز بکار میرود. با اینکه #معرفتشناسی در عصر رسانه دچار تحول جدی شده و معرفت از حالت عمودی بدیهی_نظری، بصورت افقی و شبکهای درآمده و انسجام اطلاعاتی جایگاه مبناگرایی معرفتی را تنگ کرده است، اما همچنان میتوان از ساحت معرفت و حقیقت دفاع نمود و رژیم مصرف سالمی را تجربه کرد.
✍علیرضا محمدلو، کارشناس و پژوهشگر رسانه
🆔 @asre_tabyin
🔎حجت الاسلام علیرضا محمدلو در گفتگو با خبرگزاری ایکنا مطرح کرد:
🔻پنج لایه تلاقی فضای مجازی و موضوع مهدویت
🔸میتوانیم دو نوع نگاه نسبت به #مهدویت و #فضای_مجازی داشته باشیم، اگر مهدویت را صرفاً یک باور بدانیم، نوعی از الزامات، نتایج و دلالتهایی خواهد داشت و اگر آن را سوای اینکه یک باور است، #راهبرد و استراتژی بدانیم، نتایج و آثار متفاوتتری خواهد داشت.
🔸این نگاه در نسبت با فضای مجازی نیز همینطور است. اگر فضای مجازی را صرفاً یک فناوری و ابزار بدانیم یا اینکه آن را یک #زیست_جهان با عقبه تئوریک بدانیم که هم شامل مبانی متفاوت و هم الگوریتم است، نتایج و پیامدهای گوناگونی خواهد داشت.
🔸در واقع اگر تکنولوژی را صرفاً یک ابزار ندانسته و به جهانبینی، هستیشناسی و #لایههای_معرفتی و عمیقتر قائل باشیم، میتوانیم چنین دیدگاهی نسبت به فضای مجازی و مهدویت داشته باشیم.
🔸با توجه به این توضیح در #پنج_لایه میتوانیم محل تلاقی فضای مجازی و مهدویت را به بحث بگذاریم...
1⃣ لایه هستی شناختی: همراه واقعیت یا عبور از واقعیت(حاد واقعیت)
2⃣ لایه معرفت شناختی: اطلاعات محور یا معرفت محور
3⃣لایه انسان شناختی: مصرف زده یا مسئولیت پذیر
4⃣ لایه جامعه شناختی: غرق در تفرد یا جمع گرا
5⃣ لایه روانشناختی: مطالبه گر یا بی تفاوت
ادامه مصاحبه 👈 https://iqna.ir/00Hm1r
🆔 @asre_tabyin
🔎محورهای جنگ روانی رسانه های معاند، پسا شهادت سیدمقاومت
🔸عملیات نظامی بطور کلی به زعم صاحبنظران و کارشناسان، دارای یک #پیوست_پیشینی و یک #پیوست_پسینی است که مکمل جنگ های نوین تلقی میشود. اینطور بیان میکنند که پیش از عملیات نظامی، عملیات اطلاعات و شناسایی اتفاق میافتد و پس از عملیات نظامی نیز یک پیوست رسانهای این جنگ را تکمیل میکند که البته این دو محور در پس و پیش عملیات دارای سهم های متفاوتی هم هستند.
🔸دقت و نفوذ و برد هر عملیاتی به تکمیل این سه محور بستگی دارد که چگونه رقم بخورد. عملیات شهادت #سیدحسن_نصرالله نیز به گواه برخی کارشناسان در موقعیت پیشاعملیات، از رخنه امنیتی و به زعم برخی کارشناسان از توانایی تکنولوژیکی بهره برده است. اما آنچه که مطمح نظر این جریده محسوب می شود #پیوست_رسانهای ماجراست که منجر به اختلال محاسباتی و شناختی در بستر افکارعمومی و بعضا نخبگان و تصمیمگیران میشود.
1⃣ خط تضعیف و هراس افکنی: ترس برادر مرگ است و تولید #هراس در ساحت مسئولین یا نخبگان یا افکارعمومی از بارزترین محورهای جنگ روانی است. جریان رسانه های صهیونیستی با اغراق و #بزرگنمایی در توانایی های تکنولوژیکی و نظامی و تکرار و القای این عبارت که "حماس و حزب الله دیگر توان بلند شدن ندارند و نفوذ عمیق و آسیب کاری، خط مقدم جبهه را فلج کرده است " و با #کوچکنمایی و سانسور ضربات سنگین جبهه مقاومت بر عمق تلاویو و حیفا و ... و بدون اشاره به وضعیت بحرانی سرزمین های اشغالی و حملههای شبانه روزی موشکی و پهبادی از لبنان و عراق و یمن و غزه و دست برتر و چندضلعی مقاومت، سعی بر این دارند که پایگاه مردمی مقاومت را به سمت #ناامیدی کشانده و مرکز تصمیم گیری و فرماندهی را به یاس و ضعف و عقب نشینی سوق دهند.
2⃣ خط تفرقه و گسل سازی: با این عبارتهای مسموم که "ایران برای انتقام اسماعیل هنیه کاری نکرد و برای شهادت سیدحسن هم معامله ای از پیش صورت داده و کاری نخواهد کرد" یا این خط خبری که "جاسوس ایرانی موقعیت سیدمقاومت را لو داده و با فرماندهان بعدی هم چنین معامله ای خواهد داشت" در صدد هستند که #قدرت_شبکهای_مقاومت را با ایجاد گسل و تفرقه به یک نقاط پراکنده و دور از هم و قابل شکار بدون هزینه تبدیل کنند. زهی خیال باطل که در سطح سازمانی چنین اتفاقی رخ بدهد اما در سطح افکارعمومی نیاز به تبیین دارد که عمق ایدئولوژیک و استراتژیک روابط ایران و حزب الله و مقاومت چقدر قویم و قدیم است.
3⃣ خط تخریب و وارونهنمایی: با خط خبری و عبارتهای ناسیونالیستی که "او برای غیرعربها می جنگید و نیروی جمهوری اسلامی بود" یا مثل این خط خبری جعلی و دروغی که "مقر فرماندهیاش جهت ایجاد سپر و پوشش، اطراف مدرسه بین المللی و وسط زندگی مردم بود" و "مردم عزادار در محل حادثه نیز افراد حزب الله بودند" و "شادی افراد محدودی در سوریه و سانسور عزاداری بحرینی ها و عراقی ها و کشمیری ها و هندی ها و پاکستانیها و ایرانی ها در سراسر کشور" سعی در #تخریب_چهره_مجاهد_کبیر و خنثی سازی امتداد مردمی حزب الله و بایکوت خشم و مطالبه عمومی علیه رژیم کودک کش صهیونیستی دارند. این درحالی است که همه لبنان و مردم منطقه و حتی جریان بین المللی از میزان #محبوبیت_سیدحسن_نصرالله نزد افکارعمومی و جهان عرب مطلع هستند. اساسا حزب الله سوای قدرت نظامی پیچیده، دارای یک #قدرت_نرم و جایگاه ویژه در ذهن و قلب مردم لبنان و شیعیان منطقه و حتی مسیحیان و جریان ضدصهیونیستی دنیاست. این توانایی فرهنگی حتی در تولید قدرت نظامی از جذب و تربیت نیروی انسانی تا اشراف و عمق اطلاعاتی به کمربند ایمنی حزب الله کمک کرده است.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin