چگونه رژیم مصرف رسانهای بگیریم؟(بخش دوم)
#چه_باید_کرد؟
برای دوری از مخاطرات دنیای انبوه اطلاعات، باید در اولین گام نسبت به فراگیری مهارت سواد رسانهای خود اقدام کنید. #مارشال_مک_لوهان اولین بار در کتاب خود تحت عنوان درک رسانه گسترش ابعاد وجودی این واژه را به کاربرده است. مک لوهان معتقد است: «زمانی که #دهکده_جهانی تحقق یابد، لازم است انسانها به سواد جدیدی به نام #سواد_رسانه_ای دست یابند».
✅دکتر یونس شکرخواه نیز در تعریف سواد رسانه ای گفته است: «سواد رسانهای(Media Literacy) در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع #درک_متکی_بر_مهارت که براساس آن میتوان انواع رسانهها و انواع تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.این درک به چه کاری میآید؟ به زبان ساده، سواد رسانهای مثل یک #رژیم_غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه یا اینکه #میزان_مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد.
✅سواد رسانهای میتواند به مخاطبان رسانهها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج و به #معادله_متقابل_و_فعالانهای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد. به دیگر سخن، سواد رسانهای کمک میکند تا از سفره رسانهها به گونهای هوشمندانه و مفید بهرهمند شویم.»
#رژیم_مصرف_رسانه ای به ما می گوید از خان رنگین رسانه ای که پیش روی ماست، #چه_میزان مصرف کنیم، #چه_زمانی مصرف کنیم و #چگونه مصرف کنیم. برای فرار از هجوم انبوه اطلاعات باید حتما اقدام به اخذ رژیم مصرف رسانه کنیم؛ همانگونه که ما با دقت به غذایی که می خوریم، اجازه ورود هر ماده غذایی به بدنمان را نمی دهیم باید با همان دقت نیز ورودی ذهنمان را بر روی اطلاعات که نباید دریافت کنیم، ببندیم.
✅ با عنایت به تعاریف سواد رسانه ای باید بدانیم جدای از توانایی تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای و #تقویت_تفکر_انتقادی و #تولید_پیام، یکی از شاخص های دستیابی به مهارت سواد رسانه ای، اخذ رژیم مصرف رسانه ای است.
📙سواد رسانهای و اخذ رژیم مصرف رسانه ای میتواند مصرف رسانهای ما را لذتبخشتر و یک رابطه انفعالی را به یک #رابطه_فعال تبدیل کند. شما در این پروسه دیگر یک مخاطب چشم و گوش بسته زودباور نخواهید بود و با کسب و ارتقای این مهارت ها #مخاطبی_هوشمند، #فعال و #آگاه به رسانه خواهید شد.
✅چند #راهکار_عملی برای اخذ رژیم مصرف رسانهای:
۱ ـ برای استفاده از رسانه ها زمانی را مشخص کنید به نحوی که « #الگوی_مصرف_رسانه_ای» شما برای اطرافیانتان قابل لمس باشد. به عنوان مثال اگر یک ساعت از شب را به فضای مجازی اختصاص دهیم دوستان ما نیز به مرور زمان با این رژیم سازگاری می شوند.
۲ ـ از زمان های #پرت برای استفاده از فضای مجازی استفاده کنید. زمان های پرت موقعی است که شما نمی توانید به کارهای دیگر که نیازمند تمرکز زیاد هستند، بپردازید.
۳ ـ اگر بر حسب شغل و فعالیت اجتماعی تان باید میزان مصرف رسانه ای خود را افزایش دهید، برای این کار نیاز نیست ۲۴ ساعته آنلاین باشید. بازه های زمانی ۲ ساعت یک بار یا سه ساعت یکبار برای خود تعیین کنید و بر اساس آن آنلاین شوید.
۴ ـ ساعاتی که با #خانواده هستید یا کاری دارای اولویت دارید با قاطعیت تلفن همراهتان را در حالت پرواز قرار دهید.
✅اتخاذ رژیم مصرف رسانه ای در ابتدا مانند رژیم غذایی گرفتن، کار سختی خواهد بود مخصوصا که به پرخوری (چه غذایی چه اطلاعاتی) اعتیاد پیدا کرده باشید. کافی است محکم به قوانینی که برای خود گذاشتهاید، پایبند باشید.
از شنبه شروع نکنید؛ از همین حالا شروع کنید.»
معصومه نصیری ـ قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران ـ
@andisheengelabi
@andisheengelabi
پشت صحنه سیاسی و #بیوتروریسم ارتش آمریکا و #صهیونیزم، از زبان افسرسابق #سازمان_سیا و اساتید دانشگاه آمریکایی در برنامه #عصر جناب نادر طالب زاده از شبکه افق...
برنامه عصر درباره #جنگ_رسانهای درباره #ویروس_کرونا را حتما از اینجا ببینید:
www.telewebion.com/episode/2229559
@andisheengelabi
@andisheengelabi
17.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅صحبت های بی پرده و جدی دکتر کرمی در برنامه #عصر شبکه افق:
#پشت_پرده_کرونا #بیوتروریسم آمریکا
✅کرونا جنگی تمام عیار
✅اسناد و مدارکی درباره سلاح های بیولوژیک آمریکا در منطقه و جهان و اطراف کشور ما.
✅چرا ایران و ایتالیا بعد از چین تلفات بیشتری در شیوع کرونا دادند؟
سه شنبه ساعت 23 شبکه افق
تکرار چهارشنبه ساعت 10:30صبح و
16بعد ازظهر
@andisheengelabi
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روش_تشخیص_اخبار_جعلی
▫️باتوجه به حجم گسترده رسانه ها در #فضای_مجازی، چطور میتوانیم اخبار جعلی را تشخیص دهیم ضمن اینکه میدانیم اخبار جعلی به نحوی طراحی میشوند که #قابل_باور به نظر برسند.
برای دانستن #راهکارهایی برای کسب این #مهارت، فایل ویدئویی را ملاحظه کنید..
#فضای_مجازی
#سواد_رسانه_ای
#شایعه
@andisheengelabi
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سواد_رسانه_ای
#رژیم_مصرف_رسانه_ای
▫️یکی از شاخص های دستیابی به مهارت «سواد رسانه ای» اخذ «رژیم مصرف رسانه ای» است به این معنی که از سفره رنگین رسانه هایی که پیش روی ماست #چه میزان_مصرف کنیم؛ برای این موضوع میتوان چند راهکار عملی پیشنهاد داد. بنابراین لطفاً «رژیم مصرف رسانه ای» را به شنبه موکول نکنید و همین حالا برای یادگیری آن فایل ویدئویی را ملاحظه کنید...
رژیم مصرف رسانه با ما می گوید، #چه_چیزی، #چه_مقدار و با #چه_روشی مصرف شود...
@andisheengelabi
@andisheengelabi
گفتاری کوتاه در باب #تربیت_شخصیت_رسانه
✅تربیت کودک امروزه در چنگ رسانه هاست.چرا #رسانه ها در تربیت کودک و نوجوان امروز، جایگاه ویژه ای دارند؟
📙عنصر دیدن وتماشای صرف، چه نقشی در شکل گیری #شخصیت_فانتزی مخاطب خردسال و نونهال امروزی ایفا می کند؟
✅ دیدن چرا مهم است؟ و چرا پایه ی رشد است؟ روانشناسان ذهن فعال را پایه ی رشد انسان می دانند.
کار #ذهن_فعال چیست؟ #کشف، #پردازش، #ابداع و حاصل آن احساس #ارزشمندی، #رضایتمندی و #موفقیت
نکته ای که خیلی مهم است، کشف است. کشف یعنی دیدن؛
💯بدون کشف پردازشی در کار نیست و به دنبال آن ابداعی نیز در کار نخواهد بود و در نهایت #شکوفایی و ارزشمندی و رضایتمندی هم نخواهد بود.
لازمه ی هر #شکوفایی و هر درک و فهمیدن، کشف است. کشف یعنی دیدن و آشکار کردن.
◀️در #ذهن_منفعل به جای کشف، #الگو و به جای پردازش، #تکرار و به جای ابداع، #انباشت است.⛔️
البته الگو و تکرار در پردازش به کار می آیند اما در کشف نه. رشد بدون کشف و #آموزش بدون کشف سرانجامی نخواهد داشت. زندگی هم بدون #کشف معنایی ندارد.
✅امروزه در زندگی هایمان فقط دور خود می چرخیم و سرگردانیم و دائماً #احساس_ناخوشایند داریم چون عامل کشف را از عرصه ی زندگی حذف کرده ایم.
📙باتوجه به مطالب پیش گفته، تاثیر رسانه در تربیت یک شخصیت منفعل یا فعال را می توان تحلیل و بررسی نمود.
#تفکر_انتقادی در مواجهه با رسانه، حاصل برخورد فعال با رسانه بوده و ذهن فعال و #شخصیت_موفق را رقم می زند.
◀️نگاه بسیط و ساده به رسانه، ذهن منفعل را سبب شده و #شخصیت_کم_خاصیت و طوطی واری رقم خواهد زد.
علیرضامحمدلو
@andisheengelabi
🔴 #امپریالیسم_خبری
در شرایط توجه #افکار_عمومی جهان به کرونا، همگی از کنار یک موضوع #مهم، زیر #سلطه امپریالیسم خبری، به سادگی عبور کردیم:
ادعای «خودکشی» عامل افشای #اسنادمحرمانه_آمریکا در زندان!
اینجا اما هیچکس از #خودکشی و قتل و سربهنیست کردن وی چیزی نگفت؛ زیرا ما محکوم به پذیرش #روایات_غرب هستیم.
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سواد_رسانه_ای
#شوک_محتوا
▫️#توهم_دانایی یا همه چیز دانی رسانه ای چیست؟
▫️اطلاعاتی که انسان امروز در عصر فناوری های نوین فقط در یک روز دریافت میکند چند برابر انسان قرن هجدهم است؟
▫️#پرخوری_رسانه ای چگونه حاصل می شود؟
▫️#دروازه_بانی خبر چیست؟
▫️#غربالگری_رسانه ای چگونه صورت می گیرد؟
برای دانستن پاسخ این سوالات فایل ویدئویی را ملاحظه کنید...
@andisheengelabi
@savad_resaneh1.pdf
2.17M
▫️راهنمای والدین در انتخاب بازی دیجیتال
▫️کمکی برای رعایت رده بندی سنی #بازی های رایانه ای است.
▫️با مطالعه این جزوه مختصر الکترونیکی می توانید با زبان ساده و سریع به پاسخ فوق برسید.
@andisheengelabi
interview-eslami2 (2).mp3
39.16M
#استراتژی #تربیت_فرزند
💡 چگونه با #کودک خود رفتار کنم؟
🎤 گفتگو با #شهرام_اسلامی
زمان: 40 دقیقه
@andisheengelabi
▫️تکنولوژیهای جدید به دنبال هک کردن انسانها هستند!
▫️«یووال نوح هراری» مولف کتاب انسان خردمند از زندگی انسانها در سال ۲۰۵۰ میگوید
▫️#قرن_بیست_و_یکم ،قرن هک کردن انسان هاست
▫️شاید تلاش زیادی کنیم که بچههایمان یاد بگیرند به ++C بنویسند یا چینی حرف بزنند، اما کار که به ۲۰۵۰ رسید بفهمیم #هوشمصنوعی میتواند به مراتب بهتر از انسانها #کدنویسی کند و یک نرمافزار جدید ترجمه گوگل به شما امکان بدهد تقریباً بی هیچ ایرادی.
▫️پس باید چه چیزی آموزش بدهیم؟
بسیاری از کارشناسان آموزش میگویند مدارس باید به سمت آموزش به اصطلاح «4c» بروند یعنی :
critical thinking
communication
collaboration
creativity
#تفکر_انتقادی
#ارتباط
#همکاری
#خلاقیت
▫️در یک بیان کلیتر، مدارس باید از مهارتهای فنی دست بکشند و بر مهارتهای همهمنظوره زندگی تمرکز کنند.
▫️مهمترین مورد، توانایی کنار آمدن با تغییر، یادگیری چیزهای جدید و حفظ توازن روانی در وضعیتهای ناآشنا است. برای آنکه پابهپای دنیای ۲۰۵۰ جلو بروید، آفریدن ایدهها و محصولات جدید کفایت نمیکند؛ بلکه فراتر از همه، باید خودتان را مکرر بازآفرینی کنید.
▫️#کوکاکولا، آمازون، بایدو و حکومت همگی دنبال هککردن شمایند. نه گوشی هوشمندتان، نه رایانهتان، و نه حساب بانکیتان؛ آنها مسابقه گذاشتهاند تا خود شما، و سیستمعامل ارگانیکتان را هک کنند. شاید شنیده باشید که در #عصر_هک_کردن_رایانههاییم، اما این حرف حتی نصف حقیقت هم نیست. بهواقع ما در #عصر_هک_کردن_انسانهاییم.
🔚 آکادمی ارتباطات
@andisheengelabi
#عصر_جدید، عصر #اَبَرروایت هایی است که فقط با ابزار رسانه، قابلیت مبارزه و غلبه بر روایت ها و #گفتمان های رقیب را دارند.
#حلقه_مفقوده_عصر_جدید، انعکاس وقایع خام نیست( بمباران_اطلاعات و #پروپاگاندا). تحلیل و تفسیر و خوانش وقایع، اثری ضدسلطه و #انتقادی دارد و #ابرروایت_های_استکباری جهان سلطه را به چالش می کشاند.
@andisheengelabi
محفلی برای👇👇
#سوادرسانه
#تحلیل_سیاسی
#مطالعات_فرهنگی
#نقدفیلم_سریال
@andisheengelabi
@andisheengelabi