⭕️دیتاکاوی درباره ساخت واکسن ایرانی کرونا چه میگوید؟
🔸در کشاکش دوئل مجازی بین دو هشتگ «واکسن بخریم» و «واکسن بسازیم»، جمعی از دانشمندان کشور در سکوت رسانهای واکسن را ساخته و تستهای انسانی آن را آغاز کردند؛ تستی که ابتدا بر روی نزدیکترین عزیزان سازندگان واکسن صورت گرفت. موضوعی که سبب شد توئیت «یک مرد هم توو این همه آقازادهها پیدا نشد؛ زنده باد خانم مخبر» با ۳۳۸۷ لایک و ۲۶۰ ریتوئیت بالاترین میزان لایک را در فضای توئیتر به خود اختصاص دهد.
🔸رصد دیتاک نشان میدهد توئیتریها با ۳۵۸ پست در ساعت، ۸٫۶ هزار توئیت، ۶٫۷ هزار ریتوئیت و ۷۴٫۱ هزار لایک با هشتگهای #مخبر_دزفولی، #طیبه_مخبر، #کرونا، #واکسن_ایرانی و #واکسن_میسازیم ساخت واکسن در شرایط تحریم و وادادگی برخی مسئولان را اقدامی تاریخی و بینظیر خواندند.
🔸موضوع تست واکسن کرونای ایرانی در بخش خبر با ۲٫۵ هزار خبر و ۱۰۵ پست در ساعت مورد توجه رسانهها قرار گرفته است که ایسنا و واحد مرکزی خبر فعالترین رسانهها در این زمینه بودند. پایگاههای خبری با ۱٫۴ هزار، روزنامهها با ۳۰ مطلب و خبرگزاریها با ۱٫۱ هزار متن و تصویر به انعکاس و اطلاعرسانی درباره واکسن ایرانی کرونا اقدام کردهاند.
🔸خبر تزریق واکسن توسط طیبه مخبر و سخنان وزیر بهداشت درباره پیشینه تاریخی واکسنسازی ایرانیان در کانال گیزمیز با ۲۵۲٬۹۸۳ بازدید، به پربازدیدترین پست این موضوع تبدیل شد.
🔸بازدید ۳۹٫۱ میلیونی کاربران در بستر تلگرام حکایت از اهمیت موضوع ساخت واکسن برای افکار عمومی داشته که این مهم از سوی بسترهای انتشار خبر در تلگرام با ۵۷۶ پست در ساعت دنبال شده است. میزان سهم عکس با ۵٫۷ هزار مورد، ویدئو با ۴٫۳ هزار و متن با ۲٫۷ هزار نشانگر توجه مخاطبان به تصاویر لحظه تست و تزریق این واکسن بر روی افراد داشته است.
🔸کاربران اینستاگرام نیز با ۵۵۸ پست در ساعت، ۳۴۳٫۸ هزار لایک و۲۳ هزار کامنت به موضوع ساخت و تست واکسن کرونای ایرانی واکنش نشان دادهاند. پست صفحه بی بی سی فارسی مبنی بر اعلام خبر تست واکسن با ۱۴۹۲۹ لایک و ۱۴۷۸ کامنت، پرلایکترین و پرکامنتترین مطلب این بستر بوده است.
✅در هیاهوی جریانات سیاسی و رسانهای، عدهای بی حاشیه و بیمنت در تلاش برای خدمت به مردم و تحقق #ایران_قوی هستند؛ ایرانی که به اذعان برخی رسانهها امروز در حوزه علم و فناوری در میان کشورهای سرآمد دنیا قرار گرفته است. #عزت_نفس_ملی ثمره اعتماد عمومی به تلاشهای داخلی برای استقلال و همراهی عمومی است.
✍🏻معصومه نصیری؛ کارشناس رسانه
@asrehooshmandi
⭕️چرا باید از اینفلوئنسرها دوری کرد؟
👤نیکول ماچئیوسکا
🔺دنیای اینفلوئنسرها به بهشت میماند، بهگونهای که اعتمادبهنفس ما را از بین میبرد. این مسئله باعث میشود که ترس از دست دادن فرصتها در ما تقویت شود و اضطراب ما را بیشتر کند.
🔺واقعیت این است که اینفلوئنسرها فقط آن جنبههایی از زندگیشان را به ما نشان میدهند که میخواهند ما ببینیم: میخواهند ببینیم که بعد از شکست چه زیبا و خوشخیال به نظر میرسند، تعطیلات اخیرشان چقدر فوقالعاده بوده است و لباسهایی که ما از پس خریدشان برنمیآییم چه به تنشان نشسته است.
🔺اینفلوئنسرها بر ما تأثیر میگذارند: با رشد شبکههای اجتماعی ما به نسل «شیفتۀ تصویر» یا «در تسخیر تصویر» بدل شدهایم که آمادهایم در صورت نرسیدن به آرزوهایمان بهآسانی تسلیم شویم. آنها میتوانند از قدرتشان استفاده کنند تا شما را وادار به خرید چیزی کنند که به آن نیازی ندارید.
🔺اینفلوئنسرها بر محیطزیست نیز تاثیر مخربی داشتهاند؛ عموما صنعت فست فشن را تبلیغ میکنند که با تولید انبوه و ارزان سعی دارند به سودی بیشتر دست یابند و شما را به مشتری دائمی خود تبدیل کنند. البته موضوع فقط ترویج مصرفگرایی میان جوامع نیست بلکه پای محیطزیست، ایجاد آلودگیهای مختلف و استثمار کارگران هم در میان است.
@kasrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠موشن گرافیک
🔹اینترنت سریع و ارزان با شبکه ملی اطلاعات
برخلاف باورعمومی #شبکه_ملی_اطلاعات هیچ ارتباطی با قطع شدن اینترنت ندارد و ضمن حفظ ارتباط با اینترنت جهانی با کوتاه کردن مسیر، سرعت تبادل را افزایش و امنیت اطلاعات کاربران را تامین می کند.
در ایران طبق برنامه پنجم توسعه، دولت با هدف بهبود پهنای باند و افزایش سرعت و دسترسی به اینترنت در تمام نقاط کشور موظف به راهاندازی شبکه ملی اطلاعات است.
نمونه خوب در این زمینه کشور کره جنوبی است که توانسته با راهاندازی شبکه ملی اطلاعات و بومی کردن حدود ۸۰ درصد پهنای باند، جزء صاحبان پرسرعت ترین اینترنت در جهان باشد.
برخلاف باور عمومی شبکه ملی اطلاعات، هیچ ارتباطی با قطع شدن اینترنت بین المللی ندارد.
شبکه ملی ضمن حفظ ارتباط با اینترنت جهانی با کوتاه کردن مسیر، سرعت تبادل را بالا برده و امنیت اطلاعات را برای کاربران تامین می کند.
منبع: مهر
✅در ارائه و درک مطالب رضایت خداوند را در نظر بگیریم.
✅#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
🔲 آینده رسانههای اجتماعی
1️⃣محبوبیت بیشتر اطلاعات مختصر و مفید
🔹رسانههای اجتماعی در اوج محبوبیت و فراگیری هستند اما همچنان این قابلیت را دارند که حتی بعد از سال ۲۰۲۰ نیز اهمیت محوری خود را بیش از هر زمان دیگری حفظ و بلکه تقویت کنند.
🔹میزان پیشرفت رسانههای اجتماعی واقعاً اعجابانگیز است. بعد از شروع به کار فیسبوک در سال ۲۰۰۴ نحوه اتصال ما به اینترنت پیوسته تغییر کرده است. در واقع، به نظر من، انقلابی را در اینترنت شاهد بودهایم. باور نمیکنید؟ به دادههایی که گوگل درمورد ترندهای پنج سال گذشته منتشر کرده نگاه کنید. کاملاً مشخص است که رسانههای اجتماعی سالبهسال محبوبتر میشوند. حالا بیایید برترین ترندهای رسانههای اجتماعی سال ۲۰۲۰ را مرور کنیم.
پ.ن: البته این میل به خوانش مطالب مختصر به ایجاد نسلی که در سطح مطالب باقی مانده و توهم دانایی دارد، کمک میکند.
✍🏼 جکی آون/ ترجمه: علی قربانزاده
مدیریت ارتباطات
@asrehooshmandi
💢ژنرال جنگ سخت؛ شاخص قدرت نرم ایران
💠واکاوی نقش رسانه ها طی یک سال اخیر در پرداختن به شخصیت مکتب ساز #سردار_شهید_قاسم_سلیمانی
https://hawzahnews.com/x9XSf
✅در ارائه و درک مطالب رضایت خداوند را در نظر بگیریم.
✅#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
✍️مطلبی که پدران و مادران باید بخوانند
اندر وصف دنیای قبل از اینترنت، مهاجران و بومیان دیجیتال
🎯چیزی نمانده تا زمانی که هیچکس روی زمین یادش نیاید دنیا پیش از اینترنت چه شکلی بود. آنهایی که اواخر دهۀ ۱۹۷۰ به دنیا آمدند، آخرین نسلیاند که بدون اینترنت بزرگ شدند. جامعهشناسان به آنها «واپسین معصومان» یا «#مهاجران_دیجیتال» میگویند یعنی کسانی که در هر دو حالِ «با و بدون اتصال شلوغ حیات آنلاین» زیستهاند.
🎯آمار و ارقام از رشد دیوانه وار همه شاخصها خبر میدهند و هر روز جلوه های تازه ای از زندگی آفلاین به دنیای دیجیتال و آنلاین (تعبیر صحیح به جای اصطلاح غلط و من درآوردی فضای مجازی) منتقل میشود و آدمها هر روز بیش از دیروز وقتشان را با گجتهای خود میگذارنند.
🎯زیر هر سقفی تعداد گجتها از تعداد آدمها بیشتر است. باور نمیکنید؟ امتحان کنید! تعداد گوشیهای هوشمند، لپتاپها، کنسولهای بازی، تبلتهای خانه یا محل کار خود را بشمارید. اقلا دو برابر تعداد آدمها گجت پیدا خواهید کرد.
🎯در این معرکه اما نسل جدید آدمها (منظورم متولدین ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر است) بدجوری روی دست همه مانده اند. این آدمها عصر بیارتباطی (Disconnectedness) را تجربه نکردهاند و اصطلاحا آیفون به دست به دنیا آمدهاند.
🎯اینها ساکنان و #بومیان_عصردیجیتال یا اصطلاحا Digital Native هستند. مشکل اما اینجاست که، اینها والدینی دارند که تنها نسل بشر هستند که هم عصر بی ارتباطی را تجربه کردهاند و هم عصر دیجیتال را. در واقع اینها مهاجرین عصر دیجیتال Digital immigrants محسوب میشوند. این نسل همیشه سردرگم، بعد از همه تلاطمهای ۴۰ سال اخیر از یک طرف خود درگیر هضم انقلاب عظیم دیجیتال است و از طرف دیگر خود را مسئول حفاظت از بچه های عصر دیجیتال میداند.
🎯در دهه ۶۰ مشکل با بچه های دهه ۵۰ این بود که ما از صبح تا شب در کوچه و خیابان بودیم مشغول هفت سنگ و زو و فوتیال و غیره بودیم. در دهه ۷۰ مشکل با بچه های دهه ۶۰ این بود دائم پای تلویزیون هستند. در دهه ۸۰ مشکل با بچه های دهه ۷۰ این بود که دائما پای ماهواره و کامپیوتر بودند. در دهه ۹۰ مشکل با بچه های دهه ۸۰ اما خیلی بزرگتر از این حرفها است! امروز معضل خانواده ها، این است که بچه های خانواده دائما در حال کار کردن با گوشیهای هوشمند یا گجتهای مختلف هستند. با کسی در خانه حرف نمیزنند و تا زمانی که حجم اینترنتشان تمام نشده صدایی از ایشان به گوش نمیرسد.
🎯دلیل هم این است که کلا هر جور کاری که در همه قرون و اعصار بشر قابل انجام بود از طریق همین جعبه لعنت قابل انجام است. از بازی و معاشرت گرفته تا موزیک گوش دادن و فیلم دیدن و درس خواندن و خرید کردن و علافی و غیره. نتیجه این است که والدین در عصر جاری با همه مشکلاتی که همه والدین قبلی روبرو بودند یکجا روبرو هستند. مضافا به اینکه خود این والدین درک ناقص و بعضا نادرستی از الزامات و مقتضیات عصر دیجیتال دارند.
🎯نوجوانان در سنین بلوغ عموما از پیله خانواده عزم خروج کرده و درصدد شناخت جهان و جامعه بر میایند. به دنبال دوستیهای جدید، کارهای جدید و مستقل شدن هر چه بیشتر خواهند بود. گوشیهای هوشمند دروازه ای هستند برای این بچه ها که بغل دست من و شما بنشینند و دنیای مستقل خود را بسازند و آب هم از آب تکان نخورد.
💢مساله تقابل میان بومیان و مهاجران است؛ مهاجرانی که حق دارند دغدغه داشته باشند و بومیانی که راه خود را میروند و معتقدند رفتارشان غیر طبیعی نیست.
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢اصول فرزندپروری در فضای مجازی
والدین توجه داشته باشند با توجه به اینکه در حال حاضر بخشی از آموزش دانشآموزان از طریق فضای مجازی و برنامه شاد آموزش و پرورش انجام میشود، همراهی و توجه والدین به فعالیت فرزندان خود در فضای مجازی برای جلوگیری از آسیبها و تهدیدات موجود علیه دانش آموزان امری ضروری و مهم است.
برای این نظارت کافی است والدین باید نکات زیر را رعایت کنند:
1- در صورت استفادهاز سیستم عامل ویندوز از قابلیت family safety استفاده کنید.
2- برای استفاده فرزند خود زمان مشخص تعیین کنید.
3- در صورت استفاده از تبلت یا گوشی از قابلیت google family link استفاده کنید.
4- برای آموزش بیشتر به سایت پلیس فتا مراجعه نمایید.
#پلیس_فتا
#کلیک_امن
@asrehooshmandi
⭕️رسانه قدرتمندی به نام حاجقاسم سلیمانی
⬅️سخنرانی حاج قاسم در لنگرود و تعیین زمان نابودی دو یا سه ماهه برای نابودی داعش، یک ضربه روانی تمام عیار برای این گروه تروریستی بود. به گونه ای که برخی از این تروریستها با شنیدن نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و این وعده او، اقدام به فرار از گروه خود میکردند. در همین زمان برخی اکانتهای وابسته به داعش در شبکههای اجتماعی اعلام کردند اشاره به صحبتهای قاسم سلیمانی جرم است و هرکس مرتکب شود، اعدام میشود. حالا دیگر ترس و وحشت تا عمق وجود تکفیریها نفوذ کرده بود…
⬅️غول رسانهای داعش، زیر چکمههای حاج قاسم
ساختار تشکیلات رسانهای داعش چگونه بود؟
۱- تصویرسازی «داعش شکست ناپذیر»
۲- تئوریزه کردن تفکر داعشی
۳- عادی سازی وجود داعش
http://fna.ir/f1v1ko
@asrehooshmandi
⭕️خشم اخلاقی مُد روز زندگی آنلاین
چگونه رسانههای دیجیتال میتوانند خشم اخلاقی را دگرگون کنند. خشم اخلاقی احساسی است که با محرکهایی برانگیخته میشود که بهعنوان نقض هنجارهای اخلاقی ارزیابی میشوند. تجربۀ ذهنی خشم در واکنش به چنین محرکهایی ابراز پاسخهایی رفتاری نظیر #شایعهپراکنی، #رسواکردن و #مجازاتکردن را برمیانگیزد. ابراز خشم میتواند به نتایج منفی و مثبت برای فرد و جامعه منجر شود. رسانههای دیجیتال میتوانند ابراز خشم را ترویج کنند با بزرگنمایی محرکهای آن، کاهش هزینههای فردی آن و تقویت منافع فردی آن، و درعینحال منافع آن برای جامعه را کاهش دهند.
https://tarjomaan.com/neveshtar/10011/
✅در ارائه و درک مطالب رضایت خداوند را در نظر بگیریم.
✅#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مغز چگونه اخبار جعلی را قبول میکند؟
محققان علوم اعصاب با بررسی ساختار مغزی دریافتهاند که مغز انسان اطلاعات همسو با باورهایش را صرفنظر از عجیب و غیرمنطقی بودنش، بهراحتی میپذیرد.
منبع: فارس
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️فضای مجازی در تکریم مقام سردار سلیمانی در سالگرد شهادت
🔸همزمان با سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، کاربران فضای مجازی از نقاط مختلف جهان یاد و خاطرهی ایشان را گرامی داشته و با ترند کردن چندین هشتگ در بسترهای متفاوت بیش از ۲.۲ میلیون محتوا منتشر کردهاند.
📊این گزارش حاصل رصد دیتاک از چهار بستر خبر، توئیتر، تلگرام و اینستاگرام و بررسی کارشناسی معصومه نصیری، کارشناس رسانه در خصوص این موضوع است.
🔸هشتگهای #HERO، #برای_سرباز، #مرد_میدان در داخل کشور و هشتگهای #سليماني_منا_اهل_العراق، #سليماني_الروح و چندین هشتگ دیگر در خارج از کشور در این موج به چشم میخورد.
🔸جزئیات این گزارش را در ویدیو فوق مشاهده کنید.
#دیتاریپورت
#تحلیل_خبرگان
@asrehooshmandi
🔹اگر سردار سلیمانی فرمانده فضای مجازی بود...
▫️مدیریت فعلی فضای مجازی، افراد اهل ابتکار و نبوغ را کشف نمیکند
▫️اگر سردار سلیمانی مدیریت فضای مجازی را بر عهده داشت به طور قطع نگران فرزندان بود
▫️در فضای مجازی با شیب منفی اقتدار مواجهیم
▫️زیست مردم در فضای مجازی تحت اشغال بیگانگان و دشمنان است
▫️حاج قاسم اجحاف در حق سرویس دهنده داخلی را تحمل نمیکرد
▫️فرماندهان فضای مجازی کشور شبیه حاج قاسم رفتار نمیکنند
▫️حالا که اسپیس ایکس اینترنت ماهوارهای را راه انداخته مسئولان به تکاپو افتادهاند
▫️بسیاری از مسئولان در کنار شعار ولایتمداری دکه زدهاند
🔸متن کامل سی و نهمین نشست هم افزایی فعالان فضای مجازی همزمان با سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی با موضوع «حاج قاسم فضای مجازی» که توسط جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک برگزار شده است را در لینک زیر بخوانید:
mehrnews.com/xTsQW
✅در ارائه و درک مطالب رضایت خداوند را در نظر بگیریم.
✅#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
عصر هوشمندی
🧠سیستمهای عصبی مغز چگونه در شبکههای اجتماعی درگیر میشوند؟
⬅️دانشمندان علم اعصاب به بررسی سیستمهای عصبی پرداختهاند که ما را به حضور مستمر در شبکههای اجتماعی سوق میدهد.
آنها دو دلیل مهم استفاده از شبکههای مجازی را «ارتباط با دیگران» و «مدیریت ذهنیت مردم از خود» نام میبرند.
این شبکهها از پنج طریق امکان ارتباط ما با دیگران را فراهم میکنند.
۱.کاربران میتوانند اطلاعات شخصی را به اشتراک بگذارند برای مثال عکس یا فیلم مسافرت هایشان.
۲. میتوانند اطلاعاتی را منتشر کنند که ماهیت خود ارجاعی ندارند (به عنوان مثال، ارسال مطلب در مورد مکانهای تفریحی)
۳.کاربران در مورد اطلاعات منتشر شده خود بازخورد میگیرند. ممکن است یک کاربر تصویری از تعطیلات داشته باشد که دوست دارد آن را با دیگران به اشتراک بگذارد. او تصاویر را در شبکههای اجتماعی بارگذاری میکند و سپس سایر کاربران با اظهارنظر در مورد تصاویر و یا پسندیدن آن بازخورد میدهند.
۴.به صورت متقابل هم کار بران درباره عکسها و یا مطالب منتشر شده دیگران بازخورد میدهند. به عنوان مثال، ممکن است یک کاربر تصویری از تعطیلات یک دوست را ببیند.
۵. کاربران به مقایسه اجتماعی توجه میکنند و بازخورد خود با دیگران، مانند تعداد پسندیدنهای دریافت شده، در مقایسه اجتماعی شرکت میکنند. این مقایسه اجتماعی فقط به پست و بازخورد محدود نمی شود. همچنین ممکن است از اطلاعات توصیفی در پروفایل کاربر برای مقایسه اجتماعی استفاده شود، مانند سن، مکان، تحصیلات، علایق و…
🔹متن پژوهش را در سایت asrehooshmandi.ir بخوانید.
#علوم_شناحتی
✅در ارائه و درک مطالب رضایت خداوند را در نظر بگیریم.
✅#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
هنگام استفاده از #بازىهاى_رايانهاى خصوصا براى كودكان و نوجوانان به #ردهبندى_سنى آنها توجه کنيد.
براى مشاهده و انتخاب بازىهاى رايانهاى داراى ردهبندى سنى مىتوانيد به سايت www.esra.ircg.ir مراجعه کنید.
@asrehooshmandi
🔸حقوق سایبری
🔻برخلاف تصور عموم که متن گفتگو در تلگرام، فیس بوک، اینستاگرام و شبکههای اجتماعی دیگر و نیز ایمیل، صدای ضبط شده و فیلم را جزو دلایل قابل استناد به شمار نمیآورند قانون، «#ادله_الکترونیک» را به رسمیت شناخته است.
.
این جرم به دو صورت در قانون در نظر گرفته شده است:
▫️اول موردی است که کسی اقدام به تغییر یا تحریف و انتشار عکس و فیلم دیگران کند.
▫️دوم موردی است که کسی فیلم، عکس یا صدای دیگری را بدون رضایت او منتشر کند.
گاهی ممکن است کسی تنها اقدام به #تهدید دیگری کند که عکس و فیلم او را منتشر میکند. این حرف ممکن است در حد تهدید بماند و هرگز به مرحله عمل نرسد اما صرف تهدید کردن نیز جرم خواهد بود.
در تهدید به انتشار عکس و فیلم خصوصی دیگران دو حالت رخ میدهد:
▫️اول اینکه یکی دیگری را تهدید کند عکس، فیلم یا صدای او را پخش خواهد کرد و این تهدید را عملی کند. در این حالت تهدید کننده هم بابت جرم تهدید و هم جرم انتشار عکس و فیلم دیگران محکوم خواهد شد.
▫️در حالت دوم فردی، دیگری را تهدید به انتشار عکس و فیلم خصوصی میکند اما تهدیدش را عملی نمیکند.
🔻عملی نکردن تهدید باعث نمیشود که مجازاتی برای آن در نظر گرفته نشود بنابراین اگر شرایط تحقق تهدید وجود داشته باشد مثل اینکه تهدید شونده بترسد، صرف نظر از اینکه تهدید عملی شده است یا نه، می توان از تهدید کننده بابت تهدید به انتشار عکس و فیلم شکایت کرد.
⭕️نکته قابل توجه اینکه این جرایم در دسته جرایم رایانهای قرار دارند و #مجازات آن تا ۲ سال حبس و جزای نقدی در نظر گرفته شده است.
✍️ندا پاکنهاد ـ وکیل دادگستری
@asrehooshmandi
📣دومین رویداد تجربه نگاری فعالان سواد رسانهای کشور
🔹تجارب موفق
🔹ایدههای برتر
🔹توصیههای اجرایی
🕰۲۴ دی ماه ساعت ۹ الی ۱۷
@asrehooshmandi
⭕️ساز و کار عصبشناختی اخبار جعلی
⭕️هیجانات چگونه بر پردازش اخبار در مغز تاثیر میگذارند؟
💠تولیدکنندگان اخبار جعلی تلاش میکنند تا با بهره گیری از عناصر تازگی خبر و شگفتی در اخبار خود، آنها را باورپذیرتر کنند. مخصوصا اگر این اخبار با باورهای قبلی فرد همخوانی داشته باشد.
💠عصبشناسی حسی نشان داده است که ذهن انسان پس از مدتی تنها به اطلاعات غیر منتظره و غیرقابل پیشبینی میتواند، واکنش دهد. چراکه به مرور زمان ذهن انسان در مییابد که قرار نیست، در مقابل اخبار عادی، هیچ پاداشی را دریافت کند. از این رو تولید کنندگان اخبار جعلی تلاش میکنند تا با بهره گیری از عناصر تازگی خبر و شگفتی در اخبار خود، آنها را باورپذیرتر نمایند. مخصوصا اگر این اخبار با باورهای قبلی فرد همخوانی داشته باشد.
⬅️درباره اینکه یک خبر هیجانی چگونه در حافظه بلندمدت مینشیند؟، جذابیت های احساسی خبر کدامند؟ و تاثیرگذاری اخبار جعلی در نگرش سیاسی در سایت asrehooshmandi.ir بخوانید.
✅در ارائه و درک مطالب رضایت خداوند را در نظر بگیریم.
✅#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
عصر هوشمندی
⭕️دختران دیزنی چطور خلق میشوند؟
💠کمپانی دیزنی در تولیداتش و بهخصوص در آثار سینمایی، کارش را با داستانهای کلاسیک و فولکلور آغاز کرد. قهرمانهای اولیه تولیدات دیزنی عمدتا دخترانی منفعل بودهاند که به انتظار بخت و اقبال نشسته و چشمبهراه شاهزادهای سوار بر اسب سفید روزگار میگذراندهاند. سفیدبرفی در انیمیشن سفید برفی محصول ۱۹۳۷، سیندرلا در انیمیشن سیندرلا محصول سال ۱۹۵۰ و رز در انیمیشن زیبای خفته محصول سال ۱۹۵۹ نمونه واضح و روشنی از این قهرمانان منفعل و حتی مفلوک هستند.
💠در قرن بیستم و یکم اما شاهد تغییر رویکرد بسیار محسوستری در قهرمانان دیزنی هستیم و دیگر از دخترکان نگونبخت و قربانی سرنوشت در آثار کمپانی دیزنی در این دوره خبری نیست. این قهرمانان صاحب نگاه و اندیشه هستند و از موجودات واکنشی به شخصیتهای کنشمند بدل میشوند.
💠برای فهمیدن این تاثیرات کافی است با نزدیکترین دختربچهای که در اطرافتان میشناسید، درباره تمایلات و آرزوهایش حرف بزنید و درباره برداشتهایشان از آثار دیزنی سوال کنید تا میزان و شکل تعیینکنندگی و تاثیرگذاری این کمپانی انیمیشنسازی را دریابید. این تاثیرگذاری و تعیینکنندگی بدون تردید در جهان امروز، رشد قابل ملاحظهای خواهد داشت؛ چرا که توسعه ارتباطات و دسترسی به اطلاعات، بیش از هر وقت دیگری غول انیمیشنسازی جهان را برای تعریف اهداف تازه و رسیدن به آنها یاری خواهد داد.
🔹متن کامل را در سایت asrehooshmandi.ir بخوانید.
#کودک_و_سواد_ رسانهای
@asrehooshmandi
هدایت شده از جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی
🎦 ۲۳۳مین گفتگوی زندهٔ جبهه با همکاری دانشگاه جامع امام حسین (ع) و اندیشکدهی فضای مجازی ژرفا
سخنران برنامه🎙استاد معصومه #نصیری ، پژوهشگر و مدرس سواد رسانهای
⭕️ موضوع: کودکان آنلاین و تغییر سبک زندگی در فضای مجازی
⏰ با کلیک بر روی یکی از نشانیهای زیر👇🏻در ساعت ۱۵ چهارشنبه، ۱۷ دی ۹۹، این برنامۀ شنیدنی را تماشا کنید…
🛰 پخش زندۀ تصویری برنامه، در ایتا، بله، بیسفون+، آیگپ، بالونت و در هر کجای اینترنت👇🏻
👉🏻 live.24on.ir/?eitaafly
🛰 گپ👇🏻
👉🏻 gap.im/jebheh
🛰 روبیکا👇🏻
👉🏻 rubika.ir/jebheh
🛰 سروش+👇🏻
👉🏻 sapp.ir/sapp_events/jebheh
📍اگر در تهران ساکنید و مایلید بهصورت حضوری در این نشست شرکت کنید، جهت دریافت نشانی، به شمارهی 09124646715 پیامک بزنید.
جزئیات و بحث پیرامون برنامهها در👇🏻
👉🏻 balo.me/jalasat
جبههٔ #انقلاب اسلامی در فضای مجازی
✊🏻 @jebheh
💢نگاهی به اقدامات برخی کشورها برای مقابله با اخبار جعلی در فضای مجازی
▫️موضوع #اخبار_جعلی (Fake Nwes) و شکل پیشرفته آنها تحت عنوان جعل عمیق (DeepFakes) با توجه به گسترش وسیع رسانههای مجازی در دنیا و کانالهای خبری به خصوص در پیامرسانها و شبکههای اجتماعی که محمل آسان و ارزانی برای تولید و توزیع فراهم کردهاند به مسئله و چالش مهمی برای همه کشورها و کسب و کارها تبدیل شده است.
▫️اغلب کشورها نسبت به قانونگذاری و تنظیمگری برای مقابله با این روند نگران کننده اقدام کرده یا در حال اقدام هستند و جرایم مرتبط با این موضوع را بسیار تشدید کردهاند. کشورهای اروپایی و پیشرو در فضای مجازی اقدامات سختگیرانهتری را آغاز کردهاند که جرایم تعیین شده در این خصوص، موید این موضوع است.
🔹برای مثال #آلمان در قانون بهبود تنفیذ قوانین در شبکههای اجتماعی، جولای ۲۰۱۷ جریمه تا سقف ۵ میلیون یورو برای افراد حقیقی و ۵۰ میلیون یورو برای افراد حقوقی را در نظر گرفته است.
🔹#فرانسه قانون نفرت پراکنی برخط را در جولای ۲۰۱۹ تصویب و شبکههای اجتماعی را الزام کرده است که محتوای مخرب ظرف مدت ۲۴ ساعت را حذف کنند و جریمه ۱.۴ میلیون دلاری را در صورت تخطی در نظر گرفته است.
🔹#مالزی لایحه ضد اخبار جعلی را در آوریل ۲۰۱۸ ارائه کرده که بر اساس آن جرم انگاری انتشار یا عدم همکاری در اجرای اقدام مقتضی در خصوص اطلاعات و اخبار جعلی انتشار یافته ۱۲۲ هزار دلار جریمه و تا ۶ سال حبس برای متخلف دارد.
🔹#سنگاپور این قانون رسانههای اجتماعی را به قرار دادن هشدار، حذف یا اصلاح درخصوص محتوا و اخبار جعلی بر اساس دستور مقامات دولتی الزام کرده و ۷۲۰ هزار دلار جریمه برای شرکتها و تا ۱۰ سال حبس و ۱۰۰ هزار دلار جریمه برای افراد در موارد نقض قانون و تشخیص آسیب رساندن به منافع ملی در نظر گرفته است.
✅#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi