💢کودکان ما از پنج و شش سالگی به بعد در معرض انواع شبکههای اجتماعی قرار دارند. با مجازی شدن آموزش در ایام کرونا محدودیت های عادی و معمول نیز از میان برداشته شده است بنابراین کودکان با دسترسی به این شبکه های مجازی و تبلیغات و محتوای آن نیاز به ابزاری دارند که تا بتوانند درستی و نادرستی اطلاعات را ارزیابی کنند.
مهمترین کاربردهای #تفکر_انتقادی در زندگی کودکان به شرح زیر است:
🔹توانایی تشخیص پیشنهاد/اطلاعات سالم از پیشنهاد/اطلاعات ناسالم
🔹امکان تشخیص و ارزیابی اطلاعات اساسی برای یک تصمیم گیری
🔹توانایی تشخیص واقعیت ها و محدود نشدن به حدس و گمان
🔹امکان پیش بینی پیامدهای اعمال و رفتارهای خود قبل از انجام آن
@asrehooshmandi
🔸چین و ورلد نیوز بیبیسی
سازمان نظارت بر رسانههای صوتی تصویری #چین تصمیم گرفته که پخش بیبیسی ورلد نیوز را در این کشور ممنوع کند. درون ماجرا:
به گزارش ایسنا، چین از گزارشهای بیبیسی در مورد #کرونا و سرکوب اقلیت #اویغور این کشور انتقاد داشته است.
بیبیسی در واکنش گفته که از این تصمیم "مایوس" شده است.
پیشتر در ماه جاری سازمان نظارت بر رسانه های بریتانیا، #آفکام، مجوز پخش شبکه تلویزیون جهانی چین (سی جی تی ان - CGTN) را در این کشور لغو کرد.
آفکام گفت متوجه شده است که مجوز #سیجیتیان در اختیار استار چاینا مدیا ال تی دی است، درحالی که نباید چنین باشد.
این سازمان همچنین گفت که سیجیتیان سال پیش با پخش آنچه ادعا میشود اعترافات اجباری پیتر هامفری شهروند بریتانیا بود مقررات پخش در این کشور را نقض کرده بود.
سازمان اداره فیلم، تلویزیون و رادیوی چین در تصمیم خود گفت دریافته که گزارش های بیبیسی ورلد نیوز درباره چین "به طور جدی" اصول راهنمای پخش صوتی تصویری در این کشور را نقض می کند، از جمله "این شرط که خبر باید درست و منصفانه باشد" و به"منافع ملی چین ضربه نزند."
این سازمان گفت که تقاضای بیبیسی برای تمدید سالانه مجوز پخش رد خواهد شد.
🎯 فلسفۀ خبر: رسانهها مقصرند یا خوانندگان؟
— اینکه سوزنی نداشته باشیم فرق چندانی ندارد با اینکه سوزنمان در انباری از کاه گم شده باشد.
📍فکر کنید وقتی تلویزیون را روشن میکنید، اخبار شروع میشود و مجری با کمی لکنت میگوید: «بینندگان عزیز، بهدلیل اینکه امروز اتفاق مهمی رخ نداده، تا بخش بعدیِ اخبار با شما خداحافظی میکنیم». البته این اتفاق ناممکن است. گزارشگران همیشه باید رویدادهایی پیدا کنند تا به خورد مخاطبانشان بدهند، وگرنه آسمان به زمین میآید. مهم نیست اخبار چقدر بیاهمیت باشند، باید طوری روایت شوند که با خود بگویید «بدون اخبار، هرگز». واقعاً چرا رسانههای رسمی و غیررسمی اخبار بیمصرف و بیاهمیت را پوشش میدهند؟ و مهمتر از آن: چون اخبار مهماند ما پیگیرشان هستیم، یا چون ما پیگیر خبرهاییم آنها مهم شدهاند؟
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://tarjomaan.com/neveshtar/10062/
@asrehooshmandi
💢به این سوالات فکر کنید:
🔹آیا رسانه خود را انتخاب کرده اید یا هر چه پیش آید خوش آید؟
🔹آیا برای استفاده از رسانه برنامه ریزی دارید؟
🔹آیا تا به حال دقت کرده اید پیام هایی که برای شما ارسال شده اند تا چه میزان توانسته اند نظرتان را تغییر داده و رفتار جدیدی در شما ایجاد کنند؟
🔹شما چه فاکتورهایی را برای انتخاب رسانه تان در نظر می گیرید؟
⭕️رسانه نباید ما را مانند برده ای به هر سو که می خواهد بکشاند. ما باید از رسانه #هدفمند و #مدیریت_شده استفاده کنیم.
#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
#آزارهای_مجازی را جدی بگیرید
در فضای مجازی کودکان اغلب تحت تاثیر بعضی از مطالب قرار میگیرند که لازم است والدین بر ارتباطهای فرزندان خود در این فضا نظارت کافی داشته باشند و در صورت لزوم با مشاوران فعال در حوزه سایبر مشورت نمایند تا از رسیدن آسیب به فرزندان خود جلوگیری بعمل آورند.
@asrehooshmandi
♨️راهکارهای مدیریت رسانه در خانواده
🔹#الگوسازی بر اساس سبک زندگی فردی موفق و مورد قبول، ساختاری برای زندگی خود و فرزندانمان بسازیم.
🔹#ایمن_سازی(سلامت جسم و روح)؛ در فضای رسانه، رعایت اصول ایمنی برای جسم و همینطور پرداختن به ایمنی روح حائز اهمیت ا
🔹#همراهی؛ به منظور تأمین آرامش روان فرزندان در دنیای رسانه، همراهی آگاهانه والدین و مربیان همواره ضروری است.
🔹تدریج و #استمرار؛ آهسته و پیوسته! پیادهسازی اصول و قواعد میبایست تدریجی و مداوم باشد تا مفید واقع شود.
🔹#جایگزین_سازی؛ درصدی از فعالیت های افراد در فضای رسانه باید با فعالیتهای فیزیکی و فکری جایگزین گردد.
🔹#مسئولیت_پذیری؛ والدین و فرزندان هر یک وظایف و تعهداتی مختص به خود را دارند که ملزم به انجام آنها هستند
🔹حاکمیت #قانون (قانون خدا و قوانین رسانهای)؛ هر فرد از جانب خود موظف به رعایت قوانین شرع در خصوص استفاده از رسانه هاست.
🔹#مدیریت (زمان، مکان، محتوا و ابزار)؛ در فضای رسانه مدیریت زمان و مکان، محتوا و ابزار تماما نیازمند کوشش خود فرد است و نه کس دیگر.
🔹#آموزش و آگاه سازی (مربیان، والدین و فرزندان)؛ کاهش آسیب های ناشی از فضای رسانه تنها با آموزش و آگاهی والدین میسر خواهد ب
🔹#مطالبه_گری هدفمند؛ برای مطالبات باید از مراجعی که میتوانند بر رسانه ی هدف تاثیر داشته باشند درخواست نمود.
@asrehooshmandi
🔹نیازمند یک بیخبری خود خواسته هستیم
▫️در گذشته ضرب المثل” بی خبری خوش خبری است” بیانگر این واقعیت بود که فرد لازم نیست از همه چیز و همه کس خبر داشته باشد بخصوص اگر این اتفاقات منفی بود و می توانست فرد را آشفته کند و البته بی خبری جزوی از زندگی آدمها بصورت ناخواسته بود چراکه سرعت انتشار اخبار و ابزارهای انعکاس اخباردر مراحل ابتدایی پیشرفت بود و موتورکوچک اینترنت این چنین قامت نگرفته بود.
▫️امروز بی خبری حتی به بهانه از دست رفتن گوهر کم یاب ”غافلگیری” از بین رفته است و اینهمه مطلع بودن ناخواسته و در جریان ریزترین امور دنیا قرار گرفتن، انسانها را در معرض #بمباران_اطلاعاتی ناخواسته قرار داده که با وجود پلتفرمهای بسیار و امواج شدید اطلاعرسانی دنیای مجازی، انسان نیازمند یک #بیخبری_خود_خواسته است تا لختی آرامش یابد و تنهایی بیشتری را تجربه کند تا حس های زخمی خود را دوباره ترمیم کند و دوباره بتواند غم و شادی واقعی را خارج از نوشته ها و”#استیکرهای_برباد” فضای مجازی تجربه کند.
▪️متن کامل را درasrehooshmandi.ir با عنوان «آیا عصر بی خبری پایان یافته است؟» مطالعه کنید.
@asrehooshmandi
چطور اینترنت رو ترک کنیم!
📱باید به مدت ۳۰ روز از تمامیِ فعالیتهای اختیاریِ آنلاین اجتناب کنید. در طول این مدت همهٔ چرخههای اعتیادی رو که ابزارهای دیجیتال میتونن ایجاد کنند ترک میکنید و شروع میکنید به کشف دوبارهٔ فعالیتهای غیردیجیتالیای که در شما حس رضایتمندیِ عمیقی ایجاد میکنند.
🔸مثلاً میتونید پیادهروی کنید، حضوری با دوستاتون صحبت کنید، به انجمنها و گروهها بپیوندید، کتاب بخونید یا حتی به ابرها خیره بشید.
🔸از همه مهمتر، این پاکسازی به شما فضا میده تا بتونید چیزهایی رو که در زندگی بیشتر از هر چیزی واستون ارزش داره از نو کشف کنید.
📱در پایانِ این ۳۰ روز، تعداد کمی از فعالیتهای آنلاینی رو که به دقت انتخاب شدند و معتقدید منفعتِ زیادی برای چیزهای ارزشمند در زندگیِ شما به همراه دارند، به برنامهتون برمیگردونید./تبیان آنلاین/
@asrehooshmndi
⭕️چگونه واگیری هیجانی منجر به فرمان پذیری از رسانهها میشود؟
◀️همواره یکی از نگرانیها و موضوعات مناقشه برانگیز در بین روانشناسان سوءاستفاده از اصول و فنون روانشناسی در کنترل احساسات و تغییر نگرش و رفتار دیگران و در نتیجه اطاعت بیچون و چرا از مرجع قدرت و منبع کنترل بوده است. شاید این موضوع در نگاه اول اغراق شده به نظر برسد و این سؤال پیش بیایید مگر میشود به این راحتی فردی را با تمام احساسات و نگرشهایش تغییر داد و به کنترل خود درآورد.
◀️یکی از نتایج کنترل ذهن انسان توسط رسانه و ماشینهای تبلیغاتی هستند. یعنی دقیقا همان چیزی که در آلمان نازی اتفاق افتاد. هانا آرنت در کتاب خود چنین نتیجهگیری کرد که بیشتر مردان شرورهیتلر صرفا انسانهای عادی بودند که از دستورات مافوق اطاعت میکردند. یعنی این نتیجهگیری به این معناست که هریک از ما ممکن است وقتی که دستخوش تغییرات در احساسات، نگرش و رفتارمان بهوسیله رسانهها شویم در معرض اطاعت از آنچه به ما ارائه شده، دست به رفتارهای خاصی بزنیم.
◀️قدرت رسانههای همگانی را میتوان به بهترین وجه از طریق پدیده #واگیری_هیجانی نشان داد. بدیهی است که ما در عصر ارتباطجمعی به سر میبریم و درواقع حتی میتوان گفت در دورانی که وجه مشخص آن متقاعدسازی همگانی است. اینجاست که اهمیت اطلاعات ورودی به ما مشخص میشود که وقتی ما تحت شرایطی باشیم که افراد و رسانهها اطلاعات مدنظر خود را به ما تحمیل کنند ممکن است ناخواسته نگرشها، هیجانات، احساسات و در مرحله آخر رفتار ما نیز تغییر کند.
◀️حقیقت نشان میدهند سه ویژگیِ «پیشبینیناپذیری و غیرمنتظره بودن» اخبار، «ارتباط خبر با غرایز» و «مرتبط بودن خبرها با بقا، حفظ حیات و صیانت نفس»، بیش از سایر اخباری که رسانهای میشوند تأثیرگذارند و برانگیختگی عاطفی ایجاد میکنند. زمانی که یک خبر تهییجکننده که آسیبهای جامعه را بازنمایی میکند رسانهای میشود، پدیدهای به نام «واگیری هیجانی» یا «emotional contagion» رخ میدهد.
✅سرایت هیجانی یا واگیری هیجانی به #انتقال_ناخودآگاه_احساس میان افراد اشاره دارد. این بدان معناست که ما با مشاهده هیجانات اطرافیان خود میتوانیم تحت تاثیر حالات هیجانی آنها قرار بگیریم و اگر این موضوع توسط رسانه ها پیگیری شود، ضریب نفوذ بالاتری پیدا می کند. حال این سرایت هیجانی میتواند کارزارهای مهمی همچون #انتخابات را بشدت تحت تاثیر خود قرار دهد. این سرایت هیجانی بازارهای اقتصادی را هم متأثر میکند و افراد به یکباره و بدون بررسی وارد بورس می شوند و ....
❇️#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
عصر هوشمندی
مجموعه «آشنایی با تکنیکها و شگردهای جنگ رسانهای» منتشر شد
آشنایی با تکنیکها و شگردهای جنگ رسانهای از این رو دارای اهمیت است که «در جنگ رسانه ای جلب اعتماد مخاطبان از طریق ارائه گزارشهایی با بیان بخشی از واقعیت و استفاده از تصاویر غلط و ناکامل صورت میگیرد.
در جنگ رسانه ای حقیقت را وارونه جلوه میدهند و سعی میکنند با نشان دادن بخشی از واقعیت، دیدگاه خود را در قالبی پوشیده و مستتر در درون گزارشها ارائه کنند. ازاینرو بردن ذهنِ افکار عمومی به دورترین نقطه از واقعیت و پررنگ نشان دادن اخبار در راستای گفتمان مورد نظر در کنار استفاده از تکنیکهای عملیات روانی همچون برجستهسازی حاشیهها و چشمپوشی از حقیقت، یکی از اصلیترین راهبردها در جنگ رسانه ای است.»
🔻فصل اول این مجموعه به «آشنایی با چیستی، کارکردها و انواع رسانه»، «آشنایی با مختصات و میدان جنگ شناختی، رسانهای و هیبریدي»، «آشنایی با عملیات روانی، اقناع و تبلیغ»، «آشنایی با جنگ روایتها و نقشآفرینی جریان تحریف»، فصل دوم به «آشنایی با ۳۰ تکنیک و شگرد پرکاربرد در جنگ رسانهای+ نمونهها»، فصل سوم به «سواد رسانهای واکسن مقابله با جنگ رسانهای» و فصل چهارم به «آشنایی با برخی اندیشکده هاي فعال جنگ رسانهای علیه ایران» میپردازد.
🔻این مجموعه که به روح ملکوتی سردار جاودانه اسلام و ایران، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی تقدیم شده است، به اهتمام محمودرضا کبیری یگانه و معصومه نصیری و حمایت رادیو گفتوگو منتشر شده است.
🔗برای دسترسی به این مجموعه به لینک http://seda.ir/sh/?2856169 مراجعه کنید.
💢کتاب راهبردهای مقابله با جنگ روایت ها(بازاندیشی در شناخت و عملکرد رسانه های معاند) با مقدمه دکتر حسن بشیر نیز به زودی منتشر خواهد شد.
@asrehooshmandi