عصر هوشمندی
@asrehooshmandi
⭕️ بازتاب #حرف_قطعی ایران برای بازگشت به برجام در شبکههای اجتماعی
🔹«حرف قطعی» کلیدواژه پرتکرار روز گذشته کاربران در شبکههای اجتماعی بوده است؛ نکتهای که برگرفته از سخنرانی رهبر معظم انقلاب و ناظر بر تنها شرط ایران برای بازگشت به برجام یعنی برداشتن تمام تحریمها و راستی آزمایی تحقق آن خارج از حرف و روی کاغذ بوده است. موضعی که بیش از هر چیز نشان از خوش عهدی ایران و بدعهدی طرفهای دیگر برجام دارد و همین دست برتر جمهوری اسلامی در این بخش است.
📊 نتیجه رصد شبکههای اجتماعی توسط دیتاک نشان میدهد کاربران بسترهای مختلف با استفاده پرتکرار از هشتگهای #حرف_قطعی، #انقلاب_مردم، #برجام، #جریان_تحریف و #لبیک_یا_خامنهای از موضع اعلام شده حمایت کردهاند.
🔹کاربران توییتر با ۹۳۹ پست در ساعت، ۲۱٫۷ هزار توییت، ۱۹٫۶ هزار ریتوییت و ۷۹٫۷ هزار لایک به کنشگری دراینباره پرداختهاند.
🔹توییت «آن طرفی که حق شرط گذاشتن در برجام را دارد ایران است چون به همه تعهدات عمل کرد، نه آمریکا و سه کشور اروپایی که کل تعهدات را زیر پا گذاشتند. اگر میخواهید ایران به تعهدات برگردد آمریکا باید همه تحریمها را لغو کند و ما راستی آزمایی کنیم و ببینیم درست است. آنوقت به تعهدات برمیگردیم.» منتشر شده توسط دفتر رهبر معظم انقلاب با ۱۱٫۵ هزار لایک و ۴٫۵۱۳ هزار ریتوییت پرلایکترین و بازنشرشدهترین محتوا در بستر توییتر بوده است.
🔹در بستر خبر ۱۱۷ خبر به این موضع صریح و قاطع ایران پرداختهاند. ۶۳ محتوا در پایگاههای خبری، ۴۶ محتوا در خبرگزاریها و ۸ محتوای روزنامهها به موضوع حرف قطعی ایران و شرط بازگشت ایران به برجام اشاره داشتهاند.
🔹 ۱٫۹ هزار پست، ۴٫۸ میلیون بازدید و ۸۰ پست در ساعت که بیشتر آن پستهای عکسی بودهاند، نتیجه فعالیت کاربران در فضای تلگرام در این باره بوده که کلیدواژههای حرف قطعی، برجام، تیتر یک، مهم، فوری و تحریمها بیشترین کلمات مورد استفاده توسط اهالی تلگرام را به خود اختصاص داده است.
🔹محتوای کانال خبرفوری با تیتر «حرف قطعی امروز رهبر انقلاب درباره تحریمها» و ارائه محورهای مهم سخنرانی رهبری دراینباره با ۱۵۹٫۱۲۱ هزار بازدید پربازدیدترین محتوای فضای تلگرام بوده است.
💢موضع قاطع و عزتمندانه جمهوری اسلامی برای بازگشت به برجام و حمایت کاربران از این موضع نشانگر عزم جدی جهت تامین منافع ۱۰۰ درصدی ملت ایران است. حالا ایران آنقدر قوی شده است که بتواند برای قدرتهای دنیا شرط بازگشت به یک تعهد بینالمللی را تعیین کند، قدرتی که برساخته از توان داخلی، خوش عهدی و ایجاد بازدارندگی در حوزههای مختلف است.
✍🏻 معصومه نصیری ـ کارشناس رسانه
@asrehooshmandi
💠فضای مجازی از سیاستگذاری تا تولید محتوا
🕰 ۲۲ بهمن ساعت ۲۱ از رادیو گفتوگو
@asrehooshmandi
💢کودکان ما از پنج و شش سالگی به بعد در معرض انواع شبکههای اجتماعی قرار دارند. با مجازی شدن آموزش در ایام کرونا محدودیت های عادی و معمول نیز از میان برداشته شده است بنابراین کودکان با دسترسی به این شبکه های مجازی و تبلیغات و محتوای آن نیاز به ابزاری دارند که تا بتوانند درستی و نادرستی اطلاعات را ارزیابی کنند.
مهمترین کاربردهای #تفکر_انتقادی در زندگی کودکان به شرح زیر است:
🔹توانایی تشخیص پیشنهاد/اطلاعات سالم از پیشنهاد/اطلاعات ناسالم
🔹امکان تشخیص و ارزیابی اطلاعات اساسی برای یک تصمیم گیری
🔹توانایی تشخیص واقعیت ها و محدود نشدن به حدس و گمان
🔹امکان پیش بینی پیامدهای اعمال و رفتارهای خود قبل از انجام آن
@asrehooshmandi
🔸چین و ورلد نیوز بیبیسی
سازمان نظارت بر رسانههای صوتی تصویری #چین تصمیم گرفته که پخش بیبیسی ورلد نیوز را در این کشور ممنوع کند. درون ماجرا:
به گزارش ایسنا، چین از گزارشهای بیبیسی در مورد #کرونا و سرکوب اقلیت #اویغور این کشور انتقاد داشته است.
بیبیسی در واکنش گفته که از این تصمیم "مایوس" شده است.
پیشتر در ماه جاری سازمان نظارت بر رسانه های بریتانیا، #آفکام، مجوز پخش شبکه تلویزیون جهانی چین (سی جی تی ان - CGTN) را در این کشور لغو کرد.
آفکام گفت متوجه شده است که مجوز #سیجیتیان در اختیار استار چاینا مدیا ال تی دی است، درحالی که نباید چنین باشد.
این سازمان همچنین گفت که سیجیتیان سال پیش با پخش آنچه ادعا میشود اعترافات اجباری پیتر هامفری شهروند بریتانیا بود مقررات پخش در این کشور را نقض کرده بود.
سازمان اداره فیلم، تلویزیون و رادیوی چین در تصمیم خود گفت دریافته که گزارش های بیبیسی ورلد نیوز درباره چین "به طور جدی" اصول راهنمای پخش صوتی تصویری در این کشور را نقض می کند، از جمله "این شرط که خبر باید درست و منصفانه باشد" و به"منافع ملی چین ضربه نزند."
این سازمان گفت که تقاضای بیبیسی برای تمدید سالانه مجوز پخش رد خواهد شد.
🎯 فلسفۀ خبر: رسانهها مقصرند یا خوانندگان؟
— اینکه سوزنی نداشته باشیم فرق چندانی ندارد با اینکه سوزنمان در انباری از کاه گم شده باشد.
📍فکر کنید وقتی تلویزیون را روشن میکنید، اخبار شروع میشود و مجری با کمی لکنت میگوید: «بینندگان عزیز، بهدلیل اینکه امروز اتفاق مهمی رخ نداده، تا بخش بعدیِ اخبار با شما خداحافظی میکنیم». البته این اتفاق ناممکن است. گزارشگران همیشه باید رویدادهایی پیدا کنند تا به خورد مخاطبانشان بدهند، وگرنه آسمان به زمین میآید. مهم نیست اخبار چقدر بیاهمیت باشند، باید طوری روایت شوند که با خود بگویید «بدون اخبار، هرگز». واقعاً چرا رسانههای رسمی و غیررسمی اخبار بیمصرف و بیاهمیت را پوشش میدهند؟ و مهمتر از آن: چون اخبار مهماند ما پیگیرشان هستیم، یا چون ما پیگیر خبرهاییم آنها مهم شدهاند؟
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://tarjomaan.com/neveshtar/10062/
@asrehooshmandi
💢به این سوالات فکر کنید:
🔹آیا رسانه خود را انتخاب کرده اید یا هر چه پیش آید خوش آید؟
🔹آیا برای استفاده از رسانه برنامه ریزی دارید؟
🔹آیا تا به حال دقت کرده اید پیام هایی که برای شما ارسال شده اند تا چه میزان توانسته اند نظرتان را تغییر داده و رفتار جدیدی در شما ایجاد کنند؟
🔹شما چه فاکتورهایی را برای انتخاب رسانه تان در نظر می گیرید؟
⭕️رسانه نباید ما را مانند برده ای به هر سو که می خواهد بکشاند. ما باید از رسانه #هدفمند و #مدیریت_شده استفاده کنیم.
#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
#آزارهای_مجازی را جدی بگیرید
در فضای مجازی کودکان اغلب تحت تاثیر بعضی از مطالب قرار میگیرند که لازم است والدین بر ارتباطهای فرزندان خود در این فضا نظارت کافی داشته باشند و در صورت لزوم با مشاوران فعال در حوزه سایبر مشورت نمایند تا از رسیدن آسیب به فرزندان خود جلوگیری بعمل آورند.
@asrehooshmandi
♨️راهکارهای مدیریت رسانه در خانواده
🔹#الگوسازی بر اساس سبک زندگی فردی موفق و مورد قبول، ساختاری برای زندگی خود و فرزندانمان بسازیم.
🔹#ایمن_سازی(سلامت جسم و روح)؛ در فضای رسانه، رعایت اصول ایمنی برای جسم و همینطور پرداختن به ایمنی روح حائز اهمیت ا
🔹#همراهی؛ به منظور تأمین آرامش روان فرزندان در دنیای رسانه، همراهی آگاهانه والدین و مربیان همواره ضروری است.
🔹تدریج و #استمرار؛ آهسته و پیوسته! پیادهسازی اصول و قواعد میبایست تدریجی و مداوم باشد تا مفید واقع شود.
🔹#جایگزین_سازی؛ درصدی از فعالیت های افراد در فضای رسانه باید با فعالیتهای فیزیکی و فکری جایگزین گردد.
🔹#مسئولیت_پذیری؛ والدین و فرزندان هر یک وظایف و تعهداتی مختص به خود را دارند که ملزم به انجام آنها هستند
🔹حاکمیت #قانون (قانون خدا و قوانین رسانهای)؛ هر فرد از جانب خود موظف به رعایت قوانین شرع در خصوص استفاده از رسانه هاست.
🔹#مدیریت (زمان، مکان، محتوا و ابزار)؛ در فضای رسانه مدیریت زمان و مکان، محتوا و ابزار تماما نیازمند کوشش خود فرد است و نه کس دیگر.
🔹#آموزش و آگاه سازی (مربیان، والدین و فرزندان)؛ کاهش آسیب های ناشی از فضای رسانه تنها با آموزش و آگاهی والدین میسر خواهد ب
🔹#مطالبه_گری هدفمند؛ برای مطالبات باید از مراجعی که میتوانند بر رسانه ی هدف تاثیر داشته باشند درخواست نمود.
@asrehooshmandi
🔹نیازمند یک بیخبری خود خواسته هستیم
▫️در گذشته ضرب المثل” بی خبری خوش خبری است” بیانگر این واقعیت بود که فرد لازم نیست از همه چیز و همه کس خبر داشته باشد بخصوص اگر این اتفاقات منفی بود و می توانست فرد را آشفته کند و البته بی خبری جزوی از زندگی آدمها بصورت ناخواسته بود چراکه سرعت انتشار اخبار و ابزارهای انعکاس اخباردر مراحل ابتدایی پیشرفت بود و موتورکوچک اینترنت این چنین قامت نگرفته بود.
▫️امروز بی خبری حتی به بهانه از دست رفتن گوهر کم یاب ”غافلگیری” از بین رفته است و اینهمه مطلع بودن ناخواسته و در جریان ریزترین امور دنیا قرار گرفتن، انسانها را در معرض #بمباران_اطلاعاتی ناخواسته قرار داده که با وجود پلتفرمهای بسیار و امواج شدید اطلاعرسانی دنیای مجازی، انسان نیازمند یک #بیخبری_خود_خواسته است تا لختی آرامش یابد و تنهایی بیشتری را تجربه کند تا حس های زخمی خود را دوباره ترمیم کند و دوباره بتواند غم و شادی واقعی را خارج از نوشته ها و”#استیکرهای_برباد” فضای مجازی تجربه کند.
▪️متن کامل را درasrehooshmandi.ir با عنوان «آیا عصر بی خبری پایان یافته است؟» مطالعه کنید.
@asrehooshmandi
چطور اینترنت رو ترک کنیم!
📱باید به مدت ۳۰ روز از تمامیِ فعالیتهای اختیاریِ آنلاین اجتناب کنید. در طول این مدت همهٔ چرخههای اعتیادی رو که ابزارهای دیجیتال میتونن ایجاد کنند ترک میکنید و شروع میکنید به کشف دوبارهٔ فعالیتهای غیردیجیتالیای که در شما حس رضایتمندیِ عمیقی ایجاد میکنند.
🔸مثلاً میتونید پیادهروی کنید، حضوری با دوستاتون صحبت کنید، به انجمنها و گروهها بپیوندید، کتاب بخونید یا حتی به ابرها خیره بشید.
🔸از همه مهمتر، این پاکسازی به شما فضا میده تا بتونید چیزهایی رو که در زندگی بیشتر از هر چیزی واستون ارزش داره از نو کشف کنید.
📱در پایانِ این ۳۰ روز، تعداد کمی از فعالیتهای آنلاینی رو که به دقت انتخاب شدند و معتقدید منفعتِ زیادی برای چیزهای ارزشمند در زندگیِ شما به همراه دارند، به برنامهتون برمیگردونید./تبیان آنلاین/
@asrehooshmndi
⭕️چگونه واگیری هیجانی منجر به فرمان پذیری از رسانهها میشود؟
◀️همواره یکی از نگرانیها و موضوعات مناقشه برانگیز در بین روانشناسان سوءاستفاده از اصول و فنون روانشناسی در کنترل احساسات و تغییر نگرش و رفتار دیگران و در نتیجه اطاعت بیچون و چرا از مرجع قدرت و منبع کنترل بوده است. شاید این موضوع در نگاه اول اغراق شده به نظر برسد و این سؤال پیش بیایید مگر میشود به این راحتی فردی را با تمام احساسات و نگرشهایش تغییر داد و به کنترل خود درآورد.
◀️یکی از نتایج کنترل ذهن انسان توسط رسانه و ماشینهای تبلیغاتی هستند. یعنی دقیقا همان چیزی که در آلمان نازی اتفاق افتاد. هانا آرنت در کتاب خود چنین نتیجهگیری کرد که بیشتر مردان شرورهیتلر صرفا انسانهای عادی بودند که از دستورات مافوق اطاعت میکردند. یعنی این نتیجهگیری به این معناست که هریک از ما ممکن است وقتی که دستخوش تغییرات در احساسات، نگرش و رفتارمان بهوسیله رسانهها شویم در معرض اطاعت از آنچه به ما ارائه شده، دست به رفتارهای خاصی بزنیم.
◀️قدرت رسانههای همگانی را میتوان به بهترین وجه از طریق پدیده #واگیری_هیجانی نشان داد. بدیهی است که ما در عصر ارتباطجمعی به سر میبریم و درواقع حتی میتوان گفت در دورانی که وجه مشخص آن متقاعدسازی همگانی است. اینجاست که اهمیت اطلاعات ورودی به ما مشخص میشود که وقتی ما تحت شرایطی باشیم که افراد و رسانهها اطلاعات مدنظر خود را به ما تحمیل کنند ممکن است ناخواسته نگرشها، هیجانات، احساسات و در مرحله آخر رفتار ما نیز تغییر کند.
◀️حقیقت نشان میدهند سه ویژگیِ «پیشبینیناپذیری و غیرمنتظره بودن» اخبار، «ارتباط خبر با غرایز» و «مرتبط بودن خبرها با بقا، حفظ حیات و صیانت نفس»، بیش از سایر اخباری که رسانهای میشوند تأثیرگذارند و برانگیختگی عاطفی ایجاد میکنند. زمانی که یک خبر تهییجکننده که آسیبهای جامعه را بازنمایی میکند رسانهای میشود، پدیدهای به نام «واگیری هیجانی» یا «emotional contagion» رخ میدهد.
✅سرایت هیجانی یا واگیری هیجانی به #انتقال_ناخودآگاه_احساس میان افراد اشاره دارد. این بدان معناست که ما با مشاهده هیجانات اطرافیان خود میتوانیم تحت تاثیر حالات هیجانی آنها قرار بگیریم و اگر این موضوع توسط رسانه ها پیگیری شود، ضریب نفوذ بالاتری پیدا می کند. حال این سرایت هیجانی میتواند کارزارهای مهمی همچون #انتخابات را بشدت تحت تاثیر خود قرار دهد. این سرایت هیجانی بازارهای اقتصادی را هم متأثر میکند و افراد به یکباره و بدون بررسی وارد بورس می شوند و ....
❇️#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
عصر هوشمندی
مجموعه «آشنایی با تکنیکها و شگردهای جنگ رسانهای» منتشر شد
آشنایی با تکنیکها و شگردهای جنگ رسانهای از این رو دارای اهمیت است که «در جنگ رسانه ای جلب اعتماد مخاطبان از طریق ارائه گزارشهایی با بیان بخشی از واقعیت و استفاده از تصاویر غلط و ناکامل صورت میگیرد.
در جنگ رسانه ای حقیقت را وارونه جلوه میدهند و سعی میکنند با نشان دادن بخشی از واقعیت، دیدگاه خود را در قالبی پوشیده و مستتر در درون گزارشها ارائه کنند. ازاینرو بردن ذهنِ افکار عمومی به دورترین نقطه از واقعیت و پررنگ نشان دادن اخبار در راستای گفتمان مورد نظر در کنار استفاده از تکنیکهای عملیات روانی همچون برجستهسازی حاشیهها و چشمپوشی از حقیقت، یکی از اصلیترین راهبردها در جنگ رسانه ای است.»
🔻فصل اول این مجموعه به «آشنایی با چیستی، کارکردها و انواع رسانه»، «آشنایی با مختصات و میدان جنگ شناختی، رسانهای و هیبریدي»، «آشنایی با عملیات روانی، اقناع و تبلیغ»، «آشنایی با جنگ روایتها و نقشآفرینی جریان تحریف»، فصل دوم به «آشنایی با ۳۰ تکنیک و شگرد پرکاربرد در جنگ رسانهای+ نمونهها»، فصل سوم به «سواد رسانهای واکسن مقابله با جنگ رسانهای» و فصل چهارم به «آشنایی با برخی اندیشکده هاي فعال جنگ رسانهای علیه ایران» میپردازد.
🔻این مجموعه که به روح ملکوتی سردار جاودانه اسلام و ایران، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی تقدیم شده است، به اهتمام محمودرضا کبیری یگانه و معصومه نصیری و حمایت رادیو گفتوگو منتشر شده است.
🔗برای دسترسی به این مجموعه به لینک http://seda.ir/sh/?2856169 مراجعه کنید.
💢کتاب راهبردهای مقابله با جنگ روایت ها(بازاندیشی در شناخت و عملکرد رسانه های معاند) با مقدمه دکتر حسن بشیر نیز به زودی منتشر خواهد شد.
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻وقتی حقیقت در عمق دروغ غرق میشود
#دیپفیک (Deepfake) به معنی جعل عمیق یا یادگیری عمیق جعل کردن، تکنیکی بر پایه #هوش_مصنوعی است که برای تلفیق تصاویر انسانها به کار میرود.
فناوری دیپ فیک Deepfake ، شکل و حالات نقاط مختلف چهره انسان را از طریق دوربینها کشف کرده و به طرز کاملا باورپذیری چهره همان انسان را جعل کرده و میتواند او را در حال حرکت، سخنرانی و هر حالتی که فکر کنید قرار دهد.
در فضای رخدادهای اجتماعی و رویدادهایی مثل #انتخابات، حواستان به این دروغ پیچیده شده در زرورق واقعیت باشد.
#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
عصر هوشمندی
⭕️#سراوان به روایت دیتا
🔹ماجرای روز گذشته درگیری با سوختبران و حمله به پاسگاه نیروی انتظامی که ۲ کشته و ۶ زخمی برجای گذاشته است، ضمن ایجاد موج در میان کاربران شبکههای اجتماعی، از سوی برخی فعالان و جریانات رسانهای به سمتوسوی دامن زدن به اختلافات قومیتی و پیوند زدن این موضوع با اتفاقات آبان حرکت کرده است.
📊 رصد دیتاک نشان میدهد از بعد وقوع این رخداد تا ساعت ۱۴:۳۰ امروز، کاربران توییتر با انتشار ۲۷۰۹ محتوا در ساعت، ۶۵ هزار توییت، ۵۴٫۷ هزار ریتوییت و ۲۶٫۷ هزار لایک نسبت به این رخداد کنشگری داشتهاند.
🔹هشتگهای #سراوان با ۳۳٫۵۴۷ بار تکرار، #سراوان_تنها_نیست با ۵٫۳۵۳ مورد، #بلوچستان با ۳۹۶۷ بار تکرار، #فوری با ۵۳۴۹ مورد و #Bloodysaravan با ۲۳۸۴ بار استفاده، پرتکرارترین هشتگهای کاربران در بستر توییتر بودهاند.
🔹پرلایکترین محتوا نیز توییتی است که به ارائه گزارشی به نقل از منابع محلی مبنی بر تیراندازی و جان باختن چند سوختکش پرداخته است.
🔹آسیبهای اجتماعی ضمن اینکه بستر ایجاد خشم اجتماعی هستند، همواره نقطه اتکایی برای تضادآفرینی، تردیدآفرینی و هدایت افکار عمومی به سمتوسوی روایتهای مورد توجه رسانه نیز به شمار میروند. نگاهی به روایتهای متفاوت و گاها متناقض از سوی برخی جریانات رسانهای، حکایت از شتابزدگی برای برانگیختگی احساسات قومیتی و جریانسازی متاثر از آن دارد؛ این موضوع را در ماجرای کولبرها و... نیز شاهد بودیم.
🔹سوختبری، کولبری و ... بهعنوان یکی از روشهای تامین معاش بخشی از مردم در شرق و غرب کشور نه بهعنوان یک موضوع قابل دفاع، که بهعنوان ضعف جدی در حوزه تامین شغل در شان و مناسب محسوب میشود، موضوعی که قطعا ریشه در فقر و عدم تحقق #عدالت_توزیعی دارد. مسالهای که متخصصان درباره چرایی، راهکارها و ضرورتهای رفع موانع توسعه اشتغال سخنان فراوانی را مطرح کردهاند اما همواره مستعد است برای برهم زدن نظم عمومی و ایجاد تحرک اجتماعی و البته قومیتی.
✍🏻معصومه نصیری؛ تحلیلگر رسانه
@asrehooshmandi
رونمایی از «ایران پرزیدنت» با هدف تحلیل نامزدهای احتمالی انتخابات ۱۴۰۰
اولین استارت آپ (نوآفرین) تحلیل نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بر مبنای دادههای شبکههای اجتماعی با عنوان «ایران پرزیدنت» رونمایی شد.
محمد رستم پور ـ مشاور سیاسی محصول ایران پرزیدنت ضمن اعلام این خبر که در ایران پرزیدنت محتواهای غنی به رایگان ارائه میشود تاکید کرد: هدفمان این بود که بگوییم قدرت دادههای شبکههای اجتماعی این قدر زیاد است که می تواند رییس جمهور آینده را پیش بینی کند. دادههای شبکههای اجتماعی نشان میدهند که هر نامزد چه وزنی در افکار عمومی دارد.
www.irna.ir/news/84241040/
@asrehooshmandi
🗳نگاهی به کنش رسانهای این روزهای رقبای انتخاباتی ۱۴۰۰
✍️معصومه نصیری ـ کارشناس رسانه
🔻«کارزار» شاید بهترین صفت برای انتخابات باشد؛ کارزاری که محل سنجش برنامه، خرد، عقلانیت، عملکرد و رفتار است و بر این اساس با نگاهی به برخی رفتارهای جریانی، جناحی و فردی، در فرایندی که این روزها شاهد خوردن استارت آن هستیم، چند روش جهت جلب نظر افکار عمومی، انحراف، دوقطبی سازی با استفاده از انواع رسانهها را شاهد هستیم.
1️⃣«بزن زیر میز به هر قیمتی»: این استراتژی اکثرا توسط افرادی که خودشان در حاکمیت مسوولیت داشته و دیکته نوشتهشدهای دارند، مورد استفاده قرار میگیرد. آنها برای #پرت_سازی_حواس افکار عمومی از کارنامه خود، به قانون، سیاستها، ساختارها و .. حمله میکنند و سعی در ایجاد انحراف اساسی در برداشتهای مردم دارند. اینها میگویند برای موفقیت در این رقابت باید هزینهتراشی کرد و بهترین راه زدن بر زیر میز و قهرمان سازی از خود و گرفتن ژستهای مردمی است.
2️⃣«فقط ما خوبیم»: این گروه خود را وامدار و مالک کشور میدانند و هر کسی غیر خودشان را #نفی میکنند. این گروه درباره حمایتهای قبلی خود از کاندیداها و خروجیهایی که داشته است، هیچ توضیحی نمیدهند و تنها بر طبل اینکه اگر ما نباشیم همهچیز از دست خواهد رفت میکوبند.
3️⃣«رقیب هراسها»: این گروه بیشتر از برچسبزنی و پیشبینیهای هراسانگیز و زیر سوال بردن افراد و نه تفکرات و استدلالها بهره میبرند. این گروه بهخوبی میدانند برانگیختن احساسات مردم، یک موفقیت محسوب میشود مخصوصا اگر این حس #ترس و دلهره باشد. پس درباره رقیب اهریمن سازی میکنند.
4️⃣«ما و مردم؛ آنها و نظام»: این دسته دوقطبی سازان قهاری هستند که در گام نخست با عنوان سازی و برچسبزنی، فرد، گروه یا جریانی را ذیل یک کلمه یا گزاره قرار میدهند و از این طریق به هدف خود که قرار دادن مردم در برابر هم، مردم در برای حاکمیت و معنادار کردن انتخابات هست، حرکت میکنند. این گروه بهظاهر با شعارهای فریبنده خود را مردمی معرفی میکنند و هر کسی مقابل آنها بود را محصول یک مافیا و زد و بند سیاسی. این دسته از تکنیک سیاه و سفیدنمایی استفاده میکنند.
5️⃣«میتوانستیم؛ اما نگذاشتند»: گروهی از جریانات که قصد کنشگری انتخاباتی دارند همواره سعی در ارائه تصویر از نهادهای پنهان و پشت پرده که مانع شدهاند آنها کار کرده یا شعارهایشان را عملی کنند، بهره میبرند. #سایه_نمایی و نداشتن اختیارات قانونی و ... شاهبیت سخنان این دسته است.
6️⃣«تکرارکنندگان بیاثری»: این گروه با استفاده از تکنیک تکرار سعی میکنند القا کنند که رای شما اثر ندارد، نتیجه رای هم اثری ندارد و اوضاع بهبود نخواهد یافت و همهچیز نمایشی و فرمایشی است. این گزارهها با تکرار افکار عمومی را تحت تاثیر قرار میدهند.
7️⃣مبهم گویان: این گروه جز ترسیم دره عمیق کمکاری قبلیها، همواره درباره خود، جریان و برنامههایشان مبهم و کلی سخن میگویند و مخاطب متوجه راهکار یا برنامه آنها برای حل مشکلات نمیشوند چراکه اساسا برنامهای ندارند. اینها ضعفها را بهقدری بلند فریاد میزنند که دست خالی بودن خودشان ذیل این صدای بلند گم میشود.
💠قطعا گروههای دیگری نیز هستند که به مرور و انتخاباتی شدن بیشتر فضا، درباره آنها خواهیم گفت اما مخاطب باید بداند اساسا در #پروپاگاندا یا #تبلیغات_سیاسی اغلب اوقات، واقعیتها بهطور #گزینشی بیان و بازنمایی میشوند تا از سوی مخاطب، واکنش و رفتاری #احساسی و نه آگاهانه و خردمندانه سربزند.
◀️این سلسله یادداشتها ادامه خواهد داشت.
@asrehooshmandi
⭕️نشست «زن و نظریه های رسانه ای»
🗓۸ اسفند ـ ۲۰۲۱/۲/۲۹
🏢عراق ـ دانشگاه الزهرا (س) کربلا
🕗ساعت ۲۰ از طریق لینک زیر وارد نشست شوید.
https://zoom.us/j/8359282262?pwd=K3hjTEhQTjkxdnhxRUxZM2ptWkJ2Zz09
#زن_و_رسانه
@asrehooshmandi
📣 نشست آسیب ها، تهدیدها و چالش های فضای مجازی و شبکههای اجتماعی
با محوریت:
مولفه شناسی قوی شدن در فضای مجازی منطبق بر بیانیه گام دوم انقلاب
🗓یکشنبه: ۱۰ اسفند
🕰ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸
🏢دانشگاه الزهرا
@asrehooshmandi
برنامه هشتگ گفتگو زنده
99/12/10
موضوع : فومو پیامد فضای مجازی
مهمانان :
۱) دکتر معصومه نصیری
📝مدرس و پژوهشگر سواد رسانه ای
۲) دکتر محمد رستم پور
📝پژوهشگر سایبر و کارشناس فضای مجازی
۳) دکتر مریم حاجیلو
📝 روانشناس سلامت و مشاور خانواده
رادیو گفت و گو
@asrehooshmandi
🔹به این سوالات فکر کنید و اگر برایشان پاسخی نیافتید یعنی به بازنگری در نحوه استفادهتان از رسانه نیاز دارید وگرنه در امواج خروشان رسانهای غرق میشوید.
🔹رسانه نباید ما را به هر سو که می خواهد بکشاند. ما باید از رسانه هدفمند و مدیریت شده استفاده کنیم. شناخت رسانه، استفاده از آن را لذتبخش خواهد کرد.
#رژیم_مصرف_رسانه
#سواد_رسانه_ای
✅#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
◀️پیامدهای سیاسی و اثرات حکمرانی پدیده فومو
🔰از برنامه هشتگ گفتگوی رادیو گفتگو_محمد رستمپور
⭕️پدیده فومو یا «ترس از دست دادن تجربه زیسته دیگران» (fear of missing out) پدیده نوینی است که از سال ۲۰۱۳ و همزمان با کلماتی همچون «سلفی» و «ایموجی» وارد ادبیات مربوط به مسائل حوزه اینترنت شده است. این مفهوم تاکنون موضوع حوزههای روانشناسی، ارتباطات، تبلیغات و علوم تربیتی مقالات و پژوهشهای پرشماری بوده اما به صورت مشخص در حوزه علوم سیاسی یا جامعهشناسی سیاسی، کمتر سهمی داشته است.
⭕️ فومو در اصطلاح به پدیدهای گفته میشود که فرد به خاطر ترس یا هراس از از دست دادن تجربه، واقعه یا خبری که در شبکههای اجتماعی یا در همه محیطهای مرتبط با جهان کوچک شدهاش رخ میدهد، مرتباً گوشی خود را چک میکند و لحظهای آن را از خود جدا نمیکند. در نتیجه، باید گفت اعتیاد اینترنتی، با فومو تفاوت دارد و تنها پیشدرآمد یا لازمه آن است.
⭕️فومو به صورت ویژه در حوزه ارتباطات سیاسی که متشکل از موضوعاتی همچون رأیدهی، تعامل و مشارکت سیاسی است، تعریف میشود. میل به در جریان گرفتن از همه اتفاقات و رخدادها، میل به تجسس را افزایش میدهد و به دلیل تشدید مقایسه میان وضع خود و نمای ارائه شده یک نوع انزوای اجتماعی را به دنبال دارد. در نتیجه این میل و انزوا، میل به افشاگری نیز تشدید مییابد و شکلی از نارضایتی مطلق در وجود فرد متولد میشود.
⭕️ در چنین وضعی، فرد به هیچ چیز و هیچ کس راضی نمیشود. فومو را حسرت از پیش برنامهریزی شده و سرخوردگی پیشبینیشده تعریف میکنند. در نتیجه این محرومیت و فشار روانی، با بیعملی همراه است و ممکن است فرد را به کارهای محیرالعقول وادار کند تا او از «مصرفکننده خبر» به «تولیدکننده خبر» تبدیل شود. با این نگاه، سومین نتیجه اجتماعی فومو پس از «میل به تجسس» و «گرایش به افشاگری»، «رادیکالیسم» است. مثل حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند در مارس ۲۰۱۹.
⭕️مبتلا به فومو سه شکل رویکرد با سیستم سیاسی دارد: در حالت ثبات سیاسی، به سیستم اعتماد ندارد. در حالت پیشابحران جامعه از نظر سیاسی، وفاداری سیاسی او شکننده میشود و در حالت بحران سیاسی، او به هیچ روی آشتی نمیپذیرد. در نتیجه باید گفت فومو امکان جلب اعتماد سیاسی را کم میکند و آشتی سیاسی را محال میسازد. اعتیاد اینترنتی، جامعه تودهای میسازد و فومو یک جامعه آنارشیستی که هیچ چیزی رضایت او را جلب نمیکند.
⭕️فومو چه زمانی از بین میبرد؟ زمانی که منافع سیاسی و تجاریاش از بین برد. براساس یک پیمایش، ۶۰ درصد کسانی که به یک خرید برآمده از یک موج اینترنتی دست زدهاند، هیچ نیازی به آن جنس یا کالا نداشتهاند. تا زمانی که «خبرسازی» و «مشغولسازی» در وجه سیاسی و «مصرفگرایی» و «اشتهای خرید» در وجه تجاری پایدار باشد، سکه فومو رونق خواهد داشت.
⭕️ سیستم سیاسی باید به جای «ترس از دست دادن» اطمینان اینکه خبری نیست، بنشاند. این اطمینان به صورت اساسی با اقناع گره خورده. نباید پروندههای نیمه بسته را رها کرد و ابهامات ذهنی را بیپاسخ گذاشت. علاوه بر این، باید به تدریج در درمان توجه داشت و تفریحات کوتاهمدت مشابه با پاداشهای ذهنیای که کاربر از حضور مستمر در سیستم میگیرد، تعریف کرد.
@asrehooshmandi
⭕️اخبار را وزنکشی کنید
🔺هیچ خبری خنثی یا بیطرف نیست.
🔺عقبه رسانه را بشناسیم تا با «ایدئولوژی» و «منبع مالی» اثرگذار در خبر منتشر شده آشنا شویم.
🔺برای مواجهه فعالانه با اخبار، تقویت تفکر انتقادی و بالا بردن توانایی تجزیه و تحلیل برایمان اولویت داشته باشد.
✍️معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانهای
#آموزش_عمومی_سواد_رسانهای
@asrehooshmandi