eitaa logo
عصر هوشمندی
498 دنبال‌کننده
761 عکس
222 ویدیو
12 فایل
راه ارتباطی: @mnasiri_resane ایستاده در غبار
مشاهده در ایتا
دانلود
🎯شوک کرونا و نحوه مواجهه با اخبار دلهره‌آور لابه‌لای اخبار پر از ترس و استرس ویروس کرونا، نگاهی به آمار بهبود یافتگان این ویروس نشان می‌دهد بهبودیافتگان از فوتی‌ها پیشی گرفته‌اند( بهبودیافتگان ۶۶۶ نفر و فوتی‌ها ۴۲۷) اما چرا این خبر دیده نمی‌شود. این حجم از ترریق ترس در شبکه های اجتماعی موجب ترس و ناامنی جهانی شده که در نوع خود بی سابقه بوده. بهتر است پیش از صبحت در مورد اپیدمیولوژیک این ویروس نگاهی به پدیده اپیدمیولوژیک این ویروس داشته باشیم. سرچشمه‌ چنین خبرهایی غالباً «منابع ناشناس اینترنتی» هستند که با «جعل نام» مخاطب را فریب می‌دهند تا خبر را معتبر بپندارد. بسیاری از کاربران هم مطالب بی‌صاحب را جدی می‌گیرند! معمولا در شوک‌های خبری، دولت‌ها و شرکت‌ها مشغول یک کار فاجعه بارتر هستند که نمی خواهند حواس‌ها سمت آن باشد! ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا گفته است شیوع ویروس کشنده کرونا در چین می‌تواند برای اقتصاد آمریکا خوب باشد. محتوای غیرمستند اما دلهره‌آور را برای سایرین ارسال نکنیم. رسانه‌ها هوشیارتر باشند، آگاه‌سازی کنند اما به ابزار جنگی دیگر کشورهاتبدیل نشوند. @asrehooshmandi
🎯 چرا شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده‌اند به میدان نفرت‌پراکنی؟ — برای موفقیت و دیده‌شدن، باید عصبانی باشید و بی‌ادب 📍تابه‌حال شده، در گروهی تلگرامی یا کامنت‌های اینستاگرام، بحث سیاسی کنید و آخرش پشیمان نشده باشید؟ اغلب ما حتی یک‌بار هم این تجربه را نداشته‌ايم. هر دفعه که اتفاقی سیاسی می‌افتد، به‌محض لب‌گشودن، با هجوم فحش‌ها مواجه می‌شویم. شبکه‌های اجتماعی روزی قرار بود میز گفت‌وگوی جامعه باشد. اما حالا چه؟ تمسخر، متلک‌، آبروریزی و خشونت شده‌اند سکه رایج این شبکه‌ها. پست‌های پرالتهاب توجه هزاران نفر را می‌دزدند و حرف‌های عاقلانه و موجه در میان غوغا گم می‌شوند. راه نجات چیست؟ 🔖 ۳۱۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۲۰ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/neveshtar/9645/ 🔻خرید اشتراک چهار شمارۀ فصلنامۀ ترجمان 🔗 @tarjomaanweb @asrehooshmandi
⭕️عصر الگوریتم ها 🔻 امروزه صدها میلیون نفر از مردم دنیا به الگوریتم‌های گوگل اعتماد داند تا به آن‌ها بگوید چه چیزی درست است؛ به الگوریتم‌های آمازون اعتماد دارند تا به آن‌ها بگوید چه چیزی بخرند و به الگوریتم‌های نت‌فلیکس اعتماد دارند تا به آن‌ها بگوید چه چیزی ببینند. 🔻در آینده نه‌چندان‌دور، ما به الگوریتم‌های مشابه اعتماد خواهیم کرد تا به ما بگویند کجا کار کنیم، کجا سفر برویم، به چه کسی رای بدهیم و با چه کسی ازدواج کنیم.” 🔻 دنیای الگوریتم‌ها، هم «جذاب» و هم «ترسناک» است! توصیه ما یادگیری سواد رسانه و فضای مجازی است، تا بیشتر با ماهیتِ این «خوف و رجا» تکنولوژی عصر جدید، هوش مصنوعی ،الگوریتم و تکنولوژی های جدید بعد آشنا و در برابر آن واکسینه بشویم. منبع: سواد آنلاین @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آزادی بیان یا آزادی تعصب؟؟ افشاگری شهروند چینی در یکی از شبکه‌های اجتماعی از تاثیر آمریکا در جهان هیچکس به آنفولانزای خوکی نگفت ویروس آمریکایی با اینکه میلیون‌ها انسان رو کشت و هر سال هم می کشد! رسانه تعیین میکند ما چه موضوعی را از چه زاویه‌ای ببینیم. @asrehooshmandi
4_5902309835310892970.mp3
1.96M
🔻ویژه برنامه های «انتخابات و سواد رسانه‌ای» 🎯نگاهی به چند روش پرکاربرد برای انحراف افکار عمومی در زمان انتخابات 📌تکنیک رسانه ای این روزهای برخی کاندیداها و جریانات سیاسی: 📍برچسب بزن، حقیقت را تکه پاره کن و آینده را وحشتناک توصیف کن 🎯کارشناس برنامه: معصومه نصیری ـ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران 📻برنامه "موج" را هر روز ساعت ۱۳:۲۰ دقیقه از رادیو گفت وگو بشنوید. 🆔 @entekhabat_resane
🔻درباره کاربرد زبان تهییج کننده در ﺣﺮفﻫﺎی ﺑﺴﻴﺎری وﺟﻮد دارد. در اﻳﻦ ﻧﻮع ﺗﻴﺘﺮﻫﺎ، ﻫﺪف ﭘﻴﺶ از آﻧﻜﻪ اﻧﺘﻘـﺎل اﻃﻼﻋﺎت و ﺧﺒﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺗﻠﻘﻴﻦ و اﻟﻘﺎ اﺳﺖ. 🔻ﺑﻪ دﻳﮕﺮ زﺑﺎن در ﺗﻴﺘﺮﻫﺎی ﺗﻬﻴﻴﺞﻛﻨﻨﺪه، ﭘﻴﺶ از آﻧﻜﻪ ”ﭘﻴﺎم“ ﻣﻄﺮح ﺑﺎﺷﺪ، ﺧﻮد ”ارﺗﺒﺎطﮔﺮ“ ﻣﻄﺮح اﺳﺖ. 🔻اﻳﻦ ﺗﻴﺘﺮﻫﺎ ﻫﻨﮕﺎمی ﺑﻪﻛﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ می‌ﺷﻮﻧﺪ ــ ﺑﻪوﻳﮋه ﺑﺮای اول ــ ﻛﻪ روزﻧﺎﻣﻪ اﺣﺴﺎس میﻛﻨﺪ آﻧﭽﻪ را ﻛﻪ ﻣﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ آن اﺳﺖ، در ﻣﻌﺮض ﺗﻬﺪﻳﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳـﺖ. اﻳـﻦ ﺗﻴﺘﺮﻫﺎ ﻛﻪ از جمله ﺗﻴﺘﺮﻫﺎي راﻳﺞ ﺑﻪ وﻳﮋه در ﻣﻄﺒﻮﻋﺎت ﻏـﺮب ﻫـﺴﺘﻨﺪ، ﺑـﺮای ﻣﻨﺰوی ﻛﺮدن و دور راﻧﺪن ﻧﮕﺮشﻫﺎی ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻛﺎرﺑﺮد ﻳﺎﻓﺘﻪاﻧﺪ. 🔻ﻳﻜﻲ از ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎی ﺗﻴﺘﺮﻫﺎی ﺗﻬﻴـﻴﺞﻛﻨﻨـﺪه ﻛـﻪ ﻋﻤـﻼً ﺑـﻪ ﻓﺮﻫﻨـﮓﻫـﺎی ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎي ارﺗﺒﺎطی راهﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﺗﺎ ﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪان ﺑﻪ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﺑـﺎ ﻧﻤﻮﻧه آن آﺷﻨﺎ ﺷﻮﻧﺪ، ﺗﻴﺘﺮ ﻣﻌﺮوف ﻧﺸﺮﻳه ﺳﺎن (SUN) اﻧﮕﻠـﻴﺲ در زﻣـﺎن ﺟﻨﮓ ﻓﺎﻟﻜﻠﻨﺪ (اﻧﮕﻠﻴﺲـ آرژاﻧﺘﻴﻦ، ۱۹۸۲) اﺳﺖ. ﺗﻴﺘﺮ اﻳﻦ روزﻧﺎﻣﻪ ﻛﻪ ﺑﺮاي ﺗﻬﻴﻴﺞ ﻣﺮدم اﻧﮕﻠﻴﺲ زده ﺷﺪ، ﻓﻘﻂ ﻳﻚ ﻛﻠﻤﻪ ﺑﻮد: Gotcha اﻳﻦ ﻛﻠﻤﻪ ﺷﻜﻞ ﻣﺤﺎورهای اﻳﻦ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ ‏We have got, what we wanted ﻳﻌﻨﻲ "ﺑﻪ ﻫﻤﻪﭼﻴﺰ دﺳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻴﻢ" ﻳﺎ "آﻧﭽﻪ را ﻛﻪ ﻣﻲﺧﻮاﺳﺘﻴﻢ ﺑـﻪ دﺳـﺖ آوردﻳﻢ" یونس شکرخواه @asrehooshmandi
🎯چگونه در اینترنت را تشخیص دهیم؟ در نوامبر ۲۰۱۶ پژوهشگران دانشگاه استنفورد هشدار دادند که : بسیاری از دانشجویان آمریکا توانایی تشخیص "گزارش‌خبری"، "مقاله فنی" و "آگهی خبری" را از هم ندارند. این کمبود سواد رسانه‌ای می‌تواند پیامدهای ناگواری داشته باشد. ◀️ اگر می‌خواهید توانایی خود را در تشخیص خبر درست از شایعه و خبرهای ساختگی تقویت کنید باید این ۵ پرسش را در هنگام خواندن خبر از خود بپرسید. 1️⃣ خبر را نوشته است؟ 👈 در خبر درست همیشه نامی واقعی از یک خبرنگار یا روزنامه‌نگار واقعی، که قابل پیگیری باشد به عنوان مرجع و منبع خبر گفته می‌شود ولی در خبرهای ساختگی، شایعه یا تبلیغاتی، چنین چیزی وجود ندارد. وقتی نام نویسنده یا گوینده‌ را در خبر می‌بینید حتما بیوگرافی او را نیز دنبال کنید. 🔸 این‌گونه درمی‌یابید که آیا این "گزارش خبری" است و یک خبرنگار به قصد اطلاع رسانی آن را نوشته است یا یک "مقاله‌ی فنی" است که یک کارشناس مطلع از موضوع خبر، آنرا نوشته است یا اینکه چیز دیگری از قبیل تبلیغات، شایعه یا خبر ساختگی است! 2️⃣ خبر می‌خواهد بگوید؟ 👈خبر واقعی وقتی درباره موضوعی جنجالی باشد معمولا آنرا به نقل از منابع واقعیِ معتبر که قابل پیگیری باشند، می‌گوید. درحالی‌که خبر ساختگی منبع دروغین، آدرس اینترنتی ساختگی، عنوان کلی غیرقابل پیگیری، یا با استناد به مطالب مشابه غلط انداز دیگر می‌گوید که با اندکی کندوکاو و ژرف‌نگری، نادرستی آن قابل تشخیص است. 3️⃣ خبر چه منتشر شده است؟ 👈حتما به تاریخ انتشار خبر دقت کنید اگر به کلمه‌های "خبر فوری" در خبر بر می‌خورید بیشتر دقت کنید زیرا احتمال ساختگی بودن یا تبلیغاتی بودن آن بیشتر است. 4️⃣ خبر در منتشر شده؟ 👈 خبر درست و مهم، حتما در خبرگزاری‌ها و سایت‌های مشهورِ دارای اعتبار نیز منتشر می‌شود. اگر خبر را برای نخستین باردر شبکه‌های اجتماعی می‌بینید باید پیش از بازنشر و فرستادن آن برای دیگران، تلاش کنید تا درستی آن را بیازمایید. 5️⃣ از خواندن خبر چه به شما دست می‌دهد؟ 👈 خبر ساختگی مثل همه‌ی تبلیغات دیگر برای برانگیختن احساس شما طراحی شده است. پس اگر با خواندن خبری بسیار ناراحت شدید، دِرَنگ کنید و نفس عمیقی بکشید. 💠ادعایی که در خبر وجوددارد را دست کم در سه خبرگزاری یا رسانه‌ی معتبر تحقیق کنید و سپس تصمیم بگیرید که خبر را ساختگی یا واقعی به حساب آورید. 💠نباید همه‌چیزرا زود باور کرد. هیچ چیزی بهتراز تفکرانتقادی در روبرو شدن با خبر نیست. 💠 اگر ۵ پرسش بالا را در خواندن خبرها رعایت کنید به تدریج سواد رسانه‌ای خود را افزایش می‌دهید. ▪️فراسوی سیاست ▪️اخبار جعلی ▪️سواد رسانه‌ای @asrehooshmandi
🎯 🔻یکی از روش‌های مرسوم مورد استفاده کاندیداها و جریانات سیاسی حامی آنها، طرح ادعاهای برانگیزاننده احساسات مخاطبان و ارجاع سند سخنانشان به زمانی نامشخص است. زمانی که معمولا هم فرا نمی‌رسد و در بلندمدت نیز از سوی افکارعمومی به فراموشی سپرده می‌شود اما در کوتاه مدت می‌تواند بر روی رای رای‌دهندگان تاثیر بگذارد. 🔹به مثال‌ زیر دقت کنید: «فساد در ارکان حکومت چنان فراگیر شده که به شورای نگهبان رسیده است. برای تایید صلاحیت یک نامزد ۴میلیارد تومان دریافت می‌کنند. این فساد شایعه نیست و ابعاد این فساد معلوم می‌شود.» 🔻طرح ادعاهای بزرگ و اعتباربخشی ساختگی مثل آوردن ارقام و بیان واژه‌هایی مثل ، ، ، ، و... در بازه زمانی انتخابات، به‌صورت مهندسی شده و جهت انحراف افکار عمومی مخاطب صورت‌ می‌گیرد. 🔻، ، طرح یک سلسله ، ابا نداشتن از بزرگ و... همواره باید نشانه‌ای برای تردید به یک ادعا یا متن باشد اما این موضوع در ایام انتخابات اهمیت چندین برابر پیدا می‌کند. 🔻ضروری است در ایام انتخابات در قرار نگیریم. اگر مطرح‌کننده ادعایی، ارائه سند حرفهایش را به بعد موکول کرد یعنی شما در پازل یک بازی سیاسی قرار گرفته‌اید و روی برانگیختن احساس شما و زودباوری‌تان حساب ویژه‌ای باز شده است. @entekhabat_resane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹وقتی شهاب حسینی، مارپیچ سکوت را دور می‌زند 🌀نظریه مارپیچ سکوت الیزابت نوئل نئومان می‌گوید اگر افراد حس کنند از نظر فکری در اقلیت قرار دارند یا احساس کنند افکار عمومی در جهت فاصله گرفتن از فکر آن‌هاست، ترجیح می‌دهند سکوت اختیار کنند وهر چقدر اقلیت بیشتر سکوت کند، مارپیچ سکوت تشدید می‌شود. 🌀اما شهاب حسینی در چنین شرایطی جایزه جشنواره کن را به امام زمان(عج) تقدیم می‌کند و تحت تاثیر جریان غالب رسانه ای یک گروه و ترس از کنار گذاشته شدن قرار نگرفته و می‌گوید اسلام در ایران برای پنجاه سال قبل نیست، از ۱۴۰۰ سال قبل تمام هنر ایران با اسلام عجین است و حافظی که دیوانش رو طاقچه خانه شماست، قرآن را با چهارده روایت از حفظ می‌خوانده است. 🌀او گرفتار مارپیچ سکوت نشده و به قول خودش می تواند بگوید ندیدم یا نشنیدم، اما نمی‌تواند بگوید نفهمیدم. @asrehooshmandi
⭕️پایان Privacy در جهان!؟! 💢یک استارتاپ آمریکایی یک App مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کرده که با گرفتن یا Upload کردن عکس از یک نفر نه تنها اسم او را تشخیص میدهد بلکه ویژگی‌های خصوصی اخلاقی و رفتاری و اعتقادی او را نیز بیان میکند! 💢این App با تطبیق عکس دریافت شده با بیش از ۳ میلیارد عکس موجود در دیتابیس خود قادر است نام شخص را تشخیص داده و سوابق فکری و اخلاقی و رفتاری او را آشکار سازد! به این ترتیب می‌توان گفت که این App می تواند نقطه پایانی باشد بر Privacy در جهان! 💢دیتابیس این App از آنالیز اطلاعات موجود در شبکه های اجتماعی مختلف و برخی Game ها بدست آمده است. ✅مهم: یووال نوح هراری به درستی گفته که زمانیکه شما Data دارید دیگر نیاز به اعزام سرباز جهت کنترل کشورهای دیگر ندارید! @asrehooshmandi
📍در گفت و گوی فارس با عضو هیات مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران بررسی شد: 🔻کرونا؛ موج اخبار دلهره‌آور و بی‌توجهی به امنیت روانی افکار عمومی 🔹آسیب ویروس اخبار جعلی چند برابر بیشتر از «کرونا» است. 🔹همانطور که شفافیت در امر اطلاع رسانی مهمی است که نباید از آن غافل شد، متعاقب آن نیز باید بیش از تمرکز بر تعداد کشته یا درگیر شدگان، بر اطلاع رسانی پیشگیرانه و آگاهی بخش تاکید شود. 🔹شاید بتوان گفت پاشنه آشیل تمام رخدادهایی که خاصیت بحران دارند، نبود پیوست رسانه‌ای و فقدان سواد رسانه‌ای در مسوولان، مردم و رسانه‌هاست. 🔹مادامی که به محض احساس خطر به یاد اهمیت سواد رسانه‌ای می‌افتیم، مهارت افزایی و ارتقای این مهم در شرایط فعلی قرار خواهد داشت. ❇️متن کامل را در لینک زیر بخوانید: 👉 http://fna.ir/dfgunu 🆔 @asrehooshmandi
👇👇