eitaa logo
عصر هوشمندی
511 دنبال‌کننده
749 عکس
221 ویدیو
12 فایل
راه ارتباطی: @mnasiri_resane ایستاده در غبار
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️چگونه احمق نباشیم! احتمالا شما هم در شبکه‌های مجازی خوانده‌اید که زیباترین مجری دنیا ایرانی است. یا اگر سارقان شما را مجبور کردند که رمز کارت بانکی‌تان را وارد کنید، آن را برعکس وارد کنید آنگاه پلیس می‌فهمد و به کمک شما می‌آید. یا دیوار چین از ماه دیده می‌شود. یا نام کرم بستنی (و درنتیجه آیس کریم) از کریم باستانی که در شهر ری یخ‌فروش می‌کرده گرفته شده. وقتی با یک مطلب برخورد کردیم باید چیکار کنیم؟ نشریه «گمان» ۱۴ قاعده و سرنخ کاربردی برای تفکر انتقادی (موشکافانه) ارائه کرده است. 🔻اولین تست؛ منبع (رفرنس): آیا منبع معتبر دارد؟ این مطلب یا ادعا بر چه مبنایی است و از کجا چنین حرفی درآمده؟ 🔻کل ماجرا یا یک قطعه فیلم و تکه عکس: یک عکس همان‌قدر که به‌اندازه‌ هزار خط نوشته حرف دارد می‌تواند هزار داستان تخیلی نیز درست کند. زاویه‌ خاص فیلم‌برداری، مشخص نبودن اتفاقات قبل و بعد از آن تکه‌ جدا شده از فیلم، ربط دادن عکس به مطلب نامرتبط، دستکاری عکس و فیلم (فتوشاپ) و … فرصت را برای داستان‌ سازی تخیلی ایجاد می‌کند. مثلا عکس کودکی که مار داخل سرش است.بعضی اصلا از روی یک عکس مخدوش، شروع می‌کنند و یک خبر می‌سازند! 🔻اعلام زمان‌های نسبی به‌جای ذکر تاریخ مشخص: یک‌ساعت پیش، دیشب، به‌تازگی، از فردا، آخرین دستاوردها و … برای مثال بیش از سه سال است که شایعه‌ «به‌تازگی گوگل برای تغییر نام خلیج‌فارس رأی‌گیری اینترنتی گذاشته». یا «آخرین تحقیقات دانشمندان ژاپنی…» 🔻دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا: عباراتی که نشان می‌دهد رازی مخوف یا سندی فوق‌محرمانه کشف شده: شرکت‌های دارویی برای کم نشدن سودشان نمی‌گذارند شما بدانید لیمو همه بیماری‌های لاعلاج را درمان می‌کند! یا نامه‌ی فوق‌ محرمانه و مستقیم درباره‌ زلزله‌ تهران! 🔻جملات خبری علمی‌طور اما مبهم: دانشمندان [سریع بپرسید کدام دانشمندان؟] کشف کرده‌اند که خوردن کره در ساعت ۱۲ ظهر باعث .... کدام پژوهش؟ چه سالی؟ نتایج آن در کدام نشریه علمی کجا منتشر شده؟ نمونه آماری چند نفر بوده است؟ 🔻آدم‌های بدون نام: هر جا شنیدید که گفته شد «کارشناسان معتقدند» یا «به گزارش شاهدان عینی» رد نکنید اما شک کنید. 🔻ارجاع دروغین خبرهای ناشنیده به خبرگزاری‌های بسیار مشهور و معتبر برای اعتباربخشی به مطلب: در اینگونه مطالب به‌صورت خیلی کلی نوشته می‌شود منبع: سی.ان.ان یا بی.بی.سی. یا پلیس فتا. یا ارجاع به منابع غیرواقعی با اسم‌های عجیب و غریب و پر ابهت: شبکه‌ خبری Alien News فرانسه، شبکه آزادنگاران بدون مرز، تیم تحقیقاتی دکتر چوانگ در مرکز توکیو! 🔻تحریک شدید احساسات از طریق اغراق در داستان‌های غم‌انگیز، عکس‌های دلخراش، تحریک حس وطن‌پرستی یا اعتقادات مذهبی و... نشانه اولیه برای دروغ بودن است. 🔻عدم ارتباط منطقی و تخصصی منبع با متن: مثلا رئیس مرکز «قلب» ژاپن گفته است سیگنال موبایل برای «مغز» مضر است! 🔻اینترنت و گوگل منبع نیستند! این‌ها ابزارهای جستجو هستند. هر چیزی در آن پیدا شود درست نیست حتی اگر صد جا تکرار شده باشد. انگلیسی بودن یک مطلب هم به معنی معتبر بودنش نیست! انگلیسی‌زبان‌ها هم به‌اندازه ما استعداد گول خوردن دارند. 🔻«آیا میدانید»ها! نادانسته‌های کوچک و سطحی جهان آنقدر زیاد است که تشخیص راست بودنشان بسیار مشکل است. زیاد آن‌ها را باور نکنید حتی اگر هم راست باشند تغییری در زندگی شما ایجاد نمی‌کنند. 🔻شاهدان غیبی! همه ما افرادی را دیده‌ایم که در دفاع از یک ادعای عجیب می‌گویند: «یکی از دوستانم با چشم خودش دیده!». برای احترام به شعور خودمان هم که شده درخواست کنیم با آن شخص سوم گفتگو کنیم. 🔻شیوه‌ نگارش و سطح علمی‌ بودن: اشتباه املایی و نگارش شتاب‌زده و غیرحرفه‌ای هم نشانه خوبی است. 🔻زیبایی مساوی صحت نیست: داشتن عکس‌ها و ظاهر گرافیکی زیبا یا تدوین یک ویدئوی حرفه‌ای دلیلی برای درست بودن آن نیست. بسیار دیده شده برای مطالب چرند تصاویر گرافیکی زیبا یا حتی ویدئو ساخته‌اند و افراد فریب ظاهر آن را خورده‌اند. ✅تجویز راهبردی ◀️برای وقت خود ارزش قائل باشیم و اصولا به هر چیزی گوش نکنیم و مطالبی را بخوانیم که فکر می‌کنیم هم درست باشد هم بدردبخور. ◀️برای شعور خود ارزش قائل باشیم و اجازه ندهیم دیگران هر ادعای غلطی را به ما بفروشند. ◀️برای زمان و شعور جمعی نیز ارزش قائل باشیم و سواد رسانه‌ای و تفکر انتقادی را توسعه دهیم. در کتاب استراتژی توسعه ایران گفته‌شده برای تربیت نسل توسعه آفرین، باید به تفکر انتقادی مجهز شویم تا در مقابل زودپذیری، تلقین‌پذیری، القاء پذیری، خرافه‌پرستی، فرمان‌برداری، شخصیت پرستی و تقلید و سلطه گری و سلطه‌پذیری بایستیم. این ۱۴ سرنخ اولین گام. @asrehooshmandi
⭕️چند روش برای رسیدن به انتخاب درست در انتخابات 1️⃣ تفاوت شعار و برنامه را تشخیص دهید مبتنی بر مسائل اصلی کشور و مردم است، راهکار دارد و جزئی‌تر مطرح می‌شود. اما اکثرا کلی، پر ابهام و با استفاده از واژگان فریبنده مطرح می‌شود. 2️⃣ آیا وعده‌های کاندیدا در حیطه اختیارات رئیس‌جمهور است گاهی کاندیداها قول‌هایی می‌دهند که طبق قانون اساسی در حیطه اختیارات رئیس‌جمهور نیست. مثلا در حیطه اختیارات مجلس یا ستاد کل نیروهای مسلح یا سایر بخش‌هاست. مهم است بدانیم فرد قانونا توانایی اجرای وعده‌اش را دارد یا فقط بنا دارد با ذکر برخی مسائل، از این مرحله عبور کند. 3️⃣ به کلیدواژه‌ها دقت کنید واژگان بی‌علت انتخاب نشده‌اند و به شما کمک خواهند کرد میزان دغدغه فرد در قبال مسائل کشور را ارزیابی کنید. مثلا کاندیدایی که از هشتگ یار کمکی یا نامزدپوششی بسیار زیاد بهره می‌برد مسأله اصلی کشور را پوششی بودن نامزدها می‌داند یا موضوعات اقتصادی. کلیدواژه‌های پرتکرار یک کاندیدا اگر ناظر بر مسائل اصلی کشور نبوده و مربوط به حواشی باشد، یکی از روش‌های است که به شما در انتخاب بهتر کمک کند. 4️⃣ فقط تیتر اخبار را نخوانید در هفته‌های گذشته به‌وفور اخباری را دیده‌ایم که تیترشان به نکته‌ای جنجالی اشاره کرده که اساسا آن جملات و کلمات به شکلی دیگر در متن اظهارات فرد بوده است. دقت کنید تیترها می‌توانند شما را گمراه کنند. 5️⃣برچسب است یا واقعیت؟ در انتخابات رقبا برای بی‌اثر کردن تبلیغات یکدیگر اقدام به برچسب‌زنی و انگ زدن می‌کنند. لزوما برچسب‌ها با واقعیت یکی نیستند و گاهی حتی در تضاد با واقعیت هستند اما در زرورق واژگان جذاب پیچیده می‌شوند و شما را از مسیر اصلی دور می‌کنند. ✍️معصومه نصیری_مدرس سواد رسانه‌ای ۱۴۰۰ @asrehooshmandi
هیأت ملت ویژه برنامه انتخاباتی رادیو جوان گفت‌وگوی پانزدهم بررسی برنامه‌های حوزه خانواده نامزدهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با حضور: ـ جمیله علم‌الهدی (از ستاد دکتر رییسی) ـ علی‌اکبر ابدی (از ستاد دکتر مهرعلیزاده) ـ مریم شادی (از ستاد دکتر جلیلی) ـ صادق ستاری‌فرد (از ستاد دکتر زاکانی) کارشناس مجری: معصومه نصیری گوینده: سینا هوشمندی‌نژاد تهیه کننده: مجتبی امیری دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۱ - موج FM ردیف ۸۸ *هیأت ‌ملت ‌را از ‌رادیو بشنوید و از ایران‌ صدا ببینید* RadioJavan.ir IranSeda.ir @asrehooshmandi
🎦 ۳۴۵مین گفتگوی زندهٔ جبهه 💬 بررسی تاکتیک ترس و رقیب‌تراشی در عملیات روانی و رسانه‌ای 🎙با حضور استاد معصومه ، مدرس و کارشناس سواد رسانه‌ای ⏰ ساعت ۱۵ سه‌شنبه 🗓 ۱۱ خرداد 📡 در بله، آیگپ، بالونت و در هر کجای اینترنت👇🏻 👉🏻 http://live.24on.ir/?eitaafly 📡 در ایتا👆🏻👇🏻 👉🏻 https://eitaa.com/jebheh 📡 در گپ👇🏻 👉🏻 https://gap.im/jebheh 📡 در روبیکا👇🏻 ⁦⁩⁦👉🏻⁩⁦ https://rubika.ir/jebheh 📡 در سروش+👇🏻 👉🏻 https://splus.ir/jebheh 📣 این برنامه توسط خبرگزاری‌های صداوسیما، میزان، فارس، آنا، تسنیم، مهر و جهان‌نیوز و روزنامه‌های رسالت و جوان و کانال‌های بیداری ملت، خبر فوری، سدید، پخش زنده مذهبی و هر صبح یک آیه، پوشش رسانه‌ای داده می‌شود. 📜 لیست برنامه‌ها در👇🏻 👉🏻 https://balo.me/jalasat کاری مشترک از دانشگاه جامع امام حسین (ع)، اندیشکده‌ی فضای مجازی ژرفا و جبههٔ اسلامی در فضای مجازی ✊🏻 https://eitaa.com/joinchat/543817728Cc264cfff87
۳۴۵.mp3
14.37M
🎧 صوت ۳۴۵مین گفتگوی زندهٔ جبهه 💬 بررسی تاکتیک ترس و رقیب‌تراشی در عملیات روانی و رسانه‌ای 🎙با حضور استاد معصومه ، مدرس و کارشناس سواد رسانه‌ای 🎛 این برنامه زنده، ۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ساعت ۱۵ از کانال‌های جبهه و سایت 24on.ir پخش شد. 📥 مشاهده فایل تصویری در روبیکا👇🏻 👉🏻 https://Rubika.ir/jebheh جبههٔ اسلامی در فضای مجازی ✊🏻 https://eitaa.com/joinchat/543817728Cc264cfff87
🔸 درباره منبع خبر یك خبر را چه از مردم بشنویم و چه از رادیو، چه در روزنامه بخوانیم و چه در تلویزیون ببینیم و بشنویم، در همه حالات می‌خواهیم بدانیم كه (Source) كیست و كجاست؟ این نیاز از همان لحظات نخستین ورود به عرصه فرهنگ خبر (News Culture) احساس می‌شود و شاید اصلی‌ترین ریشه این نیاز در این امر نهفته باشد كه ما با پی‌بردن به منبع خبر به نوعی قضاوت و داوری در قبال خبر دست می‌یابیم و می‌توانیم به این پرسش مهم خود پاسخ بدهیم: آیا خبری كه شنیدیم، بی‌طرفانه (Impartial) بود؟ این پرسش كلیدی كه نه فقط برای مخاطبان بلكه برای خود روزنامه‌نگاران هم یك پرسش مهم به شمار می‌آید و پاسخ به همین پرسش است كه بر تعیین وزن و صحت خبر تأثیر می‌گذارد و به داوری روزنامه‌نگار و مخاطب خبر در مورد منبع خبر شكل می‌دهد. دانستن منبع خبر و داشتن شناخت نسبت به آن، برای روزنامه‌نگار ـ به این دلیل كه نقش اقتصادی و سیاسی خبر از اصلی‌ترین نقش‌های آن به حساب می‌آید ـ هم در هنگام تهیه خبر (News gathering) و هم در زمان تولید خبر (News Production) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. خاستگاه ”پیام“ را، از هر جا كه سرچشمه گرفته باشد، خواه از سوی یك فرد و خواه، از جانب گروه‌ها و نهادها منبع خبر می‌نامیم. @asrehooshmandi
💢براساس برچسب ها رأی ندهید 🌀گاهی رقبای انتخاباتی و برخی رسانه ها، واژه هاي مختلف را به صفات اکثرا منفي تبديل كرده و آنها را به آحاد يا نهادهاي مختلف نسبت مي دهند. گاهي هدف از اين عملكرد، آن است كه ايده، فكر يا گروهي محكوم شوند و براي آنكه استدلالي در محكوميت آنها آورده شود. این روش برای تحریک به رد فکر و عقیده‌ای بدون بررسی شواهد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. 🌀«میانه‌رو»، «تندرو»، «متحجر»، «نفوذی»، «افراطی»، «پوپولیست» و... نمونه‌هایی از برچسب‌ هستند که سبب می‌شوند براساس بار معنای موجود در کلمات، فرد از تعمق و بررسی برنامه‌های فرد کاندیدا فاصله گرفته و متاثر از برچسب‌ها، درباره یک کاندیدا به نتیجه برسد. در واقع با این روش سعی در انحراف افکار عمومی از بررسی برنامه‌های کاندیدا و رای براساس برچسب‌ها است. 🌀این شیوه معمولا باعث ایجاد فضای در انتخابات می‌شود. معصومه نصیری _مدرس سواد رسانه‌ای @asrehooshmandi
هدایت شده از حرف حساب
| ۷ ✳️ «می‌خواستم» اما «نگذاشتند» نداریم! 🔻 علیه السلام می‌فرمایند «ایاک و ما یعتذر» یعنی در کاری که بعد می‌خواهید از آن کنید، وارد نشوید. نباید کسی بگوید من ، ولی . آدم باید وظیفه‌اش را بداند و هم بتواند به آن عمل کند. 👤 📝 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
انجمن دانشجویان ایرانی در مجارستان برگزار میکند: 💢«واکاوی نقش رسانه در مهندسی سیاسی جوامع» 🗓یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ 🕰۱۸:۳۰ الی ۲۰:۳۰ به وقت بوداپست ۲۱ الی ۲۳ به وقت تهران @asrehooshmandi
📊 پیش‌بینی اولیه از نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ پیش از برگزاری مناظره اول 🔹لایف‌وب با افکارسنجی کاربران در فضای مجازی طی یک هفته اخیر، آرای احتمالی نامزدها را پیش‌بینی کرده است. در این بررسی فقط نظرات کسانی که برای حضور در انتخابات به قطعیت رسیده‌اند، لحاظ شده است. 🔹بررسی‌ها نشان می‌دهد که رئیسی ۷۵٪، جلیلی ۹٪، رضایی ۶٪ و همتی ۳٪ از آرا را خواهند داشت. زاکانی، مهرعلیزاده و قاضی‌زاده نیز هرکدام صاحب ۱٪ آرا هستند. ۴٪ از کاربران نیز برای انتخاب رئیسی و یا جلیلی تردید دارند. 🔹در این بررسی، کاربرانی که فعالیت ربات‌گونه و سازمان یافته دارند از جامعه آماری حذف و با رعایت یکتا بودن کاربران بررسی شده، هر کاربر دارنده تنها یک رای در نظر گرفته شده است. @asrehooshmandi
📌مناظرات رکورد تلوبیون را زد @asrehooshmandi
عصر هوشمندی
@asrehooshmandi
⭕️ اولین ماراتن مناظره انتخابات ۱۴۰۰ از منظر بیگ دیتا ✍🏻معصومه نصیری؛ کارشناس و تحلیلگر رسانه 🔻انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ امروز با پخش نخستین مناظره میان ۷ کاندیدای احراز صلاحیت شده، وارد مرحله جدی خود شد. مناظره‌ای که رصد بیگ‌دیتای متاثر از آن نشان می‌دهد افکار عمومی نسبت به «شعارزدگی»، «برخوردهای سیاسی» و «تهمت» واکنش منفی داشته و در عین حال به برنامه و رعایت اخلاق در مناظره رویکرد مثبتی نشان داده‌اند و از این رو رویکردها نسبت به آقای رئیسی، جلیلی و قاضی زاده هاشمی مثبت و نسبت به آقای همتی به جهت زدن استارت ورود مناظره به حاشیه، منفی بوده است. 📊 نتایج رصد دیتاک از حدود ۵۰۰ هزار محتوای تولید شده در تلگرام، توییتر و اینستاگرام درباره مناظره اول نشان می‌دهد میزان درگیری مخاطبان با محتوا، نسبت به قبل رشد داشته و ساعت ۱۹ پیک تولید محتوای کاربران در هر سه بستر بوده است و این یعنی مناظرات بر افزایش مشارکت و ایجاد اقناع در افکار عمومی برای ایجاد تحول و تغییر مثبت در کشور نقش خواهد داشت. 🔻توییتری‌ها با ۱۰۲٫۲ هزار توییت، ۶۷٫۲ هزار ریتوییت و ۵۶٫۹ هزار لایک و ۱۱٫۱۰۴ هزار پست در ساعت به ارائه جملات کلیدی کاندیداها پرداخته‌اند که بیشترین محتوا مربوط به آقایان رئیسی، جلیلی، محسن رضایی و همتی بوده است. 🔻توییت «جلیلی: شما می‌گویید نمی‌شود! ما می‌گوییم می‌شود، شما نمی‌توانید.» با ۹۵۴ بار ریتوییت در حین و ساعت بعد از مناظره، پربازنشرترین محتوای توییتر بوده است. هشتگ نیز یک ساعت بعد از پایان مناظره به ترند اول توییتر فارسی تبدیل شده است . 🔻فضای تلگرام معطوف به برنامه‌های ارائه‌ شده از سوی کاندیداها و انعکاس آن در این بستر بوده است. کاربران تلگرام با ۶٫۵ هزار پست، ۲۴٫۶ میلیون بازدید و ۲۷۰ پست در ساعت به انعکاس بخش‌های مختلف اظهارات کاندیداها پرداختند. اهالی تلگرام برای دریافت اخبار و اطلاعات درباره مناظرات و حواشی آن به صفحات «خبر فوری» و «آخرین خبر» بیش از سایر صفحات توجه نشان داده‌اند. بر این اساس، خبر مربوط به اظهارات علیرضا زاکانی در بدو ورود به صداوسیما و اینکه با اژدهای هفت‌سر فساد رقابت می‌کند با ۲۱۵٫۸۶۸ هزار بازدید، پربازدیدترین مطلب تلگرام بوده است. 🔻کاربران اینستاگرام به‌عنوان منبع اصلی افکار عمومی با ۲٫۸ هزار پست، ۱۱٫۹ هزار کامنت و ۱۰۹٫۲ هزار لایک به کنشگری پیرامون مناظره نخست انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پرداخته‌اند. نظرسنجی تی وی پلاس درباره اینکه کدام یک از کاندیداها صحبت‌های بهتری را در مناظره ارائه کرده‌اند با ۷۹۴۵ هزار لایک، موردتوجه‌ترین محتوای اینستاگرام بوده است. ✅رصد و تحلیل گفتمان شبکه‌های اجتماعی ناظر بر این واقعیت است که از آنجا که مناظره اول درباره مهمترین موضوع جامعه یعنی «اقتصاد» بوده است، افکار عمومی به اظهارات درباره تولید، حمایت از اقشار کم‌درآمد، بازار سرمایه و بهبود وضعیت معیشت توجه بیشتری داشته و نسبت به بازتکرار دعواهای جناحی و سیاسی برخی کاندیداها و استفاده از برخی واژگان پرتکرار به‌ جای ارائه برنامه، واکنش داشته‌اند. تامین کسری بودجه از جیب مردم توسط دولت، تورم و سقوط ارزش پول ملی بیشترین محتواهای مورد توجه افکار عمومی در مناظره امروز بوده است. 🔹رصد بیگ‌دیتای تولید شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که در این دوره از انتخابات افکار عمومی با دقت و حساسیت بیشتری به رصد اظهارات کاندیداها پرداخته و توجه آن‌ها بیشتر معطوف به برنامه و منطق رفتار انتخاباتی خواهد بود تا متاثر از هیجانات کاذب درون مناظرات. بررسی امروز شبکه‌های اجتماعی و واکنش‌های کاربران نشان داد کاندیداها باید بدانند این دوره، دوره نه به "فریب" و "شعار" و سلام بر "برنامه" و "کارنامه" است. ۱۴۰۰ @asrehooshmandi
⭕️صعود همتی به صدر توییتر پس از مناظره اول؛ واکنش‌های پرتکرار اما منفی 🔹طبق آمارهای روزهای گذشته دیتاک، پس از مناظره اول، فضای مجازی شاهد روندی صعودی در تولید محتوا حول کاندیداها بوده و این موضوع درباره همتی، با وجود مناظره چالشی وی، چشمگیرتر بوده است. 📊بررسی دیتاک از بیگ‌دیتای حول همتی در طی روز مناظره و روز پس از آن نشان از افزایش حدود ۴۷۰درصدی این محتوا و بهبود امتیاز توجه وی از ۳۷ به ۷۰ می‌دهد. نکته جالب اینکه همتی پس از مدت‌ها توانسته بیشترین توجهات توییتر را به نام خود ثبت کرده و جای رییسی را در صدر این بستر بگیرد. تحلیل محتوای تولیدی توییتر حول همتی در تاریخ ۱۶ خرداد، پراکندگی احساسی این محتوا را ۸۵٪ منفی، ۷.۵٪ مثبت و ۷.۵٪ خنثی ارزیابی می‌کند. 🔹طبق این تحلیل، ۸۵٪ از کاربران بی‌برنامگی، فرار از پاسخگویی به سوالات اقتصادی، توهین و تهمت به دیگر نامزدها، تناقض‌گویی راجع به FATF و سواستفاده از جامعه زنان و قومیت ترک همتی را مورد انتقاد قرار داده‌اند و در مقابل تنها ۷٪ از کاربران از همتی به دلیل صداقت و تجربه مدیریتی وی تمجید نموده‌اند. ۱۴۰۰ @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎯 بازی با فیک نیوزها سلام مامان باباهای مهربون 📍یکی از موضوعاتی که آرامش روانی خانواده و به خصوص بچه‌ها رو بهم میزنه اخبار و اطلاعات نگران کننده‌ایه که همه روزه از طریق رسانه های مختلف به گوش می رسه. یه زمانی برای اینکه اخبار رو نشنویم، روزنامه نمی خریدیم یا اخبار سراسری رو نگاه نمی کردیم ولی این روزها اخبار داخل خونه، اتاق بچه ها و حتی اتاق والدین هم نفوذ کرده و جایی نیست که اخبار به گوش ما نرسه و روی زندگی ما اثر نداشته باشه.پس لاجرم همه‌ما به مهارت های سواد رسانه‌ای نیاز داریم. 📍درسته که مهارت سواد رسانه‌ای یک تکنیک علمی و دانشگاهیه ولی به این معنا نیست که ما نمی تونیم این مهارت رو یاد بگیریم یا حتما نیازه که در دوره‌های خاص شرکت کنیم. با یادگرفتن چند تا تکنیک ساده و به کار بردن اونها می تونید از خودتون و خانواده تون محافظت روانی داشته باشید. که تو این پست قصد داریم مهارت تجزیه و تحلیل فیک نیوزها رو با هم مرور کنیم. 🔗 کدومو؛ همپای خانواده‌ها ‌‌ @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎯فیک نیوز در قلب خانواده سلام مامان باباهای مهربون 📍 یکی از ضرورت های زندگی در دنیای جدید، مهارتهای سواد رسانه ایه، که تو این پست قصد داریم شما رو با یکی از مهارتهای سواد رسانه ای آشنا کنیم. 📍آشنایی با فیک نیوزها و روش های تحلیل و ارزیابی اون یکی از نیازهای خانواده است که تو این پست و چند پست دیگه کمی راجع بهش صحبت می کنیم. 🔗 کدومو؛ همپای خانواده‌ها ‌‌ @asrehooshmandi
⭕️فرانسه به مقابله با اخبار جعلی می‌رود/ راه‌اندازی آژانس ویژه‌ مقابله با فیک نیوز ◀️فرانسه از برنامه خود برای تشکیل یک آژانس ویژه‌ جهت مقابله با فیک نیوز(اخبار جعلی) و اطلاع‌رسانی نادرستِ خارجی که به ادعای پاریس هدف آن تضعیف دولت و آسیب رساندن به کشور است خبر داد. ◀️این اقدام که روز چهارشنبه توسط مقامات دولتی اعلام شد، برای مقابله با تلاش برای تاثیرگذاری در رای گیری در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور انجام شده است. ◀️فرانسه از هم‌اکنون خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در این کشور آماده می‌کند. جلوگیری از مداخله خارجی و مبارزه با خبرهای جعلی یکی از مهم‌ترین راه‌کارهای دولت برای سالم‌سازی فضای سیاسی فرانسه پیش از آغاز رقابت‌های انتخاباتی در سال آینده عنوان شده است. ◀️این آژانس که انتظار می‌رود در ماه سپتامبر راه‌اندازی شود، توسط اداره دبیرخانه عمومی دفاع و امنیت ملی فرانسه (SGDSN) اداره می‌شود و حداکثر ۶۰ نفر را برای تحقیق در مورد محتوای آنلاین استخدام خواهد کرد. ◀️آژانس ویژه مبارزه با اطلاع‌رسانی نادرست عامدانه و خبرهای جعلی که دولت فرانسه مدعی است برای جلوگیری از انحراف افکار عمومی و خنثی کردن اقدامات مداخله جویانه خارجی شکل می‌گیرد، زیر نظر دبیرخانه عمومی دفاع و امنیت ملی این کشور فعالیت خواهد کرد. ◀️«استفان بویلون» رئیس SGDSN(اداره دبیرخانه عمومی دفاع و امنیت ملی فرانسه)، اظهار داشت که آژانس به‌عنوان یک سرویس اطلاعاتی عمل نخواهد کرد و در مورد اصلاح یا تأیید حقیقت نیست بلکه هدف آن شناسایی حملاتی است که از یک کشور یا سازمان خارجی انجام شده و هدف آن ایجاد بی‌ثباتی سیاسی در دولت باشد. ◀️بویلون افزود: این آژانس به سیاستمداران، دیپلمات‌ها، دستگاه قضایی و مطبوعات و رسانه‌ها کمک خواهد کرد تا به‌عنوان مثال به خوبی متوجه شوند که از ۴۰۰ هزار توییتی که درباره موضوعات روز منتشر شده دست کم ۲۰۰ هزار توییت متعلق به یک مزرعه ربات در یک منطقه خارجی است. @asrehooshmandi
🔶 برآورد ایسپا از میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ 🔷 شهریور ۱۳۹۹ تا ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ در مجموع ۹ موج نظرسنجی انتخاباتی با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور اجرا شد (هشت موج به شیوه مصاحبه تلفنی با اندازه نمونه تقریبی ۱۵۰۰ نفر و یک موج به شیوه مصاحبه حضوری در میادین و معابر با اندازه نمونه ۵۱۵۰ نفر). 🔷 آخرین برآورد ایسپا از مشارکت شهروندان در انتخابات ریاست جمهوری بعد از برگزاری اولین مناظره ۳۸ درصد محاسبه شده است. @asrehooshmandi
🔶 از هر ۱۰ نفر افراد بالای ۱۸ سال کشور، ۳ نفر مناظره اول انتخاباتی را تماشا کرده‌اند 🔷 از کل پاسخگویان پرسیده شد: «روز شنبه اولین مناظره بین نامزدهای ریاست جمهوری برگزار شد. آیا شما این مناظره را دیدید؟» 🔷 نتایج نشان می‌دهد ۳۰.۷ درصد از پاسخگویان مناظره اول را دیده‌اند و در مقابل ۶۹.۳ درصد به این سوال پاسخ منفی داده‌اند. 🔷 ایسپا موج نهم نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری را با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور (شهر و روستا) از طریق مصاحبه تلفنی در تاریخ ۱۶ و ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ اجرا کرده است. @asrehooshmandi
عصر هوشمندی
@asrehooshmandi
⭕️ جدال کمتر کاندیداها؛ کنش بیشتر کاربران فضای مجازی نگاهی به مناظره دوم از منظر دیتا ✍🏻معصومه نصیری؛ کارشناس و تحلیلگر رسانه 🔹دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که کاندیداها در بدو ورود به صداوسیما، مقابل خبرنگاران اعلام کردند در این مناظره افکار عمومی شاهد بداخلاقی و تهمت نخواند بود. بر این اساس در این مناظره در مقایسه با قبل، شاهد جدال کمتر و ارائه بیشتر برنامه و دفاع از کارنامه کاندیداها بودیم. 🔹رصد دیتاک از چهار بستر خبر، توییتر، تلگرام و اینستاگرام حکایت از افزایش کنشگری کاربران فضای مجازی درباره مناظره دوم ریاست جمهوری داشته است. نکته‌ای که بر اساس نظر برخی تحلیلگران می‌تواند نشان از گرم شدن تنور انتخابات و امید به افزایش مشارکت رأی‌دهندگان باشد. 🔹بر این اساس کاربران توییتر با ۲۱۶٫۳ هزار توییت، ۱۴۰٫۹ هزار ریتوییت، ۸۲٫۴ هزار لایک و ۲۴٫۷۷۲ پست در ساعت به کنشگری درباره مناظره دوم پرداختند. 🔹هشتگ با ۱۷٫۶۲۵ بار، با ۱۰٫۶۵۹ بار، با ۱۰٫۶۰۲ بار، همتی با ۹۳۶۰ بار و با ۷۰۴۸ بار استفاده هشتگ‌های پرکاربرد فضای توییتر بوده‌اند. توییت سعید جلیلی مبنی بر اینکه «یک کشور اصلاح نمی‌شود مگر اینکه کارگزاران؛ زمامداران و مسئولینش صالح باشند و مسئولین اصلاح نمی‌شوند مگر با استقامت و پشتکار» لایک‌شده‌ترین توییت بوده است. 🔹اما کاربران اینستاگرام به‌عنوان مرجع افکار عمومی با ۹٫۷ هزار پست، ۳۸۱٫۸ هزار لایک، ۳۰٫۳ هزار کامنت و ۴۰۲ پست در ساعت و هشتگ‌های ، ، ۱۴۰۰ ، و درباره مناظره دوم کنش داشته‌اند. پست علی‌اکبر رائفی پور خطاب به همتی که «ای هلو، شفتالو، ای پامادور، ای قبله عالم حالا بگو چند؟» با ۲۶۰۲۰ لایک و ۱۱۲۸ کامنت محبوب‌ترین پست اینستاگرام بوده است. 🔹در فضای تلگرام بیشترین محتوا مربوط به ویدئوهای استخراج شده طرفداران کاندیداها از مناظره بوده است. کاربران تلگرام با ۲۰٫۳ هزار پست، ۳۹٫۹ میلیون بازدید و ۸۴۴ پست در ساعت به کنشگری درباره مناظره دوم پرداختند. پربازدیدترین پست تلگرام مربوط به خبر فوری و اعلام تماشای مناظره باهم و با حضور سیدمحمد حسینی و محمدعلی ابطحی با ۱۲۳۴۸۵ بازدید بوده است. 🔹در بستر خبر نیز ۴٫۵ هزار محتوا درباره مناظره دوم منتشر شده که به طور میانگین ۱۸۸ خبر در ساعت در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. از این میزان محتوا، سهم پایگاه‌های خبری ۲٫۴ هزار محتوا، روزنامه‌ها ۱۷۱ محتوا و خبرگزاری‌ها ۲ هزار محتوا بوده است. در میان تمام منابع خبری مشرق، مهر، ایسنا، خبرفارسی و خبرآنلاین منابع خبر پرنفوذ بر اساس میزان باز نشر بوده‌اند. 🔹به نظر می‌رسد واکنش‌ها و احساسات منفی افکار عمومی نسبت به جدل‌های مناظره قبل، بر روی روند مناظره دوم تاثیر گذاشته و فضا را برای در معرض قرار گرفتن برنامه‌ها مهیاتر کرده است. فضایی که می‌تواند به انتخاب کاندیدای با برنامه و اصلح منجر شود. ۱۴۰۰ @asrehooshmandi
💢پیامدهای «تبلیغات سیاه» نامزدها برای جلب نظر مردم 🔹معصومه نصیری در گفت و‌گو با ایرنا به تشریح شیوه های تبلیغاتی در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت. 🔸اگر قرار باشد که مهندسی افکار عمومی در ذیل تبلیغات سیاسی با سویه منفی انجام شود، برچسب‌زنی، اهریمن‌سازی، پاره‌حقیقت‌گویی، دروغ بزرگ و استفاده از تکنیک ترس و مظلوم‌نمایی استفاده می‌شود که بر این اساس احتمال فریب مخاطب هم معمولا بالاتر می‌رود. 🔸صرف بیان یک مشکل دردی را دوا نمی‌کند زیرا امروز همه مردم مشکلات را درک می‌کنند؛ امروز مساله اصلی، داشتن راهکار برای برون رفت از این مشکلات است. اینجا باید تفاوت بین سیاه‌نمایی و بیان مسائل کشور را بدانیم و اینطور نیست که هر آنچه در قالب طرح مسائل کشور بیان شد، به معنای سیاه‌نمایی است. 🔸در شرایطی می‌توانیم حرف از اعتماد مردم به رسانه بزنیم و بگوییم رسانه در قامت حرفه‌ای خود و بدون سوگیری در حوزه انتخابات ورود پیدا کرده که وام‌دار جریان یا گروه سیاسی نباشد و سعی بر شفاف‌سازی و مطالبه‌گری خاص مردم از کاندیداها و صدای مردم بودن،باشد. 👈متن کامل این مصاحبه را در لینک زیر بخوانید: 🔻 plus.irna.ir/news/84356831 @asrehooshmandi
۳۵۰.mp3
14.87M
🎧 صوت ۳۵۰مین گفتگوی زندهٔ جبهه 💬 موضوع: بایسته‌های فضای مجازی برای کودک و نوجوان 🎙با حضور دکتر محمد ، رییس شبکه پویا 🎛 این برنامه زنده، ۱۸ خرداد ۱۴۰۰، ساعت ۱۵ از کانال‌های جبهه و سایت 24on.ir پخش شد. 📥 مشاهده فایل تصویری در روبیکا👇🏻 👉🏻 https://Rubika.ir/jebheh جبههٔ اسلامی در فضای مجازی ✊🏻 https://eitaa.com/joinchat/543817728Cc264cfff87
هدایت شده از حرف حساب
| ۱۰ ✳ «به من چه» نداریم! 🔻 یک نفر در مشغول می‌شود، مرتکب می‌شود. یکی نگاه می‌کند. می‌گوید به من چه، دیگری می‌گوید من و او را که در یک قبر دفن نمی‌کنند، فکر نمی‌کند که مَثل جامعه، مَثل کشتی است، اگر در یک کشتی آب وارد بشود، ولو از جایگاه یک وارد شود، تنها آن فرد را غرق نمی‌کند بلکه همه‌ی مسافرین را یک‌جا غرق می‌کند. 👤 📚 📖 ص ۲۷۸ 👈 : رأی ندادن در درجه‌ی اول و رأی نادرست دادن در درجه‌ی دوم، است و نهی از آن، . در ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ فرمودند: درصیّت‌نامه‌ی امام یک عبارت بسیار هشداردهنده‌ای هست که می‌فرمایند: «عدم حضور در انتخابات، در بعضی مقاطع چه بسا گناهی باشد در رأس گناهان کبیره» یادمان باشد: همه در یک کشتی نشسته‌ایم! ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f