فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آزادی بیان یا آزادی تعصب؟؟
افشاگری شهروند چینی در یکی از شبکههای اجتماعی از تاثیر #امپراطوری_رسانهای آمریکا در جهان
هیچکس به آنفولانزای خوکی نگفت ویروس آمریکایی با اینکه میلیونها انسان رو کشت و هر سال هم می کشد!
رسانه تعیین میکند ما چه موضوعی را از چه زاویهای ببینیم.
@asrehooshmandi
4_5902309835310892970.mp3
1.96M
🔻ویژه برنامه های «انتخابات و سواد رسانهای»
🎯نگاهی به چند روش پرکاربرد برای انحراف افکار عمومی در زمان انتخابات
📌تکنیک رسانه ای این روزهای برخی کاندیداها و جریانات سیاسی:
📍برچسب بزن، حقیقت را تکه پاره کن و آینده را وحشتناک توصیف کن
🎯کارشناس برنامه: معصومه نصیری ـ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران
📻برنامه "موج" را هر روز ساعت ۱۳:۲۰ دقیقه از رادیو گفت وگو بشنوید.
🆔 @entekhabat_resane
#تیتر
🔻درباره کاربرد زبان تهییج کننده در #تیتر ﺣﺮفﻫﺎی ﺑﺴﻴﺎری وﺟﻮد دارد. در اﻳﻦ ﻧﻮع ﺗﻴﺘﺮﻫﺎ، ﻫﺪف ﭘﻴﺶ از آﻧﻜﻪ اﻧﺘﻘـﺎل اﻃﻼﻋﺎت و ﺧﺒﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺗﻠﻘﻴﻦ و اﻟﻘﺎ اﺳﺖ.
🔻ﺑﻪ دﻳﮕﺮ زﺑﺎن در ﺗﻴﺘﺮﻫﺎی ﺗﻬﻴﻴﺞﻛﻨﻨﺪه، ﭘﻴﺶ از آﻧﻜﻪ ”ﭘﻴﺎم“ ﻣﻄﺮح ﺑﺎﺷﺪ، ﺧﻮد ”ارﺗﺒﺎطﮔﺮ“ ﻣﻄﺮح اﺳﺖ.
🔻اﻳﻦ ﺗﻴﺘﺮﻫﺎ ﻫﻨﮕﺎمی ﺑﻪﻛﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ میﺷﻮﻧﺪ ــ ﺑﻪوﻳﮋه ﺑﺮای #ﺗﻴﺘﺮ اول ــ ﻛﻪ روزﻧﺎﻣﻪ اﺣﺴﺎس میﻛﻨﺪ آﻧﭽﻪ را ﻛﻪ ﻣﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ آن اﺳﺖ، در ﻣﻌﺮض ﺗﻬﺪﻳﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳـﺖ. اﻳـﻦ ﺗﻴﺘﺮﻫﺎ ﻛﻪ از جمله ﺗﻴﺘﺮﻫﺎي راﻳﺞ ﺑﻪ وﻳﮋه در ﻣﻄﺒﻮﻋﺎت ﻏـﺮب ﻫـﺴﺘﻨﺪ، ﺑـﺮای ﻣﻨﺰوی ﻛﺮدن و دور راﻧﺪن ﻧﮕﺮشﻫﺎی ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻛﺎرﺑﺮد ﻳﺎﻓﺘﻪاﻧﺪ.
🔻ﻳﻜﻲ از ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎی ﺗﻴﺘﺮﻫﺎی ﺗﻬﻴـﻴﺞﻛﻨﻨـﺪه ﻛـﻪ ﻋﻤـﻼً ﺑـﻪ ﻓﺮﻫﻨـﮓﻫـﺎی ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎي ارﺗﺒﺎطی راهﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﺗﺎ ﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪان ﺑﻪ ﻣﺒﺎﺣﺚ #ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺑـﺎ ﻧﻤﻮﻧه آن آﺷﻨﺎ ﺷﻮﻧﺪ، ﺗﻴﺘﺮ ﻣﻌﺮوف ﻧﺸﺮﻳه ﺳﺎن (SUN) اﻧﮕﻠـﻴﺲ در زﻣـﺎن ﺟﻨﮓ ﻓﺎﻟﻜﻠﻨﺪ (اﻧﮕﻠﻴﺲـ آرژاﻧﺘﻴﻦ، ۱۹۸۲) اﺳﺖ. ﺗﻴﺘﺮ اﻳﻦ روزﻧﺎﻣﻪ ﻛﻪ ﺑﺮاي ﺗﻬﻴﻴﺞ ﻣﺮدم اﻧﮕﻠﻴﺲ زده ﺷﺪ، ﻓﻘﻂ ﻳﻚ ﻛﻠﻤﻪ ﺑﻮد: Gotcha
اﻳﻦ ﻛﻠﻤﻪ ﺷﻜﻞ ﻣﺤﺎورهای اﻳﻦ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ
We have got, what we wanted
ﻳﻌﻨﻲ "ﺑﻪ ﻫﻤﻪﭼﻴﺰ دﺳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻴﻢ" ﻳﺎ "آﻧﭽﻪ را ﻛﻪ ﻣﻲﺧﻮاﺳﺘﻴﻢ ﺑـﻪ دﺳـﺖ آوردﻳﻢ"
یونس شکرخواه
@asrehooshmandi
🎯چگونه #اخبار_جعلی در اینترنت را تشخیص دهیم؟
در نوامبر ۲۰۱۶ پژوهشگران دانشگاه استنفورد هشدار دادند که : بسیاری از دانشجویان آمریکا توانایی تشخیص "گزارشخبری"، "مقاله فنی" و "آگهی خبری" را از هم ندارند. این کمبود سواد رسانهای میتواند پیامدهای ناگواری داشته باشد.
◀️ اگر میخواهید توانایی خود را در تشخیص خبر درست از شایعه و خبرهای ساختگی تقویت کنید باید این ۵ پرسش را در هنگام خواندن خبر از خود بپرسید.
1️⃣ خبر را #چه_کسی نوشته است؟
👈 در خبر درست همیشه نامی واقعی از یک خبرنگار یا روزنامهنگار واقعی، که قابل پیگیری باشد به عنوان مرجع و منبع خبر گفته میشود ولی در خبرهای ساختگی، شایعه یا تبلیغاتی، چنین چیزی وجود ندارد. وقتی نام نویسنده یا گوینده را در خبر میبینید حتما بیوگرافی او را نیز دنبال کنید.
🔸 اینگونه درمییابید که آیا این "گزارش خبری" است و یک خبرنگار به قصد اطلاع رسانی آن را نوشته است یا یک "مقالهی فنی" است که یک کارشناس مطلع از موضوع خبر، آنرا نوشته است یا اینکه چیز دیگری از قبیل تبلیغات، شایعه یا خبر ساختگی است!
2️⃣ خبر #چه_چیزی میخواهد بگوید؟
👈خبر واقعی وقتی درباره موضوعی جنجالی باشد معمولا آنرا به نقل از منابع واقعیِ معتبر که قابل پیگیری باشند، میگوید. درحالیکه خبر ساختگی منبع دروغین، آدرس اینترنتی ساختگی، عنوان کلی غیرقابل پیگیری، یا با استناد به مطالب مشابه غلط انداز دیگر میگوید که با اندکی کندوکاو و ژرفنگری، نادرستی آن قابل تشخیص است.
3️⃣ خبر چه #زمانی منتشر شده است؟
👈حتما به تاریخ انتشار خبر دقت کنید اگر به کلمههای "خبر فوری" در خبر بر میخورید بیشتر دقت کنید زیرا احتمال ساختگی بودن یا تبلیغاتی بودن آن بیشتر است.
4️⃣ خبر در #کجا منتشر شده؟
👈 خبر درست و مهم، حتما در خبرگزاریها و سایتهای مشهورِ دارای اعتبار نیز منتشر میشود. اگر خبر را برای نخستین باردر شبکههای اجتماعی میبینید باید پیش از بازنشر و فرستادن آن برای دیگران، تلاش کنید تا درستی آن را بیازمایید.
5️⃣ از خواندن خبر چه #احساسی به شما دست میدهد؟
👈 خبر ساختگی مثل همهی تبلیغات دیگر برای برانگیختن احساس شما طراحی شده است. پس اگر با خواندن خبری بسیار ناراحت شدید، دِرَنگ کنید و نفس عمیقی بکشید.
💠ادعایی که در خبر وجوددارد را دست کم در سه خبرگزاری یا رسانهی معتبر تحقیق کنید و سپس تصمیم بگیرید که خبر را ساختگی یا واقعی به حساب آورید.
💠نباید همهچیزرا زود باور کرد. هیچ چیزی بهتراز تفکرانتقادی در روبرو شدن با خبر نیست.
💠 اگر ۵ پرسش بالا را در خواندن خبرها رعایت کنید به تدریج سواد رسانهای خود را افزایش میدهید.
▪️فراسوی سیاست
▪️اخبار جعلی
▪️سواد رسانهای
@asrehooshmandi
🎯#تلهی_ادعاهای_ساختگی
🔻یکی از روشهای مرسوم مورد استفاده کاندیداها و جریانات سیاسی حامی آنها، طرح ادعاهای برانگیزاننده احساسات مخاطبان و ارجاع سند سخنانشان به زمانی نامشخص است. زمانی که معمولا هم فرا نمیرسد و در بلندمدت نیز از سوی افکارعمومی به فراموشی سپرده میشود اما در کوتاه مدت میتواند بر روی رای رایدهندگان تاثیر بگذارد.
🔹به مثال زیر دقت کنید:
«فساد در ارکان حکومت چنان فراگیر شده که به شورای نگهبان رسیده است. برای تایید صلاحیت یک نامزد ۴میلیارد تومان دریافت میکنند. این فساد شایعه نیست و #بزودی ابعاد این فساد معلوم میشود.»
🔻طرح ادعاهای بزرگ و اعتباربخشی ساختگی مثل آوردن ارقام و بیان واژههایی مثل #بهزودی، #درآینده، #خواهیمگفت، #افشا_خواهیم_کرد، #اسنادش_رومیشود و... در بازه زمانی انتخابات، بهصورت مهندسی شده و جهت انحراف افکار عمومی مخاطب صورت میگیرد.
🔻#کلی_گویی، #هوچی_گری، طرح یک سلسله #ادعاها، ابا نداشتن از #اتهام_زنیهای بزرگ و... همواره باید نشانهای برای تردید به یک ادعا یا متن باشد اما این موضوع در ایام انتخابات اهمیت چندین برابر پیدا میکند.
🔻ضروری است در ایام انتخابات در #تلهی_ادعاهای_ساختگی قرار نگیریم. اگر مطرحکننده ادعایی، ارائه سند حرفهایش را به بعد موکول کرد یعنی شما در پازل یک بازی سیاسی قرار گرفتهاید و روی برانگیختن احساس شما و زودباوریتان حساب ویژهای باز شده است.
#معصومه_نصیری
#کارشناس_رسانه
@entekhabat_resane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹وقتی شهاب حسینی، مارپیچ سکوت را دور میزند
🌀نظریه مارپیچ سکوت الیزابت نوئل نئومان میگوید اگر افراد حس کنند از نظر فکری در اقلیت قرار دارند یا احساس کنند افکار عمومی در جهت فاصله گرفتن از فکر آنهاست، ترجیح میدهند سکوت اختیار کنند وهر چقدر اقلیت بیشتر سکوت کند، مارپیچ سکوت تشدید میشود.
🌀اما شهاب حسینی در چنین شرایطی جایزه جشنواره کن را به امام زمان(عج) تقدیم میکند و تحت تاثیر جریان غالب رسانه ای یک گروه و ترس از کنار گذاشته شدن قرار نگرفته و میگوید اسلام در ایران برای پنجاه سال قبل نیست، از ۱۴۰۰ سال قبل تمام هنر ایران با اسلام عجین است و حافظی که دیوانش رو طاقچه خانه شماست، قرآن را با چهارده روایت از حفظ میخوانده است.
🌀او گرفتار مارپیچ سکوت نشده و به قول خودش می تواند بگوید ندیدم یا نشنیدم، اما نمیتواند بگوید نفهمیدم.
@asrehooshmandi
⭕️پایان Privacy در جهان!؟!
💢یک استارتاپ آمریکایی یک App مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کرده که با گرفتن یا Upload کردن عکس از یک نفر نه تنها اسم او را تشخیص میدهد بلکه ویژگیهای خصوصی اخلاقی و رفتاری و اعتقادی او را نیز بیان میکند!
💢این App با تطبیق عکس دریافت شده با بیش از ۳ میلیارد عکس موجود در دیتابیس خود قادر است نام شخص را تشخیص داده و سوابق فکری و اخلاقی و رفتاری او را آشکار سازد! به این ترتیب میتوان گفت که این App می تواند نقطه پایانی باشد بر Privacy در جهان!
💢دیتابیس این App از آنالیز اطلاعات موجود در شبکه های اجتماعی مختلف و برخی Game ها بدست آمده است.
✅مهم: یووال نوح هراری به درستی گفته که زمانیکه شما Data دارید دیگر نیاز به اعزام سرباز جهت کنترل کشورهای دیگر ندارید!
#سواد_رسانه_ای
#بیگ_دیتا
@asrehooshmandi
📍در گفت و گوی فارس با عضو هیات مدیره انجمن سواد رسانهای ایران بررسی شد:
🔻کرونا؛ موج اخبار دلهرهآور و بیتوجهی به امنیت روانی افکار عمومی
🔹آسیب ویروس اخبار جعلی چند برابر بیشتر از «کرونا» است.
🔹همانطور که شفافیت در امر اطلاع رسانی مهمی است که نباید از آن غافل شد، متعاقب آن نیز باید بیش از تمرکز بر تعداد کشته یا درگیر شدگان، بر اطلاع رسانی پیشگیرانه و آگاهی بخش تاکید شود.
🔹شاید بتوان گفت پاشنه آشیل تمام رخدادهایی که خاصیت بحران دارند، نبود پیوست رسانهای و فقدان سواد رسانهای در مسوولان، مردم و رسانههاست.
🔹مادامی که به محض احساس خطر به یاد اهمیت سواد رسانهای میافتیم، مهارت افزایی و ارتقای این مهم در شرایط فعلی قرار خواهد داشت.
❇️متن کامل را در لینک زیر بخوانید:
👉 http://fna.ir/dfgunu
🆔 @asrehooshmandi
❇️جنگ رسانهای یعنی همین
🔹وقتی از جنگ رسانهای علیه کشور سخن به میان میآید یعنی جنگ ذهنیتها برای تغییر عینیتها. برای رسیدن به این منظور متن، عکس، فیلم و نشانههای گوناگون بهکار گرفته میشوند تا هدف محقق شود.
🔹نگاهی به تصویر طراحی شده توسط بیبیسی برای انتخابات مجلس که در پس زمینه همه اخبار، میزگردها و ... از آن استفاده شده، تامل برانگیز است. عدد هشت در این تصویر به ظاهر کم اهمیت در راستای روایت اصلی این روزهای بی بی سی یعنی نه مردم به صندوق رای و تحریم انتخابات، به شکل تیک برعکس و با رنگ قرمز است. این تصویر در کنار محتواهای دیگر تولید شده در این رسانه در ذهن مخاطب همان اثری را میگذارد که موردنظر طراحان بوده است.
🔹این رسانه حتی در نحوه پوشش اخبار کرونا در ایران نیز در پازل جنگ رسانهای خود بهخوبی ایفای نقش میکند و ۴۳ ابتلا به کروناویروس و هشت تن جان باخته را اینگونه منتشر میکند: « افزایش۶۰ درصدی تعداد قربانیان و۵۴ درصدی تعداد مبتلایان در ۲۴ ساعت گذشته»
🔹یا در حالی که بر اساس اعلام موسسه جان هاپکینز که صفحهای را برای مشاهده آنلاین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به صورت لحظهای راه اندازی کرده است، کشور چین بیشترین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا را دارد و پس از آن کره جنوبی، ژاپن و سنگاپور در مقامهای دوم تا چهارم هستن و ایران نیز پس از ایالات متحده در مقام نهم قرار دارد، اعلام میکند کرهجنوبی، ژاپن، ایتالیا و ایران کانونهای اصلی بعد از چین هستند.
🔻اصل سخن این است وقتی از جنگ رسانهای میگوییم یعنی باید برای مقابله با آن اتاق برنامهریزی، طراحی، اجرا و فرماندهی تشکیل شده و به این پراکندهکاری و تولیدات بیهدف رسانهای پایان دهیم. در جنگ رسانهای آنهایی پیروز هستند که بهتر میبینند، بهتر روایت میسازند و بهتر روایتشان را تثبیت میکنند.
🔻این انتخابات به پایان رسید اما ما همواره در میانهی جنگ رسانهای تمام عیاری قرار داریم که اکثرا هم چندان موفق از دل آن بیرون نمی آییم. وقت آن رسیده است که برای این موضوع فکری اساسی شود. حوزه جنگ رسانهای میدان عمل است نه حرف. به سخنران نیاز ندارد به طراح و افراد اهل عمل نیاز دارد. به کسانی که مختصات رسانه را به خوبی شناخته و منتظر نمیمانند تا پس از حمله، دفاع کنند. آنها برای حمله پیروزمندانه، طراحی موضع میکنند.
#معصومه_نصیری
#مدرس_سوادرسانهای
@asrehooshmandi
4_5949329037028492600.mp3
8.92M
📻برنامه عصر من رادیو جوان بررسی کرد:
💠اخبار #کرونا و نقش سواد رسانهای در مواجهه دقیق با آن
💠چگونه شایعات کرونایی را از اخبار صحیح تفکیک کنیم؟
🌀کارشناس برنامه: معصومه نصیری ـ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانهای ایران
@asrehooshmandi
🔴مدیر اندیشکده ضد ایرانی دفاع از دموکراسی FDD:
#کرونا کاری را انجام داد که تحریمهای اقتصادی آمریکا نتوانست: توقف صادرات غیرنفتی ایران!
🔻بله، کرونا بسیار فراتر از یک ویروس است. ویروسی که اقتصاد کشورها را نشانه گرفته.
جنگهای نوین بدون شلیک حتی یک گلوله، کشته های فراوانی بر جا میگذارند.
"معصومه نصیری"
@asrehooshmandi
#جور_دیگر | 🔸 اینفودمی
🔻#اپیدمی (epidemic) یا همهگیری؛ بروز بیش از حد یک بیماری یا عارضه در جمعیتی معین است.
🔻#پندمی (pandemic) همان اپیدمی است که با شتابی بیشتر در سطوح منطقهای، قارهای و جهانی بروز میکند. مثل همین #کرونا.
🔻#اینفودمی (infodemic) همهگیری اطلاعات است تا آن حد که راه حلیابی برای مسئله را دشوار میکند. مثل بلایی که حرفهای بیپایه غیر متخصصها و یا فیکنیوزها در محافل فیسبوکی، توییتری و تلگرامی و ... بر سر همین کرونا در آوردهاند.
یک توصیه:
لطفن در محافل اینفودمیک به خصوص با لعاب آکادمیک توقف نکنید، به نظرم خطرات ابتلا به "رضایت از میزان شعور" به مراتب بیشتر از ابتلا به کرونا است.
دکتر یونس شکرخواه
@asrehooshmandi
🔸تکنیک|رسانه
✅#بازنمایی کرونا به سبک بی بی سی
🔻بی بی سی که طی روزهای گذشته حجم قابل ملاحظهای از اخبار خود را به شیوع کرونا در ایران آنهم با رویکرد القای ناامیدی و یأس، اختصاص داده است، در اخبار خود درباره کرونا، از تصاویر اماکن مذهبی استفاده میکند.
🔻همانگونه که در بازنمایی عزاداری محرم به دفعات از تصاویر قمه زنی استفاده کرده و در کنار این تصاویر از فرهنگ شهادت طلبی شیعیان سخن گفته است.
🔻بازنمایی کرونا در کنار این تصاویر در ضمیر ناخودآگاه مخاطب ایجاد مواجهه سوگیرانه نسبت به اماکن مذهبی میکند.
🔹یادمان باشد رسانهها اخبار را شکل میدهند و می سازند.
🔹یادمان باشد تصاویر، کنار کلمات و عنوان سازی ها، در خدمت القای مفهومی خاص به مخاطب هستند.
🔅معصومه نصیری _ مدرس سواد رسانهای
@asrehooshmandi
هدایت شده از بیداری ملت
343277025(1).mp3
3.31M
💢حواسمان به ایران #پساکرونا باشد
🔻بررسی چند نکته مهم که غفلت از آن، خطایی راهبردی محسوب میشود.
🔻امیدواری ما، هم کرونا را شکست میدهد هم دشمن را.
#معصومه_نصیری
عضو هیئت مدیره انجمن سوادرسانه ای ایران
🔴 بیداری ملت
@bidariymelat
@bidariymelat
◼️انا لله و انا الیه راجعون
صد حیف...
حامد جلالی کاشانی، همکار و آشنای رسانهای ، فعال فرهنگی، مستندساز و یک فعال تمام عیار حوزه جنگ نرم بر اثر مشکل حاد ریوی ناشی از بیماری کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری تهران درگذشت.
روحش شاد و محشور با حضرت سیدالشهدا(ع). برای شادی روحش فاتحهای بخوانیم.
@asrehooshmandi
💢مرحله اول دومین المپیاد بین المللی سواد رسانه ای برگزار شد
💢به گزارش باشگاه سواد رسانه ای، مرحله اول دومین دوره المپیاد بین المللی سواد رسانه ای (IMLO 2020) با حضور شرکت کنندگانی از چهار کشور هند، فیلیپین، ایران و عمان برگزار شد.
💢این آزمون به صورت آنلاین در اپلیکیشن اختصاصی المپیاد بین المللی سواد رسانه ای (اپلیکیشن IMlo) راس ساعت نه صبح به وقت گرینویچ به صورت جهانی برگزار شد.
💢برگزیدگان مرحله اول IMLO 2020 ، در مرحله دوم این رویداد که در شهر مسقط کشور عمان برگزار می شود، طی دو روز به رقابت خواهند پرداخت.
#IMLO2020
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢پشت پرده یک کلیپ موهن
🔻سواد رسانهای در تلاش است تا به مخاطب بیاموزد «خطهای نانوشته» پیامهای رسانهای را بخواند. به عقبه فرد و رسانه توجه کرده و فراموش نکند «ایدئولوژی» و «اقتصاد» نقش تعیین کنندهای در تولید رسانهای دارد.
🔻با این وصف به کلیپی که این روزها موجب وهن اسلام و شیعه شده و فردی با حرکت غیر عقلانی خود موجب هجمه های فراوان به دین شده است، نگاه کنید.
از رد پای فرقه شیرازی و شیعه انگلیسی تا مسیح علی نژاد و ...
🔻 قبل از اینکه شروع به فحاشی به دین و افراد متدین کنید و همه را افرادی نادان خطاب کنید، بررسی کنید این رفتارهای خرافی از کجا آب میخورد.
✅اسلام دین عقلانیت و منطق است. رفتارهای مسلمانان اجاره ای را پای دین نگذارید.
✍معصومه نصیری_ مدرس سواد رسانهای
@asrehooshmandi
#قدردانیم
🌀این روزها که ما نگرانیم از خانه خارج شویم، کادر درمان نگران هستند به خانه هایشان بروند که نکند خدای ناکرده ناقل بیماری باشند.
🌀باید قدردان زحمات تمام پرستاران و پزشکان باشیم.
🌀در کنار این عزیزان، بیمارستان ها نیروهای خدماتی دارند که لباس های آلوده را می شویند، برای بیماران غذا درست می کنند، محیط را نظافت می کنند و...
🙏قدردان تک تک این بزرگواران گمنام و مهربان هم باشیم.
#جهاد_ادامه_دارد
#باهم_کرونا_را_شکست_میدهیم
@asrehooshmandi
حواسمان به ایران پس از کرونا باشد/ تصویر کشورمان را مخدوش نکنیم | خبرگزاری فارس
https://www.farsnews.ir/news/13981214000529/%D8%AD%D9%88%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%AE%D8%AF%D9%88%D8%B4-%D9%86%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85
@asrehooshmandi
✅جنگ روایت ها در کرونا/ چطور به چالش رقص رسیدیم
یک نکته؛ جنگ روانی با جنگ روایت ها متفاوت است. مبنای اصلی جنگ روانی شایعه است. اما جنگ روایت، جنگ شناختی است. خوانش شما از واقع است. پسا حقیقت اینجاست. مبارزه با این جنگ بسیار سخت تر است و مهمترین نکته این است که سربازان مبارزه در این جنگ همه مردم اند.
اما یک روش رایج در جنگ روایت ها، استدلال استقرایی است. در این روش یک جزء را به کل تعمیم می دهند. یک خبر مبنای تفسیر کل صحنه می شود.
اما جنگ روایت ها در کورنا چطور شکل گرفت و چرا به چالش رقص رسید؟
🔹یکم. بی اعتنایی.
اول گفتند حکومت بی اعتناست. مستندشان هم حرم و نماز جمعه و نام یک شرکت هواپیمایی یا فیلمی از یک ماشین اورژانس مقابل بیمارستان فرمانیه بود.
اما گزارش کامل از بسیج ملی و حکومتی باعث شد این گزاره نگیرد.
🔹دوم. پنهان کاریی.
بعد گفتند حکومت پنهان کارست. ولی انتشار امار روزانه مبتلایان و مرگ و میر و بعد هم منتشر شدن اولین آمار قبل از انتخابات با علم به اینکه روی مشارکت هم تاثیر گذارست، این گزاره را باطل کرد.
🔹سوم. بی تدبیری
مرحله سوم گفتند بی تدبیرست. چنان وانمود کردند که ایران با بی تدبیری باعث شده است کورنا به امارات و کانادا و افغانستان و لبنان و آلمان منتقل شود. طبیعتا این تصویر همه نمی توانست ماندگار باشد. چون نحوه اطلاع رسانی دقیق از میزان بهبود یافته ها و تصمیمات کلان درمانی باعث میشد مردم بی تدبیری را باور نکنند.
🔹چهارم. ناتوانی
در نهایت گفتند تدبیر دارند اما توان ندارند. اینجا بود که پمپئو و ترامپ به کمک ابرروایت آنها آمدند و البته پاسخ سرد داخلی و بی اعتنائی به پیشنهاد آنها در کنار توان ایران در تولید کیت های تشخیص و تولید ماسک های نانوئی و غیره این روایت را هم باطل کرد.
🔹پنجم و گام آخر خود مردمند.
از حکومت ناامید شدند و سراغ خود مردم آمدند. با 3 روش.
🔸روش اول تخریب سرمایه های معنوی و اعتقادی مردم. به تمسخر گرفتن دعا و مناجات آنهم با تمسک به فیلم یک شیعه انگلیسی که ضریح را لیس میزد.
🔸روش دوم نشان دادن بی اعتمادی اجتماعی بود. اینکه مردم به فکر هم نیستند. در همین رابطه اخباری از محتکرین مستندشان شد. طبیعی بود که با موج خبرهای خوب از همدلی های اجتماعی عملا عقب نشستند.
🔸روش سوم تقابل مردم با مردم بود. #چالش_رقص را باید اینجا ببینید؛ با دو اثر:
اول اینکه دو جریان را مقابل هم قرار دهند. جریان دعا و نیایش با جریان رقص و شادی.
دوم اینکه از خط مقدم بودن سفید پوش ها در جمهوری اسلامی بسیار عصبانی شدند و با این چالش و شکل دادن دوقطبی، تلاش می کنند بین فرهنگ متنوع جامعه پزشکی با ارزش هائی مثل فداکاری که آنها را به انقلاب نزدیک می کرد فاصله بیاندازند.
جنگ شناختی امروز خود مردم را هدف گرفته است؛ هوشیار باشید از شکل گیری دوقطبی ها.
#جنگ_روایتها
محسن مهدیان
@asrehooshmandi
اگـر چیزی را
با گوشهایت نشنیدی
و با چشمهایت ندیدی،
آنرا با ذهنی
کوچک ابداع نکن
و با دهانی
بزرگ به اشتراک نگذار ...
✅مراقب شایعات و جوسازی ها درباره کرونا باشیم و هر چیزی را باور نکنیم.
✅ شایعات معمولا زمانی که یک موضوع مهم است و ابهاماتی درباره اش وجود دارد، بیشتر جولان می دهند و زودباوری ما به یکه تازی آن کمک میکند. «زودباوری» پاشنه آشیل حضور ما در شبکههای اجتماعی است.
#زودباور_نباشیم
#سوادرسانه_علیه_کرونا
#شایعه
@asrehooshmandi
🔸اطلاعیه تغییرات کرونایی المپیاد سواد رسانهای
🔹زمان برگزاری مرحله اول المپیاد: 1 خرداد 99
🔹تمدید مهلت ثبت نام فردی و گروهی تا 20 اردیبهشت ماه 99
🔹 مرحله اول المپیاد به صورت آنلاین و از طریق اپلیکیشن رسمی المپیاد سواد رسانهای برگزار میشود.
🔸ثبت نام و اطلاعات بیشتر در:
🌐http://imlc.ir/?p=3442
@asrehooshmandi
چند نکته مهم درباره #آنتی_ویروسهای_رسانه_ای
🔻اخبار بد را در تلفن همراهمان قرنطینه کنیم.
🔻مهمترین ارزش جامعه مجازی را از «چه کسی مطلع تر است؟» به «چه کسی مطمئن تر است؟» تغییر دهیم.
✅منتظر آنتی ویروس های جدید رسانهای باشید😉
💢دکتر محمدصادق باطنی
@asrehooshmandi
🌀بی توجهی به حوزه شناختی در زمینه برنامه ریزی رسانه ای خطایی راهبردی است
🔸معصومه نصیری ـ عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرگزاری فارس گفت: خوانش مستمر اخبار کرونا موجب تاثیرات بر حوزه شناختی افراد و رفتاری منفعلانه در برابر سیل اطلاعات خواهد شد.
🔸میزان اخبار منفی و شایعات در مورد کرونا منجر به تولید اضطراب می شود/در زمینه اخبار مربوط به کرونا میزان بارش اخبار و تاثیرات شناختی آنها را مورد توجه قرار ندادیم.
🔸خوانش مستمر اخبار کرونا موجب تاثیرات بر حوزه شناختی افراد و رفتاری منفعلانه در برابر سیل اطلاعات خواهد شد.
🔸پیوست رسانه ای مبتنی بر مباحث علوم شناختی درباره کرونا ضرورتی غیر قابل انکار است.
🔸امروز در حوزه برنامه ریزی برای تولیدات موثر رسانه ای بی توجهی به حوزه شناختی خطای راهبردی است.
✅متن گفت و گو خبرگزاری فارس را در لینک زیر بخوانید.
http://fna.ir/dfk28z
@asrehooshmandi
🔴کوتاه با اهالی رسانه
✍️معصومه نصیری
🎯بیماران بستری شده به علت کرونا در بیمارستان ها، وقتی اخبار رسانه ها درباره مرگ و میر، نحوه خاکسپاری فوت شدگان، عکس های مرتبط با این مساله را می بینند و می خوانند بشدت می ترسند و امیدشان برای مبارزه با بیماری را از دست می دهند، آنها با دیدن هر خبر و عکس یک بار می میرند و زنده می شوند.
🎯در زمینه انتشار اخبار مربوط به کرونا شفافیت در اطلاع رسانی و قوام یافتگی اخبار موضوعی فراتر از انتشار لحظه به لحظه اخبار فوت شدگان و ... است. این مدل از کنشگری رسانه ها ضمن اینکه اثرات روانی میان مدت و بلندمدتی روی افکار عمومی دارد، درگیرشدگان با بیماری و خانواده های آنها را آزار می دهد. «مخاطب آزاری» به بهانه نشر اخبار، نقض اخلاق رسانه ای و مسوولیت اجتماعی است.
🎯رسانه هایی که دارای استراتژی دقیق هستند در دوران بحران، علاوه بر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در زمان بحران، به تاثیرات تولیداتشان در دوران بعد از بحران نیز دقت میکنند. یک لحظه از خودمان سوال کنیم آیا این پمپاژ اخبار موجب افزایش تاب آوری مخاطبان در حین و بعد از کرونا می شود یا آنها را افرادی عصبی و ناراحت با درجه بالایی از حس بدبینی به کشور؟ اساسا این مدل از اطلاع رسانی آیا بهترین مدل از اطلاع رسانی است؟ آیا تاکتیک و روش جایگزین دیگری برای اینکه هم رسالت رسانه ای انجام شود و هم حقوق افکار عمومی محترم شمرده شود وجود دارد؟
🎯رخدادها روز به روز تغییر میکنند، گونه های نوین رسانه ای پا به عرصه می گذارند و نحوه مدیریت افکار عمومی دستخوش تحول میشوند اما ما کماکان طبق همان فرمول همیشگی نظام رسانه ای خود را تنظیم و تعریف می کنیم. هنوز با شیوه وی گفت و وی افزود خبر می نویسیم، هنوز هم واکنشی تولید محتوا می کنیم و نه کنشی، هنوز هم در شرایط بحران قهرمان پروری نمی کنیم و با چینش اخبار منفی و ناامید کننده خارج از توان تحمل روحی مردم، رنجشش اجتماعی ایجاد می کنیم.
این سخنان وقتی برایمان معنا پیدا میکند که روی تخت بیمارستان هم با بیماری دست و پنجه نرم کنیم و هم با موج اخبار منفی که از در و دیوار رسانه هایمان بالا می رود.
@asrehooshmandi
#شلختگی_رسانهای یعنی این؛کل روز و در همه بخشهای خبری بگویی مردم در خانه بمانید، بعد در آگهی بازرگانی حراجستان رفاه را تبلیغ کنی و بشتابید بشتابید پخش کنی.
چندگانگی سیاست ها و بلاتکلیفی بین منافع سازمان رسانهای و مردم این نمایش خندهدار را سبب میشود.
این رسانه اثرگذار نخواهد بود.
✍معصومه نصیری
@asrehooshmandi
وقتی از سه گانه مردم، رسانه ومسوولان برای فراگیری سوادرسانه حرف میزنیم یعنی اینکه آقای مسوول فرامتن بدان، دوست رسانهای دردامن شایعه نیوفت و مردم قبل از بازنشر پیام، از صحت محتوا مطمئن شوید.
غفلت از سوادرسانهای یعنی اینکه موج بیا ما را با خود ببر چون نخواستیم شنا یاد بگیریم.
✍ #معصومه_نصیری
عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانهای ایران
@asrehooshmandi