💢مدیریت افکار عمومی و افکارسنجیِ داده محور
حکمرانی رسانهای با کلان داده
@asrehooshmandi
🔴 نبض افکارعمومی ایران در دست چه کسانی است؟!
معصومه نصیری ـ تحلیلگر دیتا و کارشناس رسانه
🔘بخش 1 / 2
⭕️ «دیتا» امروز نه تنها عنصر تعیینکننده برای مهندسی اجتماعی و روانی افکار عمومی جوامع مورد بهرهبرداری قرار می گیرد، بلکه عنصری تعیینکننده برای فهم شاخصهای موثر قابل تقویت یا اصلاح جوامع در راستای ایجاد ممانعت برای اخذ سیاستهای مشخص برای مولفههای حیاتی یک جامعه است.
آنچه نباید از نظر دور داشت توجه به این مهم است که دیتا به معنای اطلاعات خام، پردازش نشده و سازمان نیافته تلقی میشود که تحلیل دقیق این اطلاعات و پردازش صحیح میتواند منجر به تبدیل مس به طلا شده و جامعهای را قابل پیشبینی و برنامهریزی کرده یا معکوس رفتار کرده و پیشدستانه و پیشگیرانه عمل کند.
⭕️ با این توضیح، گزارش سالانه دیتاک با عنوان «رفتار کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی» که موافقان و منتقدانی در فضای رسانه داشته است، یک تصویر بزرگ قابل اعتنا را خلق کرده است که این تصویر نه بی اثری فیلترینگ یا اثربخشی آن، بلکه به رخ کشیدن میزان فعالیت و البته توجه کاربران ایرانی به رسانههای خارجی فارسی زبان و مقایسه سهم رسانههای جریان اصلی کشور با این دست از رسانهها دارد. این گزارش علاوه بر رسانهها، به نقش سایر موثرانی که سازنده معنا و نظام ادارک برای مخاطبان هستند، اشاره دارد. در میان این چهرهها که بسیاری از شاخصهای معکوس و بعضا منفی برای اثر مبتنی بر فاکتورهای ملی، دینی و قومیتی را دارا هستند، اثری از چهرههای داخلی موثر عیان و آشکار نیست.
🔸اهمیت تصویر
گزارش مذکور نشان میدهد آنچه امروز در حال استحاله یا مهندسی اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران است، ساخته و غلبه و مدیریت تصاویر ذهنی مخاطب است. بررسی قالبهای ارائه محتوا در چهار بستر مورد واکاوی این گزارش یعنی توییتر، اینستاگرام، تلگرام و خبر و میزان پراکندگی مخاطبان در هر یک از این بسترها و میزان پراکنش محتوا نشانگر غلبه بیش از 80 درصدی محتوای تصویری در شقوق مختلف و حتی متون بصریسازی شده است. آنچه در لایههای شناختی جامعه برای تحقق مهندسی اجتماعی به عنوان رکنی بلامنازع دارای اهمیت است، ساخت تصاویر ذهنی جدید، پاکسازی تصاویر پیشین و خلق ادراکی نوین از مقولات است.
ادامه🔽
🔴 نبض افکارعمومی ایران در دست چه کسانی است؟!
معصومه نصیری ـ تحلیلگر دیتا و کارشناس رسانه
🔘بخش 2 / 2
در کنار رویکردهای ذکر شده که باید در خوانش گزارش مذکور مورد توجه و مداقه قرار گیرد، چند نکته به صورت گزارههای قابل تامل باید مورد توجه قرار گیرند:
1️⃣ این گزارش اگرچه کامل نبوده و قابلیت تعمیم به کل را ندارد اما گواه جدی بر این موضوع است که غلبه بالای 90 درصد رسانههای معاند و فعالان اپوزیسیون کشور، حتمی و قطعی است. این مهم به معنای سهم حداقلی رسانههای داخلی (چه جریان اصلیها و شبکههای اجتماعی) در مدیریت و جریانسازی برای افکار عمومی است. این مهم یعنی جریان سیاستگذار حوزه رسانه در کشور نیازمند تغییرات بسیار جدی و مبنایی است. نگاه تک ساحتی و تک صدایی و عدم پژواک صدای اکثریت و در عین حال تاخیر و تعلل در نشر محتوا منجر به کاهش مرجعیت رسانهای و تحویل مخاطب به رسانههای معاند و معارض شده است. چهرهسازی رسانههای فارسی زبان خارج از کشور و ضریب دهی به آنها در کنار عدم چهرهسازی در کشور و بی توجهی به کارکردهای این گروه در موضوعات مختلف، موضوع مهمی است که در بزنگاهها به مدیریت فضا و آگاهسازی کاربران میشود.
2️⃣گزارش، گواه حضور بخش قابل توجهی از افکار عمومی در فضاهایی است که پس از فیلترینگ، قاعدتا باید با کاهش کاربر مواجهه میشدند اما این کاهش عمدتا در بخش برخی فعالان موثر و ارائه محتوا صورت گرفته و مخاطب در این فضا با گروههای معاند تنها رها شده است. فلذا غلبه گفتمان دشمن در افکار عمومی و باورسازی موضوع قابل توجه و غیرقابل اغماض است.
3️⃣بسیاری با خواندن این گزارش عنوان کردند فراوانی موضوع در چهار بستر مورد بررسی محتوا مرتبط با حوزه سرگرمی بوده و سهم اخبار و محتواهای سیاسی چندان قابل اعتنا نبوده است اما آنچه نباید از نظر دور داشت و نباید منجر به اختلال محاسباتی و فهم ما از موضوع شود، نقشآفرینی جدی این فضاها در بزنگاههای سیاسی و امنیتی و انتقال فهم ناقص آنها از موضوعات شود. بررسی دیتا در مواردی مانند ترور شهید فخریزاده، موضوعات برجام، زاهدان و ... نشانگر این مهم است. فضاهایی که مخاطب را طی پروسهای در ساحت سرگرمی به مخاطب وفادار تبدیل کرده و در مواقع مهم محتواها را با سوگیری به خورد اذهان میدهد.
4️⃣گزارش مذکور در بخش هشتگها به جهت چند ماه درگیری کشور در موضوع «زن، زندگی، آزادی» و حواشی مهندسی شده آن در کشور، دارای فراوانی حول هشتگهای آن است اما چند نکته در فهم این بخش باید مورد توجه قرار گیرد. نخست اینکه گزارش مذکور تاکید دارد فراوانی ضدانقلاب و نقش آنها در تولید و توزیع محتوا در شبکههای اجتماعی پررنگ و قابل تامل است. در چنین فضایی ضریبدهی به هشتگها و اکثریتنمایی آنها دارای سویه و نظام مهندسی شده است. معنای هشتگها در این فرایند و بازه زمانی دال بر نمایندگی اکثریت ندارد و میتواند دارای فاکتورهای تعیینکننده مختلفی باشد.
5️⃣برای فهم مختصات حوزه بروز و ظهور افکارعمومی در شبکههای اجتماعی باید همه بسترهای حضور افکارعمومی مورد بررسی قرارگیرد. پلتفرمهای داخلی و کاربران آن بخشی از فضای افکارعمومی هستند که در این گزارش مورد توجه قرار نگرفته است.
⭕️اما در انتها باید تاکید کرد در عصر پساحقیقت و غلبه سیستماتیک دروغ بر حقیقت و در عصری که شاهد جولان فراواقعیتها هستیم و دست برتر با سازندگان معنا و تصویر در ذهن مخاطب است، اگر در پهنه حکمرانی سایبری عنان افکار تنها در دستان پیامرسانها و پلتفرمها باشد و از سوی دیگر بیاثری و کرختی در حوزه تولید محتوای موثر و شفاف نمایان بوده و فعالیت سازمانیافته رسانهها و فعالان رسانهای جبهه معارض نیز در این فضا همافزا و رگباری باشد، شما در بستر جغرافیایی دارای صلابت حفاظت از مرزها بودهاید اما مرزهای فکری مردم سرزمینت اشغال محض شده است. این افکار عمومی اشغال شده بزرگترین پاشنه آشیل یک کشور برای نیل به هدف تعالی، پیشرفت و باور به توانستن و شدن است.
گزارش سال 1401 دیتاک فارغ از نقاط قوت و ضعفش به مثابه به صدا در آوردن زنگ خطری برای مسوولان است که شما مسوولان افکاری هستید که از جایی دیگر مدیریت میشوند.
@asrehooshmandi
🔻#فتاح تیتر یک رسانههای جهان
🔻دیوارنگاره میدان فلسطین با شعار «۴۰۰ ثانیه تا تل آویو» نمونه یک #پیوست_رسانهای دقیق و حرفه ای
@asrehooshmandi
🔸ممنوعیت استفاده کودکان ایرلندی از تلفن هوشمند برای نخستین بار در جهان
🔻انجمنی متشکل از خانوادههای ٨ دبستان ابتدایی پیشنهادی مبنی بر ممنوعیت استفاده از تلفنهای هوشمند را برای نخستین بار در جهان در شهر گریاستونز #ایرلند، برای کودکان زیر ۱۲ سال ارائه کردهاند که ممکن است جنبه ملی به خود بگیرد. این ابتکار توسط برخی مدارس این شهر و تعداد زیادی از والدین در منازل به اجرا درآمده است. با وجود توصیههای تعداد زیادی از متخصصین رسمی اطفال در مورد عدم قرار گرفتن #کودکان در معرض نمایشگرها، هنوز هیچ کشوری در این زمینه قانونی وضع نکرده است.
در ایرلند، شهر گریاستونز با منع استفاده از تلفنهای هوشمند برای کودکانی که هنوز وارد کالج نشدهاند، ضروری دانسته است که به طور جدی به این موضوع بپردازد. اقدامی که کودکان کمتر از ۱۲ تا ۱۳ را دربرمیگیرد.
به گزارش گاردین برخی از مدارس این منطقه و والدین دانشآموزان از ماه گذشته "برای حفاظت کودکان خود از نگرانیهای عمومی ناشی از صفحات نمایش و محتوای اینترنتی قابل دسترس برای بزرگسالان" این ممنوعیت را اعمال کردهاند.
راچل هارپر، مدیر مدرسه سنت پاتریک با ابراز نگرانی در اینباره گفت: "دوران کودکی کوتاهتر از همیشه میشود. شاهد درخواست کودکان ۹ ساله برای گوشی هوشمند هستیم. چیزی که پیشتر هرگز تصورش را نمیکردیم،در حال وقوع است."
این اقدام محلی می تواند سایر شهرهای ایرلند را نیز به انجام این کار تشویق کند. این چیزی است که استفان دانلی وزیر بهداشت ایرلند که خود نیز صاحب سه فرزند است، آن را میخواهد.
او در روزنامهی آیریش تایمز در مورد تمایل خود به گسترش این طرح در سطح ملی نوشت: "ایرلند میتواند و باید رهبری جهانی باشد تا اطمینان حاصل کند که کودکان و جوانان از تعاملاتشان با دنیای دیجیتال آسیب نمیبینند."
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اقتصادِ توجه؛ حواست هست که حواست نیست؟!
✅تنها تولید وسیع و توزیع درست اطلاعات کافی نیست؛ بلکه #جلب توجه_انسانها مهم است. اگر مخاطب توجه نکند یا توجهی سطحی نشان دهد تمام تلاشها بر باد رفته است. در اقتصاد توجه سخن از شیوهها و فنونی است که میتوان از طریق آن، دو دنیای متناهی ذهن آدمیان و نامتناهی اطلاعات را مورد تحلیل قرار داد. هربرت سایمون میگوید: در جهان غنی از اطلاعات، کثرت اطلاعات، به معنای کمبود منبعی دیگر است: کمبود آنچه اطلاعات به مصرف میرساند. به وضوح آنچه اطلاعات مصرف میکند، توجه دریافتکنندگان اطلاعات است؛ بنابراین، غنای اطلاعات موجب فقر توجه میشود و نیاز به تخصیص کارآمد توجه میان دنیایی از منابع اطلاعاتی که آن را به مصرف میرسانند، ضروری است.
✅پوریست اقتصاددان #توجه را یک نوع «پول رایج» دانسته است؛ که بسیاری از مشخصات پول را دارد. کسانی که آن را ندارند، آن را میخواهند. حتی کسانی که دارند بیشتر میخواهند. در جوامع فراصنعتی، توجه ارزش خیلی بیشتری از آنچه در حسابهای بانکی ذخیره میکنید دارد. اینکه چگونه توجهها را #جلب و #نگهداری کنید، و چگونه توجه جلب شده را در مواجهه با گزینههای مستغرق سازی #توزیع کنید، مهم است.
#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
💢ضرورت بالا بردن آستانه تحمل کاربران در فضای مجازی
گفتوگوی با شفقنا درباره بایدها و نبایدهای آداب معاشرت در فضای مجازی
معصومه نصیری ـ کارشناس و مدرس سواد رسانهای میگوید: هر آنچه در زندگی غیرمجازی ما عیب و خطای ارتباطی محسوب میشود و میتواند بین ما با دیگران چالش ارتباطی ایجاد کند، با ضریب جدیتر در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی هم وجود دارد. غریبه همانطور در دنیای واقعی غریبه است در فضای مجازی هم اینگونه است. همانگونه که در فضای واقعی از افشا نشدن اسناد و مشخصات هویتی خودمان مراقبت میکنیم، در این فضا هم باید مراقبت باشیم.
متن کامل این گفتوگو را در لینک زیر بخوانید:
https://fa.shafaqna.com/?p=1595944
@asrehooshmandi
🔹هوش مصنوعی چگونه روزنامهنگاری را تغییر خواهد داد؟
اینکه روزی خبرنویسی، خبرنگاری و روزنامهنگاری هم بیفتد دست هوش مصنوعی و مثلاً یک روبات میکروفن به دست از صحنه جنگ مهم میان دو کشور یا وقوع سیل و… گزارش بدهد کمی به فیلمهای تخیلی شبیه است اما خیلی هم از ما دور نیست.
مدتی پیش حساب رادیو ملی آمریکا در توییتی نوشت: «موشک جنسی عظیم فضایی ایلان ماسک هنگام پرتاب منفجر شد!» پس از مدت کوتاهی معلوم شد روبات خودکار این رسانه کلمه SpaceX را که نام شرکت موشکی ایلان ماسک است، درست درک نکرده و این گاف را داده است. البته با نقش بزرگتری که هوش مصنوعی در آیندهای نزدیک در اتاقهای خبر بازی خواهد کرد، باید خود را آماده دیدن چنین گافهایی بکنیم.
🔻متن مقاله اکونومیست در این باره را در لینک زیر بخوانید:
https://fa.shafaqna.com/?p=1596440
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرانسه در آشوب است، یک نوجوان توسط پلیس به قتل رسیده، تصاویر گویای عمق و سطح درگیری اجتماعی است اما مخاطب درباره آن چقدر میداند؟
✔️نکته: امروز علی رغم توهم اطلاع آزاد از همه رخدادها، رسانه تصمیم میگیرد ما چه چیزی را ببینیم، چقدر ببینیم و از چه زاویه ای ببینیم. رسانه ضریب میدهد یا خفیف میکند.
🔻این جمله مهم را فراموش نکنیم که رسانه، هم میگوید چه چیزی را ببین، هم تعیین میکند چگونه ببین.
🔻مهندسی ذهن بنده و شما، بزرگنمایی یا کوچک نمایی موضوعات، عادی سازی یا قبیح سازی مسایل و بسیاری از روش ها، توسط رسانه به کار گرفته میشود که شما موضوع را در بستر فرهنگی خود فاجعه، اما در سایر بسترهای فرهنگی امری عادی تصور کنید.
#معصومه_نصیری
#استبداد_فرانوین
#مهندسی_ذهن
#سواد_رسانه_ای
#بزرگنمایی
#اندیشکده_عصر_هوشمندی
@asrehooshmandi
💢واکاوی رویکرد تبلیغات اثربخش در عصر پساحقیقت
♨️امروز و در عصر فراگیری و همهجایی بودن محتوا و رسانه؛ عصری که در آن «اذهان، افکار، ادراک و شناخت» مخاطب محل تنازع رسانهها و نظامهای تبلیغی دنیاست، هر آنکسی که قدرت «ساخت معنا» را داشته باشد و از شیوههای متفاوت تبلیغی برای انتقال مبانی و نظام گفتمانی خود بهره ببرد، برنده این میدان خواهد بود. شوربختانه عصر پساحقیقت یا عصر فراواقعیت شرایطی را به مخاطب تحمیل کرده است که اساساً در بسیاری موارد تشخیص دروغ از واقعیت دشوار شده و هر که دروغهای بزرگش را پرتعدادتر نشر دهد، توانسته در نظام شناختی فرد اختلال معنادار ایجاد کرده و او را با ظرافت به سمت پرتگاه مهندسی شده سوق دهد. به این منظور برخی از مهمات تبلیغ اثربخش را مورد واکاوی قرار دادهایم.
ـ اهمیت بنیادین مخاطبشناسی
ـ اهمیت شناخت میدان و وضعیت
ـ بهروزرسانی شیوههای تبلیغ
ـ بازنگری در شیوههای تولید پیام
ـ ضرورت اتخاذ رویکردآفندی مؤثر
ـ ضرورت نگاه ۳۶۰ درجهای مبلغان
ـ نگاهی جهادی به تبلیغ
ـ تنظیم شیوههای اثرگذار تبلیغی
ـ توجه به تبلیغ تربیتکننده
✍️متن کامل را در خبرگزاری مهر بخوانید.
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴در برنامه #سلام_تهران درباره ابعاد رسانهای حرکت امامحسین (ع) و واقعه عاشورا صحبت کردیم.
🏴عاشورا محصول دوگونه مخاطب تحت تاثیر سیستم تبلیغاتی آن دوران است: آنکه تحت تاثیر این سیستم و پروپاگاندای آن دچار #انحراف_در_فهم شده و اساسا مسیر تشخیصش دچار اختلال شده است. دیگری آنهایی که حق را تشخیص میدادند اما #توان_رهاکردن_باطل و قرار گرفتن در مسیر حق را نداشتند.
🏴نکته دیگری که مورد اشاره قرار گرفت سکوت خواص و عدم ورود آنها برای روشنگری بود.
@asrehooshmandi
🔻مدرسه تابستانی «سواد رسانهای»
💢برای کسب اطلاعات از نحوه ثبتنام در این مدرسه تابستانی و اطلاع از آغاز کلاسها با شماره ۳۳۳۰۲۵۹۰ تماس حاصل فرمایید.
#مدرسه_تابستانه
#سواد_رسانهای_برای_همه
#تفکرانتقادی
#تفکر_خلاق
@asrehooshmandi
عصر هوشمندی
#شنبههای_سواد_رسانهای
◀این هفته در برنامه سلام تهران درباره «صنعت بدن» صحبت کردیم. صنعتی که به کالایی شدن بدن منجر شده و اساسا تعریف از مطلوبیت و زیبایی بدن را نیز تغییر داده است. این صنعت در پیوستگی با سایر صنایع که همگی مروج مصرفگرایی با هدف زندگی بهتر هستند، کاری کردهاند که میل به تغییر در راستای رسیدن به تصویر ارائه شده در رسانه منجر به جنون دستکاری مداوم بدن، رفتار و سبک زندگی شود.
◀باید بدانیم «بدن» در جهان رسانهای شده امروز و توسعه چشمگیر صنعت تبلیغات به هدف اصلی فعالان این حوزه در راستای درآمدزایی تبدیل شده است. از کرم و ژل پوست و صورت تا لباس و مد و تقویتکننده جنسی و کاشت مو و بوتاکس و اعمال جراحی زیبایی همه و همه بدن را نشانه گرفتهاند.
◀رسانه ابتدا باید بتواند به شما القا کند به حد کفایت زیبا نیستید، بعد به شما معیار زیبایی ارائه دهد، بعد شما اقدام به خرید محصول که اینجا انواع عملهای زیبایی است، بکنید و حالا برای تثبیت این زیبایی نیاز به پکیجهای مختلف دیگری دارید و .... و بدین ترتیب شما وارد چرخه بدون انتهای صنعت بدن شدید.
◀کافی است بازیگران صنعت تبلیغات در بخش مدیریت تصویر ذهنی مخاطب به اهداف خود برسند، از این مرحله به بعد این شما هستید که با ولع دنبالروی آنها خواهید بود.
@asrehooshmandi
هدایت شده از فرهنگسرای رسانه اصفهان
#خانه_نوجوان #فرهنگسرای_رسانه
🔸 کارگاه آموزشی نوجوان دیجیتال
🔻از سری کارگاههای سواد رسانهای #هشتگ
▪️با حضور دکتر معصومه نصیری،دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانهای یونسکو
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔻 فرهنگسرای رسانه اینجاست....
🌀https://eitaa.com/isfahanmediacenter
هدایت شده از فرهنگسرای رسانه اصفهان
🔸جلسه اول کارگاه «روان و رسانه»
ویژه روانشناسان، مشاوران و مربیان تربیتی
▪️از سری کارگاههای سواد رسانهای #هشتگ
پنجشنبه| ۱۹ مرداد
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔻 فرهنگسرای رسانه اینجاست....
🌀https://eitaa.com/isfahanmediacenter