eitaa logo
عصر هوشمندی
511 دنبال‌کننده
749 عکس
221 ویدیو
12 فایل
راه ارتباطی: @mnasiri_resane ایستاده در غبار
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥صحبت های رهبری که سانسور شد! 🔹در ارتباط تصویری رهبر معظم انقلاب با جلسه هیئت دولت، بخش های مهم و حیاتی از فرمایشات ایشان، کمتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. 📌این سخنان مهم را از دست ندهید و منتشر کنید 🔴 بیداری ملت @bidariymelat @bidariymelat
🎦 ۱۴۹مین گفتگوی زندهٔ جبهه با حضور استاد معصومه ، کارشناس سواد رسانه‌ای موضوع: 🏴 مدیریت فضای مجازی؛ ضرورت‌ها و راهکارها 🌟 به همراه پرسش و پاسخ 🌟 ⏰ با کلیک بر روی یکی از نشانی‌های زیر👇🏻در ساعت ۱۸ امروز، ۵ شهریورماه ۹۹، این برنامۀ شنیدنی را تماشا کنید⁦… 🛰 پخش زندۀ تصویری برنامه در گپ: 👉🏻 https://gap.im/jebheh 🛰 پخش زندۀ این برنامه و مشاهدۀ آرشیو برنامه‌های قبلی در روبیکا: ⁦⁩⁦👉🏻⁩⁦ https://rubika.ir/jebheh 📥 دریافت فایل‌های صوتی برنامه‌ها در ایتا: 👉🏻 https://eitaa.com/joinchat/543817728Cc264cfff87 ، جبههٔ اسلامی در فضای مجازی ██████████✊🏻@jebheh
عاشورا، مارپیچ سکوت اُموی و پلورالیزم مدل های حمایتی قال الامام الحسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون» «مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.» چرا امام زمان عاشورا و زمین کربلا تنها ماند؟ اینکه جامعه سال۶۱ دچار انحطاط گفتمانی و شیب تند فساد شده بود، برای تحلیل کفایت نمی کند. مردم چگونه پذیرای تفکر اموی سلطه طلب، فسادمحور، دیکتاتور و میمون باز شده بودند؟ پروپاگاندای معاویه و سه اتفاق مهم یزید وارثِ فاسِد سلطه اُمَوی معاویه بود و پروپاگاندای ۲۰ساله معاویه توانسته بود سه اتفاق مهم را برای ساخت و مهندسی واقعیت های اجتماعی رقم بزند. اینکه انگاره های اعتقادی_سیاسی مردم را دچار تشکیک و تغییر کرده بود و امامت از سیاست و خلافت جدا شده بود. اینکه سطح ایمانی_اخلاقی مردم را بشدت تنزل داده بود و ذائقه عمومی به فساد و سکوت عادت کرده بود. در مرحله نیز کنشگری منفعلانه، راحت طلبانه و مدل حمایت دیپلماتیک را تبدیل به یک امر بین الاذهانی کرده بود. مدل های شش گانه حمایت اگر بخواهیم فرهنگ عمومی را که ذیل حاصل از نظام سلطه اموی رنگ و بوی انفعال و گرفته بود، تحلیل نماییم، سوژه مطالعاتی و درک فرهنگی مان را به مدل های متکثر حمایت در صحنه عاشورا و حرکت انقلابی امام حسین(ع) متمرکز می کنیم. حمایت منفعلانه: حمایتی کم خاصیت که صرفا به دعا و راز و نیاز خلاصه شده بود و اثری از شجاعت و دیانت مقتدارنه در آن دیده نمی شد. را به نفع ترک کرده و با نام زهد و عبادت، معنویت فانتزی در پیش گرفته بودند. این طیف بزرگترین افتخارشان دعا برای جان امام حسین بود و حتی گفتمان امام را نیز چه بسا قبول نداشتند. حمایت گزینشی: همان بندگان دلسوز و بزدلی که فقط اسب و شمشیرشان را برای امام پیش کشیدند و در دل نیز با امام بودند، اما جانشان و عملکردشان بتمامه در گرو دستگاه فکری و عقیدتی امام تعریف نشده بود. حمایت مشروط: افرادی بودند که در طول زندگی برای تک تک رفتار مثبت خود، چرتکه می انداختند و خیلی دیپلماتیک و برد_برد، دین و زندگی را مصرف می کردند. همین طیف و قشر دیپلمات تا آخرین روزها نیز با امام بودند ولی با بلند شدن بوی مرگ و شهادت، را در پیش گرفتند. حمایت مستشارانه: صاحبان این فکر با امام بودند و ضدسلطه نیز فعالیت هایی داشتند ولی در با امام دچار اختلاف بودند. پیشنهاد یمن و جنگ های چریکی و پارتیزانی هم دادند و اما فراموش کرده یا دچار شده بودند و فلسفه جهاد که ذیل منطق امامت باعث قرب الهی می شد را از یاد برده بودند. حمایت متاخرانه: تیپولوژی این دسته نیز مثل قبلی ها و حتی بیشتر از مستشاران از جهاتی به یاران امام نزدیک بود. این ها دل در گرو امام داشتند و ایمان و عملکردشان نیز کم و بیش معدل خوبی داشت، اما در و حرکت در معیت ولایت را هنوز نتوانسته بودند به عنوان یک ضرورت اولیه و همیشه همراه، درک نمایند. روزی عبادت، روزی خانواده و روزی مباحث و احکام دیگر را بر ولایت ترجیح دادند و در نهایت نیز کمی دیر یا خیلی دیر به معرکه نصرت شتافتند. حمایت کنشگرانه مومنانه: این طیف که ایمان و معرفت و عمل را بر محور ولایت گره زده بودند و به یک وحدت بینشی_کنشی_گرایشی با مکتب امام رسیده بودند و با تمام وجود و در سراسر زندگی، ذیل گفتمان امام و انقلاب حرکت کرده بودند و در آخرین کنشگری مومنانه نیز با غلبه بر مارپیچ سکوت حاکم و پاشنه آشیل های انفسی و آفاقی چون تردید و تاخیر و حسابگری و...به امام زمان خویش نائل شدند. علیرضامحمدلو @asrehooshmandi
🔻بررسی «نقش رسانه ها در ترویج امر به معروف و نهی از منکر» ✅رسانه ها روحیه اصلاح گری و اصلاح پذیری را ترویج کنند ✅ رسانه‌ها در راستای ترویج امر به معروف و نهی از منکر، مطالبه گری کنند ✅ رسانه‌ها شاخص های کمی و کیفی برای فرایند «معروف سازی» و «منکرگریزی» ارائه کنند 👉https://hawzahnews.com/x9Nxy @asrehooahmandi
یارانه‌ها در سبد مطبوعات؛ اقتصاد رسانه‌ها کی خودگردان می‌شود؟ ⬅️معصومه نصیری در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه وقتی درصد بالایی از اقتصاد کشور، دولتی باشد، رسانه‌ها و بسیاری از نهادها وابسته به دریافت‌های دولتی می‌شوند، ادامه داد: این بزرگ‌ترین زنگ خطر برای همه موسسه‌ها بویژه بخش‌های فعال در حوزه رسانه‌ای است. نباید فراموش کنیم که رسانه‌ها باید در قالب شرکت‌ها و موسسه‌های رسانه‌ای فعالیت کرده و اقتصاد خودگردان داشته باشند. از این طریق هم محتوای بهتری تولید کنند و هم به غنای نیروها و خدمات خود یاری رسانند. ⬅️وی اضافه کرد: اینکه رسانه‌ای مجبور شود برای تغییرات قیمت کاغذ، تیراژ را پایین بیاورد، یا امنیت شغلی نیروهای خود را مخدوش کند و در نهایت هم محتوای تخفیف یافته‌ای را به مخاطب عرضه کند، در عالم واقع هم یارانه‌ای را دریافت کرده باشد که مشکلی از مشکلاتش را حل نکرده است و این در واقع یک فاجعه است؛ فاجعه‌ای که سراسر خسارت و نیازمند بازنگری در مدیریت رسانه‌ای است. ⬅️نصیری با تاکید بر اینکه این یارانه در هر شکل و شمایلی شاید در نگاه نخست و گام ابتدایی جذابیت داشته باشد، افزود: دولت و مالکان رسانه باید به سمت ارائه مدل‌های استقلال اقتصادی رسانه‌ها بروند. موضوع اقتصاد رسانه از مسائل محجور این حوزه است. مدلی که بتواند رسانه را به سمت خودگردانی سوق دهد و اینگونه نباشد که همه رسانه‌ها چشمشان به یارانه دولتی باشد. بلکه این مبلغ در قالب کمک به مناطق و نشریاتی اختصاص یابد که واقعا هنوز به حد بلوغ کافی نرسیده‌اند، تا توازن رسانه‌ای نیز حفظ شود. 👉 plus.irna.ir/news/83919644/ @asrehooshmandi
فناوری «تایپ مودبانه» از راه رسید/ کلمانت اهانت آمیز تار می شوند یک شرکت فنلاندی با استفاده از هوش مصنوعی فونتی را توسعه داده که با مقابله و کلمات تحقیر آمیز در متن را تار می کند. قلدری سایبری به مشکل فزاینده در عصر اینترنت تبدیل شده است. در همین راستا «تیتووری»(TietiEVRY)، شرکت فناوری فنلاندی امیدوار است تا با ارائه فونتی که بی ادبی را در نرم افزار ادیت متن، می پوشاند، این مشکل را حل کند. به طور دقیق تر این فونت در نرم افزارهای ورد و اوت لوک کلمات را تار می کند. این فناوری که «تایپ مودبانه»(The Polite Type) نام دارد و با استفاده از یادگیری ماشینی می تواند اصطلاحات اهانت آمیز را ردیابی و کلمات دیگری را جایگزین واژه های تحقیرآمیز کند. به عنوان مثال جمله « تو احمق هستی» با استفاده از این فناوری به «تو ساده لوح هستی» و جمله «من از تو متنفرم» به « من با تو مخالفم» تبدیل می شود. اصطلاحات تحقیرآمیزی که به نژاد، جنسیت و قومیت مرتبط هستند با کلماتی ساده که نشان دهنده یک گروه هستند، جایگزین می شوند. «تیتووری» ادعا می کند این نخستین فونتی است که قابلیت تار کردن را به عنوان ابزاری برای سانسور نفرت پراکنی استفاده کرده است. کیا هارینگ سخنگوی این شرکت می گوید: می خواهیم قلدرها درباره کلماتی که به کار می برند و معنای آنها، دوباره فکر کنند. قلدری به خصوص به کودکان و نوجوانان آسیب می رساند. فناوری «تایپ مودبانه» به طور رایگان قابل دانلود است و با بیشتر برنامه های فراوری کلمات همخوانی دارد. همچنین این فناوری در صورت آفلاین بودن کاربر نیز فعال است. منبع: دیلی میل @asrehooshmandi
عدم تحقق شبکه ملی اطلاعات یعنی تسلیم در برابر دشمن 👉rasanews.ir/002mBg @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کارشناس شبکه CNN: 🔹 ترامپ "منبع دروغ‌پراکنی" درباره مسایل پزشکی و انتخاباتی است؛ رسانه‌ها باید با شجاعت پخش سخنرانی‌های او را متوقف کنند و با دعوت از متخصصان [دروغ‌های او را برملا کنند]. اخبارجعلی و مقابله با آن @asrehooshmandi
انسان همانند خودرویی است که اعضای او، کارکرد بدنه خودرو، سامانه عصبی وی کارکرد سامانه انتقال نیرو و انتقال پیام، قلب او همانند پیشران، و فکر او همانند چراغ خودرو و سامانه راهیابی (ناوبری) است؛ و عقل نقش راننده خودرو را انجام می دهد و رانندگی درست یعنی تعقل و تنظیم تمام توانش ها در راستای هدف. عزاداری «عضوی» هماهنگ کردن ظاهر بدن با عزا؛ یعنی پوشیدن لباس مشکلی، سینه زدن و دیگر امور مربوط به وضعیت ظاهری بدن. عزاداری «حسی» تراز کردن شبکه ارتباطی در فضای واقعی و مجازی با معیارهای فرد حسینی و عزادار امام حسین؛ یعنی حتی دریافت داده یا ارسال داده ها در شبکه مجازی و واقعی که در ایام عادی نادرست نیست، ممکن است در محرم و برای عزادار حسینی نادرست باشد؛ چنان که لباس گُلگُلی چنین است. عزاداری «قلبی» خوشی و ناخوشی کردن ما باید تناسب با فرد حسینی و عزادار باشد؛ دوست داشتن و دشمن داشتن ما باید تناسب یابد. قدری از افراط و تفریط های عاطفی باید تراز شود. عزاداری «فکری» قواره شدن فکر با تراز اندیشه حسینی و اندیشیدن در چرایی عاشورا و درس ها و عبرتها و فاصله گرفتن از تحلیل هایی که ممکن است گوشه قبای عاشورا و امام حسین علیه السلام را بگیرد. عزاداری «عقلی» افراد محب امام حسین و بَکّاء که مثلا در قبل از انقلاب هم داشتیم؛ گویا در محرم، عزیزتر از فرزندشان کشته شده بود؛ شاید کسانی مثل علامه طباطبایی یا سید احمد خوانساری را بتوان این چنین دانست. ✍️ حجت الاسلام دکتر امامی میبدی @asrehooshmandi
⭕️ادارک نفرت 💢در نبرد شناختی موضوع درگیری در ایجاد ادراکی خاص نسبت به پدیده‌ ای مشخص است 💢با توجه به تصویر، BBC بدنبال ایجاد ادراکی مشخص از برگزاری هیئات حسینی است. 🔺به عبارت بهتر تلفیق آمار کرونا در ایران با تصویر عزاداران حسینی، یعنی شرکت و برگزاری مراسم موجب مرگ و میر افراد و شیوع ویروس خواهد شد. @asrehooshmandi
💢 قیام حسین(ع)؛ رسانه‌ای به عظمت تاریخ 💢عاشورا محصول انحراف، سکوت، فریب و تحریف... ✍معصومه نصیری_ مدرس و پژوهشگر سوادرسانه‌ای ◾️در زمانه‌ ای که کذب و نیرنگ فراگیر و چهره جهان اسلام را پوشانده بود حقانیت از میانه حج، راهی سرزمینی شد که بنا بود تاریخ ساز و تا قیام قیامت سرخی خونش ضامن برافراشته بودن بیرق حق‌طلبی در عالم باشد. اما این سوال همواره مطرح است که چطور مردمان آن زمانه توانایی تشخیص میان حق و باطل را نداشتند و چگونه برای اقدام علیه فرزند پیامبر(ص) متقاعد شده بودند؟ و اگر ما آن زمان می‌زیستیم در میان کدام سپاه بودیم؛ یزید یا حسین(ع)؟ ◾️از این منظر باید نگاهی انداخت به شرایط حاکم بر افکار عمومی آن روزگار و شیوه‌های عملیات روانی و رسانه‌ای سردمداران آن زمان و تکنیک‌های اقناع مخاطبان جهت اقدام علیه فردی که حقانیتش از روز روشن‌تر بوده است. ◾️بی‌شک عملیات روانی از زمان خلقت انسان تا به امروز در شکل‌های گوناگون رایج و در دوران مختلف همواره در راستای جهت دهی به افکار عمومی جهت نیل به نتیجه‌ای خاص به‌کار برده شده است. در عملیات روانی، جنگ، جنگ کلمات و شایعات در راستای تزلزل عقل و تغییر رفتار و اعمال است. ◾️در آن دوران حاکمان وقت سعی در القای دعو امام حسین(ع) برای خلافت و ریاست را داشتند و آنچه مورخان نگاشته‌اند حاکی از برجسته سازی ادعای غلط و پنهان سازی واقعیت یعنی مخالفت امام(ع) با تحریف‌ها و بدعت‌ها در دین از سوی حاکمان آن روزگار است. ◾️قلب واقعیت‌ها، برجسته‌سازی، دروغ و انگاره‌سازی های صورت گرفته همگی در وارونه‌سازی حق و باطل و جا به جایی حقیقت و دروغ نقش آفرینی کردند و اینگونه بود که در کنار بمباران خبری علیه امام حسین(ع)، وعده‌های اعطای مقام و پاداش، بالابردن هزینه‌های حمایت از امام معصوم و... همگی سبب انحراف افکار عمومی از حق و حقیقت به ظلم و انحراف شد. ◾️دستگاه جور که تخصص ویژه‌ای در وارونه نمایی و تغییرات جدی در حوزه دین رسول الله(ص) داشت، با استفاده از همین تکنیک‌های عملیات روانی با برچسب زنی و خبیثانه‌ترین روش‌ها خود را نماینده دین معرفی کرده و امام (ع) را سدی در برابر اجرای دین حقیقی و دشمن با پیامبر(ص). این در حالی است که امام حسین (ع) بارها علت قیام خود را نه دستیابی به حکومت که مقابله با محو دین و ظهور بدعت عنوان کردند. ◾️در این میان اما سکوت خواص و بی تفاوتی آنها، به وقوع واقعه عاشورا کمک کرد. واقعه عاشورا را باید محصول ، ، و دانست. عاشورا زاییده توام با خودکامکی و زیاده‌خواهی مردمی بود که در این نقطه مهم تاریخی درست نیندیشیدند و دقیق اقدام نکردند. ◾️در نهایت خون حسین، تفکر حسین و حقانیت حسین پیروز واقعی است. حقیقت از میان ظلمات سربرآورد و تا امروز روشنی‌راه جویندگان راه حق شده است. قیام حسین؛ به بلندا و عظمت تاریخ است و عاشورا تا ابد خواهد بود با تمام ویژگی‌های پیام و پیام‌رسانی و تاثیرات بر مخاطب. ✅و در پایان اینکه: نباید تصویر کنیم این فریب‌کاری مختص آن دوران بوده است. این رویه امروز در سیل خروشان پیام‌ها و بازار داغ رسانه‌های نوین و شیوه‌های جدید عملیات روانی نیز وجود دارد. ما به این جمله باور داریم که کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا. تشخیص مرز میان حق و باطل و ناخواسته در خدمت ظلم قرار نگرفتن و تلاش برای حق و عدالت‌طلبی آنچیزی است که امروز اگر می‌خواهیم در صف دشمنان دین قرار نگیریم، باید سرلوحه بینش و منش ما باشد. حسینی شدن فراتر از نظر، به عمل نیاز دارد. @asrehooshmandi
🔻مردگان پلید تاریخ دکتر شریعتی می گوید: آن‌ها كه تن به هر ذلتى مى‌دهند تا زنده بمانند، مرده‏‌هاى خاموش و پلید تاریخ‌اند! و ببینید آیا كسانى كه سخاوتمندانه با حسین به قتلگاه خویش آمده‌اند و مرگ خویش را انتخاب كرده‌اند در حالى كه صدها گریزگاه براى ماندنشان و صدها توجیه شرعى و دینى براى زنده ماندن شان بود، توجیه و تأویل نكرده‌اند و مرده‏‌اند، این‌ها زنده هستند؟ یا آن‌ها كه براى زنده ماندن‏شان تن به ذلت و پستى، رها كردنِ حسین و تحمل كردن یزید دادند، كدام هنوز زنده‌اند؟! کسانی که ذلت تایید استکبار و یزید روزگار را به جان می‌خرند و به آن افتخار میکنند و آنها که ظلم صهیونیست را می بینند و ساکت می‌نشینند، همان مرگان خاموش و پلید تاریخ اند. دکترین ما کل یوم عاشورا و کل الارض کربلاست. کربلا به رفتن نیست، به شدن است... @tahlile_siasi @tahlile_siasi
🔻پنج راهکار ساده برای شناسایی و شکست و فیک‌نیوزها 1️⃣ بر روی لینک های ذیل محتواها کلیک کنید. در اکثر شایعات، مورد استفاده قرار می‌گیرند. با یک کلیک ساده به بدون منبع بودن متن پی خواهید برد. ✍️معصومه نصیری، مدرس سواد رسانه‌ای 📌بازنشرکلیه مطالب بدون ذکر منبع مجاز است 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 📡 @GhararGahShayeat
‍ ‍ حضرت زینب (س) پیروز جنگ روایت های بعد از واقعه عاشورا ✍️معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانه ای ▪️سال ۶۱ هجری قمری، حسین(ع) و یارانش در کربلا به شهادت می رسند. دورانی که تصور بر این است رسانه فاقد معنا بوده و هنوز اثری از تکنیک های رسانه ای وجود نداشته است اما نگاهی به قبل، حین و بعد از این حادثه نمایانگر چیزی جز آنچه می پنداریم، است. برای وقوع چنین جنایتی آماده سازی افکار عمومی و دارای اهمیت است. حاکمان آن دوران با تکیه بر شیوه های رسانه ای همچون عملیات روانی و شایعه سازی سعی در اقناع افکار عمومی برای همراهی با برنامه هایشان را داشتند و از همین روی مردم کوفه به یکباره تحت تاثیر روش های مورد اشاره، تغییر رویکرد داده و از همراهی با امام(ع) منصرف می شوند. آنها که خود حسین ابن علی را دعوت کرده بودند، تحت تاثیر القائات آن زمان، رفتاری مغایر با آنچه باید را اتخاذ کردند. در واقع با ایجاد _اختلال_در_معیار، در رویه و محاسبات نیز اختلال ایجاد شد. ▪️عملیات روانی گسترده دستگاه حاکم و القای دروغ در پوشش واقعیت، افکار عمومی آن دوران را برای همراهی در جنگ علیه خاندان رسالت، اقناع و متقاعد کرد. پنهان سازی بخشی از واقعیت و استفاده از تکنیک دروغ بزرگ توسط دستگاه حاکم، باعث شد تا بعد از حادثه عاشورا بسیاری ندانند آنکسی که یزید و ابن زیاد از او به عنوان خارجی یاد کردند و به قتلش رساندند، نوه رسول خدا (ص) بوده است. آنها با روایت سازی و تمسک به تکنیک برچسب زنی و عنوان سازی مردم را متقاعد کردند علیه کسی وارد جنگ شوند که در برابر حکومت خروج کرده است و «قیام علیه ظلم» را به روایت «خروج علیه خلیفه» تغییر دادند. بنابراین استفاده از تکنیک های مختلف پیش از وقوع حادثه کربلا، در وقوع آن نقش مهمی را ایفا کرد. حین حادثه عاشورا تک تک رفتارهای امام حسین(ع) و یارانشان کارکرد رسانه ای خاص خود را داشته است. از نماز ظهر عاشورا در میان جنگ تا توبه حر و رفتار ابوالفضل العباس و …. همگی حاوی پیام رسانه ای به مخاطب است. ▪️اما نکته مهم رفتار و نقش رسانه‌ای حضرت زینب کبری(س) پس از عاشوراست. نقش رسانه ای ایشان در این مقطع تاریخی بر کسی پوشیده نیست. اوست که پیام عاشورا را در محیطی که دستگاه حاکم با القای دروغ و انگاره سازی های مختلف علیه امام حسین(ع) وارد عمل شده است، به گوش افکار عمومی زمانه ای خویش می رساند و با خطبه های تاریخی اش و رفتار توام با صبر و وقارش به گوش دنیا می رساند که آنچه به آن ها گفته شده، دروغ بوده و آنکه در دشت کربلا به شهادت رسیده، حسین (ع) بوده و آنجاست که مردم متوجه می شوند چه روی داده و آنکسی که علیه اش وارد جنگ شدند نوه رسول گرامی اسلام بوده است. زینب کبری(س) با خود، انگاره سازی و دستکاری واقعیت توسط دستگاه حاکم را ناکارآمد می کند. حضرت زینب (س) توانست تمام عمق فاجعه دشت کربلا را به گوش همگان برساند . ▪️بانوی گرامی کربلا پس از حادثه، با ایفای نقش رسانه‌ای خود امکان هرگونه یا اشتباه را از مخاطب سلب و او را با حجمی از اطلاعات مواجه می کند تا چرایی و اهداف قیام حضرت اباعبدالله در برابر ظلم را برای همیشه تاریخ زنده نگه دارد که اگر او و خطبه هایش نبودند، دروغ پردازی دستگاه، جور حادثه را به گونه ای دیگر روایت می کرد. این ایشان بود که توانست افکار عمومی را آگاه و تمام فضاسازی های شکل گرفته را بی اثر کند. آنچه به عنوان کارکرد رسانه ای آن دوران توسط حاکمیت صورت گرفته بود سرکوب افکار از طریق حذف و قلب حقایق بود. آن ها با ، گاه بخشی از حقیقت را حذف و گاه بخشی غیرواقعی به آن اضافه می کردند و دست به تخریب و فریب افکار عمومی می زدند. آن ها با برچسب زدن (خروج علیه خلیفه) به ایجاد حوزه معنایی منفی برای سرکوب موضوع و فرد موردنظر، می پرداختند. ▪️ زینب (س) در عصر تحریف و دروغ و نیرنگ، توانست با ایفای نقش دقیق و به هنگام خود پیام واقعی کربلا و آنچه رخ داده بود را به گوش افکار عمومی برساند و تمام تکنیک های رسانه ای حاکمان دورانش را خنثی و پیام واقعی کربلا را برای همیشه در تاریخ زنده نگه دارد. در دوره ای که روایت های ارائه شده مبتنی بر دروغ و نیرنگ و تحریف عمیق تاریخی بوده است، حضرت زینب (س) با ارائه روایت مبتنی بر واقعیت و اثرگذاری ویژه افکار عمومی را با حقیقت بزرگی روبرو کردند که بنیانگذار جریانات پس از عاشورا و تا ابد خواهد بود. و شاعر چه نیکو گفته است: «سر نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود» @asrehooshmandi
🔻فاصله وفات حضرت رسول تا واقعه کربلا تنها 50 سال است! چه اتفاقی در این نیم قرن افتاده که مسلمانان فرزند رسول الله را ذبح می‌کنند به نیت رضایت خدا؟! 🔻 دستگاه تبلیغاتی و رسانه‌ای معاویه در طول این 50 سال سخت‌ترین و هوشمندانه‌ترین «عملیات روانی-رسانه‌ای» را علیه خاندان حضرت سامان داده بودند. 🔻 مهم‌ترین رسانه جهان اسلام در آن زمان، منبرها در نماز جمعه و جماعات بود. معاویه واجب کرده بود در هر نماز و در هر خطبه علی و خاندان او را «لعن» کنند و خاندان اموی را «بستایند». 🔻 بدترین دشنام‌ها و زشت‌تریت صفتها در طول این نیم قرن به پشتوانه «جعل حدیث» علیه خاندان نبوت در نمازهای یومیه اجتماعات مسلمانان تکرار می‌شد. ▪️ نتیجه عملیات کاملاً روشن است: مردمی که «سواد رسانه‌ای» و «تفکر انتقادی» برای تحلیل و بررسی پیام‌های تبلیغاتی دستگاه حکومت اموی ندارند، به نیت قربه الی الله فرزند رسول الله و امام حی امت را ذبح می‌کنند. @nasraa_ir @asrehooshmandi
هدایت شده از بیداری ملت
✅یک نظرسنجی و نتایج تامل برانگیز آن ✍معصوم نصیری 💢بر اساس نظرسنجی اخیر رویترز/ ایپسوس، ۴۰ درصد آمریکایی‌ها از ترامپ درخصوص ممنوعیت تیک تاک (در صورت عدم فروش آن به یک شرکت امریکایی) حمایت کردند. 💢حالا اینکه طرح صیانت از حقوق مخاطب در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان ها می‌گوید پیام رسان های خارجی باید در قالب نمایندگی داخل کشور فعالیت کنند، توسط عده ای مورد حمله قرار میگیرد. 💢حتی هم میداند نباید افکار عمومی اش را دو دستی تقدیم دشمنش کند آنوقت عده ای در داخل...‌ 💢 تیک تاک حدود ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه در امریکا دارد. @bidariymelat
نوید افکاری؛ از تحریف تا دیس اینفورمیشن تحریف واقعیت گزارش یا روایتی است که در آن واقعیت و دروغ با هم آمیخته شده‌اند. هدف از تحریف واقعیت درست‌کردن روایتی دیگر از وقایع برای گمراه‌کردن ذهن مخاطب است. مهم‌ترین تکنیک برای «تحریف واقعیت»، «تکرار» و «اغراق» است. برخی رسانه های فارسی زبان خارج از ایران باز با حذف بخش مهمی از واقعیت و ارائه روایتی که درگیر کننده احساسات مخاطبان است، بدون پرداخت به چرایی یک موضوع، با به فریب افکار عمومی درباره یک حکم اعدام پرداخته اند. https://www.mizanonline.com/fa/news/651757/ معصومه نصیری @asrehooshmandi
هدایت شده از بیداری ملت
🔴جریان تحریف چگونه مقابل ساماندهی پیام‌رسان‌ها ایستاده است؟ ⏪یادداشت دکتر معصومه نصیری در روزنامه کیهان جریان تحریف با طرح گزاره‌های از اساس پر اشکال، پاره حقیقت‌گویی، برجسته‌سازی برخی واژگان و عدم پرداخت به نکات مهم طرح سعی در مهندسی افکار عمومی برای مقابله با طرح و به نتیجه نرسیدن آن و اساساً ساماندهی فضای افسارگسیخته مجازی دارند. این موضوع از همان ابتدای کار و با سانسور نام صحیح طرح و تنها اشاره به ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی پیگیری شده است. عنوان این طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» است. دو واژه و نیز در روانشناسی زبان دارای بار معنای مثبت هستند و اینکه عده‌ای حتی ساماندهی را با عنوان انسداد پیگیری می‌کنند خود نشان می‌دهد می‌توان در هزاره سوم و عصر انبوه رسانه زیست و این‌چنین در گرداب دروغ و سانسور گیر افتاد و مقهور پروپاگاندای رسانه‌ای شد. اما جریان تحریف چگونه مقابل ساماندهی پیام‌رسان‌ها ایستاده است؟ اگر از آدرس غلط دادن موضوع « » به « » که پیش از این اشاره شد عبور کنیم، با قلب واقعیت درباره بندها و تبصره‌های گوناگون طرح مواجه هستیم. در این یادداشت به شبهاتی درباره فعالیت پیام رسان های خارجی در ایران، اجازه تفتیش محتوا و صفحات کاربران داخلی، وضعیت کسب و کارها براساس این طرح، بحث فیلترشکن ها و ... پاسخ داده شده است. متن بخش نخست این یادداشت را در لینک زیر بخوانید: http://kayhan.ir/fa/issue/1939/11 🔴 بیداری ملت @bidariymelat @bidariymelat
🔹 هوش مصنوعی|تکنولوژی|مغز 📍ایلان ماسک در یک رویداد ویدیویی، از چیپ نورالینک رونمایی کرد. این ایمپلنت مغزی قصد دارد هوش‌مصنوعی را در مغز انسان ترکیب کرده و به رابطی برای انتقال اطلاعات از مغز به رایانه‌ها و برعکس تبدیل شود.‌ ‌ 🔻به گفته ایلان ماسک، این پروژه تاییدیه دستگاه نوآورانه را از سازمان غذا و داروی ایالات متحده دریافت کرده و در طول یک سال گذشته، پیشرفت‌های چشمگیری را تجربه کرده است. سال قبل تنها تصاویری از چند موش که چیپ‌های نورالینک با استفاده از پورت USB-C به آن‌ها متصل شده بود منتشر شده بودند اما امسال ویدیوی کاملی از قرار گرفتن این چیپ روی مغز یک خوک و عملکرد آن ارائه شده است.‌ ‌ 🔻طبق اطلاعات منتشر شده، چیپ نورالینک از طریق ۱۰۲۴ الکترود باریک که وارد لایه بیرونی مغز می‌شوند با آن ارتباط برقرار می‌کند و اطلاعات از طریق بلوتوث به رایانه‌ مرکزی فرستاده خواهند شد. هرچند اعلام شده کمپانی نورالینک به دنبال توسعه روش‌های ارتباطی رادیویی بهینه‌تر برای افزایش راندمان دستگاه است.‌ ‌ 🔻نورالینک در حال ساخت یک روبات برای انجام فرآیند کاشت این چیپ در مغز است که تمامی عملیات از باز کردن جمجه تا کاشت الکترودها بستن شکاف را بدون هیچگونه خون‌ریزی انجام دهد.‌ ‌ 🔻گام اول در پروژه نورالینک کمک به بیمارانی که با آسیب‌های مغزی دست‌وپنجه نرم می‌کنند است. افراد دارای محدودیت‌های حرکتی و آسیب‌های نخاعی و بیماری‌هایی مانند آلزایمر در این دسته قرار می‌گیرند. نورالینک اعتقاد دارد در پروژه بلندمدت این شرکت می‌توان به این افراد توان حرکت دوباره بخشید.‌ ‌ 🔻اما برنامه اصلی در نورالینک بسیار بلندپروازانه طراحی شده. آن‌طور که ایلان ماسک در این رویداد اشاره کرد، افراد به کمک این ایمپلنت‌ها خواهند توانست خاطره‌های خود را ذخیره کرده و به یک رایانه یا روبات انتقال دهند یا توانایی‌های مافوق بشری مانند دیدن طول موج نور فروسرخ یا فرابنفش به دست آورند.‌ ‌ @asrehooshmandi
📊 💢چرا خبرهای دروغ فضای مجازی را باور می‌کنیم؟ 🔻یافته‌های یک پژوهش داخلی نشان داد که تنها یک‌بار رویارویی پیشین با خبرهای دروغین باعث می‌شود که این خبرها در نظر افراد حقیقت () به نظر برسند و ، بیشتر از خبرهای تازه باور می‌شوند. هر اندازه رویارویی پیشین با خبرهای دروغ بیشتر شود، آن خبرها بیشتر باور می‌شوند. 🔻پژوهشگران در خصوص دلیل بروز چنین رفتاری می‌گویند که انسان‌ها برای داوری درباره درستی یا نادرستی گزاره‌ها، به دنبال آسان‌ترین راه هستند و چیزی را که راحت می‌فهمند، راحت باور می‌کنند و آشنایی قبلی به راحت فهمیدن آن‌ها کمک می‌کند. 🔻همچنین مشخص شد که رویارویی پیشین یا آشنایی با خبر حتی می‌تواند راست‌پنداری خبرهای دروغ عجیب و غریب را نیز افزایش دهد. دروغ بودن خبرهای عجیب و غریب را با اندکی اندیشیدن و بهره گرفتن از دانش و منطق می‌توان مشخص کرد. این مطالعه نشان داد که دانش و منطق به سختی می‌توانند جلوی اثر حقیقت خیالی را بگیرد. ✅درباره این پژوهش در سایت asrehooshmandi.ir بیشتر بخوانید. @asrehooshmandi
🔻 بیش از ۴۵ میلیون مشارکت در هیأت‌های مجازی روبیکا ▪️ ویدئوهای زنده(لایو) و غیرزنده(آفلاین) برنامه هیأت‌ها در کانال‌های اپلیکیشن «روبیکا» در دهه اول محرم به ترتیب بیش از ١۵ میلیون و بیش از ٣٠ میلیون بازدید داشته است. ▪️ پس از پایان هر برنامه، ویدئوی پخش زنده هیأت‌ها در کانال‌های روبیکا باقی می ماند که مجموع این ویدئوها در دهه اول محرم بیش از ٣٠ میلیون بازدید داشته است. ▪️ کانال‌هایی که برای هیأت‌ها در نظر گرفته شد، در این ایام بیش از ۵ میلیون عضو گرفت و بیش از ١۵٠٠ هیأت در سراسر کشور به شبکه پخش زنده «عقیق» و «روبیکا» پیوستند. ▪️ بیشترین استقبال به ترتیب در استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، شیراز و خوزستان بود. ▪️ بیش از ۵۰ هیأت شاخص و برجسته در سراسر کشور پخش زنده خود را از طریق صفحه «عقیق» در «روبیکا» انجام دادند. ▪️ به زودی توسط «عقیق» پنلی اختصاصی برای هیأت‌ها در نظر گرفته می‌شود که می‌توانند پخش زنده خود را برنامه‌ریزی کرده و به اعضا خود از طریق پیامک یا اعلان(نوتیف) اطلاع‌رسانی کنند. @asrehooshmandi
⁠ ◾️چرا بحث کردن در فضای مجازی احمقانه است ✍️الویا گولدهیل ▪️واقعیاتِ بی‌نهایت غلط و استدلال‌های ساختگی، ویژگی‌های اجتناب‌ناپذیر شبکه‌های اجتماعی‌اند. با این حال، صرف‌نظر از اینکه یک نفر چقدر آزاردهنده در اشتباه است یا شما چقدر شواهد متقابل در اختیار دارید، آغاز بحث در فضای مجازی به‌ندرت باعث تغییر عقیدۀ کسی می‌شود. ▪️تقریباً یک‌قرن‌ونیم پیش، جان استوارت میل، فیلسوف بریتانیایی، در چند سطرِ صریح توضیح داده است که چرا برخی از استدلال‌ها ره به جایی نمی‌برند. تحلیل استوارت میل خیلی جالب در مورد مباحثات داغ و عبثِ اینترنتی مصداق می‌یابد. ▪️او در سال 1869، دلیل این را که چرا هرگز نمی‌توانید در بحث در فضای مجازی پیروز باشید، این‌گونه توضیح می‌دهد: ▪️«تا زمانی که تفکری عمیقاً در احساسات ریشه داشته باشد، به‌واسطۀ سنگینی کفۀ استدلال علیه آن، عوضِ اینکه متزلزل شود، پایداری بیشتری پیدا می‌کند.» ▪️استوارت میل تأکید دارد این واقعیت اغلب نادیده گرفته می‌شود که بسیاری از افکار و عقاید اساساً نه مبتنی بر واقعیت بلکه بر پایۀ احساس هستند. به این ترتیب، اطلاعات نقیض در استدلال‌هایی که ریشه در احساسات دارند، تغییر ایجاد نمی‌کنند، بلکه صرفاً باعث می‌شوند که افراد برای حفظ آن دیدگاه‌ها شدیداً به احساسات چنگ بزنند. ▪️به صرافت می‌توان دریافت که بیشتر آدم‌ها می‌دانند که احساسات باعث برانگیختن افکار و عقاید می‌شوند و بر اساس آن رفتار می‌کنند. ▪️ما برای متقاعد ساختن دیگران نسبت به دیدگاه‌های خود، از ترفندهای بلاغی مانند اغراق کردن، تظاهر، تصنع و خودنمایی بهره می‌گیریم؛ و برای نمونه می‌دانیم که شواهد نشان می‌دهد واکنش‌های عصبی به این گزاره که مثلاً «رفتار کودکان با والدین با گرایش‌های خاص جنسی درست مانند کودکانِ با والدین معمولی است»، بیشتر از آنکه ریشه در تمایل عمیق به واقعیت‌ها داشته باشد از تعصب عاطفی سرچشمه می‌گیرد. ▪️در فضای مجازی، وقتی نمی‌توانیم صورت دیگران را ببینیم یا خُلق آن‌ها را نمی‌فهمیم، نادیده گرفتن غرایز احساسی کاری بس راحت می‌شود. ▪️عوض در نظر گرفتن و احترام به احساسات دیگر، این تمایل در ما به وجود می‌آید که مخالفان دیدگاه‌های خود را با «واقعیات» بمباران کنیم، اما حتی اطلاعات آشکارا مستدل، مانند جدول تناوبی، اغلب مبتنی بر دیدگاه‌هایی ذهنی‌اند؛ ▪️شاید امید چندانی وجود نداشته باشد که در فضای مجازی بتوان دیگران را برای تغییر عقیده مجاب ساخت، اما میل درباره نحوۀ پرداختن به استدلال‌ها در فضای مجازی توصیه‌هایی هم دارد: ▪️جست‌وجوی ایده‌هایی متفاوت با ایده‌های خود و طلبِ حقیقت در ایده‌هایی که شاید از آن‌ها غافل شده‌ایم. ▪️به‌جای آنکه درصدد متقاعد ساختن دیگران برآییم، می‌توانیم مستعد و آمادۀ تغییر عقاید و افکار خود باشیم و دنبال اطلاعاتی بگردیم که در تناقض با دیدگاه استوار و تزلزل‌ناپذیر ما قرار دارند. ▪️شاید دست بر قضا معلوم شود کسانی که با شما مخالفت می‌کنند، به‌واقع درکی مستدل از حقایق دارند. این احتمال، هرچند ناچیز، وجود دارد که شاید این شما هستید که در اشتباه به سر می‌برید. 🗞منبع: گزیدهای از مقاله‌ای با نام «چرا استدلال فلسفی یا حتی استدلال درست در اینترنت بی‌معناست؟» منتشر شده در شماره 114 ، آبان 1398 @asrehooshmandi
🔻یک تصویر جعلی و چند نکته ⬅️طرح «صیانت از حقوق مخاطبان در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی» در مجلس مطرح است اما متاسفانه شاهدیم که برای به حاشیه بردن طرح، به جای ارائه پیشنهاد برای رفع نواقص، فیک نیوزها و بی اخلاقی های رسانه‌ای در جریان است مثل همین تصویر. 🔹چگونه بفهمیم این نامه جعلی است 1⃣طرح ۲۰ماده دارد اما نامه به ماده ای که وجود ندارد استناد کرده است(ماده ۲۴!!)، لطفا اصل طرح را بخوانید. برای مخالفت هم لازم است یکبار طرح را بخوانید. 2⃣در نامه رسمی نام طرح، کامل نوشته میشود و نه ناقص. 3⃣از اشکالات شکلی، به کاربردن واژه تک شوری، فرمت نامه های مجلس و آرم در نامه ها و ...عبور می‌کنیم. 🔹اصل طرح را بخوانید. همانها که برجام را نخوانده از آن حمایت میکردند، طرح را نخوانده با آن مخالفت میکنند. @asrehooshmandi