هدایت شده از بیداری ملت
✳️طرحی برای اشغال مجازی ایران!
✍معصومه نصیری
💢در وضعیت "#اشغال_مجازی"، جامعه چاره ای جز فعالیت در زمین استقراضی ندارد. ناگزیر است به قوانین و دستورات حاکمیتی بیگانه تن بدهد و به پذیرش محدود و موقتی برخی خواسته ها پس از مدت ها چانه زنی دلخوش کند. این خلاصه فاجعه ای است که هم اکنون کاربران ایرانی و کشور با آن مواجه هستند.
💢حال که مجلس در قالب طرحی به دنبال پایان این اشغال مجازی است، عده ای با طرحی انحرافی درصدد مقاومت در برابر این رفع حصر مجازی کلت ایران هستند.
❌اما آیا سایر کشورهای توسعه یافته نیز چنین می کنند؟
آیا دولت آلمان، انگلیس یا آمریکا و چین و روسیه اجازه می دهند قوانین و ارزش های حاکمیتی آنها توسط بیگانه یا دشمن در بستر جدید نقض شود؟ یا به راحتی همه داشته های کشورشان در دست خارجی ها آنهم از نوع دشمنش باشد؟
آیا مدعیان عضویت در باشگاه حاکمان سایبری جهان و مدیریت بر اینترنت هرگز در برابر مقاومت آمریکا برای حکمرانی بر جهان سایبر تسلیم شدند و با دست های بالا رفته اعلام کردند "ما نمی توانیم؟ اگر اینگونه فکر میکنید نگاهی به رفتار اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورهای جهان بعد از ماجرای اسنودن بیندازید و سر را از زیر برف در بیاورید.
✅این "تغییرات مهم" را هیچ حکومتی با اتکا به عناوینی همچون «عدم مقاومت در برابر فناوری» یا «اتمام دوران کنترل فضای سایبر» و... توجیه نمی کند که اگر چنین کند باید در عقلانیت آن تردید کرد.
🎯جنابان نویسندگان سیستمی! طرح "حمایت از توسعه و رقابت پذیری پلتفرمهای ارائه دهنده خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات" مواظب باشید نامتان را در تاریخ کشور به عنوان خائن درج نکنند.
🎯به راستی که این ضرب المثل آفریقایی درست است که «اگر در میان شما دشمن نباشد، دشمن بیرون به شما آسیبی نمیزند.»
@bidariymelat
🎮هوش مصنوعی و بازیهای ویژه تشخیص #اخبار_جعلی
🚦در حال حاضر، از بازیهای مختلفی در حوزه تشخیص اخبار جعلی میتوان یاد کرد که با همین هدف ساخته و در اختیار بازیکنان قرار گرفته است تا بتوانند به یاری بازی توان تشخیص افراد برای تشخیص اخبار جعلی از واقعی را بالا ببرند.
🚦به عنوان مثال، در بازی «لیتموس» به افراد یاد داده می شود که چطور اخبار جعلی را تشخیص دهند. این بازی به مردم نشان داده می شود که چقدر قادرند اخبار جعلی را از واقعی تشخیص دهند. تصور بر این بود که مردم دارای این توان هستند ولی در واقعیت، نتیجه چنین نبود و این نشان میدهد که نیاز است تا اطلاعات و آگاهیهای مردم در مورد اخبار جعلی باید برود. این بازی که نوآورانه و کاربری ساده طراحیشده و مبتنی بر طرح سؤال است، می تواند در تشخیص اخبار جعلی، توجه به منبع خبری و نیز دریافت تحلیلی عمیق به مردم کمک میکند.
🚦از دیگر بازیها در حوزه فیک نیوز یا اخبار جعلی می توان به بازی «فیک نیوز» اشاره کرد که در این بازی، افراد به تولید تیترهای جعلی به همراه عکس اقدام میکنند. در این بازی باید موضوع مشخص و مخاطبان هدف داشت. به تعداد نامحدود میتوان تیترهای جعلی تولید کرد. تعداد بازیکنان در آن ۴ تا ۸ نفر هستند و کل بازی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول میکشد. رنج سنی افراد نیز باید بالای ۱۳ سال باشد. در این بازی افراد هم با مفهوم اطلاعات نادرست و جعلی آشنا شده و هم بهنوعی سرگرم میشوند.
@asrehooshmandi
❌تکنولوژیهای دیجیتالی و تخلیه شناختی
تاثیر تکنولوژی های دیجیتالی بر حوزه شناختی چیست؟
❇️تکنولوژیهای دیجیتالی امروزی در حال خلق نسلی حواسپرت و دیجیتال زده هستند. این نسل به جهت تقویت #حافظه_تبادلی میدانند نیازی به بیاد سپاری اطلاعات حتی شماره تلفنهای نزدیکانشان ندارند و این باعث تخلیه شناختی آنها شده و بر اتکای افراد بر جایی غیر از حافظه و ذهنشان میشود.
❇️جذابیت و ساختار فضای اینترنت سبب گرایش مخاطبان در همه دنیا به این اختراع تاریخی بشر میشود و اساسا زندگی بدون آن نیز نه متصور است و نه شدنی؛ اما آنچه ما را از این مرحله عبور خواهد داد افزایش مهارتهای لازم برای شهروند دیجیتال بودن است. شهروندان دیجیتال نیاز به مهارتهایی همچون سواد رسانهای، سواد اطلاعاتی و سواد دیجیتالی دارند تا ضمن بهرهمندی از این امکان، #مصونیت_شناختی نیز داشته باشند.
🌀معصومه نصیری ـ عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ 5 توصیه برای داشتن خانواده سالم در عصر رسانه
#رژیم_مصرف_رسانه
@asrehooshmandi
حذف اکانت #شبکههای_اجتماعی قبل از واگذاری #سیمکارت
یکی از چالش های فعلی کاربران تلفن همراه در کشور ، وجود سیمکارت هایی است که به علت عدم فعالیت کاربر، توسط شرکت ارائه دهنده خدمات ارتباطی، پس از پایان مهلت قانونی سلب امتیاز شده و مجددا به چرخه فروش برگردانده می شود و به صورتی کاملاً قانونی در اختیار کاربری دیگر قرار می گیرد .کاربر جدید به تمام اطلاعات ذخیره شده براساس این شماره تلفن همراه، دسترسی خواهد داشت،اطلاعاتی که شامل پیام رسانهای تلفن همراه، به ویژه تلگرام خواهد بود و همه اطلاعات کاربر قبلی بدون هیچ دردسری در دسترس کاربر جدید خواهد بود. با این اتفاق ، همه عواقب سوءاستفاده از اطلاعات شخصی کاربران، متوجه صاحب قانونی #سیمکارت است.
مؤثرترین توصیه برای جلوگیری از سوء استفادههای احتمالی در این باره میتواند این باشد که فرد، پیش از #فروش سیم کارت خود تمامی اکانتهای فعال در شبکه های اجتماعی و پیامرسانها را غیر فعال کند و حتی لازم است پیش از واگذاری سیم کارت، کانالها و گروههای فعال در شبکههای اجتماعی را نیز غیرفعال و حذف کرده و علاوه بر این عکس و فیلمهای بارگذاری شده را هم از شبکههای اجتماعی پاک کند.
#کلیک_امن
@asrehooshmandi
هدایت شده از بیداری ملت
از سلبریتی هم شانس نیاوردیم
کیم کارداشیان وست و تعدادی دیگر از شخصیت های سرشناس اعلام داشته اند که حساب های شبکه اجتماعی خود را در اعتراض به "نفرت پراکنی، تبلیغات و سوء اطلاعات" به مدت یک روز معلق می کنند. او در بیانیه ای سیاسی گفته است: "سوء اطلاعات در شبکه های اجتماعی تاثیر جدی بر دموکراسی و انتخابات ما دارد. من دیگر نمی توانم بنشینم و سکوت پیشه کنم در حالیکه این پلاتفورم ها اجازه دارند به نفرت پراکنی، تبلیغات و سوء اطلاعات ادامه دهند."
بعد ما هم سلبریتی داریم خودش شایعه می سازد، پخش میکنه و نفرت پراکنی و کینه توزی رو رواج میدهد. منتهی الیه فاجعه سلبریتی های اونها هم از سلبریتی های ما بهتر عمل میکنه. میفهمه نفرت پراکنی چه آثار اجتماعی دارد.
گویا سلبریتی ها آمدهاند نقش همان پشه مالاریا که مورد اشاره ریاست سرویس اطلاعات خارجی فرانسه در ملاقات با دونالد ریگان را بازی کنند که بر اساس آن مهمترین هدف عملیات پشه (مسکیتو) #مشغول_سازی و #غافل_سازی است.
#دیده_بان
@bidariymelat
#مهم
💢پلتفرم یا محتوا؟ توجیه کمکاری؛ مساله این است!
http://farhikhtegandaily.com/newspaper/4034/11/&page=184293
@asrehooshmandi
💢چند سوال ساده از وزیر جوان!
✍️معصومه نصیری _مدرس سواد رسانه ای
⬅️جناب آقای آذری جهرمی! مشهور است که اگر درباره جنابعالی و مدیریتتان بنویسیم باید منتظر طعنهها، بدنام کردنها و اقدامات تخریبی و ... باشیم اما بنده با توکل به خدا از جنابعالی چند سوال ساده دارم.
🔹ابتدا با یادآوری اینکه شما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران هستید، و عطف به مصاحبه ۱۵ شهریور ماه شما که گفته بودید: «اگر فرزند شما از کامپیوتر یا لپتاپ استفاده میکند، شما میتوانید با استفاده از قابلیت family safety سیستم عامل ویندوز، مراقب حضور فرزندانتان در فضای مجازی باشید و دسترسی او را مدیریت کنید. اگر اطلاعات بیشتری لازم دارید، از جستوجوی گوگل کمک بگیرید. اگر فرزند شما از تبلت یا گوشی هوشمند اندروید استفاده میکند، سادهترین کار برای مدیریت دسترسی و نظارت بر کودک در فضای مجازی، استفاده از ابزار google family link است.»، و با توضیح اینکه آدرسهایی که اعلام کردید از سرویسهای گوگل هستند و با آنها میشود یک حساب کاربری گوگل را زیرمجموعه یکی دیگر کرد و کاربرد کنترل والدین هم دارد...
🔹سوال این است چرا بهجای معرفی سرویسهای ایرانی و حمایت از آنها به سراغ معرفی سرویس خارجی رفتید؟ آنها سرویسی که به سرقت کلان دادههای کشور کمک میکند. آیا شما وظیفه توسعه شبکه ملی و برنامههای کاربردی آن را دارید یا تبلیغ سرویسهای خارجی؟ آیا سرویس داخلی نداریم؟ اگر تا امروز چنین سرویس داخلی طراحی نشده چرا نشده است؟ و اگر داشتهایم فلسفه آن معرفی شما چه بوده؟
🔹سوال دیگر درباره «اینترنت شاد» است. اینترنتی که براساس بررسیها اساسا وجود خارجی ندارد. اپراتورها یک سیمکارت کودک دارند که عمدتا هم همراه اول دارد که همان سیم کارت انارستان است و باز براساس بررسیها، سیم کارت کودک ایرانسل فعال نیست و با این اوصاف اگر کسی همان سیم کارت کودک موجود را خرید و فعال کرد بر روی هزینه اینترنتش هزینه اینترنت اعتباری از او کسر میشود. البته برخی سایتها هم باز میکند که تعیین آن با آموزش و پرورش نیست بلکه با خود اپراتورهاست که هر سرویس داخلی که مایل باشند را فعال کنند.
🔹شما در مصاحبهای گفته بودید «آنچه که ما داریم بسته شاد برای دانش آموزان است که این بسته قابلیت فعالسازی روی هر سیمکارتی را دارد و در زمانی که سیمکارت دست والدین است، بسته عادی استفاده میشود و وقتی که در دست دانشآموز قرار میگیرد، با گرفتن یک کدUSSD بسته شاد فعال میشود.» حال سوال این است که این بسته را از کجا تهیه کنیم؟ کدام اپراتور یا ارائهدهنده خدمات اینترنت ثابت این بسته را میفروشد؟ و آیا آموزشوپرورش محتوای قابل دسترسی را تایید میکند؟ کدی که به آن اشاره کردید چیست تا مورداستفاده قرار گیرد؟
🔹انتظار از بسته شاد دسترسی به محتوای مورد تایید آموزشوپرورش است نه محتواهای تجاری که در بسترهای داخلی در دسترس است. لطفا خانوادهها و دانش آموزان را از شعار و وعدههای تبلیغاتی خود فاکتور گرفته و کمتر از عبارتهای «خواهد شد»، «در دست اقدام است»، «در حال برنامهریزی است» و ... استفاده کنید و بدانید سال تحصیلی ۹ ماه است. کاش همانگونه که از مدتها جلوتر میدانستید باید پیش خبر سورپرایز ملی و پست هوایی را بدهید و سر موعد هم اعلام کردید، موضوع زیرساختهای لازم برای آغاز سال تحصیلی را هم از پیش برنامهریزی و با تکیه بر توان داخلی و بومی، شاهد بهکارگیری فعلهای ناظر به تحقق در آینده نبودیم.
#شبکه_ملی_اطلاعات
@asrehooshmandi
🔹هفته دفاع مقدس و تکنیک رونمایی از «محرمانه ها»
✍️معصومه نصیری
⬅️در روانشناسی مخاطبان، صاحبان رسانه ها می دانند می توانند با توسل به تکنیک رونمایی از محرمانه ها و استفاده از چاشنی طرح سوالاتی که دارای سوگیری خاص است، در حوزه عملکرد شناختی ذهن مخاطب ورود کرده و او را به صورت غیر مستقیم به سمتی سوق دهند که نتیجه دلخواه را بگیرند.
⬅️«یک مقام دولتی که نخواست نامش فاش شود»، «منبع مطلع یا شاهد عینی ما در ...»، « بخش هایی از فایل صوتی از یک جلسه محرمانه»، « متن لو رفته از یک جلسه سطح بالا» و مواردی از این دست در کنار تقطیع و عنوان سازی ها همه و همه سبب ساخت یک روایت و ارائه آن به مخاطب می شود.
⬅️حالا در آستانه هفته دفاع مقدس «بی بی سی» و «من و تو» با تهیه مستندها و ارائه برخی فایل های صوتی، سعی در القای اطلاع رسانی از یک امر محرمانه به مخاطب را دارند و این تولیدات به گونه ای ارائه شده که گویی برشی از تاریخ که ناپیدا بوده یا مخفی شده است را فاش کرده اند.
❌به عنوان مثال آنچه در فایل صوتی بی بی سی ارائه شده از این قرار است که:
مهدی بختیاری: «موضوع به پاییز سال ٦٣ (قبل از عملیات بدر) و اختلاف طیفی از بچههای سپاه تهران (عمدتا از لشکر١٠) با فرمانده وقت سپاه برمیگرده که اینها به لحاظ سیاسی و فنی با محسن رضایی مشکل داشتند و مخالف بودند. اینها نظرات خود علیه محسن رضایی را به برخی نمایندگان مجلس هم میگویند. در این جلسات مشکلات جبهه غرب و شمال غرب، جنوب و مسائل سیاسی مطرح میشود که مسائل سیاسی را اکبر گنجی میگوید و صدایش در این فایل هم هست. اینها طرفدار آقای منتظری بودند و علیه آقایان مصباح و راستی و...
با بالا گرفتن این دعواها، قرار میشود محسن رضایی در جمع مخالفان حاضر شده و سخنرانی کند. این فایل، فایل صوتی همان جلسه است و صدای اول هم متعلق به محسن رضایی است.
محل جلسه در سپاه تهران (پاستور) بود که نهایتا به جنجال کشیده شد. (صدای شهید حسن بهمنی هم درفایل هست-اگر اشتباه نکنم)
این دعواها ادامه داشت تا اینکه امام خمینی (ره) ازطریق شهیدمحلاتی پیامی دادند که در پادگان ولیعصر قرائت شد و غائله خوابید. از آن افراد هم بعدها برخی مثل حسن بهمنی و کاظم رستگار شهید شدند، بعضی هم بعدها شهید شدند مثل جناب اسکندرلو که سال ٦٥ بهشهادت رسید و جناب غلامی که در سوریه شهید شد. عده ای هم زنده هستند.
✅این موضوع چیز پنهان و جدیدی نیست. قبلا بارها راجع به آن گفتند و کتاب نوشته شده ازجمله کتاب «مردان رستگار» بروایت آقای ابوترابی.»
@asrehooshmandi
#اخبار_کوتاه
1️⃣فروشگاه گوگل به روی اپلیکیشنهای جاسوسی بسته شد
این شرکت قصد دارد با برنامه هایی که به طور مخفیانه اطلاعات شخصی کاربران را بدون اطلاع آنها منتقل می کند، مقابله کند. اپلیکیشنهای جاسوسی به شکلی طراحی شده اند که پنهان و غیرقابل شناسایی بمانند و می توانند اطلاعات درباره برنامه هایی که یک شخص استفاده می کند، افرادی که با آنها در تماس است و محتوای فایلها و عکسهای گالری گوشی را منتقل کنند. به دلیل این که اپلیکیشنهای مذکور مخفی هستند، به راحتی مورد بهره برداری قرار گرفته و از آنها برای سوءاستفاده از افراد استفاده می شود./ایسنا/
2️⃣حمایت از دانش بنیان ها برای ورود به حوزه علوم شناختی
«ارتقای سرمایه شناختی جامعه»، «توسعه فناوریهای خواندن و نوشتن در مغز و ابزار مطالعه نوین مغز»، «توسعه کاربردهای علوم و فناوریهای شناختی»، «توسعه هوش مصنوعی و کلان داده به توان شناختی»، «کاربرد فناوری های سلول های بنیادی درحوزه شناختی» و «به حداکثر رساندن توسعه خدمت جهت افزایش رفاه آحاد جامعه» اهداف ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی به شمار می روند./مهر/
3️⃣استفاده از اپهای تیکتاک و ویچت در آمریکا ممنوع شد
معنای مشخصتر این ممنوعیت این است که دانلود این اپها در اپاستور اپل و گوگلاستور برای ساکنان آمریکا ممنوع خواهد شد. آمریکاییهایی که این اپها را پیشتر دانلود کرده و از آن استفاده میکردند اما همچنان مجاز به استفاده از آنها خواهند بود اما امکان به روز کردن این اپها دیگر وجود نخواهد داشت. بر اساس مقررات وزارت اقتصاد آمریکا، پرداخت از طریق ویچت نیز دیگر ممکن نخواهد بود./فاکس نیوز/
@asrehooshmandi
🔸فلسفه سواد رسانه ای اعاده عدالت است
🔸جنگ واقعی در فضای مجازی امروز تلاش برای تغییر واقعیت ها است
🔹برخی فکر می کنند سواد رسانه ای یعنی فرق خبر و مصاحبه .یا فرق فرمت های مختلف یک عکس.
🔹سواد رسانهای یعنی بدانیم محتوایی که میآید از چه سکویی پرتاب شده و کجا فرود میآید؛ یعنی ناعدالتی را در متن روشن کنیم؛ رمزگشایی و واکاوی کنیم..من انرا اعاده عدالت می نامم
بین سواد رسانه ای و سواد دیجیتالی تفاوت بسیار است.
🔹سواد رسانه ای الزاما دانش بکار گیری ابزارهانیست. وبلاگ باز کردن و نوشتن آکنون راحت است. سواد رسانه ای دسترسی به پدیده های نوین نیست. همچنان که بین سوشال مدیا و سوشال نتورک تفاوت است سوشال مدیا میتواند رسمی باشد ولی سوشال نتورک، هرگز.
🔹متأسفانه کلمات در عرصه فضای مجازی به سهو یا به سبب بیاطلاعی، به جای یکدیگر به کار برده میشوند. شبکه اجتماعی سوشال نتورک است و رسانه اجتماعی سوشال میدیا جنگ واقعی در فضای مجازی برای تغییر واقعیت است.
🔹الان کشورها دو چهره دارند؛ یکی روی زمین و یکی تصویر فضای سایبریشان. شما کشوری مثل کره شمالی را ندیدید اما به واسطه تصویری که رسانهها از کره شمالی ساختهاند از آن میترسید.
از لیبی می نرسید .الان مرکز خبر قم نیست نیویورک است ....
✍️#دکتر_یونس _شکرخواه
@asrehooshmandi
#داده_کاوی
⭕️ نگاهی به موج توییتری #تحریم_ورزش_ایران
⬅️در پی اجرای حکم «قصاص نفس» نوید افکاری به جرم قتل این روزها شاهد پیگیری روایت «فشار بر ایران با بهانههای مختلف» و هدایت هشتگ BanIRSports4Navid, #نوید_افکاری از سوی جریانات رسانهای خارج از کشور و برخی گروههای خاص سیاسی با هدف فعال کردن تمام امکانها جهت تنگ کردن عرصه بر ایران هستیم؛ هشتگی که موج تازهای را در امتداد هشتگ قبلی یعنی #نوید_افکاری ایجاد کرده و در صدر توجههای داخلی و بینالمللی قرار گرفته است.
📈طبق رصد دیتاک از بستر توییتر خیز این هشتگ البته از روز پیش از اعدام نوید افکاری آغاز شد و گزاره «کشتیگیر» بودن این فرد از هفتهها قبلتر در قالب برخی عبارات و جملات در شبکههای ماهوارهای فارسی زبان و ابتدا از سکوی بی بی سی مطرح و سپس توسط رادیو فردا به نقطه اوج خود یعنی اصابت با افکار عمومی رسید. از دو هفته پیش از اجرای حکم نوید افکاری در کنار روایت سازیهای رسانهای و ایجاد جریانات تحریف که اتفاقا ۵۷۴۶۵ توئیت با این هشتگ منتشر شده است، سعی در ایجاد دوگانهها، قطبیسازیها و انحراف افکار عمومی از موضوع اصلی به موضوعات فرعی آنهم با توسل به عناوین و گزارههای تحریککننده احساسات بودیم.
🗓نوید افکاری از روز ۲۱ شهریور ماه یعنی یک روز پیش از قصاص، دیگر یک هشتگ صرف و تلاش برای فراری دادن مجرم از مجازات نبود، این هشتگ در پازل رسانهای تنظیم شده تنها حکم پله نخست برای پیگیری سایر سناریوها از جمله در ابتدا تحریم کشتی ایران، بعد تحریم ورزش ایران، فشار بر دستگاه سیاست خارجی کشور دنبال شد و امروز، همان سکوی ابتدایی مطرح کننده نجات کشتیگیر ایرانی، پا را فراتر گذاشته و مروج، تهییج کننده و تشویقکننده مردم به اقدام علیه کشور شده است.
🔹این روایت یا توسل به تکنیکهای رسانهای و طرح شبهاتی تحریککننده و اساسا در پارهای موارد غیرقابل راستی آزمایی و طرح نکاتی تحریف شده که قابل برداشت چندگونه از سوی افکار عمومی هستند، با شفافیت در راستای تهدید و تحدید هر چه بیشتر علیه ایران اقدام میکند.
🔹اما نکته جالب توجه اینکه علیرغم برخی همنواییهای داخلی با هشتگ #اعدام_نکنید، هشتگ تحریم ورزش ایران در فضای شبکههای اجتماعی با همراهی داخلی مواجه نشد. این نکته حائز اهمیت است که این عدم همنوایی نشانگر اعتراض و انتقاد به یک حکم و عدم مشارکت با اقدام علیه کشور و هویت ایرانی است. نکتهای که پیام دقیقی برای خارج از مرزها داشته و در عین حال به مسوولان گوشزد میکند میتوان با عنایت به همین نکته مهم و دمیدن بر روح ملیگرایی، میدان نبرد را به نفع خود تغییر داد.
🔹در تبیین و تشریح گزارهها با عنایت به دادهکاویها، رسیدن به راهکار یا شناسایی زنجیره موجها، در ترسیم نقشه راه مبتنی بر واقعیات تاثیر قابلتوجهی دارد.
📊 اما دادهها و اطلاعات چه میگویند؟
بر اساس بررسیها این موج موضوعی که براساس ۹۴۷ پست در ساعت صورت گرفته است، توسط ۳۹.۱ هزار کاربر پیگیری شده و تعداد توئیتهای منتشر شده در این زمینه در بازه زمانی ۱۳ الی ۲۳ شهریور ۳۱۸٫۳ هزار توئیت بوده است که ۲۸۸٫۵ هزار کاربر با ریتوئیت کردن محتواها، با آن همراهی کردهاند، همچنین این موضوع در قالب ۸۴۴٫۲ هزار لایک نیز همراهی شده است.
📈 نقطه اوج استقبال و توجه کاربران از این موضوع مربوط به بازه زمانی ۲۱ الی ۲۳ شهریور ماه بوده است. یعنی این موج فارغ از اینکه پیشتر بهصورت گذرا مطرح شده بود، اما از روز پیش از اجرای حکم نوید افکاری آغاز و تا روز پس از اجرای حکم در صدر توجه فضای توئیتر بوده است.
🔹در این زمینه هشتگ BanIRSports4Navid با ۱۰۰۵۴۷ توئیت، جریان تحریف با ۵۷۴۶۵، نوید افکاری با ۴۰۳۶۲ و NavidAFkari با ۷۰۶۲ توئیت پنج هشتگ مورد توجه فضای توئیتر بوده است.
🔹بررسی نشان میدهد در کنار این هشتگ ها، استفاده از عناوینی همچون «ورزشکار ایرانی»، «اعدام ورزش ایران»، «اعدام جهان پهلوان ایرانی»، «پهلوان ایرانی را بیگناه کشتند» و ...موجب برانگیختگی احساسات شده است که البته مخاطب داخلی با روندپژوهی دادهها و هشتگ های پیشین در همین رابطه، با این جریان رسانهای همراهی نکرده است.
🔹رویه رسانهای موجود و تحریم ورزش ایران بهعنوان پله دوم برای نیل به کلان روایت ناکارآمدسازی ایران، یکی از روشهایی است که در عملیات روانی #حرکت_از_پلهدوم محسوب میشود؛ یعنی بیان واقعه از میانه ماجرا؛ شروع روایت از یک واقعه بدون بیان ریشه و رعایت سلسله علت و معلولی آن. تحریف واقعیت و طرح گزارههای فرضی ذهنی و تمسک به کانال انحرافی برای گمراهسازی مخاطب.
✍🏻به قلم #معصومه_نصیری، کارشناس و مدرس سواد رسانهای
موسسه داده کاوی دیتاک
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢والدین نگران از زاویه طنز...
رویه بسیاری از والدین این است:
💎«آن کاری که میگویم بکن، نه آن کاری که انجام می دهم!»
شما الگوی فرزندتان هستید، پس اول خودتان عمل کنید و بعد از فرزندتان بخواهید. ارتقای سواد رسانهای باید از خانواده آغاز شود.
#رژیم_مصرف_رسانه
#مدیریت_مصرف
#دیرین_دیرین
@asrehooshmandi
پاسخ به ۶ #شبهه_جنگ_تحمیلی در «کلاشینکف های آمریکایی»
«با نمایش این مستند سروصدای سلطنتطلبان بلند می شود»
مجموعه مستند ۶ قسمتی «کلاشینکفهای آمریکایی» تلاش میکند به شبهات مطرح شده درباره جنگ تحمیلی عراق علیه ایران پاسخ دهد. این مستند از شنبه، ۲۹ شهریور ماه ساعت ۲۰ و روز آینده ساعت ۱۲ به مناسبت هفته دفاع مقدس روی آنتن شبکه مستند میرود.
https://www.isna.ir/news/99062921995/
@asrehooshmandi
💢#مهندسی_اجتماعی و هک شبکه های اجتماعی
⬅️مهندسی اجتماعی یا social engineering، سوءاستفاده زیرکانه از تمایل طبیعی انسان به اعتماد کردن است که به کمک مجموعهای از تکنیکها، فرد را به فاش کردن اطلاعات یا انجام کارهایی خاص متقاعد میکند. بسیاری از حملات مهندسی اجتماعی نیازی به اطلاعات فنی تخصصی ندارند و لازم نیست که یک متخصص رایانه و یک هکر حرفهای به شما حمله کند، بلکه هر یک از افراد جامعه میتواند نقش یک مهاجم را ایفا کند، بنابراین باید همیشه نسبت به محیط اطراف آگاه بود.
⬅️در سیستم مهندسی اجتماعی، مهاجم به جای استفاده از روشهای معمول و مستقیم نفوذ جمعآوری اطلاعات و عبور از دیواره آتش برای دسترسی به سیستمهای سازمان و پایگاه دادههای آن، از مسیر انسانهایی که به این اطلاعات دسترسی دارند و با استفاده از تکنیکهای فریفتن، به جمعآوری اطلاعات در راستای دستیابی به خواستههای خود اقدام میکند.
⬅️در این راستا پلیس فتا نیز نسبت به هک کاربران به شیوه مهندسی اجتماعی هشدار داد. یکی از روشهای کلاهبرداری، دسترسی غیرمجاز به شبکه اجتماعی کاربران و کلاهبرداری از مخاطبان وی است. بدین ترتیب که کلاهبردار گوشی فرد را هک کرده و با دسترسی به شبکه اجتماعی وی، اقدام به ارسال پیام و درخواست پول به عنوان قرض به مخاطبان وی کرده است.
⬅️کلاهبرداران سایبری با روشهای مختلفی از قبیل ارسال لینکهای آلوده و نصب بدافزارها و برنامههای آلوده اقدام به دسترسی و نفوذ به گوشیهای هوشمند شهروندان میکنند. همچنین در روشی دیگر که رایجتر است، کلاهبرداران با شماره تلفن شهروندان در شبکههای اجتماعی ثبتنام کرده و کد پیامکشده جهت تایید هویت را نیز با ترفندهای گوناگون از قربانی دریافت میکنند و پس از فعالسازی شماره قربانی در شبکههای اجتماعی، با آن اقدام به کلاهبرداری میکنند.
⬅️پلیس فتا هشدار میدهد که به هیچ عنوان کدی که برای احراز هویت دریافت میکنید، برای کسی ارسال نکنید، گوشی همراه خود را حتی برای چند لحظه در اختیار افراد غیرقابل اعتماد قرار ندهید؛ زیرا کلاهبرداران در صورت دسترسی به گوشی همراه شما، برای هک حساب شبکه اجتماعیتان فقط به چند ثانیه زمان نیاز دارند، این زمان فقط به اندازهای نیاز است که کلاهبردار کد ارسال شده از شبکه اجتماعی برای شما را خوانده و سپس آن را حذف کند.
⬅️همچنین لازم است شهروندان در صورت دریافت هرگونه پیامک از مخاطبان و آشنایان خود مبنیبر درخواست کمک نقدی به عنوان قرض، ابتدا موضوع را بررسی کرده و با تماس با وی و پرسوجو از اطرافیان، از صحت موضوع مطمئن شوند و هیچگاه با عجله و شتاب و بدون تحقیق در مورد موضوع اقدام به واریز وجه نکنند.
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#محرمانههای_جنگ به روایت «دی بی سی فارسی»
@asrehooshmandi
🔹اقتصادِ توجه؛ حواست هست که حواست نیست؟!
✅تنها تولید وسیع و توزیع درست اطلاعات کافی نیست؛ بلکه #جلب توجه_انسانها مهم است. اگر مخاطب توجه نکند یا توجهی سطحی نشان دهد تمام تلاشها بر باد رفته است. در اقتصاد توجه سخن از شیوهها و فنونی است که میتوان از طریق آن، دو دنیای متناهی ذهن آدمیان و نامتناهی اطلاعات را مورد تحلیل قرار داد. هربرت سایمون میگوید: در جهان غنی از اطلاعات، کثرت اطلاعات، به معنای کمبود منبعی دیگر است: کمبود آنچه اطلاعات به مصرف میرساند. به وضوح آنچه اطلاعات مصرف میکند، توجه دریافتکنندگان اطلاعات است؛ بنابراین، غنای اطلاعات موجب فقر توجه میشود و نیاز به تخصیص کارآمد توجه میان دنیایی از منابع اطلاعاتی که آن را به مصرف میرسانند، ضروری است.
✅پوریست اقتصاددان #توجه را یک نوع «پول رایج» دانسته است؛ که بسیاری از مشخصات پول را دارد. کسانی که آن را ندارند، آن را میخواهند. حتی کسانی که دارند بیشتر میخواهند. در جوامع فراصنعتی، توجه ارزش خیلی بیشتری از آنچه در حسابهای بانکی ذخیره میکنید دارد. اینکه چگونه توجهها را #جلب و #نگهداری کنید، و چگونه توجه جلب شده را در مواجهه با گزینههای مستغرق سازی #توزیع کنید، مهم است.
#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
🔹به نام پلتفرم داخلی، به کام پلتفرم خارجی؟!
⬅️کارشناسان در نشستی تخصصی تعارضات، تناقضات، نقدها و مزیتهای طرح «حمایت از توسعه و رقابت پذیری پلتفرمهای ارائه دهنده خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات» را بررسی کردند؟
❌این طرح چگونه تهیه و ارائه شد؟ این طرح واقعا بناست از چه چیز حمایت کند؟ علت نهادسازیهای مجدد ذیل این طرح چیست؟ تفاوت این طرح با طرح «صیانت از حقوق مخاطبان و ساماندهی فضای مجازی» چیست؟ آیا این طرحها اقتدار کشور در فضای مجازی را تامین میکنند؟
پاسخ این سوالات را در لینک زیر بخوانید:
mehrnews.com/xSLgK
@asrehooshmandi
عصر هوشمندی
🔹وقتی کفگیر بیبیسی به ته دیگ میخورد!
✔️امسال همزمان با هفته دفاع مقدس بیبیسی به تلاش برای ارائه روایتهای دوقطبی ساز در جامعه روی آورده است. دو قطبی«خودی و غیرخودی در جنگ»، «زنان و مردان»، « محرمانه و نامحرمانه» و...
✔️در یکی از این روایتها که با عنوان «چهلمین سالگرد جنگ ایران و عراق؛ روایت ۶ هزار و ۵۰۰ زن شهید کجاست؟ به ارائه تصاویری پرداخته که همگی پخش شده از صدا و سیما و تهیه شده در داخل کشور هستند و این یعنی موضوع نقش زنان در دفاع مقدس مورد توجه برنامه سازان و روایت کنندگان موضوعات جنگ بوده است. این را از لوگوی بالای تصاویر متوجه خواهید شد. اگر این مستندها در ایران پخش نشده بود، امروز بیبیسی محتوایی برای این برنامه خود نداشت. در واقع داشته های خودمان را در قاب خود به عنوان نداشتههایمان پخش میکند.
✔️این رسانه در جایی مدعی میشود مسوولان ایران به نقش و تاثیر زنان در جنگ نگاه حذفی داشتهاند و بلافاصله تمجید امام خمینی (ره) و غبطه خوردن بالاترین مسوول جمهوری اسلامی به زنان نقش آفرین در جنگ را به تصویر میکشد.
✔️این رسانه که تلاش میکند در قامت مدافع حقوق زنان در جنگ ظاهر شود، برای این زنان از لفظ کشته استفاده میکند و حتی در روایت رسانهای خود نیز از آنچه برای ارائهاش تلاش میکند، فاصله دارد.
✔️شاید یکی از دلایل ریزش شدید مخاطبان کانال بی بی سی در تلگرام و آمدن تعداد مخاطبان این رسانه به زیر میلیون نفر که بیسابقه بوده است، همین تناقضات رسانهای و رو شدن دست آن برای مخاطبان باشد. رسانهای که حتی برای ارائه خبر جریمه 10 هزارپوندی برای نقض کنندگان قرنطینه خانگی #در_بریتانیا نیز از عکس زنان آنهم زنان محجبه بهره میگیرد، امروز مدافع حقوق زنان آنهم زنان موثر در دفاع مقدس شده است.
✍️معصومه نصیری
@asrehooshmandi
🚨 گوگل حساب کاربری پرستیوی را برای همیشه غیرفعال کرد
🔹#یوتیوب برای ششمین بار #پرس_تی_وی را مسدود کرد.
🔹در پی این اتفاق #گوگل نیز حساب کاربری پرس تیوی را برای همیشه غیرفعال کرد.
🔺طی سالهای گذشته ، گوگل به طور مکرر چنین اقداماتی را علیه رسانههای ایرانی از جمله پرستیوی و هیسپانتیوی رقم زده است.
@asrehooshmandi
#تامل
ما شیعیان نباید یک شعار بیشتر داشته باشیم و آن را هم باید از صادقِ سخن، امام صادق علیهالسلام بگیریم و مرتّب نه بهعنوان لقلقه زبان، بلکه بهعنوان یک سرمشق، آن را نصبالعین قرار دهیم که فرمودند: «کُونُوا لَنا زَیْنا وَلاتَکُونُوا عَلیْنا شینا.» *ای شیعیان! باید افرادی باشید که مایه زینت ما باشید، نه مایه ننگ ما*
اگر این شعار ما باشد، راه میرویم، حرف میزنیم، درس میخوانیم، ... همه رفتارمان، گفتارمان، قلبمان، نیتمان، اندیشهمان، باید به گونهای باشد که اهلبیت علیهمالسلام بودند. باید ببینیم چقدر به آنها نزدیکیم یا از آنها دوریم.
@asrehooshmandi
⭕️گذری بر #مانی_هاشمی و روایتی که غالب شد از نگاه #بیگ_دیتا
🔻کولبری به عنوان یکی از روشهای تامین معاش بخشی از مردم غرب کشور نه به عنوان یک موضوع قابل دفاع، که به عنوان ضعف جدی در حوزه تامین شغل درشان و مناسب محسوب میشود، موضوعی که متخصصان درباره چرایی، راهکارها و ضرورتهای رفع موانع توسعه اشتغال سخنان فراوانی را مطرح کردهاند اما در ذیل همین نابسامانی، همواره «کولبران» سوژههای مناسبی برای برخی رسانهها آن هم نه جهت پیگیری حل مشکلاتشان بلکه تنها در سطح اطلاعرسانی وقوع یک رویداد بوده است. کولبری جان میدهد برای اینکه سوژه شود و مخاطب منطقهای و ملی را با خود همراه کند.
🗓اواسط شهریورماه خبر مصدومیت مانی هاشمی در سطح داخلی و خارجی با روایتهای مختلفی رسانهای شد. از اینکه او برای خرید گوشی هوشمند برای دریافت آموزش مجازی تن به کولبری داده است تا اینکه ماموران او را تعقیب و تهدید کردند و ...، اما روایت اینکه این خانواده مجوز رسمی و قانونی برای کولبری داشته است و اساسا اگر با مجوز قانونی کولبری انجام شود، نیاز به ترس و تلاش برای گریختن فاقد معناست آن هم برای چندکیلو لوبیا! و اینکه آیا در منطقهای که کولبری صورت گرفته امکان عبور و مرور ماشین برای تعقیب و گریز وجود داشته است یا خیر؟ و اینکه این کودک به گفته مادر ۳۹ سالهاش دو سالی بوده که همراه او برای کولبری میرفته و اینگونه نبوده که فقط برای تامین پول گوشی موبایل تن به این کار داده باشد و اینکه او در این مدت با مادرش همراهی می کرده و در روز حادثه تنها نبوده و ... سوالاتی است که ذیل روایت رسانهای جذاب و احساسات برانگیز « کولبری مانی برای خرید موبایل جهت حاضر شدن سر کلاس درس» ناپدید شد. هیچکس این جمله مادر مانی با همشهری آنلاین را نشنید که نشان میدهد ماموران برای آنها ایجاد دردسر نکرده اند: «خوشبختانه شکر خدا منطقه ما، منطقهی پاکی است. چه از مامورها گرفته چه اهالی و باقی مردها.»
⬅️ اساس کولبری محل اشکال است چه رسد به اینکه یک خانم انجام دهد و اصل اینکه عدالت آموزشی اگر برقرار بود و زیرساختها و امکانات به شکل برابر در کشور در اختیار همه اقشار و دانش آموزان بود بدیهی و مبرهن است، بحث حال حاضر بررسی دادهها و اطلاعات و زنجیره خبر و جریانات رسانهای پیرامون این درد اجتماعی است.
📈با ذکر این نکته که هشتگهای توئیتری حول محور کولبرها در بازههای زمانی مختلف مورد توجه قرار گرفته، طبق #رصد_دیتاک، مساله مانی هاشمی که از روز ۱۶ شهریور ماه آغاز شد، ۹٫۹ هزار پست توئیتری با روند ارسال ۳۹ پست در ساعت داشته که در بازه ۲۵ و ۲۶ شهریور همزمان با انتشار خبر انتقال و عمل جراحی مانی، به اوج خود رسیده است.
🔹هشتگهای #مانی_هاشمی، #کولبری، #کولبر، # کولبر_نکشید و #مانی پنج هشتگ مورد توجه کاربران در توئیتر بود که البته در میان هشتگهای پرکابرد دیگر دو هشتگ # اعدام و #آبان_خونین سعی در ایجاد پیوند بین دو موضوع مورد اشاره با حادثه رخ داده برای مانی هاشمی را داشتند که از سوی مخاطبان مورد توجه و اقبال قرار نگرفتند.
📊این موج در تلگرام با انتشار ۲۹۰۰ پست پیگیری شد که در این بستر، بازه زمانی ۲۴ الی ۲۶ شهریور اوج به کارگیری هشتگهایی با موضوع مانی هاشمی و کولبری بوده و هشتگ #کولبر بالاترین فراوانی را به خود اختصاص داده است.
البته در کنار فضای مجازی پیوست رسانههای جریان اصلی داخلی و خارجی نیز به روند افزایشی استفاده از برخی هشتگها کمک کرده است.
🔹روایتهای رسانهای ذکر شده در سطرهای فوق با محوریت درگیر کردن احساسات و بردن ذهن مخاطب به سوی دیگر ماجرا با توسل به برجسته سازی برخی واژگان و خفیفسازی برخی دیگر پیگیری شده است. به عنوان مثال #رادیو_فردا با انتخاب تیتر: «خانواده کولبر ۱۴ ساله مجروح توان مالی درمان او را ندارد»، #ایران_اینترنشنال با تیتر: «یک دانشآموز کرمانشاهی هنگام کولبری برای تامین مخارج سامانه «شاد» از کوه سقوط کرد» و #بی_بی_سی با تیتر: «سقوط نوجوان کولبر ایرانی به هنگام فرار از دست ماموران» با اطلاع رسانی درباره این موضوع پرداختند. موضوعاتی که هرکدام از سوی مسوولان استانی، مادر مانی و پلیس پاسخهای روشنی داشتهاند اما در متن این اخبار مورد بیتوجهی قرار گرفتهاند.
✅نکته پایانی اینکه گفته میشود هر عکس معادل یک خبر هزار کاراکتری محسوب میشود و البته گاهی بسیار فراتر از این؛ اما در موج هشتگی مانی هاشمی استفاده از تصاویر بسیار مورد توجه قرار گرفته است چراکه موجب قوت و موفقیت روایت رسانهای مدنظر میشده است.
✔️ آسیبهای اجتماعی همواره نقطه اتکا برای تضادآفرینی، تردیدآفرینی و هدایت افکار عمومی به سمت و سوی روایتهای مورد توجه رسانه است.
✍🏻به قلم #معصومه_نصیری، کارشناس و مدرس سواد رسانهای
@asrehooshmandi
4_5999256683224762274.pdf
319.7K
🔹ارتباطات|پژوهش
🔸اولویتهای پژوهشی پژوهشکده ارتباطات در سال ۹۹ اعلام شد
@asrehooshmandi
💢پاسخ به یک شبهه رسانه ای درباره آغازگر جنگ
⬅️یکی از روشهای دشمنی رسانههای فارسی انگلیسی همچون بیبیسی، منوتو و ایران اینترنشنال با نظام جمهوری اسلامی، تحریف واقعیت و روایت جعلی تاریخ معاصر است و از آنجا که یکی از نقاط قوت نظام جمهوری اسلامی ایران، مقاومت ۸ ساله در مقابل تجاوز ارتش بعث صدام به خاک وطن است؛ پس این رسانهها سعی وافری برای خدشه وارد کردن به تاریخ این مقطع غرورآفرین دارند. از جمله اینکه تلاش میکنند امام خمینی(ره) و رزمندگان اسلام را جنگطلب، قدرتطلب و شروعکننده جنگ نشان بدهند.
⬅️اما آیا ایران شروعکننده جنگ بود؟ استناد رسانههای ملکه انگلیس برای جنگ طلب بودن نظام جمهوری اسلامی چیست؟ و چه پاسخی برای شبهاتی که در این زمینه مطرح میکنند، وجود دارد؟ شبهه از کجا آغاز شد؟ ماجرای اسارت شهید لشگری ۴ روز قبل از شروع جنگ چه بود؟ پاسخ این سوالات را به شکل مختصر در مطلب زیر بخوانید:
https://www.isna.ir/news/99063123826/
@asrehooshmandi