🔹هفته دفاع مقدس و تکنیک رونمایی از «محرمانه ها»
✍️معصومه نصیری
⬅️در روانشناسی مخاطبان، صاحبان رسانه ها می دانند می توانند با توسل به تکنیک رونمایی از محرمانه ها و استفاده از چاشنی طرح سوالاتی که دارای سوگیری خاص است، در حوزه عملکرد شناختی ذهن مخاطب ورود کرده و او را به صورت غیر مستقیم به سمتی سوق دهند که نتیجه دلخواه را بگیرند.
⬅️«یک مقام دولتی که نخواست نامش فاش شود»، «منبع مطلع یا شاهد عینی ما در ...»، « بخش هایی از فایل صوتی از یک جلسه محرمانه»، « متن لو رفته از یک جلسه سطح بالا» و مواردی از این دست در کنار تقطیع و عنوان سازی ها همه و همه سبب ساخت یک روایت و ارائه آن به مخاطب می شود.
⬅️حالا در آستانه هفته دفاع مقدس «بی بی سی» و «من و تو» با تهیه مستندها و ارائه برخی فایل های صوتی، سعی در القای اطلاع رسانی از یک امر محرمانه به مخاطب را دارند و این تولیدات به گونه ای ارائه شده که گویی برشی از تاریخ که ناپیدا بوده یا مخفی شده است را فاش کرده اند.
❌به عنوان مثال آنچه در فایل صوتی بی بی سی ارائه شده از این قرار است که:
مهدی بختیاری: «موضوع به پاییز سال ٦٣ (قبل از عملیات بدر) و اختلاف طیفی از بچههای سپاه تهران (عمدتا از لشکر١٠) با فرمانده وقت سپاه برمیگرده که اینها به لحاظ سیاسی و فنی با محسن رضایی مشکل داشتند و مخالف بودند. اینها نظرات خود علیه محسن رضایی را به برخی نمایندگان مجلس هم میگویند. در این جلسات مشکلات جبهه غرب و شمال غرب، جنوب و مسائل سیاسی مطرح میشود که مسائل سیاسی را اکبر گنجی میگوید و صدایش در این فایل هم هست. اینها طرفدار آقای منتظری بودند و علیه آقایان مصباح و راستی و...
با بالا گرفتن این دعواها، قرار میشود محسن رضایی در جمع مخالفان حاضر شده و سخنرانی کند. این فایل، فایل صوتی همان جلسه است و صدای اول هم متعلق به محسن رضایی است.
محل جلسه در سپاه تهران (پاستور) بود که نهایتا به جنجال کشیده شد. (صدای شهید حسن بهمنی هم درفایل هست-اگر اشتباه نکنم)
این دعواها ادامه داشت تا اینکه امام خمینی (ره) ازطریق شهیدمحلاتی پیامی دادند که در پادگان ولیعصر قرائت شد و غائله خوابید. از آن افراد هم بعدها برخی مثل حسن بهمنی و کاظم رستگار شهید شدند، بعضی هم بعدها شهید شدند مثل جناب اسکندرلو که سال ٦٥ بهشهادت رسید و جناب غلامی که در سوریه شهید شد. عده ای هم زنده هستند.
✅این موضوع چیز پنهان و جدیدی نیست. قبلا بارها راجع به آن گفتند و کتاب نوشته شده ازجمله کتاب «مردان رستگار» بروایت آقای ابوترابی.»
@asrehooshmandi
#اخبار_کوتاه
1️⃣فروشگاه گوگل به روی اپلیکیشنهای جاسوسی بسته شد
این شرکت قصد دارد با برنامه هایی که به طور مخفیانه اطلاعات شخصی کاربران را بدون اطلاع آنها منتقل می کند، مقابله کند. اپلیکیشنهای جاسوسی به شکلی طراحی شده اند که پنهان و غیرقابل شناسایی بمانند و می توانند اطلاعات درباره برنامه هایی که یک شخص استفاده می کند، افرادی که با آنها در تماس است و محتوای فایلها و عکسهای گالری گوشی را منتقل کنند. به دلیل این که اپلیکیشنهای مذکور مخفی هستند، به راحتی مورد بهره برداری قرار گرفته و از آنها برای سوءاستفاده از افراد استفاده می شود./ایسنا/
2️⃣حمایت از دانش بنیان ها برای ورود به حوزه علوم شناختی
«ارتقای سرمایه شناختی جامعه»، «توسعه فناوریهای خواندن و نوشتن در مغز و ابزار مطالعه نوین مغز»، «توسعه کاربردهای علوم و فناوریهای شناختی»، «توسعه هوش مصنوعی و کلان داده به توان شناختی»، «کاربرد فناوری های سلول های بنیادی درحوزه شناختی» و «به حداکثر رساندن توسعه خدمت جهت افزایش رفاه آحاد جامعه» اهداف ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی به شمار می روند./مهر/
3️⃣استفاده از اپهای تیکتاک و ویچت در آمریکا ممنوع شد
معنای مشخصتر این ممنوعیت این است که دانلود این اپها در اپاستور اپل و گوگلاستور برای ساکنان آمریکا ممنوع خواهد شد. آمریکاییهایی که این اپها را پیشتر دانلود کرده و از آن استفاده میکردند اما همچنان مجاز به استفاده از آنها خواهند بود اما امکان به روز کردن این اپها دیگر وجود نخواهد داشت. بر اساس مقررات وزارت اقتصاد آمریکا، پرداخت از طریق ویچت نیز دیگر ممکن نخواهد بود./فاکس نیوز/
@asrehooshmandi
🔸فلسفه سواد رسانه ای اعاده عدالت است
🔸جنگ واقعی در فضای مجازی امروز تلاش برای تغییر واقعیت ها است
🔹برخی فکر می کنند سواد رسانه ای یعنی فرق خبر و مصاحبه .یا فرق فرمت های مختلف یک عکس.
🔹سواد رسانهای یعنی بدانیم محتوایی که میآید از چه سکویی پرتاب شده و کجا فرود میآید؛ یعنی ناعدالتی را در متن روشن کنیم؛ رمزگشایی و واکاوی کنیم..من انرا اعاده عدالت می نامم
بین سواد رسانه ای و سواد دیجیتالی تفاوت بسیار است.
🔹سواد رسانه ای الزاما دانش بکار گیری ابزارهانیست. وبلاگ باز کردن و نوشتن آکنون راحت است. سواد رسانه ای دسترسی به پدیده های نوین نیست. همچنان که بین سوشال مدیا و سوشال نتورک تفاوت است سوشال مدیا میتواند رسمی باشد ولی سوشال نتورک، هرگز.
🔹متأسفانه کلمات در عرصه فضای مجازی به سهو یا به سبب بیاطلاعی، به جای یکدیگر به کار برده میشوند. شبکه اجتماعی سوشال نتورک است و رسانه اجتماعی سوشال میدیا جنگ واقعی در فضای مجازی برای تغییر واقعیت است.
🔹الان کشورها دو چهره دارند؛ یکی روی زمین و یکی تصویر فضای سایبریشان. شما کشوری مثل کره شمالی را ندیدید اما به واسطه تصویری که رسانهها از کره شمالی ساختهاند از آن میترسید.
از لیبی می نرسید .الان مرکز خبر قم نیست نیویورک است ....
✍️#دکتر_یونس _شکرخواه
@asrehooshmandi
#داده_کاوی
⭕️ نگاهی به موج توییتری #تحریم_ورزش_ایران
⬅️در پی اجرای حکم «قصاص نفس» نوید افکاری به جرم قتل این روزها شاهد پیگیری روایت «فشار بر ایران با بهانههای مختلف» و هدایت هشتگ BanIRSports4Navid, #نوید_افکاری از سوی جریانات رسانهای خارج از کشور و برخی گروههای خاص سیاسی با هدف فعال کردن تمام امکانها جهت تنگ کردن عرصه بر ایران هستیم؛ هشتگی که موج تازهای را در امتداد هشتگ قبلی یعنی #نوید_افکاری ایجاد کرده و در صدر توجههای داخلی و بینالمللی قرار گرفته است.
📈طبق رصد دیتاک از بستر توییتر خیز این هشتگ البته از روز پیش از اعدام نوید افکاری آغاز شد و گزاره «کشتیگیر» بودن این فرد از هفتهها قبلتر در قالب برخی عبارات و جملات در شبکههای ماهوارهای فارسی زبان و ابتدا از سکوی بی بی سی مطرح و سپس توسط رادیو فردا به نقطه اوج خود یعنی اصابت با افکار عمومی رسید. از دو هفته پیش از اجرای حکم نوید افکاری در کنار روایت سازیهای رسانهای و ایجاد جریانات تحریف که اتفاقا ۵۷۴۶۵ توئیت با این هشتگ منتشر شده است، سعی در ایجاد دوگانهها، قطبیسازیها و انحراف افکار عمومی از موضوع اصلی به موضوعات فرعی آنهم با توسل به عناوین و گزارههای تحریککننده احساسات بودیم.
🗓نوید افکاری از روز ۲۱ شهریور ماه یعنی یک روز پیش از قصاص، دیگر یک هشتگ صرف و تلاش برای فراری دادن مجرم از مجازات نبود، این هشتگ در پازل رسانهای تنظیم شده تنها حکم پله نخست برای پیگیری سایر سناریوها از جمله در ابتدا تحریم کشتی ایران، بعد تحریم ورزش ایران، فشار بر دستگاه سیاست خارجی کشور دنبال شد و امروز، همان سکوی ابتدایی مطرح کننده نجات کشتیگیر ایرانی، پا را فراتر گذاشته و مروج، تهییج کننده و تشویقکننده مردم به اقدام علیه کشور شده است.
🔹این روایت یا توسل به تکنیکهای رسانهای و طرح شبهاتی تحریککننده و اساسا در پارهای موارد غیرقابل راستی آزمایی و طرح نکاتی تحریف شده که قابل برداشت چندگونه از سوی افکار عمومی هستند، با شفافیت در راستای تهدید و تحدید هر چه بیشتر علیه ایران اقدام میکند.
🔹اما نکته جالب توجه اینکه علیرغم برخی همنواییهای داخلی با هشتگ #اعدام_نکنید، هشتگ تحریم ورزش ایران در فضای شبکههای اجتماعی با همراهی داخلی مواجه نشد. این نکته حائز اهمیت است که این عدم همنوایی نشانگر اعتراض و انتقاد به یک حکم و عدم مشارکت با اقدام علیه کشور و هویت ایرانی است. نکتهای که پیام دقیقی برای خارج از مرزها داشته و در عین حال به مسوولان گوشزد میکند میتوان با عنایت به همین نکته مهم و دمیدن بر روح ملیگرایی، میدان نبرد را به نفع خود تغییر داد.
🔹در تبیین و تشریح گزارهها با عنایت به دادهکاویها، رسیدن به راهکار یا شناسایی زنجیره موجها، در ترسیم نقشه راه مبتنی بر واقعیات تاثیر قابلتوجهی دارد.
📊 اما دادهها و اطلاعات چه میگویند؟
بر اساس بررسیها این موج موضوعی که براساس ۹۴۷ پست در ساعت صورت گرفته است، توسط ۳۹.۱ هزار کاربر پیگیری شده و تعداد توئیتهای منتشر شده در این زمینه در بازه زمانی ۱۳ الی ۲۳ شهریور ۳۱۸٫۳ هزار توئیت بوده است که ۲۸۸٫۵ هزار کاربر با ریتوئیت کردن محتواها، با آن همراهی کردهاند، همچنین این موضوع در قالب ۸۴۴٫۲ هزار لایک نیز همراهی شده است.
📈 نقطه اوج استقبال و توجه کاربران از این موضوع مربوط به بازه زمانی ۲۱ الی ۲۳ شهریور ماه بوده است. یعنی این موج فارغ از اینکه پیشتر بهصورت گذرا مطرح شده بود، اما از روز پیش از اجرای حکم نوید افکاری آغاز و تا روز پس از اجرای حکم در صدر توجه فضای توئیتر بوده است.
🔹در این زمینه هشتگ BanIRSports4Navid با ۱۰۰۵۴۷ توئیت، جریان تحریف با ۵۷۴۶۵، نوید افکاری با ۴۰۳۶۲ و NavidAFkari با ۷۰۶۲ توئیت پنج هشتگ مورد توجه فضای توئیتر بوده است.
🔹بررسی نشان میدهد در کنار این هشتگ ها، استفاده از عناوینی همچون «ورزشکار ایرانی»، «اعدام ورزش ایران»، «اعدام جهان پهلوان ایرانی»، «پهلوان ایرانی را بیگناه کشتند» و ...موجب برانگیختگی احساسات شده است که البته مخاطب داخلی با روندپژوهی دادهها و هشتگ های پیشین در همین رابطه، با این جریان رسانهای همراهی نکرده است.
🔹رویه رسانهای موجود و تحریم ورزش ایران بهعنوان پله دوم برای نیل به کلان روایت ناکارآمدسازی ایران، یکی از روشهایی است که در عملیات روانی #حرکت_از_پلهدوم محسوب میشود؛ یعنی بیان واقعه از میانه ماجرا؛ شروع روایت از یک واقعه بدون بیان ریشه و رعایت سلسله علت و معلولی آن. تحریف واقعیت و طرح گزارههای فرضی ذهنی و تمسک به کانال انحرافی برای گمراهسازی مخاطب.
✍🏻به قلم #معصومه_نصیری، کارشناس و مدرس سواد رسانهای
موسسه داده کاوی دیتاک
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢والدین نگران از زاویه طنز...
رویه بسیاری از والدین این است:
💎«آن کاری که میگویم بکن، نه آن کاری که انجام می دهم!»
شما الگوی فرزندتان هستید، پس اول خودتان عمل کنید و بعد از فرزندتان بخواهید. ارتقای سواد رسانهای باید از خانواده آغاز شود.
#رژیم_مصرف_رسانه
#مدیریت_مصرف
#دیرین_دیرین
@asrehooshmandi
پاسخ به ۶ #شبهه_جنگ_تحمیلی در «کلاشینکف های آمریکایی»
«با نمایش این مستند سروصدای سلطنتطلبان بلند می شود»
مجموعه مستند ۶ قسمتی «کلاشینکفهای آمریکایی» تلاش میکند به شبهات مطرح شده درباره جنگ تحمیلی عراق علیه ایران پاسخ دهد. این مستند از شنبه، ۲۹ شهریور ماه ساعت ۲۰ و روز آینده ساعت ۱۲ به مناسبت هفته دفاع مقدس روی آنتن شبکه مستند میرود.
https://www.isna.ir/news/99062921995/
@asrehooshmandi
💢#مهندسی_اجتماعی و هک شبکه های اجتماعی
⬅️مهندسی اجتماعی یا social engineering، سوءاستفاده زیرکانه از تمایل طبیعی انسان به اعتماد کردن است که به کمک مجموعهای از تکنیکها، فرد را به فاش کردن اطلاعات یا انجام کارهایی خاص متقاعد میکند. بسیاری از حملات مهندسی اجتماعی نیازی به اطلاعات فنی تخصصی ندارند و لازم نیست که یک متخصص رایانه و یک هکر حرفهای به شما حمله کند، بلکه هر یک از افراد جامعه میتواند نقش یک مهاجم را ایفا کند، بنابراین باید همیشه نسبت به محیط اطراف آگاه بود.
⬅️در سیستم مهندسی اجتماعی، مهاجم به جای استفاده از روشهای معمول و مستقیم نفوذ جمعآوری اطلاعات و عبور از دیواره آتش برای دسترسی به سیستمهای سازمان و پایگاه دادههای آن، از مسیر انسانهایی که به این اطلاعات دسترسی دارند و با استفاده از تکنیکهای فریفتن، به جمعآوری اطلاعات در راستای دستیابی به خواستههای خود اقدام میکند.
⬅️در این راستا پلیس فتا نیز نسبت به هک کاربران به شیوه مهندسی اجتماعی هشدار داد. یکی از روشهای کلاهبرداری، دسترسی غیرمجاز به شبکه اجتماعی کاربران و کلاهبرداری از مخاطبان وی است. بدین ترتیب که کلاهبردار گوشی فرد را هک کرده و با دسترسی به شبکه اجتماعی وی، اقدام به ارسال پیام و درخواست پول به عنوان قرض به مخاطبان وی کرده است.
⬅️کلاهبرداران سایبری با روشهای مختلفی از قبیل ارسال لینکهای آلوده و نصب بدافزارها و برنامههای آلوده اقدام به دسترسی و نفوذ به گوشیهای هوشمند شهروندان میکنند. همچنین در روشی دیگر که رایجتر است، کلاهبرداران با شماره تلفن شهروندان در شبکههای اجتماعی ثبتنام کرده و کد پیامکشده جهت تایید هویت را نیز با ترفندهای گوناگون از قربانی دریافت میکنند و پس از فعالسازی شماره قربانی در شبکههای اجتماعی، با آن اقدام به کلاهبرداری میکنند.
⬅️پلیس فتا هشدار میدهد که به هیچ عنوان کدی که برای احراز هویت دریافت میکنید، برای کسی ارسال نکنید، گوشی همراه خود را حتی برای چند لحظه در اختیار افراد غیرقابل اعتماد قرار ندهید؛ زیرا کلاهبرداران در صورت دسترسی به گوشی همراه شما، برای هک حساب شبکه اجتماعیتان فقط به چند ثانیه زمان نیاز دارند، این زمان فقط به اندازهای نیاز است که کلاهبردار کد ارسال شده از شبکه اجتماعی برای شما را خوانده و سپس آن را حذف کند.
⬅️همچنین لازم است شهروندان در صورت دریافت هرگونه پیامک از مخاطبان و آشنایان خود مبنیبر درخواست کمک نقدی به عنوان قرض، ابتدا موضوع را بررسی کرده و با تماس با وی و پرسوجو از اطرافیان، از صحت موضوع مطمئن شوند و هیچگاه با عجله و شتاب و بدون تحقیق در مورد موضوع اقدام به واریز وجه نکنند.
@asrehooshmandi
8.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#محرمانههای_جنگ به روایت «دی بی سی فارسی»
@asrehooshmandi
🔹اقتصادِ توجه؛ حواست هست که حواست نیست؟!
✅تنها تولید وسیع و توزیع درست اطلاعات کافی نیست؛ بلکه #جلب توجه_انسانها مهم است. اگر مخاطب توجه نکند یا توجهی سطحی نشان دهد تمام تلاشها بر باد رفته است. در اقتصاد توجه سخن از شیوهها و فنونی است که میتوان از طریق آن، دو دنیای متناهی ذهن آدمیان و نامتناهی اطلاعات را مورد تحلیل قرار داد. هربرت سایمون میگوید: در جهان غنی از اطلاعات، کثرت اطلاعات، به معنای کمبود منبعی دیگر است: کمبود آنچه اطلاعات به مصرف میرساند. به وضوح آنچه اطلاعات مصرف میکند، توجه دریافتکنندگان اطلاعات است؛ بنابراین، غنای اطلاعات موجب فقر توجه میشود و نیاز به تخصیص کارآمد توجه میان دنیایی از منابع اطلاعاتی که آن را به مصرف میرسانند، ضروری است.
✅پوریست اقتصاددان #توجه را یک نوع «پول رایج» دانسته است؛ که بسیاری از مشخصات پول را دارد. کسانی که آن را ندارند، آن را میخواهند. حتی کسانی که دارند بیشتر میخواهند. در جوامع فراصنعتی، توجه ارزش خیلی بیشتری از آنچه در حسابهای بانکی ذخیره میکنید دارد. اینکه چگونه توجهها را #جلب و #نگهداری کنید، و چگونه توجه جلب شده را در مواجهه با گزینههای مستغرق سازی #توزیع کنید، مهم است.
#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
🔹به نام پلتفرم داخلی، به کام پلتفرم خارجی؟!
⬅️کارشناسان در نشستی تخصصی تعارضات، تناقضات، نقدها و مزیتهای طرح «حمایت از توسعه و رقابت پذیری پلتفرمهای ارائه دهنده خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات» را بررسی کردند؟
❌این طرح چگونه تهیه و ارائه شد؟ این طرح واقعا بناست از چه چیز حمایت کند؟ علت نهادسازیهای مجدد ذیل این طرح چیست؟ تفاوت این طرح با طرح «صیانت از حقوق مخاطبان و ساماندهی فضای مجازی» چیست؟ آیا این طرحها اقتدار کشور در فضای مجازی را تامین میکنند؟
پاسخ این سوالات را در لینک زیر بخوانید:
mehrnews.com/xSLgK
@asrehooshmandi
عصر هوشمندی
🔹وقتی کفگیر بیبیسی به ته دیگ میخورد!
✔️امسال همزمان با هفته دفاع مقدس بیبیسی به تلاش برای ارائه روایتهای دوقطبی ساز در جامعه روی آورده است. دو قطبی«خودی و غیرخودی در جنگ»، «زنان و مردان»، « محرمانه و نامحرمانه» و...
✔️در یکی از این روایتها که با عنوان «چهلمین سالگرد جنگ ایران و عراق؛ روایت ۶ هزار و ۵۰۰ زن شهید کجاست؟ به ارائه تصاویری پرداخته که همگی پخش شده از صدا و سیما و تهیه شده در داخل کشور هستند و این یعنی موضوع نقش زنان در دفاع مقدس مورد توجه برنامه سازان و روایت کنندگان موضوعات جنگ بوده است. این را از لوگوی بالای تصاویر متوجه خواهید شد. اگر این مستندها در ایران پخش نشده بود، امروز بیبیسی محتوایی برای این برنامه خود نداشت. در واقع داشته های خودمان را در قاب خود به عنوان نداشتههایمان پخش میکند.
✔️این رسانه در جایی مدعی میشود مسوولان ایران به نقش و تاثیر زنان در جنگ نگاه حذفی داشتهاند و بلافاصله تمجید امام خمینی (ره) و غبطه خوردن بالاترین مسوول جمهوری اسلامی به زنان نقش آفرین در جنگ را به تصویر میکشد.
✔️این رسانه که تلاش میکند در قامت مدافع حقوق زنان در جنگ ظاهر شود، برای این زنان از لفظ کشته استفاده میکند و حتی در روایت رسانهای خود نیز از آنچه برای ارائهاش تلاش میکند، فاصله دارد.
✔️شاید یکی از دلایل ریزش شدید مخاطبان کانال بی بی سی در تلگرام و آمدن تعداد مخاطبان این رسانه به زیر میلیون نفر که بیسابقه بوده است، همین تناقضات رسانهای و رو شدن دست آن برای مخاطبان باشد. رسانهای که حتی برای ارائه خبر جریمه 10 هزارپوندی برای نقض کنندگان قرنطینه خانگی #در_بریتانیا نیز از عکس زنان آنهم زنان محجبه بهره میگیرد، امروز مدافع حقوق زنان آنهم زنان موثر در دفاع مقدس شده است.
✍️معصومه نصیری
@asrehooshmandi