فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چطور میتوان ویدیوهای جعلی را تشخیص داد؟
💠فضای مجازی پر از ویدیوهایی است که ظاهرا رخدادهایی مهم یا عجیب و غریب را نشان میدهند. شمار این ویدیوها در هنگام ناآرامیهای سیاسی و اجتماعی به مراتب افزایش مییابد. چگونه میتوان به اصالت ویدیوها پی برد؟
دویچهوله
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انتشار کلیپهای طنز یا دابسمش مجازات دارد؟
🔸چه پیامهایی در گروههای کاری و درسی حریم خصوصی محسوب میشود؟
👆🏼این ویدیو را به عزیزانی که میشناسید نشان دهید تا کمک کنیم دابسمشهای طنز معلمها و دانشآموزان در کلاسهای مجازی کمتر ساخته و منتشر شود.
تبیان آنلاین
@asrehooshmandi
❌پدران و مادران حتما بخوانند
💢آسیبهای فضای مجازی دختران را بیشتر تهدید میکند/ کم شدن سن گرایش به مسائل جنسی در نوجوانان
♨️آموزش مجازی و کلاسهای آنلاین آن هم در بستر اینترنت بینالمللی بهانه ای شده است که کم سن ترین محصلین کشور هم مجبور به استفاده از اینترنت و گوشی هوشمند و یا لپ تاپ شوند. اینکه کودکان از عنفوان کودکی به کامپیوتر مسلط باشند میتواند نکته مفیدی باشد، اما ماجرا وقتی نگران کننده می تواند باشد که این ابراز الکترونیک به اینترنت متصل بشود. جذابیت و آزادی ذاتی ای که در اینترنت وجود دارد، بسیاری از مواقع می تواند برای کودکانی که قوه تشخیص و تمییزی مثل بزرگسالان ندارند خطرناک باشد.
✅دکتر اسماعیل تبار روانشناس و کارشناس مسائل تربیتی با اشاره به پرونده چند مراجع، درباره گروه های در معرض خطر، راه کارهایی برای مواجه صحیح با مشکلات ناشی از سهل انگاری خانواده ها و فرزندان در فضای مجازی توضیحاتی را ارائه کرده است.
http://fna.ir/f02qrg
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ موضع مردم در دعوای قره باغ چیست؟
🔹#قره_باغ ناحیهای است که چندین سال پیش در جنگ ارمنستان و آذربایجان، تحت اشغال ارمنستان قرار گرفت و کمتر از دو هفته قبل آذربایجان برای بازپسگیری این ناحیه به اقدام نظامی که حالا به آتش بس ختم شده، روی آورد.
📊این گزارش که از رصد دیتاک در تاریخ ۵ تا ۱۴ مهر از بیش از ۱۲۴ هزار توییت تهیه شده، موضع کاربران توییتر در این موضوع را بررسی میکند.
📈بازه زمانی یاد شده اوج انتشار توییتهای مرتبط با قره باغ و یاشاسین ایران است.
🔹در این موج هشتگهای #یاشاسین_ایران، #قره_باغ، #آذربایجان و #ارمنستان به ترتیب بیشترین تکرار را داشتهاند.
🔹با اینکه هشتگهای مرتبط با قره باغ زودتر متولد شدند، #یاشاسین_ایران با اختلاف بسیار زیادی اکثریت محتوا را به خود اختصاص داده است.
🔹داده کاویها نشان میدهد که مضمون پیامهای کاربران به ۴ دسته اتحاد ایران، براندازی و انتقاد از حاکمیت ایران، انزجار از دخالت کشورهای دیگر و حمایت از آزادی قرهباغ تقسیم میشود.
#دیتاپولیتیک
#دیتاریپورت
⬅️جزییات موضوع را در بلاگ ما بخوانید.
✅ گزارشهای دیتاک را در کانال زیر دنبال کنید:
@dataakcom
✅ Data Is Talking
@asrehooshmandi
4_5771549865221818404.mp3
4.43M
در برنامه کافه رادیوی #رادیو_جوان پاسخ داده شد:
✅وقتی می گوییم مخاطب باید نسبت و فاصله خود با رسانه را تنظیم کند، یعنی باید چکار کند؟
✅رسانه کجای زندگی ما قرار دارد و ما کجای معادلات رسانهای؟
📻معصومه نصیری _ مدرس سواد رسانهای
@asrehooshmandi
❌ضد جریان (Contraflow) چیست؟
🔹#ضد_جریان، در حقیقت تولد جریانهای دیگر خبری است که نه در تقابل با جریانهای دیگر خبری موجود، بلکه در صدد تاسیس و راهاندازی جریانهای جدیدی است که میتواند به نوعی مخاطبان را از یک سو به خود جذب کرده و از سوی دیگر وجههسازی متفاوتی برای خود در مقابل دیگران ایجاد کند.
🔹به همین دلیل ضدجریان یک جریان تقابلی (Counter Flow) نبوده و درصدد پاسخگویی به جریانهای رقیب یا دشمن یا متجاوز بطور مستقیم نیست. در حقیقت، ضد جریان، یک #گفتمان_جدید_خبری است که تلاش میکند اخبار جهانی را تحتالشعاع قرار داده و سمت و سوی آنها را تغییر دهد.
🔹نمونههای عملی تحقق این مفهوم در صحنههای مختلف جهانی، تولد سینمای بالیوود در هند در مقابل سینمای هالیوود آمریکا، گسترش نشریات فراملی مانند الحیات و الشرقالاوسط در لندن در مقابل نشریات مخصوصا انگلیسی زبان غربی، ظهور شبکه الجزیره در مقابل سی ان ان در جهان عرب، راهاندازی شبکه العالم و سپس پرس تی وی در مقابل شبکههای عربی و انگلیسی و ایجاد شبکه العربیه در مقابل العالم توسط عربستان سعودی است.
#عصر_هوشمندی،مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
💢شرکتهای فناوری آمریکایی هدف مجازاتهای بیشتر اتحادیه اروپا
▫️اتحادیه اروپا مشغول تهیه فهرستی از شرکت های بزرگ است تا قوانین سختگیرانه تری بر آنها اعمال کند.
▫️در همین راستا یک منبع آگاه به روزنامه فایننشال تایمز اعلام کرده اتحادیه اروپا مشغول تهیه فهرستی از ۲۰ شرکت بزرگ فناوری است که در مقایسه با رقبای کوچکتر خود با قوانین سختگیرانه تری مانند اشتراک گذاری اجباری اطلاعات و شفافیت بیشتر، روبرو می شوند.
▫️شرکت های حاضر در این فهرست براساس سهم از بازار، تعداد کاربران و وابستگی شرکت های دیگر به پلتفرم هایشان انتخاب می شوند.
▫️هرچند هنوز مشخص نیست نام چه شرکت هایی در این فهرست ذکر شده، اما کارشناسان معتقدند پلتفرم های آمریکایی بخش اعظم آن را تشکیل می دهند و احتمالا شرکت هایی بزرگی مانند آمازون، اپل، فیس بوک و گوگل در آن وجود خواهندداشت.
▫️اتحادیه اروپا قصد دارد اقدامی فراتر از جریمه شرکت های بزرگ انجام دهد و راهی برای تغییر عملکرد این شرکت ها در اسرع وقت بیابد حال خواه این راه هموار کردن مسیر رقابت باشد یا اجبار شرکت ها به تجزیه.
انگجت
@asrehooshmandi
✍️غلطنویسی؛ از توییتر تا رسانههای رسمی و «شاد»
🔹یکی در توییت یک مسئول دیده میشود و دیگری در تابلو یک کافه، آن یکی استیکر غلط نوشتهشده در برنامه «شاد» است و دیگری خبر یک خبرگزاری یا تیتر یک روزنامه؛ غلطنویسیها رفته رفته به تمام کلماتی که طی روز میبینیم نفوذ کردهاند؛ تا جایی که یک کاربر فضای مجازی میخواهد کلمه درستی را با غلط اصلاح کند!
🔹با همه اینها تا مدتی پیش شاید هنوز امیدها بر این بود که این غلطها میتواند با تلاش نظام آموزشی اصلاح شود؛ تا اینکه در آموزش روزهای کرونایی هم سر و کله غلطنویسیها پیدا شد! عکسهای مختلفی از شبکه «شاد» آموزش و پرورش به دستمان میرسید و ابراز تعجب مخاطبان از اینکه چطور در یک فضای آموزشی کلمات غلط نوشته میشوند. ماجرا از این قرار است، در این برنامه که برای آموزش دانشآموزان در روزهای کرونایی آماده شده و با نظرات مختلفی همراه بوده، استیکرهایی دیده شده با اشتباههایی مثل رعایت نکردن هکسره؛ برای مثال «وقته کاره» به جای «وقت کاره» و ...
https://www.isna.ir/news/99072115163/
@asrehooshmandi
عصر هوشمندی
🔹بحران نمایی با سواری روی مشکلات اقتصادی مردم
🔻فردی در یکی از شبکه های اجتماعی با انتشار اعلامیه یک کودک دانش آموز #مدعی شده است او به دلیل نداشتن گوشی همراه مناسب برای دریافت آموزش خود را در دیر استان بوشهر به دار آویخته است. بلافاصله نیز متنی به نقل از معلم این دانش آموز منتشر می شود و....
🔻اولین تاثیر پیام برانگیختن احساسات مخاطب است. مخاطب به محض احساساتی شدن، کمتر به سمت راستی آزمایی و سنجشش صحت ادعاهای رسانه ای می رود. آن را باور می کند و نسبت به آن وارد کنشگری می شود و به این ترتیب بدون اراده در خدمت سیستم و #چرخه_توزیع_شایعه قرار می گیرد.
🔻خبر خودکشی دانشآموز اهل دیر به نداشتن تلفن همراه در نهایت #تکذیب شد و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر اعلام کرد: براساس تحقیق و بررسیهای میدانی و مستندات جمع آورشده، این مرحوم از روز بازگشایی مدرسهها در ۱۵ شهریور ماه تا روز حادثه بنا به درخواست ولی دانشآموز بدلیل شرایط کرونایی در مدرسه حضور نداشته و آموزش خود را از طریق شبکه شاد پیگیری میکرده است.
🔻این دانش آموز در این مدت با استفاده از تلفن همراهی که مدیر مدرسه با هزینه شخصی در فروردین ماه ۹۹ به وی اهدا کرده بود تا آخرین ساعت روز حادثه در سامانه شاد به صورت فعال و در کلاسهای درس مجازی آنلاین شرکت داشته است. (این یعنی تلفن همراه این دانش آموز فرسوده یا نامناسب نبوده است) و همه مستندات اعم از فایلهای صوتی، تصویری، تکلیف و تمرینهای درسی دانشآموز در گروه درسی موجود است.
🔻با قبول اینکه هستند دانش آموزانی که از امکانات مناسب برای دریافت آموزش مجازی برخوردار نیستند، اما گویی عزمی برای #بحران_نمایی وجود دارد. در عصر تنوع و تکثر محتواها، شما می توانید چیزی را ببینید و نکته ای را باورکنید که اساسا با آنچه هست تفاوت جدی دارد.
✍️معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانه ای
@asrehooshmandi
🔸همه چیز درباره #مهندسی_موافقت و #مهندسی_افکارعمومی
🔹چگونه سیگار کشیدن زنان در جهان عادی سازی شد؟
💠... برنیز در سال ١٩٢٨ کتابی نوشت به نام پروپاگاندا که این گونه آغاز میشد: "دستکاری هوشیارانه و هوشمندانه عادتها و عقاید سازمانیافته تودهها یکی از عناصر مهم جامعه دموکراتیک است. آنها که این سازوکار نادیده جامعه را دستکاری میکنند دولتی نامرئی را تشکیل میدهند که قدرت واقعی حاکم بر کشور ما است."
💠در بطن کارهای برنیز #دو باور اصلی بود:
1️⃣اول اینکه تودهها بیش از حد احمق و بیعقلند و بیش از حد تحت تاثیر عواطف و تکانهها که بتوان به تصمیم آنها اعتماد کرد.
2️⃣دومین باور اصلی برنیز این بود که دیدگاه های زیگموند فروید را میتوان برای دستکاری موثر افکار عمومی در ابعاد وسیع بکار گرفت. برنیز بخصوص به ایده #ناخودآگاه فروید علاقه داشت. فروید بر این باور بود که انگیزه افکار و اعمال مردم -که اغلب خود از آن آگاه نیستند- نیروهایی است در ناخودگاه آنها که فراموش یا سرکوب شدهاند. به عقیده فروید عواطفی که در ناخودآگاه یافت میشوند اغلب خشن یا ترسناک هستند و منشا نیاز یا منشا جنسی دارند.
💠دختر برنیز گفته که پدرش فکر می کرد تودهها "ممکن است به آسانی به فرد اشتباه رای بدهند یا چیز غلطی بخواهند، بنابراین باید از بالا هدایت شوند اما میتوان به عمیقترین امیال و ترس های افراد دسترسی پیدا و از آن برای اهداف خود استفاده کرد."
💠او یکی چهرههای محوری تغییر بزرگی بود که در قرن بیستم در اقتصاد کشورهای غربی اتفاق افتاد؛ پیدایش #مصرف_گرایی. او مردم را قانع کرد که مصرف کننده باشند، فقط چیزهایی را نخرند که نیاز دارند بلکه چیزهایی را بخرند که میخواهند یا آرزویش را دارند.
❌چگونه سیگار کشیدن زنان عادی سازی شد؟
💠یکی از نخستین مثال های کار برنیز وقتی بود که رئیس شرکت عظیم توتون آمریکا به او گفت چون سیگار کشیدن زنان در ملاعام ناپسند شمرده میشود آنها نیمی از بازار بالقوه خود را از دست میدهند و از برنیز خواست کاری برای آن انجام دهد.
💠برای این کار برنیز آبراهام بریل روانکاو فرویدی را به کار گرفت. بریل به برنیز گفت که سیگار نماد قدرت مذکر است. اگر زنان بتوانند آن را نماد قدرت و استقلال خود ببینند، شروع میکنند به سیگار کشیدن. سیگار باید برای زنان به مثابه #مشعل_آزادی درآید.
💠برنیز ترتیبی داد تا تعدادی دختر جوان شیکپوش در جشنواره عید پاک نیویورک شرکت کنند و همه آنها با اشاره او همزمان سیگاری را روشن کنند. برنیز از قبل ترتیبی داده بود که این زنان "فعالان حقوق زنان" معرفی شوند و تیتر پوشش خبری در تمام آمریکا این باشد، "مشعل آزادی". میلیونها زن به سیگار کشیدن روی آوردند.
💠از ١٩٥٤ در گوآتمالا تا به حال تکنیک برنیز - دشمنی را خلق و بعد شکست آن را طلب کن- بارها استفاده شده است.
💠در سال ٢٠١٦ هم اساس مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ که او را به ریاست جمهوری رساند آموزههای برنیز بود. ترامپ در واقع برای جذب عقلانیت رایدهندگان تلاشی نکرد، در عوض از قویترین و خطرناکترین نیروهای ناخودآگاه یعنی #ترس و #نفرت بهرهبرداری کرد.
✅متن کامل را در سایت عصر هوشمندی asrehooshmandi.ir بخوانید.
@asrehooshmandi
عصر هوشمندی
⭕️ طوفان خان طومان در شبکههای اجتماعی
🔹از سال ۹۵ نامش را شنیدیم؛ #خان_طومان و شهدایش نماد ایستاده رفتن هستند؛ شهدایی که در پی سوءاستفاده تکفیریها از فرصت ایجاد شده از آتشبس کوتاه و بمباران ناجوانمردانه منطقه، آسمانی شدند.
🔹حالا ۴ سال گذشته و فرزندان وطن دوباره خبرساز شدند، چند ماه قبل پیکر یکی از فرماندههانشان آمد و حالا شهدایی که میآیند تا بار دیگر جریان بسازند و یادآوری کنند دشمن همیشه ناجوانمرد است و غیرقابلاعتماد.
🔹این بازگشت سرخ در شبکههای اجتماعی با بیش از ۱۵۱ هزار پست، میرود که حماسه اقتدار و مظلومیت این شهدا را به شهدای غواص و ... پیوند زده و حرکت آفرین باشد.
📊رصد دیتاک در سه بستر توییتر، اینستاگرام و تلگرام نشان میدهد کاربران هشتگ #قهرمانان_وطن را در مجموع بیش از ۶۳ هزار بار مورد استفاده قرار دادند.
💢سنگ تمام توییتریها
🔻کاربران توییتر با ۱۳۳.۵ هزار پست، ۱۱۳.۴ هزار ریتوییت و ۳۱۶ هزار لایک، حدود ۶۰هزار بار استفاده از هشتگ #قهرمانان_وطن، ۱۷ هزار بار استفاده از هشتگ #شهدای_خان_طومان، نزدیک به ۹.۵ هزار بار استفاده از هشتگ #کبوتران_حرم، ۴۹۷۵ بار استفاده از هشتگ #شهید_محمدبلباسی و ۱۸۸۵ بار استفاده از هشتگ #خان_طومان، موضوع بازگشت پیکر شهدا را مورد توجه قرار دادند.
🔻«از شام بلا شهید آوردند» محبوبترین توییت با ۳۳۰۰ لایک و ۶۰۵ ریتوییت بوده است.
💢قدرشناسی اینستاگرامیها
🔻کاربران اینستاگرام با بیش از ۵.۵ هزار پست که شامل ۲۶۰۰ ویدیو، ۲۳۰۰ عکس، ۶۵۳ پست اسلایدی، بیش از ۳۵۲ هزار لایک و حدود ۱۰ هزار کامنت بوده است، بیشتر موضوع «شهادت» و «ادای دین به شهدا» را مورد توجه قرار دادند.
🔻هشتگهای #شهدای_مدافع_حرم ۱۸۱۳، #شهید ۱۶۶۴، #شهدا ۱۵۲۳، #شهدا_شرمندهایم ۱۴۳۶ و #قهرمانان_وطن ۱۳۶۸ بار توسط کاربران این بستر مورد استفاده قرار گرفته است.
🔻توییت علیرضا پناهیان با متن «ما از مرگ میترسیم چون پایان یافتن فرصت حیات را دوست نداریم. تنها راه جاودانه شدن و زنده ماندن شهادت است. شهدا بهتر از ما در حال زندگی هستند» با بیش از ۴۱ هزار لایک و ۴۳۰ کامنت مورد توجهترین مطلب اینستاگرام بوده است.
💢استقبال تلگرامیها از خبر بازگشت شهدا
🔻کاربران تلگرام موضوع بازگشت پیکر شهدای خان طومان را با ۱۱.۱ هزار پست که اکثرا تولید شده توسط مخاطبان بوده و با بیش از ۱۷ میلیون بازدید مورد توجه قرار دادند که تعداد ۵۴۰۰ عکس و ۲۸۰۰ ویدیو نشان میدهد تصاویر بیش از متنها در فضای این بستر تولید و منتشر شده است.
🔻هشتگهای پرکاربرد تلگرام #شهدای_خان_طومان، #قهرمانان_وطن و #شهید_محمد_بلباسی بوده است.
🔻تلگرامیها خبر انتشار یافته توسط خبر فوری درباره شناسایی پیکر هفت شهید مدافع حرم در سوریه را با بیش از ۱۸۱ هزار بار بازدید بیش از سایر محتواها مورد توجه قرار دادند.
✍️معصومه نصیری، مدرس سواد رسانهای
#دیتاریپورت
✅ Data Is Talking
@asrehooshmandi
هشدار پلیس درباره ارسال کلیپهای چالش «مومو» برای دانشآموزان /خانوادهها مراقب باشند
🔸رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا میگه در روزهای اخیر شاهد مطرح شدن چالش «مومو» در برخی استانهای کشور به خصوص استانهای جنوبی بودیم و برخی کاربران که بیشترشون دانشآموز بودن پیامهایی حاوی محتوا و تصاویر مومو دریافت کردند.
🔸رسیدگی به ارسال پیامها و کلیپهای موسوم به «مومو» به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا قرار گرفته و بزودی افراد داخلی که هدفشون اذیت و آزار دانش آموزانه، گرفتار قانون میشوند.
🔸والدین در صورت برخورد فرزندشون با محتوای «مومو» با آنها صحبت کرده و نگرانیشون رو کم کنند.
بازی مومو چیه؟
🔺مومو یک اکانت واتساپ هست که تصویر پروفایلش دختریه که در تصویر میبینید، چالش مومو با یک پیام شروع میشه که این پیامها تهدیدآمیز، خشونت بار و وحشتناک هستند و نوجوان رو ترغیب به خودکشی میکنه که البته همرته با باجخواهی از بچهها هم هست.
🔺برخی کشورها مثل اسپانیا، برزیل و آرژانتین درباره این چالش به خانوادهها و نوجوانان هشدار دادند.
@asrehooshmandi
❌۳۷۹ هزار لایک برای یک خبر فیک!
⬅️ماجرا از آنجا کلید خورد که دونالد ترامپ از مایک پمپئو انتقاد کرد که چرا ایمیلهای هیلاری کلینتون در زمان تصدی وزارت خارجه آمریکا از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ را منتشر نکرده است و مایک پمپئو در گفتگو با شبکه فاکس نیوز اعلام کرد در اولین فرصت ممکن و احتمالا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این ایمیلها منتشر خواهد کرد.
⬅️حال با وجود اینکه هنوز متن یا ایمیل تازهای از کلینتون منتشر نشده است، جریان رسانه های معاند در شبکه های اجتماعی فارسی زبان با پیگیری هشتگ #ایمیل_های_هیلاری با ۱۷٫۶۶۶ تکرار، اقدام به تولید دیس اینفورمیشن و اخبار جعلی و تصاویر ساختگی کرده اند. محتواهایی که طبق رصد دیتاک با ۶۹٫۴۰۰ توییت و ۵۷٫۵ هزار ریتوئیت همراهی شده و در کمال تعجب این محتواهای جعلی بیش از ۳۷۹ هزار لایک دریافت کرده اند.
⬅️این متن ها و تصاویر عجیب و غریب و ادعاهای غیر واقعی تا جایی پیش رفته است که یورونیوز به نقل از وبسایت فارن پالسی نوشته است: ما هنوز نمیدانیم قرار است چه میزان از ایمیلهای خانم کلینتون در زمان حضور او به عنوان وزیر امور خارجه منتشر شود. ضمن اینکه نمیدانیم محدودیتهای موضوعی در خصوص انتشار وجود خواهد داشت یا خیر؟
⬅️این محتواهای ساختگی سعی در القای موضوع همکاری و حمایت آمریکا و ایران از داعش و ... را دارند که البته این ادعای غیرواقعی از سوی یورونیوز «طبیعتا واقعی نیست» خوانده و عنوان شد اساسا هنوز ایمیلی منتشر نشده که از میان آنها اسنادی استخراج شود.
⬅️منتشرکنندگان چنین ادعایی برای معتبرسازی محتوای خود لینک هایی را نیز منتشر کرده اند که با مراجعه به همگی آنها متوجه خواهیم شد محتواها اولا بی ربط به ادعای مطروحه و دوما بسیار قدیمی هستند.
⬅️این گاف ها و تلاش های رسانه های مورد حمایت مخالفان جمهوری اسلامی تا جایی پیش رفته است که برخی رسانه ها عنوان کردند به جز چندین سایت و خبرگزاری که آنها هم فریب خوردند، هیچ رسانه دیگری این موضوع را پوشش نداده بود و ماجرا به حسابهای کاربری غیرواقعی در توییتر و کانالهای تلگرامی با مبدا نامشخص در تلگرام محدود ماند، چرا که اساسا خبری وجود نداشت که مورد توجه قرار گیرد.
💢کلان روایت، #اعتبارزدایی، #ایجاد_شبهه و #تردیدآفرینی درباره جمهوری اسلامی است. معمولا در این زمینه نیز سرعت انتشار اخبار غیرواقعی و زودباوری و کمبود سواد رسانه ای مخاطبان بر روند انتشار اخبار فیک بدون توجه به صحت و حقانیت آنها اثر میگذارد.
✍️معصومه نصیری ـ کارشناس رسانه
@asrehooshmandi
#مقاله
🔹«شیوههای تبلیغاتی معنویتهای نوپدید در رسانهها و نقش سواد رسانهای در مصونسازی خانوادهها»
در این مقاله سعی شده تا ضمن تبیین روشهای تبلیغاتی این جریانات انحرافی بهویژه در فضای مجازی با بهرهگیری از سواد رسانهای و بررسی آسیبهای اجتماعی، ظهور و گسترش این جریانات به ارائه پیشنهادهایی کاربردی در جهت مصونسازی خانوادهها در مقابل تبلیغات فریبنده این جریانات اقدام شود.
روش تحقیق در این پژوهش مبتنی بر بررسیهای میدانی، مشاهدات عینی، مطالعات کتابخانهای جمعآوری دادهها از یافتههای موسسات رصد و بررسی عرفانهای کاذب، سازمانهای امنیتی در زمینه تهدیدات بازخوردهای ناشی از رواج و ظهور جریانات انحرافی و عرفانهای کاذب در فضای مجازی و سازمانهای مردمنهاد رسانهای بوده است.
✍️پژوهشگران: حجتالاسلاموالمسلمین حسین عرب ـ معصومه نصیری - مرتضی چشمه نور
https://civilica.com/doc/865310/
@asrehooshmandi
🔷تامل بر برخی احادیث امام حسن(ع) و تاکید مجدد بر بایستههای سواد رسانهای
⬅️توجه به مضامین و محتواهای رسانهای
امام حسن (ع) فرمودند: تعجّب مي کنم از کسي که در فکر خوراک و تغذيه جسم و بدن هست ولي درباره تغذيه معنوي روحي خود نمي انديشد، پس از غذاهاي فاسد شده و خراب دوري مي کند و عقل و قلب و روح خود را کاري ندارد - هر چه و هر مطلب و برنامه اي به هر شکل و نوعي باشد استفاده مي کند. (در معرض چه محتواهای رسانهای قرار میگیریم)
⬅️اهمیت تفکر انتقادی
امام حسن(ع) می فرماید: «حُسْنُ السِّؤالِ نِصْفُ الْعِلْمِ؛ کسی که عادت سؤال و حالت پرس وجو دارد، مثل آن است که نصف علم ها را فرا گرفته باشد». (این پیام را چه کسی ارسال کرده و چرا این پیام اسرال شده است و...)
⬅️مکث، تفکر و بعد انتشار
امام حسن(ع) می فرماید: «إنّ الْحِلْمَ زینَهٌ، وَالْوَفاءَ مُرُوَّهٌ، والْعَجَله سَفَهٌ؛ شکیبایی زینت شخص، وفای به عهد علامت جوان مردی، و عجله و شتاب زدگی [در کارها بدون اندیشه] دلیل بی خردی می باشد». (قبل از بازنشر مطالب تامل و تفکر کنیم)
⬅️ضرورت خواندن سطرهای نانوشته پیامها
امام حسن(ع) می فرماید: «عَلَیکم بِالْفِکرِ فَاِنَّهُ مَفاتیحُ اَبْوابِ الْحِکمَةِ؛ بر شما [شیعیان] لازم است که اندیشه کنید؛ زیرا فکر کلیدهای درهای حکمت است». (درباره پیام های رسانه، مهندسان آن و بازیگران اصلی آن فکر کنیم)
⬅️نه به «میگویند»، «شنیدم» و «گفتند» در فضای رسانهای
- قالَ امام حسن(ع): بَيْنَ الْحَقِّ وَالْباطِلِ أرْبَعُ أصابِع، ما رَأَيْتَ بَعَيْنِکَ فَهُوَ الْحَقُّ وَ قَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَيْکَ باطِلاً کَثيرا.
فرمود: بين حقّ و باطل چهار انگشت فاصله است، آنچه که را با چشم خود ببيني حقّ است؛ و آنچه را شنيدي يا آن که برايت نقل کنند چه بسا باطل باشد. (ضرورت بررسی پیامها از منابع معتبر و تلاش برای کشف حقیقت و پرهیز از انتشار شایعات)
✍️ معصومه نصیری_ مدرس و پژوهشگر سواد رسانهای
@asrehooshmandi
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مستند جالب شبکه "دویچه وله" آلمان و "فرانس24" از زندگی آمریکایی؛ #یک_روز_معمولی_در_ایالات_متحده!
♨️ #کودکان_آمریکایی قبل از خواندن و نوشتن چه چیزهایی یاد می گیرند؟
آمارهای عجیب اداره تحقیقات فدرال (FBI) برای چیست؟
@andisheengelabi
سالروز رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام و امام رضا علیه السلام تسلیت باد.
برای یکدیگر دعا کنیم.
@asrehooshmandi
💢نقش رسانهها در ایجاد همدلی ملی
رسانهها میتوانند با تقویت همبستگی و ایجاد هماهنگی میان لایههای مختلف اجتماعی به شکلگیری همدلی ملی یاری رسانند.
معصومه نصیری در گفتوگو با خبرگزاری حوزه تاکید کرد: این یک واقعیت است که در شرایط حال حاضر و زمانهای که بسیار از اَبرمفاهیم دستخوش استحاله و تغییر ماهوی شدهاند ما بیش از هر زمان دیگری به گسترش فرهنگ "خیر" نیازمندیم و این گسترش و توسعه فرهنگ خیر با استفاده از پتانسیل رسانه با سرعت و ضریب بیشتری محقق میشود.
https://hawzahnews.com/x9RGv
@asrehooshmandi
🔸نشست «زن و مدیریت بحران» برگزار میشود
محورهای این نشست:
⬅️زنان و مدیریت بحران کرونا در جامعه و خانواده
⬅️زنان و مدیریت بحران رسانه یا جنگ نرم علیه ارزشهای اسلامی
⬅️حضرت زینب (س) الگوی ارزشمند مدیریت بحرانهای امروز
🔸سخنرانان و موضوعات برخی پنل های این نشست:
🔻نقش ارشادی و تحکمی زنان در شبکههای اجتماعی ـ حنان احمدضیا از #لبنان
🔻نقش زنان مسلمان در مدیریت هویت و تربیت دینی در یک رسانه تمدن ساز ـ معصومه نصیری از #ایران
🔻حضرت زینب و جنبش روشنگری فکری ـ خوله قزوینی از #کویت
🔻مومنان و نقش محوری ایشان در تضمین موفقیتهای رسانه ـ هلال بن حسن اللواتی ـ از #عمان
🔻حضرت زینب(س) الگوی ارزشمند مدیریت بحرانهای امروزـ حمیده عیدان سلمان از #عراق
❇️این نشست از سلسله وبینارهای علمی _ منطقهای است که توسط دانشگاه الزهرا، پژوهشکده زنان ایران و دانشگاه الزهرا عراق، ۲۶ و ۲۷ مهر ماه برگزار میشود.
✅این نشست دو روزه را از طریق آدرس زیر دنبال کنید:
https://meet_google_com/hkp-soah-gma
✅برای دریافت امکان ترجمه همزمان از لینک زیر استفاده کنید:
https://meet_google_com/acx-rbyo=pag
@asrehooshmandi
🔹مفاهیم | آستروتورفینگ چیست؟
💢آستروتورفینگ به معنی ایجاد یک کمپین یا موج از ابراز نظر و احساساتِ در #ظاهر_مردمی اما در واقع #ساختگی، در مورد یک موضوع، سیاست، محصول یا خدمت است. ایجاد یک جنبش مردمی هنگامی که با انگیزه تجاری همراه باشد را آستروتورف مارکتینگ (Astroturf Marketing) هم گفته می شود.
💢آستروتورفینگ برای ایجاد محبوبیت، نفرت و همراه کردن باور عمومی و #مهندسی_ترجیحات_مردم نیز مورد استفاده قرار میدهد.
✅#عصر_هوشمندی مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اینستاگرام خطرناکترین شبکه اجتماعی برای نوجوانان
🔸براساس تحقیقات انگلیسیها اینستاگرام آمار خودکشی بین دختران ۱۵ تا ۱۹ سال رو بالا برده و باعث افسردگی، تنهایی، اضطراب، خشونت و خودتحقیری در نوجوونها شده.
🔸چرا همه تصویر غیرواقعی از زندگیشون رو تو اینستاگرام میزارن؟
تبیان آنلاین
@asrehooshmandi
⚠️#هشدار
❌ آیا مرگ یک کودک در اهواز به دلیل چالش اینترنتی «مومو» بوده است؟
جانشین فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان اهواز در واکنش به انتشار خبر فوت یک کودک اهوازی به علت چالش مومو اظهار کرد: تاکنون شکایتی در مورد فوت به علت چالش مومو به ما واصل نشده است.حتی هیچ تماسی هم با مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ برای اعلام گزارش در این زمینه نداشتهایم.
برخی کاربران شبکههای اجتماعی در استان خوزستان از قربانی شدن یک کودک ۱۱ ساله کلاس پنجمی اهوازی به علت چالش مومو خبر دادند.
این احتمال وجود دارد که خانواده قربانی هنوز شکایتی تقدیم مراجع انتظامی نکرده باشند ولی نیروی انتظامی توصیه کرده خانواده ها در صورت مواجه با چنین موردی حتماً به پلیس فتا اطلاع دهند تا نسبت به شناسایی افراد مزاحم اقدام فوری صورت گیرد.
تابناک نوشته است: در روزهای اخیر پیامی به نام چالش مومو در شبکههای اجتماعی خصوصاً واتساپ منتشر شده که حسب اطلاع پلیس فتا اغلب در #استانهای_جنوبی شاهد این چالش هستیم؛ ضمن اینکه کاربران دانش آموز نیز این پیامهای حاوی تصاویر مومو را دریافت کردند.
مومو با استفاده از یک حساب کاربری واتسآپ، یک لینک تماس برای افراد ارسال و پس از شروع به گفتگو آنها را به رفتارهای خطرناک دعوت میکند.
خانوادهها باید ضمن پیشگیری از بروز استرس در فرزندان نسبت به نظارت بر استفاده آنها از پیام رسان ها اقدام کنند؛ با وجود هشدار پلیس فتا نسبت به عدم استفاده فرزندان از پیام رسان های خارجی ولی این کار بدون محدودیت در حال انجام است و مشکلات ناشی از آن قابل پیش بینی بود.
✅مردم مشکلات و موارد مشکوک در فضای مجازی را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی cyberpolice.ir بخش فوریتهای سایبری اطلاع دهند.
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نفوذ_اجتماعی_اطلاعات
🎥این فیلم به خوبی مفهوم "نفوذ اجتماعی اطلاعات" رو توضیح میدهد. بسیاری از شایعات مجازی و انتشار اخبار کذب که باعث خطا و تخریب افکار ما میشود اینگونه شکل میگیرد. در کنار این نفوذ، «همه می گویندها» و «همه اینطور هستندها» هم اینگونه شکل می گیرند.
دقیقا باید بدانیم از کدام «همه» صحبت میکنیم؛ همهای آگاه یا همهای که فقط تقلید میکنند و خودشان هم نمیدانند چرا!
@asrehooshmandi