5.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به پایان یک خائن نزدیک میشویم
مرگ رسانهای مسیح علینژاد
@asrehooshmandi
🎯دهگانه مواجهه موثر رسانه ای در بزنگاه های اجتماعی
✍معصومه نصیری ـ دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران
1⃣ قدرت برتر روایی
2⃣ دست برتر اطلاع رسانی
3⃣ ارائه اطلاعات چندوجهی
4⃣ پژواک حداکثری
5⃣ مدیریت تصویر و معنا
6⃣ ساخت ضد حاد واقعیت
7⃣ مطالبه اطلاعات موثر
8⃣ رویکرد آفندی و پدافندی
9⃣ فرصت آفرینی برای ارائه تحلیل گفتمانی
🔟 دوری از تهییج
متن کامل را در لینک زیر بخوانید:
mehrnews.com/xYHST
@asrehooshmandi
✅بررسی موضوع «نقش هشتگ ها در رخدادهای اخیر کشور» در گفت و گوی ویژه خبری سیما
💢معصومه نصیری _کارشناس و پژوهشگر رسانه
💢محمد لسانی _کارشناس و فعال رسانه
این گفت و گو را از طریق لینک زیر مشاهده بفرمایید.
https://telewebion.com/episode/0x29a80ba
@asrehooshmandi
🔊#پیشنهاد_به_مخاطبان
🔻برای کسانی که علاقه مند به آشنایی با مبحث «زنان و علوم شناختی» هستند، حدود ۲۵ برنامه رادیویی با حضور کارشناسان مختلف حوزه زنان تهیه شده که حدود ۱۷ قسمت آن پخش شده است.
🔻در این مجموعه که به علت اهمیت موضوعات مرتبط با زنان و اتفاقات اخیر با ۱۰ برنامه دیگر تمدید ساخت شده است، دال مرکزی این است که «زن به مثابه قدرت موثر شناختی» قلمداد میشود و بررسی میشود این قدرت چگونه میتواند در ساحت های مختلف، موجب حرکت های فزاینده مثبت شده و چگونه میتواند با اتخاذ روندهای کاهنده، موجبات اختلال شناختی و حرکتی جامعه را فراهم آورد و اصطکاک اجتماعی ایجاد کند.
🔻آرشیو برنامه ساعت بیست و چهار و یک دقیقه که هم اکنون روزهای دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۱۶ از رادیو گفت و گو پخش میشود، در سایت این شبکه در دسترس است.
🔻این برنامه هفته ها قبل از این رخدادها، زنان را عامل ساماندهی یا سازماندهی اجتماعی معرفی کرده و پیش بینی کرده بود با عنایت به آرایش رسانه های بیگانه ، در آینده ای نزدیک زنان سوژه و پروژه رسانه های معاند خواهند شد.
نشانی برنامهی «ساعت بیست و چهار و یک دقیقه» برای دسترسی به قسمتهای پخششده 👇
http://radiogoftogoo.ir/ProgramHome/?VALID=TRUE&ch=&m=170106
@asrehooshmandi
مدرس و پژوهشگر سواد رسانه:
تبیین آینده روشن و اُمیدبخش ملت، رسالت مهم رسانه های انقلابی است
حوزه/ معصومه نصیری تصریح کرد: تبیین آینده روشن و امیدبخش ملت ایران، از جمله رسالت های مهم رسانه های انقلابی در برهه ی حساس کنونی است.
https://hawzahnews.com/xbWD5
@asrehooshmandi
▫️گزارش سیانان
🔸توییتر ابزار دروغپراکنی است
#جو_بایدن رئیس جمهور آمریکا با خطاب قرار دادن #ایلان_ماسک که اخیرا شبکه اجتماعی #توییتر را خريده است گفت او یک ابزار دروغپراکنی در جهان را خریده است.
https://tinyurl.com/ys3kepus
@asrehooshmandi
❇️در میزگرد شفقنا مطرح شد؛ نصیری: مساله سواد رسانهای به یک واژه دم دستی تبدیل شده است/شاهحسینی:باید زیرساختهای سواد رسانهای را فراهم کنیم
▫️شفقنا رسانه- همزمان با هفته جهانی سواد رسانه ای بار دیگر ضرورت افزایش سواد رسانه ای بر سر زبان ها افتاد. در این سال ها با توجه به انتشار شایعات و قوت گرفتن اخبار فیک نیوز، نیاز به سواد رسانه ای برای آموزش تفکر انتقادی و تشخیص اخبار درست اهمیت مضاعف پیدا کرده است. در همین راستا شفقنا رسانه در میزگردی با عنوان«تفکر انتقادی و کلیک عاقلانه راهکار مقابله با اخبار جعلی» به بررسی شعارهای امسال هفته جهانی سواد رسانه ای با حضور معصومه نصیری دبیر کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران و وحیده شاه حسینی دبیر گروه مطالعات کودک و پژوهشگر حوزه سواد رسانه پرداخت.
🔶متن کامل این میزگرد را در لینک زیر بخوانید:
https://fa.shafaqna.com/?p=1470261
✅#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
🔶همایش یک روزه ارتقای سواد رسانه ای
✅بررسی موضوع «جنگ روایت ها» و «واکاوی نقش رسانه در مهندسی سیاسی جوامع»
🕰پنجشنبه 19 آبان 1401ـ سالن اجتماعات حوزه هنری لرستان
✅#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
#مدیاویژن #رسانه #کلاس
🔸 ملاحظات ارتباطی رسانهها
رسانهها در چارچوب انتخاب و مقولهبندي (Paradigmatic) و تركيب و نقل كردن (Syntagmatic) عمل میكنند. آنها در واقع رويدادها را در مقولات محتوايی ثابت خود میريزند و در اين روند هم به شيوه خودشان اين رويدادها را تركيب و نقل میکنند.
اما آنچه در اين مسير برای رسانهها مشكل ايجاد میكند میتواند در دو بخش قابل بررسی باشد:
- تمايزهای مخاطبان
- و خود رويدادها [واقعيتها] كه قرار است خبر شوند.
اين درست است كه #رويدادها بخشی از واقعیت هستند؛ اما انتخاب آنها برای تبديل كردنشان به #خبر ممكن است الزاما يك انتخاب يا رويه طبيعي نباشد؛ همانطور كه شيوه #روايت آنها هم میتواند به طور طبيعی صورت نگيرد.
به اين مقولات فكر كنيد:
- آيا رسانهها آينههايی برای نمايش رويدادهای پيرامون ما هستند؟
- آيا رسانهها به رويدادها شكل میدهند؟
- آيا رسانهها كنش هستند؟
- آيا رسانهها سعی در كنترل واقعيتها دارند؟
- آيا ممكن است خبرهای خبرگزاریهای جهانی (يعنی رويدادهای واقعی كه رسانهای شدهاند) بازتاب شرايط سياسی يا اقتصادی حاكم بر اين نوع صنايع رسانهای باشند؟
آيا میتوان گفت كه رسانهها - به خصوص تلويزيون و سينما - ژانريك هستند و #ژانر رويهای فرهنگی است كه میكوشد به طيف متون و معانی [كه در فرهنگ میجوشد]؛ نظم ببخشد؟ (برای راحتتر توليدكردن #محتوا توسط رسانه و راحتتر مصرف كردن همان محتوا توسط مخاطب)
كمی درباره اين واژه تحقيق كنيد: mediality
@asrehooshmandi
🌐متاورس میتواند ابزار شستشوی مغزی باشد!
🔻دیلی میل ـ کارشناسان هشدار میدهند که دولتها میتوانند با محدود کردن آنچه کاربران در دنیای مجازی تجربه میکنند، مانند آنچه که توسط مارک زاکربرگ بنیانگذار شرکت متا تبلیغ میشود، عموم مردم را به نوعی شستشوی مغزی دهند و به تسلط عمومی برسند.
🔻برایان شوستر(Brian Shuster) که ۱۷ سال تجربه در حوزه پژوهش متاورس دارد و همچنین دنیای دیجیتالی خود به نام اوترورس(Utherverse) را ایجاد کرده است، به دیلی میل گفت که نسخه دیستوپیایی یا ویرانشهری متاورس اگر برای ایجاد تسلط عمومی استفاده شود، اتفاق خواهد افتاد.
ویرانشهر(Dystopia) یک جامعه یا سکونتگاه خیالی در داستانهای علمی–تخیلی است که در آن ویژگیهای منفی، برتری و چیرگی کامل دارند و زندگی در آن دلخواه هیچ انسانی نیست. این جوامع معمولاً زمانی از یک جامعه را نشان میدهند که به نابودی و هرج و مرج رسیده است. این جوامع در زمانهایی بد و شوم ترسیم میشوند. با این تعریف، یک جامعه پاد-آرمانی نقطهی مقابل و وارونهی یک جامعه آرمانی(آرمانشهر) است. آرمانشهرها جوامعی خیالی هستند که در آنها همهچیز مثبت و ایدهآل است. ترسیم یک جامعه پادآرمان و بدزمانه توسط نویسندگان آیندهگرا معمولاً به منظور هشدار به مردم در مورد ادامه یا افزایش چیرگی برخی معضلات اجتماعی صورت میگیرد.
شوستر میگوید: این[متاورس] گسترش نهایی «اتاق پژواک» رسانههای اجتماعی کنونی است که در آن افراد به طور طبیعی تمایل دارند با دیگرانی که دیدگاههای خود را به اشتراک میگذارند ارتباط برقرار کنند. بنابراین این دیدگاهها تقویت میشوند و کاربران تمایل دارند(به اشتباه) به این نتیجه برسند که این دیدگاهها مورد موافقت عمومی هستند.
❇️برای خواندن متن کامل روی لینک کلیک کنید:
isna.ir/xdMHZT
✅#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
💢نگاهی به برخی کارکردهای رسانه تحول آفرین
✍معصومه نصیری ـ دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران
تحولگرایی از ویژگیهای جامعهای در مسیر رشد و پیشرفت است؛ جامعهای که به مرحلهای از خودباوری رسیده است که میتواند با اتکا به داشتهها و خلق موقعیتها، شرایطی را فراهم آورد که براساس آن و منبعث از تحقق شرایط تحول، وضعیتی رو به تعالی را افقبندی کرده و مسیرسازی کند.
چنین وضعیتی در عصر غلبه روایتها و ساخت قرائتهای متعدد و متکثر وارونه شده و سرعتگیر که مخلوق فضای شبکهای هستند، رسانه به عنوان ستون فقرات مهم و پیشران برای تحقق اهداف تحولی، میتواند با تزریق امید مبتنی بر داشتهها، از امیدزدایی مبتنی بر فریب تودهها نسبت به حرکتهای رو به جلو پرهیز کرده و بر تزریق حس همگرایی ملی و جمعی برای خلق وضعیت مطلوب اقدام کند.
با این وصف رسانه مطلوب برای خلق و هدایت موقعیتهای تحولزا باید دارای ویژگیهایی باشد که در ذیل به برخی از پراهمیتترین آنها اشاره شده است:
۱. تنویر بهموقع و همهجانبه افکار عمومی
۲. فعالسازی اندیشهها با ساخت جریان فکری
۳. ایجاد حصار هویتی و مقابله با هویتزدایی
۴. ارائه گزارههای تقویتکننده اعتماد به نفس ملی
۵. افزایش ضریب هوشیاری عمومی
۶. تاباندن نورافکن بر روی قوتها
۷. تعریف ابرپروژههای آفندی و پدافنی در مقبال تهاجم رسانهای
۸. نشر و تبیین مکرر دستاوردها و توفیقات
۹. بیان شفاف و راهکارمحور ضعفها
۱۰. بیان دقیق و ملموس شیوههای رفتار دشمن
۱۱. تاکید بر محتواهای امیدآفرین
۱۲. پرهیز از ساخت یا تقویت دوقطبیها
۱۳. درک تفاوت موقعیت ملی و جریانی
۱۴. مطالبه گری بدون لکنت
۱۵. ایجاد بستر برای بیان دیدگاه نخبگان
متن کامل را در لینک زیر مطالعه بفرمایید:
https://www.iribnews.ir/00FyXX
@asrehooshmandi