eitaa logo
عصر هوشمندی
511 دنبال‌کننده
749 عکس
221 ویدیو
12 فایل
راه ارتباطی: @mnasiri_resane ایستاده در غبار
مشاهده در ایتا
دانلود
این تصویر برای همه ما آشناست؛ همه اعضای یک خانواده در قاب تصویر، رنگ‌های شاد پوشیده‌اند و لبخند بر لب، این شادی را مدیون کالای جدید هستند. همه‌چیز در این تصاویر لوکس است و افراد خندان و راضی. این سناریوی تبلیغاتی چیده شده است تا از طریق تصاویر و کلمات، مخاطب را قانع کند تا در راستای آنچه صاحبان تبلیغات انتظار دارند، دست به اقدام بزند؛ یعنی «خرید کالا». شما یخچال تبلیغ شده را می‌خرید اما مجبورید آن را در آشپزخانه یک خانه 45 متری بگذارید. در عین حال آنقدر هم خوشحال نیستید و خبری هم از خوراکی‌های خوشمزه و خوشرنگ داخل یخچال نیست. خرید قرص‌های لاغری، کمربندهای ضد چاقی، داروهای رفع چین و چروک و... نمونه‌هایی از این دست هستند. تبلیغات یکی از روش‌های رسانه‌ای جهت اقناع مخاطب برای حرکت در راستای تامین سود صاحبان کالاست. @asrehooshmandi
آیا سیگنال همان‌گونه که ادعا می‌شود امن است؟ ✍️معصومه نصیری بعد از اماواگرها درباره واتس اپ و طرح مباحثی درباره اینکه اطلاعات کاربران با فیس بوک و شرکت‌های تابعه آن به اشتراک گذاشته خواهد شد و علی‌رغم اینکه واتس اپ اعلام کرد این اقدام به معنای دسترسی به حریم خصوصی شهروندان نیست، موجی رسانه‌ای سیگنال را امن اعلام کرد و در کلیپ‌های تولیدی گفته شد این پیام‌رسان فقط به شماره تماس شما دسترسی دارد ولاغیر! در بیان امنیت این پیام‌رسان عنوان شد سیگنال اجازه گرفتن اسکرین شات از صفحه چت را نمی‌دهد و این پیام‌رسان به هیچ بخشی از دستگاه شما دسترسی نخواهد خواست. اما بررسی نشان می‌دهد هم می‌توان از صفحه چت‌های شخصی اسکرین شات گرفت و هم از شما اجازه دسترسی به شماره مخاطبانتان و البته پیامک‌هایتان را می‌خواهد خواست و هم به‌مرور اجازه دسترسی به گالری عکس، دوربین و ویدئو، میکروفون و ... را هم خواهد خواست و از این حیث فرقی با سایر پیام‌رسان‌های ندارد. البته پیش ازاین هم ایسنا به نقل از وب‌سایت هکرنیوز عنوان کرده بود پژوهشگران فعال در حوزه امنیت سایبری اعلام کرده‌اند که آسیب‌پذیری جدیدی را در پلت‌فرم پیام‌رسان سیگنال یافته‌اند که می‌تواند کاربران بسیاری را با مشکلات امنیتی مواجه کند. به‌تازگی گزارش‌هایی منتشرشده که آسیب‌پذیری و حفره‌های امنیتی کشف‌شده در پلتفرم سیگنال، اطلاعات شخصی کاربران و حریم خصوصی آن‌ها را به‌شدت تهدید کرده و این امکان را به هکرها و مجرمان سایبری می‌دهد تا از راه دور توسط این ضعف و روزنه‌های امنیتی به اطلاعات موردنظرشان دسترسی داشته و بتوانند آن‌ها را سرقت کنند. به نظر می‌رسد بیش از اینکه بحث امن بودن یا نبودن پیام‌رسان‌ها مطرح باشد، فصل کوچاندن مخاطبان فرا رسیده است. مخاطبانی که با پوسته امنیت و امکانات بیشتر از این پیام‌رسان به پیام‌رسانی دیگر کوچ داده می‌شوند با این تصور که شرایط بهتری در انتظارشان است. نکته: امنیت در فضای مجازی یک توهم است. چیزی به نام امنیت در فضایی که اساسا طراحی و ساخته شده است تا خروجی مشخصی را سبب شود، معنا ندارد. زندان سراسر بین جرمی بنتام اشاره دارد به زندانی که زندانیانش از برجی مرکزی تحت نظر بوده و متصدیِ نامرئیِ آن برج با چشمان هشیارش آن‌ها را می‌بیند ولی کسی او را نمی‌بیند. @asrehooshmandi
🔸 رسانه‌های اجتماعی: خوانش انتقادی ▫️نوشته کریستین فوکس ▫️ترجمه حسین بصیریان جهرمی این کتاب در ۱۲ فصل تدوین شده است که عناوین آن به این شرح است: ۱. منظور از خوانش انتقاديِ رسانه‌هاي اجتماعي چيست؟ ۲. رسانه‌های اجتماعي و کلان‌داده‌ها چيستند؟ ۳. رسانه‌هاي اجتماعي به‌مثابه فرهنگ مشاركتي ۴. رسانه‌هاي اجتماعي و قدرت ارتباطات ۵. قدرت و اقتصاد سياسی رسانه‌هاي اجتماعي ۶. گوگل: موتور جست‌وجوی خير يا شر؟ ۷. فيس‌بوك: نظارت در عصر ادوارد اسنودن ۸. توييتر و مردم‌سالاري: يك حوزه عمومی جديد؟ ۹. وایبو: قدرت، ایدئولوژی و مبارزات اجتماعی در سرمایه‌داری چینی ۱۰. اِیربی.ان.بیو اوبر: اقتصاد سیاسی در بسترهای اشتراک‌گذاری (پلتفرم‌های تسهیمی) برخط (آن­لاین) ۱۱. ويكي‌پديا: شکلی از مردم‌سالاری جدید در کار مبتنی بر همکاری و تولید؟ ۱۲. نتيجه‌گيري: رسانه‌هاي اجتماعي وجایگزين‌هاي آن‌ها؛ به‌سوی يك رسانة اجتماعي واقعی @asrehooshmandi
🎯 از اخبار فرار کنید، همانطور که از هروئین فرار می‌کنید — ۱۵ دلیل برای کنارگذاشتن اخبار و خواندن چیزهایی عمیق‌تر، طولانی‌تر و مفیدتر 📍یک بار برای همیشه تکلیف خودتان را با اخبار روشن کنید. مثلاً یک سال گذشته را در نظر بگیرید و از خودتان بپرسید: واقعاً کدام خبر را در روزنامه یا وب‌سایتی خبری خوانده‌اید که تأثیر مهمی در زندگی و کارتان داشته است؟ چه چیز مهمی هست که اگر خبر نخوانید از دست خواهید داد؟ جوابش تقریباً برای همۀ ما یکسان است: هیچ چیز. دنبال‌کردن اخبار نه‌تنها هیچ فایده‌ای ندارد، که همه‌اش ضرر است. پس شاید بهتر باشد این مادۀ مخدر را ترک کنیم. 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://tarjomaan.com/news/10025/ @asrehooshmandi
و دیگر بستگان کنکاشی بر تعامل ما با شرکای ناخوانده‌ فکر و رفتارمان 💢خوشمان بیاید یا نه، احاطه‌ی دائمی، قدرتمند، نامحسوس و زیرکانه‌ی ، واقعیتی انکارناپذیر در زندگیِ ماست وبخش چشمگیری از افکار و رفتار ما توسط این نیروها شکل داده می‌شود. 💢ناآشنایی با سازوکار این نیروها و عدم تجهیز به ابزار ضروری خودآگاهی، سبب خواهد شد که ناخواسته به ابزار تحقق اهداف دیگران تبدیل شویم. شاید روزی عاملان به این نتیجه برسند که اساس را بر محور بگذارند تا اصولاً تلاش برای لازم نباشد. 💢تا آن روز بهتر است که بکوشیم از آنچه دیگران برای ما اراده کرده‌اند فارغ گردیم ومسئولیت آگاهیِ خود را بر عهده گیریم؛ در مواجهه با این نیروها، اندیشه و خردمان را با احساسات و هیجانات انسانی و طبیعی‌مان همراه کنیم و در تقویت بنیان‌های فکری خود نیز از مزایای هر دو الگوی فکریِ جزءنگر و کل‌نگر در کنار هم بهره گیریم و بدین ترتیب با ، فارغ از تأثیر ، تصمیم خواهیم گرفت که با جریانی همراه شویم یا نه. 👉http://www.shara.ir/view/46071/ @asrehooshmandi
🔸تحریم هوش مصنوعی چین 🔻استانداردهای دوگانه آمریکا ▫️من می‌توانم، تو نمی‌توانی ▫️گلوبال تایمز روزنامه گلوبال تایمز نوشت ریاکاری و استانداردهای دوگانه آمریکا که از امنیت اطلاعات و به کار بردن فناوری هوش مصنوعی توسط پکن انتقاد می‌کند در جریان تظاهرات اخیر در واشنگتن به طور کامل آشکار شد چرا که آمریکا در حالی از فناوری هوش مصنوعی چین انتقاد می‌کند که خودش از ابزارهای هوش مصنوعی تشخیص چهره برای بازداشت حامیان شورشگر که به سمت ساختمان کنگره آمریکا حمله کرده‌اند، استفاده می‌کند.چنین رویکردی از سوی آمریکا برای آن دسته از شرکت‌های هوش مصنوعی چین که در فهرست تحریم‌های واشنگتن قرار گرفته‌اند، به معنای یک استاندارد دوگانه واضح از سوی واشنگتن با شعار "من می‌توانم، تو نمی‌توانی" است!
📌تلگرام کانال‌های مرتبط با آشوب‌های کنگره آمریکا را حذف کرد 🔸 یک هفته بعد از اشغال کنگره آمریکا توسط افراط­ گران آمریکایی، تایید کرد که روز چهارشنبه بسیاری ازکانال­‌ها را مسدود کرده است. 🔰متن کامل خبر (https://majazist.ir/1399/10/27/82882/%D8%AA%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85-%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%84%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%D8%B4%D9%88%D8%A8%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9/)
🔹نقش زن مسلمان در تربیت دینی با محوریت رسانه تمدن ساز 💢بطور کلی، ماموریت رسانه در سطح کلان و سیستمی، شبکه سازی، جریان سازی، و گفتمان سازی است و در ساحت خرد و مدیریت فرد، ماموریت رسانه از طریق ، و رقم می خورد. اساسا رسانه در نگاه دینی، بازوی عدالت و ابزار تربیت است که اگر در موقعیت درست و زمان مناسب عمل کند، هویت دینی غنی و منسجمی را در سطح فرد و جامعه شاهد خواهیم بود. 💢سوال مهم این است که در چنین مختصات تمدنی و موقعیت معرفتی که غرایز و شهوات را حاکم بر عقلانیت می طلبد و مهندسی افکارعمومی و مدیریت کنشگری و به تعبیر ماکس وبر، ، تئوری روی میز و نسخه آماده تفکر لیبرال برای جهانی سازی است، چه باید کرد؟ آیا آلترناتیوی برای چنین تفکری موجود است؟ 💢راهبرد اساسی در جهان امروز نسبت به حضور و اثرگذاری زنان در فضای رسانه ای، شکستن مارپیچ سکوت حاکم و پر از ابتذال و انگاره سازی درست از جنس زن در فضای رسانه با معرفی اَبَرشخصیت ها و اسطوره های زنان در تاریخ و با خلق این انگاره های صحیح و در ادامه نیز، ریل گذاری برای کنشگری فعال و منتشر شدن استعدادهای واقعی زنان در فضای رسانه ای و افکارعمومی است. 💢رسانه دینی و تمدن ساز در نسبت با زنان جامعه را می توان با عنصر خودآگاهی فردی و راهبری محیطی گره زد و از تقلید کورکورانه و و تحذیر کرد. ✅ادامه متن سخنرانی ارائه شده در نشست منطقه ای «زن و مدیریت بحران» را در لینک زیر بخوانید: 👉 https://hawzahnews.com/x9RZB 💢بازنشر مجدد به مناسبت ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)؛ الگوی بی بدیل زن مسلمان @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 |کلیپ| صلوات مخصوص حضرت فاطمه (س) ما گوشه نشينان غم فاطمه ايم محتاج عطا و كرم فاطمه ايم @asrehooshmandi
📚انتشار کتاب چکیده مقالات همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی 🔹این کتاب شامل ۸۵ چکیده ارسالی است که به اهتمام دکتر عبدالکریم خیامی _ دبیر شورای علمی همایش و به‌صورت مشترک توسط دانشگاه امام صادق (ع) و مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی منتشر شده است. 🔹فایل کتاب به‌صورت رایگان و از طریق سایت همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به نشانی milconf.ir در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. 🔹کتاب مقالات این رویداد نیز به‌زودی منتشر خواهد شد. @milconf3
⭕️ وضعیت امروز، هم از نتوانستن است و هم از نخواستن ◀️ لایو امشب آقای ضرغامی را دیدم گفتند تا زمانی که سرویس خوب ایرانی نیامده، مخالف فیلتر اینستا هستم. 1️⃣ من هم معتقدم حتما باید سرویس جایگزین مناسب وجود داشته باشد. ولی اینکه دست روی دست بگذاریم که یک سرویس با کیفیت داخلی بیاید، هرگز این اتفاق نخواهد افتاد. هر سرویسی، زمانی رشد می کند که همزمان مورد استفاده کاربر باشد. 2️⃣ سرویس های داخلی با امکانات اولیه ایجاد شده است. وظیفه حاکمیت، استفاده از ابزارهای خود برای حمایت از مردم (در درجه اول) از طریق ایجاد سرویس پایدار و توان داخلی است. کاهش پهنای باند سرویس خارجی، ابزار حاکمیت برای حمایت از سرویس داخلی است. البته این کاهش، باید در زمان بندی طولانی باشد که مخاطب (و از جمله کسب و کارها) فرصت انتقال به سرویس داخلی را داشته باشند. 3️⃣ هیچ کس، دوست ندارد و نمی خواهد مردم را اذیت کند، اما همین مردم انتظار دارند وقتی از آنها در اینستاگرام یا هر سرویس دیگری، کلاهبرداری می شود، حاکمیت به داد آنها برسد‌. سرویس خارجی باید در کشور، نماینده پاسخگو داشته باشد که به دستگاه قضایی ما پاسخ دهد. همین یک امکان فراهم شود، بی خیال بیگ دیتا و بقیه مسائل. با همین یک امکان، می توان حضور سرویس خارجی در کشور را تحمل کرد، ولی وضعیت موجود غیرقابل تحمل است. سوال آن است که چطور ترکیه توانست با پافشاری این امکان را فراهم کند، ولی ما نمی توانیم؟ 4️⃣ باید گفت شرایط موجود در کشور، هم از بی عرضگی و نتوانستن است و هم از نخواستن. اولا از بی عرضگی اعضای شورای عالی فضای مجازی است که به وظایف رگولاتوری و نظارتی خود عمل نکرده و شورا را عملا بی خاصیت کرده اند. ثانیا از نخواستن این دولت و وزیرش است که با اینستاگرام و تلگرام، هم رسانه های نیابتی شان برقرار است و منافقانه پز حمایت از مردم می دهند (سیاست) و هم از آن میلیاردها میلیارد کاسبی می کنند (اقتصاد) و برای آنها چه از این بهتر. @asrehooshmandi
farday diroz 01- dr.davodi.mp3
51.33M
💢بررسی بدون پرده فضای مجازی در برنامه واکاوی شد: ⬅️بیانیه گام دوم و فضای مجازی ⬅️فیلترینگ؛ مدل حکمرانی سایبری خوب، بد یا زشت؟ ⬅️وقتی مجری یک مدل حکمرانی به اپوزیسیون آن برنامه تبدیل شود، چه باید کرد؟ ⬅️نگاهی به مدل موثر و غیرموثر در حکمرانی سایبری کارشناس: دکتر علیرضا داوودی کارشناس مجری: معصومه نصیری 🖇برنامه فردای دیروز را روزهای فرد ساعت ۹صبح از بشنوید. @asrehooshmandi
▫️گزارش واشنگتن‌پست 🔸ثبت ۳۰۵۷۳ دروغ برای ترامپ روزنامه واشنگتن‌پست نوشت در دوره چهار ساله ریاست جمهوری خود، ۳۰۵۷۳ یا مطرح کرد. بیشترین ادعای غلط و دروغی که ترامپ گفته ادعاهای مکررش درباره این بوده که او را ساخته است. 👈 رسانه نگاری، اخبار جعلی و مقابله با آن @asrehooshmandi
🔹نگاهی به یک مناظره و آشنایی با چند تکنیک رسانه‌ای ▫️مساله اصلی این نوشتار نه صادق زیباکلام است و نه خسرو معتضد. مساله اصلی آشناسازی مخاطب با تکنیک‌های به کار رفته در این مناظره است تا در ماه‌های آینده که به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم بدانیم وزن افراد در مناظره‌ها را چگونه باید مورد سنجش قرار دهیم. ▫️یکی از روش‌های رایج در مناظره مخصوصا وقتی که دست یکی از طرفین برای اثبات ادعایش یا رد ادعای طرف مقابل خالی است، توسل به است. یکی از روش‌های مغالطه حمله به فرد به‌جای نقد گفتمان یا اظهارات اوست که از آن به‌عنوان «مسموم کردن چاه» هم یاد می‌شود. این روش یکی از غیراخلاقی‌ترین روش‌ها برای انحراف مسیر بحث، عصبانی کردن طرف دیگر مناظره، منحرف ساختن افکار عمومی و فرار از پاسخگویی است. این روش بر مبنای مورد استفاده قرار می‌گیرد نه رد استدلال. استفاده از عباراتی مثل دروغ‌گو و خائن به‌جای نقد اظهارات فرد مقابل توسل به این‌گونه از مغالطه است. ▫️یکی دیگر از روش‌ها است. برچسب‌زنی باعث می‌شود فرد و گفته‌هایش ذیل آنچه به او نسبت داده شده، قرار گیرد و مخاطب بر اساس همان برچسب، دچار انحراف در استنتاج شود. استفاده از عناوینی همچون مورخ حکومتی، عوام‌فریب، تاریخ حکومتی، پوپولیست و... نمونه‌هایی از این روش هستند. ▫️ موضوع دیگری است که اکثرا در مناظره‌ها مشاهده می‌کنیم. گاهي سخنی یا ادعایی از نظر منبع، محتواي پيام، مجموعه‌ای بهم پيوسته و مرتب هستند اما بیان بخشي از آن و حذف بخش دیگر، جهت و نتيجه تصمیم و درک مخاطب از موضوع را تغییر می‌دهد. درواقع در روش «پاره حقیقت‌گویی» يكي از عناصر صورت می‌گیرد. در این روش نداشتن استدلال و تحلیل ذیل تکه‌پاره کردن اصل موضوع پنهان می‌شود. ▫️هنگام مشاهده مناظره‌ها و پذیرش اظهارات یک فرد، به برنامه‌ها و استدلال‌هایش پیرامون موضوع بحث دقت کنید تا آسمان ریسمان بافتن‌ها. ✍️معصومه نصیری _مدرس سواد رسانه‌ای @asrehooshmandi
📚 📘«کرونا در آیینه سواد رسانه‌ای و علوم شناختی» 📘«سواد رسانه‌ای و خانواده» 📘«اصول آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان» 📘«فضای مجازی و سواد رسانه‌ای» 📘«مجموعه هشت جلدی شهروند هوشمند» ✍️مؤلف: معصومه نصیری ⭕️ نمایشگاه کتاب تهران امسال به سبب محدودیت‌های کرونایی برای نخستین بار به‌صورت مجازی از اول تا ششم بهمن ماه ۱۳۹۹ از طریق وبسایت نمایشگاه مجازی کتاب به نشانی www.tehranbookfair.ir برگزار می‌شود. @asrehooshmandi
💠اخبار خوبند یا بد؟ 🔸رولف دوبلی از جمله مخالفان پیگیری افراطی اخبار است و بخشی از کتاب هنر شفاف اندیشیدن را نیز به این بحث اختصاص داده است. برخی از نکات کتاب او در مورد مصرف افراطی اخبار این است: ⛔️خبرها گمراه‌کننده هستند. چون بر روی جنجالی‌ترین یا هیجان‌انگیزترین بخش رویدادها متمرکز می‌شوند و نه الزاماً مهم‌ترین‌ها. ⛔️ از هزاران خبری که طی یک سال «مصرف» می‌کنید، موارد معدودی ممکن است بر روی تصمیم‌های مهم شما تأثیر بگذارند. ⛔️ خبرها حباب روی دریای رویدادهای جهان هستند. آگاهی از اخبار توان تشریح آن‌چه در اطراف‌‌تان می‌گذرد را چندان افزایش نمی‌دهد. ⛔️ خبر مدام قسمت احساسی مغز را تحریک می‌کند و استرس ایجاد می‌کند و از این نظر برای بدن می‌تواند مضر باشد. ⛔️اخبار را می‌توان مادر همه‌ی خطاهای شناختی دانست. ⛔️خبر، مانع فکر کردن و تحلیل می‌شود. ⛔️پیگیری اخبار اعتیاد می‌آورد. ⛔️پیگیری اخبار، وقت می‌گیرد. ⛔️ خبرها ما را منفعل می‌کنند و حس انفعال را القا می‌کنند [شبیه درماندگی آموخته شده] 📌مانند بسیاری از عبارت‌های دیگر، این گزاره‌ها را هم نمی‌توان کاملا درست یا غلط دانست اما بی‌تردید فرصتی ارزشمند برای فکر کردن و تبادل‌نظر با دیگران فراهم می‌کنند. برای داشتن درک بهتری از اخبار به این سوالات نیز فکر و در مورد آنها گفتگو کنید 🔹آیا می‌توان رسانه‌ها و اخبار را به صورت مطلق ترک کرد و آن‌ها را پیگیری نکرد؟ 🔸 آیا می‌شود حد متعادلی از پیگیری اخبار تعیین کرد؟ اگر پاسخ شما مثبت است، این حد را چگونه تعیین می‌کنید؟ 🔹 آیا مخالف حد تعادل هستید و فکر می‌کنید هر نوع پیگیری اخبار، دوباره شما را داخل یک باتلاق خبری فرو می‌برد؟ 🔸 آیا هزینه‌ی پیگیری نکردن اخبار از هزینه‌های پیگیری کردنش بیشتر نیست؟ /هدهدرسانه @asrehooshmandi
📌بزرگ ترین رصد اینترنتی جهان در کجاست؟ 🔹سی ان بی سی در گزارشی نوشته، آمریکا از چهار مولفه جرم‌انگاری در قانون فضای مجازی تبعیت می‌کند که این نوع قانون گذاری در هیچ جای دنیا شبیه ندارد و برخلاف سبک معمول دردنیا درباره شبکه‌های اجتماعی به جزئیات و خرده موضوعات فضای مجازی نیز ورود می‌کند. 🔸طبق قانون امنیت سایبری آمریکا (مصوب سال ۲۰۱۲) که مشتمل بر ۱۵ بند است، هرگونه رفتاری در فضای مجازی اگر معارض با امنیت کشور آمریکا تشخیص داده شود، قابل پیگیری است. 🔰 متن کامل خبر (https://majazist.ir/1399/11/04/82984/%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%AC%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F/) 💡 @asrehooshmandi
عصر هوشمندی
@asrehooshmandi
سیلی بر صورت قانون و واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی 🔹ویدئوی نماینده و سرباز راهور و اتفاقات پیرامونش را در این چند روز تقریبا همه دیده‌اید. از موضوع که ارتفاع بگیریم، مسأله اصلی «عدم تمکین به قانون»، «ویژه خواهی»، «برخورد با مامور قانون» و «خودفراقانون پنداری» است. این چهارگانه در افکار عمومی در قامت اعتراض به سیلی زده شده به سرباز در شبکه‌های اجتماعی پیگیری شده است. 📊رصد دیتاک نشان می‌دهد این موضوع با چاشنی خشم و ناراحتی در فضای توئیتر تا ساعت ۱۴:۰۰ امروز با ۸۷ هزار توئیت، ۶۲٫۳ هزار ریتوئیت، ۵۴۸٫۲ هزار لایک و ۳۶۲۳ پست در ساعت از سوی کاربران پیگیری شده است. 🔹توئیت «آقای علی‌اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس چطور دلت آمد امروز بزنی توی گوش سرباز وظیفه راهور؟ چون اجازه نداد وارد خط ویژه بشی؟ چون سرباز بود کتک خورد» بیشترین بازنشر را در این فضا داشته است. 📈 تلگرامی‌ها موضوع را با ۱۱٫۵ هزار پست پیگیری کردند که ۴۰٫۶ میلیون بازدید و ۴۷۹ پست در ساعت نشان از واکنش کاربران این بستر نسبت به واقعه بوده است. 🔹پست «سازندگان این دوربین مخفی فکرش را هم نمی‌کردند انقدر زود سوژه‌ای که برای ساختن برنامه استفاده کرده بودند، به واقعیت تبدیل شود. جامعه خوب، ساختنی است» که دوربین مخفی مشابه این رخداد است با ۳ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۷۳ بازدید، پربازدیدترین محتوای تلگرام بوده است. 📈 کاربران در اینستاگرام با ۴۰۳ پست، ۱۰٫۴ هزار لایک و ۱٫۱ هزار کامنت موضوع مذکور را پیگیری کرده‌اند. 📈 در بستر خبر، هزار محتوا تولید شده است که پایگاه‌های خبری با ۶۴۳ محتوا و خبرگزاری‌ها با ۳۴۸ محتوا موضوع نماینده سبزوار و سرباز راهور ناجا را پیگیری کردند. محتوای ۹ روزنامه نیز به این موضوع اختصاص داشته است. 🔹هشتگ‌ها و کلمات پرکاربرد در بسترهای ذکر شده، ، ، ، ، ، ، و بوده است. 🔹تحلیل شبکه ریتوئیت این موج نشان از ۵ شبکه زیر دارد: ۱) خوشه آبی با دربرگیری ۲۸.۶۷٪ کل دیتا به موضوع درخواست استعفای عنابستانی اختصاص دارد. ۲) خوشه سبز که ۲۳.۱۸٪ محتوا را تشکیل داده به خودروی نماینده مجلس اشاره دارد. ۳) خوشه قرمز با انتشار هشتگ‌های ، و ۲۲.۴۸٪ دیتا را شامل می‌شود. ۴) خوشه صورتی با ۱۲.۴۹٪ محتوا به هشتگ‌های و اختصاص دارد. ۵) خوشه زرد نیز ۲.۴۴٪ کل دیتا را با هشتگ شامل شده است. 🔹مساله اینجاست که سیاست زدگی استخوان‌های تحلیل، اخلاق و منطق پیگیری موضوعات را خُرد کرده است. امروز بیش از اینکه مطالبه برخورد قانونی و‌ جدی با خاطیان این موضوع پیگیری شود، ماجرا بیشتر ابزاری برای حمله به نهادها و گفتمان‌ها و .... شده است. موضوعی که بیشتر رنگ و بوی دستاویز بودن هر موضوع برای تسویه حساب جریانی را می‌دهد تا مطالبه گری جدی رفتار مبتنی بر قانون و برخورد با قانون‌گریزان. 🔹شاید یکی از دلایل ریشه‌کن نشدن چنین رفتارهایی که پیش از این نیز به شکل‌های دیگر رخ داده و با لبخند و مسامحه پایان یافته، نگه‌داشتن موضوع در سطح، ایجاد دوقطبی های کاذب و هدفمند و عدم درخواست جدی برخورد قانونی با خاطی یا خاطیان بوده باشد. ✍🏻معصومه نصیری؛ کارشناس رسانه @asrehooshmandi
📣اخبار کوتاه ⬅️سخنگوی قوه قضاییه: قوه قضاییه به دنبال مسدودسازی فضای مجازی و هیچ پیام رسان اجتماعی نیست. احضار وزیر برای انسداد فضای‌مجازی نبود انتظار این است که مسئولان فضای مجازی نسبت به مدیریت، بومی‌سازی و پالایش آن اقدام کنند و نسبت به قصور خود پاسخگو باشند. دادستانی رسیدگی به ترک فعل‌ها برابر ضوابط است و البته درباره شخص مورد نظر موارد دیگری مطرح است که در آینده رسیدگی می‌شود تا متوجه شویم فرد مقصر است یا خیر. ⬅️الگوریتم‌های فیس‌بوک، توییتر و گوگل عامل خشونت و حمله به کنگره آمریکا شناخته شدند تعدادی از نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا می‌گویند الگوریتم‌های مورد استفاده در شبکه‌های اجتماعی فیس‌_بوک، توییتر و یوتیوب (متعلق به گوگل) کاربران را رادیکال تر و تندخوتر می‌کند. ⬅️فعالیت هکرهای کلاه سفید در کشور قانونی می شود هکر کلاه سفید ( White Hat Hacker) به آن دسته از هکرهایی گفته می‌شود که نقاط ضعف سیستم‌های رایانه‌ای را تست و شناسایی می‌کنند اما نیت خرابکارانه ندارند و هدفشان نشان دادن ضعف سیستم‌های امنیتی شبکه‌های کامپیوتری به سازمان‌ها است. @asrehooshmandi
💬رسانه بدون شما هیچ است؛ خودتان را جدی بگیرید ✍️معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانه ای این روزها و در فضای غلبه رسانه ها، دو مساله فراموش شده است؛ نخست اینکه براساس استدلال، مطالعه و نتیجه گیری خودمان تحلیل کنیم و در واقع صاحب باشیم و نکته دیگر اینکه را انجام دهیم حتی اگر غالب جامعه یا براساس تعارف یا برای ترس از تنها ماندن و ... راه دیگری را بروند. نکته دیگر اینکه رسانه ها قدرت زيادي دارند تا آنجاكه مي توانند شما را جادو كنند و سررشته افكارتان را در دست بگيرند. اما اگر به آنها علاقه نداشته باشيد، اگر نتوانند شما را جادو كنند و اگر نتوانند در عقايدتان تغييري ايجاد كنند، بازهم مي توانند دست و پايتان را ببندند و به سكوت وادارتان كنند. نظريه چنين ادعايي دارد و مي گويد حاكمان رسانه ها با حذف تدريجي مخالفان خود، مي توانند هر روز تعداد بيشتري را به خاموشان جامعه اضافه كنند. خاموشانی که به دلایلی مثل طرد شدن، تنهایی، غلبه اکثریت و .... عطای «خود بودن» را بر لقایش می بخشند. در این سیطره رسانه ای، فرهنگ ها تغییر می کنند، ارزش ها به ضد ارزش تبدیل می شوند و برعکس و درنهایت و در اکثر مواقع جامعه ای تهی از صداقت و دانش و سرشار از آنچه رسانه ها تزریق کردند، باقی خواهد ماند. اگر برخی محتواهای رسانه ای به ما می گوید ایرانی ها عصبانی ترین مردم دنیا هستند یا خودکشی در ایران در بالاترین رقم جهانی است و... همه متاثر از آن، باور می کنند اما به ما نمی گوید مثلا در صد روز گذشته چند نفر در لندن با چاقو به قتل رسیدند یا میزان خشونت و افسردگی در ایالات متحده چه میزان است، برای این است که ما خودمان را عصبی ترین مردم دنیا بدانیم و خارج همیشه برای ما خارج باشد! این سطرها را نوشتم تا بگویم اول اینکه رسانه ها با و و و و جدیدا با ، فرصت تامل روی مسائل را ار ما می گیرند. در واقع ما در معرض بمباران خبری و اطلاعاتی هستیم و اساسا فرصتی برای تفکر درباره آنچه رخ می دهد، نداریم. حواسمان باشد نکند موج رسانه ما را با خود ببرد. نکند در مارپیچ سکوت صدایمان خاموش شود. نکند تسلیم سرعت اخبار شویم و فکر کردن به زوایای مختلف آن را فراموش کنیم. نکند به مخاطبانی که هر چه گفتند را باور می کنند، تبدیل شویم. قصد رسانه هراسی نیست؛ هدف تاکید بر مهمترین ویژگی انسان یعنی «تفکر» است. از رسانه نترسید چون ترس ممکن است باعث تسلیم شود، در برابر رسانه قوی ظاهر شوید. اگر او برای مدیریت کردن شما برنامه ریزی می کند، شما هم دروازه بانی خوبی در برابر محتواها داشته باشید. رسانه بدون شما هیچ است. پس قدرت خودتان را دو دستی تقدیم آن نکنید. قدرت شما «تفکر» شماست. @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 چگونه اخبار جعلی را شناسایی کنیم؟ ‌ ✅ نکات مهمی که در برخورد با باید در نظر گرفته شود. ‌‌ ‌ پویش سواد رسانه ای @asrehooshmandi
🔗 قرق رسانه ای چه می گوید؟ 🔗 قرق در فرهنگ لغت دهخدا به ممانعت‌کردن، قدغن‌کردن، چیزی را راه ندادن معنا شده است. قرق رسانه‌ای می گوید رسانه‌های قدرتمند و بزرگ به کمک رسانه‌های همگرا و همسو، قرقی رسانه‌ای ایجاد می کنند که اجازه ورود دیگر رسانه‌ها را به آن قرق نمی‌دهند و بدین ترتیب جریان اخبار و اطلاعات را یا پوشش خبری نمی‌دهند و یا با انتشار اخبار مخالف و منحرف‌کننده، جریان اخبار و اطلاعات را به‌کلی از مسیر خارج می‌سازند. 🔺 قرق رسانه‌ای در دو سطح ملی و فرا ملی به وقوع می‌پیوندد. ▫️در سطح فراملی و بین‌المللی آنچه حائز اهمیت است و است که در اختیار قرق‌گران جهانی قرار دارد؛ به این مفهوم که قرق‌گران جهانی به دلیل در اختیار داشتن زیرساخت‌های سخت‌افزاری مانند اینترنت و ماهواره‌ها و فناوری‌های ارتباطی از یک سو، و داشتن قدرت نرم‌افزاری همچون دانش استفاده از سخت‌افزار و داشتن منابع انسانی متخصص با استفاده از تکنیک و یا بهره‌جستن از باورپذیری را در مخاطب ایجاد می‌کنند. قدر‌ت‌های بزرگ در واقع با رسانه‌های خود، ملت‌ها را تغییر می‌دهند، همان‌طور که در جنگ سخت اساساً مطرح است، در فضای رسانه‌ای نیز جامعه هدف مطرح است؛ آنها کشور‌ها و ملت‌ها را به‌عنوان جامعه هدف مطرح می‌کنند و با استفاده از نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزار‌ها، باورها و ارزش‌ها را تغییر می‌دهند. 🔺جریان قرق رسانه‌ای در سطح ملی جریان معیوبی است که را دگرگون می‌کند به‌گونه‌ای که بعضاً اخبار جهت‌دار از سوی رسانه‌های استکباری و عناصر داخلی آنها در کشور ، در فضای مجازی منتشر می‌شود (جریان نفوذ) و سپس برخی رسانه‌های مکتوب نیز آن را بازنشر می‌دهند درحالی که این نسخه‌ها می‌ماند و آیندگانی که با تاریخی دگرگون و نامطلوب مواجه می‌شوند؛ از همین حیث یک پژوهشگر 20 سال آینده به منابع مجهولی دست پیدا می‌کند که تحت سیطره جریان قرق رسانه‌ای به وجود آمده و ثبت شده است. @asrehooshmandi
💠حواسمان به این جذاب‌های منحرف‌کننده هست ◀️به این جمله دقت کنید: « پهنای باند یعنی آزادی مردم در کسب‌وکار الکترونیک، یعنی از ثبت سفارش گرفته تا بانک مرکزی و گمرک و ورود کالا به انبارها همه را مردم ببینند. پهنای باند یعنی مبارزه با فساد و کسی نمی‌تواند با مبارزه با فساد مخالف باشد. اگر می‌خواهید کسی را برای مبارزه با فساد احضار کنید باید من را احضار کنید نه اینکه وزیر من را احضار کنید..» ◀️در این استدلال از تکنیک شاه‌ماهی سرخ استفاده شده است. شاه‌ماهی سرخ یک استدلال مغلطه‌آمیز است که سازوکارش بر اساس پرت سازی حواس متکی است. در این تکنیک مرکز توجه منحرف و توجه افراد به موضوعات نامرتبط کشانده می‌شود. ◀️در این تکنیک یک موضوع بی‌ربط اما جذاب وارد استدلال می‌شود تا توجه از موضوع اصلی منحرف شود. در این حالت مخاطبان ممکن است مسیر غلطی را دنبال کنند. اصطلاح نعل وارونه در زبان فارسی نیز به این شگردی برای رد گم کردن اشاره دارد. نعل را که به‌صورت وارونه به‌پای اسب بزنید، اثری که بر روی جاده‌ می‌گذارد، جهتی خلاف جهت واقعی حرکت را نشان می‌دهد. ◀️شاه‌ماهی سرخ زمانی بیشترین تاثیر را می‌گذارد که موضوع دوم، موضوعی بسیار جذاب مانند (مبارزه با فساد، عدالت ـ آزادی و..) یا بسیار حساس مانند (رسوایی جنسی ـ دزدی و..) باشد. ◀️پس براساس این تکنیک، مخاطبان همواره باید حواسشان به اظهارات احساسات برانگیز باشد. هدف گوینده و نسبت اظهاراتش با اصل مساله را بررسی کنیم. معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانه‌ای @asrehooshmandi