حضرتِ بانو جانِ مهر و ماه، حضرت مادر، همسر حیدر، عین رحمت، مادر مهربان شیعیان عالم میلادتان مبارک.
نگاهمان به آسمان و امیدمان به دعای خیر شماست.
روز زن و گرامیداشت مقام مادر فرخنده باد.
@asrehooshmandi
عصر هوشمندی
@asrehooshmandi
💢پیشگیری از #آسیبهای_فضای_مجازی_کودکان
در شرایط فعلی ناشی از اپیدمی و شیوع بیماری کرونا و عدم امکان برگزاری آموزشهای حضوری در مدارس، شاهد حضور حداکثری دانش آموزان در فضای مجازی هستیم که این امر خود باعث رشد و افزایش آسیبهای فضای مجازی بهخصوص رده سنی کودک و نوجوان میباشد.
آسیبهایی از قبیل:
• جسمی: استفاده بیشازحد از رایانه، تنــوع رنـگ و سرعت زیاد تعویض صفحـات، تأثیرات منفی روی مغــز و اعصاب کودکان میگذارند و ازاینرو برخی اختلالات جسمی را موجب میشود.
• فکری: کودکی که پشت رایانه و اینترنت نشسته است، هدایت فکری اینترنتی را صمــیمانه و لذتبخش تراز سخـنان پدر و مادرمی داند درنتیجه، درتفکر و شیوه نگرش او اختلال ایجاد میشود.
• اخلاقی: خانــواده بهعنوان مهمترین نهاد اجتماعی مرزهای قابلنفوذی دارد که فضای مجازی توانسته است در آن رخنه کند، که در این میان ورود شبکههای اجتماعی به کانون خانواده موجب بروز آسیبهای اخلاقی بهویژه در کودکان شده است.
• اجتماعی: کودکی که زیاد در فضای مجازی وقت میگذارند بهمرورزمان مرز بین خیـال و واقعـیت را گم میکند چنین کودکی از آسیب اجتماعی فضــای مجازی مصون نیست آســیبهـایی مثل تمـایل به رفتارهای پرخاشگرانه و بیاعتنایی نسبت به درد و رنج دیگران
برای پیوستن به حامیان کودکان در فضای مجازی به لینک زیر مراجعه کنید:
https://b2n.ir/566452
پلیس فتا، حامی کودکان در فضای مجازی
#کودکان_سایبری
#کلیک_امن
@asrehooshmandi
💢راهکار درمان #اعتیاد_اینترنتی_کودکان
اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی از مشکلات رایج در زندگیهای امروزی است. شاید این مشکل را در خودتان نیز شناسایی کرده یا در اطرافیانتان دیده باشید. اگر شما هم احساس خطر کردهاید و فکر میکنید که استفاده بیشازاندازه از اینترنت در زندگی فرزندتان خللی ایجاد کرده است موارد زیر را در نظر بگیرید.
1. تعیین زمان مشخص برای استفاده کودکان در فضای مجازی
2. تعیین پاداش و تنبیه برای استفاده صحیح و ناصحیح
3. جایگزین کردن فعالیت فیزیکی و سرگرمی خارج از فضای مجازی
4. نظارت اعضای خانواده در هنگام استفاده کودکان از اینترنت
5. هدفمند کردن استفاده از اینترنت برای کودکان
6. افزایش تعاملات خانوادگی و اجتماعی کودک
برای پیوستن به حامیان کودکان در فضای مجازی به لینک زیر مراجعه کنید:
7. https://b2n.ir/566452
✅پلیس فتا، حامی کودکان در فضای مجازی
#کودکان_سایبری
#کلیک_امن
@asrehooshmandi
💢ارتقاء سطح آگاهی والدین از فضای مجازی و نقش مؤثر آن در کاهش
#آسیب_فضای_مجازی
ارتقاء سطح آگاهی والدین از فضای مجازی نقش مؤثری در کاهش آسیب فرزندان دارد و آنها را از دامها و انحرافات فضای مجازی مصون میدارد.
• والدین با صمیمیت و دوستی در کنار فرزندان باشند.
• والدین حتیالامکان باید با فضای مجازی و آنچه فرزندانشان در این فضا میتوانند انجام دهند، آشنا شوند و راههای مقابله با آن را فرا گیرند.
• وقتی فرزند متوجه سطح آگاهی والدین باشد کمتر به سمت شبکههای اجتماعی ناسالم گرایش پیدا میکند.
برای پیوستن به حامیان کودکان در فضای مجازی به لینک زیر مراجعه کنید:
• https://b2n.ir/566452
پلیس فتا، حامی کودکان در فضای مجازی
#کودکان_سایبری
#کلیک_امن
@asrehooshmandi
#اصول_والدگری_در_فضای_مجازی
۵اصلی که قبل از کار با فضای مجازی ضروری است را به فرزندانمان بیاموزیم:
• فکـر کردن قبل از انتشـار مطلب
• همراهی والدین با فرزندان در فضای مجازی
• اعتبارسنجـی و بررسـی مطالب قبل از به اشتراکگذاری
• یادگیری تنظیمات حریم خصوصی در فضای مجازی و نرمافزارها
• شبکههای اجتماعی اتاق شخصی ما نیستند ! مطالب خصوصی و خانوادگی را منتشر نکنیم
برای پیوستن به حامیان کودکان در فضای مجازی به لینک زیر مراجعه کنید:
• https://b2n.ir/566452
پلیس فتا، حامی کودکان در فضای مجازی
#کودکان_سایبری
#کلیک_امن
@asrehooshmandi
مهارتهای فرزند پروری در عصر دیجیتال
پویش کودکان سایبری #فرزندپروری
@asrehooshmandi
#کتاب
🔸 بمباران اطلاعاتی
ما به طرز اعجابآوری بمباران اطلاعاتی میشویم، اما به طرز اعجابآوری کم میدانیم. چرا؟ چون دو قرن پیش، قالب مسمومی از اطلاعات را تحت عنوان #اخبار خلق کردیم. اخبار برای ذهن به مثابهی قند است برای بدن: اشتهاآور، آسانهضم و در درازمدت بسیار مخرب.
📚 هنر شفاف اندیشیدن
@asrehooshmandi
🔹واکسن روسی و چینی، وقتی قرار هست در آلمان تزریق شود، خوب است اما وقتی پای ایران وسط باشد، میشود واکسن بحث برانگیز!
🔹گویا این روزها موضوع واکسن برای برخی رسانهها بهانه خوبی است برای جریان سازی جهت رسیدن به هر هدفی جز سلامتی مردم.
تردیدآفرینی، تضادآفرینی و زیر سوال بردن هر تصمیمی، کارویژه برخی جریانات رسانهای است.
#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
#پلیس_فتا_حامی_کودکان_در_فضای_مجازی
با توجه به اینکه حجم فعالیت آنلاین کودکان در فضای مجازی بسیار زیاد میباشد و در قالب اپلیکیشن شاد و آموزشهای آنلاین فعالیتهای خود را دنبال میکنند. لذا لازم است تا آموزشهای لازم برای حضور مناسب در فضای مجازی ارائه و بستری فراهم شود تا کودکان و والدین آنها به سهولت بتوانند به این محتوا دسترسی داشته باشند. در همین راستا، پلیس فتا اقدام به طراحی صفحه کودکان سایبری به آدرس https://www.cyberpolice.ir/cyberkids نموده و محتواهای آموزشی در قالب کلیپ، عکس نوشته، داده نما، کتابهای آموزشی، هشدارهای پلیسی را بهصورت روزانه در اختیار کاربران قرار خواهد داد. پلیس فتا همواره به اولویت پیشگیری بر درمان اعتقاد داشته و سعی دارد با اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگسازی صحیح، کاربران را از دامهای مجرمان سایبری مطلع و مجرمان را در رسیدم به اهداف مجرمانه خود ناکام بگذارد.
برای پیوستن به حامیان کودکان در فضای مجازی به لینک زیر مراجعه کنید:
• https://b2n.ir/566452
پلیس فتا، حامی کودکان در فضای مجازی
#کودکان_سایبری
@asrehooshmandi
#کودکان_کار_سایبری تأمینکننده شهرت و کسب درآمد والدین خودخواه هستند
متأسفانه امروز شاهد خانوادههایی هستیم که تلاش دارند با استفاده از کودکان خود در فضای مجازی کسب درآمد کنند، آنهم بدون توجه به خطرات و تبعات این امر و برای کسب درآمد بیشتر هم از هیچ کاری در این خصوص چشمپوشی نمیکنند. ازجمله تبعات این امر میتوان به بلوغ زودرس، افسردگی، اختلال شخصیتی، احساس خودشیفتگی، حساس شدن بهظاهر، افت تحصیلی و... اشاره کرد.
برای پیوستن به حامیان کودکان در فضای مجازی به لینک زیر مراجعه کنید:
• https://b2n.ir/566452
پلیس فتا، حامی کودکان در فضای مجازی
#کودکان_سایبری
#کلیک_امن
@asrehooshmandi
🔍جستجوی امن در گوگل با عدم نمایش صحنه های غیر اخلاقی برای کودکان
🔹رها کردن و عدم نظارت بر کودک در دوران آموزش آنلاین در فضای مجازی کاری اشتباه است زیرا ممکن است فرزندتان در هر بار جستجو در گوگل خواسته یا ناخواسته با صحنه های #غیر_اخلاقی روبرو شود که آسیب بسیاری برای آنان به همراه دارد.
🔹جالب است بدانید گوگل گزینهای دارد که اگر فعالش کنید، نتایج غيراخلاقى را نشان نمیدهد. برای اینکار کافی است:
1️⃣ داخل مرورگرتان نشانی زیر را تایپ کنید:
Google.com/preferences
2️⃣ بعد از بازشدن صفحه نمایش، گزینهی فیلتر کردن نتایج غيراخلاقى را با زدن تیک در دستگاه ها به زبان انگلیسی گزینه:
💦Turn On SafeSearch
و در دستگاه هایی با زبان فارسی گزینه:
💦 "پنهان کردن نتایج بی پرده"
فعال گردد.
🔸مراقب فرزندتان در فضای مجازی باشید.
@asrehooshmandi
🔹نترس عقب نیستی!
🔻فومو آخرین اختلال فرهنگیای است که بیسروصدا آرامش ذهن ما را تحلیل میبرد. این اختلال زاده پیشرفت تکنولوژیک و گسترش اطلاعات است.
🔻نگرانی برای از دستدادن #خبرها در روزگار شبکههای اجتماعی چنان بالا گرفته است که حالا نامی برای خودش دارد: #فومو یا «ترس از دستدادن».
@asrehooshmandi
🔹امیدآفرینی و تقویت عزت نفس ملی، رسالت جبهه فرهنگی و رسانه ها در گام دوم انقلاب است
▫️معصومه نصیری در گفت و گو با خبرگزاری حوزه با اشاره به این که در #گام_دوم_انقلاب، امیدآفرینی و تلاش برای بکارگیری استعدادها و شکوفایی شاخص های #توانستن در جامعه، دارای اهمیت بسیاری است، اظهار کرد: همچنان که رسانه در تغییر ادراک و رفتار جامعه و ایجاد یاس و ناامیدی، نقش اول را ایفا میکند، محرک اصلی اثرگذاری بر حوزههای شناختی و نگرشی در #امیدآفرینی، #رشد و پیشبرد آن نیز رسانه است.
▫️وی با بیان این که آنچه باید در موضوع امیدآفرینی مورد توجه قرار بگیرد، عناصر سازنده امید، یعنی منابع (عاملیت)، مولفههای موثر بر ایجاد و ارتقاء امیدواری اجتماعی، مسیرها و نحوه بسط و گسترش نگاه امیدوارانه در جامعه است، خاطرنشان کرد: در حقیقت باید ببینیم چه عواملی در جامعه امیدآفرین هستند و چه مسیری را باید طی کرد تا با استفاده از ابزار نوین ارتباطی، برای ترویج و تزریق امید به جامعه اقدام کنیم.
https://hawzahnews.com/xb2bp
@asrehooshmandi
⭕️ نشست برخط «معرفت شناسی سایبری و بهره گیری از جهان مجازی در خدمت اهداف انقلاب اسلامی»
🔻کارشناس: معصومه نصیری
«مدرس و پژوهشگر سواد رسانه ای»
⏳دوشنبه ۲۰ بهمن - ساعت ۱۹:۳۰
🔻لینک ورود به نشست:
https://www.skyroom.online/ch/seyed_1365/nasra-ardakan
📖 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی (نسرا) استان یزد
@asrehooshmanid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کامران نجفزاده برای مخاطبین تبیان از روش آمریکاییها برای محافظت از بچههاشون در دنیای مجازی میگه
تبیان آنلاین
@asrehooshmandi
💠در چه شرایطی باید از گذاشتن عکس و فیلم کودک در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی خودداری کرد
📍رضایت والدین شرط اول و لازم است در حال پوشک گرفتن، دستشویی رفتن و حمام کردن. این تصاویر در آینده میتواند باعث تمسخر و تحقیر او شود.
📍استفاده ابزاری در جهت تبلیغ شرکتها (کودکان کار مجازی)
📍تصاویر گروهی (در این مواقع چون رضایت سایر والدین گرفته نشده است کاری غیر اخلاقی و غیر قانونی تلقی می شود)
📍چشم و همچشمی و تفاخر (شوآف) بسیاری از والدین دچار مقایسه شده و گاه به دلیل شرایط نامناسب، سرخورده و خجالت زده می شوند
📍وقتی کودک در حال انجام کار خطرناکی بوده و حادثه در انتظار کودک است
📍کودک در هیجانات شدید و عدم تعادل رفتاری باشد (مثل پرخاشگری، قشقرق، قهر، گریه شدید)
📍زمانی که کودک احساس حقارت و ضعف می کند (مثلا وقتی با اسم تحقیر آمیز خطاب می شود)
📍تصاویر با زمینه کودک آزاری
📍آرایش کودک که اصولاً کاری غلط بوده و در دنیای واقعی هم توصیه نمیشود (چه برسد به انتشار در فضای مجازی) این کار عواقب نامناسبی دارد مثل: عوارض پوستی، کاهش اعتماد به نفس، مقایسه خود با دیگران، نارضایتی از بدن خود، غرور کاذب و گاهی بلوغ زودرس
📍از انتشار جزئیات زندگی کودک و خانواده مثل: مکان زندگی، آدرس مهد و مدرسه، محل بازی و خرید و... در هر شرایطی باید خودداری کرد. (مرتبط با مسئله کودک آزاری، دزدی، ربایندگی و سواستفاده جنسی)
✍️ سفیدچیان_ روانشناس
@asrehooshmandi
🔹دیابت خبری!
💢سری و بی حسی خبری چه عوارضی دارد؟
💢چگونه ذهن ما دچار دیابت خبری میشود؟
@asrehooshmandi
عصر هوشمندی
@asrehooshmandi
⭕️ بازتاب #حرف_قطعی ایران برای بازگشت به برجام در شبکههای اجتماعی
🔹«حرف قطعی» کلیدواژه پرتکرار روز گذشته کاربران در شبکههای اجتماعی بوده است؛ نکتهای که برگرفته از سخنرانی رهبر معظم انقلاب و ناظر بر تنها شرط ایران برای بازگشت به برجام یعنی برداشتن تمام تحریمها و راستی آزمایی تحقق آن خارج از حرف و روی کاغذ بوده است. موضعی که بیش از هر چیز نشان از خوش عهدی ایران و بدعهدی طرفهای دیگر برجام دارد و همین دست برتر جمهوری اسلامی در این بخش است.
📊 نتیجه رصد شبکههای اجتماعی توسط دیتاک نشان میدهد کاربران بسترهای مختلف با استفاده پرتکرار از هشتگهای #حرف_قطعی، #انقلاب_مردم، #برجام، #جریان_تحریف و #لبیک_یا_خامنهای از موضع اعلام شده حمایت کردهاند.
🔹کاربران توییتر با ۹۳۹ پست در ساعت، ۲۱٫۷ هزار توییت، ۱۹٫۶ هزار ریتوییت و ۷۹٫۷ هزار لایک به کنشگری دراینباره پرداختهاند.
🔹توییت «آن طرفی که حق شرط گذاشتن در برجام را دارد ایران است چون به همه تعهدات عمل کرد، نه آمریکا و سه کشور اروپایی که کل تعهدات را زیر پا گذاشتند. اگر میخواهید ایران به تعهدات برگردد آمریکا باید همه تحریمها را لغو کند و ما راستی آزمایی کنیم و ببینیم درست است. آنوقت به تعهدات برمیگردیم.» منتشر شده توسط دفتر رهبر معظم انقلاب با ۱۱٫۵ هزار لایک و ۴٫۵۱۳ هزار ریتوییت پرلایکترین و بازنشرشدهترین محتوا در بستر توییتر بوده است.
🔹در بستر خبر ۱۱۷ خبر به این موضع صریح و قاطع ایران پرداختهاند. ۶۳ محتوا در پایگاههای خبری، ۴۶ محتوا در خبرگزاریها و ۸ محتوای روزنامهها به موضوع حرف قطعی ایران و شرط بازگشت ایران به برجام اشاره داشتهاند.
🔹 ۱٫۹ هزار پست، ۴٫۸ میلیون بازدید و ۸۰ پست در ساعت که بیشتر آن پستهای عکسی بودهاند، نتیجه فعالیت کاربران در فضای تلگرام در این باره بوده که کلیدواژههای حرف قطعی، برجام، تیتر یک، مهم، فوری و تحریمها بیشترین کلمات مورد استفاده توسط اهالی تلگرام را به خود اختصاص داده است.
🔹محتوای کانال خبرفوری با تیتر «حرف قطعی امروز رهبر انقلاب درباره تحریمها» و ارائه محورهای مهم سخنرانی رهبری دراینباره با ۱۵۹٫۱۲۱ هزار بازدید پربازدیدترین محتوای فضای تلگرام بوده است.
💢موضع قاطع و عزتمندانه جمهوری اسلامی برای بازگشت به برجام و حمایت کاربران از این موضع نشانگر عزم جدی جهت تامین منافع ۱۰۰ درصدی ملت ایران است. حالا ایران آنقدر قوی شده است که بتواند برای قدرتهای دنیا شرط بازگشت به یک تعهد بینالمللی را تعیین کند، قدرتی که برساخته از توان داخلی، خوش عهدی و ایجاد بازدارندگی در حوزههای مختلف است.
✍🏻 معصومه نصیری ـ کارشناس رسانه
@asrehooshmandi
💠فضای مجازی از سیاستگذاری تا تولید محتوا
🕰 ۲۲ بهمن ساعت ۲۱ از رادیو گفتوگو
@asrehooshmandi
💢کودکان ما از پنج و شش سالگی به بعد در معرض انواع شبکههای اجتماعی قرار دارند. با مجازی شدن آموزش در ایام کرونا محدودیت های عادی و معمول نیز از میان برداشته شده است بنابراین کودکان با دسترسی به این شبکه های مجازی و تبلیغات و محتوای آن نیاز به ابزاری دارند که تا بتوانند درستی و نادرستی اطلاعات را ارزیابی کنند.
مهمترین کاربردهای #تفکر_انتقادی در زندگی کودکان به شرح زیر است:
🔹توانایی تشخیص پیشنهاد/اطلاعات سالم از پیشنهاد/اطلاعات ناسالم
🔹امکان تشخیص و ارزیابی اطلاعات اساسی برای یک تصمیم گیری
🔹توانایی تشخیص واقعیت ها و محدود نشدن به حدس و گمان
🔹امکان پیش بینی پیامدهای اعمال و رفتارهای خود قبل از انجام آن
@asrehooshmandi
🔸چین و ورلد نیوز بیبیسی
سازمان نظارت بر رسانههای صوتی تصویری #چین تصمیم گرفته که پخش بیبیسی ورلد نیوز را در این کشور ممنوع کند. درون ماجرا:
به گزارش ایسنا، چین از گزارشهای بیبیسی در مورد #کرونا و سرکوب اقلیت #اویغور این کشور انتقاد داشته است.
بیبیسی در واکنش گفته که از این تصمیم "مایوس" شده است.
پیشتر در ماه جاری سازمان نظارت بر رسانه های بریتانیا، #آفکام، مجوز پخش شبکه تلویزیون جهانی چین (سی جی تی ان - CGTN) را در این کشور لغو کرد.
آفکام گفت متوجه شده است که مجوز #سیجیتیان در اختیار استار چاینا مدیا ال تی دی است، درحالی که نباید چنین باشد.
این سازمان همچنین گفت که سیجیتیان سال پیش با پخش آنچه ادعا میشود اعترافات اجباری پیتر هامفری شهروند بریتانیا بود مقررات پخش در این کشور را نقض کرده بود.
سازمان اداره فیلم، تلویزیون و رادیوی چین در تصمیم خود گفت دریافته که گزارش های بیبیسی ورلد نیوز درباره چین "به طور جدی" اصول راهنمای پخش صوتی تصویری در این کشور را نقض می کند، از جمله "این شرط که خبر باید درست و منصفانه باشد" و به"منافع ملی چین ضربه نزند."
این سازمان گفت که تقاضای بیبیسی برای تمدید سالانه مجوز پخش رد خواهد شد.
🎯 فلسفۀ خبر: رسانهها مقصرند یا خوانندگان؟
— اینکه سوزنی نداشته باشیم فرق چندانی ندارد با اینکه سوزنمان در انباری از کاه گم شده باشد.
📍فکر کنید وقتی تلویزیون را روشن میکنید، اخبار شروع میشود و مجری با کمی لکنت میگوید: «بینندگان عزیز، بهدلیل اینکه امروز اتفاق مهمی رخ نداده، تا بخش بعدیِ اخبار با شما خداحافظی میکنیم». البته این اتفاق ناممکن است. گزارشگران همیشه باید رویدادهایی پیدا کنند تا به خورد مخاطبانشان بدهند، وگرنه آسمان به زمین میآید. مهم نیست اخبار چقدر بیاهمیت باشند، باید طوری روایت شوند که با خود بگویید «بدون اخبار، هرگز». واقعاً چرا رسانههای رسمی و غیررسمی اخبار بیمصرف و بیاهمیت را پوشش میدهند؟ و مهمتر از آن: چون اخبار مهماند ما پیگیرشان هستیم، یا چون ما پیگیر خبرهاییم آنها مهم شدهاند؟
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://tarjomaan.com/neveshtar/10062/
@asrehooshmandi
💢به این سوالات فکر کنید:
🔹آیا رسانه خود را انتخاب کرده اید یا هر چه پیش آید خوش آید؟
🔹آیا برای استفاده از رسانه برنامه ریزی دارید؟
🔹آیا تا به حال دقت کرده اید پیام هایی که برای شما ارسال شده اند تا چه میزان توانسته اند نظرتان را تغییر داده و رفتار جدیدی در شما ایجاد کنند؟
🔹شما چه فاکتورهایی را برای انتخاب رسانه تان در نظر می گیرید؟
⭕️رسانه نباید ما را مانند برده ای به هر سو که می خواهد بکشاند. ما باید از رسانه #هدفمند و #مدیریت_شده استفاده کنیم.
#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi