⭕️نگاهی به یک تکنیک رسانهای که میتواند نظر ما را در انتخابات تغییر دهد
#تکرار و القای آنچه نیست!
🌀براي زنده نگه داشتن اثر يك پيام با تكرار زمان بندي شده،سعي میکنند اين موضوع تا زماني كه موردنياز هست زنده بماند. در اين روش با تكرار پيام، سعي در القاي مقصودي معين و جا انداختن پيامي در ذهن مخاطب دارند.
🌀روش تكرار از قواعد خاصي پيروي میکند زيرا فاصلههای تكرار، نبايد چنان دراز باشد كه سبب محوشدن آثار قبلي شده و نه چندان كوتاه باشد كه ملالانگیز و خستهکننده شود.
🌀تكرار مثل ضربههای پياپي چكش است كه سرانجام ميخ را میکوبد و به داخل میراند. بنابراين فرستنده پيام اميدوار است كه اين شكلي از ضربه زدن مداوم، باعث دريافت نكات پيام شود.
گزارههای:
◀️رأی دادن ما فایدهای ندارد.
◀️انتخابات فرمایشی است و نه رقابتی؛رأیگیری معنی ندارد.
◀️اگر فلان فرد یا جریان رأی بیاورند، کشور نابود میشود.
◀️ما میتوانستیم اما نگذاشتند.
و...از نمونههایی است که با استفاده از تکنیک #تکرار و البته همافزایی رسانهای،باهدف مهندسی افکار عمومی در زمینه انتخابات به کار گرفته میشود.
✍️معصومه نصیری_مدرس سواد رسانهای
@asrehooshmandi
⭕️تا روزهای منتهی به انتخابات کاملا حواستان به این تکنیک باشد
شاه ماهی سرخ؛ یک استدلال مغالطه آمیز
💢شاه ماهی سرخ چه میکند؟
🔹حواستان را پرت و مرکز توجه را منحرف میکند.
🔹ماجرا از پله دوم مطرح میشود و این پله دوم بسیار جذاب است.
🔹واژگان خاص برای احساساتی و هیجانی کردن مخاطب استفاده میشود.
💢چه باید کرد؟
🔹هدف گوینده را بررسی کنید.
🔹نسبت فرد را با ادعای مطروحه بسنجید.
🔹به احساسی که بعد از مواجه با چنین محتوایی در شما ایجاد شده واقف باشید. هیجانی شدن یعنی مکث و صبر و نه اقدام.
✍معصومه نصیری_مدرس سواد رسانهای
#انتخابات۱۴۰۰
#انتخاب_اصلح
@asrehooshmandi
مراقب #کلاهبرداران #انتخاباتی باشید
با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات کلاهبرداران به بهانههای مختلف اقدام به کلاهبرداری از هموطنان میکنند.
از جمله مواردی که در این حوزه متصور می باشند عبارتند از :
- کلاهبرداران با ترفند ایجاد اپلیکیشنهای انتخاباتی در پوشش تبلیغ و ارسال آن در شبکههای اجتماعی گوناگون و تحریک افراد به دانلود و نصب آنها، دست به کلاهبرداری از کاربران می زنند.
- یکی دیگر از شگردهای کلاهبرداران سایبری راهاندازی گروههایی در شبکههای اجتماعی و دعوت از کاربران برای افزودن مخاطب و جذب فالور میباشد، در این گروهها که با عنوان "اد بزن، پول بگیر" نیز شناخته میشوند این طور به کاربران خود القاء میشود که در ازای دعوت تعداد مشخصی کاربر به گروه، مبالغی به حساب آنان واریز میشود.
#انتخابات1400
#کلیک_امن
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️آگهی دهندگان فروش کالا چگونه در دام مجرمین سایبری گرفتار شدند؟
@asrehooshmandi
🔹چند خبر کوتاه
#حکمرانی_سایبری
◀️ با تعهد جدید مایکروسافت؛ دست آمریکا از اطلاعات مشتریان اروپایی کوتاه شد. بر این اساس مایکروسافت متعهد شده تا به مشتریان تجاری و عمومی اتحادیه اروپا اجازه دهد دادههای رایانش ابری را در داخل این منطقه نگهداری کنند تا به این ترتیب از نگرانیها درباره دسترسی دولت آمریکا به اطلاعات حساس جلوگیری کند.
#جریان_یکسویه_اطلاعات
◀️ اینستاگرام به دلیل عدم انتشار پستها درباره حوادث قدس عذرخواهی کرد. اینستاگرام در چند پست توئیتری به اختلالی اشاره کرد که به دلیل آن پستها و مطالب مربوط به حوادث اخیر محله شیخ جراح در قدس حذف شده بودند. به نظر می رسد این حذف در راستای سیاست های مبتنی بر انحصار و استبداد رسانه ای اینستاگرام رخ داده است که مسبوق به سابقه بوده است.
#کاهش_تب_کلاب_هاوس
◀️ بیزینس اینسایدر اعلام کرد: آمارهای جهانی نشان می دهد استقبال کاربران از کلاب هاوس کاهش یافت. به گفته سخنگوی شرکت «سنسور تاور» تعداد دانلودهای اپلیکیشن کلاب هاوس در سراسر جهان در ماه آوریل به ۹۲۲ هزار بار رسیده است. این رقم نشان دهنده ۶۶ درصد کاهش نسبت به دفعات دانلود اپ در ماه مارس (۲.۷ میلیون بار) و ۹.۶ میلیون بار در فوریه است. کاهش میزان دانلود اپ نشان دهنده سیر نزولی استقبال از این شبکه اجتماعی است.
✅#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
♦️ائتلاف ۴۴ دادستان ایالات متحده علیه «اینستاگرام کودکان»
🔹مدتی پیش زمزمههای طراحی نسخه مخصوص کودکان اینستاگرام مطرح شد. نسخهای که به کودکان زیر ۱۳ سال اجازه میدهد از این برنامه محبوب برای به اشتراک گذاری عکسها به روشی ایمن استفاده کنند، اما از همان زمان نیز اعتراضاتی در این زمینه مطرح شد و اکنون ائتلافی متشکل از ۴۴ دادستان کل ایالات متحده، نامهای را به مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک ارسال کردند که این نسخه اینستاگرام را محکوم میکند.
جزئیات در 👇👇
entekhab.ir/002afB
@asrehooshmandi
♦️ائتلاف ۴۴ دادستان ایالات متحده علیه «اینستاگرام کودکان»
🔹مدتی پیش زمزمههای طراحی نسخه مخصوص کودکان اینستاگرام مطرح شد. نسخهای که به کودکان زیر ۱۳ سال اجازه میدهد از این برنامه محبوب برای به اشتراک گذاری عکسها به روشی ایمن استفاده کنند، اما از همان زمان نیز اعتراضاتی در این زمینه مطرح شد و اکنون ائتلافی متشکل از ۴۴ دادستان کل ایالات متحده، نامهای را به مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک ارسال کردند که این نسخه اینستاگرام را محکوم میکند.
جزئیات در 👇👇
entekhab.ir/002afB
@asrehooshmandi
🔹رابطه ایموجی های پرکاربرد با احساسات
◀️به طور کلی استفاده چشمگیر از ایموجی ها در جهان، ارتباط وسیعی با احساسات دارد.
◀️در تحقیقی که توسط شرکت تولیدکننده نرم افزار «سوئیفت کی» انجام شد، بیش از یک میلیارد داده متنی کاربران به ۱۶ زبان مختلف، تحلیل شد. جالب است که سه طبقه بالایی ایموجی ها همگی به ابراز احساسات مرتبط بودند.
◀️شش صورتک شاد که شامل چشمک ها، بوسه ها، لبخندها و خنده ها می شوند، بیش از ۴۵ درصد از کل ایموجی های استفاده شده است، صورتک های ناراحت (از جمله صورتک های خشمگین) ۱۴ درصد از این مقدار و ایموجی های قلب از هر رنگی از جمله ایموجی قلب شکسته، تنها ۱۲ درصد را به خود اختصاص دادند.
◀️بنابراین بیش از ۷۰ درصد استفاده از ایموجی ها، مستقیما به نوعی ابراز احساسات مرتبط هستند. این نتایج نشان می دهد، ایموجی ها ابزاری قدرتمند برای بیان احساسات است که بنابر گزارش کاربران، آن ها را قادر می سازد در گفت وگوهای دیجیتال به شکل بهتری با دیگران ارتباط برقرار کنند.
◀️استفاده از ایموجی ها به پدیده ای جهانی تبدیل شده است. روزانه بیش از شش میلیارد ایموجی میان انسان ها در شبکه های اجتماعی رد و بدل می شود و نفوذ آن ها از نفوذ زبان انگلیسی در جهان بیشتر شده است.
◀️شکلک ها در ارتباطات دیجیتال، نقش زبان بدن را بازی می کنند. براساس یک برآورد، در تعاملات روزانه ما با دیگران، فقط ۳۰ تا ۳۵ درصد از جنبه های اجتماعی محتوا و معنا برخاسته از زبان است و به طرز حیرت آوری۷۰ درصد آن، از اشاره های غیرکلامی سرچشمه می گیرد.
◀️ابعاد بسیاری از ارتباطات غیرکلامی توسط «ری بردویستل»، انسان شناس آمریکایی مطالعه شده است. او چهره ای پیشگام در حوزه مطالعات ارتباطات غیرکلامی محسوب می شود. «بردویستل» رشته حرکت شناسی را نام گذاری کرد و بنیان نهاد.
◀️ این رشته به مطالعه نقش «حالات چهره، حرکات سر و دست، حالت بدن، طرز راه رفتن و حرکات قابل مشاهده بازو و بدن» در انتقال معانی اجتماعی می پردازد. او بر اساس یک تحقیق گسترده تخمین زده که ما می توانیم ۲۵۰ هزار حالت مختلف چهره را تولید و شناسایی کنیم. از این منظر، شاید اتفاقی نباشد که ایموجی با آرایش حیرت آور خود از صورتک های زرد که شامل انواع مختلفی از لبخندهای متغیر، صورت های گیج، ناراضی، ناراحت و عصبانی می شود، برای ارتباطات بصری در گفت وگوهای متنی تا این حد مناسب است.
آکادمی ارتباطات
https://s18.picofile.com/file/8433451118/2E916A7B_EAD0_4001_827F_5DA874548604.jpeg
@asrehooshmandi
💢چگونه #اخبار_جعلی در خصوص #انتخابات1400 را تشخیص دهیم؟
• به تاریخ خبر توجه کنید.
• به منبع خبر توجه کنید.
• درمورد گوینده خبر تحقیق کنید.
• درخصوص خبر فکر کنید.
• جستجوی معکوس انجام دهید.
#کلیک_امن
#پلیس_فتا
@asrehooshmandi
🔹 دوقطبیهای انتخابات ۱۴۰۰ با چه هدفی ساخته میشوند؟
▫️دو قطبی اساسا با هدف #معنادار_کردن یک گزاره یا مقوله رخ میدهد. دوقطبی های انتخاباتی با هدف معنادار کردن گزینهها و کاندیداهای مختلف تهیه و تدارک دیده میشود.
▫️در موقعیتی که دوقطبی ساخته و با برچسب های مختلف به افراد و تفکرات الصاق میشود، یعنی در وهله نخست قرار است افکار عمومی ذیل کلمات ساخته شده، فریب داده شود. در قدم بعد قرار است با مانور بر روی همان کلمات به جای جلب نظر به برنامه ها، زمینه تخریب فراهم شود و در نهایت با #مسموم_سازی و #اهریمن_سازی، به مهندسی افکار عمومی پرداخته شود.
🔻مثال:
دوگانه و دوقطبی #پادگان_ #دادگاه
🔻مخاطب باید چه کند؟
◾️بلافاصله سابقه فرد یا افراد گوینده
را سرچ کند. ببیند اطلاعات درباره فرد پیرامون کلیدواژههایی که به کار برده چیست؟(نظامی گری و دادگاه)
◾️آیا در دوقطبی ها فرد راهکار دقیق ارایه داده یا کلی گویی کرده است؟
◾️کشف کنید آنها از ساخت این دوقطبی بناست چه محصولی برداشت کنند؟
◾️گوینده با واژگانی که به کار برده کدام رقبایش را با چه کارنامهای مورد حمله قرار داده است؟
◾️درگذشته چه کسانی دوقطبی ساختند و چه عملکردی داشتند؟
◾️دوقطبی مشکلمردم را حل میکند یا فقط به سبد رأی کاندیداها کمک میکند؟
و متعدد سوالاتی که یک مخاطب هوشمند باید از خود در برابر اظهارات کاندیداهای انتخاباتی بپرسد.
✅با چشمان باز و حواس جمع همه افراد، برنامه و کارنامه هایشان را بررسی کنید. دوره توجه به شعار گذشته است.
✍معصومه نصیری_ مدرس سواد رسانهای
http://fna.ir/1c8gm
@asrehooshmandi
تازهترین نظرسنجی «ایسپا» درباره انتخابات رياست جمهوري ۱۴۰۰
ایسپا:
🔷 از افرادی که تصمیم قطعی برای شرکت در انتخابات نگرفتهاند (افراد مردد) پرسیده شد «هر یک از موارد تا چه حد شما را برای شرکت در انتخابات ترغیب خواهد کرد؟»
🔷 بیشترین عامل ترغیب کننده افرادی که هنوز تصمیم قاطع برای شرکت در انتخابات نگرفتهاند وجود برنامه جدی برای مبارزه با فساد است که ۵۶.۸% گفتهاند تأثیر زیادی بر تصمیمشان خواهد داشت. در مراتب بعدی وجود برنامه جدی برای رفع بیکاری با ۵۶%، وجود برنامه جدی برای بهبود وضعیت اقتصادی با ۴۹.۱% و احیا برجام و رفع تحریمها با ۳۹.۵% قرار گرفتهاند. ۳۸.۶% گفتهاند اگر کاندیدای موردنظرشان تأیید شود تاثیر زیادی بر تصمیمشان برای شرکت در انتخابات دارد. ۲۷.۱% معتقدند اگر شیوع کرونا کمتر شود تاثیر زیادی بر شرکت کردنشان دارد.۱۶.۳% اظهار کردهاند درصورت بهبود وضعیت بورس به میزان زیاد ترغیب میشوند که در انتخابات شرکت کنند.
🔷 ایسپا موج پنجم نظرسنجی انتخابات ۱۴۰۰را با جامعه آماری افراد بالای ۱۸سال کل کشور و اندازه نمونه ۱۵۵۳ از طریق مصاحبه تلفنی در تاریخ ۱۸ الی۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ اجرا کرده است.
@asrehooshmandi
💢واکاوی وضعیت #اینترنت_ماهوارهای، سیاستهایی که حاکمیت باید در قبال این پدیده اتخاذ کند و آینده متأثر از این امکان را در لینک زیر بخوانید:👇
https://rasanews.ir/002qYy
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هوش_مصنوعی
#تکنولوژی_نوین
#سرباز_هوشمند
#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
هدایت شده از حرف حساب
#حرف_حساب_انتخاباتی | ۴
✳ چه کسی را انتخاب کنیم؟
🔻 شخصی از #امام_صادق علیه السلام پرسید:
بین دو حاکم در تردید هستم، چه کنم؟
امام فرمود: #عادل، #صادق، #فقیه و #باتقواترین را انتخاب کن.
شخص گفت: اگر به تشخیص نرسیدم؟
امام فرمود: ببین #افراد_متدین به کدام مایلاند.
شخص گفت: اگر نفهمیدم؟ امام فرمود: بنگر #مخالفان_آیین_ما کدام را بیشتر میپسندند، او را کنار بگذار و ببین کدام بیشتر آنها را خشمگین میکند، او را برگزین.
📚 #اصول_کافی | جلد ۱
📖 ص ۶۸
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
🔻هشدار پلیس: اخبار جعلی «انتخابات» در راهند/ هر خبری را باور نکنید!
💢رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا راهکار تشخیص اخبار جعلی انتخابات را تشریح کرد.
💢سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در گفتوگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس به موضوع انتخابات و انتشار اخبار جعلی اشاره و اظهار داشت: خبررسانی جعلی نوعی خبرنگاری زرد یا پروپاگاندا با قصد پخش اطلاعات غلط است.
💢رئیس مرکزتشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه هدف از انتشار اخبار جعلی، گمراه کردن افکار عمومی و آسیب رساندن به یک کاندیدای خاص است، به راهکارهای تشخیص اخبار جعلی از خبرهای واقعی اشاره و تصریح کرد: اخبار جعلی در بستر رسانه های چاپی بی اعتبار یا زرد یا شبکههای اجتماعی انتشار پیدا می کند.
💢وی با تاکید دوباره بر اینکه نباید هر خبری را باور کرد ، خاطرنشان کرد: توجه به تاریخ، منبع و محتوای خبر مهم بوده و باید در مورد گوینده خبر تحقیق کرد یا اینکه جستجوی معکوس مطلب یا خبر مدنظر را انجام داد تا از صحت تا سقم آن مطلع شد.
@asrehooshmandi
#اخلاقمداری در #انتخابات
۱:عدم انتشار هرگونه محتوای تبلیغاتی علیه داوطلبان
۲:عدم استفاده ابزاری از تصاویر اشخاص برای تبلیغات
۳: عدم انتشار صوت، تصویر یا فیلم خصوصی و خانوادگی نامزدها ۴: عدم دسترسی غیرمجاز و تخریب تارنماها و پست الکترونیکی نامزدها ۵: عدم تشویش اذهان عمومی، سیاه نمایی
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۶ چیزی که هرگز نباید در شبکههای اجتماعی منتشر کنید!
@asrehooshmandi
⏺️نشست های تحلیلی تحولات اجتماعی ایران ۱۴۰۰
⏹️موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
◀️سایه روشن های روانشناسی اجتماعی انتخابات در ایران
(نقد و بررسی ایده الگوی ایرانی تحلیل روانشناختی رفتار رای دهی برپایه مفهوم درگیری)
با حضور صاحب ایده: دکتر محمدعلی حکیم آرا
و
دکتر فرشاد مهدی پور
دکتر محمد مجید فولادگر
محمدحسن ابراهیم کنی
⏰سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷
📄 دسترسی به مقالات دکتر محمدعلی حکیم آرا در ارتباط با رفتار رایدهی:
📃الگوی روانشناختی استدلال های رأی دهندگان در انتخابات سیاسی بر پایه مفهوم درگیری:
http://ensani.ir/fa/article/download/353612
📃درک رفتار رای دهی: استفاده از مدل درگیری- استدلالی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری:
http://ensani.ir/fa/article/download/424029
🖥️لینک برگزاری جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/tu1400/isr.ut2
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎯 معرفی هشت بازی سالم خانوادگی
🎮 این روزها با فراگیر شدن تلفنهای هوشمند بین خانوادهها، بازیهای موبایلی هم کلی طرفدار پیدا کرده. اونقدر که تا مامان باباها غافل میشن بچهها سریع میرن سراغ گوشی و شروع میکنن به بازی کردن. البته باید حواسمون باشه که بچهها بر اساس برنامه قبلی و با نظارت ما با گوشی بازی کنن و قبلش هم حتما گوشی رو با الکل حسابی ضد عفونی کنیم. اما این تازه اول ماجراست. اکثر مامان باباها این نکات رو رعایت میکنند ولی جای این سوال برای خیلیها باقیه که خب چه بازیای مناسب سن فرزند منه؟
💎 جواب این سوال رو قراره تو همین پست و با یه بسته خیلی خوب از بازیها ارائه کنیم.
📺 راستی شما بازی خوب دیگهای سراغ دارید که بهمون پیشنهاد بدید؟
⚓️ دلتون شاد و مصرف رسانهایتون سالم و پرنشاط
🔗 کدومو؛ همپای خانوادهها
@asrehooshmandi
💢انبوه تنها و عصر انسان دگرراهبر
▪️رایزمن این دوره را متقارن با ظهور ارتباط جمعی میداند. به نظر او انسان #دگرراهبر دیگر تحت تاثیر شیوههای آموزش و پرورش و خانوادهها نیست بلکه شخصیت فرد تحت تاثیر دیگران شامل گروههای دوستی، همکاران و همسالان، نقش میپذیرد.
▪️وسایل ارتباط جمعی این نقش را تکمیل و تقویت میکند. رایزمن میگوید: تمامی افراد در دوران دگرراهبر در یک چیز اشتراک دارند و آن هم نوع و نحوه نگرش ذهنیشان در ارتباط با همنوعانشان شکل میگیرد. انسان دگرراهبر برای یافتن هویت خود به #تایید_دیگران نیاز دارد به همین دلیل خود را به دامن تودهها میاندازد و تلاش میکند تا با دیگران #همرنگ شود.
▪️وسایل ارتباط جمعی در جهت همسان کردن رفتارها به کار میافتد. پیشرفت در این جامعه وابسته به نظرات دیگران است و انسان سعی میکند تا شناخت خود را از طریق تصورات دیگران نسبت به خود به دست آورد. در این چنین جامعهای خانوادهها قدرت تاثیرگذاری خود را از دست میدهند.
▪️خانوادهها فرزندان را ترغیب میکنند تا در تمامی موارد بهتر عمل کنند و موفق شوند چون خود الگویی ارائه نمیدهند، به وسایل ارتباطی جمعی رجوع میکنند و بچهها را به این وسایل میسپارند.
▪️از آنجا که دیگر هنجاری برای حصول بر موفقیت وجود ندارد لذا انسانها منفعل و تاثیرپذیر شده تحت نفوذ رسانهها سعی میکنند خود را با جامعه همرنگ کنند در نتیجه #تودههای_تنها در شهرهای بزرگ شکل میگیرد.
🔻رایزمن تاریخ تمدن بشریت را از روزنه ارتباطات مورد بررسی قرار داده و سه مرحله یا دوران را مورد بازشناسی قرار داده است.
✅#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سوادرسانهای و اطلاعاتی
@asrehooshmandi
⭕️«پاره حقیقت گویی»؛ از جریان تحریف تا مهندسی رأی
❌این روزها اگر مشاهده کردید کاندیداها مدام بر روی یک وجه موضوعات تاکید و از بیان همه ابعاد آن پرهیز میکنند؛ یعنی در تلاش هستند با قطعه قطعه کردن یک رویداد، بخش هایی از موضوع را #حذف و بخش هایی که موجب انحراف مسیر تصمیم گیری رأی دهندگان به نفع خود میشود را پررنگ کنند.
⭕️در این روش چگونه بخش شناختی رأی دهندگان متأثر میشود؟
❌کاندیدا بر روی #هست_ها متمرکز میشود و این یعنی چون مخاطب ذهنیت و تجربه زیسته دارد با او همراه شده و حواس از #برنامه و حتی #کارنامه فرد منحرف میشود.
❌#پاره_حقیقت_گویی مخاطب را از مطالبه برنامه دور میکند. در این روش #تحریف_واقعیت نیز به راحتی رخ میدهد.
✅هنگام مشاهده مناظره ها و سخنرانی های کاندیداها، تنها چیزی که نباید رخ دهد؛ «هیجان زده شدن» است. عاقلانه و موشکافانه قول و فعل ها را بررسی کنید.
✍معصومه نصیری _مدرس سواد رسانهای
@asrehooshmandi
📣دوازدهمین جشنواره ملی رسانههای دیجیتال
موضوعات:
🔸انقلاب اسلامی و مقاومت( با محوریت نقش شهید قاسم سلیمانی)
🔸خانواده و سبک زندگی
🔸اقوام، فرهنگ محلی و گردشگری
🔸مسجد و مناسک دینی
🔸امید، تفریح و نشاط اجتماعی
🔸سواد رسانهای و زیست مجازی
🔸حکمرانی و مدیریت فرهنگی
🔸خدمات مطالعاتی، آموزشی و پژوهشی
🔺موضوع ویژه جشنواره: «روایت کرونا در فضای مجازی»
🔹قالب های جشنواره را در پوستر مشاهده بفرمایید. آثار خود را در سایت platzaar.ir به اشتراک بگذارید.
▫️سوالات خود را درباره جشنواره رسانههای دیجیتال از طریق ارتباط با ادمین ارسال بفرمایید.
@asrehooshmandi
⭕️اخبار حوادث؛ از اطلاعرسانی تا بازتولید خشونت در جامعه
✍️معصومه نصیری _مدرس سواد رسانهای
▫️این روزها خبر به قتل رسیدن یک کارگردان سینما توسط پدر و مادرش در صدر توجه افکار عمومی قرار گرفته است و رسانهها و برخی صفحات شبکههای اجتماعی نیز بهعنوان بازوان ضریب دادن به این رخداد تلخ، تمام جزئیات را بدون توجه به اثرگذاری آن بر افکار عمومی بازنشر میدهند.
▫️این تنازع که حد منطقی اطلاعرسانی اخبار حوادث کجاست و تا چه میزان انعکاس اخبار در سبد اطلاعرسانی قرار خواهد گرفت و تا چه میزان منجر به بازتولید خشونت و ترویج آن میشود، همواره محل بحث بوده است.
▫️پس از شوک قتل اول، بلافاصله بعد از خبر این قتل، خبر قتل خواهر و داماد خانواده در سالهای پیش با تمام جزئیات منتشر میشود، با فاصلهای اندک خبر به قتل رساندن دو کودک توسط مادرشان در رسانهها بازتاب پیدا میکند و این زهر و تلخی رخداد را کمتر میکند و اذهان را یا پیشفرضهای دیگری مواجه میکند.
⭕️اما سوال اینجاست که در پس این اخبار جریحهدار کننده، در سطح افکار عمومی چه اتفاقی رخ میدهد؟
۱: موضوع در وهله اول ایجاد دلهره عمومی کرده و منجر به #اضطراب_شناختی میشود.
۲: موضوع در قالب سرگرمی و لطیفهها عادیسازی شده و جایگاه پدر و مادر بهعنوان تنها مأمنهای امن برای افراد دستخوش اغتشاش و استحاله میشود و ما به این فاجعه میخندیم و آن را برای سایرین ارسال میکنیم. شاهدش تعداد لطیفههایی که طی این چند روز در همین زمینه خوانده و برای دیگران هم ارسال کردهایم. امروز برای ایجاد تغییر در هر فرهنگ و گزارهای، حوزه #سرگرمی بهترین جاست چراکه مخاطب دروازهبانی ذهنی ندارد و ناخودآگاهش دستخوش تغییرات نرم میشود. «خانواده هراسی» و «والدین هراسی» لایههای زیرین این سبک از اطلاعرسانی و کنش است.
۳: متأسفانه #اقتصاد_توجه و تلاش برای دریافت لایک و کامنت بازار انتشار اخباری از این دست را بدون رعایت قواعد و قوانین حرفهای کار رسانهای، داغ میکند و کالا و سکه رایج آن نیز «توجه»، «آرامش» و «امنیت روانی مخاطبان و جامعه» است. خوب است رسانهها با لحاظ کردن اخلاق و در نظر گرفتن ابعاد مختلف مسوولیت حرفهای و اجتماعی، اطلاعرسانی استاندارد را بهعنوان شاخص بلامنازع قرار داده و به دنبال شخم زدن زمینی که خروجی آن تولید #خشونت و #اضطراب_جمعی است، نباشند.
💢و در آخر اینکه در شرایطی که کرونا و مشکلات اقتصادی متعدد منجر به کاهش #تابآوری اجتماعی شده، انعکاس غیرمعقول این دست اخبار نهتنها در سبد اطلاعرسانی آگاهیبخش قرار نمیگیرد بلکه به عادیسازی و ترویج خشونت نیز منجر شده و درنهایت به #سِرسازی افکار عمومی منتهی خواهد شد.
دوز اطلاعرسانی در مواردی، از خود اطلاعرسانی اهمیت بیشتری پیدا میکند و اگر این فرمان به نفع اقتصاد و جلبتوجه مخاطب، بچرخد برون داد اجتماعی آن نیز از کنترل خارج خواهد بود.
✅پیشنهاد میشود مخاطبان در خوانش اخبار اندازه نگه دارند. همانطور که بارها گفته شده خوانش زیاد اخبار مثل مصرف شکر برای بدن است. همانطور که شکر دیابت میآورد خبرخوانی زیاد هم ذهن و فکر شما را بیمار میکند. حال اگر این خبرها منفی باشند این اثر زهرآگینتر خواهد شد. لازم است هر خبری را نخوانیم تا رسانهها هم مجبور شوند هر خبری را با ضریب فراوان بازنشر ندهند. مراقب #امنیت_روانی خودمان باشیم.
mehrnews.com/xVmQL
http://fna.ir/1dikm
https://media.shafaqna.com
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*هیأت ملت*
ویژه برنامه انتخاباتی شبکه رادیویی جوان
گزیده گفتوگوی نهم (بخش اول)
پیرامون آرایش سیاسی انتخابات ۱۴۰۰
با حضور:
مجتبی ثابتی
علیرضا خامسیان
علی سلطانیوش
کارشناس مجری: علیرضا فیروزی
گوینده: سینا هوشمندینژاد
تهیه کننده: مجتبی امیری
نسخه کامل این برنامه بر روی آرشیو رادیو جوان و اپلیکیشن ایران صدا بارگذاری شده است.
#گزیده #هیأت_ملت
RadioJavan.ir
IranSeda.ir
@asrehooshmandi