eitaa logo
عصر هوشمندی
505 دنبال‌کننده
761 عکس
222 ویدیو
12 فایل
راه ارتباطی: @mnasiri_resane ایستاده در غبار
مشاهده در ایتا
دانلود
شیوه نامه سازمان بهداشت جهانی درباره نحوه انتشار خبر خودکشی مسیر رسانه @asrehooshmandi
🔸 ملاحظات ارتباطی رسانه‌ها رسانه‌ها در چارچوب انتخاب و مقوله‌‌بندي (Paradigmatic) و تركيب و نقل كردن (Syntagmatic) عمل می‌كنند. آن‌ها در واقع رويدادها را در مقولات محتوايی ثابت خود می‌ريزند و در اين روند هم به شيوه خودشان اين رويدادها را تركيب و نقل می‌کنند. اما آنچه در اين مسير برای رسانه‌ها مشكل ايجاد می‌كند می‌تواند در دو بخش قابل بررسی باشد: - تمايزهای مخاطبان - و خود رويدادها [واقعيت‌ها] كه قرار است خبر شوند. اين درست است كه بخشی از واقعیت هستند؛ اما انتخاب آن‌ها برای تبديل كردن‌شان به ممكن است الزاما يك انتخاب يا رويه طبيعي نباشد؛ همانطور كه شيوه آن‌ها هم می‌تواند به طور طبيعی صورت نگيرد. به اين مقولات فكر كنيد: - آيا رسانه‌ها آينه‌هايی برای نمايش رويدادهای پيرامون ما هستند؟ - آيا رسانه‌ها به رويدادها شكل ‌می‌دهند؟ - آيا رسانه‌ها كنش هستند؟ - آيا رسانه‌ها سعی در كنترل واقعيت‌ها دارند؟ - آيا ممكن است خبرهای خبرگزاری‌های جهانی (يعنی رويدادهای واقعی كه رسانه‌ای شده‌اند) بازتاب شرايط سياسی يا اقتصادی حاكم بر اين نوع صنايع رسانه‌ای باشند؟ آيا می‌توان گفت كه رسانه‌ها - به خصوص تلويزيون و سينما - ژانريك هستند و رويه‌ای فرهنگی است كه می‌كوشد به طيف متون و معانی‌ [كه در فرهنگ می‌جوشد]؛ نظم ببخشد؟ (برای راحت‌‌تر توليدكردن توسط رسانه و راحت‌تر مصرف كردن همان محتوا توسط مخاطب) كمی درباره اين واژه‌ تحقيق كنيد: mediality @asrehooshmandi
🌐متاورس می‌تواند ابزار شستشوی مغزی باشد! 🔻دیلی میل ـ کارشناسان هشدار می‌دهند که دولت‌ها می‌توانند با محدود کردن آنچه کاربران در دنیای مجازی تجربه می‌کنند، مانند آنچه که توسط مارک زاکربرگ بنیانگذار شرکت متا تبلیغ می‌شود، عموم مردم را به نوعی شستشوی مغزی دهند و به تسلط عمومی برسند. 🔻برایان شوستر(Brian Shuster) که ۱۷ سال تجربه در حوزه پژوهش متاورس دارد و همچنین دنیای دیجیتالی خود به نام اوترورس(Utherverse) را ایجاد کرده است، به دیلی میل گفت که نسخه دیستوپیایی یا ویران‌شهری متاورس اگر برای ایجاد تسلط عمومی استفاده شود، اتفاق خواهد افتاد. ویران‌شهر(Dystopia) یک جامعه یا سکونتگاه خیالی در داستان‌های علمی–تخیلی است که در آن ویژگی‌های منفی، برتری و چیرگی کامل دارند و زندگی در آن دلخواه هیچ انسانی نیست. این جوامع معمولاً زمانی از یک جامعه را نشان می‌دهند که به نابودی و هرج ‌و مرج رسیده‌ است. این جوامع در زمان‌هایی بد و شوم ترسیم می‌شوند. با این تعریف، یک جامعه پاد-آرمانی نقطه‌ی مقابل و وارونه‌ی یک جامعه آرمانی(آرمان‌شهر) است. آرمان‌شهرها جوامعی خیالی هستند که در آنها همه‌چیز مثبت و ایده‌آل است. ترسیم یک جامعه پادآرمان و بدزمانه توسط نویسندگان آینده‌گرا معمولاً به‌ منظور هشدار به مردم در مورد ادامه یا افزایش چیرگی برخی معضلات اجتماعی صورت می‌گیرد. شوستر می‌گوید: این[متاورس] گسترش نهایی «اتاق پژواک» رسانه‌های اجتماعی کنونی است که در آن افراد به طور طبیعی تمایل دارند با دیگرانی که دیدگاه‌های خود را به اشتراک می‌گذارند ارتباط برقرار کنند. بنابراین این دیدگاه‌ها تقویت می‌شوند و کاربران تمایل دارند(به اشتباه) به این نتیجه برسند که این دیدگاه‌ها مورد موافقت عمومی هستند. ❇️برای خواندن متن کامل روی لینک کلیک کنید: isna.ir/xdMHZT، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
نگاهی به برخی کارکردهای رسانه تحول آفرین ✍️معصومه نصیری @asrehooshmandi
💢نگاهی به برخی کارکردهای رسانه تحول آفرین ✍معصومه نصیری ـ دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران تحول‌گرایی از ویژگی‌های جامعه‌ای در مسیر رشد و پیشرفت است؛ جامعه‌ای که به مرحله‌ای از خودباوری رسیده است که می‌تواند با اتکا به داشته‌ها و خلق موقعیت‌ها، شرایطی را فراهم آورد که براساس آن و منبعث از تحقق شرایط تحول، وضعیتی رو به تعالی را افق‌بندی کرده و مسیرسازی کند. چنین وضعیتی در عصر غلبه روایت‌ها و ساخت قرائت‌های متعدد و متکثر وارونه شده و سرعت‌گیر که مخلوق فضای شبکه‌ای هستند، رسانه به عنوان ستون فقرات مهم و پیشران برای تحقق اهداف تحولی، می‌تواند با تزریق امید مبتنی بر داشته‌ها، از امیدزدایی مبتنی بر فریب توده‌ها نسبت به حرکت‌های رو به جلو پرهیز کرده و بر تزریق حس همگرایی ملی و جمعی برای خلق وضعیت مطلوب اقدام کند. با این وصف رسانه مطلوب برای خلق و هدایت موقعیت‌های تحول‌زا باید دارای ویژگی‌هایی باشد که در ذیل به برخی از پراهمیت‌ترین آن‌ها اشاره شده است: ۱. تنویر به‌موقع و همه‌جانبه افکار عمومی ۲. فعال‌سازی اندیشه‌ها با ساخت جریان فکری ۳. ایجاد حصار هویتی و مقابله با هویت‌زدایی ۴. ارائه گزاره‌های تقویت‌کننده اعتماد به نفس ملی ۵. افزایش ضریب هوشیاری عمومی ۶. تاباندن نورافکن بر روی قوت‌ها ۷. تعریف ابرپروژه‌های آفندی و پدافنی در مقبال تهاجم رسانه‌ای ۸. نشر و تبیین مکرر دستاورد‌ها و توفیقات ۹. بیان شفاف و راهکارمحور ضعف‌ها ۱۰. بیان دقیق و ملموس شیوه‌های رفتار دشمن ۱۱. تاکید بر محتوا‌های امیدآفرین ۱۲. پرهیز از ساخت یا تقویت دوقطبی‌ها ۱۳. درک تفاوت موقعیت ملی و جریانی ۱۴. مطالبه گری بدون لکنت ۱۵. ایجاد بستر برای بیان دیدگاه نخبگان متن کامل را در لینک زیر مطالعه بفرمایید: https://www.iribnews.ir/00FyXX @asrehooshmandi
🔻دوره «توانمندسازی اصحاب رسانه در تولید و تبادل محتوای رسانه‌ای» برگزار می‌شود. سرفصل‌ها: 1️⃣شیوه‌های اقدام رسانه‌ای اثربخش 2️⃣قواعد ساخت روایت رسانه‌ای موثر 3️⃣جهاد تبیین و پیوست اجتماعی 4️⃣ محتوا از تولید تا توزیع 🕰️زمان: ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ _ سیستان و بلوچستان @asrehooshmandi
شیوه نامه سازمان بهداشت جهانی درباره نحوه انتشار خبر خودکشی مسیر رسانه @asrehooshmandi