eitaa logo
عصر هوشمندی
512 دنبال‌کننده
749 عکس
220 ویدیو
12 فایل
راه ارتباطی: @mnasiri_resane ایستاده در غبار
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢در دنیای دیپ فیک ها، ساختن بارش بادمجان به راحتی آب خوردن است. 💢«دیدن» دیگر شرط کافی برای صحت یک محتوا نیست. 💢یادمان باشد «دیدم»، «شنیدم» و «میگویند» شرط کافی برای پذیرش محتواها نیست‌. مکث، تفکر و راستی آزمایی کنید. @asrehooshmandi
📌اووردوز فقط مال معتادها نیست، خبرخوان ها هم اوور دوز می کنند 🗞🗞با خواندن زیاد اخبار دو اتفاق برای شما رخ می دهد یا دچار و اطلاعاتی می شویم که البته همین اطلاعات زیاد ما را نه تنها توانمند نمی کند بلکه بیشتر سردرگم خواهیم شد. 🗞یا دچار بی حسی و سری نسبت به اخبار و اطلاعات می شویم و موضوعات را آنچنان که باید جدی نمی گیریم و نسبت به مسائل بی تفاوت می شویم. برای همین هم، وقتی باید در خانه بمانیم راهی بازار و مسافرت می شویم (البته این یکی از علت هاست نه همه آن). 💠خبر برای ذهن ما مثل شکر برای بدن است. همانطور که با خوردن زیاد شکر جسم ما دچار دیابت می شود، با خواندن زیاد اخبار آنهم از نوع جسته و گریخته، بی منبع و با منبع، شایعه و واقعیت و... ذهن ما دچار دیابت خبری می شود. همانطور که بیماران دیابتی یکی از گروه های در معرض خطر در بیماری کرونا هستند، گروه در معرض خطر در شبکه های اجتماعی کسانی هستند که دیابت ذهنی و خبری دارند. ✅معصومه نصیری ـ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران mehrnews.com/xRvsB https://media.shafaqna.com/news/493858 @asrehooshmandi
💢بازهم شایعه ... 🔻این کلیپ در فضای مجازی در حال بازنشر است با این نوشته: «ورود عراقی های کرونایی به ایران جهت درمان! خدا به فریاد ما برسد! اولین جاهایی که هم میان خوزستان است...» ✅واقعیت: این ویدئو متعلق به کشور یمن و مربوط به ماه ها قبل است و اساسا ربطی به دوران شیوع کرونا هم ندارد. 🔻از کجا بفهمیم شایعه است؟ 1⃣به پرچم روی لباس نظامی ها در این ویدئو دقت کنید. پرچم کدام کشور را می‌بینید؟ 2⃣به ظاهر مصدومان دقت کنید. مصدومیت هایی که در دست و پا و سر افراد وجود دارد، قاعدتا نشانه های کرونا نیست. 3⃣به جمله هایی که احساسات شما را تحریک می‌کند دقت کنید: «خدا به داد ما برسد... ایجاد حس همراهی عمومی با توسل به تزریق وحشت» 4⃣این کلیپ علاوه بر هراس آفرینی، دارای هدف ثانویه ایجاد تقابل و از بین بردن وحدت میان مردم ایران و عراق نیز هست. معصومه نصیری مدرس سواد رسانه‌ای @asrehooshmandi
🖌من فوروارد میکنم، پس هستم ◀️عصر جدید را عصر اطلاعات و بطور پیشرفته تر و بهینه شده، عصر دیجیتال نیز نامیده اند.از شاخصه های اصلی دنیای مدرن و ، خاصی است که باخود به ارمغان آورده است. ✅در دوره ای هستیم که فقط ولی نه برای حل مسائل بلکه بدلیل آنها را میخریم و بدون اینکه به دنیای عمل ما ارتباط داشته باشد و صرفا از باب عقب نماندن از چرخه مصرف کنندگان، مصرف می کنیم. ✅گئورگ زیمل در رابطه با و ویژگی هایش در مقاله ای که نوشته چنین می گوید: انسان ها در شهرهای کلان دچار و بی نامی و غربت هستند و برای خلاصی از این وضعیت، سراغ مصرف می روند تا را بازیابی کنند. ✅تورستن وبلن جامعه شناس، را بعنوان شاخصه اصلی عصرمدرن مطرح می کند و می گوید: بعد از دکارت که دغدغه عقلانیت داشت و می گفت: ، به دوره ای رسیدیم که بشر می گوید: . ✅اساسا این طرز تفکر که برای جبران گمنامی بشر و بازگشت هویت او مطرح شده، چالش های جدیدی را رقم زده و پدیده ای بنام را تحویل عصرجدید داده است که کاری جز فروشگاه گردی های بدون هدف و خریدهای غیرهوشمند و بدون حساب و کتاب ندارند. در ادامه جریان مصرف زدگی بشر، غول های رسانه ای وارد گود شده و شیب تندی را برای بشر، تحمیل نموده اند. ✅رسانه از زمان ورود به چرخه مصرف جامعه، با افزایش گزینه های انتخابی برای مصرف بشر نه تنها باعث آزادی عمل بیشتری نشده که با خود و را بهمراه آورده است. ✅بقول هربرت سیمون، برنده جایزه نوبل: "، می آورد". این تحیر و سردگمی که ناشی از سرریز اطلاعاتی بشر می باشد، باعث شده نسخه درمانی جدیدی از طریق جریان های رسانه ای تدوین و تبلیغ شود بنام " ." ✅این اندیشه که بدلیل حذف عقلانیت از دریافت(احساسات)_ ( اندیشه وعقلانیت)_کنش(اقدام و عمل) شیوع پیدا کرد، راه جبران خسارت سردرگمی و و و تنوع طلبی بشر را در ترویج و تبلیغ اندیشهء در لحظه زندگی کن می داند که فقط و فقط بدلیل ابتنای بر و بریدن از عقلانیت، جامعه بشری را در خدمت سودآوری کمپانی های اقتصادی و دولت های استعماری تعریف می کند. ✅در این میان آنچه که در شبکه های اجتماعی امروزه مشاهده می شود، ادامه همین طرز نگاه بوده که بدون توجه به یک خبر و حادثه، فقط لحظه را دیده و حوصله ای برای واکاوی و تحقیق بیشتر ندارند و برای جانماندن از قافله مصرف اطلاعات و لذت بردن از حضور در فضای مجازی، صرفا لحظه را گزارش و فوروارد می کنند. ✅فقدان سواد رسانه ای در سیستم اجتماعی و افراد جامعه، باعث شکل گیری هویت جدیدی در فضای اجتماعی شده که می توان چنین تعبیر نمود: ... ✅زبانحال جامعه امروز ما در فضای مجازی این است که چون شناسایی منبع و توجه به نتایج نفع و ضرر یک خبر، کاری زمان بر و ای است، پس فوروارد میکنم تا از گمنامی به در آیم. ✅نتیجه چنین کنش های فاقدعقلانیت، چیزی جز تشدید و و تقویت نظام سرمایه داری بعنوان عقبه رسانه های جریان اصلی جهانی نخواهد بود و نتیجه ای جز ظلم و بی عدالتی مهارنشده نخواهد داشت. علیرضامحمدلو @asrehooshmandi
✍️ 🌺کمی دیگر سال جدید فرا می رسد. عید و نوروز واقعی، تحولی درونی است. تحولی که منجر به خوب بودن حال دل همه ما شود. برای بنده روزی که حال دل همه مردم میهنم خوب باشد و خنده هایشان از ته دل، آن روز عید است. الهی شادی هایمان درونی باشد و خنده هایمان از ته دل. 🔆برای هر یک از دعاهای زیر یک آمین بگوییم. 🙏خدای خوبم ایرانمان را از دشمن، دروغ، خشکسالی، نفاق، مدیران غیر مسوول در امان بدار. 🙏ای مهربان ترین! مردم کشورم لایق بهترین ها هستند، به همه مردم خیر و سلامتی عطا بفرما. 🙏ای بی همتا! ما را نسبت به یکدیگر رئوف و با گذشت قرار بده. 🙏ای یگانه! تمام بلایا را از ایران و مردمش دور کن. چشم امید ما به مرحمت شما به اندازه بزرگیت است نه اندازه کوچکی ما و رفتارهایمان. 🙏خدای رئوفم! شر نااهلان را از سر کشور، مردم، باورها و فرهنگ مان بردار و ایران و اسلام عزیزمان را در پرتو مهربانی خودت حفظ نما. 🙏ای عشق ترین! به همه مردم کشورم احساس رضایت و خوشبختی عطا فرما. 🙏خدایا تو قادری و حکیم. کاری کن همانگونه که دلمان می خواهد تو به ما رحم کنی، ما نیز به یکدیگر رحم کنیم. 🙏خدایا «عزت‌نفس ملی» ما را به ما بازگردان. خدایا کسی که به ما رحم نمی‌کند را بر ما مسلط نفرما. و در نهایت 🙏سایه سنگین فقر را از سر تمام مردم بردار. فقر مادی، معنوی، اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و خلاصه همه انواع فقر. آلهی آمین ❇️معصومه نصیری @asrehooshmandi
🔸تزریق امید ملی؛ کارویژه رسانه‌ها برای تحقق ✍️معصومه نصیری_کارشناس رسانه 🔹سال ۱۳۹۹ با هزاران امید و باور به آینده‌ای روبه‌جلو و با نام «جهش تولید» به‌عنوان نقشه راه و چشم‌انداز یک‌ساله کشور از سوی مقام معظم رهبری آغاز شد. هدفی که هم‌راستا با بیانیه گام دوم به‌عنوان منشوری برای دومین ورود کارساز به مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی تعیین شده است. بر این اساس و ازآنجاکه اقتصاد به‌عنوان نقطه کلیدی تعیین‌کننده در تحقق این منشور و تحقق _قوی قلمداد می‌شود، جهش تولید در امتداد رونق تولید، می‌تواند ایران اسلامی را چند گام به سمت قله متعالی خود نزدیک‌تر کند. 🔹بر اساس این دکترین، اقتصاد قوی نقطه قوت و عامل مهم سلطه ناپذیری و کشور است و اقتصاد ضعیف نقطه‌ضعف زمینه‌ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است. درون‌زایی اقتصاد کشور، مولد شدن و دانش‌بنیان شدن و در نگاه کلان تعیین راهبردهای جدی برای تحقق «جهش تولید» راه‌حل جدی برای نجات اقتصاد ایران و حرکت به سمت قطع وابستگی و تقویت خوداتکایی در داخل است. 1️⃣ ازآنجایی‌که در دنیای رسانه‌ای شده امروز تحقق هر مهمی نیاز به پیوست رسانه‌ای جهت تضمین موفقیت دارد، رسانه‌ها به‌عنوان بازوی کارآمد و جدی برای تحقق اهداف کشور و توفیق جهش اقتصاد و تولید از طریق به جامعه برای ایجاد زمینه‌های و دارای وظیفه و نقش جدی هستند. 2️⃣ رسانه‌ها می‌توانند در عین مطالبه گری، در کنار و هم‌افزا با سایر عناصر تأثیرگذار در حوزه تولید، موجبات ورود باانگیزه سرمایه‌گذاران، فعالان و کارآفرینان را به عرصه‌های اقتصادی و تولیدی فراهم سازند. 3️⃣ رسانه‌ها می‌توانند در راستای خنثی‌سازی اهداف جنگ رسانه‌ای علیه کشور که باهدف ناامیدسازی و القای ناآکارآمدی و ترسیم آینده‌ای نامعلوم صورت می‌گیرد، ضمن تولید اخبار امیدآفرین، مطالبه گر ایجاد زمینه‌های تحقق هدف «جهش تولید» باشند. هدفی که می‌تواند گامی جدی برای تحقق ایران قوی و تقویت باشد. 4️⃣ جهش و رونق تولید و افزایش امید ملی نسبتی دوسویه و جدی دارند. درصورتی‌که امید به آینده تقویت شود انگیزه جهت جهش تولید نیز افزایش خواهد یافت. نباید فراموش کنیم که احساس امید و امیدواری منجر به برداشتن گام‌های جدی برای توسعه کشور خواهد شد. بنابراین استراتژی رسانه‌ای کشور باید مخابره اخبار ، و باشد. 5️⃣ رسانه‌ها نباید فراموش کنند که یک خبر می‌تواند چرخ تولید کشور را از چرخش بازدارد و برعکس یک خبر دقیق می‌تواند این چرخ را باقدرت و سرعت بیشتری به چرخش درآورد. برای تقویت کلیک، منعکس‌کننده اخباری که می‌توانند «جهش» را به «سقوط» و «ریزش» تولید منجر شوند، نباشند. 6️⃣ لازمه «ایران قوی» قطع نگاه به خارج و تمرکز بر توان داخلی است. برای برگرداندن نگاه‌ها به داخل باید مدیریت نگاه‌ها توسط رسانه‌های داخلی صورت گیرد. این یعنی نیاز به تجدیدنظر جدی در روش‌های کنونی رسانه‌ای و اصول و ارائه راهکار و راهبردی‌های جدید رسانه‌ای. @asrehooshmandi
🔴برای تحقق باید کارویژه رسانه ها، تزریق باشد. تقویت عزت نفس ملی و مخابره اخبار خوب ، مفید و امیدبخش در کنار مطالبه گری از مسئولان میتواند زمینه های جهش تولید را فراهم تر کند.... @asrehooshmandi
💢سال خوب را خواهیم ساخت ما بشدت نیازمند رجوع به خودمان، توانمان و داشته هایمان هستیم‌. شاید خوب باشد سال ۹۹ انگشتمان را از سمت دیگران، به سمت خودمان بگیریم و از خودمان بپرسیم من کجای این وضعیت ایستاده ام. چه باید بکنم. چه میتوانم بکنم. سهمم برای حل مشکل یا ایجاد مشکل چقدر بوده یا هست. تک تک ما مهم هستیم. اگر از جهش تولید حرف می‌زنیم یعنی ما وقتی فروشگاه می‌رویم انگشتمان را روی جنس ایرانی میگذاریم یا خارجی. یعنی برای ارتقای کیفیت تولید داخلی چقدر مطالبه کردیم. چقدر با خرید جنس با کیفیت داخلی، بی کیفیتها را وادار کردیم بجنبند وگرنه حذف میشوند. ما باید سال خوب را بسازیم‌. داشتن سال خوب را باید از آرزو کردن برای یکدیگر، به یک عزم تبدیل کنیم. ما باید سال خوب را برای خودمان و سایرین بسازیم. هیچ کشوری از نشستن و نگاه کردن و حسرت پیشرفت دیگران را خوردن پیشرفت نکرده است. دستمان را بگذاریم روی زانوهایمان و یک یا علی بگوییم. بی شک خدا به حرکت‌ها مخصوصا اگر جمعی باشند، برکت می دهد. سال نو مبارک_معصومه نصیری 🌱🌺🌱🌺🌱🌺 @asrehooshmandi
https://www.youtube.com/watch?v=2DTmIPKho3E&feature=youtu.be ابر متحرک کلمات رسانه های آنلاین در سال ۱۳۹۸ این موشن گرافیک از بهم پیوستن ۳۶۵ ابرکلمات روزانه که بر مبنای ۵میلیون خبر که در طول سال و توسط بیش از ۱۰۰ پایگاه خبری رسمی، خبرگزاری و روزنامه آنلاین استفاده شده، استخراج گردیده است. @asrehooshmandi
| 🔸 روزنامه‌نگاری آنلاین طبق سنت همه ساله در پایان سال؛ دستور توقف به جهان را دادند و به جهان گفتند بایستد تا این‌ها از تعطیلات برگردند. اما تا این‌ها از تعطیلات برگردند. شاید بهتر باشد که آنلاین ژورنالیست‌ها و به طور کلی هر که در و پلتفرم‌های می‌نویسد این چند نکته را هم در مورد خبرهای ببیند و اگر تشخیص داد راهگشاست استفاده کند: 1⃣تیترهای هیجانی کلیلک‌خور نزنیم 2⃣دراماتیکً ننویسم (تاکید بر هرم وارونه) 3⃣کاربردی بنویسیم 4⃣توصیه‌های پیشگیرانه داشته باشیم 5⃣پرهیز از صفت (مرگبار) 6⃣اگر فرصت دارید این توصیه‌های مرتبط با را بخوانید و اگر هم بیشتر فرصت دارید ترجمه و منتشرشان کنید. ▫️Tips for Journalists Covering COVID-19 https://gijn.org/2020/03/10/tips-for-journalists-covering-covid-19/ ✅دکتر یونس شکرخواه @asrehooshmandi
🔹انیشتین میگه دو چیز حد و نهایت ندارد: یکی و دیگری کیهان، البته در مورد کیهان مطمئن نیستم. 🔸به راستی که حماقت انسان نهایتی ندارد. 👈این موج جدید در آمریکاست؛ کشیدن کوکایین و بعدش خوردن وایتکس برای از بین بردن ویروس کرونا. 👈برخی هم در ایران الکل می‌خوردند و می خورانند تا کرونا نگیرند. ✅کرونا این واقعیت تلخ را به دنیا یادآوری کرد که ما با فقر تفکر و شعور در سطح جهانی مواجه هستیم و نشان داد چگونه می توان در قرن ۲۱ همچون بربرها رفتار کرد و همچون جاهل ترین مردم تاریخ، در دامن حماقت افتاد. جهان به چیزی فراتر از ظاهر متمدن نیاز داریم. ✅حماقت مرز، نژاد، ملیت و ... نمی‌شناسد. معصومه نصیری @asrehooshmandi
مبعث نور مبارک. @asrehooshmandi
🔴 ⏪حواستان به آن پشت باشد ✍️معصومه نصیری ـ مدرس رسانه 🔹امروز شیوه های تغییر نگرش در مخاطبان تغییر کرده است. مهندسی ذهن مخاطب در مواقعی که هیچ دروازه بانی ذهنی صورت نمی گیرد، بهترین مدل جهت دهی به افکار عمومی یک جامعه است؛ کجا بهتر از حوزه ؛ از فیلم و سریال و موسیقی گرفته تا همین کانال های طنز، لطیفه و زرد شبکه های اجتماعی. همینجاست که برای تمسخر ایران و ایرانی لطیفه ساخته می شود، ذائقه مخاطب تغییر یافته، ناامیدی در قالب طنز به مردم تزریق و قبح شکنی صورت می گیرد. 🔹البته این صفحات در بزنگاه ها از قالب طنز خارج شده و در قامت یک کانال سیاسی خاص وارد میدان می شوند. همین کانال ها ضمن جذب مخاطب در شرایط عادی با تهیه محتواهای سرگرم کننده، مخاطب را در تله و نگه می دارند و ضمن تاثیرات جدی فرهنگی، به موقع آنچه مدنظر دارند را القا می کنند. در واقع این کانال ها با گیری و مخاطبان ضمن استحاله فرهنگی، در نهایت با نگاهی کالایی، آنها را معامله می کنند. 🔹مساله مهم عدم نظارت کافی بر این صفحات است. ناظران یا خواب هستند یا خودشان را به خواب زده اند که هر دو یعنی خیانت به فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و پذیرش اینکه ما قورباغه های آب پزی شده ایم. 🔹عصب‌های‌ پای قورباغه بسیار حساس هستند وقتی در آب با دمای صد درجه یک قورباغه را بیندازیم یک دفعه بیرون می‌پرد چون خیلی داغ است، اما وقتی یک قورباغه را در آب خنک بیندازی و کم کم آب جوش بیاید، قورباغه با اینکه گرمش است و می‌خواهد بیرون بپرد اما دیگه توانی برای بیرون پریدن ندارد چون همزمان بی‌رمق شده است و... 🔹کاری که این صفحات با فرهنگ می‌کنند دقیقا همین‌گونه است. به قدری آرام رخ می‌دهد که اصلا متوجهش نمی‌شویم و این یعنی . @asrehooshmandi
◾️ قوت در فضای مجازی حیاتی است. 🔸 رهبر معظم انقلاب یکی از حیاتی‌ترین نیازهای کشور برای «قوی شدن» را «قوت داشتن در فضای مجازی» دانسته‌اند. 🔸 قوی شدن در فضای مجازی الزاماتی دارد که زیربنایی‌ترین الزام آن «تربیت و آموزش» نیروهای مومن و انقلابی برای حضور جریان‌ساز در این عرصه است. 🔸 عده و عُده ما در رزم رسانه‌ای در فضای مجازی هیچ‌گاه به پای دشمنانمان نخواهید رسید؛ اما برگ برنده، «ایمان» است. هر یک نفر مومن با ده نفر از آن‌ها برابری می‌کند. @asrehooshmandi
عصر هوشمندی
◾️ قوت در فضای مجازی حیاتی است. 🔸 رهبر معظم انقلاب یکی از حیاتی‌ترین نیازهای کشور برای «قوی شدن» را
💢 ده‌گانه قوی شدن در فضای مجازی ✍معصومه نصیری_مدرس رسانه 1⃣ مسأله شناس باشیم. به جای تمرکز بر حواشی، زنجیره ها و مسائل را دقیق بشناسیم. 2⃣ روایت ساز باشیم نه روایت گر. این یعنی یک قدم جلوتر بودن، یعنی کنشگری نه واکنش داشتن. 3⃣ ورود سریع و جذاب به موضوعات دو اصل ضروری و حیاتی هستند ‌ 4⃣ آشنایی با الزامات، روش ها و تکنیک های تولید محتوا در فضای مجازی. با شیوه سنتی در فضای مدرن کار کردن یعنی خداحافظ مخاطب. 5⃣ برای قوی شدن در فضای مجازی باید مخاطب قوی نیز داشت. مخاطبان با آموزش و ارتقای و هوشمند شدن قوی خواهند شد. جهش مخاطب در فضای رسانه‌ای با سواد رسانه‌ای محقق خواهد شد. 6⃣ خوب ببینیم، خوب بشنویم و خوب تحلیل کنیم. برای این امر باید به هنگام بود. هدر رفت وقت ممنوع. جریان شناسی و دشمن شناسی اهمیت استراتژیک دارد. 7⃣ هم افزایی نکته کلیدی است، اقدامات را تقویت کنیم نه خنثی و بی اعتبار. 8⃣ ادبیات و فنون اقناع را بدانیم. حرف خوب را با ادبیات دقیق باید گفت. 9⃣ در دام فضاسازی های گمراه کننده و ساخته شده توسط دشمن داخلی و خارجی قرار نگیریم. 🔟 به وظیفه و تکلیف مان مومن و معتقد باشیم. بدون بینش و معرفت نسبت به هدف، اقداماتمان اثرگذار نخواهد بود. @asrehooshmandi
42.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مستند 💢روایتی از پشت پرده پیدایش ویروس @asrehooshmandi
4_6035015455649826845.pdf
1.14M
یک پیشنهاد برای سلام-من کرونا هستم.pdf @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺آنها قهرمان می‌سازد، ما قهرمان داریم 🔅در برنامه «کودک‌شو» هنگامی که مجری برنامه، از پدر و مادر یک کودک پرسید:« قهرمان کودک شما کیست؟» آنها اعلام کردند: « قاسم سلیمانی» 🔅از کودک هم همین سوال پرسیده شد؛ او هم با شیرین زبانی کودکانه گفت قاسم سلیمانی. 🔅چندی پیش اعلام شد آمریکا تا امروز 70 هیرو یا قهرمان ساخته است و ژاپن تنها کشوری که تمام قهرمانان مورد علاقه کودکانش را خودش ساخته است. 🔅نکته: آنها قهرمان ، ما قهرمان . @asrehooshmandi
این چند روز تعداد دفعاتی که پای تلویزیون گفتم « به به صدا و سیمای جمهوری اسلامی»!! فراوان بوده. چنان مرزهای قبح زدایی در حال جا به جایی است که باید گفت دانشگاه شدن پیش کش، شما چاله میدان نباش. سرگرمی خوب است اما سطحی کردن مخاطب نابخشودنی. ذائقه مخاطب را نابود کردن هنر نیست. @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 (infodemic) ▫️ اینفودمی یا همان اینفودمیک، همه‌گیری اطلاعات است تا آن حد که راه حل‌یابی برای مسئله را دشوار می‌کند. مثل بلایی که حرف‌های بی‌پایه غیر متخصص‌ها و یا فیک‌نیوزها در محافل فیسبوکی، توییتری و تلگرامی و ... بر سر همین کرونا در‌ آورده‌اند. این بحث بالا را و همین توصیه را پیش از این‌ در همین کانال مطرح کرده بودم: لطفا در محافل اینفودمیک به خصوص با لعاب آکادمیک توقف نکنید، به نظرم خطرات ابتلا به "رضایت از میزان شعور" به مراتب بیشتر از ابتلا به کرونا است. این طرح گیف را در دیدم، خیلی خوب مفهوم اینفودمیک یا همه‌گیر شدن حرف‌های بی‌پایه را به اندازه خطر تکثیر خود کرونا به تصویر کشیده است @asrehooshmandi