🎯 اسکرول بیانتها: زندگی در زمانۀ اینستاگرام
— اینستاگرام یکی از شلوغترین جاهای دنیاست، ولی هیچجا به آن اندازه احساس تنهایی نمیکنید
📍توییتر عصبی و سیاسی و پر از فحاشی است، اینستاگرام زیبا و آرام و رنگارنگ. گاهی بستن توییتر و بازکردن اینستاگرام، مثل این است که از زیر آفتاب سوزان تابستان، ناگهان پا بگذارید به خنکای خوشایند بهار. اگرچه در اینستاگرام دعوا کم است، اما فرقهها فراوانند: فرقۀ بدنسازها با شکمهای شش تکهشان، فرقۀ شیرینیپزها با کیکها و نانهایشان، فرقۀ مدلها، سلبریتیپرستها، کتابدوستها و غیره. و بالای سر همۀ آنها، هوش مصنوعیِ ترسناکی که همهجا تعقیبتان میکند. دینا تورتوریچی دربارۀ زندگی در اینستاگرام نوشته است.
🔖 ۶۰۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۳۴ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9700/
@asrehooshmandi
14.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢چگونه متوجه شویم یک عکس جعلی است.
🔻یک تجربه از #جستجوی_معکوس_تصاویر
@asrehooshmandi
🔸مدیریت دسترسی کودکان به #فضای_مجازی در دوران قرنطینه
🔹با جایگزین های مناسب برای کودکان در زمان قرنطینه و مدیریت فعالیت آنان در فضای مجازی از اعتیاد اینترنتی فرزندان خود پیشگیری کنید.
#پلیس_فتا
#رژیم_مصرف_رسانه
@asrehooshmandi
با #عصرهوشمندی در صفحات زیر همراه باشید:
🔹سایت
asrehooshmandi.ir
🔹تلگرام و ایتا
@asrehooshmandi
🔹اینستاگرام:
https://www.instagram.com/asrehooshmandi
🔹آپارات:
https://www.aparat.com/masoumeh_nasiri1360
🔹ایمیل:
info@asrehooshmandi.ir
🔹حساب توییتری بنده:
https://twitter.com/mnasiri_resane
🎯از پیشنهادات، انتقادات و توصیه های شما استقبال میکنم.
#معصومه_نصیری
📽نگاهی به #خروج حاتمی کیا از منظر سواد رسانهای
✍️معصومه نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سواد رسانهای
▫️فیلم خروج آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا که طی روزهای نخست اکران اینترنتی مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته است، از زوایای مختلف قابل نقد و بررسی است. بررسی جنبههای تخصصی فیلم قطعاً از سوی منتقدان و صاحبنظران این حوزه انجام اما این اثر را از منظر سواد رسانهای نیز میتوان مورد توجه قرار داد.
▫️تصور اینکه در عصر گسترش فناوریهای نوین ارتباطاتی تنها این تحریریه رسانهها هستند که جریان سازی می کنند، تصوری است که حوزه محاسبات را دچار خطای راهبردی جدی می کند. امروز نورافکن شهروند خبرنگاران می تواند حتی محاسبات رسانههای جریان اصلی را نیز دستخوش تغییر کند.
▫️خروج بهخوبی نشان میدهد جوامع و افراد در سطوح تحلیل مختلف بهرغم وجود مسافت بسیار در میانشان و بهصرف داشتن یک وسیله هوشمند و دسترسی به اینترنت، در وضعیت همزمانی قرار میگیرند. این کمرنگ شدن ابعاد مکانی و زمانی ایده موسوم به دهکده جهانی را تحقق عینی بخشیده و دولتها و مردم در جهانی زندگی میکنند که از هر لحاظ تحت نگاه تیزبین یکدیگر قرار دارند و در حقیقت زیست در «اکواریوم جهانی» یا «جهان شیشهای» محقق شده است. جهانی که یک کشاورز با لایو اینستاگرام می تواند بدون در نظر گرفتن زمان و مکان جریان ساز شود.
▫️ظهور شبکه های اطلاعاتی و ارتباطی از جمله اینترنت سبب شده در زمانی کوتاه، حجم وسیعی از اطلاعات به هر کجا که لازم است یا گاها بدون تعیین هدف مشخص، منتقل شود. در این زمانه صرف نگاه حذفی به تکنولوژی و رسانهها از یکسو و عدم آگاهی از مهارتهای لازم جهت بهرهگیری از ابزارها و کارکردهای آن توسط شهروندان از سوی دیگر می تواند هزینههای جدی برای حاکمیتها ایجاد کند.
▫️امروز باید این واقعیت که هر تلفن همراه یک رسانه است را بپذیریم و نسبت به آموزش مهارتهای لازم به شهروندان جهت زیست دقیقتر در عصر انفجار اطلاعات و انقلاب تکنولوژی اطلاعاتی اقدام ملی شود. نداشتن سواد رسانهای و اطلاعاتی می تواند مسائل درون سرزمینی را به چالش جدی برای یک کشور در خارج از مرزهای جغرافیای اش تبدیل کرده و منجر به رفتارهایی با چاشنی دوری از عقلانیت و مبتنی بر شتابزدگی شود.
▫️#خروج از مرحله انکار تکنولوژی و توجه به ضرورت فراگیری دانشهای مرتبط با آنکه منجر به تربیت شهروندانی با رفتارهای هوشمندانهتر شود، بایسته مورد تأکید زندگی در جامعه شبکهای است.
@asrehooshmandi
🔵 قهرمان کودکان ایرانی کیست؟
🔸 بازی ها و کارتونهایی با قهرمانان خیالی، با دوبله و در کمترین زمان ممکن در دسترس کودکان ایرانی قرار میگیرند تا الگوی کودکان، از سیندرلا و سفیدبرفی و ... عبور کند و به پرنسس و ملکه یخی و ... برسد.
🔸 بچهها با دیدن این قهرمانان خیالی، آماده پذیرش نکاتی می شوند که برایشان در این انیمیشنها و بازیها تبیین میشود. کتابهای این قهرمانان نیز با داستانهای متعدد در دسترس کودکان است.
◾️ در این فضا ایرانیان تا چه حد اسطورهها و قهرمانان تاریخی خود را می شناسند؟
🔸 در دوران قرنطینه و به علت استفاده بیشتر کودکان از فضای مجازی باید بیش از پیش حواسمان به نحوه استفاده و تغذیه فکری کودکانمان باشد.
#تربیت_رسانهای
#آداب_مصرف
#نسرا_اردبیل
@asrehooshmandi
هدایت شده از خانواده و اینترنت
⛔ کلاهبرداران چگونه با تماس تلفنی حساب بانکی شما را تخلیه می کنند؟
مجرمین با قابلیت تماس صوتی واتس اپ و استفاده از لوگوی صدا و سیما به عنوان عکس پروفایل به قربانی زنگ می زنند.
با چرب زبانی و مهندسی اجتماعی و به بهانه دریافت کد تایید هویت قربانی برای پرداخت جایزه، کلاهبردار کد فعال سازی یکی از برنامه های مالی را از قربانی می گیرد و بعد رمز پویا ، حالا دیگه تخلیه حساب انجام می شود.
⚠️ مهم است بدانید:
۱- صدا و سیما و هیچ نهاد حاکمیتی برای پرداخت جایزه از موبایل و واتس آپ استفاده نمی کنند.
۲- برای واریز وجه به حساب شما به هیچ وجه نیاز به ارسال کد و اطلاعات کارت بانکی شما نیست.
🌍🌍🌍
📚کانال خانواده و اینترنت را در پیام رسان های داخلی همراهی کنید.
ایتا
eitaa.com/familyweb
سروش
sapp.ir/familyweb
روبیکا
rubika.ir/familyweb
🌐 familyweb.ir
15.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👁چگونه در آیندهٔ دیجیتال در «گروه انسانها» باشیم
🗣زبان زیرنویس: فارسی | انگلیسی
👣نظریه پرداز رسانه، داگلاس راشکاف میگوید: «انسان به خاطر خلاقیتش فاقد ارزش شدهاست. در جهانی که زیر سلطه ی فنآوری دیجیتال است، ما اکنون صرفا به خاطر دادههایمان ارزشگذاری میشویم.» در یک سخنرانی پرشور راشکاف ما را برآن میدارد تا از بکارگیری تکنولوژی برای بهینهساری افراد بتناسب بازاردست برداشته و درعوض به استفاده از آن برای ایجاد آینده ای با محوریت ارزشهای پیش دیجیتالی: پیوستگی، خلاقیت و احترام دست بزنیم.
او میگوید: «به «گروه انسانها» ملحق شوید. دیگران را بیابید. باهم، بیایید آیندهای که همیشه میخواستیم را بسازیم.»
#آینده_رسانه_ها
@asrehooshmandi
🔻کرونا به اپیدمی خطرناک اطلاعات نادرست دامن زده است
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نسبت به انتشار و گسترش خطرناک #اطلاعات_غلط و #دروغ ناشی از شیوع ویروس #کرونا در جهان هشدار داد.
دبیر کل سازمان ملل متحد روز سهشنبه ۲۶ فروردین (۱۴ آوریل) در پیامی ویدیویی گفت: «دروغ و تئوریهای توطئه اینترنت را آلوده کردهاند و مُهر نفرت بر پیشانی افراد و گروهها زده میشود».
گوترش این وضعیت را یک "بیماری" خواند که جهان باید در مقابل آن متحد شود. او واکسن این بیماری را "اعتماد" و بیش از همه "اعتماد به علم و دانش" دانست.
دبیر کل سازمان ملل از همه افراد و بخصوص #ژورنالیستها بخاطر "راستیآزمایی" اخبار در میان کوهی از دروغهایی که در #شبکههای_اجتماعی در چرخش هستند تشکر کرد.
گوترش از شبکههای اجتماعی خواست تا #دروغ، #نفرتپراکنی و دستورالعملهای بیاساس در مورد بیماری %کوید_۱۹ را حذف کنند.
https://bit.ly/2VyrGP9
عرصه های ارتباطی _دکتر شکرخواه
@asrehooshmandi
📚صد تجربهٔ توییتری از صد توییتریست باتجربه
تجربهٔ1️⃣1️⃣: برای جنگ روایتها آماده شوید!
(بخش1️⃣: چیستی جنگ روایتها)
🧮 ۱۳۰ کلمه
📆 ۲۷ فروردین ۱۳۹۹
👤 معصومه نصیری
✅«جنگ روایتها» یکی از شاخههای «جنگ رسانهای» و زیرمجموعهٔ «جنگ نرم» است. در جنگ نرم، هر طرف به دنبال شکلدهی ترجیحات، سلایق، تفکرات و بینش افراد جامعهٔ مقابل است. تئوریسینهای غربی این جنگها، همچون «ژوزف نایک» آمریکایی»، معتقدند هرگاه بتوانیم طوری عمل کنیم که دولتمردان و مردم کشورهای دیگر آن طور فکر کنند که ما میخواهیم، جنگ را بردهایم. آنها به این منظور غولهای رسانهای خود را فعال میکنند.
✅آگاهی از این واقعیت ازاینرو برای ما مهم است که اگر بخواهیم در فضای رسانه و شبکههای اجتماعی درست عمل کنیم و اثرگذار باشیم، باید وارد جنگ روایتها شویم. ورود به میدان جنگ روایتها، چه در سطح دفاع و چه مهمتر از آن، در سطح تهاجم، نیازمند مهارت روایتسازی است. به این منظور باید مراحل مختلف جنگ روایتها را بشناسیم.
#دوره_تجربیات_توییتری
#جنگ_نرم
#جنگ_رسانه_ای
#جنگ_روایتها
#روایت_سازی
🎯🎯🎯
در مجازیستان حرفهای شوید.👇
@majazistaan
📚صد تجربهٔ توییتری از صد توییتریست باتجربه
تجربهٔ1️⃣1️⃣: برای جنگ روایتها آماده شوید!
(بخش2️⃣: سه مرحله اصلی جنگ روایتها)
🧮 ۱۳۰ کلمه
📆 ۲۷ فروردین ۱۳۹۹
👤معصومه نصیری
✅جنگ روایتها در سه مرحلهٔ اصلی طراحی و اجرا میشود. نخست یک «اَبَر روایت» یا «روایت کلان» ایجاد میشود که باید همواره تکرار شود؛ مثل اینکه آمریکا قدرت نخست دنیاست و هیچ کشور دیگری توان مقابله با آن را ندارد. یا اینکه اگر ایران با آمریکا مذاکره نکند، جنگ بر کشور سایه خواهد انداخت.
✅در مرحلهٔ دوم، نوبت به خرده روایتها میرسد. مثلاً دشمن میکوشد به مردم ما بقبولاند که نظام سیاسی دینی سبب شده است که ایران در چهل سال پس از انقلاب پیشرفت نکند. یا اینکه ساخت موشک و فناوری صلحآمیز هستهای برای کشور دردسرساز است. همچنین برای غالب شدن خرده روایتها چند کار میکند: سیاه نمایی اوضاع کشور، برجستهسازی ضعفها، ایجاد دوقطبیسازیهای کاذب، شایعهپردازیهای رسانهای و غیره. مرحلهٔ سوم هم تولید محتوای لازم است.
#دوره_تجربیات_توییتری
#جنگ_نرم
#جنگ_رسانه_ای
#جنگ_روایتها
#روایت_سازی
🎯🎯🎯
در مجازیستان حرفهای شوید.👇
@majazistaan
📚صد تجربهٔ توییتری از صد توییتریست باتجربه
تجربهٔ1️⃣1️⃣: برای جنگ روایتها آماده شوید!
(بخش3️⃣: سه اصل مهم روایتسازی)
🧮 ۱۲۵ کلمه
📆 ۲۷ فروردین ۱۳۹۹
👤معصومه نصیری
بسم الله الرحمن الرحیم
✅در کتاب «شبکهها و جنگهای شبکهای» توضیح داده شده که در جنگهای پیش روی جهان، برنده کسی نیست که قویترین بمبها را دارد؛ کسی است که بهترین روایتها را دارد و میتواند معناسازی کند. نخستین نکته برای موفقیت در جنگ روایتها این است که باید بتوانیم روایتهایی بسازیم که مبتنی بر تجربهٔ زیستهٔ افراد بیشتری در جامعهٔ هدف باشد؛ این سبب غلبهٔ روایت ما میشود.
✅در کنار این، دو نکتهٔ دیگر هم در ساختن یک روایت موفق اثرگذار است: یکی زمان و دیگری جذابیت. ما باید بتوانیم به سرعت و بدون از دست دادن وقت، اولین روایتها را برای افکار عمومی بسازیم و منتشر کنیم. همچنین، روایت را هنرمندانه و جذاب پردازش کنیم. در حقیقت در جنگ روایتها، واژهها هستند که حریف را از پا درمیآورند.
🎯🎯🎯
#دوره_تجربیات_توییتری
#جنگ_نرم
#جنگ_رسانه_ای
#جنگ_روایتها
#روایت_سازی
در مجازیستان حرفهای شوید.👇
🆔️ @majazistaan
🌐 eitaa.com/majazistaan