eitaa logo
عصر هوشمندی
498 دنبال‌کننده
761 عکس
222 ویدیو
12 فایل
راه ارتباطی: @mnasiri_resane ایستاده در غبار
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻بررسی «نقش رسانه ها در ترویج امر به معروف و نهی از منکر» ✅رسانه ها روحیه اصلاح گری و اصلاح پذیری را ترویج کنند ✅ رسانه‌ها در راستای ترویج امر به معروف و نهی از منکر، مطالبه گری کنند ✅ رسانه‌ها شاخص های کمی و کیفی برای فرایند «معروف سازی» و «منکرگریزی» ارائه کنند 👉https://hawzahnews.com/x9Nxy @asrehooahmandi
یارانه‌ها در سبد مطبوعات؛ اقتصاد رسانه‌ها کی خودگردان می‌شود؟ ⬅️معصومه نصیری در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه وقتی درصد بالایی از اقتصاد کشور، دولتی باشد، رسانه‌ها و بسیاری از نهادها وابسته به دریافت‌های دولتی می‌شوند، ادامه داد: این بزرگ‌ترین زنگ خطر برای همه موسسه‌ها بویژه بخش‌های فعال در حوزه رسانه‌ای است. نباید فراموش کنیم که رسانه‌ها باید در قالب شرکت‌ها و موسسه‌های رسانه‌ای فعالیت کرده و اقتصاد خودگردان داشته باشند. از این طریق هم محتوای بهتری تولید کنند و هم به غنای نیروها و خدمات خود یاری رسانند. ⬅️وی اضافه کرد: اینکه رسانه‌ای مجبور شود برای تغییرات قیمت کاغذ، تیراژ را پایین بیاورد، یا امنیت شغلی نیروهای خود را مخدوش کند و در نهایت هم محتوای تخفیف یافته‌ای را به مخاطب عرضه کند، در عالم واقع هم یارانه‌ای را دریافت کرده باشد که مشکلی از مشکلاتش را حل نکرده است و این در واقع یک فاجعه است؛ فاجعه‌ای که سراسر خسارت و نیازمند بازنگری در مدیریت رسانه‌ای است. ⬅️نصیری با تاکید بر اینکه این یارانه در هر شکل و شمایلی شاید در نگاه نخست و گام ابتدایی جذابیت داشته باشد، افزود: دولت و مالکان رسانه باید به سمت ارائه مدل‌های استقلال اقتصادی رسانه‌ها بروند. موضوع اقتصاد رسانه از مسائل محجور این حوزه است. مدلی که بتواند رسانه را به سمت خودگردانی سوق دهد و اینگونه نباشد که همه رسانه‌ها چشمشان به یارانه دولتی باشد. بلکه این مبلغ در قالب کمک به مناطق و نشریاتی اختصاص یابد که واقعا هنوز به حد بلوغ کافی نرسیده‌اند، تا توازن رسانه‌ای نیز حفظ شود. 👉 plus.irna.ir/news/83919644/ @asrehooshmandi
فناوری «تایپ مودبانه» از راه رسید/ کلمانت اهانت آمیز تار می شوند یک شرکت فنلاندی با استفاده از هوش مصنوعی فونتی را توسعه داده که با مقابله و کلمات تحقیر آمیز در متن را تار می کند. قلدری سایبری به مشکل فزاینده در عصر اینترنت تبدیل شده است. در همین راستا «تیتووری»(TietiEVRY)، شرکت فناوری فنلاندی امیدوار است تا با ارائه فونتی که بی ادبی را در نرم افزار ادیت متن، می پوشاند، این مشکل را حل کند. به طور دقیق تر این فونت در نرم افزارهای ورد و اوت لوک کلمات را تار می کند. این فناوری که «تایپ مودبانه»(The Polite Type) نام دارد و با استفاده از یادگیری ماشینی می تواند اصطلاحات اهانت آمیز را ردیابی و کلمات دیگری را جایگزین واژه های تحقیرآمیز کند. به عنوان مثال جمله « تو احمق هستی» با استفاده از این فناوری به «تو ساده لوح هستی» و جمله «من از تو متنفرم» به « من با تو مخالفم» تبدیل می شود. اصطلاحات تحقیرآمیزی که به نژاد، جنسیت و قومیت مرتبط هستند با کلماتی ساده که نشان دهنده یک گروه هستند، جایگزین می شوند. «تیتووری» ادعا می کند این نخستین فونتی است که قابلیت تار کردن را به عنوان ابزاری برای سانسور نفرت پراکنی استفاده کرده است. کیا هارینگ سخنگوی این شرکت می گوید: می خواهیم قلدرها درباره کلماتی که به کار می برند و معنای آنها، دوباره فکر کنند. قلدری به خصوص به کودکان و نوجوانان آسیب می رساند. فناوری «تایپ مودبانه» به طور رایگان قابل دانلود است و با بیشتر برنامه های فراوری کلمات همخوانی دارد. همچنین این فناوری در صورت آفلاین بودن کاربر نیز فعال است. منبع: دیلی میل @asrehooshmandi
عدم تحقق شبکه ملی اطلاعات یعنی تسلیم در برابر دشمن 👉rasanews.ir/002mBg @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کارشناس شبکه CNN: 🔹 ترامپ "منبع دروغ‌پراکنی" درباره مسایل پزشکی و انتخاباتی است؛ رسانه‌ها باید با شجاعت پخش سخنرانی‌های او را متوقف کنند و با دعوت از متخصصان [دروغ‌های او را برملا کنند]. اخبارجعلی و مقابله با آن @asrehooshmandi
انسان همانند خودرویی است که اعضای او، کارکرد بدنه خودرو، سامانه عصبی وی کارکرد سامانه انتقال نیرو و انتقال پیام، قلب او همانند پیشران، و فکر او همانند چراغ خودرو و سامانه راهیابی (ناوبری) است؛ و عقل نقش راننده خودرو را انجام می دهد و رانندگی درست یعنی تعقل و تنظیم تمام توانش ها در راستای هدف. عزاداری «عضوی» هماهنگ کردن ظاهر بدن با عزا؛ یعنی پوشیدن لباس مشکلی، سینه زدن و دیگر امور مربوط به وضعیت ظاهری بدن. عزاداری «حسی» تراز کردن شبکه ارتباطی در فضای واقعی و مجازی با معیارهای فرد حسینی و عزادار امام حسین؛ یعنی حتی دریافت داده یا ارسال داده ها در شبکه مجازی و واقعی که در ایام عادی نادرست نیست، ممکن است در محرم و برای عزادار حسینی نادرست باشد؛ چنان که لباس گُلگُلی چنین است. عزاداری «قلبی» خوشی و ناخوشی کردن ما باید تناسب با فرد حسینی و عزادار باشد؛ دوست داشتن و دشمن داشتن ما باید تناسب یابد. قدری از افراط و تفریط های عاطفی باید تراز شود. عزاداری «فکری» قواره شدن فکر با تراز اندیشه حسینی و اندیشیدن در چرایی عاشورا و درس ها و عبرتها و فاصله گرفتن از تحلیل هایی که ممکن است گوشه قبای عاشورا و امام حسین علیه السلام را بگیرد. عزاداری «عقلی» افراد محب امام حسین و بَکّاء که مثلا در قبل از انقلاب هم داشتیم؛ گویا در محرم، عزیزتر از فرزندشان کشته شده بود؛ شاید کسانی مثل علامه طباطبایی یا سید احمد خوانساری را بتوان این چنین دانست. ✍️ حجت الاسلام دکتر امامی میبدی @asrehooshmandi
⭕️ادارک نفرت 💢در نبرد شناختی موضوع درگیری در ایجاد ادراکی خاص نسبت به پدیده‌ ای مشخص است 💢با توجه به تصویر، BBC بدنبال ایجاد ادراکی مشخص از برگزاری هیئات حسینی است. 🔺به عبارت بهتر تلفیق آمار کرونا در ایران با تصویر عزاداران حسینی، یعنی شرکت و برگزاری مراسم موجب مرگ و میر افراد و شیوع ویروس خواهد شد. @asrehooshmandi
💢 قیام حسین(ع)؛ رسانه‌ای به عظمت تاریخ 💢عاشورا محصول انحراف، سکوت، فریب و تحریف... ✍معصومه نصیری_ مدرس و پژوهشگر سوادرسانه‌ای ◾️در زمانه‌ ای که کذب و نیرنگ فراگیر و چهره جهان اسلام را پوشانده بود حقانیت از میانه حج، راهی سرزمینی شد که بنا بود تاریخ ساز و تا قیام قیامت سرخی خونش ضامن برافراشته بودن بیرق حق‌طلبی در عالم باشد. اما این سوال همواره مطرح است که چطور مردمان آن زمانه توانایی تشخیص میان حق و باطل را نداشتند و چگونه برای اقدام علیه فرزند پیامبر(ص) متقاعد شده بودند؟ و اگر ما آن زمان می‌زیستیم در میان کدام سپاه بودیم؛ یزید یا حسین(ع)؟ ◾️از این منظر باید نگاهی انداخت به شرایط حاکم بر افکار عمومی آن روزگار و شیوه‌های عملیات روانی و رسانه‌ای سردمداران آن زمان و تکنیک‌های اقناع مخاطبان جهت اقدام علیه فردی که حقانیتش از روز روشن‌تر بوده است. ◾️بی‌شک عملیات روانی از زمان خلقت انسان تا به امروز در شکل‌های گوناگون رایج و در دوران مختلف همواره در راستای جهت دهی به افکار عمومی جهت نیل به نتیجه‌ای خاص به‌کار برده شده است. در عملیات روانی، جنگ، جنگ کلمات و شایعات در راستای تزلزل عقل و تغییر رفتار و اعمال است. ◾️در آن دوران حاکمان وقت سعی در القای دعو امام حسین(ع) برای خلافت و ریاست را داشتند و آنچه مورخان نگاشته‌اند حاکی از برجسته سازی ادعای غلط و پنهان سازی واقعیت یعنی مخالفت امام(ع) با تحریف‌ها و بدعت‌ها در دین از سوی حاکمان آن روزگار است. ◾️قلب واقعیت‌ها، برجسته‌سازی، دروغ و انگاره‌سازی های صورت گرفته همگی در وارونه‌سازی حق و باطل و جا به جایی حقیقت و دروغ نقش آفرینی کردند و اینگونه بود که در کنار بمباران خبری علیه امام حسین(ع)، وعده‌های اعطای مقام و پاداش، بالابردن هزینه‌های حمایت از امام معصوم و... همگی سبب انحراف افکار عمومی از حق و حقیقت به ظلم و انحراف شد. ◾️دستگاه جور که تخصص ویژه‌ای در وارونه نمایی و تغییرات جدی در حوزه دین رسول الله(ص) داشت، با استفاده از همین تکنیک‌های عملیات روانی با برچسب زنی و خبیثانه‌ترین روش‌ها خود را نماینده دین معرفی کرده و امام (ع) را سدی در برابر اجرای دین حقیقی و دشمن با پیامبر(ص). این در حالی است که امام حسین (ع) بارها علت قیام خود را نه دستیابی به حکومت که مقابله با محو دین و ظهور بدعت عنوان کردند. ◾️در این میان اما سکوت خواص و بی تفاوتی آنها، به وقوع واقعه عاشورا کمک کرد. واقعه عاشورا را باید محصول ، ، و دانست. عاشورا زاییده توام با خودکامکی و زیاده‌خواهی مردمی بود که در این نقطه مهم تاریخی درست نیندیشیدند و دقیق اقدام نکردند. ◾️در نهایت خون حسین، تفکر حسین و حقانیت حسین پیروز واقعی است. حقیقت از میان ظلمات سربرآورد و تا امروز روشنی‌راه جویندگان راه حق شده است. قیام حسین؛ به بلندا و عظمت تاریخ است و عاشورا تا ابد خواهد بود با تمام ویژگی‌های پیام و پیام‌رسانی و تاثیرات بر مخاطب. ✅و در پایان اینکه: نباید تصویر کنیم این فریب‌کاری مختص آن دوران بوده است. این رویه امروز در سیل خروشان پیام‌ها و بازار داغ رسانه‌های نوین و شیوه‌های جدید عملیات روانی نیز وجود دارد. ما به این جمله باور داریم که کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا. تشخیص مرز میان حق و باطل و ناخواسته در خدمت ظلم قرار نگرفتن و تلاش برای حق و عدالت‌طلبی آنچیزی است که امروز اگر می‌خواهیم در صف دشمنان دین قرار نگیریم، باید سرلوحه بینش و منش ما باشد. حسینی شدن فراتر از نظر، به عمل نیاز دارد. @asrehooshmandi
🔻مردگان پلید تاریخ دکتر شریعتی می گوید: آن‌ها كه تن به هر ذلتى مى‌دهند تا زنده بمانند، مرده‏‌هاى خاموش و پلید تاریخ‌اند! و ببینید آیا كسانى كه سخاوتمندانه با حسین به قتلگاه خویش آمده‌اند و مرگ خویش را انتخاب كرده‌اند در حالى كه صدها گریزگاه براى ماندنشان و صدها توجیه شرعى و دینى براى زنده ماندن شان بود، توجیه و تأویل نكرده‌اند و مرده‏‌اند، این‌ها زنده هستند؟ یا آن‌ها كه براى زنده ماندن‏شان تن به ذلت و پستى، رها كردنِ حسین و تحمل كردن یزید دادند، كدام هنوز زنده‌اند؟! کسانی که ذلت تایید استکبار و یزید روزگار را به جان می‌خرند و به آن افتخار میکنند و آنها که ظلم صهیونیست را می بینند و ساکت می‌نشینند، همان مرگان خاموش و پلید تاریخ اند. دکترین ما کل یوم عاشورا و کل الارض کربلاست. کربلا به رفتن نیست، به شدن است... @tahlile_siasi @tahlile_siasi
🔻پنج راهکار ساده برای شناسایی و شکست و فیک‌نیوزها 1️⃣ بر روی لینک های ذیل محتواها کلیک کنید. در اکثر شایعات، مورد استفاده قرار می‌گیرند. با یک کلیک ساده به بدون منبع بودن متن پی خواهید برد. ✍️معصومه نصیری، مدرس سواد رسانه‌ای 📌بازنشرکلیه مطالب بدون ذکر منبع مجاز است 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 📡 @GhararGahShayeat
‍ ‍ حضرت زینب (س) پیروز جنگ روایت های بعد از واقعه عاشورا ✍️معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانه ای ▪️سال ۶۱ هجری قمری، حسین(ع) و یارانش در کربلا به شهادت می رسند. دورانی که تصور بر این است رسانه فاقد معنا بوده و هنوز اثری از تکنیک های رسانه ای وجود نداشته است اما نگاهی به قبل، حین و بعد از این حادثه نمایانگر چیزی جز آنچه می پنداریم، است. برای وقوع چنین جنایتی آماده سازی افکار عمومی و دارای اهمیت است. حاکمان آن دوران با تکیه بر شیوه های رسانه ای همچون عملیات روانی و شایعه سازی سعی در اقناع افکار عمومی برای همراهی با برنامه هایشان را داشتند و از همین روی مردم کوفه به یکباره تحت تاثیر روش های مورد اشاره، تغییر رویکرد داده و از همراهی با امام(ع) منصرف می شوند. آنها که خود حسین ابن علی را دعوت کرده بودند، تحت تاثیر القائات آن زمان، رفتاری مغایر با آنچه باید را اتخاذ کردند. در واقع با ایجاد _اختلال_در_معیار، در رویه و محاسبات نیز اختلال ایجاد شد. ▪️عملیات روانی گسترده دستگاه حاکم و القای دروغ در پوشش واقعیت، افکار عمومی آن دوران را برای همراهی در جنگ علیه خاندان رسالت، اقناع و متقاعد کرد. پنهان سازی بخشی از واقعیت و استفاده از تکنیک دروغ بزرگ توسط دستگاه حاکم، باعث شد تا بعد از حادثه عاشورا بسیاری ندانند آنکسی که یزید و ابن زیاد از او به عنوان خارجی یاد کردند و به قتلش رساندند، نوه رسول خدا (ص) بوده است. آنها با روایت سازی و تمسک به تکنیک برچسب زنی و عنوان سازی مردم را متقاعد کردند علیه کسی وارد جنگ شوند که در برابر حکومت خروج کرده است و «قیام علیه ظلم» را به روایت «خروج علیه خلیفه» تغییر دادند. بنابراین استفاده از تکنیک های مختلف پیش از وقوع حادثه کربلا، در وقوع آن نقش مهمی را ایفا کرد. حین حادثه عاشورا تک تک رفتارهای امام حسین(ع) و یارانشان کارکرد رسانه ای خاص خود را داشته است. از نماز ظهر عاشورا در میان جنگ تا توبه حر و رفتار ابوالفضل العباس و …. همگی حاوی پیام رسانه ای به مخاطب است. ▪️اما نکته مهم رفتار و نقش رسانه‌ای حضرت زینب کبری(س) پس از عاشوراست. نقش رسانه ای ایشان در این مقطع تاریخی بر کسی پوشیده نیست. اوست که پیام عاشورا را در محیطی که دستگاه حاکم با القای دروغ و انگاره سازی های مختلف علیه امام حسین(ع) وارد عمل شده است، به گوش افکار عمومی زمانه ای خویش می رساند و با خطبه های تاریخی اش و رفتار توام با صبر و وقارش به گوش دنیا می رساند که آنچه به آن ها گفته شده، دروغ بوده و آنکه در دشت کربلا به شهادت رسیده، حسین (ع) بوده و آنجاست که مردم متوجه می شوند چه روی داده و آنکسی که علیه اش وارد جنگ شدند نوه رسول گرامی اسلام بوده است. زینب کبری(س) با خود، انگاره سازی و دستکاری واقعیت توسط دستگاه حاکم را ناکارآمد می کند. حضرت زینب (س) توانست تمام عمق فاجعه دشت کربلا را به گوش همگان برساند . ▪️بانوی گرامی کربلا پس از حادثه، با ایفای نقش رسانه‌ای خود امکان هرگونه یا اشتباه را از مخاطب سلب و او را با حجمی از اطلاعات مواجه می کند تا چرایی و اهداف قیام حضرت اباعبدالله در برابر ظلم را برای همیشه تاریخ زنده نگه دارد که اگر او و خطبه هایش نبودند، دروغ پردازی دستگاه، جور حادثه را به گونه ای دیگر روایت می کرد. این ایشان بود که توانست افکار عمومی را آگاه و تمام فضاسازی های شکل گرفته را بی اثر کند. آنچه به عنوان کارکرد رسانه ای آن دوران توسط حاکمیت صورت گرفته بود سرکوب افکار از طریق حذف و قلب حقایق بود. آن ها با ، گاه بخشی از حقیقت را حذف و گاه بخشی غیرواقعی به آن اضافه می کردند و دست به تخریب و فریب افکار عمومی می زدند. آن ها با برچسب زدن (خروج علیه خلیفه) به ایجاد حوزه معنایی منفی برای سرکوب موضوع و فرد موردنظر، می پرداختند. ▪️ زینب (س) در عصر تحریف و دروغ و نیرنگ، توانست با ایفای نقش دقیق و به هنگام خود پیام واقعی کربلا و آنچه رخ داده بود را به گوش افکار عمومی برساند و تمام تکنیک های رسانه ای حاکمان دورانش را خنثی و پیام واقعی کربلا را برای همیشه در تاریخ زنده نگه دارد. در دوره ای که روایت های ارائه شده مبتنی بر دروغ و نیرنگ و تحریف عمیق تاریخی بوده است، حضرت زینب (س) با ارائه روایت مبتنی بر واقعیت و اثرگذاری ویژه افکار عمومی را با حقیقت بزرگی روبرو کردند که بنیانگذار جریانات پس از عاشورا و تا ابد خواهد بود. و شاعر چه نیکو گفته است: «سر نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود» @asrehooshmandi