💬 وارد میدان شوید
▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان
▫️دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در
asre-iranian.ir
✅ @asreiranian_ir
یادداشت | احیای اسلام ناب
✍️ محمد رضا طاهری
✔️ بخش اول
باسمه تعالی
▫️ یکی از مهمترین اقدامات امام خمینی (ره) در آغاز نهضت سیاسی –اجتماعی خود احیای اسلام ناب و خارج کردن حوزه های علمیه از انفعال بود. توضیح آنکه امواج مدرنیسم در حوالی قرن سیزده به ایران رسید و بویژه با شکست ایران از روسیه و عهدنامه های گلستان (1219 ق) و ترکمانچای (1234ق) اتخاذ سیاست های نوسازی به دست عباس میرزا آغار شد.
🔶 همانطور که عهدنامه های کارلوویتز (1699 م) و پاسارووتیز(1718م) که بیانگر شکست تحقیر آمیز امپراتوری عثمانی از اتریش و متحدانش بود، موجد اولین کوشش اصلاحی غربگرایانه گردید. به طوری که سفیر عثمانی در پاریس به «مطالعه کامل و دقیق وسایل تمدن و فرهنگ و گزارش کردن ان چه در ترکیه قابل اجراست» مأمور می شود.
یکی از مهمترین راهبردهایی که از سوی روشنفکران غرب گرا در ایران اتخاذ شد، بیان دیدگاههای غربی در لفافه دین بود. البته این راهبرد عمدتاً از سوی روشنفکران معتدلی بکار گرفته می شد که مناصبی نیز در حکومت داشتند، نظیر ملکم خان و مستشارالدوله.
🔷 برای مثال ملکم خان می گوید: «طرحی ریختم تا عقل سیاست مغرب را با خرد دیانت مشرق به هم آمیزم. چنین دانستم که تغییر ایران به صورت اروپا کوشش بی فایده ای است. از این رو فکر ترقی مادی را در لفاف دین عرضه داشتم تا هم وطنانم آن معانی را نیک دریابند. در محافل خصوصی از لزوم پیرایشگری اسلام سخن راندم. به شرافت معنوی و جوهر ذاتی ادمی توسل جستم، یعنی انسانی که مظهر عقل و کمال است.» از جمله محافل خصوصی که ملکم خان بیان کرده است، رابطه دوستانه ای است که وی با سید صادق طباطبایی، پدر سید محمد طباطبایی، یکی از رهبران بزرگ جنبش مشروطه، برقرار می کند.
🔶 ناظم الاسلام اندیشه مشروطه خواهی سید محمد طباطبایی و سپس پسرش سید محمد صادق را ودیعه میرزا ملکم خان به سید صادق می داند. آقاخان کرمانی نیز در تأیید راهبرد ملکم خان چنین بیان می دارد: «چون هنوز در مردم ایران فیلاسوفی قوت ندارد و همه مستضعفین محتاج فناتیزم هستند ... برای اصلاح حال آنها پاره ای وسایل به نظر می آید و آن این است که از طایفه نیم زنده ملایان تا یک درجه محدودی معاونت بطلبیم، احتمال دارد زودتر مقصود انجام گیرد.»واقعیت آن است که روشنفکران در این خصوص موفق می شوند و از علمای دینی به عنوان ابزاری برای بسیج عمومی مردم استفاده می کنند.
🔷 به گفته کسروی آنچه مشروطیت را نگاه داشت، پافشاری های مردانه دو سید (طباطبایی و بهبهانی) و آخوند خراسانی و حاجی شیخ مازندرانی بود.اما پس از پیروزی جنبش مشروطه، داستان عوض می شود: شیخ فضل الله اعدام می شود، سید عبدالله بهبهانی ترور و سید محمد طباطبایی خانه نشین می شود. اساساً یکی از علل نگرش تردیدآمیز بخشی از علمای دینی به حضور در سیاست ناشی از همین نگرش ابزاری به علمابود. برای مثال آیت الله بروجردی، مرجع بزرگ شیعیان، یکی از دلایل عدم حمایت از نهضت ملی شدن صنعت نفت را ماجرای مشروطه بیان می کند.
🔶 رضاخان نیز سیاست سرکوب دینی را پیش می گیرد و به دنبال سکولار کردن جامعه ایران و انزوای روحانیت است. سیاست های ضددینی وی به محدودیت های شدیدی علیه حوزه های علمیه منتهی شد. امام خمینی (ره) در چنین زمینه ای یک نهضت سیاسی و اجتماعی را آغاز کرد و روشن است که یکی از مهمترین موانع، تلقی های نادرست از دین از یکسو و انفعال علمای دینی به ویژه با توجه به تجارب تاریخی و سیاست های ضد دینی رضاخان بوده است
🔷 از اینروست که حجتی کرمانی معتقد است زمانی که حضرت امام (ع) مبارزه را آغاز کردند، شرایط اجتماعی به هیچ وجه آماده نبود، امام خود شرایط را به وجود آوردند: «شرایط اجتماعی چیزی آماده نبود که ناگهان از آسمان بیافتد و ما شروع کنیم به مبارزه با رژیم، شرایط را باید به وجود آورد. » حضرت امام (ره) در سخنرانی مهمی در 29 اسفند 1341 می فرمایند: « اگر بناست- خدای نخواسته- اسلام نباشد، احکام قرآن نباشد، مذهب جعفری در کشور از رسمیت بیفتد، روحانیت اصلًا نمیخواهیم باشد، (در آن صورت) حوزههای علمیه نمیخواهیم وجود داشته باشد. ما حوزههای علمیه را میخواهیم برای حفظ اسلام، ترویج احکام الهی و قوانین قرآنی.
🔶 اما اگر بنا باشد، دستگاه جبار، دین مقدس اسلام را از رسمیت بیندازد، احکام اسلام را از بین ببرد و قرآن را مهجور و منکوب کند، وجود حوزههای علمیه چه ثمرهای دارد و چه آثاری بر آن مترتب است؟ آیا این حوزهها را میخواهیم که فقط از ترتب بحث کند؟ حوزههای علمیه باید زنده باشد و در برابر دشمنان اسلام چون کوه محکم بایستد و بخروشد.
✅ @asreiranian_ir
یادداشت | احیای اسلام ناب
✔️ بخش دوم
🔶 این حکومت فاسد همه قوای خود را برای ضربه زدن به اسلام و مردم مسلمان به کار گرفته است و بساط ظلم و جنایت خود را هر روز بیشتر گسترش میدهد. ما وظیفه داریم که در برابر این جنایتکاران بایستیم و سکوت نکنیم.»در بینش دینی امام خمینی (ره) سازش میان دین داری و سکوت در برابر ظلم و فساد حکومت امکان پذیر نبود.
🔷 اسلام امام خمینی (ره) از آن جهت ناب است که در تنگنای ضرورت ها و مصلحت های خودساخته دچار اعوجاج و ناموزونی نشده است و نسبت ها به درستی رعایت شده است: «نسبت اجتماعیات قرآن با آیات عبادی از نسبت صد به یک هم بیشتر است.» (ولایت فقیه، ص 9) و «اسلام دین افراد مجاهدی است که به دنبال حق و عدالتند، دین کسانی است که آزادی و استقلال می خواهند. مکتب مبارزان و مردم ضد استعمار است.
🔶 (همان)امام خمینی (ره) در تلاش برای احیای اسلام ناب، پیوند تضعیف شدهمیان اسلام و سیاست را تقویت کرد، و با پرهیز از ورود به فرعیات و امور حاشیه ای، اساس حکومت ظالمانه و غاصبانه استبداد و استعمار را هدف قرار داد. ایشان در نهم آبان 57 در نفی سرگرم شدن به امور حاشیه ای، مثال شهید جاوید را بیان می کنند: « یکی از آن طرف کشید و یکی از آن طرف کشید؛ و یک ماه مبارک، یک ماه محرّم، و سایر ایام خودشان را صرف کردند و قوا را هدر بردند، و «اعلیحضرت» با کمال آرامش اموال این ملت را خورد و سلطه خودش را تحکیم کرد بر آنها.»
🔷 احیای اسلام ناب، مهمترین ودیعه ای است که امام خمینی (ره) برای ایران و همه جهان اسلام به ودیعه نهاده است. آیت الله خامنه ای اسلام ناب را چنین توصیف می کنند: اسلام در نظر امام یک اسلامی است که عدالتخواه است، ضدّ استکبار است، ضدّ فساد است ... اسلامی که امام به آن معتقد است ضدّ استکبار است؛ یعنی ضدّ آمریکا است؛ ضدّ سلطهطلبی بیگانگان است، ضدّ دخالت بیگانگان و قدرتهای بیگانه در امور داخلی کشور است؛ ضدّ زانو زدن در مقابل دشمن است. اسلامِ ضدّ فساد؛ اسلامی که امام به آن معتقد است اسلام ضدّ فساد است، ضدّ ویژهخواری است.»
🔶 اسلام ناب مهمترین سرمایه ای است که می توان با تکیه بر آن عدالت، آزادی و استقلال را در ایران برقرار ساخت و از آن محافظت کرد. چرا که بر دو ظرفیت مهم دین و جمهور مردم تکیه دارد. دور شدن از اسلام ناب، به معنای گرفتار شدن دوباره در دام استبداد و استعمار است. دامی که بیش از یکصد سال است که برای ملت ایران نهاده شده است.
✅ @asreiranian_ir
یادداشت | ابراهیم سلحشور
▪️ موسی کلیمالله، بهترین فیلم سینمایی یک دهه اخیر سینمای ایران
✍️ سید محمد علی قربانی
▫️ پیش از شروع جشنواره بزرگترین نگرانی من فیلم سینمایی موسی کلیم الله بود؛ نگران بودم که با استفاده از تکنولوژیهایی که تیتر یک رسانهها میشد، فیلم از محتوا تهی شده باشد و محل تاکید و تجلی فیلم ساخت و فرم آن باشد. نگران بودم که موسای حاتمیکیا تفاوتی با موسای هالیوود نداشته باشد. این نگرانی باعث شد تا زودتر از آنچه باید فیلم را ببینم؛ در سانس فوقالعاده ساعت 11 شب در سینما شکوفه! اما با آنچه که مواجه شدم موسای سلحشور بود، یا به عبارت بهتر ابراهیمِ سلحشور!
🔷 شاید زمانی که ابراهیم حاتمیکیا پیکر مرحوم فرجالله سلحشور را به دوش میکشید گمان نمیکرد که روزی باید علمی که سلحشور بلند کرده بود را به دوش بکشد. فیلمی که امتداد یوسف پیامبر فرج الله سلحشور است و داستان دقیقا بعد از آن را روایت میکند. کدگذاریهای مشترک میان یوسف و موسی در جای جای فیلم نمایانگر یک دنباله باشکوه برای یوسف پیامبر است. این اتفاق از شروع داستان با تدفین یوسف در رود نیل تا انتهای فیلم که در محل به نیل سپردن یوسف، موسی در نیل در پناه خداوند قرار میگیرد.
🔶 فرم و تکنیکهای مدرن و هایتک سینمایی که در موسی کلیم الله استفاده شده اثری کمنظیر در تاریخ سنمای ایران ساخته است. به غیر چند صحنهی کوتاه که اشکالات استفاده از استدیوی مجازی به چشم میرسید، همانند تدوین خواب فرعون که تلفیق تکنیک جدید و قدیم درنیامده بود، اما اکثر سکانسها به زیبایی تمام به تصویر کشیده شده بودند. نمونه جذاب آن قرار گرفتن خانهی عمران در مقابل کاخ فرعون بود. تجربه استفاده از استدیو مجازی نوید تولید آثار الف ویژه با کیفیت و با سرعت بیشتری را در سالهای پیشرو میدهد. اتفاقی که تنه به تنهی بهترین فیلمهای تاریخی میتواند بزند.
🔷 آن چیزی که موسی کلیم الله را سرآمد میکند داستان پرکشش آن است. احسن القصص و داستانهای الهی به طور کلی جذاب هستند و انتخاب آن فیلم را تا نیمهی راه پیش میبرد؛ اما فضای دراماتیک حول مادر موسی که به تصمیم جدایی و دل کندن از موسی منجر میشود به داستان ضریب چندبرابری داده است. بازی ماندگار مریلا زارعی در نقش مادر موسی قطعا لایق سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن است. همچنین بازی فرهاد آئیش در دو نقش خوابگذار و بزرگ قبیله بنی اسرائیل میتواند سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد را به دست آورد.
🔶 به نظر میرسد موسی کلیم الله میتواند سیمرغهای متعددی را در بخشهای بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه، جلوههای ویژه بصری، موسیقی، طراحی صحنه و لباس، گریم، تصویربرداری و موسیقی متن کسب کند، مگر آنکه تیغ سابقه سیاسی او در این دولت تاثیری بر آن بگذارد.
🔷 داستان موسی کلیمالله همانند یوسف پیامبر با ظلم و تبعیض و عدالتخواهی مردم شروع میشود و با منجیخواهی و انتظار دنبال میشود. سکانسهای اولیه فیلم تازیانه خوردن بردگان نشان میدهد که با قتل یکی از بردهها به استغاثهی منجیطلبی آنان همراه میشود. مفاهیم مشابهی که در سریال یوسف پیامبر نیز دیده میشد. سکانس پایانی یوسف پیامبر، گفتگوی حضرت یوسف با جبرائیل که وعدهی تحقق عدالت کامل به دست منجی موعود از نوادگان ختم المرسلین به او داده میشود
🔶 عدالت نسبی و قدرت گرفتن مستضعفان که در زمان حضرت یوسف ایجاد شده، پس از وفات ایشان مجددا متزلزل میشود و قبطیان و فرعون به قدرت بازمیگردند و از یکتاپرستی بازمیگردند. شرایطی که بر یکتاپرستان دین الهی زندگی را سخت میکند و از آنان به عنوان برده استفاده میکنند. در چنین وضعیتی انتظار منجی که حضرت یوسف وعده آن را داده است، امید را در دل مستضعفان زنده نگهمیدارد تا آنکه فرعون خواب سرنگونی حکومتش به واسطه کودک پسری را میبیند و آنجاست که منجی متولد میشود.
🔷 صحنههایی متعددی در میانهی داستان وجود دارد که به زیبایی تمام به تصویر کشیده شدهاست. سکانسهای قتل نوزادان پسر به بهترین شکل به نمایش گذاشته میشود. همچنین یادآوری مبارزه با فرعونیان با پرتاب سنگ یادآور صحنههای مقاومت تاریخی فلسطینیان بود که نشانهگذاری تاریخی داشت. سکانسهای پایانی فیلم و وداع یوکابد با موسی، به آب سپردن، از آب کشیدن و مجددا با ایمان به پناه خداوند سپردن او پایانی فوقالعاده برای این فیلم رقم زد. صحنهای که با قتل افسر فرعونی به پایان رسید و مهر گواهی بر وعده خداوند و آرامشی بر یوکابد بود.
✅ @asreiranian_ir
🔶 موسی کلیمالله بهترین فیلم سینمایی یک دهه اخیر سینمای ایران است و شاید در فهرست برترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران بتواند قرار بگیرد. نکته مهم موسی کلیم الله اقبال عمومی به آن است. اولین فیلمی بود که بلیتهایش به اتمام رسید و سانسهای فوق العاده آن نیز تماما به فروش میرسد. این اتفاق نمایانگر اهمیت و علاقه عموم مردم به سینمای دینی است.
🔷 بر خلاف تصویری که رسانههای بیگانه از مردم ایران نمایش میدهند، سالنی که برای تماشای فیلم موسی کلیمالله در سانس فوقالعاده به آن رفتم و از افراد متفاوتی در آن حضور داشتند، تماما مورد تشویق و تحصین مردم قرار گرفت و در گفتوشنودهای پایانی فیلم جز از تمجید آن چیزی نشنیدم.
🔶 تصمیم هوشمندانه حاتمیکیا و صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران ارائه فیلم سینمایی فصل صفر سریال برای معرفی آن باعث شده که بیصبرانه انتظار مجموعه تلویزیونی آن را بکشیم. به تصویر کشیدن شکاف نیل، تبدیل عصا به اژدها و امثال آن با این فرم و نمایش داستان رهایی و نجات مردم به واسطه نوزادی که در کاخ فرعون رشد میکند، از جمله دلایلی است که میتواند نوید یک سریال بسیار جذاب را بدهد.
✅ @asreiranian_ir
⭕️ امام عالم نو
🎙️ مصاحبه با حجت الاسلام لواسانی
✔️ بخش اول
▪️ با توجه به فرا رسیدن دهه ی فجر و و آغاز برنامه ی گفتگو های خبری تحلیلی عصر ایرانیان، به صحبت با حجت الاسلام والمسلمین لواسانی پرداختیم؛ وی که استاد دانشگاه، کنشگر سیاسی-اجتماعی و امام جمعه ی سابق شهر لواسان است، نکاتی را در مورد انقلاب اسلامی بیان کرده که بخش اول آن را می خوانیم:
▫️ مولفه های موثر در پیروزی و شکل گیری گفتمان انقلاب
🔶 بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض سلام و ادب و تحیت خدمت مخاطبان عصر ایرانیان. امیدوارم خداوند متعال بر توفیقات شما بیفزاید و خیر دنیا و آخرت را نصیب شما کند. به نظر من، نقطه شروع بحث، ارائه یک تعریف کلان از پدیده انقلاب اسلامی به مخاطبان و تبیین مولفه های موثر در پیروزی و شکل گیری گفتمان این انقلاب است؛ اولین مولفه این است که آنچه اتفاق افتاد، واقعا یک انقلاب به معنای واقعی کلمه و به تعبیر حضرت امام (ره)، یک نهضت بود.
🔷 با نگاهی به آن دوران، مشخص می شود که همه مردم ایران، اعم از زن و مرد، جوان و میانسال و پیر، در این نهضت حضور داشتند و در شهرها و روستاها به طور جدی فعالیت می کردند. این یکپارچگی و حضور همگانی، پدیده ای بسیار شگفت انگیز بود؛ مولفه دوم این است که این انقلاب، به معنای واقعی کلمه، یک انقلاب اسلامی بود. این که برخی از افراد پس از سال ها این انقلاب را انقلاب 57 می نامند، تحریفی تاریخی و واقعیتی انکار شده است.
🔶 انقلاب اسلامی بر پایه مبانی اسلام شکل گرفت و برخی به عمد می خواهند این جهت اسلامی را کمرنگ کرده و بپوشانند؛ چرا که اسلام انگیزه اصلی مردم برای این حرکت بود. من به یاد دارم، زمانی که بختیار، میتینگی در ورزشگاه امجدیه برگزار کرد، ما که جوان بودیم برای کنجکاوی به آنجا رفتیم. دیدن ماشین های شیک و جمعیت حاضر، کمی ما را نگران کرد. اما با فرا رسیدن تاسوعا و عاشورا، همه چیز تغییر کرد. مردم با شعارهای اسلامی، قرآنی و به نام سیدالشهدا وارد صحنه شدند. تظاهرات تاسوعا و عاشورا و سپس اربعین، بسیار عظیم و چشمگیر بود و همه چیز رنگ و بوی اسلام داشت. شعارهای مردم همه در راستای اصلاح امور و ظهور حضرت مهدی (عج) بود و هیچ نشانه ای از ملی گرایی که برخی تلاش می کردند آن را مطرح کنند، در میان مردم دیده نمی شد؛ مولفه سوم، و به نظر من بسیار مهم، این است که رهبر واقعی انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) بود.
🔷 مردم به امام اعتماد و اطمینان کامل داشتند و این مسئله، نقشی بسیار مهم در رهبری انقلاب ایفا کرد. کسانی که به عنوان رهبران انقلاب مطرح می شوند، یا زیر مجموعه امام بودند، مانند شهید مطهری و شهید بهشتی و مقام معظم رهبری، یا اصلا در صحنه نمود نداشتند. من در سال های 70 و 71 به دلیل انجام یک کار تاریخی، روزنامه های سال های 57 و 58 را مطالعه می کردم. برایم جالب بود که در این روزنامه ها، اسامی مختلفی مانند آقای شریعتمداری، بازرگان، سنجابی و… دیده می شد. اما برای ما که در صحنه حضور داشتیم، به جز اسم امام (ره)، هیچ نام دیگری نمود خارجی نداشت. واقعاً امام (ره) همه کاره بود و این مسئله بسیار مهم است که رهبری این قضیه بر عهده یک مرجع تقلید بود که مردم برای ادای دین به او پیوسته بودند. مردم نه تنها احکام فردی خود را از ایشان می گرفتند، بلکه در مسائل سیاسی هم از امام (ره) پیروی می کردند.
▪️ تحلیل و تبیین مولفههای اصلی انقلاب اسلامی ایران
🔶 در بررسی و تحلیل انقلاب اسلامی ایران، لازم است به چهار مولفه اساسی توجه گردد که در شکلگیری و تداوم این انقلاب نقش کلیدی داشتهاند
🔷 1. مولفه الهی و نقش خداوند متعال: نخستین و مهمترین مولفه، حاکمیت اراده الهی در این رخداد تاریخی است. همانگونه که برخی از اندیشمندان اشاره داشتهاند، این انقلاب نه صرفاً یک حرکت اجتماعی، بلکه جلوهای از قدرت و اراده خداوند بود. خداوند قلوب مردم را به سوی یک هدف مشترک، یعنی برچیده شدن رژیم پهلوی و پایان دادن به سلطه غرب، هدایت کرد. در این انقلاب، دست خداوند به وضوح نمایان بود و این امر، نه تنها در آغاز انقلاب، بلکه در طول تاریخ پس از آن نیز بارها مشاهده شده است. این باور به حاکمیت الهی، بنیان اساسی انقلاب را تشکیل میدهد
🔶 2. نقش محوری رهبری الهی: علاوه بر حاکمیت الهی، نقش رهبری الهی نیز در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی حائز اهمیت است. رهبری امام خمینی (ره) به عنوان شخصیتی الهی و برخوردار از کاریزما، توانست مردم را در مسیر انقلاب هدایت کند. این رهبری نه تنها در بسیج مردم بلکه در جهتدهی به اهداف و آرمانهای انقلاب نیز نقشی بیبدیل داشت.
✅ @asreiranian_ir
⭕️ امام عالم نو
🎙️ مصاحبه با حجت الاسلام لواسانی
✔️ بخش دوم
🔶 3.حضور فعال و هوشمندانه مردم: مولفه سوم، حضور و مشارکت گسترده مردم در انقلاب اسلامی است. این حضور، نه یک حضور تودهای و احساسی، بلکه حضوری هوشمندانه، عاقلانه، امیدوارانه و شجاعانه بود.این دیدگاه نشان میدهد که هیچ کاری بدون سرپرست و رها نیست.
▪️ مقایسه با سایر جریانها
🔶 جامعیت دیدگاه امام خمینی (ره) در نهضت آزادی، آیت الله کاشانی و مصدق دیده نمیشود. این جامعیت، اصل مرجعیت تقلید را به رهبری و ولایت فقیه تبدیل کرد. به نظر میرسد این جامعیت از دو جهت بسیار مهم بوده است: هم از جهت نظریه اسلامی که مطرح کرده و هم از جهت اینکه توانست در حکمرانی اسلامی متبلور شود. حتی پیش از امام، مباحثی در مورد اصل ولایت فقیه توسط شیخ مفید مطرح شده بود، اما امام آن را به اصل حکمرانی تبدیل کردند.
▪️ انقلاب اسلامی و ظهور عالم جدید
🔶 درباره دلایل پیروزی انقلاب اسلامی، عوامل اقتصادی مطرح میشود، اما مسئله اصلی، عدالت بود. عدالت در واقع چتری بود که سایر مطالبات مردم زیر آن قرار میگرفت. انقلاب اسلامی را نمیتوان با دستهبندیهای معمول شناخت؛ بلکه این انقلاب، عالم جدیدی را در برابر حاکمیت عالم تجدد به وجود آورد. امام، مشکل اصلی عالم مدرن را مبارزه بیهوده با خدا میدانستند، چرا که در این عالم، نفسانیت انسان حاکم است
🔷 انقلاب اسلامی در برابر حاکمیت کل عالم مدرن ایستاد و یک عالم جدید مبتنی بر بعثت پیامبر اکرم (ص) و ظهور امام زمان (عج) را مطرح کرد. این عالم جدید، مقتضیات جدیدی دارد و نیازمند علوم انسانی اسلامی است. در این عالم جدید، همه چیز (از جمله انسانها) تغییر میکند و معنای تازهای مییابد.
▪️ تحولات شخصیتی
🔶 شخصی قبل از انقلاب اسلامی به عنوان یک نمازگزار و اهل مطالعه شناخته میشد، پس از انقلاب اسلامی، دچار تحول شخصیتی شد؛ این فرد، که بعدها به شهید باقری مشهور شد، نمادی از تغییرات بنیادینی است که در اثر تغییر جهانبینی و ورود به دنیای جدید پس از انقلاب رخ داد؛ این تحول نشان میدهد که چگونه تغییر در نگرش و جهانبینی، میتواند منجر به دگرگونی اساسی در شخصیت افراد شود.
▪️ تبلور سیاسی انقلاب و اهمیت عدالت
🔷 انقلاب اسلامی در نظام جمهوری اسلامی تبلور پیدا کرد. در این نظام، عدالت به عنوان یکی از اصلیترین مؤلفهها و شاخصهای حکومت مطرح است. بر اساس این دیدگاه، اسلام در مرحله اجرا باید بر اساس عدالت پیادهسازی شود. رفتار امیرالمؤمنین (ع) در جریان سقیفه و شورای شش نفره بیان کننده ی همین مطلب است که ایشان با وجود امکان دستیابی به حکومت از طریق سیاستورزی، این کار را نکردند؛ زیرا عدالت، محور اصلی اسلام است. عدالت، کرامت انسانی، مشارکت مردمی، استقلال، آزادی و امنیت را به ارمغان میآورد. امنیت بدون عدالت به دیکتاتوری و آزادی بدون عدالت به بیبندوباری منجر میشود و بعثت پیامبر (ص) نیز با هدف برقراری عدالت بوده است.
▪️ مقایسه وضعیت عدالت قبل و بعد از انقلاب
🔶 با بررسی وضعیت عدالت قبل و بعد از انقلاب اسلامی به تفاوتهای چشمگیر در مناطق مختلف مانند لواسان، پی می بریم و متوجه می شویم که وضعیت عدالت در ایران پس از انقلاب به مراتب بهتر شده است. همچنین، در مقایسه با برخی کشورهای دیگر، وضعیت عدالت در ایران قابل قبولتر است. بنده بر این باور هستم که انقلاب اسلامی باید با حکومت امیرالمؤمنین (ع) مقایسه شود، نه با حکومت شاه یا دیگر کشورها. از این رو، دستیابی به وضعیت مطلوب عدالت، نیازمند تلاش و کوشش مستمر است.
✅ @asreiranian_ir
💬 پایان سیاست ورزی رمانتیک؟
▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان
▫️سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در
asre-iranian.ir
✅ @asreiranian_ir
یادداشت | پایان سیاست رمانتیک؟
✍️ محمد رضا طاهری
باسمه تعالی
▫️ تحولات پرشتاب در عرصه سیاست جهانی هم زاینده فرصت هایی واقعیاست و هم پدیدآورنده تهدیدهایی واقعی، و تنها با بهره گیری بدون درنگ و تعلل از فرصت هاست که می توان تهدیدات را از میان برد. سیاست خارجی رمانتیک که چشم بر واقعیات بسته است و در تخیلات خود گرفتار است، ئهایتاً به بن بست خواهد خورد، چرا که گرفتار خود تحریمی در بهره گیری از فرصتهای جهانی از یک سو و ظرفیتها و امکانات داخلی از سوی دیگر است.
🔶 آمریکامحوری در سیاست خارجی یکی از نمونه های تخیل گرایی است که هرچند در داستان برجام به سنگ واقعیت خورد، اما هنوزبه حیات خود ادامه می دهد. سفر آقای پزشکیان به روسیه و قرارداد با این کشور و سفرهای آقای عراقچی به کشورهای منطقه و از جمله افغانستان نشانه هایی از ترک برداشتن ستونی است که دلبستگی رمانتیک تام و تمام به آمریکا و غرب بر آن استوار است. آمریکا یکی از حدود دویست کشور در جهان است و البته کشور مهمی است. اما سیاست خارجی رمانتیک، واقعیت را قربانی تعلقات و منافع فردی و گروهی و تحلیل های نادرست می کند.
🔷 برای مثال در زمانی که روی کار آمدن ترامپ در آمریکا فرصت هاییواقعی برای دستگاه دیپلماسی برای تقویت و گسترش روابط با طیف وسیعی از کشورها پدید آورده است، همچنان بر طبل توخالی مذاکره با آمریکا به عنوان محور دیپلماسی خود می کوبد. واقعیت آن است که سیاست خارجی رمانتیک که مذاکره با آمریکا را حلال تمام مشکلات می داند، در تلاش برای انجام آن نیز به واقعیت ها بی توجه است و فرصتها را از دست می دهد.
🔶 به قدرت رسیدن یک دولت ناسیونالیست، زورگو، نژادپرست، و باج گیر که یک جنگ تعرفه ای را علیه کل جهان به راه انداخته است، فرصت مناسبی برای دستگاه سیاست خارجی ایران فراهم ساخته است تا به گسترش روابط با کشورهایی بپردازد که هدف زیاده خواهی ترامپ قرار گرفته اند. از این میان، مکزیک، امریکای مرکزی و جنوبی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. تقابل امریکا با همسایه جنوبی خود، فرصت گسترش روابط میان ایران و مکزیک را فراهم کرده است.
🔷 به سخن دیگر حتی اگر دستگاه سیاست خارجی گمان می کند که مذاکره با امریکا می تواند به حل مشکلات ایران کمک کند، باید تلاشی برای گسترش روابط خود با همه کشورهایی صورت دهد که در تقابل با سیاست های زیاده خواهانه ترامپ قرار دارند. این کشورها حتی اگر تمایل چندانی برای گسترش ارتباط با ایران نداشته باشند، خواهند توانست از برگ ایران در تقابل با امریکا استفاده کنند و این خود اهرمی برای سیاست خارجی ایران نیز بشمار می رود.
سیاست ورزی رمانتیک در نهایت ابتذال سیاست را به دنبال دارد و جدیت و خطیر بودن واقعیت را فراموش می کند. تردید و تسلیم یکی از پیامدهای ابتذال سیاست است.
🔶 در بکارگیری داشته های خود تردید می کند و به ناواقعیت ساخته شده در تخیل خود تسلیم می شود و میدان را با سستی وا می گذارد. بدین سان نه تنها واقعیات عرصه جهانی را مورد غفلت قرار می دهد که واقعیات، امکانات، ظرفیت ها و فرصتهای داخلی را نیز نادیده می گیرد. رفع تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران زمانی به گشایش و حل مشکلات می انجامد که زمامداران خود را از بهره گیری از امکانات و سرمایه های بی نظیر داخلی تحریم نکرده باشند. از این رو نخستین گام برای رهایی تحریم های آمریکا، برداشتن تحریم هایی است که ما خود با سیاست ورزی های تخیلی و رمانتیک بر امکانات و توانمندی های خود اعمال کرده ایم.
✅ @asreiranian_ir
💬 امتداد اندیشه ی انقلاب
▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان
▫️چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در
asre-iranian.ir
✅ @asreiranian_ir
💬 ایران، بسیار قدرتمند است
▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان
▫️پنج شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در
asre-iranian.ir
✅ @asreiranian_ir