eitaa logo
عصر ایرانیان
729 دنبال‌کننده
274 عکس
11 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💬 ملت ایران مزدوران آمریکا را لگد مال خواهند کرد ▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان ▫️دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳ ▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در asre-iranian.ir@asreiranian_ir
💬 وکیل مدافع گرانی ▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان ▫️سه شنبه ۴ دی ۱۴۰۳ ▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در asre-iranian.ir@asreiranian_ir
⭕یک شوخی فلج کننده ✍️دکتر محمدرضا طاهری 🔸شاید باور نکنید، اما افرادی هستند که عملاً اتکا به ظرفیت های مردمی را شوخی می دانند. اما در حقیقت چنین دیدگاهی یک شوخی است، آنهم از نوع فلج کننده. آقای جهانگیری، معاون اول دولت روحانی، طی مصاحبه ای بیان داشته است که این برنامه‌های توسعه شوخی است. 🔹 اولین سازوکار رشد ۸ درصد این است که ۲۰۰ میلیارد دلار پول برای سرمایه‌گذاری داشته ‌باشید. وی همچنین معتقد است از آنجا که جلیلی تا به حال یک کارخانه نساخته است، نمی تواند از رشد 8 درصد سخن بگوید. 🔸مشکل در شخص آقای جهانگیری نیست، مشکل در گفتمانی است که وی نمایندگی می کند و سال هاست که بر مملکت حاکم است. از قضا در همین روزها آقای مصباحی نیز خبر داد که مردم 70 میلیارد دلار ارز و طلا ذخیره دارند. اما اساسا بحث عدد و رقم مطرح نیست. 🔹 اختلاف در امکان و عدم امکان رشد 8 درصدی، یک اختلاف گفتمانی است. گفتمان فن سالارانه آقای جهانگیری پر است از ایرادات نرم افزاری. یکی از مهمترین آنها ناتوانی در بکارگیری ظرفیت های مردمی است. حتی اگر فرض شود که وجود تحریم ها می تواند مانعی در سرمایه گذاری خارجی ایجاد کند، چرا سرمایه های داخلی مورد غفلت گفتمانی قرار می گیرد؟ کمک های میلیاردی مردم به غزه و لبنان در همین روزهای سخت، نمونه روشنی از بسیج ظرفیت های مردمی برای کمک به دیگر کشورها است، 🔸چرا از چنین ظرفیت هایی برای حل مشکلات کشور خودمان ایران استفاده نمی شود؟ پاسخ در همان ایراد نرم افزاری گفتمان فن سالارانه است. فن سالاری اساسا مردم را به رسمیت نمی شناسد تا بتواند از توانمندی های آن بهره مند شود. فن سالاری در ذات خود یک گفتمان استبدادی است و در واقع آنچه به شوخی می گیرد جمهوریت است نه برنامه های توسعه. مبنای انسان شناختی گفتمان فن سالاری، فردگرایی نفع محور است در برابر مردم گرایی فضیلت محور که گفتمان عدالت بر آن تکیه دارد. 🔹در بیانات روز یکشنبه رهبر انقلاب به دو راهبرد آمریکایی استبداد و هرج و مرج اشاره شد. استبداد و هرج و مرج در واقع دو روی یک سکه و هر دو دشمن جمهوریت هستند. استبداد به بیگانه تکیه دارد و نگاهش به بیرون است. در وضعیت هرج و مرج نیز اساسا جامعه ای وجود ندارد که بتوان بر ظرفیت های آن تکیه کرد. از اینروست که هم استبداد به هرج و مرج می انجامد و هم هرج و مرج زمینه استبداد را فراهم می کند. گفتمان فن سالاری نیز با مردم زدایی موجبات استبداد را فراهم می کند. دال مرکزی گفتمان فن سالاری عدد است نه عدالت. از اینروست که گفته می شود اولین سازوکار رشد ۸ درصد این است که ۲۰۰ میلیارد دلار پول برای سرمایه‌گذاری داشته ‌باشید. اما در حقیقت اولین سازوکار رشد هشت درصدی یک اصلاح گفتمانی است که این نگاه مکانیکی را که باید کارخانه را شناخت تا رشد هشت درصدی را فهم کرد، کنار گذاشته و به این بینش ملتزم شود که اولین سازوکار رشد هشت درصدی شناخت مردم و باور به ظرفیت های مردمی است. 🔸گفتمان عدالت محور معتقد است که بنا بر فرمان الهی عدالت با مشارکت مردم محقق می شود. و از آنجا که فرامین الهی منطبق با فطرت انسانی است، انسان ها فطرتا به فضیلت اجتماعی عدالت تمایل دارند و موجوداتی نیستند که صرفاً به دنبال نفع شخصی خود باشند. 🔹 فردگرایی نفع انگار که مبنای انسان شناختی گفتمان فن سالاری و اقتصاد لیبرالی است و متاسفانه در رویکردهای فرهنگی ما نیز نفوذ کرده است، یکی از مهمترین دلایل کاهش اعتماد عمومی به دولت است که در نرخ پایین مشارکت انتخاباتی نیز بروز یافته است. گفتمان فن سالار گرفتار تحلیل های فلج کننده است و اساسا نمی تواند حرکت های عظیم مردمی را درک کند تا بتواند برای آن برنامه ای داشته باشد. 🔸مادامیکه این گفتمان حاکم باشد، فاصله میان دولت و مردم روز به روز افزایش می یابد، اعتماد عمومی کاهش می یابد و اتکای دولت به خارج بیشتر می شود و مشروعیت آن کمتر. این مسیر یا به استبداد می رسد یا هرج و مرج که فرجام نهایی آن سلطه خارجی است. تنها راه نجات، حرکت به سوی گفتمان عدالت محور است که نه تنها رشد اقتصادی هشت درصد را تضمین می کند، که رشد همه جانبه اجتماعی سیاسی، و فرهنگی را محقق خواهد ساخت. ✅ @asreiranian_ir
📷عکس نوشت تیتر یک؛ وکیل مدافع گرانی ✅ @asreiranian_ir
⭕️گزارش | اقدام ناقص ارزی 🔸سقف قیمت ارز در بازار نیما در ادامه روند افزایشی قیمت ارز در سامانه نیما از شنبه 24 آذر برداشته شد. همتی وزیر اقتصاد در چند ماه گذشته بارها اظهار کرده است که ارز باید تک نرخی شود و افزایش قیمت ارز در نیما اثری بر بازار غیررسمی و تورم نخواهد داشت. رئیس کل بانک مرکزی در 10 مهر در صحن علنی مجلس بیان کرد «نرخ ارز در سامانه نیما از 41 هزار تومان در ابتدای سال به 47 هزار تومان رسیده است و به دلیل نگرانی از نرخ تورم نمی‌توان نرخ نیما را بالاتر برد.» 🔹وزیر اقتصاد در 21 مهرماه علیه رئیس کل بانک مرکزی موضع گرفت و اظهار کرد: «یک عده می‌گویند اگر نرخ نیما را بالا ببریم تورم ایجاد می‌شود . به نظر بنده اصلاً اینطور نیست، خود من به یاد دارم در اردیبهشت سال 1400 دلار نیما و بازار آزاد را یکی کردیم و با همه فشارها این اتفاق افتاد. در اردیبهشت آن سال اختلاف بین نیما و بازار آزاد اختلاف بین 2 تا 5 درصد بود و نرخ تورم تغییری نکرد.» همتی در 11 آذرماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: «نظر شخصی بنده این بود که دلار نیمایی یکباره بالا رود. نظر بانک مرکزی این است که دلار نیمایی به تدریج بالا رود.» 🔶طیب‌نیا نیز در تیرماه با زیرسؤال بردن قیمت‌گذاری دستور در بازار ارز، خبر از برداشتن این محدودیت در دولت چهاردهم می‌داد. در نهایت شاهد افزایش قیمت ارز و برداشتن سقف قیمت ارز در نیما بودیم. برای بررسی نتایج این تصمیم نیاز است توصیف صحیح از بازار ارز انجام شود. بازار ارز به یک بازار چند پاره تبدیل شده است که ثبات نرخ ارز در گروی تعادل تمام بخش‌ها می‌باشد. بازار غیررسمی یکی از این بخش‌ها است. «ارز حاصل از صادرات غیرقانونی کالا همچون قاچاق سوخت»، «ارز حاصل از ورود گردشگران خارجی» و «بخشی از ارز حاصل از صادرات» عرضه‌کنندگان اصلی در بازار غیررسمی هستند. 🔹 «تقاضاهای نامشروع در بازار ارز همچون قاچاق و خروج سرمایه»، «تقاضاهای مشروع که در ساختار رسمی دیده نشدند مثل ارز مورد نیاز اتباع افغانستانی، ارز برای گردشگری و زیارت» و «بخشی از ارز برای واردات قانونی» مهمترین تقاضاکنندگان ارز در بازار غیررسمی هستند. 🔸به دلیل اینگه سیاستگذار معتقد بود عمده حجم بازار غیررسمی مربوط به صادرکنندگان و واردکنندگان است و اختلاف قیمت بین بازار غیررسمی و بازار رسمی انگیزه حضور صادرکنندگان بود؛ تصمیم گرفت که با برداشتن سقف قیمت ارز در بازار نیما، این انگیزه از بین ببرد تا حجم بازار غیررسمی کاهش یابد. ولی آیا بدون حضور صادرکنندگان و واردکنندگان قانونی کشور، تعادل در بازار غیررسمی برقرار می‌شود؟ ▫️مطالعه کامل متن در سایت عصر ایرانیان: https://asre-iranian.ir/Newspaper/item/187088@asreiranian_ir
🌐 گزارش | اقدام ناقص ✅ @asreiranian_ir
12.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞️ویدئو نوشت تیتر یک؛ وکیل مدافع گرانی ✅ @asreiranian_ir
💬 ارزش والای زن ▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان ▫️چهارشنبه ۵ دی ۱۴۰۳ ▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در asre-iranian.ir@asreiranian_ir
💬 نقاب افتاد ▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان ▫️پنج شنبه ۵ دی ۱۴۰۳ ▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در asre-iranian.ir@asreiranian_ir
⭕درباره عدالت (بخش اول؛ ضرورت نظریه) ✍️محمدرضا طاهری 🔹یکی از راههایی که می توان اولویت های مردم را در جامعه فهم کرد، گفتگوهایی است که در اماکن عمومی رخ می دهد. در یکی از سفرها، بحثی در میان همسفران داخل کوپه آغاز شد که بهانه آن تبلیغات شهر لوازم خانگی بود. 🔸یکی از مسافران این سئوال را مطرح کرد که آیا درست است که یک یا چند سرمایه دار کلان چنین فروشگاه بزرگی تأسیس کنند و موجب ضرر به کاسب های خرد شوند؟ بحث سپس به مالیات کشیده شد و این قانون مورد انتقاد قرار گرفت که چرا فردی که تلاش کرده و سود و ثروت بیشتری بدست آورده است باید مالیات بیشتری بپردازد. آیا چنین سیاستی به کاهش انگیزه برای کار و تلاش بیشتر منجر نمی شود؟ چنین مسأله ای درباره قانون اخیر حجاب نیز مطرح است: ایا عادلانه است که فرضا راننده تاکسی را به خاطر جرم مسافر مجازات کرد؟ 🔹وقتی چنین پرسش هایی مطرح می شود، دقیقاً چه اتفاقی افتاده است؟ آیا می دانیم عدالت چیست و بر اساس یک نظریه عدالت حکم می کنیم که برای مثال تأسیس فروشگاههای کلان یا مالیات بر سود و تلاش بیشتر ناعادلانه است؟ یا بر اساس یک درک شهودی به ناعادلانه بودن آن حکم می کنیم؟ 🔸آمارتیا سن، اقتصاددان و فیلسوف برنده جایزه نوبل، معتقد است که فلاسفه سیاسی باید این سوال کلان را که جامعه عادلانه چگونه جامعه ای است، کنار بگذارند. وی در برابر نظریه عدالت جان رالز که به دنبال توصیف جامعه عادلانه بود و عدالت را نخستین فضیلت ساختارهای بنیادین جامعه می دانست، معتقد بود باید به دنبال کاهش بی عدالتی ها بود و به جای تکیه بر ساختارها بر افزایش توانمندی های افراد تمرکز کرد. 🔹 مثلا اگر یک پدر نسبت به فرزندش پرخاشگر است، نیازی به تغییر نهاد خانواده نیست، بلکه صرفاً باید توانمندی های پدر را افزایش داد. اما پرسشی که مطرح می شود آن است که آیا بدون وجود نظریه ای درباره عدالت می توان بی عدالتی ها را تشخیص داد؟ پاسخ به طور اجمالی مثبت است. انسان ها درک شهودی نسبت به ظلم دارند. در واقع وقتی می بینند که فرضاً کارفرما دستمزد بسیار ناچیزی به کارگر می دهد و حال آنکه خودش سودهای بسیار کلان می برد، متوجه می شوند که یک جای کار ایراد دارد. اما شهودات عموماً سلبی هستند و به ما نمی گویند که دستمزد عادلانه چقدر است. 🔸در چنین وضعیت امارتیا سن می گوید به جای تلاش برای تبیین نظریه دستمزد عادلانه، برای بهبود وضعیت کارگر تلاش کنیم و در حقیقت به جای تغییر در نهاد کار، کردارهای کارفرما و توانمندی های کارگر را بهبود ببخشیم. از همین رو آمارتیا سن کتاب خود را ایده عدالت نام می دهد و از مفهوم نظریه استفاده نمی کند. اما مشکلی که این ایده عدالت با آن مواجه است، مدخلیت اجتماع در شهودات است. برای مثال دوران هایی وجود داشته است که تبعیض نژادی موافق شهودات افراد یک جامعه بوده است. لذا در فقدان یک نظریه عدالت، اساساً ظلمی تشخیص داده نمی شده است که برای کاهش آن اقدامی صورت گیرد. و یا اساساً امری منطبق با عدالت را به دلیل گسترش انحرافات ظلم تلقی می کرده است. 🔹نظریه عدالت رالز این مزیت را نسبت به ایده عدالت آمارتیا سن دارد که با ایده تعادل تأملی، رفت و برگشتی میان شهودات و اصول عدالت برقرار می کند، به این امید که میزان خطا و اشتباه هر دو سو کاهش یابد. البته میزان توفیق آن محل بحث است، اما در هر حال متوجه این نکته بنیانی بوده است که تکیه صرف بر شهودات کفایت نمی کند. از اینرو به نظر می رسد که حتی اگر هدف کاهش ظلم باشد، برای اصلاح شهودات دستکاری شده توسط اجتماع، نظریه ای درباره عدالت ضرورت دارد... ✅ @asreiranian_ir
⭕ تربیت اموی سم زیست سیاسی جریان انقلابی! ✍️علی ریاحی پور 🔸امروز در کشور جریان و افرادی در پی آنند که با ترویج، تبلیغ و بت سازی از برخی انگاره ها و اشخاص و... جماعتی تخدیر شده، حرف گوش کن، مطیع و رام خویش را دور خود جمع کنند و مُشتی حلقه به گوش سیاسی را تربیت کنند. کسانی که قوه تحلیلی خود را تعطیل کرده و ذهن و قلب خود را در اختیار دیگران قرار داده اند و از مجرای اشخاص به شاخص ها می‌رسند و نه از شاخص ها به اشخاص. کسانی که پشت هر جمله ای که می شنوند علامت سوال نگذاشته، بلکه مشت های خود را گره کرده آماده تکبیر اند و صفحه تایپ گوشی خود را بدست گرفته اند که توئیت بزنند! 🔸حماقت و جهالت از سر و روی اینان می بارد. این افراد آینده سیاسی و بود و نبود خود را در چشم و گوش خویش بستن می بینند، این اشخاص اگر جیب شان پُر شود دهانشان بسته می‌شود. هر کجا باد بوزد آنجا می ایستند و خوش رقصی می کنند. چه فرقی می‌کند، روزی با وفاقی ها و روزی با نفاقی ها! روزی با قرمزها و روزی با آبی ها! این زیست سیاسی و تربیتی کجا تئوریزه و ساخت یابی می‌شود! چرا روز به روز تعداد این حمال های سیاسی بیشتر می‌شود! چرا تاکتیسن ها و پروژه بگیر ها جای تئورسین ها و متفکرین اصیل انقلاب اسلامی را گرفته اند! آیا این این مدل تربیت انسان سیاسی فرقی با مدل غیرتوحیدی و قدرت طلبانه اموی دارد؟ رهبر انقلاب در سخنرانی 15 رمضان سال 69 خود نمونه ای کوچک از حال و هوای زیست سیاسی اموی را با مثالی زیبا بیان می‌کنند. مثالی که امروزه شبیه آن را به کثرت می‌توان یافت و ردیابی کرد. بخوانید. 🔸«جاحظ یا شاید ابوالفرج اصفهانى نقل میکند که معاویه داشت در مکّه در دوران خلافتش با اسب میرفت، یکى از رجال آن روز هم در کنار او بود، با هم میرفتند. معاویه سرگرم صحبت بود با آن شخص؛ پشت سر اینها هم عدّه‌‌اى مى‌‌آمدند. معاویه داشت نقل میکرد که بله، در جاهلیّت اینجا این‌‌‌‌جورى بود، آن‌‌‌‌جورى بود، پدر من ابوسفیان چنین کرد، چنان کرد؛ مفاخر اموى جاهلى خودش را داشت نقل میکرد. بچّه‌‌ها بازى میکردند، ظاهراً سنگ مى‌‌انداختند، یک سنگى خورد به پیشانى این کسى که کنار معاویه اسب میراند و حرکت میکرد؛ و خون جارى شد. او هیچ چیزی نگفت و حرف معاویه را قطع نکرد و تحمّل کرد. خون ریخت روى صورت و روى محاسنش. معاویه همین‌‌ طور که سرگرم صحبت بود، ناگهان برگشت طرف او دید عجب! خون روى صورت او است. گفت: خون میریزد از پیشانى تو! آن طرف در جواب معاویه گفت: خون؟ از صورت من؟ کو؟ کجا؟ وانمود کرد که خوردن این سنگ و مجروح شدن پیشانى و ریختن خون را نفهمیده، از بس مجذوب صحبت معاویه بوده! معاویه گفت عجب، تو نفهمیدى سنگ خورده به پیشانى‌‌ات؟ گفت: نه، من نفهمیدم. دست زد، گفت: عجب! خون! بعد قسم خورد به جان معاویه یا به مقدّسات، که من تا وقتى تو نگفتى، شیرینىِ کلام تو نگذاشت که بفهمم! معاویه گفت: عجب! بعد پرسید سهم تو، عطیّه‌‌ی تو در بیت‌‌المال چقدر است؟ گفت: مثلاً فلان قدر؛ گفت: عجب، به تو ظلم کردند؛ این را باید سه برابر کنند. این فرهنگ حاکم بر دستگاه حکومت است!» 🔸وضعیت فعلی عاقبت خوبی را نتیجه نخواهد داد. ما امروز عمیقا به انسان های متفکر و دارای تحلیل نیاز داریم. انسان هایی که اسیر و هضم کلیشه ها نشده باشند، کسانی که تفکر آزادانه را بر تعبد اسیرانه ترجیح می‌دهند و خود را از قید و بند تعلق خاطر به این و آن رهانیده اند و مبتنی بر آرمان‌های انقلاب اسلامی و منویات امامین انقلاب، اتخاذ موضع و انتخاب مسیر می کنند. جریان تحجر متعبدانه و جریان مدعی عقلانیت سیاسی و انقلابی هر دو لبه یک قیچی اند و در پی اخته کردن کنشگر فعال انقلابی حاضر در صحنه اند و هر اراده ای غیر از اراده خود را بر نمی‌تابند و تحمل نمی‌کنند. 🔸این دو جریان امروز شدیدا احساس خطر کرده اند، می‌ترسند از نسلی که دیگر مثل گذشته چشمانش منتظر تکان خوردن دو لب مبارک فلان شخصیت نیست و برای خودش اصالت و هویت قائل است و به تکلیف خود عمل خواهد کرد. امروز این جریان اگر احساس کند که تصمیمی قرار است به زور قدرت و ثروت بر او تحمیل شود محکم مقابل او می ایستد. اتفاقی که نمونه آن را در دور اول انتخابات ریاست جمهوری امسال دیدیم. جایی که کل امکانات و رسانه ها و سلبریتی های مذهبی از مداح ها و سخنرانان و... را بخط کردند تا گزینه ای را حقنه کنند بر جریان انقلابی، اما بدنه و نسل جدید جریان انقلابی مقابل آنان ایستاد و اراده خود را چیرگی داد. این مسیر باید با قوت و قدرت روز افزون ادامه پیدا کند و نگذاشت که تربیت اموی جایگزین تربیت مکتبی و علوی شود. ✅ @asreiranian_ir
⭕اهمیت میترینگ در رفع ناترازی ✍️نصرالله پژمانفر - رئیس کمیسیون اصل نود مجلس: 🔹کمیسیون اصل نود مجلس با حضور وزیر نفت و معاونین و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد و به بررسی آخرین وضعیت ایثارگران مرتبط با بند «و» ماده (۴۴) قانون برنامه پنجم و بند «د» تبصره (۲۰) قانون بودجه ۱۴۰۰ و سنوات بعدی پرداخت، در این جلسه پرداخت حق بیمه تعدادی از ایثارگران شرکتی وزارت نفت پیش از قانون تبدیل وضعیت مصوب سال ۱۴۰۰ توسط سازمان تأمین اجتماعی انجام می‌شد اما با ابلاغ این قانون این افراد به صورت رسمی وارد شرکت نفت شدند. 🔸برخی از این افراد طی چند سال اخیر بازنشسته شده و برای دریافت حقوق بازنشستگی و خدمات درمانی دچار مشکل شدند چرا که از یک سو سازمان تأمین اجتماعی به دلیل اینکه پرداختی آنها پس از سال ۱۴۰۰ به این سازمان صورت نمی‌گرفت از بار مسئولیت شانه خالی کرده و تعهدی را در قبال آنها نمی‌پذیرد از سوی دیگر سازمان بازنشستگی شرکت نفت نیز در پرداختی‌های خود بین افراد که سال‌ها بیمه پرداخت کرده و این افراد که طی دو یا سه سال اخیر به این صندوق پیوسته‌اند تفاوت قائل و بیان می‌کرد که حقوق کامل به آنها تعلق نمی‌گیرد که این امر سبب معطل شدن این بازنشستگان برای پرداخت حقوقشان شد. 🔹از این رو کمیسیون اصل نود مقرر کرد تا بین دو سازمان بازنشستگی شرکت نفت و تأمین اجتماعی در بازه زمانی دو هفته آینده جلسه‌ای تشکیل و تا پایان ماه جاری پرداختی بازنشستگان ایثارگر وزارت نفت تعیین تکلیف شود. افزایش مصرف بخش گرمایش خانگی و تجاری به دلیل برودت هوا منجر شد تا در صنایعی که گاز را به صورت خوراک و سوخت مصرف می‌کنند دچار مشکل شوند، از سوی دیگر دولت تلاش کرد تا در حوزه مصرف گاز خانگی مشکلی ایجاد نشود که این امر باعث شد تا علاوه بر صنایع به نیروگاه‌ها نیز به اندازه کافی گازرسانی انجام نشود که همین امر موجب شکل‌گیری وضعیت فعلی شد. 🔸مسئله سوخت گاز باید به شکل جامع مورد توجه قرار گیرد چرا که ممکن است خطا در تحلیل داشته باشیم، مصرف گاز با افزایش سرما به میزان ۲۵ مترمکعب به ازای هر درجه افزایش می‌یابد، همان طور که در سال جاری با افزایش ۴ درجه برودت، گاز مصرفی در طی ۶۰ روز حدوداً به میزان ۱۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت که باعث ایجاد مشکل در تحویل بخشی از گاز به نیروگاه‌ها شد و به همین دلیل تلاش شد تا این سوخت با نفت گاز جبران شود که خود این امر نیز باعث فشار به مخازن نفت گاز شد. 🔹هدر رفت‌های حوزه گاز نیز موجب ایجاد ناترازی در این حوزه است، روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز فلر سوزانده می‌شود که با جمع‌آوری این گازها می‌توانیم فقط از محل صرفه جویی گازوئیل حجم قابل توجهی معادل ۶ میلیارد دلار در سال از این موضوع به بهره‌برداری و سودآوری برسیم، در این خصوص نیز تکلیف قانونی وجود دارد و در جلسه کمیسیون نیز درخواست گزارش نسبت به جمع‌آوری این گاز انجام و همچنین مقرر شد تا کمیسیون نیز ازطرح‌های جمع آوری گازهای مشعل در استان خوزستان از جمله پتروشیمی مارون و بیدبلند بازدید داشته و شاهد پیشرفت در این زمینه باشیم و شرکت ملی نفت متعهد شد تا پنج ماه آینده میزان ۲۰ میلیون متر مکعب روزانه به ظرفیت جمع‌آوری گاز مشعل اضافه کند. 🔸برای رفع ناترازی حوزه گاز با ایجاد پشتوانه طرح‌های بهینه سازی مصرف، حسابی تحت عنوان «حساب بهینه سازی» ایجاد شد و برای تأمین منابع آن به شرکت ملی نفت و گاز تکلیف شد که در سال ۱۴۰۲ عددی معادل ۲۴ همت از سود سالیانه خود را به این حساب واریز کند 🔹از طرف دیگر نیز قانونگذار پیش‌بینی کرده بود تا در صورت عدم جمع‌آوری و سوخت گاز فلر جریمه معادل ۸ همت نیز به این حساب واریز شود که در صورت تحقق این موارد در سال ۱۴۰۲ شاهد موجودی ۳۲ هزار میلیارد تومانی در این حساب بودیم که متأسفانه تاکنون تنها ۶ همت واریز شده است در صورتی که اگر این روند به درستی انجام می‌پذیرفت در سال جاری نیز با واریز مبلغ مورد نظر موجودی این حساب به ۵۰ همت می‌رسید و از این حساب می‌توانستیم برای ضمانت بازپرداخت طرح‌های بهینه سازی مصرف از جمله تعویض بخاری‌های منازل و عایق‌بندی پنجره‌ها و سایر موارد که منجر به بهینه سازی و جلوگیری از هدررفت سوخت می‌شد، بهره‌مند شویم. 🔸در موضوع ذخیره‌سازی گاز طبیعی این روند باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که تا پایان برنامه هفتم ۱۲۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به صورت روزانه ذخیره سازی شود که متأسفانه این برنامه نیز به کندی پیش می‌رود. ✅ @asreiranian_ir
💬 بازی نخ نما: سناریوی بن بست ▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان ▫️شنبه ۸ دی ۱۴۰۳ ▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در asre-iranian.ir@asreiranian_ir
عصر ایرانیان
💬 بازی نخ نما: سناریوی بن بست ▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان ▫️شنبه ۸ دی ۱۴۰۳ ▪️مشاهده نسخه کام
⭕مذاکره یا معامله ✍️محمدرضا طاهری 🔹وزیر محترم امور خارجه هفته گذشته اعلام کرد که ما آماده ورود به مذاکرات شرافتمندانه بر اساس احترام و منافع متقابل هستیم. وزیر خارجه بودن هم گاهی اوقات حقیقتاً دشوار است؛ چگونه می توان چهره سران کشورهای اروپایی و بویژه ترامپ را در ذهن مجسم کرد و از مذاکره شرافتمندانه و احترام و منافع متقابل سخن گفت، آن هم با جدیت تمام! از زمان پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، تصویر و ایماژی از وی در داخل کشور به عنوان رئیس جمهوری اهل معامله ساخته، پرداخته و بازنمایی شده است که با وی می توان مشکلات ایران و آمریکا را حل و فصل کرد. بیایید فرض کنیم که این تصویر درست است. 🔸 اما آیا سکانداران سیاست خارجی فرق میان میان مذاکره و معامله را نمی دانند؟ حال آنکه فاصله میان این دو کلمه خیلی زیاد است. آقای عراقچی قطعا بهتر اطلاع دارند که حتی میان اروپائی ها و خود آمریکائی ها هم کسی باور ندارد که ترامپ اهل مذاکره باشد، آنهم از نوع شرافتمندانه اش. 🔹پس بهتر است جناب وزیر خارجه تعارفات دیپلماتیک را مانند ترامپ کنار بگذارد و صریحا بگوید که آماده معامله هستیم، و بهتر است واژه شرافتمندانه را هم حذف کند، چرا که این واژه جایی در قاموس دولت های اروپایی و آمریکا ندارد و شاهد آن، حمایت مالی و تسلیحاتی از نسل کشی نماینده و نیروی نیابتی شان در خاورمیانه است که به گفته آقای پزشکیان، چکیده جنایات و فجایع تمام تاریخ بشریت را در فلسطین مرتکب شده است. 🔸چنین صراحت و شفافیتی نخستین گام در واقع گرایی مورد نظر مدافعان معامله است. گام دوم آن است که بیان شود قرار است معامله بر سر چه چیزی انجام شود؟ پس از انجام مو به موی برجامی که ترامپ پاره کرد، آیا تعهد دیگری باقی مانده است که ایران انجام نداده باشد؟ داشته هایی که قرار است ایران به معامله بگذارد چیست؟ 🔹واقع گرایی یک جنبه دیگر نیز دارد که فراموش شده است. احتمالاً همه به خاطر دارند زمانی که طرح نور جایگزین گشت ارشاد شد، اکثر قریب به اتفاق نخبگان فکری و سیاسی به درستی بیان داشتند که چرا از شکست گشت ارشاد و خساراتی که به بار آورد درس عبرت نمی گیرید و دوباره همان مسیر را ادامه می دهید. 🔸اما با کمال شگفتی همان اکثریت قریب به اتفاق، پس از تجربه شکست برجام، یکصدا بر تکرار آن مسیر اشتباه اصرار دارند و به دنبال یک معامله دیگر هستند. چنین تضاد فکری قابل فهم نیست. استدلال بیان شده نیز مشابه استدلال طرفداران طرح نور است: چاره دیگری نداریم. 🔹این بی چاره بودن ناشی از نداشتن گفتمان صحیحی است که بر اساس آن راهبردها، سیاست ها و برنامه های سیاست خارجی تنظیم شود. گویا از سه اصل عزت، حکمت و مصلحت، فقط مصلحت، آن هم در نازل ترین شکلش مورد توجه قرار می گیرد. 🔸حقیقت آن است که آنچه مذاکره شرافتمندانه خوانده می شود، نه مذاکره است و نه شرافتمندانه. حتی معامله هم نیست؛ قمار است، قماری که از همین حالا می توان باخت بزرگ آن را پیش بینی کرد. ✅ @asreiranian_ir