eitaa logo
عصر ایرانیان
486 دنبال‌کننده
80 عکس
1 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💬 کاخ سفید وثیقه شد! ▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان ▫️یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ ▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در asre-iranian.ir@asreiranian_ir
عصر ایرانیان
💬 کاخ سفید وثیقه شد! ▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان ▫️یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ ▪️مشاهده نسخه کامل روزن
⭕نظریه جغرافیای اقتصادی جدید ▫️بخش اول بازار, پیشرفت منطقه‌ای, تجمع, توسعه منطقه‌ای, جغرافیای اقتصادی جدید, عدالت منطقه‌ای, علیت تجمعی, نابرابری منطقه‌ای, هسته-پیرامون مقدمه رویکردهای نئوکلاسیکی در گذشته، فضاها را همگن فرض کرده و تحرک عوامل تولید را آنی و بدون هزینه لحاظ می‌کرد. در مواردی نیز که به دلیل عدم تطابق این فروض با واقعیت، مجبور به در نظر گرفتن تمایز مناطق شدند به واسطه تحلیل‌ تعادلی بازار آزاد معتقد شدند که نابرابری‌های بین مناطق، استمرار نخواهد داشت ‏(هیگینز و ساویه، ۱۳۸۸، صص 15-18). این در حالی است که یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های تاریخ اقتصادی، وجود تفاوت‌های بزرگ در توزیع فضایی ثروت و جمعیت است. در یک دوره تاریخی خاص، فعالیت‌های اقتصادی در تعداد محدودی از مناطق متمرکز می‌شوند که «هسته» یک تمدن را تشکیل می‌دهند، در حالی که سایر مناطق، دچار رکود یا حتی پسرفت می‌شوند و این مناطق به عنوان «پیرامون» شناخته می‌شوند. به عبارت دیگر، توسعه اقتصادی، نابرابر است، در نتیجه منجر به ایجاد یک (یا چند) الگو با ساختار هسته – پیرامون (CP) می‌شود. در دهه 1950، چندین نظریه‌پرداز، اصلی را مطرح کردند که به آن‌ها اجازه می‌داد تا زیربنای توسعه منطقه‌ای نابرابر را کشف کنند: علیت دایره‌ای یا تجمعی ‏(Combes et al., 2008, p. 130). میردال، علیت دایره‌ای را به این صورت توضیح می‌دهد که یک سیستم اجتماعی، تمایلی به سمت پایداری خودکار ندارد و یک تغییر اولیه (شوک) در یک جهت، موجب تغییرات بیشتری، همسو با همان تغییر اولیه می‌شود به نحوی که به یک نقطه تعادل پایدار، همگرا نمی‌شود بلکه اثر شوک اولیه، مدام شدیدتر می‌شود ‏(Myrdal, 1957, p. 13). این نظریه، زمینه‌ساز پایه‌گذاری نظریه «جغرافیای اقتصادی جدید» در سال 1991 توسط کروگمن، برنده جایزه نوبل 2008، شد که در آن، تجمع و انباشتگی صنایع در یک منطقه جغرافیایی خاص و شکل‌گیری نابرابری منطقه‌ای را بر اساس یک علیت تجمعی توضیح می‌داد: «تولیدات صنعتی، تمایل به تجمع در منطقه‌ای دارند که بازار بزرگی وجود داشته باشد، اما بازار، در جایی بزرگ است که تولیدات صنعتی در آنجا تجمع کرده باشند!» ‏(Krugman, 1991) هرچند کروگمن، را می‌توان پایه‌گذار نظریه جغرافیای اقتصادی جدید دانست اما تحقیقات وی، بعدا با موجی از تحقیقات تئوری و تجربی در زمینه جغرافیای اقتصادی جدید تکمیل شد. در این یادداشت، پس از مقدمه، مباحث زیر ارائه خواهد شد: 1. مفروضات مدل هسته-پیرامون 2. نیروهای تجمع و ضدتجمع بازار 3. تجمع فاجعه‌آمیز 4. جمع‌بندی. ۱ مفروضات مدل هسته-پیرامون هرچند در نظریه جغرافیای اقتصادی جدید، مدل‌های متعددی ارائه شده است اما نسخه‌ای از مدل هسته-پیرامون که در اینجا ارائه می‌کنیم نسخه‌ ارتقایافته توسط‌ فوجیتا، کروگمن و ونبلز ‏(Fujita et al., 1999) است که بسیاری از مفروضاتش برگرفته از «نظریه تجارت جدید» می‌باشد. مهمترین مفروضات این مدل عبارتند از: وجود دو بخش اقتصادی (کشاورزی و صنعتی)، دو منطقه جغرافیایی (شمال و جنوب) و دو دسته عوامل تولید (کارگران بخش کشاورزی که غیرمتحرک فرض می‌شوند و کارگران بخش صنعتی که بین منطقه شمال و جنوب می‌توانند تحرک و مهاجرت داشته باشند). ضمنا دو منطقه جغرافیایی از نظر سلایق، فناوری، بازبودن برای تجارت و عرضه عوامل (در وضعیت اولیه) متقارن (یعنی یکسان) هستند. بخش صنعتی، تحت شرایط «رقابت انحصاری» و بر اساس مفروضات مدل دیگزیت و استیگلیتز ‏(Dixit & Stiglitz, 1977) و همچنین فرض بازده فزاینده به مقیاس در نظر گرفته می‌شود ‏(Baldwin et al., 2003, pp. 13-14). علاوه بر این‌ها مفروضات دیگری نیز وجود دارد که به جهت اختصار ذکر نمی‌شود. ۲ نیروهای تجمع و ضدتجمع بازار بر اساس این مفروضات، سه اثر مهم، پیشرانِ مکانیکِ این مدل خواهد بود: اثر دسترسی به بازار : بر اساس این اثر، بنگاه‌های انحصاری تمایل دارند که تولیدشان را در منطقه‌ای که بازار بزرگ دارد قرار دهند و به بازار کوچک، صادرات انجام دهند. اثر هزینه زندگی: بر اساس این اثر، منطقه‌ای که مشتمل بر بنگاه‌های صنعتی بیشتری است، واردات کمتری از سایر مناطق لازم است انجام دهد و به دلیل کاهش هزینه‌های تجارت، محصولات برای مصرف‌کنندگان در این منطقه، ارزانتر خواهد بود. اثر ازدحام بازار: بر اساس این اثر، بنگاه‌های صنعتی در بازار رقابت ناقص، تمایل دارند که در منطقه‌ای با رقبای کمتر مستقر شوند. دو اثر اول، موجب افزایش تجمع بنگاه‌های صنعتی در یک منطقه خاص شده و نیروهای تجمع بازار نامیده می‌شوند اما اثر سوم موجب کاهش تجمع در آن منطقه می‌شود و نیروی ضدتجمع نامیده می‌شود. ✍️حجت الاسلام یاسر حاجی پور ✅ @asreiranian_ir
⭕نظریه جغرافیای اقتصادی جدید ▫️بخش دوم هرچند که در ابتدا فرض تقارن دو منطقه جنوب و شمال را در نظر گرفتیم اما اکنون به منظور ارائه یک تحلیل شهودی ساده، فرض کنید که اگر یک کارگر از منطقه جنوب، به منطقه شمال مهاجرت کند در این صورت، این تقارن اولیه شکسته می‌شود و نابرابریِ منطقه‌ایِ ایجاد شده، در اثر نیروهای تجمع بازار، می‎‌تواند تشدید شود و یک علیت تجمعی ایجاد شود یعنی مهاجرت کارگر اول، موجب جذابیت منطقه شمال برای بنگاه‌ها شده و بنگاه‌ها را به آنجا سوق می‌دهد و این نیز به نوبه خود، موجب مهاجرت کارگران بیشتری به منطقه شمال می‌شود. با این حال، اثر ازدحام بازار، موجب کاهش مهاجرت به منطقه شمال می‌شود. نتیجه آنکه، اگر نیروهای ضد تجمع، غالب باشند تعادل متقارن اولیه، پایدار خواهد ماند و شوک‌های مهاجرت، «خوداصلاح‌کننده» خواهند بود اما اگر نیروهای تجمع، غالب شوند تعادل متقارن اولیه، ناپایدار بوده و شوک‌های مهاجرت، «خودتقویت‌کننده»خواهند بود ‏(Baldwin et al., 2003, pp. 10-11) که این، همان علیت تجمعی میردال می‌باشد. لازم به ذکر است که «منطقه جنوب» و «منطقه شمال»، دو اصطلاح هستند که به ترتیب برای اشاره به «منطقه کمترتوسعه‌یافته» و «منطقه بیشترتوسعه‌یافته» به کار می‌روند. ۳.تجمع فاجعه‌آمیز یکی از نتایج جالب مدل هسته-پیرامون (بدون اینکه بخواهیم اثباتش را بیان کنیم)، پیش‌بینی وقوع «تجمع فاجعه‌آمیز»است بدین معنا که اگر هزینه‌های تجارت بین دو منطقه (مثلا به دلیل زیرساخت نامناسب حمل و نقل)، بسیار زیاد باشد در این صورت اگر از یک وضعیت متقارن اولیه، شروع کنیم و به تدریج، هزینه‌های تجارت را کاهش دهیم، یک آستانه مشخص وجود دارد که تا قبل از آن، نیروهای ضدتجمع، غالب هستند و لذا موقعیت صنعت تغییر نمی‌کند و وضعیت تعادلی متقارن اولیه، پایدار خواهد ماند اما پس از عبور از آن آستانه مشخص، به سرعت نیروهای تجمع غالب شده و با فعال شدن علیت تجمعی، تمام صنعت، در منطقه شمال تجمع پیدا می‌کند و تجمع فاجعه‌آمیز رخ می‌دهد ‏(Baldwin et al., 2003, p. 35). هرچند این نتیجه (یعنی انتقال کامل صنعت، از منطقه جنوب به شمال)، به دلیل برخی مفروضاتِ غیرواقعی نظریه جغرافیای اقتصادی جدید، در عمل واقع نمی‌شود و شواهد تجربی، وقوع چنین پدیده‌ای را تأیید نمی‌کند اما لااقل شهرهای توسعه‌یافته با تجمعِ زیاد بنگاه‌ها، به وفور ایجاد شده است و بدین وسیله، نظریه جغرافیای اقتصادی جدید، نابرابری‌های منطقه‌ای را تبیین می‌کند. ۴. جمع‌بندی برخلاف مدل‌های نئوکلاسیکی قدیمی، نظریه جغرافیای اقتصادی جدید، فضا را همگن فرض نمی‌کند و توان تبیین نابرابری‌های منطقه‌ای را دارد. این نظریه با در نظر گرفتن برخی مفروضات کلیدی همچون بازار رقابت انحصاری برای بخش صنعتی، بازده فزاینده نسبت به مقیاس و…، نیروهای تجمع و ضدتجمع بازاری را برشمرده و بیان می‌کند که یک شوک ایجادکننده نابرابری منطقه‌ای، در برخی حالات، می‌تواند منجر به شکل‌گیری علیت تجمعی شده و در نتیجه با انتقال صنایع و مهاجرت عوامل تولید صنعتی به منطقه شمال، از یک وضعیت متقارن اولیه فرضی، به وضعیت نامتقارن و نابرابر منطقه‌ای منتقل شویم. علاوه بر مدل هسته پیرامون فوجیتا، کروگمن و ونبلز که در اینجا توضیح داده شد، مدل‌های فراوان دیگری همچون مدل سرمایه آزاد، مدل کارآفرین آزاد، مدل‌های خطی، مدل سرمایه‌گذاری ساخته‌شده و… ذیل نظریه جغرافیای اقتصادی جدید مطرح شده است که هر یک از این‌ها، نتایج مختلفی را به دنبال خواهند داشت و سیاست‌های توسعه منطقه‌ای متفاوتی، بر اساس این مدل‌ها ارائه شده است ‏(Baldwin et al., 2003). ✍️حجت الاسلام یاسر حاجی پور ✅ @asreiranian_ir
⭕شناخت اولویت‌هایمان شناخت اولویت در کار سیاسی، همچون قطب‌نمای راهگشایی است که فرد تصمیم‌گیر را به سوی اهداف مشخص هدایت می‌کند. بدون اولویت‌بندی، سیاست‌ها به جای ایجاد تحول، به سردرگمی و اتلاف منابع منجر می‌شوند. در 8 ماه اخیر وقوع رخدادهای متعدد برنامه‌ریزی نشده، هر کدام، ما را به سمت و سویی کشانده و امکان تمرکز بر روی هر مسئله‌ای را مسدود کرده است. هر جریان سیاسی-اجتماعی با مشخصه‌هایی شناخته می‌شود که حاصل تمرکز بر روی وقایع و مسائل و ثبت دستاورد در این مسیر بوده است. رخدادهای کنونی دست بر روی نقطه ضعفی گذاشته که شاید کمتر شرایطی مشابه آن توسط فعالین یک دهه اخیر لمس شده باشد و عمده بحرانی که جریان دانشجویی را درگیر خود نموده بحران بی‌ایده بودن و نیز ناتوانی در اجرای ایده‌های دست و پا شکسته‌ای بوده که در صحنه مطرح میشد؛ اما اکنون مائیم و یک سوال؛ کدام مسئله؟ از پرداختن به ضعف‌های متعدد مدیریتی در داخل کشور، وقوع اتفاقات ناگوار مانند ریزش معادن یا هر آنچه که وارد مباحث تخصصی مانند تامین برق شود تا اتفاقات مربوط به سیاست خارجی و صدور قطعنامه علیه ایران در دولتی که مشکلات‌ بین‌المللی را در عدم گفتگو محصور می‌دانست یا مسئله فلسطین، همه و همه لقمه‌های آماده‌ای بودند که ما تنها گاز کوچکی از هرکدام زدیم و رهایشان کردیم؛ اگر هم خواستیم در مسئله‌ای عمیق شویم با وقوع یک رخداد دیگر ولع کنشگری در آن رویداد دوباره ما را به سمت نویی کشاند. با گذر زمان و پایان این دوره بحرانی این سوال مطرح خواهد شد که در گیر و دار چنین بحران‌هایی نقش آفرینی جنبش دانشجویی کدام تکه از پازل اتفاقات این دوره بوده؟ که با "تقریبا هیچ" جواب داده می‌شود. اکنون ماییم و یک مسئله، آنهم شناخت اولویت‌هایمان. پاسخ به این مسئله نیازمند شناسایی مسیری است که ما را به طبقه بندی دقیقی از اولویت‌ها می‌رساند تا بدانیم به چه مسئله‌ای به چه اندازه بپردازیم. شاید موعد مناسبی است تا بدانیم جایگاه امر سیاسی و پرداختن به کلان مسائل را محل اثر خود می‌دانیم یا در جایگاه مسئله‌محوری کنشگری تخصصی را محور قرار می‌دهیم تا اولویت ها شناسایی شوند. مشخصا نتیجه مطلوب سوق دادن کل جریان به یک سمت و سو نیست و می‌توان گفت که امر سیاسی و مسئله‌محوری تخصصی دو بال مورد نیاز یک جریان برای اوج گرفتن هستند و هر دو این رویکردها برای درک و تحلیل پدیده‌های سیاسی و کشگری ضروری می‌باشند. برای دستیابی به تصمیمات بهتر و مؤثرتر، باید بین این دو رویکرد تعادل برقرار کرد تا در گام بعدی در خصوص مسائل مهمی مانند کار واقعی و کار نمایشی قاطع‌تر به بحث بپردازیم. ✍️یاسر سالک نیا ✅ @asreiranian_ir
💬 ز بیگانه تمنا نکنید! ▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان ▫️دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ ▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در asre-iranian.ir@asreiranian_ir
⭕نقش دیپلماسی اقتصادی در رشد ۸ درصدی 🎙️ مهندس مهدی صفری | بخش اول ▫️یکی از مسائل مهم کشور ما در حال حاضر رشد هشت درصد است؛ امر مهمی که به زعم اشتباه برخی کنار گذاشته شده است که در حقیقت به معنای کنار نهادن برنامه هفتم خواهد بود؛ در صورتی که این برنامه امکان پذیر است و یکی از مواردی که به تحقق آن کمک ویژه می کند دیپلماسی اقتصادی است؛‌ بخش اول گفتگو با آقای مهندس مهدی صفری معاون اقتصادی وزارت امور خارجه در دولت شهید رئیسی را می خوانیم؛ آقای مهندس بفرمایید در خصوص دیپلماسی اقتصادی ، تجربه شما در دولت شهید رئيسی و نقش آن در رشد هشت درصدی؛ ما در خدمت هستیم 🔸خلق پول؛گام مهم در دیپلماسی اقتصادی بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض سلام، در زمان حضور در وزارت امور خارجه برای خودمان یک سری چهارچوب در مسئله‌ی دیپلماسی اقتصادی تعریف کرده بودیم. مسئله ی اول خلق پول خارجی بود حال می خواهد دلار، یوان، روپیه و یا یورو باشد؛ دوستان مستحضر هستند که هر چه این درآمد ارزی ما بیشتر باشد ثبات بیش تری در پشتوانه ی پول کشور که همان ریال است ایجاد خواهد شد. مسئله ی خلق پول خارجی علاوه بر ثبات ریال فواید دیگری از جمله ایجاد شغل بیشتر و امنیت را برای ما به ارمغان می آورد یعنی هر مقدار که ما کار اقتصادی و تجاری خود را بیش تر کنیم علاوه بر ایجاد شغل، امنیت کشور هم به خصوص در مرز ها بالاتر می رود؛ حال این کار اقتصادی می خواهد صادرات، واردات و یا ترانزیت باشد. در مسئله‌ی خلق پول خارجی اولین چیزی که به ذهن انسان می رسد صادرات است که خب یک مسئله‌ی واضح و بدیهی است اما پرسش مهم این است که صادرات باید به کدام کشور ها باشد؟ پس از این پرسش ما کشور های هدف را مشخص کردیم که کشور های مشترک المنافع، کشورهای همسایه، کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین و شرق آسیا جزو آن ها بودند. 🔹رشد صادرات در دولت شهید رئيسی همه ی دوستان مستحضر هستند و نیازی به توضیح نیست که رشد ما در صادرات، در دولت شهید رئیسی مخصوصا در سال سوم در صادرات غیرنفتی به عدد بسیار خوبی رسید. مورد بعدی در مسئله ی خلق پول خارجی واردات است و شاید سوال پیش بیاید که ما چطور می توانیم از واردات برای خلق پول خارجی استفاده کنیم؛ کاری که ما در مسئله ی واردات انجام دادیم این بود که در هر حوزه ای، کشورهای ثانویه ای را انتخاب کردیم که بتوانند همان جنس را با همان کیفیت اصلی به دست ما برسانند اما در حمل و نقل برای ما ارزان‌تر باشد به عنوان مثال گوشت گاوی که از برزیل وارد می شد را از کشور همسایه ی خودمان یعنی پاکستان وارد کردیم و در هزینه ی حمل و نقل این واردات صرفه جویی کردیم؛ مصرف روزانه ی کشور ۶۰۰ تن گوشت گاو است و در حال حاضر روزی ۲۵۰ الی ۳۰۰ تن گوشت گاو وارد کشور می شود زیرا اعتقاد وزارت کشاورزی و دامداران این است که اگر مقدار بیشتری گوشت گاو وارد کنیم قیمت آن پایین می آید و برای تولید کننده ی داخلی دیگر صرفه ی اقتصادی ندارد البته این حرف آن ها است و من آن را قبول ندارم و به هر حال می توانستیم تمام نیاز مصرفی کشور را در این مسئله از کشور همسایه تامین کنیم البته با هزینه ی کمتر. 🔸چندتایی کردن منابع واردات مسئله‌ی بعدی در چهارچوب مسئله ی دیپلماسی اقتصادی این بود که بایستی منبع کالاهای وارداتی را چند تایی کنیم به عنوان مثال یک کالا فقط از چین وارد می‌شد و می گفتند به خاطر تحریم است که البته دلال ها این مسائل را ایجاد می کنند. کاری که ما انجام دادیم دایورسیکا یا همان چند منبعی کردن منابع وارداتی بود و در حال حاضر منابع همین کالا از صربستان، روسیه سفید، قزاقستان و آن کشور های مربوطه وارد می شود؛ البته این کالا یک بیس برای کود شیمیایی است و با چند منبعی کردن هم قیمت آن ارزان تر شد و هم نگرانی وارد کنندگان این ماده مثل وزارت کشاورزی رفع شد. در کنار واردات، مسئله ی انتقال تکنولوژی هم مسئله ی بسیار مهمی است و بر خلاف تصور عامه ی مردم که خیال می کنند انتقال تکنولوژی باید از خارج کشور به کشورمان صورت بگیرد، در بسیاری از موارد این ایران است که صادر کننده ی تکنولوژی به کشور های دیگر است. لذا درست است که ما در زمینه هایی مانند مواد اولیه ی دارو و کودهای شیمیایی و... با بحران مواجه هستیم و باید به نوعی وارد کننده‌ی تکنولوژی باشیم اما این تصور که کشور ما همیشه وارد کننده ی تکنولوژی است یک اشتباه است. به عنوان مثال ما یک میلیارد دلار مواد اولیه ی دارو از هند و چین وارد می کنیم؛ این فرمولاسیون می خواهد ای پی آی می خواهد اینترمدیاتور می خواهد که خب یک کار خوبی در عسلویه انجام شد مخصوصا تو اینترمدیاتور آن از ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار در حال تولید است و ان شاءالله ادامه پیدا می کند. ✅ @asreiranian_ir
⭕نقش دیپلماسی اقتصادی در رشد ۸ درصدی 🎙️ مهندس مهدی صفری | بخش دوم 🔸فورمولاسیون آن هم این است که یا باید آن را شورت کات کنیم و یا اینکه شرکت های دانش بنیان آن فرمولاسیون را پیدا کنند تا بشود آن را در داخل تولید کرد البته یک اشکالی که وجود دارد به عنوان مثال این است که وقتی دارویی داخلی سازی می شود به سرعت روی آن نرخ زیر یک دلار می گذارند اما همان دارو از خارج با قیمت ۵ دلار وارد کشور می شود که این موضوع انگیزه ی شرکت های دانش بنیان را کاهش می دهد ولی خوشبختانه تدابیری اتخاذ شد تا محصول داخلی هم ۳ الی ۴ سال به قیمت نمونه ی خارجی آن به فروش برسد . 🔹انتقال تکنولوژی از ایران به دیگر کشور ها اما نکته مهم این است که انتقال تکنولوژی فقط از خارج به داخل نیست بلکه در بسیاری از موارد انتقال تکنولوژی از داخل کشور به خارج کشور صادر می شود یعنی ما با بعضی از کشور های همسایه سالیانه ۱۲ الی ۱۴ میلیارد دلار صادرات داریم و آن کشورها هم همواره در تلاش هستند تا بتوانند محصولات وارداتی خود را داخلی سازی کنند که ما برای اینکه در آن کشورها بازار دائم داشته باشیم باید محصولاتی را در آن کشور ها داخلی سازی کنیم که کشور خودمان به آنها نیاز دارد پس انتقال تکنولوژی دو طرفه است و به نظر من در ابتدا در جهت خودکفایی و استقلال اقتصادی است و پس از آن برای حفظ بازار و صادرات بیشتر... ▫️بخش دوم گفتگو مهندس صفری در شماره های بعدی منتشر خواهد شد... ✅ @asreiranian_ir
⭕لزوم تمرکز اقتصاددانان بر الگوی حکمرانی اقتصادی ✍️محمد امین علینقی لنگرانی 🔸انتظار جامعه از اقتصاددانان آن است که نقش خود را در حل مشکلات اقتصادی جامعه ایفاء نمایند. اثرگذاری اقتصاددانان بر نظام اقتصادی از طریق اثرگذاری آنان بر الگو و روش حکمرانی اقتصادی است. الگوی حکمرانی اقتصادی که توسط سیاستمداران اجرایی می‎شود، نتایج حاصل از عملکرد نظام اقتصادی را به‎بار می‎آورد. بنابراین اگر اقتصاددانان بخواهند بر نتایج حاصل از عملکرد نظام اقتصادی اثرگذار باشند و طبق انتظاری که از آنان می‎رود مشکلات اقتصادی را حل نمایند، باید بر تعیین الگوی حکمرانی اقتصادی صحیح و اجرای آن الگو توسط سیاستمداران، متمرکز شوند. 🔹از این‎رو شناخت اصول و ارکان یک الگوی حکمرانی اقتصادی صحیح برای اقتصاددانان ضروری است. مقصود از الگوی حکمرانی، شیوه‎ای است که سیاستمداران به معماری و اداره نظام اقتصادی می‎پردازند. حکمرانی در نظام‎های اجتماعی معادل معماری و مهندسی در سیستم‎های فنی است و از اصول نسبتا مشابهی تبعیت می‎نماید. 🔸همان‎گونه که معمار و مهندس سیستم باید اهداف آن را مشخص نماید، اولین گام در طراحی یک الگوی حکمرانی اقتصادی، مشخص نمودن اهداف نظام اقتصادی است. پس از مشخص نمودن اهداف، باید مشخص نمود چه عملکردها یا اصطلاحا راهبردهایی می‎تواند منجر به تحقق اهداف شود و برای انجام راهبردهای منتخب چه ساختاری مناسب‎تر است. بنابراین اقتصاددنان باید اهداف مطلوب اقتصاد، راهبردهای صحیح و ساختار مناسب نظام اقتصادی را در حوزه‎های مختلف مشخص نمایند. از این‎رو وظیفه علم اقتصاد آن است که دانش‎های مورد نیاز تعیین اهداف، راهبردها و ساختارهای اقتصادی را مهیا نماید. 🔹استکبار جهانی به‎دنبال آن است که نظام‎های اقتصادی در کشورهای جهان به‎گونه‎ای شکل گیرد که اولا موجب ابرقدرتی جریان‎های مستقل و ضد استکباری در آنان نشود و ملت‎ها را ضعیف و کم قدرت نگاه دارد و ثانیا حداقل بخشی از محصول عملکرد فعالان اقتصادی را عاید طواغیت و مستکبرین نماید و آن‎ها را بر جامعه جهانی مسلط نماید. 🔸در حالی‎که انقلاب اسلامی و جریان‎های معارض با استکبار به‎دنبال آن هستند که نظام‎های اقتصادی به‎گونه‎ای شکل گیرند که از استثمار ملت‎ها جلوگیری شود و عملکرد نظام اقتصادی موجب رفع عادلانه نیازهای مادی مردم، نهادهای خدمت‎گذار مردم و حاکمیت شود تا مقدمه کمال و سعادت بشریت و حرکت او به سمت ارزش‎های الهی و معنوی فراهم شود. 🔹به این ترتیب در دنیای اقتصاد یک جنگ بزرگ برای تعیین الگوی معماری و راهبری نظام‎های اقتصادی بر پا شده است. نظام سلطه برای رسیدن به اهداف خود در تعیین و اجرای الگوی حکمرانی اقتصادی حاکم بر کشورها سعی نموده گزاره‎های علم اقتصاد را به‎گونه‎ای تنظیم نماید که خود به خود منجر به تعیین راهبردها و ساختار مدنظر استکبار شود. مشاهده نسخه کامل یادداشت در سایت روزنامه: https://asre-iranian.ir/Newspaper/item/185744@asreiranian_ir
💬 قدرت اراده ▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان ▫️سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳ ▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در asre-iranian.ir@asreiranian_ir