eitaa logo
در آستانه اندیشه
75 دنبال‌کننده
47 عکس
3 ویدیو
3 فایل
وقتی علم به نظری و عملی تقسیم می‌شود باید چیزی مقدم بر علم نظری و علم عملی وجود داشته باشد که آستانه و گشایش آغاز زندگی مدنی است و این آغاز، نامش تفکر است @Zhrasdtsh
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتی علم به نظری و عملی تقسیم می‌شود باید چیزی مقدم بر علم نظری و علم عملی وجود داشته باشد که آستانه و گشایش آغاز زندگی مدنی است و این آغاز، نامش تفکر است. ✍🏻دکتر رضا داوری اردکانی
🔻"هنر، زندگی را ممکن و شایسته زیستن می‌کند." 🔻"چشم انداز ضد متافیزیکی به جهان، هنری است." 🔹نسبت زندگی با هنر مساله ی همیشگی ذهن نیچه بود؛ همین نیز سبب شد که جدا از آن اعتباری که برای هنر قائل بود، باز چشم بر واقعیت ناتوانی های هنر نبندد. او در همان کتاب زایش تراژدی هنر دیونیزوسی را (یعنی هنر غریزی، شاد و شاداب که با موسیقی و رقص همبسته است و او همواره ستایشگرش بود) هنری ناتوان از کنش یافت و حتی هنرمند را با هملت قیاس کرد که واقعیت بر او آشکار شده اما باز هم توانایی انجام کاری را ندارد، و ناتوانیش از اینجا بر می خیزد که دیگر میان دانایی و کنش هیچ رابطه ای وجود ندارد. 🖋 نیچه 📚زایش تراژدی- خواست قدرت ✍🏻بابک احمدی 📚حقیقت و زیبایی 📖 صفحه ۱۸ و ۱۹
امروزی کردن فلسفه کهن 🔹به گفته ی هانس گئورگ گادامر ما در مکالمه با فرهنگ گذشته، آن فرهنگ را به زمان حاضر منتقل و به اصطلاح امروزیش میکنیم. به عنوان مثال در خواندن یا تماشای یک تراژدی یونانی چون آنتیگونه دشواری‌ها و معضل‌های اخلاقی، فکری و فلسفی نمایش سوفوکل را امروزی می‌بینیم و در چارچوب کلی دلالت‌های روزگار با آن برخورد میکنیم. ما نه با آنتیگونه ی یونان باستان بل با تأویل امروزی خویش از آنتیگونه مکالمه می‌کنیم. 🔸چه بهتر که بکوشیم تا مباحث گذشته را در مکالمه زنده‌ی آن‌ها با زمان حاضر پیش کشیم، و بدانیم که نه فقط به پاسخ های امروزی دست می‌یابیم، بل پرسش‌ها نیز به گونه‌ای ژرف در افق دلالت‌های امروز مطرح می‌شوند، و از این رو تازه اند. 🔹ما راهی برای شناخت افلاطون نداریم مگر اینکه او را امروزی کنیم و به آثارش از روزنه ی زمان خود و در چارچوب اندیشه، علم، و فرهنگ امروز توجه کنیم. تنها در چنین حالتی است که عقاید افلاطون دیگر به عنوان بخشی از "تاریخ فلسفه" باقی نخواهد ماند، بل به زندگی امروز ما معنا خواهد داد. 🔸از نیچه آموخته ایم که می توان برای حل دشواری‌های امروز تعبیرهای خود را از گذشته به کار گرفت، تنها باید دانست و اعتراف کرد که با تأویل ها سر و کار داریم و نه با حقیقت‌ها. ✍🏻بابک احمدی 📚حقیقت و زیبایی 📖صفحه ۱۳ - ١٨
🔹زیبایی شناسی امروز با مباحث تازه ای روبروست که در زیبایی شناسی کلاسیک یا سده ی هجدهمی مطرح نشده اند یا در بهترین حالت فقط شماری از آنها پیش بینی شده اند. 🔸از جمله این موارد تازه در زیبایی شناسی امروز، یکی پیدایش هنرهای جدیدی است که با خود مسائل تازه و بسیار متنوعی را همراه آورده اند، مسائلی که یکی از آنها هم به ذهن فيلسوفان و هنرمندان پیشین نمی رسید. سینما، عکاسی، ویدئو، رسانه های ارتباطی جدید، از رادیو و تلویزیون تا محصولات "انقلاب انفورماتیک" و حتی نمایشهای جدید که به تبلیغ کالاها و خدمات می پردازند (همچون دنیای آرایش و مد لباس) از جمله این هنرهای تازه اند که تجربه های زیبایی شناسانه ی جدیدی را موجب شده‌اند. 🔹نه فقط این هنرهای جدید بل هنرهای قدیمی - و از نظر زیبایی شناسی کلاسیک هنرهای معتبری چون نقاشی، موسیقی و ادبیات - کارکردهای تازه ای یافته اند. کارکرد اجتماعی هر یک از این هنرها چندان با موارد گذشته متفاوت است که خود به خود ضرورت نگرش فلسفی تازه ای را پیش می آورد. ✍🏻بابک احمدی 📚حقیقت و زیبایی 📖صفحه ۲۱
🔹نظر اکثر متفکران امروزی این است که هم اصطلاح زیبایی شناسی در روزگار روشنگری پدید آمد و هم محتوای فکری- فرهنگی و فلسفی که همراه آن بود. تاریخ اندیشه و خردورزیِ فلسفی در مورد زیبایی، از آغاز رنسانس تا نیمه ی سده‌ی هجدهم پیشرفتی جدی را نشان نمی‌دهد. هنر، البته که دستخوش بیشترین دگرگونی‌ها شد اما اندیشه‌ی به هنر پابه پای این تغییرات چندان تفاوت نکرد. 🔸دگرگونی عظیم با روشنگری یا بهتر بگویم با شکوفایی مدرنیته روی داد. سخن زیبایی شناسی با طرح مدرنیته باز شناخته می‌شود. کل زیبایی شناسی سده‌ی هجدهم را می توان در پرتو روح آن دوران درک کرد. یعنی از راه توجه به طرح فلسفی روشنگری و آرزوها، پندارها و امیدهای روشنگران و نیز ادراک آن ایام از استقلال سخن زیبایی شناسانه. شوق سوزانی که آن اندیشگران به بالغ شدن آدمی، و ضرورت فهم او از اهمیت پذیرش مسوولیت‌هایش داشتند، و آرزوی آنان برای زمینی شدن قاعده های زندگی اجتماعی به کل برداشت‌هایشان از شناخت زیبایی شکل می‌داد. تمامی حرکت به سوی بنیان زیبایی شناسی را می‌توان در این اساس مدرنیته بازیافت. 🔹بسیاری از پیشروان روشنگری که خود هنرمند بودند، در همان حال که خردورزی علمی انسانی را می ستودند، و بشارتگر آینده ای بودند که در آن هنر و علم همبسته خواهند شد، باز بر تمایز موجود میان آن‌ها تاکید می‌گذاشتند. ✍🏻بابک احمدی 📚حقیقت و زیبایی 📖صفحه ۲۲ - ۲۴
درباره سه دگردیسی.pdf
216.4K
🔻اما در دنج ترین صحرا دگردیسی دوم روی میدهد: این جاست که جان شیر می شود و می‌خواهد آزادی فراچنگ آورد و سرور صحرای خود باشد. این جاست که آخرین سرور خویش را می جوید و با او و آخرین خداي خویش سرِ ستیز دارد. او می‌خواهد برای پیروزی بر اژدهای بزرگ با او پنجه در افکند. چیست آن اژدهای بزرگ که جان دیگر نخواهد او را سرور و خدای خویش خواند؟ اژدهای بزرگ را «تو_باید» نام است. اما جان شیر گوید: «من می خواهم!» «تو_باید» راه بر او می بندد و او زرتاب –جانوری ست پولک پوش، که بر هر پولک اش «تو_باید» زرین می‌درخشد. 🖋فریدریش ویلهلم نیچه 📚چنین گفت زرتشت
🔰سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی و گفت‌وگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 📆 چهارشنبه‌ها، ساعت ١۶ ▪️ حضور برای عموم آزاد است. 🕌 آستانه قاب هشت 📞 جهت اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید: 09373401445 🆔 @astaneh_andisheh @ghabe_hasht
در آستانه اندیشه
🔰سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی و گفت‌وگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش ر
🔰 مدت‌ها به دنبال فرصتی می‌گشتیم تا با دوستانمان دسته جمعی کتاب اصول فلسفه علامه را مطالعه و بحث کنیم و از آن شیرینی که از تحقیقات دانشگاهی در موضوع «اعتباریات» چشیده بودیم ضیافتی برپا داریم. همیشه این سوال بود که «اصول فلسفه و روش رئالیسم» با آن فضای ضد ماتریالیستی که دارد چه ربطی به ما و امروزمان می‌تواند داشته باشد. بارها با افراد مختلفی موضوع را طرح کردیم تا این‌که به یک بازخوانی رسیدیم؛ بازخوانی درد علامه در آن کتاب با درد امروزمان و با عنوان «اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی». جسته و گریخته شروع کردیم به خواندن مقدمه شهید مطهری بر این کتاب، تا اینکه با ظهور طوفان الاقصی و اوج گیری دوباره (یا بهتر بگوییم یکباره) پرسش‌های ضد صهیونیستی گویی این بحث‌ها برایمان زنده‌تر شد و درد علامه در برخورد فلسفی با جریان‌های مادی انگار چند دهه گذشته را به یکباره در پرسش از موجودیت رژیم منحوس صهیونیستی احساس کردیم. این شد که همه چیز به هم گره خورد و بحث از حقیقت و اعتبار در اصول فلسفه به میدان پرسش از هویت و ریشه فلسفی رژیم جعلی اسرائیل کشیده شد. برآنیم تا در این جلسات درد علامه و شهید مطهری را با درد امروزمان بازخوانی کنیم و بشنویم که زبان فلسفه اسلامی، امروز با ما چه می‌گوید. در این راه به لطف خدا امیدوار و به همراهی دوستان اهل درد و فضل و فلسفه و عرفان نیازمند و به نظرات پر از لطف و محبت اساتید گرانقدر سخت محتاج هستیم. به امید آن‌که همراهی همه این بزرگواران راهی در مسیر فهم و روایت امروز بگشاید. 🆔 @astaneh_andisheh @ghabe_hasht
حقیقت جویی در برابر ایدئولوژی_اصول فلسفه_1.1.mp3
5.2M
🔰 حقیقت‌جویی در برابر ایدئولوژی 🔸بخشی از جلسه «اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی» 🔸معرفی جلسه و طرح مسئله فلسفه اسلامی و حقیقت جویی در روزگار معاصر 🆔 @astaneh_andisheh @ghabe_hasht
اصول فلسفه.mp3
24.54M
🎙 جلسه اول از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔹وجه تمایز میان ادراکات؛ حقایق، اعتباریات و وهمیات 🔹اساس فلسفه بر پایه حقیقت جویی 🔹حقیقت‌جویی در برابر ایدئولوژی 📆 ٣ آبان ماه 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh @ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_جلسه دوم.mp3
32.87M
🎙 جلسه دوم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 📆 ١٠ آبان ماه 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh @ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_جلسه سوم.mp3
30.11M
🎙 جلسه سوم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 📆 ١٧ آبان ماه 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh @ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_جلسه چهارم.mp3
30.45M
🎙 جلسه چهارم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 📆 ٢۴ آبان ماه 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh @ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_جلسه پنجم.mp3
24.06M
🎙صوت جلسه پنجم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی مقدمه کتاب «فلسفه چیست یک پرسش فلسفی است» نوشته دکتر دینانی 📆 ١ آذرماه 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh @ghabe_hasht
🔹حکمت را با فلسفه اشتباه نکنیم. حکمت همیشه بوده است. از آغاز خلقت آدم حکمت بوده و همیشه هم خواهد بود؛ البته کم‌وزیاد می‌شود. حکمت چیزی بیش از فلسفه است. حکمت تقسیم به نظر و عمل نمی‌شود. ما امروز حکمت نظری می‌گوییم، اما فلسفه نظری را در نظر داریم؛ وگرنه حکمت نظری نداریم. حکمتْ عمل و نظرِ آمیخته است. نهج‌البلاغه که می‌خوانیم، سراسر حکمت است؛ از بای بسم‌الله تا تای تمّت. ✍🏻دکتر رضا داوری اردکانی 🎙سخنرانی هفته پژوهش ۲۰ آذر
🔹فارابی تلقی از ماهیت را تغییر داده است. برای ارسطو، ماهیت، ماهیتِ امر موجود است. برای فارابی ماهیت تعریف دیگری دارد. ماهیت امکان است. اگر ملتفت این تحول بزرگ در مهم‌ترین مسئلۀ فلسفه که اساس فلسفه است، نشویم، مشکل حل نمی‌شود. 🔸این تشخیص فارابی مبنایی شد برای گشایش راه تازه. او در این گشایش، اصل وحدت دین و فلسفه را طرح کرد. سیاست را که پیش آورد، برای نشان‌دادن وحدت دین و فلسفه بود. وحدت که می‌گویم، یعنی سیر به سوی وحدت. او که وحدت ایجاد نکرده، او طرح وحدت کرده است. این طرح آغازی شده برای تاریخ فلسفه اسلامی که دین و فلسفه به هم نزدیک می‌شوند یا کوشش می‌شود این هماهنگی و همراهی صورت بگیرد. ✍🏻دکتر رضا داوری اردکانی 🎙سخنرانی هفته پژوهش ۲۰ آذر
🔹حضور در «جهان بین دو جهان»، حضورِ زمینی انسان است که از آسمان بریده نیست. راه باریکی است که هر کس می‌تواند در آن قدم بگذارد و همچنان جلو برود. دویست بنیانی که در مقابل شما گشوده شد چیزی بیش از آستانه‌هایی نیست که باید در هر کدام وارد ‌شد و حضوری را تجربه کرد که در این تاریخ مربوط به ما می‌باشد و باز به آستانه بنیان دیگری باید قدم ‌گذاشت، باشد که بودنی دیگر از خود را احساس کنید که در بیکرانگی اکنون جاودانه شما نهفته است. این حالت چون پیش آید متوجه حکمتی خواهید شد که ما را در «جهان بین دو جهان» حاضر می‌کند، تا همه خود را در جهان همدیگر احساس کنیم و معنای جهانی که انقلاب اسلامی به پشتوانه خون شهدا برای بشر این دوران گشود، برایمان به ظهور آید. ✍🏻استاد طاهرزاده 📚انقلاب اسلامی طلوع جهانی بین دو جهان
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی و گفت‌وگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 📆 چهارشنبه‌ها، ساعت ١۶ ▪️ حضور برای عموم آزاد است. 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات تاریخ تفکر بصری 🔸در این درسگفتار ضمن طرح بحث از مدعای کلی تفکر بصری، به زمینه‌ها و نشانه‌های پیدایش تفکر بصری در فرهنگ و فلسفه یونان باستان اشاره می‌شود، نشانه‌هایی که در کل تاریخ فلسفه کلاسیک باقی می‌ماند. 🎙دکتر سید مهدی ناظمی ‼️جلسه به صورت مجازی و پخش زنده برگزار می‌شود. 📆 جلسه سوم، پنج‌شنبه ۲۳ آذر ماه، ساعت ١٠ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh @ghabe_hasht
🔻بشر واضع حقیقت نیست و نمیتواند باشد، این حقیقت است که محیط بر بشر و بشر محاط در آن است. حقیقت است که بر ما ولایت و حکومت دارد نه به عکس. ما مالک و واجد حقیقت نیستیم، اوست که ما را در بر گرفته. حقیقت امری‌ست که به انحاء و اطوار گوناگون برای ما در ظهور و خفاست. در محکمه‌ی ظهور و تجلی حقیقت بشر قاضی نیست، بلکه حکم متهم یا بهتر بگوییم شاهد را دارد. 🔻عقل شعبده باز است، تردستی می‌کند، بهتر بگوییم فیلسوف با عقل دور اندیش خود، خدا و جهان را دست انداخته و با قیافه‌ای حق به جانب که به منتها درجه جدی می‌نماید، هرآنچه جدی است به ریشخند گرفته است. 🖋سورن کی‌یرکه‌گور 📚کی‌یرکه‌گور متفکر عارف پیشه 🆔@astaneh_andisheh
🔹کی یرکه گور فیلسوف به معنای متداول لفظ نیست. بنا به استنباط رسمی و معمول ما، فیلسوف متفکری است که در پژوهشهای خود با وسواس و دقت بسیار مفاهیمی انتزاعی انتخاب میکند و با ابتدای به آنها به بیان اعیان اشیاء و امور می‌‌پردازد. 🔸کی‌یرکه گور فلسفه‌های متداول رسمی را به محاکمه می‌کشد و متهم می‌کند. فلسفه‌ی رسمی از ارسطو به بعد، از حکمت مدرسی گرفته تا هگل، همواره عقل را ستوده و حقیقت را بر طبق نظام عقلی نمایش داده است. ✍🏻مهتاب مستعان 📚کی‌یرکه‌گور متفکر عارف پیشه 📖صفحه ۶۲ و ۶۶ 🆔@astaneh_andisheh
🔹کی یرکه گور خود را شاهد و بعدها شهید حق میداند. حق فراروی اوست، در عین حال فرّار است، می‌گریزد و می‌گریزاند. قابل ضبط و ربط نیست، بیرون از دسترس زبان عبارت و منطق است، اما حضور قطعی و بی چون و چرا دارد. آنجاست، میتوان به آن اشاره کرد و تمنای طلب داشت. اما تملک حق چنان که اصل مقصود فیلسوف و فلسفه رسمی است. ممکن نیست؛ فلسفۀ رسمی طالب نظام بخشیدن به امور است. 🔸او عقل را همان عقل فضولی و فضولِ عقل می‌داند "فضول عقل حکایت بسی کند حافظ تو کار خود مده از دست و می به ساغر کند" 🔹در مقابل این بلفضولی‌هاست که شاهد حق که برای شهید شدن نشان شده است، فریاد میکند، حتی در آن حال که میداند به قول نیچه دهانی برای گوش کسی نیست. 🔸اکنون وقت آن است که عقل قلمروی را که به ناحق به خود اختصاص داده است، به وصف زنده و جاندار و انضمامی حقیقت بازگذارد. یگانه راهی که شاهد در مقابل حق برای رسیدن "به حد نهایی" در پیش دارد، شهادت است. حقیقت قربانی میطلبد و او انتخاب شده است. ✍🏻مهتاب مستعان 📚کی‌یرکه‌گور متفکر عارف پیشه 📖صفحه ۶۴ و ۶۵ 🆔 @astaneh_andisheh
....pdf
77.8K
🔻امام کاظم علیه السلام: برای هر چیز راهنمایی‌ست، نقشه و اطلس راهنمای شهر عقل، تفکر است و راهنمای استفاده از نقشه تفکر، سکوت. هرچیزی مرکبی دارد و مرکب عقل تواضع است. 🔹منظور از عقل آن عقل خشک و کج فهم و غیر متواضع نیست، عاشق است، این عقل مقابل قلب نیست، بلکه محل و منزلش قلب است. ✍🏻متن مورد بحث در هیئت آستانه 📆 یکشنبه ۲۶ آذر 🏴شهادت حضرت زهرا (س) 🆔 @astaneh_andisheh