eitaa logo
در آستانه اندیشه
106 دنبال‌کننده
71 عکس
10 ویدیو
4 فایل
وقتی علم به نظری و عملی تقسیم می‌شود باید چیزی مقدم بر علم نظری و علم عملی وجود داشته باشد که آستانه و گشایش آغاز زندگی مدنی است و این آغاز، نامش تفکر است @Zhrasdtsh
مشاهده در ایتا
دانلود
....pdf
حجم: 77.8K
🔻امام کاظم علیه السلام: برای هر چیز راهنمایی‌ست، نقشه و اطلس راهنمای شهر عقل، تفکر است و راهنمای استفاده از نقشه تفکر، سکوت. هرچیزی مرکبی دارد و مرکب عقل تواضع است. 🔹منظور از عقل آن عقل خشک و کج فهم و غیر متواضع نیست، عاشق است، این عقل مقابل قلب نیست، بلکه محل و منزلش قلب است. ✍🏻متن مورد بحث در هیئت آستانه 📆 یکشنبه ۲۶ آذر 🏴شهادت حضرت زهرا (س) 🆔 @astaneh_andisheh
6.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ⁉️تفکر بصری چه هست؟ چه نیست؟ 🎙 دکتر سید مهدی ناظمی 🔹 آن چیزی که فهم ماست، این است که تفکر بصری یک جریان بزرگ غالب و اصلی است. جریان تاریخی است. وقتی جریان تاریخی شد مقابل را از بین می‌برد. «مقابل» را در خودش محو می‌کند. مثل غرب و تفکر تاریخی غرب است. وقتی متولد می‌شود در سیر خودش همۀ دیگرگونگی‌ها را از بین می‌برد. 📌 برگرفته از دوره «تاریخ تفکر بصری؛ بخش اول: ظهور تفکر بصری در یونان باستان» 🆔 @astaneh_andisheh
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی و گفت‌وگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 📆 چهارشنبه‌ها، ساعت ١۶ ▪️ حضور برای عموم آزاد است. 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات تاریخ تفکر بصری 🔸در این درسگفتار ضمن طرح بحث از مدعای کلی تفکر بصری، به زمینه‌ها و نشانه‌های پیدایش تفکر بصری در فرهنگ و فلسفه یونان باستان اشاره می‌شود، نشانه‌هایی که در کل تاریخ فلسفه کلاسیک باقی می‌ماند. 🎙دکتر سید مهدی ناظمی ‼️جلسه به صورت مجازی و پخش زنده برگزار می‌شود. 📆 پنج‌شنبه‌ها ساعت ١٠ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh
دکتر مصلح.mp3
زمان: حجم: 31.19M
🔊گفتگو با دکتر علی اصغر مصلح 🔹اعتباریات و عصر تصویر جهان 📆 پنج‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ 📍آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه هفتم.mp3
زمان: حجم: 30.79M
🎙صوت جلسه هفتم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی فصل دوم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 🔸در حیرت زندگی کردن اساس زندگی است. 🔹اساسا فلسفه جست‌وجو است و حقیقت‌جویی خودش کمال است و انسان را از حیوانیت درمی‌آورد. 📆 ٢٢ آذرماه ١۴٠٢ 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh 🆔 @ghabe_hasht
🔹برخی از ظاهری مذهبان گمان می‌برند که سست شدن عهد دینی از پیامدهای تمدن تکنولوژیک است. حال آنکه تکنولوژی خود ریشه در گسستن عهد دینی دارد. بشر غربی اگر عهد خود را با عالم غیب نمی گسست، به سودای تدارک بهشت زمینی مبتلا نمی شد تا به دانش روح ستیز و تکنولوژی ویرانگر برسد. اهل ادیان نیز اگر در تاریخ خود گرفتار بد عهدی نمی شدند، نه به بشر غربی مجال رسیدن به تمدن تکنولوژیک می دادند و نه در ذیل تاریخ فروبسته خود، به پرستش و شیفتگی مظاهر این تمدن رو می آوردند. بدعهدی و سست عهدی و اخلاقی زاییده تکنولوژی و تمدن تکنولوژی نیست، تکنولوژی و تمدن تکنولوژیک زاییده بدعهدی و سست عهدی دینی است. به هر تقدیر چنین بود که روح شرقی به خواب زمستانی فرورفت، و درخت ما بعد الطبیعه و تکنولوژی غربی شاخه و برگ و میوه اش را بر سرزمین‌های شرقی پراکند. اما هنوز روح شرقی نمرده است و در انتظار است. ✍🏻 محمد مددپور 📚ماهیت تکنولوژی و هنر تکنولوژیک 📖 صفحه ۴۸ 🆔 @astaneh_andisheh
🔹در صنعت قدیم آدمی ابزار را دنباله وجود خویش می بیند. و از آغاز تا پایان کار، ابزار را در کنترل خود می یابد. این ابزار سنتی و معنوی، بی واسطه با حرکت دست یا پای انسان در طبیعت تصرفی قناعت وار میکند، در حالی که در تکنیک مدرن حرکت ماشین با واسطه علائم و بخش‌های خاص ابزاری خودکار و منبع ذخیره انرژی آغاز می‌شود. کنترل ماشین با واسطه انجام می گیرد، بنابراین، نظارت انسان به تناسب اتوماسیون بر ابزار ماشینی بسیار کاهش می‌یابد. و ماشین به طور اتوماتیک با کنترل نسبی یا بدون کنترل انسانی کار میکند، و گاهی نیز از نظم اتوماتیک خارج می شود، و خسارتهایی ایجاد میکند. اسراف صفت ذاتی تکنولوژی است. از سویی، از آنجا که تکنولوژی جدید با طبیعت پیوستگی ندارد، به ویرانی آن می پردازد، و در سیر طبیعی اشیاء دخالت میکند و هر چه بیشتر در طبیعت دخالت میکند، این ویرانی و نابودی با سرعتی دائم التزاید پیش می رود. ✍🏻 محمد مددپور 📚ماهیت تکنولوژی و هنر تکنولوژیک 📖 صفحه ۵۴ 🆔 @astaneh_andisheh
اساس حکومت اسلامی یک حرف نو در دنیا بود. واقعاً در این قضیه، انقلاب نوآوری‌ای کرد که حریف‌ها مات شدند. این به‌هیچ‌وجه شبیه بعضی چیزهایی که بعداً تشبیه می‌کردند، نبود؛ اصلاً شباهتی با نظایر خودش نداشت. چیزی که در قانون اساسی و در کلمات امام و در عرف انقلاب به عنوان حکومت ولایت فقیه مطرح است، یک حرف کاملاً نو در دنیاست. البته ممکن است گفته شود «ولایت فقیه» یک تعبیر عربی و آخوندی و طلبگی و کتابی است؛ در حالی‌که این مفهوم، بسیار نو و جدید است و معنای آن این است که ما در رأس حکومت، کسی را قرار دهیم که می‌دانیم تخلّف نخواهد کرد. این چیز خیلی مهمّی است. شما الان می‌بینید گرفتاری‌های دنیا از کجاست. ما می‌خواهیم کسی را در رأس حکومت بگذاریم که می‌دانیم تخلّف نمی‌کند. ممکن است ما اشتباه کرده باشیم و او تخلّف کند. از هر وقت فهمیدیم تخلّف کرده، می‌فهمیم حضور او در این منصب بجا نیست؛ خودش و مردم هم این را قبول دارند. این نکته خیلی بدیعی در مبنای حکومت در دنیاست. بیانات در دیدار اعضای هیأت علمی کنگره امام خمینی(ره) ۱۳۷۸/۱۱/۴ 🔹️ متن‌خوانی و گفتگو پیرامون کتاب ولایت فقیه امام خمینی (ره) 🔹️جلسه هفتم ۱۰ دی ماه ۱۴۰۲ 🕓 ساعت ۱۶ 🔹️نشانی: خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت ✅️ ویژه خواهران برای کسب اطلاعات بیشتر به @porsa_admin پیام دهید. گروه فرهنگی هنری پُرسا @porsa_andishe
🔰سلسله جلسات تاریخ تفکر بصری 🔸در این درسگفتار ضمن طرح بحث از مدعای کلی تفکر بصری، به زمینه‌ها و نشانه‌های پیدایش تفکر بصری در فرهنگ و فلسفه یونان باستان اشاره می‌شود، نشانه‌هایی که در کل تاریخ فلسفه کلاسیک باقی می‌ماند. 🎙دکتر سید مهدی ناظمی ‼️جلسه به صورت مجازی و پخش زنده برگزار می‌شود. 📆 پنج‌شنبه‌ها ساعت ١٠ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه هشتم.mp3
زمان: حجم: 26.62M
🎙صوت جلسه هشتم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی فصل دوم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 📆 ۵ دی ماه ١۴٠٢ 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh 🆔 @ghabe_hasht