🔹در صنعت قدیم آدمی ابزار را دنباله وجود خویش می بیند. و از آغاز تا پایان کار، ابزار را در کنترل خود می یابد. این ابزار سنتی و معنوی، بی واسطه با حرکت دست یا پای انسان در طبیعت تصرفی قناعت وار میکند، در حالی که در تکنیک مدرن حرکت ماشین با واسطه علائم و بخشهای خاص ابزاری خودکار و منبع ذخیره انرژی آغاز میشود. کنترل ماشین با واسطه انجام می گیرد، بنابراین، نظارت انسان به تناسب اتوماسیون بر ابزار ماشینی بسیار کاهش مییابد. و ماشین به طور اتوماتیک با کنترل نسبی یا بدون کنترل انسانی کار میکند، و گاهی نیز از نظم اتوماتیک خارج می شود، و خسارتهایی ایجاد میکند. اسراف صفت ذاتی تکنولوژی است. از سویی، از آنجا که تکنولوژی جدید با طبیعت پیوستگی ندارد، به ویرانی آن می پردازد، و در سیر طبیعی اشیاء دخالت میکند و هر چه بیشتر در طبیعت دخالت میکند، این ویرانی و نابودی با سرعتی دائم التزاید پیش می رود.
✍🏻 محمد مددپور
📚ماهیت تکنولوژی و هنر تکنولوژیک
📖 صفحه ۵۴
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
هدایت شده از گروه فرهنگی هنری پرسا
اساس حکومت اسلامی یک حرف نو در دنیا بود. واقعاً در این قضیه، انقلاب نوآوریای کرد که حریفها مات شدند.
این بههیچوجه شبیه بعضی چیزهایی که بعداً تشبیه میکردند، نبود؛ اصلاً شباهتی با نظایر خودش نداشت.
چیزی که در قانون اساسی و در کلمات امام و در عرف انقلاب به عنوان حکومت ولایت فقیه مطرح است، یک حرف کاملاً نو در دنیاست.
البته ممکن است گفته شود «ولایت فقیه» یک تعبیر عربی و آخوندی و طلبگی و کتابی است؛ در حالیکه این مفهوم، بسیار نو و جدید است و معنای آن این است که ما در رأس حکومت، کسی را قرار دهیم که میدانیم تخلّف نخواهد کرد.
این چیز خیلی مهمّی است.
شما الان میبینید گرفتاریهای دنیا از کجاست.
ما میخواهیم کسی را در رأس حکومت بگذاریم که میدانیم تخلّف نمیکند. ممکن است ما اشتباه کرده باشیم و او تخلّف کند. از هر وقت فهمیدیم تخلّف کرده، میفهمیم حضور او در این منصب بجا نیست؛ خودش و مردم هم این را قبول دارند. این نکته خیلی بدیعی در مبنای حکومت در دنیاست.
بیانات در دیدار اعضای هیأت علمی کنگره امام خمینی(ره)
۱۳۷۸/۱۱/۴
🔹️ متنخوانی و گفتگو پیرامون
کتاب ولایت فقیه امام خمینی (ره)
🔹️جلسه هفتم ۱۰ دی ماه ۱۴۰۲
🕓 ساعت ۱۶
🔹️نشانی:
خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
✅️ ویژه خواهران
برای کسب اطلاعات بیشتر به
@porsa_admin
پیام دهید.
گروه فرهنگی هنری پُرسا
@porsa_andishe
در آستانه اندیشه
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی» 🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش
جلسه «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی» امروز برگزار نمیشود.
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات تاریخ تفکر بصری
🔸در این درسگفتار ضمن طرح بحث از مدعای کلی تفکر بصری، به زمینهها و نشانههای پیدایش تفکر بصری در فرهنگ و فلسفه یونان باستان اشاره میشود، نشانههایی که در کل تاریخ فلسفه کلاسیک باقی میماند.
🎙دکتر سید مهدی ناظمی
‼️جلسه به صورت مجازی و پخش زنده برگزار میشود.
📆 پنجشنبهها ساعت ١٠
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه هشتم.mp3
26.62M
🎙صوت جلسه هشتم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی فصل دوم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
📆 ۵ دی ماه ١۴٠٢
🕌 آستانه قاب هشت
#اصول_فلسفه
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
🔹به نظر هوسرل اروپاییان در سیر حیات خود وارد جهان جدیدی شده اند. این جهان جدید که باعث تحولات بزرگ در تمدن اروپا شده، جهان علمی است. جهانی که بیش از همه راه ورود به آن را گالیله گشوده است. گالیله با نگرش جدیدی از طبیعت وارد جهان جدیدی شد و پس از وی دیگران به او اقتدا کردند.
🔸علم در دوره جدید در جهت سلطه طبیعت بوده است. بحرانهای جدید اروپا نتیجه ورود انسان به چنین جهانی است. این جهان غیر از جهان طبیعی و جهان زیست است.
🔹انسان در حالت طبیعی بدون تعلیل و تبیین و پرسش با عالم برخورد میکند. همه چیز را بی چون و چرا قبول میکند و به این وضع عادت میکند. نگرشهای علمی و فلسفی و جهان علمی و فلسفی با نگرش و جهان متعارف متفاوت است. انسان هم در علم و هم در فلسفه در نسبتی دیگر با عالم قرار گرفته است.
✍🏻دکتر علی اصغر مصلح
📚تقریری از فلسفههای اگزیستانس
📖 صفحه ۱۰۸ و ۱۰۹
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
نسبت فوتبال با غزه .mp3
12.08M
🎧مبارزه فلسطینیها از مسیر فوتبال
🔹 بخشی از جلسه پنجم جبهه روایت قدس
📚ناظر به کتاب «تاریخ مردمی فوتبال»
✍🏻 میکائیل کوریا
📆 ۶ دی ماه ١۴٠٢
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🔹اشتباهی که همه ما کم و بیش به آن دچاریم این است که قدرت و توانایی اشخاص و مخصوصا متصدیان امور را بیش از آنچه که هست می انگاریم، و به این جهت از آن ها توقع داریم که در شرایط بحرانی بتوانند همه امکان های کشور را برای عبور از بحران هماهنگ کنند. مسلما بعضی از آنها در این کار می کوشند، اما وقتی سازمان ها ناتوان و ناکارامد باشند،کوشش ها چنانکه باید به نتیجه نمی رسد.
🔸درست است که حکومت اگر به جد بخواهد می تواند از فساد در معنی حقوقی و قانونی اش جلوگیری کند، اما فساد ناشی از ناهماهنگی و بی برنامگی ها و ندانم کاری های کلی با تصمیم های فوری دفع و رفع نمیشود. و مقامات رسمی حتی اگر صالح باشند، از عهده آن بر نمی آیند. اینکه مدام این مقام و آن مدیر و رئیس را را ملامت میکنند که چرا سازمان تحت نظارتش کار خود را چنانکه باید انجام نداده است، از توقعی ناشی می شود که به زحمت بر آورده میشود.
🔹در میان متصدیان امور و حتی کارمندان سازمان ها مسلما آدم های باهوش و با اخلاقی هستند. اما وقتی سازمان نمی داند چه باید بکند آن ها چگونه منشأ اثر در بهبود امور شوند؟ در چنین شرایطی عجیب نیست که کشور به خلوت و تنزه طلبی و قرنطینه سیاسی خود برود.
✍🏻دکتر رضا داوری اردکانی
📚کرونا بلایی طبیعی یا تاریخی
📖صفحه 17
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
30.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گفتگو با مارتین هایدگر
🔻زبان، تکنولوژی
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
📆 چهارشنبهها، ساعت ١۶
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
هوش مصنوعی از منظری فلسفی.mp3
30.44M
🎧اشارهای به مسئله هوش مصنوعی
🗣 دکتر علی اصغر مصلح
🔻انسان آینده و آینده تکنولوژی
🔻راه دگرگونی وابستگی به تکنولوژی و برقراری نسبت متفاوت با تکنولوژی
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
در آستانه اندیشه
🎧اشارهای به مسئله هوش مصنوعی 🗣 دکتر علی اصغر مصلح 🔻انسان آینده و آینده تکنولوژی 🔻راه دگرگونی واب
🔹انسان امروز و انسان آینده هرچه میگذرد به تکنولوژی وابسته تر میشود و اگر به گشوده شدن راهی برای رفع این وابستگی میاندیشیم باید از یک سو درست به چشمان تکنولوژی نگاه کنیم و از سوی دیگر در جستجوی امکانات همچنان پوشیدهی انسان باشیم که میتواند بروز کند.
🔸اگر انسان فراتر از تکنولوژی و تفکر محاسبه گر باشد نجات پیدا میکند و راه های جدیدی برای او گشوده خواهد شد.
🔹دعوت دشوار که برای انسان تکنیکی غیر قابل تصور است، این است که انسان امکاناتی را در خود جستجو کند که در تکنولوژی نمی گنجد و چه بسا با این امکان انسان بتواند نسبت خود با تکنولوژی را تغییر داده و بتواند فراتر از این تکنولوژی ها خود را حفظ کند.
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🔹قرآن کتابیست پویا و جاری، نه ثابت و ایستا؛ و نه تنها در زمان، که در وجود انسان جریان دارد و در هر مرحله از جریان وجودی انسان و به تناسب آن جلوه میکند. از این رو تا در ساحتهای فکر و عمل و بالاتر، در ساحت وجود خود، به حرکت در نیاییم، مخاطب هدایت قرآن نخواهیم بود.
🔸چه خشک و بی روح سورههای قرآن را از سر باز میکنیم و به چند کشف علمی و شبه علمی در آیات آن، دل خوش میکنیم! حال آنکه اگر در درون به جریان نیفتیم و مسئله سورهها برایمان مسئله نشود، راه حلهای آنها را درک نمیکنیم و روابط آیات و مصادیقشان برایمان روشن نمیشود.
✍🏻علی صفایی حائری
📚تطهیر با جاری قرآن -《تنها پناه: سوره ناس و فلق》
📖صفحه ۶
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
📆 چهارشنبهها، ساعت ١۶
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مرحوم کریم مجتهدی
🔻برای تحصیل یک فراغت و آسودگی خیال لازم است. فراغت به معنای اراده است. برای تحصیل باید اراده کرد.
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
ملالت خاطر.mp3
12.81M
🎧حال ملالت خاطر از دیدگاه هایدگر
🎙دکتر محمد جواد صافیان
🔻توصیف هستیشناسانه از ملالت خاطر در مواجهه با روزمرگیها
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه یازدهم
📆 چهارشنبه، ۴ بهمن ماه، ساعت ١۶
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه نهم.mp3
29.12M
🎙صوت جلسه نهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی مقاله دوم و ابتدای مقاله سوم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
📆 ٢٠ دی ماه ١۴٠٢
🕌 آستانه قاب هشت
#اصول_فلسفه
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه دهم.mp3
19.49M
🎙صوت جلسه دهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی مقاله سوم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
📆 ٢٧ دی ماه ١۴٠٢
🕌 آستانه قاب هشت
#اصول_فلسفه
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
🔹کار عمده و عمل خاص شاعر این نیست که امور را آنچنان که در واقع روی داده است نقل و بیان کند. بلکه کار او این است که امور را به آن نهج که ممکن هست اتفاق افتاده باشند نقل و روایت کند... در واقع تفاوت بین مورخ و شاعر در این نیست که یکی روایت خود را در قالب شعر درآورده است و آن دیگر در قالب نثر، زیرا ممکن هست که تاریخ هرودت به رشته نظم درآید ولیکن با این همه آن کتاب همچنان تاریخ خواهد بود، خواه نظم باشد و خواه نثر، لیکن تفاوت بین مورخ و شاعر در این است که یکی از آن گونه حوادث میگوید که در واقع روی داده است و آن دیگر سخنش در باب حوادث و وقایعی است که ممکن هست روی بدهد. از این روست که شعر، فلسفی تر از تاریخ و هم مقامش بالاتر از آن است. زیرا شعر بیشتر حکایت از امر کلی میکند در صورتی که تاریخ از امر جزیی حکایت دارد.
✍🏻ارسطو
📚فن شعر
📖صفحه ۴۷ و ۴۸
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه دوازدهم، پایان مقاله سوم
📆 چهارشنبه، ١١ بهمن ماه، ساعت ١۶
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
🔹وقتی قطار تکنولوژی بیش از هر زمان دیگری سرعت گرفته است و همه چیز به حکم ضرورت در حال دگرگونی سریع است خاطرها پریشان میشود و مجالی برای فکر کردن نمیماند و در این شرایط، تفکر که با صبر و سکون و آزادی ملازمت دارد دشوارتر می شود. برای فکر کردن باید آرامش و طمأنینه داشت اما اکنون زمان، زمان قحط آرامش است.
🔸علم و تکنولوژی شانی از تمدن جدیدند که به صلاح و اخلاق و آینده بشر کاری ندارند و به سوی مقصدی که هیچ کس نمیداند کجاست میروند و آدمی را نیز با خود میبرند. ما نمیدانیم و فکر نمیکنیم که در هر یک از منازلی که در راه علم و تکنولوژی وجود دارد بر سر آدمی چه میآید.
✍🏻 دکتر رضا داوری اردکانی
📚 گفتگوهایی با سایهام
📖 مقدمه- صفحه ۷ و ۸
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🔹فلسفه چیزی است نزدیک هنر و با هنر قرابت دارد. فلسفه از آن جهت به هنر نزدیک است که در یافت با هنر شباهت دارد؛ هنر علم نیست. با علم شعر که نمیتوان شاعر شد. فلسفه از حيث صورت اندکی به علم نزدیکتر است، چون مفهومی است و میتوان آن را یافت شاعرانه در مفاهیم و زبان مفهومی دانست.
🔸فلسفه درد است و نخواهیم که این درد را علاج کنیم و اگر میتوانیم به استقبال آن برویم، چون فلسفه با سودای علاج نابود میشود. همه دردمندی اهل هنر را میپذیرند؛ زیرا این دردمندی پیدا است و به وجود آنان آسیب میرساند. هنرمندانی بسیار هم بوده اند و هستند که تحمل سنگینی "یافت هنر" را ندارند. یافت نو و بدیع طاقت میخواهد. پیامبر مرسل از آن جهت این یافت را تحمل میکند که نگهبان دارد و مگر در کتاب آسمانی نمی خوانیم كه:
🔻إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ ملها وحملها الإنسانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا
🔻ما امانت الهی و بار تکلیف را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کردیم. پس از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناك شدند [ولی] انسان آن را برداشت. راستی او ستمگری نادان بود و با جهل به خود ستم کرد.
🔹به تعبیر حافظ
آسمان بار امانت نتوانست کشید
قرعه فال به نام من دیوانه زدند
🔸 تحمل وحی دشوار است ما فکر میکنیم وحی چیزی است که آن را داخل سبد میگذارند و تقدیم میکنند؛ نه، اینطور نیست. وحی کوه دردی است که بر سر صاحب آن فرود می آید. فلسفه در آن حد تحمل نمی خواهد ولی به هر حال با باطن دین و با هنر شباهت و قرابتی دارد؛ زیرا این هم یافت و درک مستقیم است و یافت و درکش عین درد است؛ این درد را بخواهیم درمان بکنیم فلسفه را نفی کرده ایم و یافتِ فلسفی را رد کرده ایم. این درد دوانشدنی است و نباید تقاضا کرد که دوا شود؛ هیچ فیلسوفی چنین تقاضایی نمی کند.
#آستانه_اندیشه
✍🏻 دکتر رضا داوری اردکانی
📚 گفتگوهایی با سایه ام
📖 صفحه ۷۰- ۷۶
🆔 @astaneh_andisheh
🔹سوء فهم سنتی دربارۀ وجود انسان با شیفتگی افلاطون نسبت به نظریه آغاز شد. این ایده که انسان میتواند جهان را به شیوه ای بیطرفانه و از طریق کشف اصولی بفهمد که زیر بنای کثرت پدیدارهاست، به راستی قدرت مندترین و مهیج ترین ایده از زمان [کشف] آتش و زبان بود. اما حرکت افلاطون و سنّت ما با یک خطا آغاز شد، وقتی آنها تصور کردند که میتوان دربارۀ همه چیز حتی درباره انسانها و جهان آنها هم یک نظریه داشت و به علاوه مسیرِ نسبت برقرارکردنِ انسانها با اشیا، داشتنِ نظریه ای ضمنی دربارۀ آنهاست.
✍🏻هیوبرت دریفوس
📚در- جهان- بودن
📖صفحه ۱۰
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🔹فلسفه ما را از قیدوبندها آزاد میکند. از جمله قیدهای زمان معاصر یکی هم ایدئولوژی است. اینجا مقصود از ایدئولوژی "ایده ها و باورهایی" است که به منافع یک گروه یا طبقه حاکم، به ویژه از راه تحریف و ریاکاری، یاری رساند. این ایدئولوژی ها اگر حاکم شوند، کتابچه و دستوالعمل و حقایقی خاص خود دارند و جایی تفکر و نظر باقی نمیگذارند. این چنین ایدئولوژی هایی اختیار را از مردمان سلب میکنند و حتماً تبعیت و پیروی میخواهند. این ایدئولوژی ها گوش ندارند فقط زبان دارند.
🔸آدمهایی که گرفتار ایدئولوژی هستند با یکدیگر ارتباط ندارند و تنها هستند. اقتضای زمانه هم این است که مردم به فکر معاش و مصرف خودشان باشند و از این بابت هیچ کسی را هم نمیتوان ملامت کرد. مقصود از تنهایی یعنی با دیگری دمساز نبودن و او را نپذیرفتن و به تعبیر ژان پل سارتر دیگری را جهنم تلقی کردن. در ایدئولوژی معمولاً دیگری جایی ندارد. سخن ایدئولوژی حکم مطلق است و چون دیگری حرف دیگری دارد، حرف دیگر قهراً برخلافِ ایدئولوژی و گناه و جرم است همه باید از ایدئولوژی پیروی کنند.
🔹با غلبۀ ایدئولوژی سنگینی گوشها بهت آور و حیرت آور شده است. فریادِ بلند و بلندترین فریاد را نمی شنود. فکر نکنیم که این سنگینگوشها میشنوند و به روی خودشان نمی آورند؛ نه، نمی شنوند؛ یعنی ایدئولوژی چنان زیبقی در گوشها فرو کرده که گویی اصلا گوشی نیست. ایدئولوژی گوش ها را کر میکند.
✍🏻 دکتر رضا داوری اردکانی
📚 گفتگوهایی با سایه ام
📖 صفحه ۷۳ و ۷۴
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه سیزدهم، مقدمه مقاله چهارم
📆 چهارشنبه، ٢۵ بهمن ماه، ساعت ١۶
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه یازدهم.mp3
30.26M
🎙صوت جلسه یازدهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی مقاله سوم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
📆 ۴ بهمن ماه ١۴٠٢
🕌 آستانه قاب هشت
#اصول_فلسفه
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه چهاردهم، مقدمه مقاله چهارم
📆 چهارشنبه،۲ اسفند ماه، ساعت ١۶
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
🔹امروز همزمان با تکنولوژیک شدن همه امور، در حقیقت در روزگاری بسر میبریم، که تکنولوژی و هنر تکنولوژیک، هرچه بیشتر بر روی اشیاء حجاب میکشند.
🔸از اینجاست که "هیدگر" متفکر معاصر آلمانی این وضع را به ریشه کن شدن انسان از خاک و بیخانمانی و بیگانگی تفکر حسابگر تکنیکی از سیر در آسمانهای برین تعبیر میکند.
🔹این ریشه کن شدن دائما در حال بسط و در شرف تحقق است که در واقع پایان کار آدم است. مگر اینکه تفکر و شاعری به قدرت بی قهر خود برسد.
✍🏻محمد مددپور
📚ماهیت تکنولوژی و هنر تکنولوژیک
📖صفحه ۷۶
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🔹توصیه هیدگر به دانشجویان فلسفه در انتهای مناظره با کاسیرر:
🔻 نهایتا، این مهم است که شما از محاجه ما یک چیز با خودتان ببرید: دنبال اختلاف مواضع متعاطیان فلسفه نروید و مشغول هیدگر و کاسیرر نشوید بلکه پیشتر بیایید تا حس کنید که ما در راهِ به جد باز پرسیدن پرسش محوری متافیزیک هستیم.
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh