eitaa logo
در آستانه اندیشه
79 دنبال‌کننده
53 عکس
3 ویدیو
3 فایل
وقتی علم به نظری و عملی تقسیم می‌شود باید چیزی مقدم بر علم نظری و علم عملی وجود داشته باشد که آستانه و گشایش آغاز زندگی مدنی است و این آغاز، نامش تفکر است @Zhrasdtsh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹فلسفه چیزی است نزدیک هنر و با هنر قرابت دارد. فلسفه از آن جهت به هنر نزدیک است که در یافت با هنر شباهت دارد؛ هنر علم نیست. با علم شعر که نمیتوان شاعر شد. فلسفه از حيث صورت اندکی به علم نزدیکتر است، چون مفهومی است و میتوان آن را یافت شاعرانه در مفاهیم و زبان مفهومی دانست. 🔸فلسفه درد است و نخواهیم که این درد را علاج کنیم و اگر میتوانیم به استقبال آن برویم، چون فلسفه با سودای علاج نابود میشود. همه دردمندی اهل هنر را میپذیرند؛ زیرا این دردمندی پیدا است و به وجود آنان آسیب میرساند. هنرمندانی بسیار هم بوده اند و هستند که تحمل سنگینی "یافت هنر" را ندارند. یافت نو و بدیع طاقت میخواهد. پیامبر مرسل از آن جهت این یافت را تحمل میکند که نگهبان دارد و مگر در کتاب آسمانی نمی خوانیم كه: 🔻إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ ملها وحملها الإنسانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا 🔻ما امانت الهی و بار تکلیف را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کردیم. پس از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناك شدند [ولی] انسان آن را برداشت. راستی او ستمگری نادان بود و با جهل به خود ستم کرد. 🔹به تعبیر حافظ آسمان بار امانت نتوانست کشید قرعه فال به نام من دیوانه زدند 🔸 تحمل وحی دشوار است ما فکر میکنیم وحی چیزی است که آن را داخل سبد میگذارند و تقدیم میکنند؛ نه، اینطور نیست. وحی کوه دردی است که بر سر صاحب آن فرود می آید. فلسفه در آن حد تحمل نمی خواهد ولی به هر حال با باطن دین و با هنر شباهت و قرابتی دارد؛ زیرا این هم یافت و درک مستقیم است و یافت و درکش عین درد است؛ این درد را بخواهیم درمان بکنیم فلسفه را نفی کرده ایم و یافتِ فلسفی را رد کرده ایم. این درد دوانشدنی است و نباید تقاضا کرد که دوا شود؛ هیچ فیلسوفی چنین تقاضایی نمی کند. ✍🏻 دکتر رضا داوری اردکانی 📚 گفتگوهایی با سایه ام 📖 صفحه ۷۰- ۷۶ 🆔 @astaneh_andisheh
🔹سوء فهم سنتی دربارۀ وجود انسان با شیفتگی افلاطون نسبت به نظریه آغاز شد. این ایده که انسان میتواند جهان را به شیوه ای بی‌طرفانه و از طریق کشف اصولی بفهمد که زیر بنای کثرت پدیدارهاست، به راستی قدرت مندترین و مهیج ترین ایده از زمان [کشف] آتش و زبان بود. اما حرکت افلاطون و سنّت ما با یک خطا آغاز شد، وقتی آنها تصور کردند که میتوان دربارۀ همه چیز حتی درباره انسان‌ها و جهان آن‌ها هم یک نظریه داشت و به علاوه مسیرِ نسبت برقرارکردن‌ِ انسان‌ها با اشیا، داشتنِ نظریه ای ضمنی دربارۀ آن‌هاست. ✍🏻هیوبرت دریفوس 📚در- جهان- بودن 📖صفحه ۱۰ 🆔 @astaneh_andisheh
🔹فلسفه ما را از قیدوبندها آزاد میکند. از جمله قیدهای زمان معاصر یکی هم ایدئولوژی است. اینجا مقصود از ایدئولوژی "ایده ها و باورهایی" است که به منافع یک گروه یا طبقه حاکم، به ویژه از راه تحریف و ریاکاری، یاری رساند. این ایدئولوژی ها اگر حاکم شوند، کتابچه و دستوالعمل و حقایقی خاص خود دارند و جایی تفکر و نظر باقی نمی‌گذارند. این چنین ایدئولوژی هایی اختیار را از مردمان سلب میکنند و حتماً تبعیت و پیروی میخواهند. این ایدئولوژی ها گوش ندارند فقط زبان دارند. 🔸آدمهایی که گرفتار ایدئولوژی هستند با یکدیگر ارتباط ندارند و تنها هستند. اقتضای زمانه هم این است که مردم به فکر معاش و مصرف خودشان باشند و از این بابت هیچ کسی را هم نمیتوان ملامت کرد. مقصود از تنهایی یعنی با دیگری دمساز نبودن و او را نپذیرفتن و به تعبیر ژان پل سارتر دیگری را جهنم تلقی کردن. در ایدئولوژی معمولاً دیگری جایی ندارد. سخن ایدئولوژی حکم مطلق است و چون دیگری حرف دیگری دارد، حرف دیگر قهراً برخلافِ ایدئولوژی و گناه و جرم است همه باید از ایدئولوژی پیروی کنند. 🔹با غلبۀ ایدئولوژی سنگینی گوش‌ها بهت آور و حیرت آور شده است. فریادِ بلند و بلندترین فریاد را نمی شنود. فکر نکنیم که این سنگین‌گوش‌ها می‌شنوند و به روی خودشان نمی آورند؛ نه، نمی شنوند؛ یعنی ایدئولوژی چنان زیبقی در گوشها فرو کرده که گویی اصلا گوشی نیست. ایدئولوژی گوش ها را کر میکند. ✍🏻 دکتر رضا داوری اردکانی 📚 گفتگوهایی با سایه ام 📖 صفحه ۷۳ و ۷۴ 🆔 @astaneh_andisheh
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی و گفت‌وگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 🔺جلسه سیزدهم، مقدمه مقاله چهارم 📆 چهارشنبه‌، ٢۵ بهمن ماه، ساعت ١۶ ▪️ حضور برای عموم آزاد است. 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh 🆔 @ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه یازدهم.mp3
30.26M
🎙صوت جلسه یازدهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی مقاله سوم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 📆 ۴ بهمن ماه ١۴٠٢ 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh 🆔 @ghabe_hasht
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی و گفت‌وگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 🔺جلسه چهاردهم، مقدمه مقاله چهارم 📆 چهارشنبه‌،۲ اسفند ماه، ساعت ١۶ ▪️ حضور برای عموم آزاد است. 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh 🆔 @ghabe_hasht
🔹امروز همزمان با تکنولوژیک شدن همه امور، در حقیقت در روزگاری بسر می‌بریم، که تکنولوژی و هنر تکنولوژیک، هرچه بیشتر بر روی اشیاء حجاب می‌کشند. 🔸از اینجاست که "هیدگر" متفکر معاصر آلمانی این وضع را به ریشه کن شدن انسان از خاک و بی‌خانمانی و بیگانگی تفکر حسابگر تکنیکی از سیر در آسمانهای برین تعبیر می‌کند. 🔹این ریشه کن شدن دائما در حال بسط و در شرف تحقق است که در واقع پایان کار آدم است. مگر اینکه تفکر و شاعری به قدرت بی قهر خود برسد. ✍🏻محمد مددپور 📚ماهیت تکنولوژی و هنر تکنولوژیک 📖صفحه ۷۶ 🆔 @astaneh_andisheh
🔹توصیه هیدگر به دانشجویان فلسفه در انتهای مناظره با کاسیرر: 🔻 نهایتا، این مهم است که شما از محاجه ما یک چیز با خودتان ببرید: دنبال اختلاف مواضع متعاطیان فلسفه نروید و مشغول هیدگر و کاسیرر نشوید بلکه پیشتر بیایید تا حس کنید که ما در راهِ به جد باز پرسیدن پرسش محوری متافیزیک هستیم. 🆔 @astaneh_andisheh
🔻اگر حقیقت زن باشد ـ چه خواهد شد؟ آیا این ظن نخواهد رفت که فیلسوفان همگی، تا بدانجا که اهل جزمیت بوده اند، در کار زنان سخت خام بوده اند؟ آن جدی بودنِ هولناک، آن پیله کردن ناهنجار که، بنا به عادت، تاکنون بدان شیوه به سراغ حقیقت رفته اند، مگر وسایلی ناشیانه و ناجور برای نرم کردن دلِ یک زن نبوده است؟ 🔻شک نیست که این زن نگذاشته است او را به چنگ آورند ـ و از این رو هرگونه جزمیت امروزه با حالتی افسرده و دلسرد ایستاده است؛ آن هم اگر که ایستاده باشد! زیرا هستند افسوس گرانی که برآنند که او افتاده است و به زمین خورده است، و بالاتر از آن، نفس آخر را میکشد. ✍🏻 فریدریش نیچه 📚فراسوی نیک و بد 📖 پیشگفتار 🆔 @astaneh_andisheh
🔹امروز علوم جدید و تکنولوژی آدمی را در وضعی خاص قرار داده، و واسطه ارتباط او با جهان شده است. این علم و تکنیک با سرعتی دائم التزاید زمین و اشیاء را در حجاب اوهام ریاضی و غیر ریاضی فرو می‌پوشاند، و این اوهام را واسطه پیوند آدمی با زمین و جهان قرار می‌دهد. این علم خود به نحوی به ما بعد الطبیعه بازمی‌گردد. ✍🏻محمد مددپور 📚ماهیت تکنولوژی و هنر تکنولوژیک 📖صفحه ۷۸ 🆔 @astaneh_andisheh
🔹 سهل انگاران فلسفه را دوست نمی‌دارند زیرا فلسفه دشواری کارها و راه‌ها را پنهان نمی‌کند، بلکه آن‌ها را به کوشندگان و روندگان نشان می‌دهد تا خود را مهیای کار و پیمودن راه دشوار کنند. ✍🏻 دکتر رضا داوری اردکانی 📚 گفتگوهایی با سایه ام 📖 صفحه ۱۰ 🆔 @astaneh_andisheh
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی و گفت‌وگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 🔺جلسه پانزدهم، مقاله چهارم 📆 چهارشنبه‌، ۹ اسفند ماه، ساعت ١۶ ▪️ حضور برای عموم آزاد است. 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh 🆔 @ghabe_hasht