eitaa logo
در آستانه اندیشه
77 دنبال‌کننده
47 عکس
3 ویدیو
3 فایل
وقتی علم به نظری و عملی تقسیم می‌شود باید چیزی مقدم بر علم نظری و علم عملی وجود داشته باشد که آستانه و گشایش آغاز زندگی مدنی است و این آغاز، نامش تفکر است @Zhrasdtsh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰سلسله جلسات تاریخ تفکر بصری 🔸در این درسگفتار ضمن طرح بحث از مدعای کلی تفکر بصری، به زمینه‌ها و نشانه‌های پیدایش تفکر بصری در فرهنگ و فلسفه یونان باستان اشاره می‌شود، نشانه‌هایی که در کل تاریخ فلسفه کلاسیک باقی می‌ماند. 🎙دکتر سید مهدی ناظمی ‼️جلسه به صورت مجازی و پخش زنده برگزار می‌شود. 📆 پنج‌شنبه‌ها ساعت ١٠ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh
دکتر مصلح.mp3
31.19M
🔊گفتگو با دکتر علی اصغر مصلح 🔹اعتباریات و عصر تصویر جهان 📆 پنج‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ 📍آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه هفتم.mp3
30.79M
🎙صوت جلسه هفتم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی فصل دوم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 🔸در حیرت زندگی کردن اساس زندگی است. 🔹اساسا فلسفه جست‌وجو است و حقیقت‌جویی خودش کمال است و انسان را از حیوانیت درمی‌آورد. 📆 ٢٢ آذرماه ١۴٠٢ 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh 🆔 @ghabe_hasht
🔹برخی از ظاهری مذهبان گمان می‌برند که سست شدن عهد دینی از پیامدهای تمدن تکنولوژیک است. حال آنکه تکنولوژی خود ریشه در گسستن عهد دینی دارد. بشر غربی اگر عهد خود را با عالم غیب نمی گسست، به سودای تدارک بهشت زمینی مبتلا نمی شد تا به دانش روح ستیز و تکنولوژی ویرانگر برسد. اهل ادیان نیز اگر در تاریخ خود گرفتار بد عهدی نمی شدند، نه به بشر غربی مجال رسیدن به تمدن تکنولوژیک می دادند و نه در ذیل تاریخ فروبسته خود، به پرستش و شیفتگی مظاهر این تمدن رو می آوردند. بدعهدی و سست عهدی و اخلاقی زاییده تکنولوژی و تمدن تکنولوژی نیست، تکنولوژی و تمدن تکنولوژیک زاییده بدعهدی و سست عهدی دینی است. به هر تقدیر چنین بود که روح شرقی به خواب زمستانی فرورفت، و درخت ما بعد الطبیعه و تکنولوژی غربی شاخه و برگ و میوه اش را بر سرزمین‌های شرقی پراکند. اما هنوز روح شرقی نمرده است و در انتظار است. ✍🏻 محمد مددپور 📚ماهیت تکنولوژی و هنر تکنولوژیک 📖 صفحه ۴۸ 🆔 @astaneh_andisheh
🔹در صنعت قدیم آدمی ابزار را دنباله وجود خویش می بیند. و از آغاز تا پایان کار، ابزار را در کنترل خود می یابد. این ابزار سنتی و معنوی، بی واسطه با حرکت دست یا پای انسان در طبیعت تصرفی قناعت وار میکند، در حالی که در تکنیک مدرن حرکت ماشین با واسطه علائم و بخش‌های خاص ابزاری خودکار و منبع ذخیره انرژی آغاز می‌شود. کنترل ماشین با واسطه انجام می گیرد، بنابراین، نظارت انسان به تناسب اتوماسیون بر ابزار ماشینی بسیار کاهش می‌یابد. و ماشین به طور اتوماتیک با کنترل نسبی یا بدون کنترل انسانی کار میکند، و گاهی نیز از نظم اتوماتیک خارج می شود، و خسارتهایی ایجاد میکند. اسراف صفت ذاتی تکنولوژی است. از سویی، از آنجا که تکنولوژی جدید با طبیعت پیوستگی ندارد، به ویرانی آن می پردازد، و در سیر طبیعی اشیاء دخالت میکند و هر چه بیشتر در طبیعت دخالت میکند، این ویرانی و نابودی با سرعتی دائم التزاید پیش می رود. ✍🏻 محمد مددپور 📚ماهیت تکنولوژی و هنر تکنولوژیک 📖 صفحه ۵۴ 🆔 @astaneh_andisheh
اساس حکومت اسلامی یک حرف نو در دنیا بود. واقعاً در این قضیه، انقلاب نوآوری‌ای کرد که حریف‌ها مات شدند. این به‌هیچ‌وجه شبیه بعضی چیزهایی که بعداً تشبیه می‌کردند، نبود؛ اصلاً شباهتی با نظایر خودش نداشت. چیزی که در قانون اساسی و در کلمات امام و در عرف انقلاب به عنوان حکومت ولایت فقیه مطرح است، یک حرف کاملاً نو در دنیاست. البته ممکن است گفته شود «ولایت فقیه» یک تعبیر عربی و آخوندی و طلبگی و کتابی است؛ در حالی‌که این مفهوم، بسیار نو و جدید است و معنای آن این است که ما در رأس حکومت، کسی را قرار دهیم که می‌دانیم تخلّف نخواهد کرد. این چیز خیلی مهمّی است. شما الان می‌بینید گرفتاری‌های دنیا از کجاست. ما می‌خواهیم کسی را در رأس حکومت بگذاریم که می‌دانیم تخلّف نمی‌کند. ممکن است ما اشتباه کرده باشیم و او تخلّف کند. از هر وقت فهمیدیم تخلّف کرده، می‌فهمیم حضور او در این منصب بجا نیست؛ خودش و مردم هم این را قبول دارند. این نکته خیلی بدیعی در مبنای حکومت در دنیاست. بیانات در دیدار اعضای هیأت علمی کنگره امام خمینی(ره) ۱۳۷۸/۱۱/۴ 🔹️ متن‌خوانی و گفتگو پیرامون کتاب ولایت فقیه امام خمینی (ره) 🔹️جلسه هفتم ۱۰ دی ماه ۱۴۰۲ 🕓 ساعت ۱۶ 🔹️نشانی: خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت ✅️ ویژه خواهران برای کسب اطلاعات بیشتر به @porsa_admin پیام دهید. گروه فرهنگی هنری پُرسا @porsa_andishe
🔰سلسله جلسات تاریخ تفکر بصری 🔸در این درسگفتار ضمن طرح بحث از مدعای کلی تفکر بصری، به زمینه‌ها و نشانه‌های پیدایش تفکر بصری در فرهنگ و فلسفه یونان باستان اشاره می‌شود، نشانه‌هایی که در کل تاریخ فلسفه کلاسیک باقی می‌ماند. 🎙دکتر سید مهدی ناظمی ‼️جلسه به صورت مجازی و پخش زنده برگزار می‌شود. 📆 پنج‌شنبه‌ها ساعت ١٠ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه هشتم.mp3
26.62M
🎙صوت جلسه هشتم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی فصل دوم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 📆 ۵ دی ماه ١۴٠٢ 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh 🆔 @ghabe_hasht
🔹به نظر هوسرل اروپاییان در سیر حیات خود وارد جهان جدیدی شده اند. این جهان جدید که باعث تحولات بزرگ در تمدن اروپا شده، جهان علمی است. جهانی که بیش از همه راه ورود به آن را گالیله گشوده است. گالیله با نگرش جدیدی از طبیعت وارد جهان جدیدی شد و پس از وی دیگران به او اقتدا کردند. 🔸علم در دوره جدید در جهت سلطه طبیعت بوده است. بحران‌های جدید اروپا نتیجه ورود انسان به چنین جهانی است. این جهان غیر از جهان طبیعی و جهان زیست است. 🔹انسان در حالت طبیعی بدون تعلیل و تبیین و پرسش با عالم برخورد می‌کند. همه چیز را بی چون و چرا قبول میکند و به این وضع عادت میکند. نگرشهای علمی و فلسفی و جهان علمی و فلسفی با نگرش و جهان متعارف متفاوت است. انسان هم در علم و هم در فلسفه در نسبتی دیگر با عالم قرار گرفته است. ✍🏻دکتر علی اصغر مصلح 📚تقریری از فلسفه‌های اگزیستانس 📖 صفحه ۱۰۸ و ۱۰۹ 🆔 @astaneh_andisheh
نسبت فوتبال با غزه .mp3
12.08M
🎧مبارزه فلسطینی‌ها از مسیر فوتبال 🔹 بخشی از جلسه پنجم جبهه روایت قدس 📚ناظر به کتاب «تاریخ مردمی فوتبال» ✍🏻 میکائیل کوریا 📆 ۶ دی ماه ١۴٠٢ 🆔 @astaneh_andisheh
🔹اشتباهی که همه ما کم و بیش به آن دچاریم این است که قدرت و توانایی اشخاص و مخصوصا متصدیان امور را بیش از آنچه که هست می انگاریم، و به این جهت از آن ها توقع داریم که در شرایط بحرانی بتوانند همه امکان های کشور را برای عبور از بحران هماهنگ کنند. مسلما بعضی از آنها در این کار می کوشند، اما وقتی سازمان ها ناتوان و ناکارامد باشند،کوشش ها چنانکه باید به نتیجه نمی رسد. 🔸درست است که حکومت اگر به جد بخواهد می تواند از فساد در معنی حقوقی و قانونی اش جلوگیری کند، اما فساد ناشی از ناهماهنگی و بی برنامگی ها و ندانم کاری های کلی با تصمیم های فوری دفع و رفع نمی‌شود. و مقامات رسمی حتی اگر صالح باشند، از عهده آن بر نمی آیند. اینکه مدام این مقام و آن مدیر و رئیس را را ملامت می‌کنند که چرا سازمان تحت نظارتش کار خود را چنانکه باید انجام نداده است، از توقعی ناشی می شود که به زحمت بر آورده می‌شود. 🔹در میان متصدیان امور و حتی کارمندان سازمان ها مسلما آدم های باهوش و با اخلاقی هستند. اما وقتی سازمان نمی داند چه باید بکند آن ها چگونه منشأ اثر در بهبود امور شوند؟ در چنین شرایطی عجیب نیست که کشور به خلوت و تنزه طلبی و قرنطینه سیاسی خود برود. ✍🏻دکتر رضا داوری اردکانی 📚کرونا بلایی طبیعی یا تاریخی 📖صفحه 17 🆔 @astaneh_andisheh