400.9K
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه»
موضوع: #احکام_علم_آموزی
❓چه کسانی شایسته دستیابی به معلومات و علوم فنّی و تکنیکی حساس هستند؟
✅ فراگيری هر علمی برای هر شخصی، اگر برای يک غرض عقلايی مشروع باشد و خوف فساد و افساد در آن نباشد، بدون مانع است؛ مگر علوم و معلوماتی که دولت اسلامی ضوابط و مقرّرات خاصی راجع به تعليم و تعلّم آنها وضع کرده است.
❓اينجانب يکى از مخترعين ايران عزيز اسلامى مىباشم و از طرف دانشگاههاى آمريکايى براى تحصيل و پژوهش دعوتنامههايى دريافت کردهام؛ لطفاً عنايت فرموده و بفرماييد اجابت اين دعوتنامهها چه حکمى دارد و در صورت جواز، برگشت و يا عدم برگشت از اين کشورها پس از پايان تحصيلات چه احکامى را دارا مىباشد؟
✅ با توجه به موضعگيرى کشورى مثل آمريکا در برابر اسلام و کشورهاى اسلامى، در دعوت مغزهاى متفکر براى تحصيل به آمريکا دو هدف وجود دارد:
1ـ جمع کردن نخبگان بشرى و مغزهاى متفکر در کشور خود براى بهرهبردارى از آنان؛
2ـ خالى کردن کشورهاى اسلامى از مغزهاى متفکر به منظور فلج سازی آنها؛
لذا بدیهی است که کشور دعوت کننده از شما، قصد خير براى شما و کشور شما ندارد، بلکه قصد خيانت دارد! با اين وصف، آيا باز مايليد که دعوت چنين کشور خيانتکاری را اجابت کنيد! مگر آنکه تصميم جدّى براى حصول پيشرفت علمى براى خود و عزم قاطع به برگشتن به ايران عزيز جهت بکارگيرى معلومات بدست آمده در پيشرفت و سربلندى مسلمين و ايران اسلامى داشته باشيد.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
🆔@astanfatemi
از جمله چیزهایی که روند حرکت به سمت عدالت را در جامعه کند می کند،نمود اشرافیگری در مسؤلان بالای کشور است.
🔺مقام معظم رهبری
📌این مجموعه را با هشتگ #عکس_نوشت دنبال کنید.
🆔@astanfatemi
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «علم مفید (٢)»
روز جمعه، ١۴٠١/٠٨/٢٠
✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ اما دیروز به مناسبت «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» از جایگاه بسیار بالای علم در دین مبین اسلام سخن گفتیم و عرض کردیم که رسول خدا (ص)، طلبِ علم را برای همه مسلمانان از زن و مرد، فريضه و واجب دانستهاند؛
سپس با اشاره به آیات و روايات اسلامی گفتیم که علمِ مورد تأیید و تأکید اسلام، علاوه بر سه علم اصلی دین، یعنی «اصول دين»، «فروع دين» و «علم اخلاق»، شامل تمامی علوم مفيدی كه جامعهی اسلامی نيازمند آن است نیز میشود و سپس یک سوال مهم مطرح کردیم که:
❓آیا از نظر اسلام، یادگیری هر علم مفیدی، برای هر فردی جایز و سودمند است؟
✅ در پاسخ به این سؤال، باید بدانیم که علمآموزی از نظر اسلام هیچ محدودیتی ندارد و شامل تمام علوم مفید میشود و هر فرد در انتخاب علم و دانش مورد نظر خود کاملاً مختار است و آدمی میتواند بر اساس علاقه، توانایی و استعداد خود، دانش مورد نظرش را انتخاب نماید؛ البته به شرط مضر و حرام نبودن آن دانش! لذا از نظر اسلام، میتوانیم علوم را به دو دسته عمده تقسیم نمائيم:
⬅️ دسته اول: علومی که از یادگیری و تعلیم آنها صریحاً در اسلام نهی شده؛ مانند: علم سحر و دیگر علوم فساد آفرین و همینطور علومی که شخص به قصد ضرر زدن به دیگران میآموزد؛ که آموختن این دسته از علوم، غیرمجاز و حرام است؛ مگر در مواقع ضرورت، مثلاً آموختن علم سحر برای ابطال سحر دیگران، اشکال ندارد.
⬅️ دسته دوم: علومی است که مشخصات گروه قبل را ندارند و حرام و یا مقدمه حرام نیستند که خود بر دو گروه تقسیم میشوند:
۱) دانشهایی که موجب سازندگی معنوی و یا مادی در دنیا و یا آخرت بشر میباشند و بدون آنها اساس حیات مادی و معنوی انسان به مخاطره میافتد؛ که تحصیل این علوم از نظر اسلام یا «واجب عينی» است؛ مانند: «شناخت عقائد و تکالیف شرعیه» و یا «واجب کفایی» است؛ مثل «علم طب، شیمی، ریاضی و...»؛
۲) دانش هایی که اگر چه فسادآور و یا مقدمه فساد نیستند، اما نقش مهمی در زندگی فرد و یا اجتماع ندارند؛ که این دانشها را «علوم مباح» و البته برخی «علوم مکروه» نامیدهاند: مثل علم انساب و...
لذا با توجه به تقسیم بندی بالا، انسان میتواند علم و دانش مورد نظر خود را آزادانه انتخاب نماید؛
❓اما در اینجا سؤال دیگری مطرح میشود که آیا آموختن هر یک از دانشهای مجاز، برای همه از نظر دین بهصورت مطلق جایز و سودمند است و یا نیاز به مقدمه و شرایطی دارد؟
✅ برای جواب به این پرسش، اجازه بفرمائید که علمآموزی را از زاویه دیگری بررسی نمائيم؛
انسان درس نخوانده و بیسواد و یا کمسواد، شيطان وجودش هم بیسواد است و مسلماً به همان اندازه، میتواند صاحبش را فريب دهد و به دیگران ظلم و ضرر برساند! اما کسی که درس میخواند و عالِم و دانشمند در هر رشتهای میشود، شيطانِ وجودش نیز عالِم میگردد و میتواند کارهای وحشتناکی انجام دهد که حتی در مواردی، عقلِ بشر را حيران سازد!
البته این موضوع که چه علمی برای چه کسی و چه موقع خطرناک میشود، نياز به بحث گستردهای دارد که در این مجال کوتاه نمیگنجد، ولی آنچه واضح و روشن است اين است که جایی که دانش بدون تقوا و اخلاق باشد، علوم مفید هم میتوانند مضر و خطرناک شوند! بهگونهای که حتی جان انسانها و موجودات ديگر، و هستی و طبيعت را به خطر بیاندازند؛
به همین سبب، تمامی پیامبران الهی در طول تاریخ، بر «تزکیه و تقوا» قبل از «علمآموزی» تأکید نمودهاند؛ و در قرآن کریم نیز بارها قبل از تأکید بر علمآموزی از «تقوا و تزکیه» سخن به میان آمده: «يُزَکِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ...»
بنابراین از نظر اسلام، مقدمه «علمآموزی»، «تزکیه نفس» است؛ چنانچه یکی از بزرگترین گرفتاریهای امروز جوامع بشری، وجود دانشهای پیشرفته در دستان کسانی است که به جای اینکه علم را در خدمت صلح و توسعه و مصالح بشریت استفاده نمایند، از آن در جهات شیطانی و جنگ و نابودی بشریت استفاده میکنند؛ چنانچه هیچ بعید نیست که شیوع برخی بیماریها نیز ثمرهی همین علمِ شیطانی باشد!
ازاینرو طبق روایات اسلامی میبایست از علم بدون منفعت، به خدای سبحان، پناه برد! (میزان الحکمة، ج ۵، ص١۴٠٠) و ما نیز دعا میکنیم که خداوند رحمان و رحیم، همهی بشریت را از شرِّ علم بدون تقوا و اخلاق حفظ نماید.
✍️ و سخن امروز را با کلام ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب به پایان میبریم که فرمودند: « ما علم را برای سعادت بشر میخواهیم، برای رشد بشر، برای استقرار عدالت و شکوفائی بشر... آن علمی که ما میخواهیم، اول، تزکیه است... چرا اول تزکیه؟ برای اینکه اگر تزکیه نبود، علم منحرف میشود...» (٨ آذر ۱۳۹۸)
🆔@astanfatemi
339.3K
✅ #گلبرگ_احکام
موضوع: #احکام_علم_آموزی
❓آیا گرفتن مدرک تحصیلی دیپلم یا لیسانس از طریق رابطه اشکال دارد؟ و درآمدی که از طریق آن کسب میشود اشکال شرعی دارد؟
✅ اولاً رابطه بازی یا تقلب در امتحان و امثال اینها و همچنین نمره بیجهت گرفتن کار خلافی است؛ مثلاً فردی امتحانی نداده باشد یا اگر امتحانی داده، با تقلب نمره گرفته باشد؛ اما در رابطه با درآمدی که کسب میکند، اگر در موقع استخدام شرایط آن کار را داشته باشد و آن سطح معلومات را داشته باشد، حقوقی که در قبال کارش دریافت میکند حرام نیست.
❓همانطور که مطلع هستید در تحصیلات تکمیلی بخشی از نمره درس به ارائه تحقیق تعلق میگیرد، ولی متأسفانه برخی دانشجویان به جای انجام تحقیق، اقدام به خریداری این مقالات از مراکزی از سطح شهر میکنند؛ این کار چه حکمی دارد؟
✅ جایز نیست! دانشجو خودش باید پایان نامه بنویسد، خودش باید مقاله بنویسد و ارائه دهد؛ البته کمک گرفتن یا مشورت گرفتن از دیگران یا کسی که در این امور اطلاعاتی دارد و یا مثلاً تحقیق میدانی در کتابها و سایتها، اشکال ندارد؛ این متعارف است؛ اما اینکه پول به کسی بدهد که به جای او تحقیق و پایان نامه بنویسد، این جایز نیست و اصل کار خلاف است و پولی هم که دریافت میشود حلال نیست.
📚 منبع: KHAMENEI.IR
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
🆔@astanfatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه»
موضوع: «علم مفید (٢)»
روز جمعه، ١۴٠١/٠٨/٢٠
🆔@astanfatemi
تصویری زیبا از حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه "علیهاالسلام"
🔺عکاس: حسین محبی
📌این مجموعه را با هشتگ #عکس_حرم دنبال کنید.
🆔@astanfatemi
244.4K
✅ #گلبرگ_احکام
موضوع: #احکام_علم_آموزی
❓سستی و تنبلی در تحصیل علم و تلف کردن وقت چه حکمی دارد؟ آیا حرام است؟
✅ تضییع وقت به بطالت و بیکاری دارای اشکال است و دانشجو تا وقتی که از مزایای مخصوص دانشجویی استفاده میکند باید از برنامههای درسی مخصوص دانشجویان متابعت کند و الا استفاده از آن مزایا از قبیل شهریه و کمک هزینه و غیره برای او جایز نیست.
❓آيا ترك وطن براى ادامه تحصيل و انجام تحقيق علمى در تحت نظارت كسانى كه دشمن بودن دولتشان با پيشرفتهای علمى ما ثابت شده است، جايز مىباشد؟
✅ اگر احتمال بدهيد به لحاظ خصومتشان، يا چيزى به شما نمیآموزند و يا در صدد انحراف شما میباشند، حضور در مجامع آنها وجه شرعى ندارد.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
🆔@astanfatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
موضوع: «فضیلتهای فراموش شده!»
فضیلت اول: «دینداری»
روز شنبه، ١۴٠١/٠٨/٢١
🆔@astanfatemi
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: فضیلتهای فراموش شده! «فضیلت اوّل: دینداری»
روز شنبه، ١۴٠١/٠٨/٢١
✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم لذا سخن روز را با موضوع «فضائل فراموش شده» آغاز مینمائیم؛ فضائلی که سعادت دنیا و آخرت انسان را تضمین مینماید، اما آدمی آنها را به فراموشی سپرده است! فضائلی همچون «صداقت، امانتداری، ادب، عفو، انصاف، خیرخواهی و...» که متأسفانه با کمرنگ شدن آنها، رذائلی همچون دروغ، حیله، نیرنگ، ریا، تملّق، دورویی و بدخواهی و... در جامعه فراگیر شده و متأسفانه عامل سقوط انسانها و بدبختی نسل جوان گردیده است؛ لذا انشاالله امروز در رابطه با یکی از مهمترین فضائل فراموش شده که مقدمه تمامی فضایل است، سخن خواهیم گفت؛
بیشک مهمترین مبحثی که قبل از هر فضیلتی باید در رابطه با آن سخن بگوییم، فضیلت بزرگ «دین» است؛ چراکه متأسفانه امروزه «دین» از نظر عمل، یک فضیلت فراموش شده است! درحالی که تنها چیزی است که میتواند سعادت در دنیا و آخرت انسان را تضمین نماید، «دین» است و هیچ چیزی غیر از آن نمیتواند آدمی را در مسیر سعادت و خوشبختی قرار دهد؛
انسان موجودی چند بُعدی است که قطعاً نیاز به یک نیروی کنترلکننده دارد و الاّ نفس اماره و شیطان درون و شیطان برون، او را بیچاره میکنند و به زمین میزنند؛
❓اما سؤال این است که چه عواملی میتواند انسان را کنترل کند؟ غرائز او را کنترل نماید؟ و او را از شرّ شیاطین حفظ نماید؟
✅ در اینباره صاحب نظران از عوامل مختلفی برای کنترل انسان نام بردهاند؛
⬅️ بعضی گفتهاند: «عقل»؛ چنانچه اگر عقل و فهم جامعه بالا رود، انسان کنترل میشود؛
⬅️ بعضی هم گفتهاند: «علم»؛ که اگر علم در جامعه زیاد شود و مردم عالم شوند، آنگاه کنترل خواهند شد؛
⬅️ گروهی دیگر نیز گفتهاند: «قانون»؛ و عدهای نیز: «تربیت»؛ و برخی هم «نظارت» را عامل کنترل آدمی میدانند؛
البته قطعاً همه موارد فوقالذکر تا حدودی در کنترل انسان مؤثرند؛ اما هیچ کدام نمیتواند آدمی را صددرصد کنترل نماید؛ مخصوصاً اگر نفس اماره و شیطان درونی و بیرونی بر انسان مسلط شوند و یا یکی از غرائز در وجود او طوفانی گردد، در این صورت، فقط و فقط یک عامل وجود دارد که میتواند آدمی را کاملاً کنترل کند و آن «دین» است؛
اگر انسان متدیّن شد، تنها دین اوست که میتواند در مقابل همهی غرائزش، عرض اندام کند؛ چنانچه چون حضرت یوسف (ع) دیندار بودند، لذا وقتی شیطان با تمام قوا برای غلبه به ایشان حمله کرد، حضرت توانستند در برابر وسوسههای زلیخا ایستادگی نموده و پیروز شوند، برای اینکه به سلاحِ دین، مسلح بودند؛
بزرگی میگفت: حضرت یوسف (ع) به اندازهای بالا رفت که اگر تمام دنیا پشت به پشت یکدیگر میکردند و میخواستند یک انسان را آنقدر عزیز و آقا کنند، هرگز نمیتوانستند! و این در حالی بود که حضرت یوسف (ع) هیچ چیز نداشتند و حتی خودشان هم مال دیگران بودند؛ اما بهدلیل داشتن ایمان به جایی رسیدند که به جز خدا، مقام و منزلت ایشان را نمیداند! از طرف دیگر، زلیخا یک فردی بود که هرچه میخواست، داشت؛ مقام و سلطنت، زیبایی، مال و... اما یک چیز نداشت و آن ایمان بود؛ لذا به اندازهای زمین خورد که اگر همه دنیا پشت به پشت یکدیگر میکردند و میخواستند او را زمین بزنند تا این حد نمیشد! اما به دست خودش، خودش را زمین زد و این درس بزرگی برای ماست؛
بنابراین اگر جوانان ما متدیّن شوند، قطعاً میتوانند در مقابل همۀ شیاطین و غرائز، عرض اندام کنند؛ غریزهی حب به مال، غریزهی ریاست طلبی، غریزهی شهوت و...؛ از اینرو باید بگوئیم که گوهر گمشده بشریت، «دین» است و چنانچه آن را به جوان تحویل دهیم، میتوانیم او را رها کرده، و مطمئن باشیم که به سعادت خواهد رسید.
📚 برگرفته از درس اخلاق حضرت آیتالله العظمی مظاهری (دامتبرکاته)
🆔@astanfatemi
ما گنه کار، گنه کار، گنه کار، اما
روز محشر ز تو امّید شفاعت داریم
📌این مجموعه را با هشتگ #عکس_نوشت دنبال کنید.
🎚 فایل باکیفیت دسکتاپ👇
https://amfm.ir/?p=9840
🆔@astanfatemi
🎙 #منبر_حرم | شادی و نشاط حقیقی در سایه ارتباط با خداوند و ائمه معصومین حاصل میشود/ زوجین حق ندارند همدیگر را تحقیر کنند
▫️ حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون درادامه سلسله مباحث خانواده در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت اظهار داشت: وقتی انسان ارتباط خود را با خداوند و ائمه معصومین و افراد پیرامون خود بر اساس دستورات دینی برقرار کند به شادی حقیقی خواهد رسید.
🔺 جهت دریافت صوت کامل به آدرس
مراجعه کنید: https://amfm.ir/?p=9799
🎧 بشنوید👇
18 آبان1401حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی.mp3
5.68M
💠حجت الاسلام والمسلمین دکتر #رفیعی
▫️موضوع: خون شهیدان ضامن بقای نظام و انقلاب است
⏱18 آبان1401
📌این مجموعه را با هشتگ #منبر_حرم دنبال کنید.
🎚 فایل باکیفیت
https://amfm.ir/?p=9809
🆔 @astanfatemi
18 آبان1401حجت الاسلام و المسلمین #اکبری .mp3
573.8K
🔘 احکام #بلوغ
▫️حجت الاسلام و المسلمین #اکبری
⏱18 آبان1401
📌این مجموعه را با هشتگ #احکام_حرم دنبال کنید.
🎚 فایل باکیفیت👇
https://amfm.ir/?p=9813
🆔@astanfatemi
18 آبان1401حجت الاسلام و المسلمین #ربانی.mp3
285.9K
🔘 احکام #نماز
▫️حجت الاسلام و المسلمین #ربانی
⏱18آبان1401
📌این مجموعه را با هشتگ #احکام_حرم دنبال کنید.
🎚 فایل باکیفیت👇
https://amfm.ir/?p=9816
🆔@astanfatemi
19 آبان1401حجت الاسلام و المسلمین #اکبری.mp3
564.2K
🔘 احکام #بلوغ
▫️حجت الاسلام و المسلمین #اکبری
⏱19 آبان1401
📌این مجموعه را با هشتگ #احکام_حرم دنبال کنید.
🎚 فایل باکیفیت👇
https://amfm.ir/?p=9826
🆔@astanfatemi
19 آبان1401دعای پرفیض #کمیل .mp3
8.6M
💠دعای پرفیض #کمیل
🔺قرائت: سید جواد میرجعفری
⏱19 آبان1401
📌این مجموعه را با هشتگ #نوا_حرم دنبال کنید.
🎚 فایل باکیفیت👇
https://amfm.ir/?p=9820
🆔 @astanfatemi
19آبان1401حجت الاسلام و المسلمین #ربانی.mp3
292.2K
🔘 احکام #مسافر
▫️حجت الاسلام و المسلمین #ربانی
⏱19آبان1401
📌این مجموعه را با هشتگ #احکام_حرم دنبال کنید.
🎚 فایل باکیفیت👇
https://amfm.ir/?p=9829
🆔@astanfatemi
قرائت سید علی حسینی نژاددعای #ندبه .mp3
11.09M
💠دعای #ندبه
🔺قرائت: سید علی حسینی نژاد
⏱20آبان1401
📌این مجموعه را با هشتگ #نوا_حرم دنبال کنید.
🎚 فایل باکیفیت👇
https://amfm.ir/?p=9836
🆔 @astanfatemi
20 آبان1401حجت الاسلام والمسلمین #فرحزاد .mp3
4.27M
💠حجت الاسلام والمسلمین #فرحزاد
▫️موضوع: مهربانی امام به شیعیان مثل مهربانی مادر به نوزاد است.
⏱20 آبان1401
📌این مجموعه را با هشتگ #منبر_حرم دنبال کنید.
🎚 فایل باکیفیت
https://amfm.ir/?p=9832
🆔 @astanfatemi